Na deze crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:43

Mkango schreef:
Dat zegt ze ook niet. Los van de vraag of je die olifanten en dat helderblauwe water per se gezien MOET hebben, haalt ze wel een valide punt aan. We vinden (ver en per vliegtuig) reizen inmiddels meer een recht dan een luxe, maar staan niet stil bij wat er zich pal onder onze neus bevindt, en jouw reactie vind ik daar eigenlijk wel een voorbeeld van. Je leven is echt niet meer of minder compleet als je die orka's of kraakheldere meren niet gezien hebt, hoe dramatisch sommigen er ook over willen doen. Bovendien is het ook de vraag wat je intentie is als je reist: wil je zoveel mogelijk tags op FB verzamelen en vind je het daarbij niet erg dat plekken op alle mogelijke manieren vervuild zijn door massatoerisme (en dan doel ik niet alleen op fysieke vervuiling), of wil je dingen erváren en ga je daardoor voor kwaliteit in plaats van kwantiteit van je reizen?

Ik ga om het leuk te hebben samen met mijn gezin, lekker in een blauwe zee zwemmen, heerlijk eten en verzekerd van mooi weer. Cultuur bekijken. En nee MOET dat, nee hoor, maar ik geniet er wel enorm van, so what?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:48

Ik sta zeker stil bij wat er in Nederland is, de vlinders, mooie luchten, bossen en heide. Maar als ze tegen mij zouden zeggen je mag de grens niet meer over als in nooit meer dan zou ik ook niet meer weten of ik het nog zou zien zitten,dan zou mijn toekomstdroom ook weg zijn, maar ik hoop dat het binnen een paar maanden weer kan. Ik hou van de vrijheid als ik op reis ben, nieuwe dingen zien, jungle, grotten en vooral de bergen en de rust. De bossen in Nederland kunnen nog zo groot zijn, met een beetje lekker weer kom je overal heel veel mensen tegen. Neemt niet weg dat nederland geen mooie plekken heeft.

Overigens als je dan denkt dan ga je toch emigreren, dat wil ik ook binnen tien jaar, is er een garantie dat het daar beter word? Zeker niet. Misschien kom ik op m'n knieën terug, maar het leven is kort en er zijn zoveel mooie plekken. Een half leven op een plat land en een half leven in de bergen op een plek waar de zon meer schijnt is mijn droom.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:50

Sunnda schreef:
@MKango: jij vindt je leven niet meer of minder compleet, maar dat zegt niets over een ander toch?

Reizen is super belangrijk voor mij, net zoals voor een ander zijn hond of paard, zijn familie of kinderen.
Hoe kun je nu voor een ander bepalen wat compleet is?

Precies. Daarnaast kom ik op plaatsen waar de meeste mensen niet komen en hebben we geen grotten in Nederland. Dus tja, ik vind Nederland maar een saai land qua natuur. Best leuk voor een dagje, maar niet voor een week.
Bergen zijn ook mooi.

Over emigreren denk ik ook wel eens na.

LadyMadonna

Re: Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:09

Ik reis om twee redenen eigenlijk... inderdaad om wat van de wereld te zien, en om de drukte te ontvluchten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:16

Ik denk dat het goed voor de wereld zou zijn als mensen verre reizen meer als een luxe en een privilege gaan zien ipv als een recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:16

germie schreef:
Echwel schreef:
Ehhhh hoe zien jullie het na deze crisis

Alles weer hetzelfde als nu. Dus vrijheid, gezelligheid.
Maar ik denk ook dat de mens egocentrischer geworden is.

Ik snap niet zo goed hoe je daar steeds bij komt. Want nu is er juist toch wel meer saamhorigheid bij veel mensen. Er zijn zoveel mooie initiatieven om elkaar te helpen momenteel. Nou is de kans natuurlijk groot dat dat weer verdwijnt als alles normaal is, maar dat mensen vervolgens (nog!) egocentrischer worden geloof ik eigenlijk niet.
Waar baseer je dat op? Denk je dan dat jijzelf egocentrischer bent geworden hierdoor?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:29

Nederland is ook héél mooi!

Vorige week liep ik een middagje op de Veluwe en me daar echt weer verbaasd over hoe mooi Nederland ook is.

Maar Nederland heeft ook dingen niet. Zon garantie in de zomer bijvoorbeeld. En Nederland is zo vlak als een liniaal.

Als je liefhebber bent van de bergen, "moet" je dus wel naar het buitenland.

Ik persoonlijk vind reizen met de trein echt best relaxed, binnen Europa pak ik geregeld de trein. Alleen is de trein jammer genoeg wel een heel stuk duurder dan vliegen in de meeste gevallen. Dat mag van mij echt wel omgedraaid worden. Voor €30 enkele reis naar Barcelona met de trein ipv met het vliegtuig, dan gaan er veel meer mensen de trein pakken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:38

Nederland is ook prachtig, maar wel een klein dorp.

Als je eenmaal gereisd hebt kun je imo twee kanten op;
Ik ken veel mensen waar ik vroeger mee gereisd heb die zeiden bij terugkomst: het was super en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Daarna gaan ze hun leven inrichten in Nederland en vinden rust.
En dan heb je de mensen, waar ik helaas ook onder val, die eeuwig die hang houden naar al dat moois dat de wereld te bieden heeft. Ik kan nu visualiseren hoe prachtig het is als je echte natuur ziet. Nederland heeft natuurlijk geen 'echte' natuur.

Als je dan ergens in de wildernis bent en je ziet de dieren, de zee, de bomen of juist de eeuwige sneeuw van de bergen. Dan ben ik zooo intens gelukkig. <3

En ik zeg helaas, want ik dacht altijd: als je 30 bent vind je vanzelf rust, dan als je 40 bent en volgens mij komt het nooit. Ik kan Floortje Dessing altijd goed begrijpen. Die zegt ik houd van Nederland, maar ik ben gelukkig als ik op een ranch in de VS zit.
Dat intens gevoel van geluk heb ik als aan de andere kant van de wereld wakker wordt en de natuur om mij heen zie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:48

Emma, ik zie het zéker als luxe, daarom niet s een verre reis (als in: buiten Europa) nog maar 1x voor gekomen en kijken we of 2022 de volgende kan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:53

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het goed voor de wereld zou zijn als mensen verre reizen meer als een luxe en een privilege gaan zien ipv als een recht.

Precies.

Ik ben absoluut niet tegen (verre) reizen, maar wel tegen de houding dat het een recht, of haast een eerste levensbehoefte, is om die reizen te kunnen maken. Het is een luxe, hoe graag men ook meteen defensief bovenop de kast klimt en beweert dat ze echt niet zonder kunnen. Imo is dat alleen maar een bevestiging van de stelling. We hebben het hier over een vakantie; je krijgt nog voldoende kansen om op reis te gaan, alleen dit jaar even niet, en deze mindset (want dat is het, niets meer, niets minder) gaat daar niets aan veranderen en maakt het alleen maar moeilijker voor jezelf. Maar goed, het gaat zo te lezen goed met Nederland als mensen zich tijdens een pandemie nog kunnen opwinden over twee weekjes Benidorm of Cherso die ze een jaartje mislopen en hun vakanties gelijk durven te stellen aan het hebben van familie...

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:56

Al dat gevlieg is niet nodig.
Wij als Nederlanders vinden heel normaal om de hele wereld over te vliegen.
Terwijl voor de mensen in die landen waar wij naar toe vliegen het grotendeels al heel bijzonder is om 100km van huis op vakantie te gaan. Ja ik sta echt vol veel verbazing te kijken naar vakantie filmpjes waar je zo Nederland zit in zo land waar van de bewoners nog nooit veder zijn geweest dan hun eigen provincie. (hoe veel ongelijkheid kun je wel niet hebben in de wereld).

Ik hoop zelf dat het vliegen vele malen duurder gemaakt wordt. Dit scheelt gigantische veel in de uitstoot en vervuiling.
Daarnaast zie je tijdens de corona crissis dat we al dat geconsumeerd niet nodig hebben om gelukkig te zijn. Sterker nog ik denk dat we met 50% minder consumeren en 50% minder werken juist allemaal veel gelukkiger zijn.

Maar jammer genoeg heeft gemiddelde mens maling aan een ander en de natuur waardoor verschrikkelijk weer alles gaat zo als voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:01

Mkango schreef:
Emmaa_ schreef:

Precies.

Ik ben absoluut niet tegen (verre) reizen, maar wel tegen de houding dat het een recht, of haast een eerste levensbehoefte, is om die reizen te kunnen maken. Het is een luxe, hoe graag men ook meteen defensief bovenop de kast klimt en beweert dat ze echt niet zonder kunnen. Imo is dat alleen maar een bevestiging van de stelling. We hebben het hier over een vakantie; je krijgt nog voldoende kansen om op reis te gaan, alleen dit jaar even niet, en deze mindset (want dat is het, niets meer, niets minder) gaat daar niets aan veranderen en maakt het alleen maar moeilijker voor jezelf. Maar goed, het gaat zo te lezen goed met Nederland als mensen zich tijdens een pandemie nog kunnen opwinden over twee weekjes Benidorm of Cherso die ze een jaartje mislopen en hun vakanties gelijk durven te stellen aan het hebben van familie...

Kan je ook van intensieve veehouderij zeggen, dat recht op een stukje goedkoop vlees he..
Bijna net zo vervuilend ook en hoe ontstaan de meeste pandemieen ook al weer?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:04

Ik vind in Nederland het onderwaterleven wel mooi. Maar het is natuurlijk toch minder dan in vele andere landen. De Middellandse zee heeft zo al veel meer.
Maar het meest ben ik gevallen voor een natuur die in Nederland niet te vinden is: grotten.

Ik kon pas voor het eerst reizen toen ik 23 was. Tussen 2007 en 2014 geen geld gehad. Ik ben pas weer in 2018 Europa uit geweest. Nu inderdaad 40, maar het is gewoon iets belangrijks voor mij.
Ik ben altijd blij als ik weer thuis ben, maar na 2 dagen begint de onrust al weer te komen.

Vakantie vieren met familie zit er voor mij niet in. Dus dat is geen argument. Daarnaast heb ik ook niet veel familie.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-04-20 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:05

mvdende schreef:
Ik persoonlijk vind reizen met de trein echt best relaxed, binnen Europa pak ik geregeld de trein. Alleen is de trein jammer genoeg wel een heel stuk duurder dan vliegen in de meeste gevallen. Dat mag van mij echt wel omgedraaid worden. Voor €30 enkele reis naar Barcelona met de trein ipv met het vliegtuig, dan gaan er veel meer mensen de trein pakken.

Dat zou echt wel iets zijn wat zou mogen veranderen. De trein is nu vaak veel en veel te duur

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:06

Mindim,
Van mij mogen ze dat ook aanpakken. Heel graag zelfs.

We wereld zal zooi veel mooier kunnen zijn als wel elkaar handen aangrijpen en voor mooi mogelijke wereld gaan in de plaats van een geld aangedreven wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:17

Mindim schreef:
Kan je ook van intensieve veehouderij zeggen, dat recht op een stukje goedkoop vlees he..
Bijna net zo vervuilend ook en hoe ontstaan de meeste pandemieen ook al weer?

Alleen hebben we het nu niet over intensieve veeteelt. Ik kan ook m’n dode cavia er wel aan d’r haren bij slepen, maar dat is nu ook niet het gespreksonderwerp.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:21

Na de crisis zal het voor velen verzuipen worden, want elke cent die nu vanwege corona uitgegeven wordt moet zo snel mogelijk terug. Ook het geld wat de grote bedrijven nu verliezen, zal zo snel mogelijk terug betaald moeten worden.

Al die dingen die hier opgenoemd worden; mooi als je het kan, hier is daar al jaren geen geld meer voor en dat was al blijvend......dat zal straks nog erger worden. Ben bang dat afgelopen winter voorlopig de laatste was dat wij hier de verwarming aan kunnen zetten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:33

Ik volg je niet helemaal.
Waarom zou kachel niet meer aan kunnen?
Gas en elktra kost bijna niks in nl. Daar in tegen is het vast recht en de vaste kosten erg hoog.
De koste tussen weinig en veel gebruik is hier door niet zo groot.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:36

xxCYNNxx schreef:
Na de crisis zal het voor velen verzuipen worden, want elke cent die nu vanwege corona uitgegeven wordt moet zo snel mogelijk terug. Ook het geld wat de grote bedrijven nu verliezen, zal zo snel mogelijk terug betaald moeten worden.

Blussem schreef:
A

Al die dingen die hier opgenoemd worden; mooi als je het kan, hier is daar al jaren geen geld meer voor en dat was al blijvend......dat zal straks nog erger worden. Ben bang dat afgelopen winter voorlopig de laatste was dat wij hier de verwarming aan kunnen zetten.

Dat gevaar zit er inderdaad in. De mensen aan de top zullen er alles aan doen om hun verlies terug te krijgen.
Het kan alleen maar verbeteren als de crisis lang genoeg duurt om het systeem volledig te doen omvallen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:37

Omdat we nu wel zo'n beetje op de grens zitten wat betreft lastenverzwaringen?
En straks na corona die flink zullen stijgen....dan is het simpel toch; kiezen tussen eten of warm, maar hongerig op de bank zitten. Kies je toch voor eten, want we moeten toch gewoon naar ons werk. Bovendien kun je niet eten maar een beperkte tijd doen :+

aangezien we de rest al jaren geleden de deur uit hebben moeten doen; weekendje weg, vakanties, uit eten, bios pakken etc etc........dus ja de volgende bezuinigingspost wordt hier dan toch verwarming

Er is voor mij dan ook weinig veranderd door corona tot nu toe...de maatregelen bedoel ik dan...afgezien dat bijna al mn panden ( schoonmaak) hebben afgezegd en ik nu veel meer thuis zit. De klap voor ons komt na corona
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-04-20 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:42

xxCYNNxx schreef:
Omdat we nu wel zo'n beetje op de grens zitten wat betreft lastenverzwaringen?
En straks na corona die flink zullen stijgen....dan is het simpel toch; kiezen tussen eten of warm, maar hongerig op de bank zitten. Kies je toch voor eten, want we moeten toch gewoon naar ons werk. Bovendien kun je niet eten maar een beperkte tijd doen :+

Ik heb het nu al niet warmer dan 16 graden in huis. Gewoon puur om geld te sparen voor andere dingen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:48

Is hier op 19,5 en dat is al koud zat......

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:01

Brrrr 16 graden. Ik zit thuis te werken, maar dat is dan echt veel te koud. :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:06

Kaitlyn schreef:
Brrrr 16 graden. Ik zit thuis te werken, maar dat is dan echt veel te koud. :')

Gewenning en kleden op de temp doet natuurlijk ook veel.

Ik ben een behoorlijke koukleum en zet de temp iedere winter een halve graad lager dan de winter ervoor (ben nog lang niet in de buurt van de 16 graden). Op deze manier leer ik mijzelf wel rustig een koudere kamertemperatuur aan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:16

Ik denk dat we voor een groot deel op dezelfde voet verder gaan. De mensheid heeft helaas een vrij dikke plaat voor de kop. En we zijn gewoonweg met te veel.

Ik hoop dat we wel meer gebruik gaan maken van thuis werken. Ik werk nu grotendeels thuis maar omdat we toch ook fysiek nog zaken afgeven ben ik 1 tot 2 dagen op kantoor aanwezig. Maar als iedereen minstens 1 of 2 dagen thuiswerk scheelt het zoveel in forenzen. Niet alleen kwa drukte en milieu technisch, je wordt er ook gelukkiger van. Meer tijd voor jezelf en de mensen om je heen blijft over.

Daarnaast hoop ik persoonlijk dat de woningmarkt enorm instort. Ik wil graag een huis kopen zodat ik mijn kleine sociale huur appartementje weer kan doorgeven aan iemand die dat nodig heeft. Maar nu kan dat niet.

Uiteindelijk komen we wel uit het crisis dal. Is de vorige keer gelukt en zal nu ook lukken. Zal alleen niet zonder kleer scheuren zijn.