Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Narcisme op zich is gewoon het erg bezig zijn met jezelf en dat zie je inderdaad in de jongere generatie erg. Narcisme wordt pas een echt probleem als er kwalijke trekken aanzitten en dat heeft dan ook een toevoeging. Dan wordt het een syndroom en heet het ziekelijk narcisme.
CharmingS schreef:Vind een Narcist met een psychopaat vergelijken trouwens wel erg heftig
Dat is geen narcisme, maar gewoon goed voor jezelf zorgen, er representatief uit willen zien. Dat kan best doorslaan richting ijdelheid maar dat is iets heel anders dan narcisme.Citaat:Overigens vind ik wel dat er goede kanten zijn aan narcismpe, ijdelheid zorgt ervoor dat mensen beter voor de dag komen, zich mooier kleden en vaker naar de kapper gaan.
Pipodipo schreef:CharmingS schreef:Vind een Narcist met een psychopaat vergelijken trouwens wel erg heftig
Zo heb ik het niet opgevat, bij mij kwam het juist meer over als onderscheid maken. In dit topic worden gedragingen toegeschreven aan naricisme die beter bij een andere stoornis passen, zoals bijvoorbeeld de anti-sociale persoonlijkheidsstoornis waar de psychopatische of sociopatische persoonlijkheid onder valt.
Overigens vind ik wel dat er goede kanten zijn aan narcismpe, ijdelheid zorgt ervoor dat mensen beter voor de dag komen, zich mooier kleden en vaker naar de kapper gaan. Veel artiesten, politici en mensen hogerop in het bedrijfsleven hebben meer en vaker narcistische trekken dan gemiddeld. Dat betekent niet dat ze aan de stoornis lijden natuurlijk, laten we wel onderscheid blijven maken. Maar mensen die graag aandacht trekken en in de belangstelling staan zijn meestal niet zo bescheiden en vinden zichzelf ook daadwerkelijk interessant en de moeite waard.
IMJ schreef:Vind ik toch wel gevaarlijk wat jij zegt.. wat jij beter voor de dag komen vind, vind ik misschien wel ordinair..
Ik hou zelf ook van optutten en leuk aankleden, maar misschien doe ik dit wel uit onzekerheid?
Ik denk dat veel artiesten wat ijdeler zijn, wat meer extravert, graag in het middelpunt.. maar of er meer artiesten dan narcistische trekken hebben?
Wel worden ze veel op een voetstuk geplaatst, iets wat een persoon met narcisme geweldig vindt..
xelodi schreef:@pipodipo, ik doe de opleiding tot HBO verpleegkundige en heb over de verborgen vorm inderdaad nog weinig gehoord. Is het vanwege de DSM dan beter om te spreken van karaktertrekken in plaats van verborgen of openlijk narcisme?
Resistance schreef:Is het hier toegestaan om mee te praten als je zelf met NPS bent gediagnostiseerd?
Avalanche81 schreef:Resistance schreef:Is het hier toegestaan om mee te praten als je zelf met [naam] bent gediagnostiseerd?
Natuurlijk[naam] is het probleem volgens mij niet. Ja, voor jou denk ik wel, maar dat hoeft voor een ander helemaal niet. Zoals ik al eerder zei: ik heb geen probleem met [naam]. Ik heb een probleem met abusief gedrag.
Als je het goed vindt, stuur ik je even pb