Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:38

@Joolien, ik heb mijn AV met brillenvergoeding eruit gegooid. Simpel rekensommetje, hoeveel kost het pakket per maand en hoeveel krijg ik terug per jaar/2 jaar/3 jaar. Ik kwam uit dat ik meer aan premie betaal dan dat ik terug krijg voor alleen bril/lenzen. Rekening houdend met dat ik geen steunzolen en ander zorg nodig heb.
Tandarts is voor mij een ander iets omdat je daar een zogenaamde wachttijd hebt en als je wel een keer wat duurs nodig hebt, je niet gelijk leeg loopt op je bankrekening. (tot nu nog nooit iets gehad dan de standaard tandsteen en een keer een gaatje)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:36

Vergoeding voor brillen kan inderdaad zelden uit. Vind dat zo'n nepperd. Goed de acties van de verschillende opticiens in de gaten houden levert meer op.

Ik betaal overigens € 128 per maand. Daarin zit:
- tandarts: tot € 250 per jaar en 100% vergoeding
- module tandongeval (heb al eens mijn tanden door de midden gevallen, dat kost := )
- module zorg in het buitenland
- module spieren en gewrichten (fysio, tot € 350 per jaar)

Met een basis verzekering van € 105 betaal ik dus € 23 per maand (€ 276 per jaar) voor aanvullende verzekeringen, waarin ik fysio + tandarts tot € 600 vergoed kan krijgen, plus nog vaccinaties vergoed krijg etc etc. Dat kan wel uit. Bevalt me prima zo :j

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:40

*edit*

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:45

Is dat fbto berdien?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:47

Klopt! :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:00

Joolien schreef:
Ik meld me hier ook. Ik zit vooral t tobben over de brillenvergoeding. De brillenman in de specsavers zei at het eigenlijk zonde van ej geld is, omdat je er meer voor betaald dan dat je ervan terug krijgt... Maar ikw eet dat zo nog niet. Jullie?

Ik betaalde €1200 per 2 jaar om er maximaal €150 voor terug te krijgen. Daar heb ik 1,5 contactlens voor of 0,4 brillenglas dus ik moest nog bijbetalen ook...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:47

Ik heb afgelopen jaar bij besured gezeten. Basis 107.5 en daarbij een tandartspakket die 100% vergoed tot 350 euro. Afgesloten omdat ik bij de paradontoloog loop. Betaal in totaal 121. Vind het een fijne verzekeraar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:34

chanicha schreef:
Waarom niet naar inkomen? Mensen die dik een ton per jaar verdienen, of nog meer, kunnen best iets meer missen dan de mensen met een laag inkomen. Als ik zie hoe mensen struggelen om de rekeningen te betalen vind ik dat best een oplossing.

Fun fact, maar wel eentje die half NL permanent lijkt te vergeten: de premie ZVW (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eringswet/) ís al inkomensafhankelijk. Mensen die meer verdienen dragen veel meer af.

Ontopic: ik ga misschien overstappen maar een van de grote 4 (CZ/ZK/Menzis/VGZ) zal het niet worden, daar ben ik al jaren weg om principiële redenen. Maakt de keuze al wat makkelijker :D.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:49

En die is voor zzp ers en mensen met allimentatie een heel forse, ik mocht ruim 3000 euro betalen afgelopen jaar. Die komt dus nog boven op alles wat ik betaal al aan eigen risico en de premie. %)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:58

Of dat veel is ligt natuurlijk helemaal aan het bedrag wat je ontvangt als uitkering en alimentatie

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:25

Minimaal wao ivm uitval met heel weinig uren uiteindelijk en fikse allimentatie. Maar dit bedrag was veel hoger dan ook belastingadviseur vooraf had ingeschat, percentage was anders dan gedacht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:06

Zijn er mensen bekend met VGZ? Ik kan namelijk waarschijnlijk een collectieve zorgverzekering krijgen via mijn werk bij VGZ

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:09

Celiien schreef:
ER heb ik nu al naar 685. Even afkloppen, geen gebruik van gemaakt afgelopen jaar. Kijk iedereen kan een ongeluk krijgen, daar niet van.
Zit er wel over na te denken om mijn eigen risico per maand te gaan betalen. Ja dan betaal ik per maand(even van het hoogste van 885 uitgaan en zonder medische kosten) zo'n 75,- extra, echter heb ik dan in januari 2018 opeens 885.. wat ik anders misschien had opgemaakt aan onzin

Geldt dit voor elke zorgverzekeraar? Nooit geweten :x O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:12

Volgens mij kan je alleen het wettelijke deel in termijnen betalen, dus 385..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:13

Vooraf gespreid betalen geld bij mijn weten alleen voor het verplicht eigen risico. En bij de meeste zorgverzekeraars geld dat zodra je een vrijwillig eigen risico hebt, je het verplichte eigen risico ook niet meer vooraf gespreid mag betalen. Dus volgens mij mag het bij (de meeste, zo niet alle) zorgverzekeraars niet zoals Celiien het bedacht heeft.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 11-11-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:18

