[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:25

Wil je dan please op je voorhoofd tatoeren dat je afziet van eventuele zorg? Dood ga je toch. Dan heb je ook geen hulp en medicatie nodig. Laat dat dan over voor anderen.

Kinke

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:24

Ook wel handig dat je dan even voor anderen gaat bepalen dat die ook gewoon eventueel doodgaan aan Corona

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:29

of aan iedere andere ziekte waar je een ziekenhuis voor nodig hebt.

Astma-aanval waarvoor hulp nodig is? Helaas, ziekenhuis overbelast
auto-ongeluk? Sterft u maar gewoon langs de weg
Kanker? Wij kunnen u geen zorg bieden
Kiespijn waarvoor kaakchirurg nodig? vergeet het maar.

Geen maatregelen betekend gewoon dat de ziekenhuizen maandenlang op code zwart gaan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:37

Nu al zeiden onze oncologen dat ze na de lockdown in de zomer patiënten zagen met tumoren die ze nog nooit in hun leven gezien hadden, omdat de niet acute zorg in de lockdown werd uitgesteld en de patiënten schrik hadden om opnieuw naar het ziekenhuis te gaan (uit angst om corona op te lopen).

Moet je je dan eens voorstellen wanneer alle ziekenhuizen zullen vol liggen met de meest acute zaken (corona en niet corona) en je gewoon niet meer binnen komt met vermoeden van kanker, operaties en behandelingen die niet accuut levensbedreigend zijn, of zelfs indien ze dat wel zijn maar er gewoon geen plaats meer is...

Weet je nog die beelden van de doden die men in New York moest opstapelen in koelvrachtwagens? De beelden van patiënten in gangen, op de grond, omdat er gewoon geen plaats meer was op de ic? Begrafenisondernemers en begraafplaatsen die de doden gewoon niet op tijd kunnen begraven?

Nou dan heb ik toch liever een lockdown/strenge maatregelen hoor. Want het alternatief is gewoon onmenselijk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:02

Ja, het Coronavirus bestaat voor mij zeker en nee, dit vind ik niet te vergelijken met griep. Griep voelt totaal anders en verloopt ook anders. Voor griep bestaan er vaccinaties en daar is veel meer kennis over. Daarnaast is griep een stuk minder besmettelijk.

De klachten die ik nu heb voelen zo anders dan een griep. Het is net de Bolero van Ravel: elke keer komt er iets bij. Griep verloopt veel gelijkmatiger en is minder sluipend.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:13

Palmera schreef:
Mijn voorstel is: laat het maar razen. En wil jíj thuiszitten omdat je je zorgen maakt mag dat. Maar dwing een ander niet failliet te gaan en huis en haard kwijt te raken. Dat is wat nu gebeurd. En na het opkrabbelen uit dat faillisement 6x zo hard te moeten werken voor hetzelfde geld. Jongere en sterke mensen worden kapot gemaakt voor een virus wat bij nader inzien niet zo heel dodelijk blijkt te zijn, procentueel gezien.
[...]
De dood hoort gewoon bij het leven, natuurlijk is het vreselijk als er een geliefde wegvalt, dan zal ik echt verdrietig zijn, maar laten we eerlijk zijn: we hebben corona niet nodig om dood te gaan, dat gaan we zonder ook wel.

Dat is een open deur. Maar als je zelf niet tot een risicogroep behoort is dat natuurlijk makkelijk praten en daarom m.i. geen sterk argument voor het uit laten razen van het virus. Je kunt niet voor anderen uitmaken hoeveel waarde zij mogen hechten aan hun leven en hun gezondheid.
Een deel van de voorstanders van het virus laten uitrazen zien corona als een onvermijdelijk gevolg van, én een welkome oplossing voor het probleem van overbevolking. Om 'het dorre hout' van de mensheid op te ruimen en ruimte te creëren voor de overblijvers. Gelukkig hebben die het vooralsnog niet voor het zeggen.

Wat betreft faillissementen in o.a. de horeca, dat is uiteraard heel beroerd voor wie het treft, maar het is maar de vraag of een laissez faire coronabeleid economisch gezien zoveel beter gaat uitpakken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:20

Tancreda4 schreef:
Wil je dan please op je voorhoofd tatoeren dat je afziet van eventuele zorg? Dood ga je toch. Dan heb je ook geen hulp en medicatie nodig. Laat dat dan over voor anderen.

