Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Niemand verbied het ze ook, maar mensen vragen zich hypothetisch af "waarom". Waarom bewust iemand geboren laten worden die een moeizaam leven kan krijgen. Of in geval van topic waar dit vandaan komt, waarom een ziekte niet vermijden dmv pgd?
elnienjo schreef:dromertje2 schreef:Ik heb is met iemand een gesprek gehad die stellig zei dat een kind die van de geboorte een hand of voeg mist, niet geboren mag worden.
Dat je een zwangerschap afbreekt omwille slechte levenskwaliteit en derg kan ik me in vinden, maar wegens het ontbreken van een hand of voet?
Zou jij je hand of voet willen missen? Je hebt door de controles de kans om dit te voorkomen en nog een nieuwe poging te doen. 'Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'
MarliesV schreef:Ik schrik van de hoeveelheid mensen die een kind zouden laten weghalen met Down. Sowieso schrik ik van de in mijn ogen harde houding ten opzichte van mensen met een beperking en mensen die er voor kiezen om deze kinderen op de wereld te zetten.
Gelukkig is het laten geboren worden van een kind met een beperking, terwijl je er van weet, en abortus ook, in Nederland nog steeds een keuze en een recht.
antje_vip schreef:MarliesV schreef:Ik schrik van de hoeveelheid mensen die een kind zouden laten weghalen met Down. Sowieso schrik ik van de in mijn ogen harde houding ten opzichte van mensen met een beperking en mensen die er voor kiezen om deze kinderen op de wereld te zetten.
Gelukkig is het laten geboren worden van een kind met een beperking, terwijl je er van weet, en abortus ook, in Nederland nog steeds een keuze en een recht.
Tja, ik schrik er ook van dat jij willens en wetens een gehandicapt kind op de wereld zou brengen, met alle gevolgen van dien. Je kan het ook omdraaien: waarom gun jij je eigen kind een ziek leven? Valt de bewuste geboorte van een "fout" embryo onder mishandeling of zorgzaamheid?
elnienjo schreef:secricible schreef:Maar om de bal terug te spelen: waarom zou je een chromosomale afwijking waardoor iemand constant ingroeiende teennagels krijgt (sorry, iets banalers kon ik niet bedenken) niet mogen voorkomen? Wat is er aan gewonnen dat die afwijking blijft bestaan? Waarom zou je, als autisme een chromosomale afwijking was, autisme niet uit willen bannen met z’n allen? Ik ken geen mensen met autisme die blij zijn met hun aandoening. In het meest gunstige geval hebben ze er “minimaal last van”.
Dat vind ik een goed voorbeeld. Een ingegroeide teennagel is best pijnlijk en als je weet dat iemand daar levenslang last van zel hebben, dan vind ik dat een goede reden om het te voorkomen.
Met mijn autisme kan ik in principe vrij okee leven, maar ik ervaar het als steeds lastiger in deze drukke maatschappij. Je kunt de maatschappij niet naar minder overvol en minder stressvol veranderen, dus kun je beter zorgen dat je geen overprikkelde autist met het leven opzadelt.
Shaggy09 schreef:Ik vind dit gewoon, ja hoe zal ik het noemen, verwend overkomen denk ik?
In je leven kom je voor soms voor allerlei complicaties te staan wat betreft je gezondheid.
Kanker is een veelvoorkomende ziekte, maar een ongeluk bijvoorbeeld zit ook in een klein hoekje.
Ik snap niet hoe je moeilijk kan doen om zoiets als een ingegroeide teennagel of autisme als er mensen zijn die doodziek op bed liggen, of mensen die een dwarslaesie hebben opgelopen, of mensen met copd. (Ik noem even wat voorbeelden die in mij opkomen)
Die moeten ook doorgaan en vechten. Het is verschrikkelijk als een naaste van je bijvoorbeeld kanker krijgt, je zou er toch alles aan willen doen dat zo'n persoon weer snel schoon is en hersteld?
Hoe kun je dan in hemelsnaam iets als een kleine lichamelijke afwijking al genoeg vinden om het leven voor die persoon uit te sluiten?
