Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:54

Marije_jiplover schreef:
Indi_Vito schreef:
Echt wel dat je het voelt.
Volgens mijn gynaecoloog zat die goed maar tijdens de daad voelde ik en mijn man hem zitten.
Ik kon dat kreng zelfs met mn vingers voelen.

Nooit meer zo'n rot ding

Ok, dat is vervelend, maar dat is niet de standaard ervaring bij vrouwen met een spiraal.

Heb iets van 16 jaar spiraaltjes gehad en met meerdere bedpartners in die tijd nooit ergens last van gehad en mijn bedpartners ook niet.

En ook nu ik helemaal zonder ben, merk ik op dat gebied geen verschil.

Ik voelde heb de eerste tijd meestal wel zitten
Nu nog steeds af en toe
Ken verschillende mensen Met spiraal die hem ook voelen bij sexuele activiteiten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:07

MariekeTV schreef:
Zijn er dan hier ook mensen die wel gewoon tevreden de pil gebruiken?

Ja hoor, ik kan makkelijk stoppen als ik wil, maar ik blijf hem juist gebruiken. Heerlijk. Makkelijk, voel me er prima bij. Minder puistjes, minder vet haar. Naar volle tevredenheid hier.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:10

Marije_jiplover schreef:
love_western schreef:
Hmm nog een reden om geen spiraal te nemen :')

Ik heb tijdens de gemeenschap echt nooit last gehad van mijn spiraal :n
Touwtjes worden dusdanig lang gelaten dat ze omkrullen, dus partner voelt daar verder ook niks van.
Het ding zelf zit ook niet in je baarmoederhals maar echt in je baarmoeder, dus je voelt daar verder echt niks van.

Hier ook veel last gehad.. Dus komt zeker vaker voor haha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:00

Geryon schreef:
Zijn er bokkers met spiraal die een grootgeschapen vriend hebben? Die van mij voelt standaard mijn baarmoedermond (en ik voel hém ook) en ik ben erg bang dat hij er last van gaat krijgen..

Ik denk dat ik voldoende vergelijking heb om te kunnen stellen dat hij groot geschapen is en ik heb hem er nog nooit over gehoord. Andere bedpartners ook niet. Heb een tijdje ook condoom gebruikt ivm wisselende bedpartners, en als hij te laag had gezeten was dat condoom ook wel gescheurd denk ik.

Want dat is het hè, als je hem kan voelen dan moet je terug, dat hoort niet.

Ik vond het hele ding bij de huisarts best wel te doen. Het is een vrouw, en het is toch iets waar je je overheen moet zetten denk ik. Die ziet weet ik hoeveel genitaliën op een dag, die van mij is vast niet bijzonder :+
Ook de controle bij de gynaecoloog viel me heel erg mee, was een arts plus een arts in opleiding. Er werd me netjes gevraagd of die erbij mocht zijn, en of hij (was een man dus) de controle mocht doen. Had ik geen moeite mee, alleen bij het inbrengen van die echo is het even naar maar daarna kijken ze toch alleen naar het scherm :+
En als ik nu echt een keer iets heb dat ik naar de gynaecoloog moet zal de drempel een stuk lager zijn :j

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:10

yza1987 schreef:
Cynn schreef:
Ik ben nu 5 weken gestopt om te kijken wat het met me doet, op aanraden van t ziekenhuis ook, maar nog niet happy mee.. Moet het nog een paar maanden volhouden en het de tijd geven natuurlijk maar ik mis t nu al.
Ongeloofelijk veel acné ;( migraine en buikpijn is heel heftig weer. Daarnaast gigantisch veel stemmingswisselingen juist. Kan binnen 10 min 5 verschillende emoties tonen en dan ook echt op t hoogtepunt.

Nee tot nu toe vind ik t stoppen nog helemaal niks.

Dit is dus echt ontpillen... het wordt op den duur allemaal beter. Ik heb hier ook gigantisch last van gehad en nog veel meer dingen.

Ik hoop het zo... Heb ook medelijden met m'n vriend en rest van de mensen om me heen. Ben niet te genieten. En voel me er zo schuldig om

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:33

Magrathea schreef:
Geryon schreef:
Zijn er bokkers met spiraal die een grootgeschapen vriend hebben? Die van mij voelt standaard mijn baarmoedermond (en ik voel hém ook) en ik ben erg bang dat hij er last van gaat krijgen..

Ik denk dat ik voldoende vergelijking heb om te kunnen stellen dat hij groot geschapen is en ik heb hem er nog nooit over gehoord. Andere bedpartners ook niet. Heb een tijdje ook condoom gebruikt ivm wisselende bedpartners, en als hij te laag had gezeten was dat condoom ook wel gescheurd denk ik.

