Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Nickolay schreef:
Dank je wel
Ik zag net, een voor mij heel belangrijke tip. De verdoving bij je tandarts, die invloed kan hebben bij een B12 tekort. Ik ben 2 jaar geleden vaak bij de tandarts en mondhygiëniste geweest en elke keer een verdoving gehad. Helaas weet ik niet met welke stof, maar vanaf nu ga ik ernaar vragen.
http://www.alternatievegeneeswijzen-ove ... hUaJHcRm7o
Is dat nog relevant als je toch al regelmatig prikt?
Faelynn schreef:Ik heb mijn formuliertje opgehaald. Mijn B12 is 114 en ze geven hier een tekort aan als je onder de 138 komt. Weet nog niet zo goed wat ik er nu mee moet, even over na denken
Faelynn schreef:Ik heb mijn formuliertje opgehaald. Mijn B12 is 114 en ze geven hier een tekort aan als je onder de 138 komt. Weet nog niet zo goed wat ik er nu mee moet, even over na denken
Freya6 schreef:Faelynn schreef:Ik heb mijn formuliertje opgehaald. Mijn B12 is 114 en ze geven hier een tekort aan als je onder de 138 komt. Weet nog niet zo goed wat ik er nu mee moet, even over na denken
Ik zou je adviseren voor de opstartdosering te gaan met 5 weken 2x per week een injectie en afbouwen op geleide van klachten naar min 1x per maand (pas als je lijf dat aangeeft)
Als je te lang wacht krijg je meer klachten en is de weg terug langer.
Tenzij het door een dieet komt (bijv vegan zonder compenseren) dan zou het met verandering van dieet ook bij moeten trekken en zijn smelttabletten evt ook een optie met methylcobalamine of adenosylcobalamine.
Als je tekort is ontstaan zonder dieet, dan kun je er vanuit gaan dat het niet vanzelf oplost en het nodig is in te grijpen zo snel mogelijk.
Teveel b12 is niet schadelijk, te kort wel.
Citaat:Ik zou je adviseren voor de opstartdosering te gaan met 5 weken 2x per week een injectie en afbouwen op geleide van klachten naar min 1x per maand (pas als je lijf dat aangeeft)
Als je te lang wacht krijg je meer klachten en is de weg terug langer.
Tenzij het door een dieet komt (bijv vegan zonder compenseren) dan zou het met verandering van dieet ook bij moeten trekken en zijn smelttabletten evt ook een optie met methylcobalamine of adenosylcobalamine.
Als je tekort is ontstaan zonder dieet, dan kun je er vanuit gaan dat het niet vanzelf oplost en het nodig is in te grijpen zo snel mogelijk.
Teveel b12 is niet schadelijk, te kort wel.
Faelynn schreef:Graag Nickolay![]()
Ik ga niet zo snel naar iemand toe als ik ergens last van heb, dus het was best wel een drempel na een aantal jaar om bloed te laten prikken, maar dat ik nu niet serieus genomen maakt het wel lastig.
Misschien ga ik toch wel gewoon weer starten met B12 tabletten, dat is natuurlijk makkelijk te regelen zonder hulp te vragen of naar een arts te moeten. Ik zie nu ook dat je veel verschillende B12 tabletten hebt met verschillende stoffen er in, is er een merk/middel dat jullie aan raden?
Nickolay schreef:Ik raad tabletten echt af. Die weken misschien bij iemand die een inname probleem heeft, dus als je echt vegan eet.
Ik zal je de info sturen
Freya6 schreef:Nickolay schreef:Ik raad tabletten echt af. Die weken misschien bij iemand die een inname probleem heeft, dus als je echt vegan eet.
Ik zal je de info sturen
Eens, ik heb met serieus tekort ook een jaar smelttabletten geprobeerd, het helpt aan de oppervlakte maar niet in de diepte op celniveau is mijn ervaring, ik ging nog harder achteruit. Alleen met injecties ben ik bijna hersteld.