Het zou een ontzettend saaie wereld zijn zeg, als we allemaal perfect waren zonder autismes of zonder afwijkingen van het 'normale' (En normaal is natuurlijk een relatief begrip)
En iemand 'met het leven opzadelen' echt hoe kom je erop...
elnienjo schreef:Shaggy09 schreef:Ik vind dit gewoon, ja hoe zal ik het noemen, verwend overkomen denk ik?
In je leven kom je voor soms voor allerlei complicaties te staan wat betreft je gezondheid.
Kanker is een veelvoorkomende ziekte, maar een ongeluk bijvoorbeeld zit ook in een klein hoekje.
Ik snap niet hoe je moeilijk kan doen om zoiets als een ingegroeide teennagel of autisme als er mensen zijn die doodziek op bed liggen, of mensen die een dwarslaesie hebben opgelopen, of mensen met copd. (Ik noem even wat voorbeelden die in mij opkomen)
Die moeten ook doorgaan en vechten. Het is verschrikkelijk als een naaste van je bijvoorbeeld kanker krijgt, je zou er toch alles aan willen doen dat zo'n persoon weer snel schoon is en hersteld?
Hoe kun je dan in hemelsnaam iets als een kleine lichamelijke afwijking al genoeg vinden om het leven voor die persoon uit te sluiten?
Het zou een ontzettend saaie wereld zijn zeg, als we allemaal perfect waren zonder autismes of zonder afwijkingen van het 'normale' (En normaal is natuurlijk een relatief begrip)
En iemand 'met het leven opzadelen' echt hoe kom je erop...
Ik heb zelf kanker gehad (en ervaar nog steeds lichamelijke nadelen) en dat was voor mij een walk in the park vergeleken bij de last die ik mentaal ervaar door mijn autisme. Je kunt pas oordelen over wat je zelf draaglijk vindt als je het zelf mee moet maken.
En het is niet nodig de al overbevolkte wereld nóg overvoller te maken, desondanks toch kinderen blijven baren vanuit hebberigheid/egoisme vind ik best wel verwend. Al snap ik dat hormonale drang je verstand kan overrulen.
pateeke schreef:Hoe de maatschappij kijkt naar mensen met een handicap maakt ook een wezenlijk verschil. Net omdat er onvoldoende inclusie is, meedraaien in de maatschappij met een handicap ontmoedigd i.p.v. aangemoedigd wordt en mensen met een beperking of ziekte nog heel wat tegen (voor)oordelen moeten opboksen, voelen velen zich anders, niet begrepen en daardoor in sommige gevallen ongelukkig.
secricible schreef:Maar is dat het criteria? “Prima kunnen functioneren”?
antje_vip schreef:Tja, ik schrik er ook van dat jij willens en wetens een gehandicapt kind op de wereld zou brengen, met alle gevolgen van dien. Je kan het ook omdraaien: waarom gun jij je eigen kind een ziek leven? Valt de bewuste geboorte van een "fout" embryo onder mishandeling of zorgzaamheid?
secricible schreef:Waarom dan?
Shaggy09 schreef:secricible schreef:Waarom dan?
Vanuit mijn omgeving nemen mensen vaak kinderen omdat ze het een verrijking vinden en graag een nieuw leven geven. Omdat ze liefdevol een mens op deze aarde willen zetten. Niet omdat ze egoïstisch of hebberig zijn.
Ik wil zelf (voorlopig) ook geen kinderen maar het is gewoon ontzettend onmenselijk om te zeggen dat mensen zich niet meer hoeven voort te planten zolang niet alles 100% perfect verloopt en zolang er niet een 100% perfect kind uit komt. (wat sowieso onmogelijk is natuurlijk)
0091 schreef:Ik ga er nog even een hele harde mening in gooien:
"Fok niet met een slecht product".
Waarom is het niet oké om met honden of paarden te fokken die een afwijking hebben en als het wél gebeurd word er schande over gesproken, maar worden mensen door middel van IFV, Icsi, etc er zelfs mee geholpen?