Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:00

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Vanaf 30 vind ik ook laat hier in Nederland. Veel vrouwen zijn rond die leeftijd ook zwanger of geven borstvoeding. Daardoor wordt het nog langer uitgesteld. Ik ken iemand die over de 40 is en nog nooit is gegaan, steeds zwanger bij de oproepen of borstvoeding.

Dat is wel laksheid van die vrouw zelf, hoor. Als je het jaar van de oproep niet kan, kun je zodra je wel getest kunt worden zelf via het bevolkingsonderzoek weer een aanvraag doen. Dat ze nog steeds niet getest is, is niet de schuld van de overheid.

Er zijn ook vrouwen die lang borstvoeding geven he ;)
Zelf ook ruim 3 jr gedaan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:02

BelgenGek schreef:
_San87_ schreef:

Dat is wel laksheid van die vrouw zelf, hoor. Als je het jaar van de oproep niet kan, kun je zodra je wel getest kunt worden zelf via het bevolkingsonderzoek weer een aanvraag doen. Dat ze nog steeds niet getest is, is niet de schuld van de overheid.

Er zijn ook vrouwen die lang borstvoeding geven he ;)
Zelf ook ruim 3 jr gedaan

Dan ga je zodra je stopt met borstvoeding geven.

Het wel of niet gehoor geven aan de oproep is je eigen verantwoordelijkheid.

BelgenGek

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:07

Tuurlijk!

Alleen ik bedoelde meer van dat het heel goed kan dat je voor je 40e nooit geweest bent omdat je altijd zwanger was of bv gaf. Ik ben ool nog niet geweest om diezelfde reden, ben 36 nu en hoop nog zeker minstens 2 jaar bv te geven. Daarna zal ik mij direct laten testen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:31

tengeltje11 schreef:
Idd, en bv in België heb je 6-8 weken na een bevalling nog een controle bij de gyn en dan werd bv standaard uitstrijkje genomen als je door zwangerschap te laat was.

Heb jij misschien een keizersnede gehad? Bij mij hebben ze helemaal geen uitstrijkje genomen na mijn bevalling, ze hebben me niet eens gecontroleerd. Moest enkel naar de kinderarts om mijn baby te laten nazien.

Wel goed topic! Ik was het zelf helemaal uit het oog verloren sinds ik ben verhuisd en van huisarts veranderd. Vroeger ging ik om het aantal jaren dat het terugbetaald werd door de ziekenkas. De laatste keer dat ik ging was dat van 2 naar 3 jaar gegaan (mijn huisdokter raadde me aan gewoon die tijd te wachten).

Ik ken het belang zeker. Bij mijn zus was het niet ok. Je weet wel, het overkomt mij niet hé? Het overkomt je dus wel. Het is alweer jaren geleden, weet niet meer of het pap3 of 4 was, maar als ik me goed herinner heeft ze iets moeten laten wegbranden? Ze zijn er iig goed op tijd bij geweest. Sindsdien toen ik nog thuiswoonde werd ik er door mijn moeder iedere keer aan herinnert. Gelukkig zelf nooit iets gehad.

Ik vind het niet fijn om te laten doen. Misschien was het ook de manier van werken van mijn arts. Het doet mij wel degelijk pijn. Misschien ben ik te gespannen. Maar probeer het maar eens, te zeggen tegen iemand dat ze zich moet ontspannen anders doet het misschien pijn, dat gaat helpen :+ . Maar het duurt hooguit een paar seconden, vaak nog niet en het kan zoveel ellende besparen. Dus hoe klein de kans ook, de volgende keer dat ik bij de huisarts zit ga ik er achter vragen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 08:49

Neen hoor, niets keizersnede en zelfs geen epi.

Vreemd dat jij dan met beeb naar de kinderarts moest? Hier komt de kinderarts langs in het zh de eerste dag en de dag van vertrek. Daarna gewoon ook kind en gezin die beeb opvolgt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:56

Oh ik moest na 6 weken op routinecontrole bij Ka, iedereen bij ons. Zelfs met dat ik enkele dagen eerder bij kind en gezin ben langsgeweest. Bij mezelf hebben ze niets gecontroleerd. Ik had alleen een vroedvrouw aan huis na de bevalling. Gek dat daar zoveel verschil op zit per ziekenhuis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:57

Hier ook na 6 weken na bevalling naar gyn en na 3 weken check up van baby bij dokter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:13

Barney, heftig verhaal. Hoop dat je snel herstelt.
Voor diegene(n) die een thuistest hebben gedaan, is dit een beetje te doen? Klusje voor 2 personen? :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:15

Kinke schreef:
Voor diegene(n) die een thuistest hebben gedaan, is dit een beetje te doen? Klusje voor 2 personen? :D

Tenzij je wat met je handen/armen hebt, moet je dat echt wel alleen kunnen. Even roeren met een staafje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:39

niet met handen, wel met rug :D :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:43

Kinke schreef:
niet met handen, wel met rug :D :+

Kan je je eigen billen nog afvegen? Zo ja, dan moet t lukken. Zo nee, dan ga je hulp nodig hebben :7.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:13

Kinke schreef:

Je hoeft het in principe niet romantischer te maken dan dat het is ;)

als je de handeling kunt doen van een tampon inbrengen kun je de zelftest ook uitvoeren.
Staat ook duidelijk beschreven hoe je het stap voor stap moet doen, kan niet misgaan als je dat volgt.
ik vond de zelftest ook prettiger om te doen dan die eendenbek in mn fluit

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:21

Mijn uitstrijkje is genomen terwijl ik nog borstvoeding gaf. Dat kon ik gewoon invullen op het formulier en was geen probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:49

_San87_ schreef:
Kan je je eigen billen nog afvegen? Zo ja, dan moet t lukken. Zo nee, dan ga je hulp nodig hebben :7.

_O-

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:53

Waarom kan een zelftest zonder eendenbek, terwijl de huisarts die wel gebruikt voor een uitstrijkje? Dan is een zelftest toch veel fijner?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:02

_Lorette_ schreef:
Waarom kan een zelftest zonder eendenbek, terwijl de huisarts die wel gebruikt voor een uitstrijkje? Dan is een zelftest toch veel fijner?

Omdat de huisarts graag ziet wat hij/zij doet. En ik kan me zo indenken dat de foutmarge bij de huisarts kleiner is van bij de zelftesters. Maar dat weet ik niet zeker.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:08

Mijn dochter (21 jaar) heeft een half jaar geleden een zelf test gedaan. Niks aan de hand. Ze had daarna bloedingen met een spiraaltje. Nu is er een uitstrijkje door de huisarts gemaakt en blijkt ze score 2 te hebben en wordt ze door verwezen naar de gynaecoloog. Spannend.
Ik denk dan dat er verschil is tussen de testen....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:09

Als een zelftest echt minder betrouwbaar is, dan vind ik het vreemd dat ze hem aanbieden. *googelt* Als ik google, dan vind ik dit: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-zou- ... ~bde964e1/ Het aantal personen dat dezelfde uitslag of een afwijkende uitslag kreeg op één van de testen, bleek in deze test gelijk. Dus dan kan je bij een uitstrijkje ook net de pech hebben dat 'ie niet goed is.

Voor mij zou zo'n zelftest wel wat zijn. Geen ervaring met een uitstrijkje, maar ik zie zo'n eendenbek niet zitten...

*edit: kleine toevoeging
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-11-19 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:10

Ravel13 schreef:
Mijn dochter (21 jaar) heeft een half jaar geleden een zelf test gedaan. Niks aan de hand. Ze had daarna bloedingen met een spiraaltje. Nu is er een uitstrijkje door de huisarts gemaakt en blijkt ze score 2 te hebben en wordt ze door verwezen naar de gynaecoloog. Spannend.
Ik denk dan dat er verschil is tussen de testen....

Dat hoeft niet per se. Na de zelftest kan ze besmet zijn geraakt en kan zich e.e.a. ontwikkeld hebben, of de test is niet goed afgenomen door haarzelf.

Bedoel je pap2? Het komt vast goed :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:13

_Lorette_ schreef:
Als een zelftest echt minder betrouwbaar is, dan vind ik het vreemd dat ze hem aanbieden. *googelt* Als ik google, dan vind ik dit: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-zou- ... ~bde964e1/

Voor mij zou zo'n zelftest wel wat zijn. Geen ervaring met een uitstrijkje, maar ik zie zo'n eendenbek niet zitten...

Ik zei nog dat ik het niet zeker weet ;). Gelukkig is de zelftest net zo betrouwbaar.

De reden om toch naar de dokter te gaan staat mooi in het artikel omschreven.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:19

Nou, ik dacht dus hetzelfde! Zal wel minder betrouwbaar zijn... Maar dan vind ik het onverantwoord om hem aan te bieden. Vandaar dat ik even ging googelen. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:21

_Lorette_ schreef:
Nou, ik dacht dus hetzelfde! Zal wel minder betrouwbaar zijn... Maar dan vind ik het onverantwoord om hem aan te bieden. Vandaar dat ik even ging googelen. :j

De test wordt nu ook bij uitzondering nog aangeboden. 7% las ik.

Ik denk dat het wel gaat toenemen. Vooralsnog ga ik naar de huisarts, de uitslag is er dan sneller.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:29

_Lorette_ schreef:
Als een zelftest echt minder betrouwbaar is, dan vind ik het vreemd dat ze hem aanbieden. *googelt* Als ik google, dan vind ik dit: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-zou- ... ~bde964e1/ Het aantal personen dat dezelfde uitslag of een afwijkende uitslag kreeg op één van de testen, bleek in deze test gelijk. Dus dan kan je bij een uitstrijkje ook net de pech hebben dat 'ie niet goed is.

*edit: kleine toevoeging

De eendebek klinkt erg grof maar ik vind het uitstrijkje inmiddels meevallen.
Maar de zelftest is natuurlijk een uitkomst

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:34

Hier vorige week pap 3b uitslag gehad. Afwijkende cellen dus. Moet 18e voor een colposcopie naar de gyn. Heb er een naar onderbuikgevoel bij.

Sterkte Barney! Wat naar!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:51

djuulsie schreef:
Hier vorige week pap 3b uitslag gehad. Afwijkende cellen dus. Moet 18e voor een colposcopie naar de gyn. Heb er een naar onderbuikgevoel bij.

Sterkte Barney! Wat naar!

Wat naar djuulsie van je uitslag!
Alvast veel succes met je colposcopie de 18e!

Hier ook een oproep gehad - onlangs 30 geworden - en ga er zeker gehoor aan geven. Niet zo'n problemen ermee om even daar te liggen met die eendenbek (Na een 36 urige bevalling en uitgebreide vieze onderzoeken een paar jaar terug ivm hormoon stelsel wat de weg kwijt was ben ik nu wel wat gewend. Fijn is het nog steeds niet hoor, maar voor mij is een uitstrijkje nu het minst erge van wat ze me aan kunnen doen 'down under' :') ) en voor mijn gevoel is een uitstrijkje bij de HA laten afnemen gewoon beter als dat ik zelf ga klungelen (Voor mijn gevoel he! Zal best dat de zelf test even betrouwbaar is maar toch). Die eendenbek klinkt en ziet er enger uit als het is hoor. Het is even ongemakkelijk, maar meer niet.

Ik snap zelf niet zo goed waarom mensen ervoor kiezen om geen uitstrijkje te laten doen of zelf te doen - tenzij je idd echt redenen hebt om het niet te doen, maar als er verder niks is wat het in de weg zou moeten staan... Wat dat betreft vind ik het zelfs nog vreemd dat het nog steeds pas vanaf 30 jaar aangeboden wordt, als je ziet hoeveel 20 jarigen tegenwoordig helaas ook al problemen hebben en daar dus vaak veel te laat dan achterkomen, dat er iets mis is :(

Maar de zelf test is natuurlijk wel echt een fijne uitvinding voor mensen die gewoon echt niet graag naar de dokter zouden gaan hiervoor.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt