Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:17

Mijn ervaring is dat dikkere en verslaafde mensen zich ook wel heel makkelijk in een slachtofferrol plaatsen.
Terwijl dat vaak niet nodig is. Soms worden er gewoon " beren" gezien die er niet eens zijn . Bijvoorbeeld dat je je aangestaard voelt . Denk dat je dat beeld ook vaak wel zelf creëert met je gedachtengang .

Ik ben zelf niet dik, maar kan bijvoorbeeld heel goed positieve dingen in negatief omzetten. Terwijl niemand daar aanleiding voor geeft. En waarom weet ik niet.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:20

Sonja_vR schreef:
gewicht , of dat nu te hoog of te laag is, is gewoon iets wat gevoelig ligt
en waar veel mensen een mening over hebben en helaas ook denken te vinden dat die mening gehoord moet worden.
zo ook de meningen waar nog wel eens een verkapt waarde oordeel in verpakt zit .
ik wil het best met mensen over overgwicht hebben, maar ik krijg zo godsgruwelijk de schijt van mensen die mij wel even denken te moeten vertellen hoe ik bijvoorbeeld afvallen zou moeten aanpakken, of vinden dat ik af moet vallen en me daar op afrekenen
of uberhaupt mensen die iemand met overgewicht zien (ook al is het maar een paar kilo) en denken dat ze daar iets over moeten zeggen, why?
what the fiets makes you think dat iemand met een gewichtsprobleem op jouw mening zit te wachten
en dit telt net zo goed voor iemand met ondergwicht

je weet namelijk als buitenstaander helemaal niets over iemand, behalve het oppervlakkig/hetgeen wat je ziet
iemand met onder of overgewicht kan gewoon blij zijn met hoe ze er uit zien/in hun vel zitten
of juist niet, er kunnen medische en/of psychische zaken aan te grondslag liggen, of het gewicht is een psychische belasting, als er dan mensen die er an sich geen reet vanaf weten en er net zo min wat mee te maken hebben zich er tegen aan gaan bemoeien , daar kan ik idd chagrijnig van worden

want weet je , ondanks dat er genoeg mensen zijn waarmee je er een normaal gesprek mee kunt voeren, zijn er ook de mensen die er voor zorgen dat je niets meer durft te eten in het openbaar ivm blikken, staren, tot ronduit hondsbrutale asociale opmerkingen, of dat je de hond uit laat en er daadwerkelijk mensen langsrijden en je poedersuiker toeroepen door een open raam van de auto , mensen die varkensgeluiden maken als je langsloopt, mensen die je keihard afrekenen op een zwembandje,
enig idee wat dat met een mens doet?
nogal logisch kan gewicht daardoor nogal een gevoelig onderwerp zijn
en dan heb ik het over het hele spectrum, over of ondergwicht want geloof me, bij ondergewicht kunnen de bemoeienissen en meningen van derden net zo invasief zijn

daarnaast, tuurlijk mag je overal wat van vinden,maar moet je die dan ook maar altijd uiten/opdringen/spuien? denk je nu echt dat iedereen maar altijd op de mening van een ander zit te wachten?
ik ben van mening dat mensen gewoon eens wat meer hun mening voor zich zouden moeten houden tenzij er om gevraagd word

edit: aangezien dit op MWS staat laat ik het hele paardrijden stuk links liggen btw , dat is weer een hele andere discussie

edit 2: daarnaast is het ook nog eens zo dat gewicht op veel plekken een ontzettend groot ding is, waar veel over gesproken en gevonden moet worden
terwijl iemand veel veel meer is dan een getal op de weegschaal...

edit 3: geld wat mij betreft trouwens voor vrijwel alles, van weerbartsige kruin tot schimmelteen, er word veel te veel geoordeeld en gedacht dat de mening gehoord moet worden, terwijl veel van de gespuide meningen er eigenlijk totaal niet toe doen, maar je krijgt ze wel door je strot geduwd.

