B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 16:04

Ja zoals je in de tekst kan lezen, kan het ervoor zorgen dat ook injecties niet goed opgenomen worden

Anestheticum Articaïne en verstoring B12 opname
Een voor mensen met een B12 tekort belangrijk extra gevolg is dat de door Articaïne veroorzaakte leverfunctieschade er tevens voor zorgt dat B12 niet of nauwelijks meer wordt opgenomen. Niet uit voeding, niet uit suppletie en niet uit injecties.

En ik heb in mijn directe familie 3 mensen met een B12 tekort, waarvan er 2 injecties kregen. Helaas via de verkeerde dosis en ze moesten na een tijd stoppen van de huisarts. Dit terwijl ze wel super veel klachten nog hadden.
Nu gaat 1 daarvan gelukkig met mijn info opnieuw naar de huisarts morgen.

Urbiezira

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:45

Hier inderdaad ook zowel ik als mijn zusje die een aantoonbaar tekort hebben en injecties krijgen. :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:50

Ik heb mijn formuliertje opgehaald. Mijn B12 is 114 en ze geven hier een tekort aan als je onder de 138 komt. Weet nog niet zo goed wat ik er nu mee moet, even over na denken

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:04

elnienjo schreef:
Nickolay schreef:

Dank je wel

Ik zag net, een voor mij heel belangrijke tip. De verdoving bij je tandarts, die invloed kan hebben bij een B12 tekort. Ik ben 2 jaar geleden vaak bij de tandarts en mondhygiëniste geweest en elke keer een verdoving gehad. Helaas weet ik niet met welke stof, maar vanaf nu ga ik ernaar vragen.

http://www.alternatievegeneeswijzen-ove ... hUaJHcRm7o

Is dat nog relevant als je toch al regelmatig prikt?

Ja blijft relevant evenals lachgas. Volgens mij gaat het om articaine.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 17:23

Faelynn schreef:
Ik heb mijn formuliertje opgehaald. Mijn B12 is 114 en ze geven hier een tekort aan als je onder de 138 komt. Weet nog niet zo goed wat ik er nu mee moet, even over na denken

Ik heb nu even geen energie om je tips te geven.
Misschien kan 1 vd andere, die de juiste behandeling krijgen, je helpen.
Je hebt in ieder geval een tekort en nu zou er nog extra op andere dingen geprikt kunnen worden, om uit te sluiten waar dit tekort van komt. Dit kan alleen als je nog niets slikt of injecties gehad hebt.

Afbeelding

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 17:25

Freya6 schreef:
Ja blijft relevant evenals lachgas. Volgens mij gaat het om articaine.

Het gaat inderdaad om Articaine. Dus ik moet even gaan navragen bij mijn oude tandarts welk middel ik gehad heb in 2017/2018

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:44

Faelynn schreef:

Ik zou je adviseren voor de opstartdosering te gaan met 5 weken 2x per week een injectie en afbouwen op geleide van klachten naar min 1x per maand (pas als je lijf dat aangeeft)
Als je te lang wacht krijg je meer klachten en is de weg terug langer.
Tenzij het door een dieet komt (bijv vegan zonder compenseren) dan zou het met verandering van dieet ook bij moeten trekken en zijn smelttabletten evt ook een optie met methylcobalamine of adenosylcobalamine.
Als je tekort is ontstaan zonder dieet, dan kun je er vanuit gaan dat het niet vanzelf oplost en het nodig is in te grijpen zo snel mogelijk.

Teveel b12 is niet schadelijk, te kort wel.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 19:07

Freya6 schreef:
Faelynn schreef:

Ik zou je adviseren voor de opstartdosering te gaan met 5 weken 2x per week een injectie en afbouwen op geleide van klachten naar min 1x per maand (pas als je lijf dat aangeeft)
Tenzij het door een dieet komt (bijv vegan zonder compenseren) dan zou het met verandering van dieet ook bij moeten trekken en zijn smelttabletten evt ook een optie met methylcobalamine of adenosylcobalamine.
Als je tekort is ontstaan zonder dieet, dan kun je er vanuit gaan dat het niet vanzelf oplost en het nodig is in te grijpen zo snel mogelijk.

Nog even als aanvulling B12 zit in dierlijke producten, niet in groenten zoals vaak gezegd word.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 19:15

Ik bedenk me net dat ik vorige maand naar een soort bootcamp over chinese en westerse natuurgeneeskunde geweest ben. Heel interessant om op een andere manier naar je gezondheid te kijken.
Kostte veel te veel energie, maar soms heb je dat ervoor over.

Daar is ook een droog en levend bloed analyse gedaan.
Bij mij was in het droog bloed uitstruikje (word 1 druppel bloed uitgestreken en laten drogen) veel vrije radicalen te zien. Hoe geler, hoe meer vrije radicalen.
Er zijn 6 fasen, 1 is goed en 6 is heel slecht. Die van mij was tussen 5 en 6.

