Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:20

De WHO heeft het over 70% vaccineren, niet 70-aantal % dat natuurlijke immuniteit heeft vaccineren. Ik hou het voorlopig even bij de experts van de WHO als je het niet erg vindt :)

Ben het wel met je eens dat zelfs een vaccinatiegraad van 40% kan helpen om weer iets op te starten, maar ik denk dat je verder iets te gemakkelijk denkt. Een maand verder gaat niet ineens weer 10% van de spanjaarden over de grens trekken om wel te vaccineren. Spanje heeft al jarenlang een verleden van vaccinatie-angst, ook rondom RVP. Daar gaan ze nog een flinke kluif aan krijgen vermoed ik om de vaccinatiegraad boven de 70% te krijgen zonder verplichting.

Winged

Berichten: 33092
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:20

Eleeke schreef:
Zeker doen hoor Winged.
Er is op dit testcapaciteit genoeg en bij lang niet iedereen zijn de klachten duidelijk.

Daarom, vanmorgen om 10 uur afspraak gemaakt, kan om half 3 al terecht. Als die uitslag er ook zo snel is ben ik blij :j

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:21

Uiteindelijk weet gewoon nog niemand het, er is straks 8 weken geobserveerd als de US begint. Niemand kan voorspellen wat de lange termijn gaat doen op basis van 8 weken en 164 infecties.
Net zo goed blijkt het grootste probleem al achter de rug zodra de risico groepen die de meeste ic plekken gebruiken ‚gered‘ zijn.
De daadwerkelijke data gaat gegenereerd worden rond Februari als er miljoenen US burgers ingeent zijn en de Februari/Maart golf wel of juist niet komt.
Het spannenste vind ik nog altijd: hoe reageert het lichaam op herbesmetting en dat is nu nog een zeeeeer beperkte groepje.

secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:23

Sizzle schreef:
Uiteindelijk weet gewoon nog niemand het, er is straks 8 weken geobserveerd als de US begint. Niemand kan voorspellen wat de lange termijn gaat doen op basis van 8 weken en 164 infecties.
Net zo goed blijkt het grootste probleem al achter de rug zodra de risico groepen die de meeste ic plekken gebruiken ‚gered‘ zijn.
De daadwerkelijke data gaat gegenereerd worden rond Februari als er miljoenen US burgers ingeent zijn en de Februari/Maart golf wel of juist niet komt.
Het spannenste vind ik nog altijd: hoe reageert het lichaam op herbesmetting en dat is nu nog een zeeeeer beperkte groepje.


is hier al meer over bekend eigenlijk? Ik kan me inderdaad nog herinneren dat jij daar vrij nadrukkelijk op wees dat dit een risico kon worden.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:27

Nee dat is (helaas) geen eindpunt van het onderzoek, dat moet dus in fase 4 (post-market) blijken.
Dat zou ook veel te lang duren met 40.000 mensen.
Je kunt wel zeggen dat de mensen die tot nu toe positief getest waren er in iedergeval geen last van hadden, dus dat is in iedergeval een dikke prima.

Huertecilla

Berichten: 26896
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:30

secricible schreef:
is hier al meer over bekend eigenlijk? Ik kan me inderdaad nog herinneren dat jij daar vrij nadrukkelijk op wees dat dit een risico kon worden.


Het spul wat ik alweer bijna 20 jaar geleden begon te gebruiken om mijn merries te vaccineren tegen drachtigheid was toen al 10 jaar in onderzoek als anti-conceptie bij de mens.
Is uiteindelijk niets geworden omdat er geen geschikte drager met nauwelijks bijwerkingen gevonden/ontwikkeld kon worden.
Is nogal een punt dus bij een dergelijke kleine proefgroep.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-11-20 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:30

Er was een paar weken terug iemand op het nos journaal aan het woord die voor de tweede keer corona had. Kan niet helemaal terug halen hoe dat item ging maar ik geloof dat de tweede keer net zo heftig was als de eerste. En dat belooft niet veel goeds, als je het maar kan krijgen.