Dit vind ik goed gezegd hoor!!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:09

Ik denk dat als er zo op sportschool gekeken wordt, je een andere moet zoeken? Want dat is echt niet overal, bij ons is het gewoon echt een afspiegeling vd samenleving: oud, jong, dik , dun etc. Maar bij mijn zoon die ergens anders traint is het echt zien en gezien worden en anabolen types dus het scheelt echt per sportschool. Ik denk ook dat het het uitlach-gevoel vaak alleen je eigen gedachtes zijn? Ik kan alleen maar respect opbrengen als je met overgewicht sport, want dat is zwaar en echt niet eenvoudig.

Lante

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:52

Voor veel mensen is het prettig dat de ander dik(ker) is.
Het benoemen versterkt het gevoel van superieuriteit ten opzichte van de ander. Dit is gewoon vastgesteld in wetenschappelijke studies. Daarbij speelt, zoals eerder gezegd, ook groepsdynamica een rol: als enige een ander standpunt innemen dan de grote groep, zorgt er vaak voor dat ook jij buiten de norm valt! Dat is (terecht) een onveilig gevoel. Daarom zie je vaak dat mensen anderen gaan herhalen (en er niet zelden ook nog op een niet zo aardige manier een schepje bovenop doen). Daarom zit (ver)oordelen en pesten zo dicht bij elkaar. De ontstane groep met dezelfde ‘mening’ versterkt het superieur voelen ten koste van één persoon door onderling samen te spannen. Erbij horen is voor mensen van oudsher enorm belangrijk, omdat mensen alleen veel minder sterk zijn dan in een groep.
Daarom zie je dus dat zelfs mensen met exact dezelfde afwijking, zich keren tegen de ander die aangevallen wordt. Hij/zij verzint argumenten dat het niet over hem/haar gaat, want.. (rijdt niet meer vanwege overgewicht, .. etc.) om geaccepteerd te worden door de groep.
Bijzonder dat menselijk kuddegedrag eigenlijk verassend veel lijkt op dierlijk kudde/roedelgedrag als je goed kijkt. Zelfs op een internetforum gelden deze regels.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:14

hier een ervaringsdeskundige ;-) Vraag mij eigenlijk ook af waarom het een issue is. Ik weet het antwoord niet, maar een issue is het inderdaad wel. Ik voel mij behoorlijk aangevallen en gekwetst als het om mijn gewicht gaat. Als een bekende bijvoorbeeld zegt, “ wat zonde dat je weer bent aangekomen ofzo”

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat ik aangestaard word ofzo. In de sportschool kom ik nooit, daar heb ik een hekel aan, maar ik loop wel hard zo’n 3x per week, maar geen enkel probleem mee en nou ook nog nooit het idee gehad dat mensen naar mij kijken of oordelen ofzo. Ook niet tijdens loopjes (Dam tot Dam, halve Marathon). Ik denk dat dat voor veel mensen met overgewicht misschien in het hoofd zit.

Verder werd hiervoor de vraag gesteld waarom niet gewoon afvallen. Ik kan alleen voor mijzelf spreken: omdat het ontzettend ontzettend moelijk is. Ik ben 8 jaar geleden 30 kilo afgevallen en zo,n 6 jaar op gewicht gebleven, maar het blijft een valkuil en helaas is het er toch weer bijgekomen (op 15 kilo na). Voor mij is het echt een verslaving. Daarbij word ik snel dik. In die 6 jaar dat ik op gewicht bleef, leefde ik op 1500 calorien om maar op gewicht te blijven. Ga ik op vakantie en ben ik de disipline kwijt, kom ik gewoon 7 kilo aan in 2 weken. Als je dat weet, moet je dus gewoon niet buiten je boekje gaan. Alleen, zo simpel is het dus helaas niet. Niet voor iedereen is die disipline iets vanzelf sprekends.