Want dat is het hè, als je hem kan voelen dan moet je terug, dat hoort niet.

De spiraal hoeft er ook niet half uit te hangen ofzo hoor om 'm te voelen tijdens de gemeenschap :')

En met voelen dan bedoel ik niet letterlijk dat hij hem voelt maar dat ik 'm wel voelde in m'n baarmoeder.
Ik denk dat dat meer afhankelijk is van de diepte van je baarmoeder ofzo.

muntdrop

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:44

Mwah ik voel niet perse mijn spiraal. Maar mijn baarmoedermond is naar mijn idee gewoon gevoeliger geworden.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:52

Ik ben enkele jaren terug gestopt met microgynon ivm kinderwens. Was meteen zwanger. Na zwangerschap ook weer na 4 weken ongesteld, ivm borstvoeding ben ik cerazette gaan gebruiken. Daar zit alleen desogestrel in. Hele fijne pil, merkte dat ik beter in mijn vel zat, meer energie. Na borstvoeding toch weer microgynon gaan gebruiken, omdat ik iedere 2 weken ongesteld werd. Later weer gestopt ivm kinderwens, wederom meteen zwanger en nu aan het wachten op mijn menstruatie. Die blijft nu nog uit, maar geef ook nog borstvoeding. Heb volgende week afspraak om Mirena te laten plaatsen. Vk gaf aan dat het dezelfde hormoonhoeveelheid heeft als cerazette, kyleena raadde ze af omdat ze verwacht dat ik daar ook o gesteld mee wordt. Ik verwacht zelf met Mirena ook ongesteld te worden maar dat vind ik niet zo erg. Met koperspiraal zou de menstruatie mogelijk heftiger wordenen daar zit ik dan weer niet op te wachten. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen, maar wil niet heel veel hormonen meer. Nu gebruiken we condooms maar dat vind ik echt verschrikkelijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:21

Toen ik een spiraaltje had, voelde ik het ook tijdens de daad. Dus dat komt echt vaker voor :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:17

Ik zweer bij een spiraaltje (Mirena). Ik hoef nergens op te letten en ben nooit ongesteld *\o/*
Hele verbetering t.o.v. de pil. Ik heb 6 jaar lang de pil geslikt. Mijn huid was toen heel onrustig en vet, had een laag libido, moodswing. Net als vrijwel ieder ander dus :+ Met de Mirena nergens meer last van :D
Mijn vriend en ik voelen er trouwens ook niks van. Ik heb hem nu 2,5 jaar dus hij moet er over 2,5 jaar uit maar voor die tijd is er al wel de kinderwens :o

@TS Ik zie dat je nog niet gereageerd hebt. Wat zijn voor jou de redenen om te stoppen? Puur omdat je denkt dan lekkerder in je vel te zitten of heb je meer redenen? En wil je dan overgaan op andere anticonceptie? :)

@Geryon Mijn vriend komt ook zo diep maar hij voelt niks van de touwtjes. De eerste (paar) keer nadat hij geplaatst was nog wel maar daarna zijn de touwtjes omgekruld en hebben we er beiden niks meer van gemerkt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 07:05

MadelonSunny schreef:
Ik zweer bij een spiraaltje (Mirena). Ik hoef nergens op te letten en ben nooit ongesteld *\o/*
Hele verbetering t.o.v. de pil. Ik heb 6 jaar lang de pil geslikt. Mijn huid was toen heel onrustig en vet, had een laag libido, moodswing. Net als vrijwel ieder ander dus :+ Met de Mirena nergens meer last van :D
Mijn vriend en ik voelen er trouwens ook niks van. Ik heb hem nu 2,5 jaar dus hij moet er over 2,5 jaar uit maar voor die tijd is er al wel de kinderwens :o

@TS Ik zie dat je nog niet gereageerd hebt. Wat zijn voor jou de redenen om te stoppen? Puur omdat je denkt dan lekkerder in je vel te zitten of heb je meer redenen? En wil je dan overgaan op andere anticonceptie? :)

@Geryon Mijn vriend komt ook zo diep maar hij voelt niks van de touwtjes. De eerste (paar) keer nadat hij geplaatst was nog wel maar daarna zijn de touwtjes omgekruld en hebben we er beiden niks meer van gemerkt.

Ik wil van de extra hormonen af om idd te kijken of ik er idd beter door in mijn vel ga zitten. Wellicht dat ik dan uiteindelijk wel over ga op andere anticonceptie, maar dat weet ik echt nog niet :)) daarom vind ik het ook wel fijn dat er daar ook over gepraat wordt hier. Ik lees ook mee in het andere anticonceptietopic.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 08:00

Ik slik al sinds m'n 15e de pil, begonnen vanwege erge en onregelmatige menstruatie. Bij veel mensen lees ik minder goed reageren op de pil, hebben die ook andere pillen geprobeerd? Bij mij waren de eerste twee niet goed (uit m'n hoofd microgynon30 en marvelon), de derde wel (yasmin). Al kreeg ik bij die op den duur last van doorbraakbloedingen. Nu sinds een jaar of 6 denk ik op m'n huidige pil (femodeen) en dat gaat uitstekend, netjes elke maand stopweek en nauwelijks meer menstruatie, geen pms. Maw soms kan een andere pil een wereld aan verschil maken.

Enkele jaren daarvoor wel eens gestopt om uit te proberen maar kreeg opeens een gebergte op m'n rug en menstruatie was erg ontregeld zoals voor ik aan de pil ging. Heb het niet heel lang aangekeken overigens. Ik merkte verder weinig op emotioneel vlak oid, maar wellicht wel als ik langer gestopt zou zijn? Guess we'll never know.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:45

Ik ben net gebeld door de huisarts om me te laten informeren over een spiraaltje. Ik kon vanzelfsprekend kiezen uit een koperspiraal of Mirena. De voor- en nadelen die ze noemde van beide spiraaltjes waren bij mij al wel bekend en aangezien ik echt geen onnodige hormonen meer in mijn lijf wil wordt het een koperspiraaltje.
Nu wachten tot hij klaarligt bij de apotheek en dan kan ik direct een afspraak maken om hem te laten plaatsen.
Huisarts raadde nog wel aan om nog een maand de pil door te slikken om echt goed beschermd te zijn.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:20

Kun je jouw ervaring hier -of in PB- neerschrijven? Ben erg benieuwd. Ik wil zo graag maar durf niet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:23

Het valt echt mee. Het zetten doet even pijn,een gemene kramp.Daarna heb je max een dagje menstruatiekrampen
Dat is prima af te vlakken met Aleve Feminax.
Voor het zetten is wel aan te raden 24 uur van tevoren te beginnen met Imbuprofen 600 te slikken om een spiegel op te bouwen.

Dat laatste raadde mijn HA aan :j

En daarna ben je er 5 of 10 jaar (ligt eraan welk merk je hebt) er weer van af.
Ik heb zelf de T-Safe. Die kan er 10 jaar inblijven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:25

sanso schreef:
Kun je jouw ervaring hier -of in PB- neerschrijven? Ben erg benieuwd. Ik wil zo graag maar durf niet.

Ik kan er nu nog niet zoveel over vertellen.
Ik kreeg vanmiddag een bevestiging van de apotheek dat het 'product' was aangevraagd en krijg een berichtje zodra het spiraaltje klaarligt. Dan maak ik direct een afspraak bij de huisarts om hem te laten plaatsen. Ik heb alleen geen idee hoe lang het dan nog duurt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:27

Er wordt wel geadviseerd om hem op de 2e of 3e dag van je menstruatie te laten plaatsen omdat de baarmoedermond dan zachter is (en dan zou het dus makkelijker moeten gaan). Dus daar hangt het dan vanaf :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:29

Ik ben na het zetten nog even gaan winkelen. :)) Mocht volgens mij ook gewoon meteen stoppen met de pil.
Ik heb wel de Flexi T 300, speciaal voor vrouwen die nog nooit kinderen hebben gehad. Overigens niet laten zetten tijdens de menstruatie.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:31

Mijn huisarts raadde aan om nog een maand door te slikken zodat het echt goed veilig was. Ah ja, dat ene maandje op die 15 jaar maakt dan ook niet meer uit.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:11

sanso schreef:

Ik wil mijn ervaring wel vertellen! Ik heb wel een Mirena, maar denk dat het qua plaatsen niet veel uitmaakt? Ik was 21 toen ik hem liet zetten en had en heb nog geen kinderen. Ik had het spiraal al bij de apotheek opgehaald, en zodra ik ongesteld werd moest ik bellen. Volgende dag (dus 2e dag menstruatie) kon ik terecht. Ik had nog nooit iets van een onderzoek in dat gebied gehad, maar laat wel regelmatig een Brazilian wax doen, dus ergens in mijn blote doos liggen vond ik niet perse heel spannend }>. Als eerste gaat de dokter dan met haar vingers naar binnen om je baarmoeder mond te voelen, 'dit doen ze ook als je aan het bevallen bent om je ontsluiting te meten' aldus de arts. Vervolgens eendenbek erin. Zelf vond ik dat allemaal prima. Belangrijkste is dat je goed (bewust) ontspant. Vervolgens gaan ze als eerste je baarmoeder diepte meten als ik het goed heb onthouden. Ze steken dan een soort stokje daarin, op het moment dat die mijn baarmoederwand raakte vond ik dat wel een vervelende kramp geven, maar dat was ook weer zo voorbij! Als laatste spiraaltje zelf, dat vond ik wel een naar gevoel, dus ik lag wel even van 'kuuuuut' maar ook dat duurde niet lang. En toen was het gepiept!Duurde echt helemaal niet lang, en zou het zo ook opnieuw doen! Ga niet beweren dat het geheel pijnloos was, maar was wel te doen en duurde ook kort! Wel dacht mijn baarmoeder dat het blijkbaar het perfecte moment was om lekker leeg te stromen, allemaal bloed stolsels op de vloer :+. De rest van de dag wel flinke krampen, dus met een naproxen in bed gaan liggen. Maar dat is een gewone menstruatie voor mij :'). Daarna was ik nog een paar dagen 'gewoon' ongesteld en nog iets van ~3 weken gespot, maar dat was echt telkens heel weinig. Heb hem nu al 2.5 jaar (jeetje tijd gaat snel) en hoewel ik niet perse zin heb om hem te laten vervangen kijk ik er ook niet extreem tegenop ofzo :)

Zo dit was weer lekker een tmi post op oudejaarsavond, geniet ervan met een glaasje champagne zou ik zeggen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:25

Mijn ervaring is hetzelfde als hierboven
Het zal mijn hobby niet worden
Maar tis echt te doen
Ik had naderhand een dagje kramp, maar ook niet wat niet te handelen is

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:52

Ik heb 2 weken geleden ook een koperspiraal laten plaatsen. Ik wilde het al erg lang, maar durfde nooit door alle verhalen. Het is mij 100% meegevallen! Het is echt zo klaar. In totaal heb je nog geen 10 seconden pijn. Daarna ongeveer twee uur af en toe wat kramp gehad en toen gewoon gaan werken.

Nog geen menstruatie gehad. Ben benieuwd hoe dat gaat maar tot zover echt super blij mee!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:50

Zelf ca. 25 jaar pil gebruikt (Trinordiol) en nauwelijks klachten van gehad. eigenlijk alleen maar voordelen (minder erg ongesteld, geen buikpijn). Maar de laatste jaren kreeg ik opeens last van hoofdpijn, migraine achtige klachten tot spugen aan toe. Ik ben er mee naar huisarts gegaan en kreeg daar geen duidelijk antwoord of het aan de pil kon liggen, omdat ik die hoofdpijn in de stopweek kreeg. Stom genoeg hebben ze ook mijn bloeddruk niet gemeten bij de huisarts.

Ik ben gestopt met de pil en de hoofdpijn was over. Was weer erger ongesteld.
En plots kreeg ik last van bloedneuzen, waarbij ik naar de 1e hulp ben moeten gaan omdat het niet stopte. Toen ben ik dus accuut opgenomen met een veeeel te hoge bloeddruk. Of dat aan de pil kan hebben gelegen weet ik niet. Ik lees wel dat hart-en vaat ziekten meer zouden kunnen voorkomen bij pil-gebruik.
Maar goed, ben dus niet meer aan de pil begonnen en , inmiddels ben ik in de overgang en wordt ik niet meer ongesteld.

Nu is mijn dochter met de pil begonnen (ethinylestradiol/levonorgestrel) en zij kreeg meteen last van diaree en even later rode huiduitslag in de vorm van een tennisbal (stond ook in de bijwerkingen dat dat zeer zelden kon voorkomen). Het veroorzaakt jeuk. Ze heeft de pil maar 1 week geslikt en is nu ca. 1 week gestopt en de uitslag en jeuk is nog niet weg. Van de dokter een (vette) zalf meegekregen, maar die helpt niet echt tegen de jeuk.

Ik vraag me af hoe lang het duurt eer die rotzooi uit haar lijf is en de uitslag weer weg is. En dan natuurlijk de vraag: welke pil zou dan wel aan te raden zijn?

Ik lees veel nare ervaringen over de ethinylestradiol/levonorgestrel. Dit zat trouwens ook in mijn Trinordiol, maar misschien in andere hoeveelheden, waardoor ik er geen last van had?
Ik snap dus ook niet waarom artsen het blijven voorschrijven. Kan toch niet zo zijn dat de zorgverzekeraars het voor het zeggen hebben. Uiteindelijk kost het hun dan meer aan huisartsbezoekjes door de bijwerkingen, dan wanneer ze een duurdere pil vergoeden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 00:08

Ik ben inmiddels gestopt :j zal kijken wat mij op gaat vallen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:13

Ik hoop in ieder geval nog meer afvallen voor jou! *\o/*