Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:30

Eelmo, kan het zijn dat je niet in alle mails wordt meegenomen? Bij was dat ook een aantal keer twee jaar terug. Als de docent dan naar de gehele klas mailt, stond ik niet in die maillijst.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:33

Ik zie dit topic nu pas, fijn dat het er is.

Ik zit zelf in mijn afstudeer jaar op de Herman Brood Academie, volg daar een opleiding musicmanagement. Mag wel naar school maar alles in de sector waar in ik werk is weg. Hier ook veel kennissen/collega's die er zelfs een eind aan hebben gemaakt. Mijn eigen bedrijf ligt ook op zijn gat, ik ben tourmanager maar dat gaat een beetje lastig zonder tours natuurlijk ;(

Ik hou maar hoop dat het weer terug naar normaal gaat, maar het word wel steeds lastiger om dat vast te houden merk ik

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:39

Ik heb ondertussen twee studiereizen gemist helaas :(

En ik voel mij soms best alleen zo thuis achter de laptop.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:46

Lastige sector nu Mand, naar ook om mee te maken dat kennissen en vrienden er zo doorheen zitten.

Eenzaamheid is echt een ding aan het worden voor velen. Hoor het in mijn directe omgeving ook. Ik zorg zelf voor een groot digitaal sociaal netwerk. Al verandert er voor mij eigenlijk niet zoveel, ik ben van mezelf toch wel een eenling, maar ik mis het zomaar op bezoek gaan bij vrienden of mijn grootouders echt wel.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:05

denisesilver schreef:
Eelmo, kan het zijn dat je niet in alle mails wordt meegenomen? Bij was dat ook een aantal keer twee jaar terug. Als de docent dan naar de gehele klas mailt, stond ik niet in die maillijst.

Daar hadden ze begin dit jaar ook problemen mee, dus dat zou best wel eens kunnen ja >;)

Dat is idd niet de meest ideale sector om nu in af te studeren Mand.. Ik las vanmorgen dat ze vanaf de zomer hopen terug naar normaal te kunnen. Maar dat duurt nog wel even natuurlijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:28

Skinfaxi: klinkt als een regelrechte chaos. Herken het wel, hier docenten waaraan je vraagt hoeveel tekens onze paper moet zijn "uuuuuuh, nog niet over nagedacht", stel je de volgende vraag over wanneer de deadline nu precies ligt "uuuuuuh, moet ik nog eens bekijken"... _-:(

Hetzelfde over mails missen Eelmo. ik heb vaak 20 mails per dag in m'n mailbox en mis zo soms ook wel eens iets. Super vervelend. Balen dat je niemand kent die het vak ook volgen, maakt het nog eens extra ingewikkeld allemaal.

Welkom Mand! Allereerst echt heel veel sterkte, voor je bedrijf en voor de naasten die je verloren bent :(:) Ik heb ook een heleboel vrienden in de eventsector en die gaan er allemaal aan onderdoor. Ik ben toevallig ook goed bevriend met een van de organisatoren van Tomorrowland, dat is een regelrechte chaos allemaal. Die hadden ooit ook gezegd als ik een job zocht ik daar wel aan de bak kon, dat mag ik nu ook wel vergeten denk ik :+ Niet dat ik dat van plan was maar toch.

Bommeltje: :knuffel: dikke knuffel.

Denisesilver: Ben je dat op den duur ook niet wat beu? Ik bel ook heel vaak met mensen, maar ik heb het daar nu eigenlijk soms ook wel mee gehad hoor. Dan heb ik ook geen zin meer om te bellen, maar dat ligt niet echt aan die personen.

