Lifestyle change, veel te zwaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 22:30

linda_arnold schreef:
Lastig wel, doordat het direct ook zo op mijn hormoonspiegel lijkt te slaan ben ik dag 2 en 3 niet zo heel gezellig :')

Maar altijd de stok achter de deur dat doorzetten meer voordelen heeft dan afhaken. De draaglijkheid van mijn menstruatie (endometriose) verbeterd enorm en de hormoon gerelateerde migraine die ik zo nu en dan heb verdwijnt als sneeuw voor de zon.

En net wat hier eerder werd genoemd; alles wat niet mag is verleidelijk. Ik sta het mezelf doe, maar de weegschaal is Mn waakhond. 1 kg er bij op en ik ben weer genezen ;-)

Dat is idd wel een hele goede motivatie om toch door die dagen te komen. Wat vervelend dat je daar last van hebt! Wel fijn dat je er daardoor minder last van hebt :)

95Ellen

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:24

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus misschien is het al genoemd; maar als je groepslessen wel leuk vind is het misschien een idee om Pilates op te pakken als dat gegeven wordt op je sportschool? Daarbij zijn de oefeningen erop ingericht dat je geen gewrichten overbelast, je doet alle (iig voor zover ik weet, 1x een cursus gedaan) oefeningen dan ook liggend op de grond. Ik vond het best leuk om te doen! :) al scheelde het bij mij ook dat de docente heel leuk was

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:04

Nou jullie mogen raden.....
Ik ben niet wezen sporten :'). Vanavond en morgen kan ik niet, maar dan ben ik 1,5 week vrij dus ga ik zeker. Wil toch echt gaan werken naar 5 kilometer hardlopen aan 1 stuk en sterker en strakker worden. Voor zondag staat er in ieder geval een lekkere wandeling op de agenda. Ik hoop dus dat het weer een beetje redelijk is.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 23:17

95Ellen schreef:
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus misschien is het al genoemd; maar als je groepslessen wel leuk vind is het misschien een idee om Pilates op te pakken als dat gegeven wordt op je sportschool? Daarbij zijn de oefeningen erop ingericht dat je geen gewrichten overbelast, je doet alle (iig voor zover ik weet, 1x een cursus gedaan) oefeningen dan ook liggend op de grond. Ik vond het best leuk om te doen! :) al scheelde het bij mij ook dat de docente heel leuk was

Volgens mij geven ze dat niet, maar ik moet zeggen dat ik me nog niet echt in de groepslessen van de fitness heb verdiept. Wel een interessante!

Faringo, mooi doel om 5km hard te lopen! Heerlijk om even vrij te zijn <3 ik had vandaag ook de laatste werkdag van het jaar *\o/* 3 januari een dagje en daarna alweer weekend :') maar wel goed om even de mail te bekijken en wat voor te bereiden.

Ik word verkouden. Was er al bang voor vannacht, ik werd wakker met een beetje last van mijn keel en vandaag is dat alleen maar erger geworden -O- aangestoken door het zoontje van een vriendin denk ik.
Vandaag hadden we kerstborrel van één van de afdelingen waar ik voor werk en ik heb 2 glaasjes cola light gehad. Qua borrelhapjes ongeveer 1 blokje (waren hele kleine stukjes) kaas en een plakje worst, plus een paar groentechipjes.
Avondeten was rijst met teriyaki, tofu, broccoli, wortel, champignons, courgette en paprika en als topping wat kokos <3

Ow enne: ik ben vanmorgen naar de fysio geweest en we proberen nu mijn linkerknie een week zonder tape, kijken hoe die zich houdt. Rechts nog wel opnieuw in de tape en ook weer flink gemarteld |( :')
Ik ben op dinsdag na deze werkweek elke dag naar die sportschool geweest _O- ik voel me nu zó toegewijd :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:41

Laatste werkdag van het jaar voor mij. Heerlijk! Ben er echt even aan toe om vrij te zijn. Waren 2 hele hectische maanden, maar dat is vanaf het nieuwe jaar opgelost.
Ik krijg ook zin om te sporten weer dus at is bij mij een goed teken. Misschien dat ik zelfs morgen wel even ga. Kerstboodschappen gisteravond al voor het grootste deel gedaan dus heb er mooi de tijd voor.

Balen dat je verkouden bent geworden. Hier op het werk is ook iedereen aan het snotteren en hoesten. Hoop dat het mij overslaat. Vooralsnog voel ik me goed.
Goed gedaan hoor je keuzes op de kerstborrel. Die insteek moet ik ook weer even krijgen. Ik zat gisteravond aan de warme choco met slagroom. Zat in m'n kerstpakket.
Je avondeten ook al zo lekker gezond! Ik had een maaltijdsalade. Even wat ongezondere dingen compenseren haha.

Spannend nu je linkerknie zonder tape, duimen dat dat goed blijft gaan. Klinkt pijnlijk het martelen van je andere knie. Het is voor een goed doel moet je maar denken.
Super hoor dat je sinds dinsdag iedere dag bent wezen sporten. Doe je beter dan ik haha. Maar ook ik heb een planning volgende week, nu nog de uitvoering :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:57

Butterfly schreef:
Avondeten was rijst met teriyaki, tofu, broccoli, wortel, champignons, courgette en paprika en als topping wat kokos

Teriyaki saus bevat ongeveer 12 suikerklontjes. :=

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:31

Beetje afhankelijk van hoeveel saus je eroverheen kiept natuurlijk... een of twee eetlepels of de halve fles

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:41

Sannanasje schreef:
Beetje afhankelijk van hoeveel saus je eroverheen kiept natuurlijk... een of twee eetlepels of de halve fles

Uiteraard, maar ik poste het om een stukje bewustwording te creëren.
Soms kun je denken dat je onwijs gezond bezig bent door alle groentes, maar toch ongemerkt veel 'foute' calorieën binnen krijgen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 18:08

Ik was me er bewust van dat dat het minst gezonde deel van de maaltijd was :) we waren soort van uit eten, dus dan vond ik het nog best oké.

Vanmorgen gesport, maar lig al bijna de hele middag op bed. Toch niet helemaal fit enzo...
Ik heb ook niet echt zin in eten. Zal eens kijken straks, of ik er wat in kan krijgen. Lunch smaakte me ook niet zó.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:01

Is het niet een optie om alles wat je eet te halveren? Halve porties eten? Als je zin hebt in een snoepje dan iets suikervrij te nemen. Volkoren producten, producten zonder suiker toegevoegd. Bakjes maken met snackgroente op je werk, tomaat, komkommer, rode paprika ed. Teveel fruit is teveel aan fruitsuikers, dus daar wel mee oppassen. Veel dingen eten waar vezels inzitten, dat vult, geeft langer energie. Geen smoothies oid maken maar snij dat in stukken en eet het op als een salade, als je het drinkt komen er geen spijsverterings sappen vrij omdat je het zo doorslikt. Toetjes laten staan. Geen gepaneerde producten eten omdat tijdens het bakken daar veel vet ed in gaan zitten. verse groenten en geen potjes.
Ik ga dit even volgen, ik ben nu zwanger in ivm zwangerschapsdiabetis ben ik niet veel aangekomen door een streng dieet maar vind jullie oppepmethode echt top!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:36

Matheno schreef:
Butterfly schreef:
Avondeten was rijst met teriyaki, tofu, broccoli, wortel, champignons, courgette en paprika en als topping wat kokos

Teriyaki saus bevat ongeveer 12 suikerklontjes. :=

Noooo serieus? ;( Daar ging weer een lekker sausje :Y)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:21

Een tip om de documentaires 'the magic pill' en 'that sugar movie' op Netflix te kijken. Het is wel gebaseerd op voedsel in Amerika, maar het heeft mij persoonlijk heel veel inzicht in voedsel gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:51

Suiker is niet per se de duivel maar die potjes woksauzen zijn allemaal echt heel slecht. Bevatten heel erg veel calorieën terwijl ze alleen smaak toevoegen en geen extra vulling. Je kan beter je eten zelf lekker kruiden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:10

Volgende keer wokken met chilisaus :D Dat hete spul verbetert de vertering zeggen ze toch?

Het was een bewuste keuze, niet te druk om maken :)
Je hebt tegenwoordig bij de Lidl en sommige AH's ook groente rijst...
Ik heb die Brocoli rijst eens geprobeerd, maar jakkes.. Ik ben niet zo kool-minded. De courgette spaghetti is darentegen heeeeeeerlijk! Tomatenpuree, italiaanse kruiden, wat olijfjes erdoor.. Omnomnom!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 15:03

Noooo, geen chilisaus. Ik hou echt niet van pittig :') groenterijst wel eens gehad ja! Ik moet alleen nog even leren om dat spul niet tot bloemkoolmoes te koken :j courgette spaghetti staat nog op de planning *\o/*

Whaha lieve mensen, voor jullie denken dat ik allerlei potjes woksaus heb staan en halve potjes in mijn eten gooi: hier in de buurt zit een soort take-away met rijstgerechten. Een soort Subway (over kcalbommen gesproken, die broodjes zijn ook niet echt mager :') ) maar dan voor Aziatisch eten. Je kiest uit gebakken of gestoomde rijst, of uit 3 soorten noedels (ei, ramen en nog 1). Vervolgens kies je dus een smaakje en vlees/vis/vega, daarna 5 soorten groenten en eventueel een topping. Alles wordt op hoog vuur gewokt en daarna heb je een bord vol wat ik niet eens allemaal op krijg :D
Laat ik het zo zeggen: het voelt een stuk gezonder dan de Mc Donalds _O- en verder is het geweest, dus veranderen kan ik het ook niet meer :')

Als ik qua ziek zijn zo doorga proef ik met kerst helemaal niets |( verkouden, regelmatig verhoging, moe, lamlendig... echt een feestje dit :roll:

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:45

Veel groenterijst, zoals bloemkoolrijst, hoef je niet te koken! Alleen eventjes opbakken is genoeg!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 23:30

Sannens schreef:
Veel groenterijst, zoals bloemkoolrijst, hoef je niet te koken! Alleen eventjes opbakken is genoeg!

Klopt, I know. Maar dan heb ik er iets van champignons en courgette bij en wordt het alsnog veredeld rijst koken _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:09

Butterfly schreef:
Sannens schreef:

Klopt, I know. Maar dan heb ik er iets van champignons en courgette bij en wordt het alsnog veredeld rijst koken _O-

M'n moeder heeft een geniaal stoombakje, is dat geen optie? Doe je de groenterijst daar even in. Blijft het heerlijk knapperig!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:40

Ik bak die rijst dan gewoon apart hoor! Niet samen met de 'saus'. Dus gewoon een soort curry maken in de ene pan en dan de rijst in de andere pan. Is echt yummie! :D

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 11:43

Ik val ook direct weer door de mand he, ik ben lui :D

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 11:07

Rustige kerst voor dit topic :') hoe is het met iedereen? Hoe waren jullie kerstdagen?

Hier sowieso erg netjes gegeten, al proef ik ook nog weinig. Komt nu trouwens een beetje terug weer *\%/* sommige dingen proef ik al, anderen een beetje. Fijn dit _-:( maar goed, er zijn ergere dingen in deze wereld dan verkouden zijn met Kerst. We gaan rondom de jaarwisseling gewoon ons kerstdiner samen een beetje overdoen hebben we besloten.
Waar ik ook wel blij mee ben: toch -0,2 deze dagen O:) *\%/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:56

Janneke2 schreef:
We leven bijna in 2019, maar ik ben regelmatig verbaasd over de ouderwetse, en vooral weinig efficiënte en effectieve manieren en adviezen rondom afvallen.

Deze 4 dingen hebben mij erg geholpen:

1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand ;) maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben. (Of nu ja, soms zijn ze nog nodig, maar dit is een toestand die verholpen kannen moet worden.)

(Je kunt bijvoorbeeld een hoeveelheid noten bij je hebben om 'zoet snaaien' te voorkomen, maar dan is je 'training van de alvleesklier' nog niet geslaagd.)

4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.

Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.
Zo is er een ayurvedisch advies dat iedere maaltijd de smaken zoet, zuur, bitter, scherp, zout en wrang moet hebben - dat voedt je zintuigen.

En als chocolade fanaat maak ik heerlijke hapjes met cacaopoeder, kruiden en sinaasappelsap. (Soms met kersen op sap en kaneel, etc.)

Aanvullend:
Als je opstaat, drink een glas water. Beweeg eerst een half uur en ga daarna pas ontbijten. Zorg inderdaad dat je maaltijden voedzaam zijn, eet pas als je honger hebt, ook als dat betekent dat je een maaltijd overslaat. Eet je nooit vol. Vermijdt bewerkte producten zoveel mogelijk.

Ook ik ben geen fan van maagverkleiningen, maar ook niet van dieëten. Ik denk dat die "omslag", verandering van leefstijl, ook op een andere manier te bereiken is.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:51

Hoi! Was ik ook weer. Nog de beste wensen voor 2019!!

Had vakantie en mocht van mezelf gewoon echt even de pc niet aan. Zit inmiddels op +3 kilo, dus halve kilo erbij. Valt me nog mee. Vandaag weer serieus aan de bak. Heb niets gesnoept, maar waar ik toch wel trots op ben is dat ik inmiddels ook een maand niet heb gerookt. Qua sporten heb ik 28 kilometer gewandeld over 3 dagen en ben ik 2 keer in de sportschool geweest. Verder heb ik alles gegeten wat los en vast zat.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 17:55

Faringo schreef:
Hoi! Was ik ook weer. Nog de beste wensen voor 2019!!

Had vakantie en mocht van mezelf gewoon echt even de pc niet aan. Zit inmiddels op +3 kilo, dus halve kilo erbij. Valt me nog mee. Vandaag weer serieus aan de bak. Heb niets gesnoept, maar waar ik toch wel trots op ben is dat ik inmiddels ook een maand niet heb gerookt. Qua sporten heb ik 28 kilometer gewandeld over 3 dagen en ben ik 2 keer in de sportschool geweest. Verder heb ik alles gegeten wat los en vast zat.

Van mij ook de beste wensen! *\o/* goed bezig om de pc even niet aan te hebben, fijne vakantie gehad?
Wat ben je goed bezig vandaag! Ook in de vakantie wel aardig bewogen dus, nice!

Dat eten wat los en vast zat viel met kerst wel mee (-0,2 die dagen) maar toen ik weer wat ging ruiken en proeven heb ik dat euhh...ingehaald :o
Vanavond wel weer sporten, ben benieuwd! Sinds gisteravond wel wat last van mijn knie weer, dus ik ga wel even kijken wat lukt. Ook benieuwd of ik een beetje op adem kan blijven, ik was zo verkouden dat ik niet heb gesport omdat ik van normale huishoudelijke dingen al flink op adem moest komen -O-
Maaarrr: nieuw jaar, nieuwe kansen *D halverwege volgende maand komt mijn trouwjurk als het goed is binnen, dus tot die tijd kan ik nog even hard aan de bak *\o/*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:14

De beste wensen! ik heb mijzelf een abonnement op de sportschool cadeau gedaan :+