Kinderwens? Of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:29

lizy29 schreef:
Nee ze schrijft dat dat fases zijn die bekend zijn, niet dat iedere vrouw die doorloopt.

Dat wordt er wel mee geïmpliceerd. Ik ken die fases niet hoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:33

Niobe schreef:
lizy29 schreef:
Nee ze schrijft dat dat fases zijn die bekend zijn, niet dat iedere vrouw die doorloopt.

Dat wordt er wel mee geïmpliceerd. Ik ken die fases niet hoor!

Ik vind het een beetje een lange tenen reactie :o
Er staat werkelijk echt niet, op geen enkele manier, dat het DUS bij iedereen zo is.

Als je zegt dat je de bekende vakantie routes neemt betekend dat ook NIET dat IEDEREEN die route neemt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:38

Sizzle schreef:
Ik vind het een beetje een lange tenen reactie :o
Er staat werkelijk echt niet, op geen enkele manier, dat het DUS bij iedereen zo is.

Als je zegt dat je de bekende vakantie routes neemt betekend dat ook NIET dat IEDEREEN die route neemt.

Waarom komt iedereen toch met van die kromme vergelijkingen? Dit is echt totaal anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:39

Nee, het woord bekend staat gewoon niet, gewoon echt niet gelijk aan verplicht.

Ook echt niet iedereen gaat door de bekende mid-life crisis, maar veel wel, daarom is het bekend. Niet meer, niet minder.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:41

Sizzle schreef:
Nee, het woord bekend staat gewoon niet, gewoon evht niet gelijk aan verplicht.

Ik zeg ook niet dat het verplicht zou zijn, dat is weer wat overtrokken, maar het impliceert dat het doodnormaal is om eerst geen kinderen te willen en dan bij te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:42

Ik ken die fases ook niet. Het bleef bij mij hangen bij "ik moet er niet aan denken." En dat is nooit veranderd. Maar ik neem er geen aanstoot aan dat die fases voor een deel van de vrouwen op deze wereld wel bekende fases zijn hoor. Iedereen is anders. Dit is hoe zij en sommige anderen het beleefd hebben. Prachtig. Mooi om te lezen ook, hoe dat blijkbaar bij iemand kan veranderen van het één in totaal iets anders.

Ik vind veel "bewust kinderlozen" vaak in zo'n slachtofferhoekje kruipen. Tuurlijk, ik heb in mijn leven ook vaak te horen gekregen "wacht maar, je gevoel over kinderen verandert nog wel." Is dat nou echt zo erg, dat sommige mensen dat denken? Soms veranderen die gevoelens inderdaad heel verrassend bij iemand. En soms ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:42

Er staat hooguit dat het vaak gebeurd, en dat is ook gewoon zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:44

safina schreef:
Ik vind veel "bewust kinderlozen" vaak in zo'n slachtofferhoekje kruipen. Tuurlijk, ik heb in mijn leven ook vaak te horen gekregen "wacht maar, je gevoel over kinderen verandert nog wel." Is dat nou echt zo erg, dat sommige mensen dat denken? Soms veranderen die gevoelens inderdaad heel verrassend bij iemand. En soms ook niet.

Ik vind dat erg vervelend ja, het impliceert dat anderen beter weten wat ik wil dan ikzelf. Fijn dat jij het naast je neer kunt leggen, ik vind het frustrerend en het geeft me het gevoel dat ik niet als volwaardige volwassene wordt aangezien tot ik besluit nageslacht te willen produceren :o

Zit ik daarmee in het slachtofferhoekje? Dan ken ik er zo nog wel een paar hoor :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:46

Niobe schreef:
Sizzle schreef:
Nee, het woord bekend staat gewoon niet, gewoon evht niet gelijk aan verplicht.

Ik zeg ook niet dat het verplicht zou zijn, dat is weer wat overtrokken, maar het impliceert dat het doodnormaal is om eerst geen kinderen te willen en dan bij te trekken.

Dat is ook doodnormaal. Net als het doodnormaal is om daar niet over van gedachten te veranderen. Dat iets normaal is (als in "het gebeurt regelmatig"), wil dat nog niet zeggen dat iemand daarmee impliceert dat dat ook de geldende norm is (als in "zo hoort het ook.")

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:48

Om het letterlijk tegen iemand te zeggen dat het jou (of iedereen) ook nog wel gaat overkomen vind ik ook ronduit asociaal en onbeschoft, kan ik ook heel boos om worden.
Maar dat staat voor mij compleet los van een algemene opmerking over jezelf dat je de de bekende weg gegaan bent. Het is toch ook gewoon een bekende weg?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:49

Magrathea schreef:
safina schreef:

Ik vind dat erg vervelend ja, het impliceert dat anderen beter weten wat ik wil dan ikzelf. Fijn dat jij het naast je neer kunt leggen, ik vind het frustrerend en het geeft me het gevoel dat ik niet als volwaardige volwassene wordt aangezien tot ik besluit nageslacht te willen produceren :o

Zit ik daarmee in het slachtofferhoekje? Dan ken ik er zo nog wel een paar hoor :o

Precies dit.

En draai het eens om, het wordt ook niet bepaald gewaardeerd als ik tegen een kersverse moeder zou zeggen: "Oh, daar krijg je nog wel spijt van!"

Niet dat ik dat denk, maar even ter illustratie.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:49

Ik kies bewust niet voor kinderen:

heb niet zoveel met kinderen
ben erg gesteld op mijn vrijheid
de wereld van nu waar je een kind in zet
wat als je kindje iets mankeert, heeft het nog grotere gevolgen voor je leven
ik kan een kind niet de omstandigheden bieden die ik vind dat een kind verdient

Gelukkig denkt mijn man daar precies zo over!

Ik heb een beetje het gevoel dat de boventoon van jouw gevoel komt door hoe jouw aanstaande naar je kijkt als je het over een kindje hebt. Daar wordt jij blij van! Voor een ander nooit doen, je moet er zelf 100% achter staan!

Ik kan trouwens heel slecht tegen gezinnen met kinderen, waar de ouders ieder fulltime werken, de kinderen 5 dagen naar de opvang doen en een groot huis en 3 keer per jaar op vakantie en 2 auto's en huisdieren.......

Hoe zou het toch komen dat er zoveel problemen met jeugd zijn?!

Mijn ouders wouden graag kinderen, zijn in een relatief klein huisje blijven wonen, gingen 1 keer per jaar naar de camping in Nederland maar mijn ma kon wel thuisblijven voor ons en moeder zijn. Ik herinner me nog heel goed dat ze ons tussen de middag ophaalde om een boterham thuis te eten en dat ik uit school thuis kwam en er thee met een koekje was met zijn allen! Dat zijn de dingen die ik herinner uit mijn super fijne jeugd!!

edit: Ik krijg juist regelmatig opmerkingen van kennissen, vrienden en familie over de positieve kanten van het feit dat wij geen kinderen hebben! Gaat vaak over vrijheid en rust!
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 13-11-19 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:50

Sizzle schreef:
Om het letterlijk tegen iemand te zeggen dat het jou (of iedereen) ook nog wel gaat overkomen vind ik ook ronduit asociaal en onbeschoft, kan ik ook heel boos om worden.
Maar dat staat voor mij compleet los van een algemene opmerking over jezelf dat je de de bekende weg gegaan bent. Het is toch ook gewoon een bekende weg?

Oke, nou excuses dat ik het zag alsof er gezegd was dat het de norm zou zijn.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:52

Levita30 schreef:

Ik heb een beetje het gevoel dat de boventoon van jouw gevoel komt door hoe jouw aanstaande naar je kijkt als je het over een kindje hebt. Daar wordt jij blij van! Voor een ander nooit doen, je moet er zelf 100% achter staan!

Ik kan trouwens heel slecht tegen gezinnen met kinderen, waar de ouders ieder fulltime werken, de kinderen 5 dagen naar de opvang doen en een groot huis en 3 keer per jaar op vakantie en 2 auto's en huisdieren.......

Mijn ouders wouden graag kinderen, zijn in een relatief klein huisje blijven wonen, gingen 1 keer per jaar naar de camping in Nederland maar mijn ma kon wel thuisblijven voor ons en moeder zijn. Ik herinner me nog heel goed dat ze ons tussen de middag ophaalde om een boterham thuis te eten en dat ik uit school thuis kwam en er thee met een koekje was met zijn allen! Dat zijn de dingen die ik herinner uit mijn super fijne jeugd!!

Het zal ook niet mijn keus om een kind 5 dagen naar de opvang te brengen, maar hoe zorgt 3 keer per jaar op vakantie, 2 auto's en huisdieren ervoor dat jongeren problemen krijgen? :=

Mungbean

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:56

Er zijn ook gezinnen die 100% werken, een oud roest bakkie hebben en 1x per jaar naar de veluwe gaan :P

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:57

Sizzle schreef:
Er zijn ook gezinnen die 100% werken, een oud roest bakkie hebben en 1x per jaar naar de veluwe gaan :P

Als ze geluk hebben :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:03

Magrathea schreef:
safina schreef:

Ik zie dat soort opmerkingen meer als opmerkingen die voortkomen uit de manier waarop iemand zelf bezig is met het thema. Niet als opmerkingen die wat zeggen over hoe hetzelfde thema bij mij leeft. Laat staan dat diegene daarmee iets zou willen zeggen over mijn volwaardigheid als kinderloze volwassene.

En voor zover iemand even niet in staat is om mij in dit vraagstuk goed te begrijpen...ach, dat gebeurt wel vaker in het leven. Ik vind dat niet zo erg. Zolang ik mezelf maar begrijp.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:03

MightyJoe schreef:
Levita30 schreef:

Het zal ook niet mijn keus om een kind 5 dagen naar de opvang te brengen, maar hoe zorgt 3 keer per jaar op vakantie, 2 auto's en huisdieren ervoor dat jongeren problemen krijgen? :=

Al die omstandigheden zorgen er voor dat beide ouder wel fulltime moeten werken en er weinig tijd over blijft voor opvoeding. Verder zie ik vaak dat die ouders kinderen wel veel verwennen en makkelijk zijn.... schuldgevoel?

Jongeren hebben hele andere normen en waarden dan vroeger in negatieve zin in mijn ogen... minder hard ergens voor willen werken/ makkelijk vanaf maken en minder respect voor bv natuur, ouderen...

Is gewoon mijn hersenspinsel hoor!

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:26

Oh wauw, had niet door dat mijn reactie stof zou doen opwaaien. Ik impliceerde er zeker niet mee dat dit voor 100% van de vrouwen zou gelden, wel dat dit voor veel vrouwen waarschijnlijk herkenbaar is.

Kinderen zijn niet zaligmakend, en ik ben absoluut geen type dat tegen een ander zou zeggen dat ze wel bij zou draaien als het een nee blijft. Leven en laten leven is mijn motto en dat geldt zeer zeker ook voor dit onderwerp.

Excuus dus als dat anders over kwam.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:32

Ik zie juist bij de jeugd van nu heel veel respect voor de natuur. Kijk alleen al naar de klimaatstakers. De manier waarop ze het onder de aandacht brengen zou wat mij betreft anders kunnen. Maar de verhuftering van de samenleving zie ik vooral onder de groep 20 jaar en ouder.

@ts een kinderwens is iets heel persoonlijks. Als ik naar mezelf kijk, als je twijfelt is het moment nog niet daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:31

Levita30 schreef:
Jongeren hebben hele andere normen en waarden dan vroeger in negatieve zin in mijn ogen... minder hard ergens voor willen werken/ makkelijk vanaf maken en minder respect voor bv natuur, ouderen...

Vroeguh was alles beter en de jeugd van tegenwoordig is nergens goed voor.

Dat zeg jij over de huidige generatie, dat zeiden je ouders over jouw generatie en je opa en oma over de generatie van je ouders.

En toch is het leven nu een stuk aangenamer dan 3 generaties terug.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:52

enzino schreef:
Levita30 schreef:

Vroeguh was alles beter en de jeugd van tegenwoordig is nergens goed voor.

Dat zeg jij over de huidige generatie, dat zeiden je ouders over jouw generatie en je opa en oma over de generatie van je ouders.

En toch is het leven nu een stuk aangenamer dan 3 generaties terug.

Is dat zo? Is het leven nu aangenamer of enkel "luxer" of makkelijker?

Maar dat is een andere discussie ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:27

Nou zo geweldig staat het er allemaal niet voor in de wereld.... de hebzucht ten koste van alles en iedereen is nu niet bepaald minder geworden :(:)

Maar sinds ik zelf een kind heb en dus ook veel zie hoe er met andere kinderen om wordt gegaan, moet ik zeggen dat ik toch héél weinig (of eigenlijk gewoon nooit) zie dat (kleine) kinderen niet goed geleerd wordt om fatsoenlijk met anderen / dieren / natuur om te gaan. Ik ben daardoor echt wel positief verrast +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:34

Zonet las ik deze mening van een oude man, in gesprek met iemand en ik citeer uit het boek "De boodschapper uit Athene" van Anne Zouroudi:

"Geluk komt in kleine doses voorbij,het is er niet altijd. Op de dag dat je kinderen krijgt, ben je gelukkig, in de zevende hemel. Twee dagen later, als je nauwelijks een oog hebt dichtgedaan en je vrouw is in tranen, voel je je diep ellendig. Je voelt je zo ellendig, dat je jouw kind wel tegen de de muur wilt smijten en de deur uit wil lopen om nooit meer terug te komen. Maar dan is het al te laat. Je kunt ze niet meer terug stoppen. En verdraaid, het kind bezorgt je nog meer gelukkig momenten. De 1ste keer dat mijn zoon mij papa noemde, was ik in tranen. Maar vervolgens spugen ze al het eten over je uit. Al met al zou je ze nooit willen missen, maar je moet offers brengen. Soms zijn dat hele grote offers. Begrijpt u wat ik bedoel? Wat mensen zouden moeten nastreven, is....zal ik het "tevredenheid" noemen? ...........

Ik moest gelijk aan ons topic denken en ik wil jullie de mening van deze oude man, die terug kijkt op zijn leven, niet onthouden....(wat hou ik toch van lezen)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:59

Levita30 schreef:

edit: Ik krijg juist regelmatig opmerkingen van kennissen, vrienden en familie over de positieve kanten van het feit dat wij geen kinderen hebben! Gaat vaak over vrijheid en rust!

Er zijn ook kinderen waarvan de ouders beiden thuiszitten die ook ontsporen hoor. Gelukkig gaat het met de meeste kinderen gewoon goed, wel of niet met werkende ouders. Dit topic wordt wel erg zwart wit zo :( :(