Deze week ging hier echt met ups en downs. Ik ben woensdag impulsief vertrokken naar mijn appartementje in de stad samen met een vriend. Daar wel 2 dagen gezeten en even tot rust gekomen, terwijl ik ook voor school werkte en samen was met mijn beste vriend. Daar had ik wel nood aan, ik wou eventueel wel langer blijven maar ik had schrik dat ik dan in een put ging vallen omdat die vriend naar huis ging, dus ben ik ook maar terug naar huis gegaan zodat ik niet alleen achter bleef.
Ik had dan vandaag ook het gesprek met de psycholoog, dat was best wel confronterend en moeilijk. Zeker omdat ik nu wel moest toegeven dat het helemaal niet zo goed gaat. Woensdag moet ik al terug komen. Ze nam alles wel zeer ernstig.
Ik was m'n telefoon vergeten uitzetten toen ik het gesprek met de psycholoog had en een klasgenoot belde me, terwijl ik nog expliciet gezegd had dat ik deze middag geen tijd had voor besprekingen, daar was ik wel even ook boos over. Klasgenoot zei zelf nog "ja je had gezegd dat je het heel druk had maar ik wou toch een keer proberen", dat vind ik dan weer zo respectloos en erger ik me kapot aan.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:15

Hi! Ik meld me ook, ik herken mezelf wel in jullie verhalen over hoe eenzaam het nu is. Ik zit momenteel in het derde jaar. Ik vind het ook super moeilijk om gemotiveerd te blijven en plezier te houden in het studeren. Ik hoop dat het beter gaat als ik in februari stage mag lopen. De weekenden zijn ook zo saai. En ik volg nu een minor en ik ken bijna niemand uit mijn klas. Echt raar.

@calipsolover wel fijn dat je bij een psycholoog terecht kunt! En dat ze je serieus neemt. Hmm niet heel netjes van die klasgenoot, nee. Misschien gewoon niet opnemen?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 21:39

Welkom Iris! Wat lastig ook. Nu zeker als je niet echt de kans krijgt om vrienden te maken. :knuffel: Hopelijk kan je hier toch een beetje je ei kwijt als het even tegen zit.

Ik heb inderdaad niet opgenomen, zat nog midden in het gesprek. Had haar dan achteraf geappt dat ik dus bezig was. Ze zei "Ja ik weet het maar wou toch een keer proberen", dat kan er bij mij op zo'n moment gewoon niet in. Deze klasgenoot weet ook dat ik er even onderdoor zit en al zeker omdat ik had aangegeven deze middag druk te zijn en geen tijd had om te vergaderen... Lastig allemaal. Ik kan er nu ook gewoon niet goed tegen als mensen over mijn grenzen gaan.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:58

Ik had vandaag weer een beetje een domper omdat ik nu op 2 tentamens een onvoldoende heb. Dat word deze periode veel leren. Het komt niet echt als een schok omdat ik gewoon geen tijd had voor leren. Vorig jaar werd stage vroegtijdig stop gezet ivm corona en dat hebben we nu allemaal ingehaald in periode 2.1. Periode 2.1 was dus hard knokken. Als ik in de kerfstvakantie goed leer dan red ik het misschien nog!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:42

Nou, mijn 1e onvoldoende is ook weer binnen. Ik heb er een hard hoofd in dat ik dit jaar ga halen,maar goed. Dit was namelijk een onvoldoende voor het enige vak dat ik wel leuk vind :Y) En tja zodoende heb ik voor de rest bijzonder weinig gedaan nog..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:55

CalypsoLover, ik doe niet aan bellen hoor :+ . Ik app veel liever of via Tumblr, Insta etc., maar ik ken inderdaad wel mensen die het bellen/appen beu zijn. Zoals ik al zei ben ik echt een eenling, dus af en toe eens contact met vrienden is prima, en zo niet dan niet. Merk wel dat ik gestrest raak als ik andere mensen moet ontmoeten, zoals met mijn stage intake. Dat is wel erger geworden.

Fijn dat de psycholoog je serieus neemt. Die klasgenoot kon je toen ook wel schieten denk ik.

Kairos en Movement, jammer van de onvoldoendes, niemand die je het in deze tijd kwalijk neemt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 20:34

Balen Movement en Kairos :(:) Nog een mogelijkheid om het op te halen? Dat werkt wel extra demotiverend kan ik me voorstellen.

Ja ik app toch ook liever denise. Ik bel af en toe wel graag eens, maar heb zo'n vriend die minstens 5 keer per week belt omdat hij zich verveelt en dat wordt op den duur toch ook een beetje te veel :+

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:41

Hey zou me ook graag melden en mee kletsen. Heb vaak momenten dat ik me best alleen voel. Ben net als anderen hier ook bezig met mijn afstudeerscriptie, had in juni al af moeten zijn maar het ging even niet zo goed met me waardoor ik nu pas in maart klaar ben. Had veel paniekaanvallen en voelde heel veel druk waardoor ik dus veel stress had. Werk ook vanuit huis ivm corona, is ook niet best voor mijn motivatie.

Zie gelukkig mijn vriendinnen nog wel regelmatig in kleinere groepjes. Spreken dan vaak met 2 of 3 af. Daarnaast werk ik nog +/- 25 uur in de week en heb ik nog mijn vriend en mijn paard. Dus ik heb het ook super druk hoor. Probeer nu beter mijn tijd te nemen voor school, zodat ik niet nog een keer die druk/ stress ga ervaren.

Wel gek nu ik dit beschrijf denk ik ook, hoe kan ik me dan toch alleen voelen... maar goed, dat zullen velen hier best begrijpen denk ik. Misschien ook omdat ik de laatste tijd vaak geen energie heb om in het weekend nog met mensen af te spreken..

Lig nu al lekker in bed dus ga dit topic zo even bijlezen :D

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:57

CalipsoLover schreef:
Balen Movement en Kairos :(:) Nog een mogelijkheid om het op te halen? Dat werkt wel extra demotiverend kan ik me voorstellen.

Ja ik app toch ook liever denise. Ik bel af en toe wel graag eens, maar heb zo'n vriend die minstens 5 keer per week belt omdat hij zich verveelt en dat wordt op den duur toch ook een beetje te veel :+

Gelukkig heb ik nog wel een herkansing, en anders in jaar 3. Maar wel balen dat ik nog een keer ervoor moet leren.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:08

Citaat:
Faelynn: Dat moet toch ook helemaal niet gemakkelijk zijn :knuffel: Is er echt niemand waarmee je nu een beetje kan optrekken voor een wandeling bijvoorbeeld? En ja, dat gemis heb ik ook. Zelfs het spontaan lachen naar een vreemde mis ik. Of schoenen die op een feestje aan de vloer blijven plakken, bier over me heen krijgen, ik zou het zelfs niet eens erg vinden :')

Even niet gereageerd, kon het niet opbrengen, maar zeker nog wel meegelezen.
Maar nee helaas niet, of tenminste, niet het contact waar ik naar opzoek ben, leeftijdsgenoten, samenhorigheid, gezelligheid, lachen en samen een borreltje drinken of een festival bijv bezoeken. Of inderdaad, bier over mijn haar dat ik net goed gedaan heb, heerlijk, zelfs dat mis ik. :')
Ik haalde mijn gezelligheid uit mensen ontmoeten op reizen (reis eigenlijk altijd alleen) en het bezoeken van festivals en concerten. Vrees echt voor waar de wereld nu naar toe gaat met het bijzondere beleid van de overheid, maar begin vooral ook steeds gefrustreerder en banger te worden, dat dit nooit meer normaal gaat worden, nu weer die mondkapjesplicht ondanks dat alle testen uitwijzen dat ze niet werken tegen covid. Maar toch krijg je een boete als je het niet op zet. Het geeft zo'n oneerlijk en machteloos gevoel en ik merk dat dat mij frustreert. En dan nog niet gesproken over de enorme hoofdpijn na een dag werken met mondkapje op -O-
Maar we zitten allemaal in het zelfde schuitje wat dat betreft, die frustratie loslaten begint alleen steeds moeilijker te worden merk ik voor mezelf. Het zou zo lekker zijn als er een einde in zicht is. :j

We moeten het geluk nu uit de kleine dingetjes halen en vooral niet te veel nadenken over wat de toekomst brengt.
Wat zijn voor jullie momenteel de kleine geluksmomentjes?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:29

Ik heb in principe nog een herkansing ja, maar de twijfels voor mijn studiekeuze zijn wel weer terug en mijn ouders willen eigenlijk perse dat ik deze opleiding af maak :\ Dusja misschien dat ik maar een mail ga sturen aan mijn slb'er wat ik hiermee moet.. Ik moet misschien maar iets gaan studeren waarvan ik tenminste weet wat ik ermee wil worden, want voor alsnog lees ik de stof en denk ik ''wat moet ik hiermee'' en ''waarom moet ik dit weten?''