Afbeelding

Ook in het levend bloed was veel afwijkends te zien. (dit is 1 druppel bloed van een vingerprik, vlak na het prikken) Bij mij veel cellen met een afwijkende vorm te zien. Dit heet poikilocytose en kan verschillende oorzaken hebben. Maar 1 vd symptomen is zware vermoeidheid. De cellen kunnen minder zuurstof vervoeren.

Afbeelding

Ik wil nu dezelfde test over een maand of 6 nogmaals laten doen, ben benieuwd of er dan verbetering te zien is.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:21

Citaat:

Ik moet er even bij zeggen dat dit een bloedonderzoek is van november 2018. Ik loop al zo'n 5 jaar met deze klachten, maar ben heel bang voor naalden, dus bloed prikken was uit den boze, vorig jaar uiteindelijk toch laten doen omdat de klachten mij dusdanig belemmeren in mijn dagelijks leven dat ik er toch wat mee wou, maar omdat ik nog al afgescheept werd op dat het niks was en ze zeiden dat ik beter met een psycholoog kon gaan praten over mijn klachten heb ik er toch niks meer mee gedaan, er is psychologisch niks mis met mij namelijk .
Besefte mij na het lezen van dit topic alleen dat ik mijn waardes nooit daadwerkelijk heb kunnen inzien en heb ze daarom vandaag opgevraagd.

Ik volg wel een "dieet" ben al zo goed als mijn hele leven vegetarisch, maar dus niet veganistisch, op vlees en vis na eet ik alles, kaas, eieren ect eet ik ook gewoon dagelijks.

B12 tabletten heb ik een tijdje geprobeerd, maar dat deed voor mijn gevoel helemaal niks dus ben ik weer mee gestopt.

Ik weet niet of ze nu nog iets kunnen met de waardes van vorig jaar, en opnieuw laten prikken vind ik toch wel weer een dingetje, naalden en ik gaan niet zo goed samen, zeker niet als ze in mijn bloedvat moeten, was bont en blauw weer na laatste keer :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:30

Voor naaldenangst schijnt hypnotherapie te kunnen helpen. Lijkt mij de moeite waard omdat injecties je leven een heel stuk leuker maken als je tekort hebt (gehad)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 19:35

Ze kijken naar de laagst gemeten waarde ooit. Daarom ben ik nu bij mijn oude artsen ook de oude bloeduitslagen aan het opvragen. Bij een vegetarische levenswijzen kan er volgens mij wel eerder een tekort ontstaan, weet niet of je voldoende haalt uit ei, melk en kaas.

Als de klachten al zolang spelen en ook tabletten hielpen niet, dan zal je toch aan het injecteren moeten. Ik ben ook heel erg bang voor naalden, maar ik heb het er zeker voor over om me 2x per week te laten prikken. Ze prikken bij mij in mijn bovenarm spier.

Als je wil kan ik je een pb sturen, met wat info en waardes erin, dan kan je die bij je huisarts gebruiken

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:38

Herkenbaar, je verhaal, Faelynn. 114 is gewoon echt veel te laag, en ze horen je laagst gemeten waarde ooit aan te houden dus ik zou gewoon daarmee proberen alsnog de injecties nu te krijgen. Desnoods er even bij uitleggen dat je liever niet nog een keer extra bloed wil laten prikken als deze waarde aantoonbaar al zo ver onder de ondergrens zit.

En dan inderdaad, voet bij stuk houden, stootkuur laten doen, en daarna door blijven prikken. Zeker als je neurologische klachten hebt lekker die 2x per week aanhouden totdat je af kan gaan bouwen (en zoals je bij mij en anderen leest, kan dat best even duren. Bij mij duurde het meer dan een jaar voordat ik af en toe 1x per week kon doen).

Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een pb sturen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:56

Graag Nickolay :)

Ik ga niet zo snel naar iemand toe als ik ergens last van heb, dus het was best wel een drempel na een aantal jaar om bloed te laten prikken, maar dat ik nu niet serieus genomen maakt het wel lastig.

Misschien ga ik toch wel gewoon weer starten met B12 tabletten, dat is natuurlijk makkelijk te regelen zonder hulp te vragen of naar een arts te moeten. Ik zie nu ook dat je veel verschillende B12 tabletten hebt met verschillende stoffen er in, is er een merk/middel dat jullie aan raden?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:51

Faelynn schreef:
Graag Nickolay :)

Ik ga niet zo snel naar iemand toe als ik ergens last van heb, dus het was best wel een drempel na een aantal jaar om bloed te laten prikken, maar dat ik nu niet serieus genomen maakt het wel lastig.

Misschien ga ik toch wel gewoon weer starten met B12 tabletten, dat is natuurlijk makkelijk te regelen zonder hulp te vragen of naar een arts te moeten. Ik zie nu ook dat je veel verschillende B12 tabletten hebt met verschillende stoffen er in, is er een merk/middel dat jullie aan raden?

Zoals ik het heb begrepen, zijn tabletten moeilijker opneembaar. Injecties worden direct in de spier gespoten en zijn veel effectiever.
Zeker met jouw waarde, die volgens mij behoorlijk laag is, zou ik echt voor injecties gaan.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 21:55

Ik raad tabletten echt af. Die weken misschien bij iemand die een inname probleem heeft, dus als je echt vegan eet.

Ik zal je de info sturen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:57

Nickolay schreef:
Ik raad tabletten echt af. Die weken misschien bij iemand die een inname probleem heeft, dus als je echt vegan eet.

Ik zal je de info sturen

Eens, ik heb met serieus tekort ook een jaar smelttabletten geprobeerd, het helpt aan de oppervlakte maar niet in de diepte op celniveau is mijn ervaring, ik ging nog harder achteruit. Alleen met injecties ben ik bijna hersteld.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 22:05

Freya6 schreef:
Nickolay schreef:

Ik zal je de info sturen

Eens, ik heb met serieus tekort ook een jaar smelttabletten geprobeerd, het helpt aan de oppervlakte maar niet in de diepte op celniveau is mijn ervaring, ik ging nog harder achteruit. Alleen met injecties ben ik bijna hersteld.

het effect bij mij was dat ik na 3 weken een hoge dosering slikken, ik in de ochtend iets energie had. Maar dat was na 30 minuten weg. De rest van mijn klachten bleven.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:13

Freya6 schreef:
maliejane schreef:
Ik heb gelukkig ook nog niet zulke erge symptomen als de meeste hier, maar ik ben ook heel blij dat ik zelf mijn ziekenhuisgegevens ben gaan checken toen ik eens over b12 las. Als je dan ziet aug 2009 B12 op 242 getest, dec 2016 op 139 en apr 2017 op 136 is dat al telkens te laag en bij elke test dalend. Bij de huisarts zat ik daarna nog lager (die waardes kan ik niet inzien dus weet niet hoe laag) en toen werd er gezegd: ach is maar net onder de norm dus zou niet deze klachten mogen geven. Toen die 3 ziekenhuis waarden erbij gepakt zelf en daarmee aangetoond dat het enkel verlaagd. Toen tabletten geprobeerd 2 maanden en weer getest en waarden waren nog lager geworden. Voor mij het bewijs dat ik niks uit mijn voeding opneem (mogelijk door mijn colitis ulserosa..). Sinds maart 2018 dus ook injecties en niet begonnen met de juiste start (geloof eerst 2x om de 2 weken, toen 3x om de maand, 1x om de twee maanden, toen 3 maanden na de injectie "goed" getest en dus om de 3 maanden blijven gebruiken. Ik ben nog steeds erg vermoeid, heb heel vaak hoofdpijn, pijnlijke gewrichten (knie problemen zonder medische reden vanaf mijn 9e) en ook erg last van een lage concentratie.. Donderdag dus een afspraak met mijn huisarts om te bespreken of ik niet toch vaker de injecties kan nemen en wat nu wijsheid is. Ik neem zoveel mogelijk informatie mee zodat ik nu echt goed voorbereid ben. Mijn huisarts staat gelukkig erg open voor suggesties en luisterd goed. Ze zal dus ook nooit zomaar zeggen dat ik weer moet stoppen omdat mijn waarden goed waren of iets gelukkig. Ze zijn sinds de injecties nog 2x gemeten in het ziekenhuis in juli 2018 was hij 578 en in april 2019 486. Ik weet dat die twee niet betrouwbaar zijn, maar met de verhalen hier lijken mij die waarden met het gegeven dat ik injecties krijg nog erg laag.... Wat vinden jullie? Die in april 2019 was 1,5 maand na de laatste injectie ervoor.

Als je colitus hebt lijkt mij dat je minimaal 1x per maand moet blijven spuiten, na een goede opstart van 5 of 10 weken 2x per week, en dan afbouwen op geleiding van klachten, zolang je klachten hebt zou ik 2x per week blijven spuiten, en alleen afbouwen als je merkt dat dat kan.
Onderhoud is ws. levenslang nodig omdat je darmen niet naar behoren functioneren bij Colitus. Dus dan is zeker 1x per maand nodig.

Dat ik derest van mijn leven die injecties nodig blijf hebben ging ik al van uit, had er alleen nooit bij stil gestaan dat de dosering met 1x in de 3 maanden te laag zou zijn. Dus het is wel aan te raden om toch die stootkuur nog te nemen? Dan ga ik daarvoor pleiten a.s. donderdag. Mijn huisarts zal daar ook niet heel moeilijk in zijn vermoed ik.

Ts, nog bedankt ook voor die film die je hier deelde. Heb er gisteren tijd voor gemaakt en vond het reuzze interessant.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 13:59

Net mijn 2e injectie gehad, helaas door iemand anders gezet. En waarschijnlijk zat er een druppel vloeistof aan de naald, want het brandde behoorlijk. Vorige keer voelde ik niets. Nu half uur later, is het gelukkig allang weer weg.

De afgelopen dagen toch wel wat symptomen van beginverergering gehad.
oa Koud en daarna zweten, hoofdpijn, slechte concentratie, pijnlijke voetzolen en veel spierpijn in mijn benen.

Ook al iets positiefs, ik word helderder wakker, niet met mijn hoofd vol wolken. Dat merkte ik ook al na het gebruik van de smelttabletten, maar nu nog meer. Hopelijk zet dit door na meer injecties

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:13

Top! Ga zo door :) Op naar herstel.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:35

Dank voor alle reacties! Ik ben toch met tabletten begonnen vandaag, ik weet dat injecties beter zal werken, maar vind het erg moeilijk om terug te gaan terwijl ze mij helemaal niet serieus nemen, + ik ben doods bang voor injecties in mijn spier, het schijnt erg pijnlijk te zijn en 2x in de week weet ik ook niet hoe ik dat moet combineren met werk, ik werk altijd elke dag door de week namelijk
en gezien ik vegetarisch ben hoop ik gewoon dat dat de reden is dat ik te weinig binnen krijg en dat het niet een opname probleem is.
Daarnaast ben ik toch al heel laat met mijn bloeduitslag inzien/bespreken en het probleem heb ik al jaren, dus als na een paar maanden tabletten proberen niks doet kan ik altijd nog vragen om die injecties natuurlijk :j

Ik ben heel benieuwd hoeveel het doet en of ik mij dan echt beter ga voelen, ik ben zo gewend altijd moe en koud te zijn en ben benieuwd of ik dan ook echt minder zenuw/spierpijn krijg en makkelijker dingen ga onthouden/kan concentreren en mijn spraak ook verbeterd, dat zou wel heel fijn zijn

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 18:59

Faelynn schreef:
Dank voor alle reacties! Ik ben toch met tabletten begonnen vandaag, ik weet dat injecties beter zal werken, maar vind het erg moeilijk om terug te gaan terwijl ze mij helemaal niet serieus nemen, + ik ben doods bang voor injecties in mijn spier, het schijnt erg pijnlijk te zijn en 2x in de week weet ik ook niet hoe ik dat moet combineren met werk, ik werk altijd elke dag door de week namelijk
en gezien ik vegetarisch ben hoop ik gewoon dat dat de reden is dat ik te weinig binnen krijg en dat het niet een opname probleem is.
Daarnaast ben ik toch al heel laat met mijn bloeduitslag inzien/bespreken en het probleem heb ik al jaren, dus als na een paar maanden tabletten proberen niks doet kan ik altijd nog vragen om die injecties natuurlijk :j

Ik ben heel benieuwd hoeveel het doet en of ik mij dan echt beter ga voelen, ik ben zo gewend altijd moe en koud te zijn en ben benieuwd of ik dan ook echt minder zenuw/spierpijn krijg en makkelijker dingen ga onthouden/kan concentreren en mijn spraak ook verbeterd, dat zou wel heel fijn zijn

Oke dan zou ik je adviseren om geen pillen met cyanocobalamine te nemen.

Tabletten als behandeling
Smelttabletten (en tabletten) als behandeling van een B12-tekort:
Smelttabletten zijn tabletjes die men onder de tong kan laten smelten. Hierdoor wordt de vitamine B12 opgenomen via het mondslijmvlies, waardoor het maagdarmstelsel wordt omzeild, waar meestal de oorzaak van het B12-tekort ligt. Neem bij voorkeur de vormen van B12: methyl- en/of adenosyl (dibencozide) –cobalamine, of hydroxocobalamine (dit is dezelfde vorm die in de standaard injecties B12 zit). Neem geen cyanocobalamine, aangezien deze vorm niet lichaamseigen is en daardoor veel minder effectief.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:04

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:09

Tabletten werken alleen als je geen opname stofje mist. Anders slik je ze voor niks. Als je met een normaal eetpatroon een te kort hebt mis je zeer waarschijnlijk een intrinsic factor die zorgt voor b12 opname. Bloedonderzoek kan dit vaststellen of uitsluiten

Spierinjecties vallen vreemd genoeg best mee. Spier zelf voelt niet veel. Huid en eventueel geraakte ader doen wel zeer. Maar dat kan met onderhuidse injecties dus ook zeer doen.