BigOne
Berichten: 38572
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:31

Er zijn al gevallen bekend waarbij de tweede besmetting behoorlijk heftiger dan de eerste was.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:34

Ik kan deze cijfers allemaal niet volgen, maar de berichtgeving op Spanjevandaag.com vind ik sowieso vaak erg onzorgvuldig. Om over de reacties en de sfeer daarin nog maar niet te spreken.

Ik denk wel dat de vaccinatiebereidheid met meer informatie groter zal worden in de loop van de komende maanden.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:35

bigone schreef:
Er zijn al gevallen bekend waarbij de tweede besmetting behoorlijk heftiger dan de eerste was.


Maar ook van juist veel minder. Dus tja... Wie zal het zeggen.
Het blijft al een ding dat de een gewoon geen klachten heeft met Corona en de ander er aan dood gaat.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:36

Dat is ook 1 reden dat verplichten op dit moment van de zotte is.
Heel veel mensen krijgen immers covid met amper symptomen, als je iedereen verplicht te enten en er blijkt toch een probleem dan kun je die claim ook als overheid echt niet meer dragen met een ziekte die welliswaar ernstig is maar in een relatief beperkte groep.

secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:38

Huertecilla schreef:
secricible schreef:
is hier al meer over bekend eigenlijk? Ik kan me inderdaad nog herinneren dat jij daar vrij nadrukkelijk op wees dat dit een risico kon worden.


Het spul wat ik alweer bijna 20 jaar geleden begon te gebruiken om mijn merries te vaccineren tegen drachtigheid was toen al 10 jaar in onderzoek als anti-conceptie bij de mens.
Is uiteindelijk niets geworden omdat er geen geschikte drager met nauwelijks bijwerkingen gevonden/ontwikkeld kon worden.
Is nogal een punt dus bij een dergelijke kleine proefgroep.


ik mis even je link met ADE....


bigone schreef:
Er zijn al gevallen bekend waarbij de tweede besmetting behoorlijk heftiger dan de eerste was.

zover mij bekend is beide kanten op al gevonden inderdaad, maar nog geen hele duidelijke aanwijzingen voor structurele problematiek mbt AME wat ik zo zie. Maar dus ook niet iets wat ze onderzoeken, dat vind ik wel beangstigend.


MoniqueT schreef:
Ik kan deze cijfers allemaal niet volgen, maar de berichtgeving op Spanjevandaag.com vind ik sowieso vaak erg onzorgvuldig. Om over de reacties en de sfeer daarin nog maar niet te spreken.

Ik denk wel dat de vaccinatiebereidheid met meer informatie groter zal worden in de loop van de komende maanden.

reacties heb ik verder niet naar gekeken, ik ken de site verder niet, maar lees daar geen dingen die op andere plaatsen ontkend worden, behalve dat ik nergens anders de nuance lees over dat het gros pas in mei/juni gevaccineerd zal worden.
Voor nu lees ik iig niet dat Spanje op papier een daadwerkelijk andere strategie heeft dan NL, alleen dat Spanje de cijfers wat meer in het positieve benoemd en NL wat meer in het voorzichtige ("eerste kwartaal" tov "januari") en dat ik het idee heb dat Spanje doet alsof ze alle vaccinaties die ze krijgen ook daadwerkelijk in Januari komen, terwijl er duidelijk wordt aangegeven dat daar geen sprake van is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-11-20 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9831
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:39

Is er eigenlijk al meer bekend over de natuurlijke immuniteit na het doorlopen van COVID? Is dat nog steeds naar verwachting maar een paar maanden, en zo ja, ik neem aan dat die van het vaccin wel langer duurt en dat in die 60-70% dekkingsgraad dus de natuurlijke immuniteit niet veel helpt (omdat die maar van zo'n korte duur is)?

@Sizzle: Maar is de kans op een probleem dan zo aanwezig (even afgezien van de discussie over verplichten of niet)? Ik heb altijd begrepen dat nadat de benodigde onderzoeken zijn doorlopen (wat bij invoering van het vaccin in NL als het goed is ook zo is), dat er inderdaad een kans is op onverwachte bijwerkingen maar dat deze enkel bij een klein percentage voor kunnen komen (als in, te zeldzaam om op te merken in de onderzoeken benodigd voor goeedkeuring)? Maar ik ben geen deskundige dus misschien heb ik dat fout begrepen :j

secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:42

ADE (het principe wat bij dengue bijvoorbeeld opspeelt) is een realistische hypothese bij corona. O.a. bij coronavirussen die bij katten optreden komt dit principe al voor, vandaar dat ik destijds heb begrepen dat er meerdere wetenschappers er rekening mee houden dat dit speelt/kan spelen bij corona.

Er is dan ook geen sprake van een zeldzame bijwerking, maar van een principe dat bij een gros van de mensen bij herbesmetting problemen op kan leveren.

Ik denk dat de vraag nu vooral is of het risico op ADE groot genoeg is om nog jaren in een meer of mindere mate van lockdown te zitten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-11-20 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:44

Spanje zegt niet dat alle vaccinaties in januari komen. Ze gaan de eerst beschikbare vaccins in januari gebruiken als ze beschikbaar zijn. Daarna per groep op basis van beschikbaarheid met als doel eind juni klaar te zijn. Die nuance brengt Spanjevandaag wellicht niet aan.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:47

De onderzoeken dat de spuit op zich veilig is geloof ik prima, de steekproef van 164 kwa effectiviteit kan ik ook prima wat mee.
Het mogenlijke effect bij herbesmetting valt nog niet te bepalen omdat áls (misschien ook niet) het een probleem is dit slechts in een bepaald percentage zal zijn die je met die huidige rest groep niet kunt testen tenzij je ze allemaal bewust besmet (en dat gaat natuurlijk niet). Echter zal de risico/baten analyse heus gemaakt zijn (wat secricible zegt). UK gaat zelfs nieuwe software inzetten voor de monitorfase om er bovenop te kunnen blijven zitten.

Overigens is het vertrouwen van de UK in hun eigen vaccin destijds geschaad door hun terughoudendheid met de meldingen. De UK heeft extra in vitro tests gevraagt van AZ, geen idee of die al gedaan zijn of toch van de baan zijn.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:48

Huertecilla schreef:
MoniqueT schreef:
Hier de groepen beschreven in het Nederlands en ook hier wordt 65+ gezegd. Mijn eerdere brom was La Verdad de Murcia.


Wellicht daar; is andere deelstaat.
Hier gisterenavond persconferentie van Moreno; president Junta de Andalucia; 60+.

Vanmorgen langs medische post in het dorp geweest. Ben 60+ en heb het gevraagd.
De griepprik was vorige maand voor 65+. Nu voor iedereen.
Pneumococcen vaccin voor 60+ en risico groepen.
Corona19 vaccin 60+ t.z.t.

Heb voor woensdag afspraak voor pneumococcen.
Griepprik wil ik niet.
Corona19 alleen indien verplicht.

Jij zit hier steeds te drammen over alle regels en dat niemand het goed doet, maar neemt geen vaccinatie? 8)7
:)*

secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:49

maar ik lees wel dat Spanje claimt in eerste kwartaal al 75% van de bewoners te hebben ingeënt. Wat vrijwel onmogelijk is met de huidige distributie-afspraken binnen de EU. Daarvoor krijgt Spanje simpelweg niet voldoende entingen binnen in het eerste kwartaal wat ik zo terug kan zien. Daar ging het me om, dus ik ben gewoon heel benieuwd wat dat in de praktijk gaat doen.

Nog even los van het feit dat als maar 44% van de Spanjaarden bereid is tot enting je nog aardig wat werk te verzetten hebt om in een paar maanden 30% van je inwoners om te praten in een land dat al jaren bekend staat als huiverig voor vaccineren, zelfs met vaccins die uitgebreid bekend zijn (zoals mazelen en andere vaccinaties uit het rijksvaccinatieprogramma).


Sizzle schreef:
De onderzoeken dat de spuit op zich veilig is geloof ik prima, de steekproef van 164 kwa effectiviteit kan ik ook prima wat mee.
Het mogenlijke effect bij herbesmetting valt nog niet te bepalen omdat áls (misschien ook niet) het een probleem is dit slechts in een bepaald percentage zal zijn die je met die huidige rest groep niet kunt testen tenzij je ze allemaal bewust besmet (en dat gaat natuurlijk niet). Echter zal de risico/baten analyse heus gemaakt zijn (wat secricible zegt). UK gaat zelfs nieuwe software inzetten voor de monitorfase om er bovenop te kunnen blijven zitten.

Overigens is het vertrouwen van de UK in hun eigen vaccin destijds geschaad door hun terughoudendheid met de meldingen. De UK heeft extra in vitro tests gevraagt van AZ, geen idee of die al gedaan zijn of toch van de baan zijn.

In NL komt er inderdaad ook een registratieprogramma om te kunnen blijven monitoren.

IMANDRA

Berichten: 9831
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:53

secricible schreef:
ADE (het principe wat bij dengue bijvoorbeeld opspeelt) is een realistische hypothese bij corona. O.a. bij coronavirussen die bij katten optreden komt dit principe al voor, vandaar dat ik destijds heb begrepen dat er meerdere wetenschappers er rekening mee houden dat dit speelt/kan spelen bij corona.

Er is dan ook geen sprake van een zeldzame bijwerking, maar van een principe dat bij een gros van de mensen bij herbesmetting problemen op kan leveren.

Ik denk dat de vraag nu vooral is of het risico op AME groot genoeg is om nog jaren in een meer of mindere mate van lockdown te zitten.


Ah zo, bedankt voor de toelichting :j

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:54

Het registratie programma is wettelijk verplicht. Maar de UK gaat als eerste AI inzetten, ben daar zeer benieuwd naar.

Edit: ik schreef boven UK, ik bedoelde US.
De NIH wil extra neuro tests, daarom loopt het programma in de US nog steeds niet. AZ gaat dus ook zeer onwaarschijnlijk door de FDA goedgekeurd worden op dit moment.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-11-20 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:54

We gaan het zien. Ik ben erg benieuwd, maar ik las dat ze voor de tweede groep de vaccins in de lente verwachten. Dat is een ruim begrip en daar zitten nog heel wat groepen achter. De Spaanse pers die ik volg is een stuk voorzichtiger dan Spanjevandaag blijkbaar. Daarom volg ik hen ook niet.

secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:57

MoniqueT schreef:
We gaan het zien. Ik ben erg benieuwd, maar ik las dat ze voor de tweede groep de vaccins in de lente verwachten. Dat is een ruim begrip en daar zitten nog heel wat groepen achter. De Spaanse pers die ik volg is een stuk voorzichtiger dan Spanjevandaag blijkbaar. Daarom volg ik hen ook niet.

ik ook :D
Ik kan verder spaanse media niet op hun "geloofwaardigheid" en "sensatieniveau" beoordelen, maar El Pais heeft het over "een zeer substantieel deel" van de bevolking in het eerste kwartaal, en als ik dan kijk naar het aantal doseringen dat Spanje claimt te hebben in het eerste kwartaal dan heb ik daar nog wel mijn twijfels over wat daar van terecht kan komen.

Maar ongeacht alles, 2021 lijkt hoopvoller te worden dan 2020 iig.

IMANDRA

Berichten: 9831
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:57

Heeft iemand trouwens nog linkjes naar COVID en een ADE response? Als ik google kom ik wel wat sites tegen maar ze lijken niet al te betrouwbaar. Wil me graag inlezen :j

secricible

Berichten: 25730
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:58

IMANDRA schreef:
Heeft iemand trouwens nog linkjes naar COVID en een ADE response? Als ik google kom ik wel wat sites tegen maar ze lijken niet al te betrouwbaar. Wil me graag inlezen :j


google eens op de volledige term: antibody mediated enhancement of antibody dependent enhancement en dan corona. Dan vindt je vrij veel onderzoeksartikelen

IMANDRA

Berichten: 9831
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:59

Thanks!