Pff geluksmomentjes, dat is een goede. Het was eerst werken, maar met die mondkapjesplicht ben ik blij als ik thuis ben. Ik denk autorijles, voelt een beetje als een breek van de week en dan heb ik toch nog een leuk praatje :') Naar school wordt ik sowieso niet gelukkig van met die maatregelen (en het feit dat het plaatselijke café dichtzit, want an sich wat drinken met klasgenoten vind ik wel leuk) en ik begin mijn interesse in paardrijden een beetje te verliezen (in ieder geval op mijn huidige manege, en laat ik nou eerst een rijbewijs nodig hebben voor ik een verzorgpaard kan zoeken :') )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:47

Hoelang moet je nog met deze studie Kairos?

Interesse in paardrijden verliezen had ik in mijn tweede jaar, maar toen was ik ook behoorlijk depri :+
Mis je de uitdaging? Dan kan je misschien in gesprek met je instructeur, kijken of je er samen wat aan kan doen?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:13

denisesilver schreef:

Interesse in paardrijden verliezen had ik in mijn tweede jaar, maar toen was ik ook behoorlijk depri :+
Mis je de uitdaging? Dan kan je misschien in gesprek met je instructeur, kijken of je er samen wat aan kan doen?

Dit is mijn 1e jaar, dus nog 4 eigenlijk :=

In principe weet ik waar mijn werkpunten liggen (houding, want daarom lukt nageeflijkheid ook niet). Maar de lessen zitten zo vol (geregeld 11 man) dat je er niks van leert. Mijn instructrice is echt goed, alleen in de groep komt dat niet naar voren, want aandacht spreiden over 11 mensen is niet te doen. Ik heb een paar x privéles van haar gehad en dat was erg nuttig, alleen de privélessen zijn erg duur...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:20

Kairos schreef:
denisesilver schreef:

Dit is mijn 1e jaar, dus nog 4 eigenlijk :=

In principe weet ik waar mijn werkpunten liggen (houding, want daarom lukt nageeflijkheid ook niet). Maar de lessen zitten zo vol (geregeld 11 man) dat je er niks van leert. Mijn instructrice is echt goed, alleen in de groep komt dat niet naar voren, want aandacht spreiden over 11 mensen is niet te doen. Ik heb een paar x privéles van haar gehad en dat was erg nuttig, alleen de privélessen zijn erg duur...

Dan zou ik echt goed nadenken over je opleiding, eventueel in gesprek gaan op school. Vóór februari krijg je je studiegeld nog terug. Neem maar van mij aan dat het echt niet leuk en motiverend is om een studie te doen die je zelf niet leuk vindt. Ik zat destijds al op de helft, en zoals ik zei was ik behoorlijk depressief, dus had ook gewoon niet de drive om actief een andere studie te zoeken, maar ik heb daar nog steeds spijt van, ondanks dat mijn studie heel breed is.

Het "je kan altijd nog terug gaan studeren" is voor mij altijd zo'n dooddoener wat dat betreft. Met welk geld? :+

Ah, dat is lastig. Privé is inderdaad behoorlijk prijzig.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:24

Jaa precies! Ik ga denk ik gewoon een gesprek aanvragen en dat zonder oortjes aan de eettafel doen, dan horen mijn ouders in ieder geval wat mijn slb’er er over denkt :Y)
Jaa precies! Mijn ouders zeggen gewoon ja dan ga je eerst werken! En dan zit ik zo van: Ik vind het nu al nah, hoe moet ik hierin gaan werken _O-

Jep, helaas..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:49

Kairos schreef:
Jaa precies! Ik ga denk ik gewoon een gesprek aanvragen en dat zonder oortjes aan de eettafel doen, dan horen mijn ouders in ieder geval wat mijn slb’er er over denkt :Y)
Jaa precies! Mijn ouders zeggen gewoon ja dan ga je eerst werken! En dan zit ik zo van: Ik vind het nu al nah, hoe moet ik hierin gaan werken _O-

Jep, helaas..

