Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:07

Hier lukt het sinds gisteren ook weer. Was weer een week lang niet goed gegaan. Maar we starten weer vol goede moed.

Ontbijtje wat ik ook regelmatig maak:

Afbeelding
Gewoon allerlei vleeswaren en kaas en groenten op een bordje.

Even een tip voor de vleeseters. Ik vind de shoarma bij de lidl erg lekker.
Die is vandaag met de lidlapp in de aanbieding. 50% korting.
Als je de app nog niet hebt en je wilt het dus even op de telefoon zetten en aanmelden. Tijdens het scannen je digitale pasje scannen en de korting gaat eraf.
Wel max 4 pakken.
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:42

tanec_meisje schreef:
Koolhydraten waarvan vezels? Dat klinkt wel een beetje vaag. Ik heb diabetes dus ik moet altijd khd tellen ivm benodigde insuline, heb hier nog nooit van gehoord..

Had vanmorgen als ontbijt tosti wraps. Plak ham, wat geraspte (cheddar) kaas en paar schijfjes tomaat. Echt jummie!

Ik ben er nog niet zo goed in thuis als beginner. Maar op zich lijken de mensen achter koolhydraatarmrecept.nl me best ervaren en betrouwbaar. Voor zover ndat te beoordelen kijken is natuurlijk.

Voor mij is 7 gr ook ok voor af en toe.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:46

Ik heb er informatie over gevonden, over vezels.

https://www.google.com/amp/s/keto.nl/ne ... raten/amp/

Daarvan een stukje uitleg:

Bij de berekening van het netto aantal koolhydraten gaat men ervan uit dat de vezels geen effect hebben op het bloedsuiker waardoor deze in mindering gebracht kunnen worden op het totale aantal koolhydraten. Dit is echter niet helemaal waar. De fermenteerbare vezels leveren energie en hebben invloed op het bloedsuikergehalte. Het zijn de niet-fermenteerbare vezels die niet afgebroken worden en daardoor geen effect hebben op het bloedsuikergehalte.

Om deze reden wordt het aanbevolen om uit te gaan van het totale aantal koolhydraten, niet van het netto aantal. Aan de andere kant er zijn er onderzoeken die vertellen dat de fermenteerbare vezels het bloedsuikergehalte juist kunnen verlagen. Voor het ketodieet is dit een gewenst effect.

Einde quote.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:52

Ik ben ook geen expert hoor. Ik weet alleen dat ik (vanwege mijn diabetes) moet kijken naar de koolhydraten ivm benodigde insuline, daar hebben vezels niks mee te maken. Die koolhydraten moeten worden opgenomen mbv insuline, ook bij mensen zonder diabetes dus.

Ik zie bij mezelf veel minder schommelingen in mijn bloedsuiker waardes en gebruik veel minder insuline wanneer ik kha/khv eet, wat weer positief is voor mijn gewicht.

Ik ga het nog wel even doorlezen trouwens! Altijd interessant.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:56

Ik eet nu al een paar weken beperkt. Eet wel mijn dagelijkse noten (pinda mix etc, maar wel 22 koolhydraten of minder per 100 gram) en cracotte met kaas, yoghurt etc. Verder tussendoor afentoe iets als een koekje ofzo. 1 x per week een vette hap (burger ofzo) en verder is het vlees, groente, kaas eigenlijk. Wel gewoon gekruid etc. Merk wel al positief verschil, kan mn werkbroek weer aan :') _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:03

Boras

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:51

Helaas is pindakaas hier in huis ivm allergie verboden, maar ik ga die pagina eens bestuderen :9

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:04

Zometeen lekker gemakkelijk: Spinazi! Met een teentje knoflook mij de wok, paar worstjes erbij, en klaar. :9

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:07

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:06

Vooral het draadjesvlees blijkt een aanrader. Echt heerlijk!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:35

Heeft er hier wel eens iemand wat besteld bij Clean Foods? Zitten best interessante producten bij lijkt het..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:08

Hoi allemaal! Mag ik me hier melden? Sinds deze week probeer ik ook een kha dieet.
Ik was nooit echt een voorstander van dit dieet omdat, zoals ook wordt gezegd aan het begin van dit topic, afvallen vooral te maken heeft met vermindering van calorieën en regelmatige beweging.

Mijn laatste afvalpoging was geen succes; terwijl ik het dieet volgde waar ik 4 jaar geleden bijna 20 kilo mee ben afgevallen. Inmiddels ben ik helaas weer 10 kilo aangekomen.
Mijn motivatie (in zowel voeding als sport) is niet zo sterk als destijds en ik bleef zo’n trek houden, vooral behoefte aan suikers/snoep

Dus ik gooi het over een andere boeg en probeer nu dit dieet! Het sporten komt wel; met mooi weer ben ik meer gemotiveerd om dat te doen.

Het bevalt me erg goed tot nu toe. Ik heb geen honger aanvallen en het eten is gewoon lekker!

Helaas moet ik mijn voornemen om minder vlees en vis te eten wel even over boord gooien, maar ik maak dat voor mijzelf goed door geen supermarkt vlees en vis te kopen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en recepten! Ben niet echt een bakker, dus ik hoop ook snelle en praktische recepten tegen te komen.

Ben zelf begonnen met salades te maken met daarin een ratjetoe van groenten, vlees of vis, huttekase, ei en kaas.

Makkelijk om mee te nemen, alles is koud te eten en ik kan in etappes werken.

Daarnaast neem ik wat yoghurt met daarin een klein portie rode bessen.

Als tussendoortje een plakje kaas en leverworst.
Jammie!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:56

tanec_meisje schreef:
Heeft er hier wel eens iemand wat besteld bij Clean Foods? Zitten best interessante producten bij lijkt het..

Ben ff gaan googelen aangezien ik benieuwd was wat voor een spul er in die pasta zit. Kwam dit tegen https://www.asianfoodlovers.nl/shiratak ... ZKEALw_wcB dus denk dat je vergelijkbare producten voor veel minder geld bij de toko kan halen :) (en dan gelijk veel meer andere lekkere spullen meenemen)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:37

Die spaghetti enzo, die verkopen ze ook bij de Action, van dat konjac spul. Dat haal ik daar altijd. Volgens mij 95 ct per pakje. Maar bijvoorbeeld die raw pancake (pizza) lijkt me best interessant, 32 pannenkoeken uit zo'n verpakking voor € 19,95. En maar 2,41 gram khd per pannenkoek/pizza. Ik kwam ergens anders bijvoorbeeld kant en klare pizza bodems tegen voor bijna 16 euro per 4 stuks... Denk dat ik wat dingetjes ga bestellen op uit te proberen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:59

Ik een zakje spagetti en een zakje rijst van de Action al een tijd in huis, maar heb het nog steeds niet geprobeerd. Iets houdt me heel erg tegen, volgens mij is het niet te eten :D

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:15

Leuk! Weer nieuwe gezichten! Welkom!

Deze website ken ik nog niet. Ik heb wel al gekeken op lowcarbclub.nl, daar hebben ze ook enorm veel. Maar ik heb nog niks besteld.
Ik ging gisteren gevulde courgette maken, maar bij het uithollen van de courgette brak ik hem. :')

Keukenskills zitten er hier niet in, haha!

Dus dan maar gehakt, champignons,paprika en ui gebakken en vervolgens met 2 eieren met slagroom opgeklopt in de oven. Soort van gehakttaartje gebouwd. Was best lekker.

Ook al flink afgevallen hier.
Ik houd nooit iets vol, dus ik ben blij dat dit wel lukt. Er is nu zo’n 9 kilo af.
Ik houd wel van deze lifestyle. Het is soms even zoeken, maar over het algemeen lukt het aardig om lekker en genoeg te eten zonder al die toegevoegde meuk.
In het begin is het lastig, maar als je het eenmaal door hebt, voel je je zo veel beter!
Nu maar even iets verzinnen voor vanavond.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:18

Hier nu bezig met lunchrecepten uit te zoeken.
Voor het avond eten ben ik nu nog erg van de groene vlees en een klein beetje aardappels (denk aan 2 krieltjes voor de smaak) of rijst.
Wil nu toch wel gaan kijken naar bijvoorbeeld bloemkool rijst, maar kook je dat eerst? of bak je dat?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:25

M_D_H schreef:
Hier nu bezig met lunchrecepten uit te zoeken.
Voor het avond eten ben ik nu nog erg van de groene vlees en een klein beetje aardappels (denk aan 2 krieltjes voor de smaak) of rijst.
Wil nu toch wel gaan kijken naar bijvoorbeeld bloemkool rijst, maar kook je dat eerst? of bak je dat?

Ik bak het meestal even kort in de koekenpan met wat olijfolie. Soms doe ik er wat creme fraiche bij en dan maak ik er een soort risotto van. Erg lekker met wat champignons.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:34

Ik kan maar niet wennen aan bloemkool rijst.
Of bloemkool puree.
Of bloemkool bodem.
Of wat dan ook wat ik wil vervangen door bloemkool.

Het idee is leuk, maar de smaak nooit. Telkens een teleurstelling.
Terwijl ik toch echt zo'n soort vervanger mis voor riist of aarappel.
Dan vnd ik dat de maaltijd niet compleet is.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:48

Boras schreef:
Ik kan maar niet wennen aan bloemkool rijst.
Of bloemkool puree.
Of bloemkool bodem.
Of wat dan ook wat ik wil vervangen door bloemkool.

Het idee is leuk, maar de smaak nooit. Telkens een teleurstelling.
Terwijl ik toch echt zo'n soort vervanger mis voor riist of aarappel.
Dan vnd ik dat de maaltijd niet compleet is.
.

Ik voel je :(:) , ik mis mijn aardappels en zoete aardappel.
ik ben nu even hele streng maar ga straks weer lekker met mate zoete aardappel uit de oven eten.
Gewone aardappel ga ik straks weer tot max. 2 keer per maand hanteren , net als pasta.
maar dan pas ik wel ook mij voeding op de dag zelf aan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:59

Ik vind die bloemkoolrijst en bloemkoolpizzabodem ook echt niet lekker :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:24

Het hoeft voor mij niet perse rijst of aardappel te zijn.
Maar wel iets.
Omdat de maaltijd anders zo karig lijkt.
Het is natuurlijk ook gewenning om een maaltijd aan te vullen met...

Gekookte aardappelen was ik toch al geen fan van.
Wel van (Turkse) rijst, maar dat at ik al bijna nooit meer omdat mijn buik daarna nog net niet explodeerde. Daar raakte ik zo opgeblazen van de laatste tijd.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:11

En aanvullen met rauwkost of een gekookt eitje?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:03

Ik vind bloemkool rijst wel lekker, maar ik hou sowieso al van bloemkool (liefst rauw).

Inderdaad als risotto met champignons, parmezaanse kaas etc. Of bijvoorbeeld met kerrie en kipfilet, ook een lekkere combinatie! Wij maken ook regelmatig 'hutspot' met ipv aardappel bloemkool(rijst). Gewoon wortel en bloemkool koken en daarna stampen, wat uien bakken en erbij doen en nog een speklapje/gehaktbal/worst erbij. Erg goed te eten.

Ik heb nu gegrilde tomaten en zelfgemaakte kibbeling (gepaneerd met amandelmeel en kruiden) in de oven staan voor vanavond <<)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:14

Boras schreef:
Ik een zakje spagetti en een zakje rijst van de Action al een tijd in huis, maar heb het nog steeds niet geprobeerd. Iets houdt me heel erg tegen, volgens mij is het niet te eten :D

Ik vind dat het van zichzelf weinig smaak heeft, je moet het echt hebben van hetgeen wat je erbij maakt. Gisteren heb ik bijvoorbeeld spaghetti, de saus dus, gemaakt en dan eet ik er zo'n zakje spaghetti zero bij. Ik bedoel, alleen de saus eten is ook zoiets :+ Dan is het best prima te eten hoor.