oorknopje in oorlel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: oorknopje in oorlel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:01

Fijn dat je professioneel advies hebt gehad.
Hopelijk hersteld het nu snel

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:07

Ik heb hetzelfde gehad,heb er toen ook een oorbel met groter knopje in gedaan en 2x dgs met zoutoplossing schoongemaakt. Was met een paar dagen van de ontsteking af.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:22

omg ik dacht echt even aan xilometozine omdat je het over neusspray had... Maar sterilon lijkt me beter!
Maar goed ben blij dat het beter gaat!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:35

Huh draaien en ontsmetten?
Ik heb ze laten schieten en een maand of 3 later andere oorbellen er in gedaan, klaar. :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:36

Hoe is t met je oor

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:20

Ik lees dit topic nu pas maar lees toch echt een hoop, voor mij, vreemde dingen. Heb zelf bij een juwelier gewerkt en kan/mag ook gaatjes schieten.

Ik las iets over dat een pistool nooit schoon kan zijn.. de pistolen zijn eigenlijk best wel verouderd als de oorbel daar nog handmatig opgezet moet worden. Tegenwoordig bestaan er verschillende merken schiet-oorbellen die gewoon hygiënisch verpakt zitten en al in het schiet mechanisme zitten. De 'schieter' raakt dan dus alléén het 'pistool' aan, met handschoenen aan..

De oorbellen zijn altijd te bestellen in verschillende maten, van mini knopje tot grote glitterbol én (bij het merk waar ik mee werkte) ook van verschillende materialen (chirurgisch staal is meestal de standaard uitvoering) en ook als ringetjes ipv knopjes. Dat de juwelier die misschien niet op voorraad heeft wil niet zeggen dat je dan maar voor 'minder' moet gaan. Het zijn wel je oren en je moet in principe de zweerknopjes ong 6 weken inhouden.

Daarnaast hebben de oorbellen (waar ik mee schoot) in dat mechanisme gewoon een 'stop' zitten waardoor je nooit de sluiting te ver kan schieten, die hoort juist heel los te zitten en mag pas na min. 24u meer vast gezet worden..

'Schietpistool' is inimini waardoor je als schieter perfect zicht hebt op waar de oorbel precies geschoten gaat worden. Scheef schieten is vaak onervarenheid, laksheid of een klant die niet stil zit..

Het is jammer dat schietoorbellen gewoon zó te bestellen zijn zonder cursus, waardoor sommige juweliers gewoon maar wat doen, en ook medewerkers niet verder geïnformeerd worden dan 'ontsmetten, aftekenen, schieten, zorgen dat ze betalen'

Ik heb in allebei mijn oren 4 gaatjes, allen door (ex-) collega's geschoten en maar 1 is 'mis', die is namelijk recht geschoten ipv langs het hoofd. Hierdoor hangt die oorbel schuin.. ik was bij die keer proefpersoon voor een collega die het nog moest leren, ook dat soort kleine dingen zijn dus belangrijk..

Het dik worden van de oorlel is niet gek, zeker niet met de afgelopen warmte en als je zelf al wat gevoeliger bent. Ik persoonlijk zou niks gedaan hebben behalve wat extra lauw water er langs spoelen, zeker niet teveel er aan zitten.
Weet niet hoe deze oorbellen geschoten zijn, maar op je eerste foto's lijkt het alsof het achterkantje miss toch te strak zat, incl met de hitte én je gevoeligheid..

als ik je, na mijn lange verhaal, nog een advies mag geven ts, probeer er echt af te blijven behalve de lauwe straal onder de douche, zeker nu je de oorbel best vroeg gewisseld hebt kan het flink blijven zeuren. Ik zou persoonlijk pas weer gaan ontsmetten als je merkt dat het opzwelt, rood wordt of gaat steken. Laat het even rusten.. en probeer deze oorbel nu zeker nog 4/5 weken in te houden ;) succes, ik weet hoe akelig het kan voelen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:15

@dimphyl hoezo niet meer ontsmetten en pas ontsmetten als het eigenlijk al te laat is. Dus als het weer gaat ontsteken?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:33

Citaat:
Ik las iets over dat een pistool nooit schoon kan zijn.. de pistolen zijn eigenlijk best wel verouderd als de oorbel daar nog handmatig opgezet moet worden. Tegenwoordig bestaan er verschillende merken schiet-oorbellen die gewoon hygiënisch verpakt zitten en al in het schiet mechanisme zitten. De 'schieter' raakt dan dus alléén het 'pistool' aan, met handschoenen aan..

Hier heb ik wel een vraag over:

Kan zo'n pistool gesteriliseerd worden, in een autoclaaf?
Zo niet, dan kan je natuurlijk nooit zeggen dat de gun echt schoon is. Of moet ik dit anders zien :)?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:44

Judass schreef:
Citaat:

Hier heb ik wel een vraag over:

Kan zo'n pistool gesteriliseerd worden, in een autoclaaf?
Zo niet, dan kan je natuurlijk nooit zeggen dat de gun echt schoon is. Of moet ik dit anders zien :)?

