Maximum leeftijd voor kindje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:30

Max leeftijd voor ee vrouw 30jaar? Hmm, medisch is dat misschien wel een goed idee, maar voor de rest lijkt met de periode tussen 30 en 35 jaar de meest ideale leeftijd om kinderen te krijgen. Dan heb je vooraf nog een heerlijke zorgeloze tijd en ben je er dan imo helemaal klaar voor om je verantwoordelijkheid als ouder te nemen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:31

Ik vind 37 een max. leeftijd.
Dan loop je eigenlijk al een verhoogd risico, iets wat je naar mijn mening sowieso niet moet willen aangezien anderen voor de mogelijke gevolgen opdraaien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:07

dromertje2 schreef:
Goh, als men dat wilt doen moet men dat voor iedere toekomstige ouder doen, niet alleen voor mensen die medische hulp nodig hebben.

Ja, dat zou echt veel kunnen schelen. Niemand krijgt naast zijn eigen opvoeding iets mee over kinderen krijgen en opvoeden.

Pmarena, nu niet woorden om gaan draaien of er een eigen draai aan geven wat ik zeg.

We moeten voor alles leren en examen doen. Een kind krijgen en opvoeden is feitelijk veel belangrijker dan al dat andere dat we wel leren.

En ja, we grijpen in als het mis gaat. Maar we kunnen zeker wel problemen voorkomen. Door dus betere voorlichting over kinderen krijgen, opvoeden, etc. Heel veel mensen krijgen dit niet mee thuis en er zijn erg veel probleem gezinnen. Niet omdat het slechte mensen zijn of ze niet van hun kinderen houden, maar puur omdat ze geen goed voorbeeld hebben gehad.

Ik maakte van dichtbij de mishandeling van een kind thuis mee. Het is door meerderen gemeld waaronder ook de creche, maar hulp werd gewoon geweigerd.
Ik heb toen een aantal gesprekken gehad en instanties zeggen ook; kinderen willen hoe dan ook het liefste thuis zijn, dus je moet daar de problemen aanpakken of nog beter!! voorkomen..

En het is niet alleen bij achterstand gezinnen, lage inkomens. Ik schrok echt van de cijfers en voorbeelden. Dus leren over kinderen krijgen en opvoeden zou echt voor iedereen moeten gebeuren.

Maar als mensen het normaal vinden dat kinderen eerst door een hel moeten gaan, waarna ze als ze mazzel hebben een beetje geholpen worden.........En vaak later een probleem vormen voor de maatschappij, dan verbaasd het me niks wat we tegenkomen.

Het gaat me ook niet specifiek om risico's, maar het effect van ene warm, stabiel gezin of dat missen of nog erger.......Die verschillen zijn enorm en tekenen mensen voor het leven. Daar hebben we echt allemaal last van.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:23

Maar heb je het nu over slechte ouders of over ouders boven een bepaalde leeftijd? Want in al je argumenten zal best een kern van waarheid zitten (al denk ik dat het niet reeel is dat zoiets ooit zal gebeuren), maar ze hebben maar heel weinig te maken met de leeftijd van de ouders. Als je het over slecht opvoeden of mishandeling hebt, zie ik geen relatie met de leeftijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:54

Superpony: je mist de vraag in mijn post een beetje denk ik: Hoe zou je dat aan willen pakken dan? Op welk moment moet men zo'n cursus volgen? En wie moeten dat allemaal?

Het idee is best leuk maar de praktische uitvoerbaarheid erg lastig en ethisch gezien valt er ook genoeg over te zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:57

Anoeska schreef:
Maar heb je het nu over slechte ouders of over ouders boven een bepaalde leeftijd? Want in al je argumenten zal best een kern van waarheid zitten (al denk ik dat het niet reeel is dat zoiets ooit zal gebeuren), maar ze hebben maar heel weinig te maken met de leeftijd van de ouders. Als je het over slecht opvoeden of mishandeling hebt, zie ik geen relatie met de leeftijd.

Nee, als het normaal wordt dat we er iets over leren, dan gaan mensen misschien bewuster keuzes maken of ze wel willen proberen kinderen te krijgen.

pmarena schreef:
Superpony: je mist de vraag in mijn post een beetje denk ik: Hoe zou je dat aan willen pakken dan? Op welk moment moet men zo'n cursus volgen? En wie moeten dat allemaal?

Het idee is best leuk maar de praktische uitvoerbaarheid erg lastig en ethisch gezien valt er ook genoeg over te zeggen.

Hoezo ethisch? Dat is omdat jij of een aantal hier dat lastig vinden. Maar een kind krijgen en opvoeden is iets heel groots. Je bepaald er echt levens mee en als het mis gaat, vaak ook nog levens van anderen.

Je moet er jong mee beginnen en misschien als schoolvak. Laat kinderen er maar over leren, thuis met ouders het gesprek aangaan of ouders onderling met elkaar.
Alle jeugd dus, omdat in alle lagen problemen voorkomen. Want ook een kind van een arts die thuis bijv geslagen wordt, moet leren dat dat niet normaal is.

Maar nogmaals; men is dus gewend dat dit niet gebeurt en er komt altijd weerstand van mensen. Het verbaasd mij echt dat we het normaal vinden dat je een bromfiets certificaat moet halen, een rijbewijs, schooldiploma, zwemdiploma's en kinderen krijgen moet je maar zelf weten.......Dan zie je de problemen geloof ik niet zo goed.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:13

superpony schreef:
pmarena schreef:

Hoezo ethisch? Dat is omdat jij of een aantal hier dat lastig vinden. Maar een kind krijgen en opvoeden is iets heel groots. Je bepaald er echt levens mee en als het mis gaat, vaak ook nog levens van anderen.

Je moet er jong mee beginnen en misschien als schoolvak. Laat kinderen er maar over leren, thuis met ouders het gesprek aangaan of ouders onderling met elkaar.
Alle jeugd dus, omdat in alle lagen problemen voorkomen. Want ook een kind van een arts die thuis bijv geslagen wordt, moet leren dat dat niet normaal is.

Maar nogmaals; men is dus gewend dat dit niet gebeurt en er komt altijd weerstand van mensen. Het verbaasd mij echt dat we het normaal vinden dat je een bromfiets certificaat moet halen, een rijbewijs, schooldiploma, zwemdiploma's en kinderen krijgen moet je maar zelf weten.......Dan zie je de problemen geloof ik niet zo goed.

Maar dan blijft de vraag hoe je dat wil organiseren. Je kan perfect een vak kinderpsychologie in de schoolopleiding steken. Maar wat wil je dan doen met degenen die gebuisd zijn? En als iemand ongepland zwanger wordt en nog niet voor de test geslaagd is, wat dan?
En vooral, wie bepaalt wat goed en slecht is. Opvoeden is iets heel persoonlijks, hangt af van de ouders maar ook van het kind. Wat de ene een 'goede' opvoeding vindt zal voor de andere waardeloos zijn. Wie bepaalt dan hoe het moet? En wat als de ideeën daarrond veranderen? Gaat men dat dan willen toegeven?
Ik denk dat je daar op heel glad ijs zit en dat die ideeën nog het best passen in een totalitair regime.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:13

pmarena schreef:
Ik denk dat als bvb. iemand met 60 jaar op een hele fijne manier in het leven staat, zo fit als een hoentje is, uit een familie komt waar de vrouwen al generaties lang met hun 80e nog volop in het leven staan, ze wellicht al kinderen heeft die zelf ook al een gezin hebben en het uitvoerig besproken is en zij het kindje liefdevol op willen nemen als moeder toch ineens snel oud wordt.... ga zo nog maar even door.... wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag :)

Net zoals wanneer mensen met familiekwaaltjes zich willen voortplanten.
Of mensen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat voortplanten geen goed idee is.
Of waarvan de toekomstige vader / moeder een toch best gevaarlijk beroep of hobby uitoefent.
Of ontzettend vaak van huis is en dat dan niet zo leuk is voor het kind.
Of vrouwen die moeder willen worden überhaupt zonder een vaderfiguur voor het kind.
Of die er eigenlijk te weinig tijd voor hebben en hun kind de meeste dagen uitbesteden omdat ze toch een carrière nastreven.
Of die nog maar kort bij elkaar zijn.
Of al problemen in hun relatie hebben gehad.
Of niet zoveel geld hebben.
Of midden in allerlei lastige situaties zitten.
Of..... noem maar op... ik denk dat je van de meeste ouders wel wat kunt bedenken dat niet ideaal is.

Zou toch fraai zijn als wat mensen die zich moreel verheven voelen, dan maar even besluiten wie er wel of niet "mag"....

Ik vind dat je best in mag grijpen bij ècht overduidelijk schadelijke zaken, zoals wanneer je je kind echt schandalig behandeld ofzo. En dat kinderen zelf goed hulp moeten kunnen zoeken en krijgen. Maar dat voor de rest een ieders vrijheid tot het maken van eigen levenskeuzes een heel groot goed is.

Ik denk dat in alle bovenstaande gevallen het geen kwaad zou kunnen als de (aanstaande) ouders in kwestie even wat verder zouden denken dan "ik wil een kind", en zich ook even afvragen of ze het kind daadwerkelijk een stabiele basis kunnen bieden, een (voor zover je van tevoren kan inschatten) zorgeloze jeugd... het is al eerder gezegd, maar ik denk dat veel mensen echt te weinig nadenken wat ze hun ongeboren kind te bieden hebben. Want nee, liefde kun je niet eten :o (ook zo'n uitspraak waar ik kriegel van wordt, "maar we hebben wel liefde voor ons kindje hoor", meestal in de context van "ik ben er tenminste altijd voor mijn kind in plaats van dat ie 5 dagen per week in de opvang zit!" )

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:48

Magrathea schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat als bvb. iemand met 60 jaar op een hele fijne manier in het leven staat, zo fit als een hoentje is, uit een familie komt waar de vrouwen al generaties lang met hun 80e nog volop in het leven staan, ze wellicht al kinderen heeft die zelf ook al een gezin hebben en het uitvoerig besproken is en zij het kindje liefdevol op willen nemen als moeder toch ineens snel oud wordt.... ga zo nog maar even door.... wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag :)

Net zoals wanneer mensen met familiekwaaltjes zich willen voortplanten.
Of mensen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat voortplanten geen goed idee is.
Of waarvan de toekomstige vader / moeder een toch best gevaarlijk beroep of hobby uitoefent.
Of ontzettend vaak van huis is en dat dan niet zo leuk is voor het kind.
Of vrouwen die moeder willen worden überhaupt zonder een vaderfiguur voor het kind.
Of die er eigenlijk te weinig tijd voor hebben en hun kind de meeste dagen uitbesteden omdat ze toch een carrière nastreven.
Of die nog maar kort bij elkaar zijn.
Of al problemen in hun relatie hebben gehad.
Of niet zoveel geld hebben.
Of midden in allerlei lastige situaties zitten.
Of..... noem maar op... ik denk dat je van de meeste ouders wel wat kunt bedenken dat niet ideaal is.

Zou toch fraai zijn als wat mensen die zich moreel verheven voelen, dan maar even besluiten wie er wel of niet "mag"....

Ik vind dat je best in mag grijpen bij ècht overduidelijk schadelijke zaken, zoals wanneer je je kind echt schandalig behandeld ofzo. En dat kinderen zelf goed hulp moeten kunnen zoeken en krijgen. Maar dat voor de rest een ieders vrijheid tot het maken van eigen levenskeuzes een heel groot goed is.

Ik denk dat in alle bovenstaande gevallen het geen kwaad zou kunnen als de (aanstaande) ouders in kwestie even wat verder zouden denken dan "ik wil een kind", en zich ook even afvragen of ze het kind daadwerkelijk een stabiele basis kunnen bieden, een (voor zover je van tevoren kan inschatten) zorgeloze jeugd... het is al eerder gezegd, maar ik denk dat veel mensen echt te weinig nadenken wat ze hun ongeboren kind te bieden hebben. Want nee, liefde kun je niet eten :o (ook zo'n uitspraak waar ik kriegel van wordt, "maar we hebben wel liefde voor ons kindje hoor", meestal in de context van "ik ben er tenminste altijd voor mijn kind in plaats van dat ie 5 dagen per week in de opvang zit!" )

Dus alvast stoppen met paardrijden als je kinderen wil. Want dat is naar het schijnt een risicosport.
En nog met heel veel andere dingen stopppen ook. Werken bv.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:08

ik was 41 toen mijn jongste dochter geboren werd. Ze is nu 5.
ik was 27 toen mijn oudste dochter geboren werd.

Het zijn bewuste keuzes die gemaakt worden. Medische controle is op oudere leeftijd (ahum, ze noemen het geriatrische zwangerschap) wat meer uitgebreid. Maar verder zit er tussen de zwangerschappen weinig verschil. Bevalling op latere leeftijd ging me juist een stuk beter af.

Ik merk wel dat ik wat ouder ben dan de gemiddelde ouder op het schoolplein, er staan moeders die maar een paar jaar ouder zijn dan mijn oudste dochter. Maar dat maakt mij verder niets uit, en de kinderen ook niet, die weten niet beter. Qua energie is er best een groot verschil tussen 41 en 27 uiteraard, ik vind het wel veel vermoeiender, vooral de peuterleeftijd, het begint nu weer wat gemakkelijker te worden nu ze wat zelfstandiger is.

Ik denk dat de keuze om op welke leeftijd dan ook aan kinderen te beginnen heel erg persoonlijk is en daar heeft verder niemand wat mee te maken dan de moeder en vader zelf.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:10

Ik ben nu 30 en mijn man 35. Binnen nu en twee jaar hopen we wel gezinsuitbreiding te hebben.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:40

Gevoelsmatig zeg ik tot 38/40, afhankelijk van de eigen gezondheid / fitheid.