Mijn naasten weten dat ik waar het corona betreft geen medische hulp wil.
Waarom ik dat van jou moet tatoeren is mij een raadsel.

Kinke schreef:
Ook wel handig dat je dan even voor anderen gaat bepalen dat die ook gewoon eventueel doodgaan aan Corona

Mens, ik bepaal toch helemaal niets? Dit is precies dat alles erger maken waar ik op doel. ;)

En wat wél word bepaald is de financiele ondergang van jonge harde werkers. En ja, hun toekomst ligt aan diggelen en als dit zo doorgaat is er straks geeneens meer geld voor medische hulp.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:29

Ja maar je denkt te makkelijk. Als je corona laat razen, wordt de gewone zorg ook omlaag geschaald (domweg geen ruimte, personeel etc.). Helaas een gevolg van teveel corona zieken. Dus naast het 'geen corona zorg' moet je dan ook afzien van alle andere vormen van zorg imo.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:34

Ik denk niet te makkelijk, maar ik heb andere prioriteiten. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:53

Palmera schreef:
Mens, ik bepaal toch helemaal niets? Dit is precies dat alles erger maken waar ik op doel. ;)

En wat wél word bepaald is de financiele ondergang van jonge harde werkers. En ja, hun toekomst ligt aan diggelen en als dit zo doorgaat is er straks geeneens meer geld voor medische hulp.

Pardon? Iets vriendelijker mag ook wel. Jij vindt het geen enkel probleem om dood te gaan aan corona, anderen vinden dat wel. Dus, corona maar even lekker laten uitrazen, no thanks.
"oude" harde werkers worden ook zwaar getroffen. Ik begrijp overigens niet waarom mensen beweren dat de toekomst van jongeren aan diggelen ligt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:21

Stel je voor je zit nu in het laatste jaar van je opleiding.

En de eerste stappen op de arbeidsmarkt betekenen dat je de financiele puinhoop (steunpakketen, etc dat geld zal ooit terugverdient moeten worden) van een jaartje corona mag opruimen.

Daar zijn we jaren zoet mee! De salarissen onder de streep zullen om te janken worden! Daar gaat die droom van huisje boompje beestje. Of reizen. Of wat voor ons nog maar mogelijk was is voor hen onmogelijk!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:21

Palmera schreef:

Ja jij hebt andere prioriteiten maar je bepaald dat nu ook voor een ander dan. Ik heb nog geen zin om mijn ouders te verliezen aan Corona. Mensen sterven alleen in het ziekenhuis en het is echt geen pretje.

Jij bent God niet he!? En trouwens de wereld heeft diverse economische crisissen overleefd dus deze is niet veel anders.

Trouwens je piept wel anders als je Corona krijgt en aan de beademing moet. Beetje stoer doen kunnen we allemaal wel maar als het moment daar echt is piep je wel anders.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:24

maar jij vindt lijken op straat en vrijwel geen medische zorg meer en de rest van het beeld wat ik hiervoor schetste dus een beter beeld voor aankomend jaar, dan de beperkingen waar we nu mee leven Palmera? Denk je dat dat een betere arbeidsmarkt en toekomstperspectief oplevert voor de jonge starters dan dit?
Want je negeert mijn berichten stelselmatig nu.

De problemen gaan veel verder dan alleen wel of geen corona krijgen. Onze maatschappij zou compleet ontwricht worden als de pandemie de ruimte krijgt om volledig door te razen, als we de doden niet meer aan zouden kunnen en de ziekenhuizen hun werk niet meer kunnen doen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:30

Levita schreef:
Palmera schreef:

Ja jij hebt andere prioriteiten maar je bepaald dat nu ook voor een ander dan. Ik heb nog geen zin om mijn ouders te verliezen aan Corona. Mensen sterven alleen in het ziekenhuis en het is echt geen pretje.

Jij bent God niet he!? En trouwens de wereld heeft diverse economische crisissen overleefd dus deze is niet veel anders.

Trouwens je piept wel anders als je Corona krijgt en aan de beademing moet. Beetje stoer doen kunnen we allemaal wel maar als het moment daar echt is piep je wel anders.

In deze discussie is het hoe dan ook nou eenmaal zo dat er iemand iets voor een ander bepaald word. ;)
Hoe je het ook went of keert.

Verder heb ik alle vertrouwen in mijn gezonde gestel.

Edit: de mensheid heeft óók diverse pandemieën overleeft, ik vind het zo'n dooddoener om te doen alsof het makkelijk wel weer goed komt met de economie.

Secricible, jij reageert met zoveel aannames dat ik daar niet op in ga. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:34

en denk je dat tijdens die pandemieën men gewoon de schouders ophaalde en door ging met hun normale leven dan? :+

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:39

Ergens ben ik het wel eens met Palmera. De nieuwe maatregelen gaan ons niet helpen Corona onder controle te krijgen, maar maken wel de economie kapot. Heel fijn dat de scholen open mogen blijven, waarmee de scholieren in de pauze zonder mondkapje op bijelkaar gaan klitten en in het weekend vrolijk op bezoekgaan bij oma, want het is heel belangrijk dat het onderwijs gewoon doorgaat. Dat de baan waarvoor je nu leert straks niet meer bestaat of dat het straks onmogelijk is om een starterskapitaal te krijgen, daar hebben we het maar niet over.

Edit: Ik begrijp alleen niet wat deze diecussie in dit topic doet. Volgens mij was de graag: is er Corona of niet. Niet: wat is belangrijker: economie of gezondheid.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 14-10-20 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:41

secricible schreef:
en denk je dat tijdens die pandemieën men gewoon de schouders ophaalde en door ging met hun normale leven dan? :+

Nee. Maar aangezien er bv in de tijd van de pest geen sociaal vangnet was (armenhuizen e.d vind ik niet vergelijkbaar) moest men wel doorgaan met leven. Anders was de keus de hongerdood.

En natuurlijk was dat niet fraai, maar het was gewoon niet anders.

Nu, natuurlijk mag niemand bepalen wie er dood moet. Dat heb ik ook nooit gezegt! Maar ik vind het meer dan schrijnend dat mensen bedrijf en huis MOETEN kwijtraken.

En het lijkt erop dat de meeste mensen hier nog niet beseffen hoe inmens groot die financiele klap gaat worden en hoe verschrikkelijk veel invloed dat wereldwijd gaat hebben op doodnormale mensen die tot het jaar 2020 een normaal en financieel gezond leven leidden.

Edit: goed gezegd Fohadi

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:57

fohadie schreef:
Ergens ben ik het wel eens met Palmera. De nieuwe maatregelen gaan ons niet helpen Corona onder controle te krijgen, maar maken wel de economie kapot. Heel fijn dat de scholen open mogen blijven, waarmee de scholieren in de pauze zonder mondkapje op bijelkaar gaan klitten en in het weekend vrolijk op bezoekgaan bij oma, want het is heel belangrijk dat het onderwijs gewoon doorgaat. Dat de baan waarvoor je nu leert straks niet meer bestaat of dat het straks onmogelijk is om een starterskapitaal te krijgen, daar hebben we het maar niet over.

Edit: Ik begrijp alleen niet wat deze diecussie in dit topic doet. Volgens mij was de graag: is er Corona of niet. Niet: wat is belangrijker: economie of gezondheid.

Oh maar dat deel ik met je fohadie, de twijfel of deze maatregelen wel voldoende bijdragen aan beperking. Maar beperking is m.i. wel de enige oplossing. De boel “maar laten razen” is m.i. géén oplossing.

Ik heb in een eerdere post ook genoemd dat ik bang en verdrietig wordt wat dit economisch met ons land doet en de gevolgen daarvan. Ik had het idee dat als de vergrijzing straks achter de rust was we in rustiger vaarwater zouden gaan komen als land. En dan dit.
Maar een pandemie overkomt je als land ook en het maar laten gebeuren en gewoon doorgaan met wat we deden is geen oplossing. Het is een hele grote gifbeker, maar hij moet toch echt leeg blijkbaar. Hem laten staan is geen oplossing.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:07

Dat ben k met je eens Secricible. Er moet zeker iets gebeuren want alles op zijn beloop laten is idd ook geen optie. Maar hoe het nu gaat zie ik ook niet als optie. Er waren andere opties geweest maar daar is het nu te laat voor.

Ik ben bang dat we over 4 weken "volledig" in lockdown gaan. Tussen twee haakjes omdat er altijd uitzonderingen komen voor bepaalde doelgroepen. En daarna zullen de aantallen nog steeds niet afnemen. Dan heeft het kabinet geen maatregelen meer en dan? Want er blijft altijd een grote groep mensen die door blijven feesten thuis, of ergens anders illegaal. Handhaving is nergens te vinden en als die er wel zijn, is een boete niet mogelijk want dat kost teveel administratie. Wat is nu eigenlijk de straf voor mensen die toch thuisfeesten? Juist, bijna niets. Maar dit wordt niet aangepakt.

Zelfde als met kinderen en jongeren. Ik denk echt dat we daar over een hele poos achter gaan komen dat we die besmettingskans onderschat hebben.

En ondertussen gaat de economie kapot. Het kabinet nu belooft van alles, maar straks zijn er verkiezingen en blijft er wellicht niets meer over van de regelingen en tegemoedkomingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:10

Waarom gaat het in Zweden wel goed? Daar leeft men door.... En de cijfers lijken prima.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:10

Wat voor opties doel jij dan op fohadie?

Ik blijf hoop halen uit het feit dat we met de vorige lockdown iig de boel hebben weten te keren. Dus dat een lockdown sowieso helpt, hoe niet-graag ik dat ook opnieuw zou willen.

Wat me vooral boos maakt is dat er afgelopen zomer niks gebeurt is. Dat je in de eerste golf achter de feiten aanloopt is onvermijdelijk. Maar afgelopen zomer hadden er plannen gemaakt moeten worden voor “wat als”. En in plaats daarvan werd alles door de Jong afgeketst met “we evalueren pas achteraf”

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:12

Ninx schreef:
Waarom gaat het in Zweden wel goed? Daar leeft men door.... En de cijfers lijken prima.

Zweden is meer dan 10x zo goot ls Nederland en daar wonen 10 miljoen ipv 17 miljoen mensen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:14

Misschien is het nog interessant om toe te voegen: hoeveel mensen ken jij 1 op 1 die daadwerkelijk Corona hebben gehad en dit niet of nauwelijks kunnen navertellen?

Ik ken er 1, met onderliggend longprobleem, en die huppelt weer rond.
Overigens weet zij, heeft medisch beroep, dat de test niet echt ontworpen is voor dit doel... dus in hoeverre ze het ECHT heeft gehad zal ze nooit weten.

Het blijft frappant dat vrijwel niemand die ik ken of spreek in zijn of haar direct kring echt zieken of overledenen kent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:15

Qimm schreef:
Ninx schreef:

Zweden is meer dan 10x zo goot ls Nederland en daar wonen 10 miljoen ipv 17 miljoen mensen.

En dus? Wanneer dit virus zo gevaarlijk is dat het alle maatregelen rechtvaardigt, dan hadden daar evengoed toch meer doden gevallen moeten zijn?

In grote steden gaat het ook uitstekend.... Stockholm bijv is toch geen klein dorp.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 14-10-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:16

Ninx schreef:
Misschien is het nog interessant om toe te voegen: hoeveel mensen ken jij 1 op 1 die daadwerkelijk Corona hebben gehad en dit niet of nauwelijks kunnen navertellen?

Ik ken er 1, met onderliggend longprobleem, en die huppelt weer rond.
Overigens weet zij, heeft medisch beroep, dat de test niet echt ontworpen is voor dit doel... dus in hoeverre ze het ECHT heeft gehad zal ze nooit weten.

Het blijft frappant dat vrijwel niemand die ik ken of spreek in zijn of haar direct kring echt zieken of overledenen kent.

Ik ken er 2, 1 van 36 jaar en gezond met extreem veel restklachten na 6 weken nog steeds enorm beperkt en niet in staat om te werken.

Dan nog iemand, ook begin 30 die ook pas 2 maand zich weer gezond voelde.

Dat zijn ook de enigen die ik ken en het gehad hebben
Laatst bijgewerkt door Qimm op 14-10-20 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt