Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dromertje2 schreef:Goh, als men dat wilt doen moet men dat voor iedere toekomstige ouder doen, niet alleen voor mensen die medische hulp nodig hebben.
Anoeska schreef:Maar heb je het nu over slechte ouders of over ouders boven een bepaalde leeftijd? Want in al je argumenten zal best een kern van waarheid zitten (al denk ik dat het niet reeel is dat zoiets ooit zal gebeuren), maar ze hebben maar heel weinig te maken met de leeftijd van de ouders. Als je het over slecht opvoeden of mishandeling hebt, zie ik geen relatie met de leeftijd.
pmarena schreef:Superpony: je mist de vraag in mijn post een beetje denk ik: Hoe zou je dat aan willen pakken dan? Op welk moment moet men zo'n cursus volgen? En wie moeten dat allemaal?
Het idee is best leuk maar de praktische uitvoerbaarheid erg lastig en ethisch gezien valt er ook genoeg over te zeggen.
superpony schreef:pmarena schreef:Superpony: je mist de vraag in mijn post een beetje denk ik: Hoe zou je dat aan willen pakken dan? Op welk moment moet men zo'n cursus volgen? En wie moeten dat allemaal?
Het idee is best leuk maar de praktische uitvoerbaarheid erg lastig en ethisch gezien valt er ook genoeg over te zeggen.
Hoezo ethisch? Dat is omdat jij of een aantal hier dat lastig vinden. Maar een kind krijgen en opvoeden is iets heel groots. Je bepaald er echt levens mee en als het mis gaat, vaak ook nog levens van anderen.
Je moet er jong mee beginnen en misschien als schoolvak. Laat kinderen er maar over leren, thuis met ouders het gesprek aangaan of ouders onderling met elkaar.
Alle jeugd dus, omdat in alle lagen problemen voorkomen. Want ook een kind van een arts die thuis bijv geslagen wordt, moet leren dat dat niet normaal is.
Maar nogmaals; men is dus gewend dat dit niet gebeurt en er komt altijd weerstand van mensen. Het verbaasd mij echt dat we het normaal vinden dat je een bromfiets certificaat moet halen, een rijbewijs, schooldiploma, zwemdiploma's en kinderen krijgen moet je maar zelf weten.......Dan zie je de problemen geloof ik niet zo goed.
pmarena schreef:Ik denk dat als bvb. iemand met 60 jaar op een hele fijne manier in het leven staat, zo fit als een hoentje is, uit een familie komt waar de vrouwen al generaties lang met hun 80e nog volop in het leven staan, ze wellicht al kinderen heeft die zelf ook al een gezin hebben en het uitvoerig besproken is en zij het kindje liefdevol op willen nemen als moeder toch ineens snel oud wordt.... ga zo nog maar even door.... wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag
Net zoals wanneer mensen met familiekwaaltjes zich willen voortplanten.
Of mensen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat voortplanten geen goed idee is.
Of waarvan de toekomstige vader / moeder een toch best gevaarlijk beroep of hobby uitoefent.
Of ontzettend vaak van huis is en dat dan niet zo leuk is voor het kind.
Of vrouwen die moeder willen worden überhaupt zonder een vaderfiguur voor het kind.
Of die er eigenlijk te weinig tijd voor hebben en hun kind de meeste dagen uitbesteden omdat ze toch een carrière nastreven.
Of die nog maar kort bij elkaar zijn.
Of al problemen in hun relatie hebben gehad.
Of niet zoveel geld hebben.
Of midden in allerlei lastige situaties zitten.
Of..... noem maar op... ik denk dat je van de meeste ouders wel wat kunt bedenken dat niet ideaal is.
Zou toch fraai zijn als wat mensen die zich moreel verheven voelen, dan maar even besluiten wie er wel of niet "mag"....
Ik vind dat je best in mag grijpen bij ècht overduidelijk schadelijke zaken, zoals wanneer je je kind echt schandalig behandeld ofzo. En dat kinderen zelf goed hulp moeten kunnen zoeken en krijgen. Maar dat voor de rest een ieders vrijheid tot het maken van eigen levenskeuzes een heel groot goed is.
Magrathea schreef:pmarena schreef:Ik denk dat als bvb. iemand met 60 jaar op een hele fijne manier in het leven staat, zo fit als een hoentje is, uit een familie komt waar de vrouwen al generaties lang met hun 80e nog volop in het leven staan, ze wellicht al kinderen heeft die zelf ook al een gezin hebben en het uitvoerig besproken is en zij het kindje liefdevol op willen nemen als moeder toch ineens snel oud wordt.... ga zo nog maar even door.... wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag
Net zoals wanneer mensen met familiekwaaltjes zich willen voortplanten.
Of mensen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat voortplanten geen goed idee is.
Of waarvan de toekomstige vader / moeder een toch best gevaarlijk beroep of hobby uitoefent.
Of ontzettend vaak van huis is en dat dan niet zo leuk is voor het kind.
Of vrouwen die moeder willen worden überhaupt zonder een vaderfiguur voor het kind.
Of die er eigenlijk te weinig tijd voor hebben en hun kind de meeste dagen uitbesteden omdat ze toch een carrière nastreven.
Of die nog maar kort bij elkaar zijn.
Of al problemen in hun relatie hebben gehad.
Of niet zoveel geld hebben.
Of midden in allerlei lastige situaties zitten.
Of..... noem maar op... ik denk dat je van de meeste ouders wel wat kunt bedenken dat niet ideaal is.
Zou toch fraai zijn als wat mensen die zich moreel verheven voelen, dan maar even besluiten wie er wel of niet "mag"....
Ik vind dat je best in mag grijpen bij ècht overduidelijk schadelijke zaken, zoals wanneer je je kind echt schandalig behandeld ofzo. En dat kinderen zelf goed hulp moeten kunnen zoeken en krijgen. Maar dat voor de rest een ieders vrijheid tot het maken van eigen levenskeuzes een heel groot goed is.
Ik denk dat in alle bovenstaande gevallen het geen kwaad zou kunnen als de (aanstaande) ouders in kwestie even wat verder zouden denken dan "ik wil een kind", en zich ook even afvragen of ze het kind daadwerkelijk een stabiele basis kunnen bieden, een (voor zover je van tevoren kan inschatten) zorgeloze jeugd... het is al eerder gezegd, maar ik denk dat veel mensen echt te weinig nadenken wat ze hun ongeboren kind te bieden hebben. Want nee, liefde kun je niet eten(ook zo'n uitspraak waar ik kriegel van wordt, "maar we hebben wel liefde voor ons kindje hoor", meestal in de context van "ik ben er tenminste altijd voor mijn kind in plaats van dat ie 5 dagen per week in de opvang zit!" )