Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:58

Molenhoek, hoe oud is ze? Wat opvalt ( mij) is dat ze voor elke actie aandacht krijgt. En negatieve aandacht is ook aandacht, een vicieuze cirkel waar heel veel opvoeders intrappen met soms zeer vervelende gevolgen. Heb ik ook gehad . En wanneer je dan een slim kind hebt gaat het soms van kwaad tot erger. Begrijp me goed, ik geef absoluut geen kritiek, heb alleen mijn eigen groot kunnen brengen maar dit gedrag , van ouders en kinderen sluipt er vanaf kleins vaak in. Het is om te buigen maar dat vergt wel wat van de ouders. Wanneer zij ontoelaatbaar gedrag vertoond dan kan het ook verstandig zijn om meteen jezelf af te zonderen nadat je één keer gezegd hebt, dit gedrag vind ik niet leuk dus mama gaat even weg, daarmee veroordeel je haar gedrag en niet haar als persoon. Desnoods ga je op de wc zitten.
Doet ze dan gewoon normaal dan prijs je haar de hemel in en desnoods doe je een spelletje of ga je samen tekenen. Maar alles om de cirkel te doorbreken , echt het helpt.
Je schreef dat ze over de rooie gaat wanneer ze op de gang moet en daarna de hele dag bezig is om je aandacht te krijgen, geef je dat dan ook ? En gaat ze verder zonder problemen naar school?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:00

verootjoo schreef:
Maar waarom mag je een volwassene dan niet slaan en een kind wel :?

Ik vind dat ook altijd wel een ding. Waarom is het toegestaan om een weerloos kind wel te slaan, maar als ze volwassen zijn ineens niet? Het maakt naar mijn idee het kind soort van minderwaardig ofzo, dat die wel zomaar geslagen kan worden.
“Ja, tot ze kunnen praten/tot je een goed gesprek kan hebben” dan is dat toch gewoon een stuk onmacht? Omdat je niet op een andere manier jezelf duidelijk kan maken? Dat doe je toch ook niet bij een dier?

Een kind vraagt gewoon geduld, soms 100x iets uitleggen, ze zelf hun consequenties van hun daden laten ervaren. Simpelweg omdat hun brein niet verder is dan dat. En dat betekend dus dat ik een flink warm theeglas neerzet voor hem ipv zo heet dat hij zich verbrand. En dat betekend dat mijn kind dus niet mee gaat naar een plek waar messen liggen, tenzij ik hem 100% in de gaten kan houden of tenzij hij in de kinderwagen zit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:03

De handeling is hetzelfde, maar de corrigerende tik klinkt toch wat milder. Dat vinden we toch net ff wel kunnen, waar slaan absoluut niet mag. Dat is het verschil.

Ik vind het hypocriet dat je als ouder dus wel vind dat je je kind mag slaan, maar niet het kind van een ander, een gehandicapt kind boven de 6 of je partner. Als het allemaal zo geoorloofd is en "men er geen trauma van oploopt", waarom is dat dan niet meer oké?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 02-10-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:03

Maartje1990 schreef:
Talietjuh schreef:
Voorbeeld: als broer en zus naar doen tegen elkaar ze verplicht elkaars handje vast te laten houden als ze vervelend blijven doen. Reken maar dat ze ermee stoppen, dat is de ergste straf ever. Zo kan je nog heel veel andere manieren bedenken mocht dat nodig zijn.

Nee man wassen met elkaars pies, dat is pas erg! :+ ik geloofde het heilig als mn moeder dat zei, ze heeft dit natuurlijk nooit gedaan.

:')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:04

verootjoo schreef:

Omdat je dat doet bij een kind om te voorkomen dat het iets ergs overkomt ( hete thee / vuur / verwarming etc...) of als je na meerdere waarschuwingen en ander soorten straf het kind op die manier leert dat de grens toch echt hier is.