Ah same, "Ja je kan in allerlei soorten bedrijven gaan werken met deze opleiding", ja meer wel op afdelingen waar ik niet wil werken :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:57

Welkom Felien_Kyra! Dat klinkt inderdaad nog best druk allemaal. Woon je al alleen? Op kamers of nog bij je ouders? Wel fijn dat je met je vriendinnen blijft afspreken. Ik zou dat ook beter vaker doen.

Succes Movement, ik duim mee! Even alles op alles zetten.

Faelynn, die angst deel ik echt wel. Nu is de mondkapjes plicht hier al heel lang dus ik ben er eigenlijk al aan gewend. En ik dacht dat ze wel degelijk hielpen? Ik volg het allemaal wel, maar heb nog geen echte goede studies gelezen over dat ze niet zouden helpen. Nu ben ik me ook wel bewust dat die chirurgische veel meer gaan helpen dan de zelfgemaakte mondkapjes of met leuke printjes die je in de winkel kan kopen. Ik vind dat een moeilijke vraag, want ik weet het zelf ook niet. Mijn frustraties lopen op dit moment gewoon zo hoog op dat zelfs ontspannen bij de paarden moeilijk wordt. Ik verlies heel snel mijn geduld en dat is niet zo gemakkelijk met een 3,5 jarige merrie die in haar pubertijd komt. Hierdoor zit ik tegenwoordig vaker en vaker met tranen in mijn ogen op mijn paard, terwijl de paarden meestal een beetje mijn uitlaatklep zijn. Moeilijk allemaal...

Kairos, Ik vind dat geen gezonde vragen die je jezelf stelt. Ik heb ook wel eens twijfels gehad bij mijn studie en ik weet ook echt totaal niet wat ik ermee wil of wat ik wil gaan doen, maar heb er wel altijd veel plezier in gehad en ik vond het altijd heel nuttig wat ik deed. Ondanks de stress die me soms ongelukkiger maakte. Ik wist wel dat dit de opleiding voor mij is. Jij zit nog maar in het eerste, ik zou dan wel een studie heroriëntatie doen dan. Ik denk gewoon niet dat je op je plaats zit. Ik ben altijd een rampzalige student geweest in de middelbare, slim genoeg gelukkig om te redden, maar soms wel echt met de hakken over de sloot. In mijn huidige opleiding heb ik altijd hele hoge punten gehaald, gewoon ook puur omdat ik het graag doe. Die twijfels zijn normaal soms, maar als je je echt nu al afvraagt waarom je dit aan het leren bent zit je niet in de juiste studierichting denk ik.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:40

Eens Calipso. Ik heb geen idee wat ik na mijn studie wil gaan doen (fiets, das over 2 maanden al..) maar ik heb wel plezier in de leerstof. Ook echt niet altijd, en ik heb genoeg vakken vervloekt en enkel gedaan omdat ze verplicht waren.. Maar overall heb ik echt leuke dingen geleerd en gedaan. Als je in je eerste jaar al alleen maar kunt denken "wat doe ik hier" dan zit je niet op je plek en dan is het zeker de moeite waard om verder te kijken. Denk alleen wel dat je net de winterronde van open dagen hebt gemist.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:38

Alles is online gegaan. Ik denk als je wat scholen mailt/belt dat je wel aan opgenomen online open dagen kan komen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:54

Wat een heftige en vervelende verhalen allemaal. ;(

Ik ben een efht wintermens en haal energie uit het feit dat het weer winter is. _O-

Daarnaast gaat het na 2 jaar weer echt lekker met mijn pony en dat is ook heerlijk natuurlijk. School blijft poedersuiker maar dat is niet elke dag meer. Ik mag namelijk nog naar stage en dat is echt heel leuk. Wat dat betreft heb ik geluk met het onderwijs waar ik in hoop te gaan werken.

Soms krijg ik er wel de zenuwen van door corona maar over het algemeen blijven mijn leerlingen goed uit de buurt.

Gisteren was een fijne dag. Mooi winter weer en een leuke wandeling dus daar kan ik wel weer even op doorgaan :D

Afbeelding
Afbeelding

Mocht er trouwens iemand in mijn buurt wonen en willen wandelen met een braaf paard. Ik heb ook nog een lieve fjord staan en een eigen stuk grond dus afstand houden en samen wsndelen in de buitenlucht is geen probleem :j