UK_eef schreef:
Celiien schreef:
ER heb ik nu al naar 685. Even afkloppen, geen gebruik van gemaakt afgelopen jaar. Kijk iedereen kan een ongeluk krijgen, daar niet van.
Zit er wel over na te denken om mijn eigen risico per maand te gaan betalen. Ja dan betaal ik per maand(even van het hoogste van 885 uitgaan en zonder medische kosten) zo'n 75,- extra, echter heb ik dan in januari 2018 opeens 885.. wat ik anders misschien had opgemaakt aan onzin

Geldt dit voor elke zorgverzekeraar? Nooit geweten :x O:)

Bij DSW kan dit alleen als je geen vrijwillig verhoogd eigen risico hebt, dus alleen voor het verplichte eigen risico. Dat geldt volgens mij bij meer verzekeraars.
Edit: Lalidan was me voor, dat dus.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:29

Aha, ik vond het al bijzonder dat ik nooit eerder van zo'n constructie gehoord had! Thanks dames!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:36

Ik zit en blijf bij cz, een restitutiepolis omdat ik niet beperkt wil worden in artskeuze. Dan betaal ik liever wat meer per maand.

Misschien dat ik wel mn aanvullende eruit gooi of verminder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:52

Ik ga weg bij CZ. Ga 146 euro betalen voor jongeren en basis. Vind het teveel geld

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:56

Kreeg gister het premievoorstel van Interpolis in de bus, 153 euries, katshing.... maar eens echt serieus naar andere aanbieders gaan kijken.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 15:40

Menzis zou met €3,- p.m omhoog zijn gegaan volgens nos. Zojuist ontving ik de premie in mijn mail als ik zou blijven en niks wijzig.
€2,- minder per maand dan afgelopen jaar :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:46

Heel goed dit topic, want ik vind het best wel duur worden bij mij en ik loop een beetje vast in wat wijsheid is en niet.

vec schreef:
Celiien schreef:
Zit er wel over na te denken om mijn eigen risico per maand te gaan betalen. Ja dan betaal ik per maand(even van het hoogste van 885 uitgaan en zonder medische kosten) zo'n 75,- extra, echter heb ik dan in januari 2018 opeens 885.. wat ik anders misschien had opgemaakt aan onzin :+

Begrijp ik dat wanneer je je eigen risico gespreid betaald je het aan het eind van het jaar weer terugkrijgt als je het niet gebruikt hebt?

Het klink uiteraard ook wel heel logisch...

Ik heb dit bij de Friesland ook wel gedaan in het begin, maar nu schrijf ik het per maand over naar een potje op mijn rekening. Want nu betaal ik pas als ik ER heb gebruikt en dus moet betalen. Als ik dan ER moet gaan betalen, kan ik het uit mijn eigen opgespaarde potje halen. Gebruik ik het voor dat jaar niet, dan gaat de opgespaarde ER naar mijn algemene spaarrekening. Volg je mijn uitleg? O:)

____

En dit is ook exact waar met de rest aan het twijfelen ben. Zoals hier eerder aangegeven heb ik al geen brillenvergoeding meer, ik kan dat beter per maand zelf aan de kant zetten. Maar kan ik dit ook voor de fysio doen bijvoorbeeld? Nu betaal ik voor 25 behandelingen per jaar extra geloof ik? Ik moet de prijzen nog vergelijken of dat ook voor mijn situatie geld, maar kan ik dan niet beter dit per maand zelf wegzetten?

De tandarts moet voor mij wel omhoog dit jaar, we ruimen nog steeds de puin van mijn oude tandarts op en die WKB zijn niet goedkoop. _-:(

___

Edit, na aanleiding van een pb heb ik mijn gedachtengang even uitgeschreven:

Maar stel het volgende. Ik sport nu bij een gemengde fysio/sportcentrum en stel dat ik daar uit ga van de duurste behandeling (stel dat ik die nodig heb en dat daar doe, snap je het nog?) van €48,- per keer. Nu betaal ik op jaarbasis voor 25 behandelingen extra €1500,-, dat is nogal wat meer dan die €48 per keer. Kan ik dan niet beter per maand die €48 aan de kant zetten zodat ik €300 bespaar? Plus als ik die 25 niet nodig heb gehad, achteraf, krijg ik ze niet terug natuurlijk. Snap je mijn idee?

Alleen dus geen idee of dit klopt zo.

Ik heb ze dit jaar dus niet nodig gehad en nu is het geld dus foetsie. :=
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 11-11-18 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:56

Zorg en zekerheid kon t vorig jaar wel :j dit jaar nog niks over gezien :n

Edit:
Zorg en Zekerheid Ja, je kunt zelf een termijnbedrag variërend van € 30 tot € 200 aanvragen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:43

purny schreef:
Zijn er mensen bekend met VGZ? Ik kan namelijk waarschijnlijk een collectieve zorgverzekering krijgen via mijn werk bij VGZ

Ja ik, zit er al jaren bij.
Maar ga nu wel “shoppen”. Misschien dat ik blijf, misschien ook niet.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:44

Ik kreeg ook mijn Menzispolis en schrok me een hoedje! Had voorheen collectiviteitskorting via de FNV, maar dat stopt helaas. Heb me nu maar aangemeld via PMA om nog wat korting te krijgen bij Menzis en mijn aanvullende verzekering er uit geknikkerd.

Heb de overstapservice aangevinkt, hoop dat het automatisch opzeggen goed gaat... Eén keer premie betalen vind ik al achterlijk duur, twee keer heb ik echt geen zin in :\