Het merk dat werd gebruikt bij mijn werkgever had geen herbruikbaar pistool. Deze oorbellen zaten dus al steriel verpakt incl datum erop, in het mechanisme. Het hoeft dus helemaal niet aangeraakt te worden of herbruikt. En nee, niet enorm duur; vanaf 12euro een setje oorbellen +schieten en flesje ontsmetting erbij..

@Amber_anne: voor zover ik begreep was het oor niet rood oid, puur alleen opgezwollen en dat hoeft niet gelijk een ontsteking te betekenen, hoe meer je er dan aan gaat zitten 'prutsen' hoe sneller het juist ontstoken raakt..
Tenminste, zover ik las kreeg TS pas viezigheid na het wisselen van de oorbel. Uiteraard ben ik ook geen huisarts en weet ik alleen de basis.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:13

Maar opzwellen is niet goed, met ontsmetten wil je voorkomen dat het gaat ontsteken. Heb van de piercer mee gekregen dat je het gewoon als een piercing moet behandelen en dus 3 maanden moet ontsmetten eigenlijk en dan pas wisselen. Ik hou me daar met oorbellen dus niet helemaal aan maar het is wel het beste als je lichaam er niet zo goed tegen kan

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:20

Amber_anne schreef:
Maar opzwellen is niet goed, met ontsmetten wil je voorkomen dat het gaat ontsteken. Heb van de piercer mee gekregen dat je het gewoon als een piercing moet behandelen en dus 3 maanden moet ontsmetten eigenlijk en dan pas wisselen. Ik hou me daar met oorbellen dus niet helemaal aan maar het is wel het beste als je lichaam er niet zo goed tegen kan

Eens, maar, meestal zijn het van die kleine flesjes. Die zijn dus ook niet erg schoon en komen elke keer in contact met het oor, zeker als je wat gevoeliger bent zou ik dan liever geen andere dingen dan water gebruiken (als het niet nodig is). Ik zou dan nog eerder van die wegwerp-ontsmet-doekjes halen ipv die flesjes.

Nou ben ik zelf totaal niet gevoelig gelukkig, ik heb ze alleen de eerste 2 dagen na het zetten ontsmet, daarna alleen nog als ik ze voelde, en onder de douche zachtjes schoonspoelen. nergens last van gehad, behalve mijn linker-bovenste, die wil nog wel eens zeuren met pijn máár die is te dicht op mijn kraakbeen geschoten. Ook die ontsmet ik alleen als het rood ziet of echt pijn doet.

Het is en blijft gewoon een open wond dus dat het de eerste 2 dagen wat pijnlijk is of rood ziet is niet gek.

Edit het opzwellen bij TS zou als reactie op een te strak gesloten oorbel kunnen zijn of door de hitte.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:43

Aan ontsmet flesjes en doekjes zou ik nooit beginnen. Gewoon eens per dag met anti bacteriële zeep en eens per dag met een zout oplossing.

Het opzwellen zal idd van een strakke oorbel komen

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:58

Oh dan zijn we het gewoon met elkaar eens, maar omdat je schreef 'advies van de piercer' in combi met ontsmetten, ging ik uit van die standaard flesjes ;)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 20:46

wij hebben vandaag losse zweerknopjes gehaald. We kregen ze niet in het tweede gaatje, maar ook niet in het eerste. Is dan toch ook angst om met het puntje een gaatje erbij te prikken etc. Dus maar weer het normale knopje erin gedaan...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 20:51

Goh, mijn gaatjes blijven gewoon open ondanks dat ik zelden ooorbellen in heb. Als het wat stroef gaat smeer ik wat olijfolie en gaan.

Volgens mij zou ik nu geen oren meer moeten hebben :')

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 21:11

ze zijn ook nog open want met het normale knopje vond ik hem zo weer, maar niet met het zweerknopje. doet ook meer pijn door het puntje

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:26

Is het nog erg dik en rood?

Ik zou er nu gewoon ff vanaf blijven en gewoon wassen met water onder de douche

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 21:29

ja na het kloten wel ja. maar het was super rustig.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:31

Ik had dit ook en toen de oorbellen eruit gehaald omdat ik zo’n beetje verging en toen kwam ik er laatst achter dat ze na een jaar nog steeds open zijn. Wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 21:50

tot daarnet nergens meer last van gehad. Nu ineens pijn en kijk ik, lijkt het wel een stukje wild vlees wat er achter aan mn gaatje hangt. het lijkt bijna op een ‘prolaps’ wat je wel eens ziet bij dr. Pol!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:54

Even langs de huisarts die kan je beter adviseren dan wij hier

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 21:56

dacht hou julie op te hoogte :j ik ga het eerst even laten genezen en wellicht kan het dan weg worden gehaald

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 00:24

Je zou evt een plastic/rubber rond achterkantje kunnen gebruiken om het wat 'plat' te drukken.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar kennisje had hetzelfde probleem maar dan bij een gepiercede oorbel in kraakbeen, bij haar is het bultje/wildvlees door dat achterkantje weer verdwenen. Kan dit wel even voor je navragen als je wil.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:45

Trui schreef:
dacht hou julie op te hoogte :j ik ga het eerst even laten genezen en wellicht kan het dan weg worden gehaald

Zou juist wel even advies vragen voor het groter wordt. Even bellen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:09

Tea tree doet wonderen :)