Bij een ouder kind kun je op een andere manier straffen en is een tik niet meer van toepassing. Althans zo is het bij ons in het gezin gegaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:06

Ineke2 schreef:
verootjoo schreef:

Omdat je dat doet bij een kind om te voorkomen dat het iets ergs overkomt ( hete thee / vuur / verwarming etc...) of als je na meerdere waarschuwingen en ander soorten straf het kind op die manier leert dat de grens toch echt hier is.

Bij een ouder kind kun je op een andere manier straffen en is een tik niet meer van toepassing. Althans zo is het bij ons in het gezin gegaan.

Precies hier.
Overigens kan ik me geen tik meer herinneren, gewoon te klein voor geweest.
Mijn moeder zegt dat ik die wel heb gehad.
Dus tot zover het trauma :+

Sjong

Ik vind straffen iets anders als voorkomen. Een corrigerende tik geeft aan dat het een correctie is. Dus straf. En niet het voorkomen van gevaar.
Laatst bijgewerkt door Sjong op 02-10-20 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Ineke2 schreef:
verootjoo schreef:

Maar dan is het dus inderdaad een teken van onmacht? Omdat je je kind niet op een andere manier watduidelijk kan maken?
Zegt dan meer over jou als ouder m.i. Maar wie ben ik.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:07

Ineke2 schreef:

Verrassing: Dat kan bij jonge kinderen dus ook.
En je kan ook op andere manieren voorkomen dat er iets erg gebeurt. Maar om de een of andere reden grijpen sommige mensen naar de corrigerende tik als het om kleine kinderen gaat.

Ineke2 schreef:
Kinderen van een ander geef je geen tik. Je hebt vele andere manieren om een kind te leren wat wel en niet mag.

Wat wel interessant is, dat we dus onze eigen kinderen een tik verkopen, maar bij de kinderen van een ander vele andere manieren zien om hen te leren wat wel en niet mag.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:09

Sjong schreef:
Ik vind straffen iets anders als voorkomen. Een corrigerende tik geeft aan dat het een correctie is. Dus straf. En niet het voorkomen van gevaar.

Dat hoeft toch niet los van elkaar te staan?
2 keer nee en handje rustig wegtrekken bij de thee of koffie en dan toch er weer naar grijpen is een tik en het was over met doorgaan waar al nee voor was aangegeven.
Dat is dan "straf" voor het voorkomen van gevaar.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:14

Diddykong schreef:
En toch blijkt dat als een corrigerende tik 2 à 3x per maand uitgevoerd wordt, of vaker, dit echt schade te geven.

Ik vraag me af of die schade dan wel komt van de tikken. Mij lijkt het dat als iemand zo vaak tikken nodig denkt te hebben dat er in de hele opvoeding iets misloopt of misgelopen is en dat dat hetgene is dat schade geeft. Wanneer de opvoeding niet consequent is en een kind nooit weet of het wel of niet gestraft gaat worden is het logisch dat dat stress geeft en eventueel schade op langere termijn.
Eén enkele tik als er duidelijk een grens overschreden wordt en als je daarmee kan verhinderen dat bv brutaal of gevaarlijk gedrag escaleert en een gewoonte wordt vind ik niet zo'n groot probleem. Maar uiteraard geen 2 à 3 keer per maand, 2 à 3 keer per jaar is al veel. En wel letterlijk een tik en niet een pak slaag.
Verder denk ik dat woorden even hard kunnen aankomen als een tik, maar daar wordt veel minder aandacht aan besteed.
En niemand heeft gezegd dat opvoeden gemakkelijk is.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:14

_Penotti schreef:
Sjong schreef:

Dat hoeft toch niet los van elkaar te staan?
2 keer nee en handje rustig wegtrekken bij de thee of koffie en dan toch er weer naar grijpen is een tik en het was over met doorgaan waar al nee voor was aangegeven.
Dat is dan "straf" voor het voorkomen van gevaar.

Ik vind dat je dan al 18 manieren om het te leren zonder een tik hebt laten liggen. Hoe kan een kind 3x de kans krijgen iets gevaarlijks te doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:17

Sjong schreef:
Ik vind dat je dan al 18 manieren om het te leren zonder een tik hebt laten liggen. Hoe kan een kind 3x de kans krijgen iets gevaarlijks te doen.

Omdat kinderen grenzen opzoeken.
En omdat je ze eerst netjes vraagt het niet te doen, zoals handje weg trekken en nee zeggen.
En daar zullen veel kindjes het prima op doen :j
Maar als kindje dan ineens een ik ga het lekker puh toch doen dag heeft, ja dan zie ik echt geen probleem.
Nee geen dagelijks ritueel, maar van de voorbeelden die ik ken is dat ook helemaal niet.
Dat vnd ik juist het zo overtrekken van dingen in de huidige maatschappij.
alles meteen zo op scherp gaan zetten.

Maar ik ga nu booschappen doen, waar ik corona een genot vind, weinig jankende onopgevoede kinderen meer in de winkel. Heerlijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:20

Helemaal met je eens Penotti!
Succes met je boodschappen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:23

Doubtless schreef:
Wat wel interessant is, dat we dus onze eigen kinderen een tik verkopen, maar bij de kinderen van een ander vele andere manieren zien om hen te leren wat wel en niet mag.

Dat is niet zo interessant hoor. Andermans kinderen zijn verrassend genoeg vaak een stuk liever / eerder geneigd om te luisteren dan je eigen kinderen. Iets met het gezegde “ vreemde ogen dwingen “

En ja met kleine kinderen komt een tik vaker voor omdat een hele uitleg waarom iets niet mag dan nog niet overkomt wat niet zo raar is.
Gelukkig waren wij in het gezin blijkbaar vrij braaf dan, want wij allemaal als kind zijn niet vaak op die manier gestraft.
Ik denk dat schade door opvoeding komt door het gebrek aan grenzen te stellen en het niet consequent te zijn.
Niet door een paar x een tik te krijgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:24

Ineke2 schreef:
CharleyT schreef:
Jij denkt dat erg geen schade is, maar ook al aan de toekomst gedacht?

In het geval van demolenhoek zoals zij dat doet en beschrijft, nee daar zal haar kind geen emotionele schade aan overhouden.

Niet boos zijn, maar jouw opmerking leg ik even opzij. In de toekomst kijken kan niemand. Hoe je tot je conclusie komt is me niet duidelijk? Vanuit professioneel oogpunt, gevoel, of wat.........?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:28

CharleyT schreef:
Niet boos zijn, maar jouw opmerking leg ik even opzij. In de toekomst kijken kan niemand. Hoe je tot je conclusie komt is me niet duidelijk? Vanuit professioneel oogpunt, gevoel, of wat.........?

Omdat ik ook zo ben opgevoed.
2x waarschuwen en dan straf. Wat de straf ook was, het was een op dat moment uitvoerbare straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:29

Geloof dat ik maar zo’n hamsterbal aanschaf, maar dan voor kinderen. Mijn huis indelen in afgesloten hokjes en alles met rubber hoekjes en bubbeltjesplastic inpakken is meer werk :Y)

Je kind voor alle gevaar behoeden door ze overal van weg te houden is in mijn ogen dus ook niet de oplossing omdat het kind dan ook niet leert wat gevaar is. En dan bedoel ik dus NIET dat je ze dan maar moet laten spelen op een druk kruispunt (tenzij je er vanaf wilt (oké hele slechte grap maar kon het niet laten _O- )).

Hete oven heb ik ze geleerd vanaf te blijven door het handje te pakken en dan dichtbij (dus niet tegen) de oven te houden en te zeggen ‘heet hè?’ Daar waren ze het dan wel mee eens en vonden het vervolgens zelf ook een goed idee om er dus maar niet aan te komen.
Verder ben ik super consequent (zijn vriendinnen ook weleens jaloers op zeggen ze), maar mijn oudste heeft toch wel echt terror fases gehad waarbij hij paars aanliep tijdens een woede aanval omdat hij zijn zin niet kreeg. En ik ben dan ook weleens mijn geduld verloren en heb hem een tik gegeven.
Gelukkig is het overgrote deel hier een soort moeder Theresa en ben ik dus blijkbaar een kindermishandelaar +:)+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:30

Ineke2 schreef:
CharleyT schreef:

Omdat ik ook zo ben opgevoed.
2x waarschuwen en dan straf. Wat de straf ook was, het was een op dat moment uitvoerbare straf.

Het feit dat jij zo opgevoed bent, is geen duidelijk bewijs dat het met elk ander kind zo gaat, dat weet je toch zelf ook wel?

Doubtless

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:33

Ineke2 schreef:
Dat is niet zo interessant hoor. Andermans kinderen zijn verrassend genoeg vaak een stuk liever / eerder geneigd om te luisteren dan je eigen kinderen. Iets met het gezegde “ vreemde ogen dwingen “

Ach wat een aannames. Alsof kindjes bij een ander (dus op het kinderdagverblijf, bij opa en oma, op school) allemaal doodbraaf zijn. En niet reiken naar een kop thee, bij een kacheltje gaan staan, in de hond knijpen, e.d.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:37

Moet kunnen en echt niet alleen in gevaarlijke situaties. Wij hebben ze ook gehad, pets op de blote billen en een tik tegen het hoofd. Brutale puber opmerking kan je best een klets tegen het hoofd geven, probleem is denk ik sneller opgelost dan 20x vriendelijk zeggen dat het niet mag. En een tets of een ram geven is wel wat anders. Ik ben er niet slechter van geworden en lette wel op mijn tellen voordat ik er een kreeg. Maar tegenwoordig is alles zielig en moet alles eindeloos worden uitgelegd en besproken, soms is nee nee, en dan nog een keer niet naar nee nee luisteren dan maar voelen ja.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:38

Nou als mijn kinderen bij een ander waren zeiden ze altijd wat zijn ze líef en zo beleefd dus dat klopt wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:40

Hoezo "tegenwoordig is het zielig"?
Mijn omaatje (al heel lang terug overleden) zei altijd: "Je slaat het koren eruit en houdt het kaf over".
Zij had 10+ kinderen en heeft er nooit 1 geslagen en/of een tik verkocht.
Mijn moeder (nu 76) heeft ons ook nooit 1 tik gegeven.

Het is echt niet iets van nu, dat het ineens zielig zou zijn en je er onopgevoede kinderen van krijgt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:40

chanicha schreef:
Nou als mijn kinderen bij een ander waren zeiden ze altijd wat zijn ze líef en zo beleefd dus dat klopt wel.

Ja als dat voor jouw kinderen geldt, dan geldt dat voor alle kindjes.
Als dit je manier van redeneren is, snap ik wel dat je ertoe komt dat de corrigerende tik in orde is.

Anoniem

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:45

Corrigerende tik vind ik kunnen, maar veel ouders die dit gebruiken kennen de grens hierin niet.
Soms gaat een kind zo ver over de streep dat een corrigerende tik nodig is om ze even terug in de realiteit te krijgen. Het is niet iets wat frequent gebruikt moet worden.

Vroeger heb ik zelf een tijd gehad waarin ik meerdere corrigerende tikken heb ontvangen. In die tijd was ik echt doodsbang voor mijn vader en mijn moeder deed er niets aan.
Nu is onze relatie gewoon weer goed, maar ik was een tijdje echt bang en dat hoort niet. Je hoort je ouders te kunnen vertrouwen.

Ik vind het wel echt not done om corrigerende tikken aan de kinderen van een ander te geven. Je bemoeit je dan met hun opvoeding en iedere ouder moet zelf kunnen bepalen hoe zij dit doen.
Tenzij de kinderen mentaal of fysiek mishandeld worden, dan kan je wel ingrijpen door een instantie te informeren.