Freya6 schreef:maliejane schreef:Ik heb gelukkig ook nog niet zulke erge symptomen als de meeste hier, maar ik ben ook heel blij dat ik zelf mijn ziekenhuisgegevens ben gaan checken toen ik eens over b12 las. Als je dan ziet aug 2009 B12 op 242 getest, dec 2016 op 139 en apr 2017 op 136 is dat al telkens te laag en bij elke test dalend. Bij de huisarts zat ik daarna nog lager (die waardes kan ik niet inzien dus weet niet hoe laag) en toen werd er gezegd: ach is maar net onder de norm dus zou niet deze klachten mogen geven. Toen die 3 ziekenhuis waarden erbij gepakt zelf en daarmee aangetoond dat het enkel verlaagd. Toen tabletten geprobeerd 2 maanden en weer getest en waarden waren nog lager geworden. Voor mij het bewijs dat ik niks uit mijn voeding opneem (mogelijk door mijn colitis ulserosa..). Sinds maart 2018 dus ook injecties en niet begonnen met de juiste start (geloof eerst 2x om de 2 weken, toen 3x om de maand, 1x om de twee maanden, toen 3 maanden na de injectie "goed" getest en dus om de 3 maanden blijven gebruiken. Ik ben nog steeds erg vermoeid, heb heel vaak hoofdpijn, pijnlijke gewrichten (knie problemen zonder medische reden vanaf mijn 9e) en ook erg last van een lage concentratie.. Donderdag dus een afspraak met mijn huisarts om te bespreken of ik niet toch vaker de injecties kan nemen en wat nu wijsheid is. Ik neem zoveel mogelijk informatie mee zodat ik nu echt goed voorbereid ben. Mijn huisarts staat gelukkig erg open voor suggesties en luisterd goed. Ze zal dus ook nooit zomaar zeggen dat ik weer moet stoppen omdat mijn waarden goed waren of iets gelukkig. Ze zijn sinds de injecties nog 2x gemeten in het ziekenhuis in juli 2018 was hij 578 en in april 2019 486. Ik weet dat die twee niet betrouwbaar zijn, maar met de verhalen hier lijken mij die waarden met het gegeven dat ik injecties krijg nog erg laag.... Wat vinden jullie? Die in april 2019 was 1,5 maand na de laatste injectie ervoor.
Als je colitus hebt lijkt mij dat je minimaal 1x per maand moet blijven spuiten, na een goede opstart van 5 of 10 weken 2x per week, en dan afbouwen op geleiding van klachten, zolang je klachten hebt zou ik 2x per week blijven spuiten, en alleen afbouwen als je merkt dat dat kan.
Onderhoud is ws. levenslang nodig omdat je darmen niet naar behoren functioneren bij Colitus. Dus dan is zeker 1x per maand nodig.
Faelynn schreef:Dank voor alle reacties! Ik ben toch met tabletten begonnen vandaag, ik weet dat injecties beter zal werken, maar vind het erg moeilijk om terug te gaan terwijl ze mij helemaal niet serieus nemen, + ik ben doods bang voor injecties in mijn spier, het schijnt erg pijnlijk te zijn en 2x in de week weet ik ook niet hoe ik dat moet combineren met werk, ik werk altijd elke dag door de week namelijk
en gezien ik vegetarisch ben hoop ik gewoon dat dat de reden is dat ik te weinig binnen krijg en dat het niet een opname probleem is.
Daarnaast ben ik toch al heel laat met mijn bloeduitslag inzien/bespreken en het probleem heb ik al jaren, dus als na een paar maanden tabletten proberen niks doet kan ik altijd nog vragen om die injecties natuurlijk![]()
Ik ben heel benieuwd hoeveel het doet en of ik mij dan echt beter ga voelen, ik ben zo gewend altijd moe en koud te zijn en ben benieuwd of ik dan ook echt minder zenuw/spierpijn krijg en makkelijker dingen ga onthouden/kan concentreren en mijn spraak ook verbeterd, dat zou wel heel fijn zijn