Ondanks dat ik mijn kleren niet meer pas, niet meer op mijn paard kan rijden momenteel, mij hier niet happy voel in dit lichaam, lukt het niet de knop om te zetten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:28

Lante schreef:
Bijzonder dat menselijk kuddegedrag eigenlijk verassend veel lijkt op dierlijk kudde/roedelgedrag als je goed kijkt.

Hoezo bijzonder? Bijzonder zou zijn als het dat niet deed.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:28

kompleet afgezien van dik/ niet dik, gewicht kan ook komen in andere vormen, bijvoorbeeld een compleet afgetrainde man kan zo maar 90 of 100 kg wegen, en dan is de vraag wat voor paard daar onder hoort.

een deel van de discussie bij te zwaar (net als te lang) ligt bij waar de grens zou zijn.

de belasting die op het paard inwerkt is ook heel afhankelijk van allerlei dingen, en overgewicht kan wel dusdanig zijn dat het bewegingsvrijheid of beenligging inperkt (maar dan heb je het meestal toch wel over redelijk extreme gevallen)

wat zo frappant is dat als je in de historie van de klassieke dressuur kijkt dat veel paarden aantoonbaar langlevig waren (bijvoorbeeld in de archieven van Bückeburg en Wenen) en desalniettemin heel kleine maten hadden (bijvoorbeeld cavaleriepaarden van 135-155 waren vrijwel alles in de napoleotische periode) en die werden bereden door volwassen kerels (die met hun voeten uitstaken)

de gemiddelde man was weliswaar iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man nu, maar toch best wel zwaar (ook vaak nog andere rommel die het paard moest dragen zoals wapens en zo)

anyway, de vraag wat een paard kàn dragen is nog niet zo duidelijk als vaak wordt beweerd.

vrij weinig mensen komen ook maar in de buurt van de grenzen van hun paard, als ze het in een correcte houding met een correct zadel met een correcte zit zouden rijden.

best kleine paarden kunnen heel prima tot 100-135 kg dragen, dus waarom gaan we mensen een complex aanpraten die 65 ipv 60 kg wegen?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:23

100 tot 135?
Onderzoek heeft toch wat anders aangegeven.

60 is inderdaad een ander uiterste.
Maar er zit ook nog veel tussen in.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:19

Airnt schreef:
kompleet afgezien van dik/ niet dik, gewicht kan ook komen in andere vormen, bijvoorbeeld een compleet afgetrainde man kan zo maar 90 of 100 kg wegen, en dan is de vraag wat voor paard daar onder hoort.

een deel van de discussie bij te zwaar (net als te lang) ligt bij waar de grens zou zijn.

de belasting die op het paard inwerkt is ook heel afhankelijk van allerlei dingen, en overgewicht kan wel dusdanig zijn dat het bewegingsvrijheid of beenligging inperkt (maar dan heb je het meestal toch wel over redelijk extreme gevallen)

wat zo frappant is dat als je in de historie van de klassieke dressuur kijkt dat veel paarden aantoonbaar langlevig waren (bijvoorbeeld in de archieven van Bückeburg en Wenen) en desalniettemin heel kleine maten hadden (bijvoorbeeld cavaleriepaarden van 135-155 waren vrijwel alles in de napoleotische periode) en die werden bereden door volwassen kerels (die met hun voeten uitstaken)

de gemiddelde man was weliswaar iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man nu, maar toch best wel zwaar (ook vaak nog andere rommel die het paard moest dragen zoals wapens en zo)

anyway, de vraag wat een paard kàn dragen is nog niet zo duidelijk als vaak wordt beweerd.

vrij weinig mensen komen ook maar in de buurt van de grenzen van hun paard, als ze het in een correcte houding met een correct zadel met een correcte zit zouden rijden.

best kleine paarden kunnen heel prima tot 100-135 kg dragen, dus waarom gaan we mensen een complex aanpraten die 65 ipv 60 kg wegen?

Heb je de bron van die cijfers 100-135 kilo kunnen dragen? En we hebben het niet over 5 kilo
teveel wegen en complexen aanpraten daarover, maar over overgewicht toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:02

Blue_Monday schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ze niet afvallen. Zo moeilijk is diëten niet (vind ik) en je kan het op verschillende manieren aanpakken. En het is ook geen straf ofzo, elke keer als ik weer in een dieet periode zit geniet ik juist meer van mijn eetmomentjes want dan krijg je er echt energie van.

Je kan langzaam afvallen, snel afvallen. Ik vind het heel gek om te bedenken dat een dik iemand met een paar maandjes weer slank kan zijn maarja toch zie je dat niet vaak ...

En qua dik worden ... alles draait imho door cico (calories in, calories out). Uiteindelijk eet je het toch zelf allemaal op, het is niet dat je medicijnen oid slikt en ineens x kilo vet aankomt, daar moet je ook bij gegeten hebben.

Maar ik heb niks tegen dikke mensen snap het gewoon soms niet.

Ik pik het dikgedrukte er even tussenuit, omdat dit mijns inziens een reactie is van iemand die geen ervaring met medicatie heeft waarbij de bijwerking aankomen zelfs medisch is onderzocht. Zelf spreek ik namelijk uit ervaring dat medicatie je inderdaad heel rap - zelfs zonder of zelfs minder eten - aan laat komen. Zo moest ik ooit van de arts een bepaald medicijn innemen, waar ik binnen een week gigantisch van aankwam (ik kreeg zelfs de vraag of ik soms prednison had gekregen, want ik leek wel een ballon). Ik at al niet veel en met die medicatie ook niet. Omdat ik het weigerde die nog te nemen, omdat ik dus zo aankwam van die rotzooi, kreeg ik een ander medicijn. Daar werd de 'honger-zenuw' mee geactiveerd. Ik werd zwaar agressief van die medicijnen en begon te vreten. Binnen een week moest ik stoppen, maar ondertussen was er al het nodige aan kilo's bij gekomen. Vervolgens kreeg ik een medicijn waar ik heel langzaam steeds zwaarder van werd. Niets eten of zo goed als niets eten hielp niet: uiteindelijk ben ik zo'n 30 kilo zwaarder geworden. Verschrikkelijk... En het is heel moeilijk om er vanaf te komen, aangezien ik die laatste medicamenten nog steeds moet innemen. Ik ben wel van de maximum hoeveelheid gezakt naar nog maar een zesde deel, waardoor ik wel helemaal 2 kilo kwijt ben, maar dat is het. Komt nog eens bij dat ik bijna twee jaar geleden met bulging thuis kwam te zitten, waardoor ik nauwelijks nog kon bewegen. Ik ben keihard voor mijzelf en heb het zover gekregen dat ik nu weer kan lopen en lichte werkzaamheden kan doen (lees: ik moest met handen en voeten de trap op kruipen), maar nog val ik niet of nauwelijks af. Sinds ik verhuisd ben ben ik zowaar 4 kilo in totaal kwijt. Was het maar makkelijker om af te vallen... Diëten: helpt niet. Ik heb zelfs hulp gehad van een tweetal medisch diëtisten, maar kwam er juist van aan. Ik moest veel meer van ze eten, omdat ik dagelijks veel te weinig eet. Al de nodige varianten aan eigen gekozen diëten geprobeerd, maar helaas. Er wordt in sommige gevallen te makkelijk gedacht. Vóór mijn medicatie kon ik heel makkelijk afvallen: ik was binnen een jaar na mijn zwangerschap bijvoorbeeld weer op mijn oude gewicht en paste zelfs soms maat 176. Oké, dat was overdreven mager, maar toch. Het lukte makkelijk. Met die troep die ik moet slikken lukt het niet. En iedereen in mijn omgeving weet hoe hard ik voor mijzelf ben, een doorzetter ben en alles wil aanpakken. Ik loop namelijk niet voor mijn lol met zo'n overgewicht rond en kijk al sinds jaar en dag niet meer in de spiegel, omdat ik het beeld dat ik dan zie verafschuw. Ik blijf ook hopen dat ik op een dag van mijn medicatie afkom, maar ook daar heb ik meerdere pogingen voor gedaan. Met hulp van de arts en zonder. Het is een wonder dat ik nog leef na die acties... Net als dat een hartpatiënt elke dag zijn/haar medicatie moet blijven slikken, zal ik mij er eigenlijk bij neer moeten leggen dat ik dat ook moet blijven doen. Toch blijft een stemmetje zeggen dat het vast wel kan. De toekomst zal het leren, maar waar het mij om gaat is dat het dus niet makkelijk is om af te vallen als je (bepaalde) medicatie gebruikt. Daar wordt helaas door veel mensen te algemeen over gedacht.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:26

Ik wil eerst even zeggen dat ik het heel bewonderenswaardig vind hoe sommige mensen zelf, ongeacht de reden, zeggen dat ze te zwaar zijn en daarom niet meer op een paard klimmen. Stuk voor stuk heb ik hier respect voor en ik hoop dat jullie allemaal weer op een gewicht komen waarbij jullie je weer comfortabel voelen een rondje te kunnen maken. Het lijkt mij heel zwaar om tot het besef te komen dat het niet meer kan, of dat nou eigen invloed of indirect vanwege gezondheid/medicatie is.
Ik vind het heel telleurstellend dat er nog mensen zijn die denken dat "enkel" medicatie en ziekte niet ook een ding kan zijn. Meer dan zat ziektebeelden die je metabolisme kunnen beïnvloeden, te traag werkende schildklier is er nog maar 1 van. Je kan je dus voorstellen dat de medicatie daarvoor ook inwerking heeft op je metabolisme. Geen gezond dieet kan daar dan nog tegenop. Laat ik het er maar op houden dat deze mensen dit niet geloven omdat ze het nog nooit hebben meegemaakt, dus ik hoop voor ze dat dit ook zo blijft.
---------------

Ik vind het vreselijk sommige combinaties te zien, maar ik vind niet dat ik degene zou moeten zijn om ze erop te wijzen. Ik ken immers de situatie verder helemaal niet. Dat zou iemand moeten zijn die dicht bij de persoon staat, of op (hoger) niveau vind ik ook zeker een jurylid als beoordeling op de combinatie (en voor de duidelijkheid, dus niet op de individuele onderdelen van de wedstrijd).
Voor mijn beste vriendin, familie of andere bekenden zou ik het wel durven zeggen. Ik vind het namelijk wel terecht dat het een issue is, dit is echt niet iets wat gewoon genegeerd zou mogen worden. Ik hoop dat door de discussie er meer mensen zijn die in hun omgeving wat meer durven uit te spreken, zij het direct of subtiel.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:28

Kijk maar eens op tv nu NPO 3, Vet gelukkig.
Gaat hierover.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:46

DatBenIkNou schreef:
Heb je de bron van die cijfers 100-135 kilo kunnen dragen? En we hebben het niet over 5 kilo

Brits onderzoek van het leger in de eerste 10 jaren van de 20e eeuw kwam op 25% van het eigengewicht, dus bij ca 500 kg kom je dan op 125 ofzo.

het is altijd even kijken bij paardenonderzoeken hoe significant die zijn met sample sizes enz.
dit onderzoek had er een paar duizenden omdat het werd uitgevoerd met hele legereenheden tegelijk.

dit ging ook over lange dagen met lange marsen met veel bepakking. (dode massa is heel herhaalbaar)

maar natuurlijk is er ook het hele punt dat er een betrekkelijk consequent maximum voor militaire doeleinden is bij ong 25% (pistolen, dekens, zadel, hoofdstel, waltrap, shabrak, holsters, karabijn, ammunitie, sabel, reserve hoefijzers, flocking post, ketting, mantel, gekleede ruiter, enz), wat dan weliswaar geen mooie publicatie ten gevolge had, maar toevallig heel congruent is met de bevindingen van het engelse leger in bvoengenoemde studie
enjoymyhorse schreef:
100 tot 135?

heb je een link/titel welke je bedoeld? wat zegt dat onderzoek dan precies?

en je moet natuurlijk altijd even kijken wat precies als meetpunt wordt genomen voor 'te veel'. Als je bijvoorbeeld gaat kijken wanneer een paard iets van bewegingverandering laat zien kom je op een veel lager getal uit dan wanneer het schadelijk gaat zijn, bijv.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:47

Stripe000 schreef:
Kijk maar eens op tv nu NPO 3, Vet gelukkig.
Gaat hierover.

Aah ik ken Annemarie zij werkt volgens mij daar ook aan mee heerlijk mens! Zij en nog vele andere hebben iig gezorgd dat ik weer lekker in mijn vel zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:58

Ach, je kan het ook zien als modeverschijnsel. Eeuwenlang was mollig / dik een teken van welstand en het schoonheidsideaal. Je had het goed: genoeg te eten.
En dat is op veel plekken in de wereld nog steeds zo.
Musea hangen vol met schilderijen met Rubens vrouwen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:01

Toch vind ik dat je de afgelopen jaren ook weer een trend ziet ontstaan van een ander figuur namelijk de volle borsten en kont met wespentaille. Dus inderdaad het beeld van wat ‘ideaal’ of ‘mooi’ is zal steeds weer veranderen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:33

Popstra schreef:
Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.

Zelfs van mijn baas kreeg ik dat te horen.. "bij jou zit ook niets op"

Dat was voor mij een belediging, zoiets hoor je niet te zeggen. Hij kon het ook vriendelijker zeggen/vragen waarom ik afgevallen ben. (Kwam door stress, at daardoor te weinig.)

In algemeen accepteer ik ieder hoe hij/zij eruit ziet, ik heb verder geen problemen mee als iemand wat over mijn gewicht zegt of vraagt. Maar ga niet beledigen zoals mijn baas.
Hij was zelf aan de vollere kant, ik denk dat dit met jaloezie te maken had.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:04

Popstra schreef:
Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.

Die tijden ook jaren meegemaakt...jij mag niet buiten als het waait...vind je dat mooi zo mager? Heb je anorexia? Zit je aan de drugs, jij zou eens wat meer moeten eten, kun jij niet een stukkie van haar lijf pakken, Dan lijkt het nog wat.

Dus als je slank en smal bent en de dikkere mensen vindat maar eng dun hoor, ieuw, als ik je beetpak breek je, dat jij dat mooi vind, etc, etc ,etc.

In de lunch kwam mijn broodtrommel met 8 boterhammen en in de middag en mars, zak snoep, dan was het weer,,ze gaat haar lintworm voeden..

En al dit vond ik dus echt nooit leuk, maar mensen die denken, bij dun dat mag, doet ze zelf, effe wakkerschudden....bij dik mag niey, is kwetsend....bizar toch

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:22

Bij dikke mensen worden zulke opmerkingen even goed gemaakt maar dan andersom, bijv zou je dat nu wel nemen? Mensen menen gewoon overal wat van te moeten zeggen. Ook van dingen die heel gevoelig liggen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:28

Airnt schreef:

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/te-z ... den/22366/

Lijkt me dat je de huidig gefokte paarden toch ook niet meer kan vergelijken met de paarden die je noemt bij onderstaande:

Brits onderzoek van het leger in de eerste 10 jaren van de 20e eeuw kwam op 25% van het eigengewicht, dus bij ca 500 kg kom je dan op 125 ofzo.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:40

DatBenIkNou schreef:

Lijkt me dat je de huidig gefokte paarden toch ook niet meer kan vergelijken met de paarden die je noemt bij onderstaande:

Als die bewering klopt, dan denk ik dat we ons ernstig moeten afvragen waar het dan in de tussentijd mis is gegaan in de fokkerij. Een paard kan dan nog zo gewaardeerd worden wanneer het dansend als een elastieken giraffe door de ring beweegt, maar als een normale persoon van gezond gewicht er niet veilig en verantwoord op van A naar B kan, dan is het als rijdier ongeschikt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:45

Airnt schreef:
DatBenIkNou schreef:

het is altijd even kijken bij paardenonderzoeken hoe significant die zijn met sample sizes enz.
dit onderzoek had er een paar duizenden omdat het werd uitgevoerd met hele legereenheden tegelijk.

dit ging ook over lange dagen met lange marsen met veel bepakking. (dode massa is heel herhaalbaar)

maar natuurlijk is er ook het hele punt dat er een betrekkelijk consequent maximum voor militaire doeleinden is bij ong 25% (pistolen, dekens, zadel, hoofdstel, waltrap, shabrak, holsters, karabijn, ammunitie, sabel, reserve hoefijzers, flocking post, ketting, mantel, gekleede ruiter, enz), wat dan weliswaar geen mooie publicatie ten gevolge had, maar toevallig heel congruent is met de bevindingen van het engelse leger in bvoengenoemde studie
enjoymyhorse schreef:
100 tot 135?

heb je een link/titel welke je bedoeld? wat zegt dat onderzoek dan precies?

en je moet natuurlijk altijd even kijken wat precies als meetpunt wordt genomen voor 'te veel'. Als je bijvoorbeeld gaat kijken wanneer een paard iets van bewegingverandering laat zien kom je op een veel lager getal uit dan wanneer het schadelijk gaat zijn, bijv.

Helemaal mee eens! Vorig jaar heb ik gereden in de kyrgyzische bergen op smalle paardjes van 140-145 die makkelijk 100-130 kg de steile (!) bergen op loodsten. Vonden de locals volkomen normaal, en reken maar dat die dieren oud worden. We behandelen de paarden hier vaak als kwetsbare poppetjes..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:07

Ik denk dat je het door mensen gemaakte dressuurpaard echt niet meer kan vergelijken met rassen als inderdaad Kyrgysche paarden, IJslanders, fjorden, haflingers en dergelijke. Die staan nog veel dichter bij de natuur en zeker de eerste twee worden al honderden jaren gefokt om zware lasten te dragen over ruig terrein en lange afstanden.
Nu denk ik niet dat je met 130 kilo op één van deze rassen moet gaan zitten overigens, maar ik denk dat deze paarden in verhouding tot het eigen gewicht wel beduidend meer aankunnen. Zelf zie ik erg veel IJslanders vanaf 1.35 tot op hoge leeftijd bereden worden door volwassen mannen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:08

oomens schreef:
DatBenIkNou schreef:

Als die bewering klopt, dan denk ik dat we ons ernstig moeten afvragen waar het dan in de tussentijd mis is gegaan in de fokkerij. Een paard kan dan nog zo gewaardeerd worden wanneer het dansend als een elastieken giraffe door de ring beweegt, maar als een normale persoon van gezond gewicht er niet veilig en verantwoord op van A naar B kan, dan is het als rijdier ongeschikt.

Nou ja, die bewering durf ik wel als kloppende neer te zetten hoor...Hoe oud wordt het huidige KWPN paard tegenwoordig nog in gezonde toestand? Er wordt ook gewoon niet meer gefokt voor de gemiddelde recreatieruiter, met de meeste bloedlijnen moet je toch aardig wat in je mars hebben wil je daar op een veilige, ontspannen manier meer rond kunnen sturen. Maar oké, dat is een geheel andere discussie.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:12

Misschien is het wel dezelfde discussie, nl dat paarden nu veel gespecialiseerder gefokt worden. Meer sportpaard, minder alround en minder robuust.