Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sonja_vR schreef:gewicht , of dat nu te hoog of te laag is, is gewoon iets wat gevoelig ligt
en waar veel mensen een mening over hebben en helaas ook denken te vinden dat die mening gehoord moet worden.
zo ook de meningen waar nog wel eens een verkapt waarde oordeel in verpakt zit .
ik wil het best met mensen over overgwicht hebben, maar ik krijg zo godsgruwelijk de schijt van mensen die mij wel even denken te moeten vertellen hoe ik bijvoorbeeld afvallen zou moeten aanpakken, of vinden dat ik af moet vallen en me daar op afrekenen
of uberhaupt mensen die iemand met overgewicht zien (ook al is het maar een paar kilo) en denken dat ze daar iets over moeten zeggen, why?
what the fiets makes you think dat iemand met een gewichtsprobleem op jouw mening zit te wachten
en dit telt net zo goed voor iemand met ondergwicht
je weet namelijk als buitenstaander helemaal niets over iemand, behalve het oppervlakkig/hetgeen wat je ziet
iemand met onder of overgewicht kan gewoon blij zijn met hoe ze er uit zien/in hun vel zitten
of juist niet, er kunnen medische en/of psychische zaken aan te grondslag liggen, of het gewicht is een psychische belasting, als er dan mensen die er an sich geen reet vanaf weten en er net zo min wat mee te maken hebben zich er tegen aan gaan bemoeien , daar kan ik idd chagrijnig van worden
want weet je , ondanks dat er genoeg mensen zijn waarmee je er een normaal gesprek mee kunt voeren, zijn er ook de mensen die er voor zorgen dat je niets meer durft te eten in het openbaar ivm blikken, staren, tot ronduit hondsbrutale asociale opmerkingen, of dat je de hond uit laat en er daadwerkelijk mensen langsrijden en je poedersuiker toeroepen door een open raam van de auto , mensen die varkensgeluiden maken als je langsloopt, mensen die je keihard afrekenen op een zwembandje,
enig idee wat dat met een mens doet?
nogal logisch kan gewicht daardoor nogal een gevoelig onderwerp zijn
en dan heb ik het over het hele spectrum, over of ondergwicht want geloof me, bij ondergewicht kunnen de bemoeienissen en meningen van derden net zo invasief zijn
daarnaast, tuurlijk mag je overal wat van vinden,maar moet je die dan ook maar altijd uiten/opdringen/spuien? denk je nu echt dat iedereen maar altijd op de mening van een ander zit te wachten?
ik ben van mening dat mensen gewoon eens wat meer hun mening voor zich zouden moeten houden tenzij er om gevraagd word
edit: aangezien dit op MWS staat laat ik het hele paardrijden stuk links liggen btw , dat is weer een hele andere discussie
edit 2: daarnaast is het ook nog eens zo dat gewicht op veel plekken een ontzettend groot ding is, waar veel over gesproken en gevonden moet worden
terwijl iemand veel veel meer is dan een getal op de weegschaal...
edit 3: geld wat mij betreft trouwens voor vrijwel alles, van weerbartsige kruin tot schimmelteen, er word veel te veel geoordeeld en gedacht dat de mening gehoord moet worden, terwijl veel van de gespuide meningen er eigenlijk totaal niet toe doen, maar je krijgt ze wel door je strot geduwd.
Airnt schreef:kompleet afgezien van dik/ niet dik, gewicht kan ook komen in andere vormen, bijvoorbeeld een compleet afgetrainde man kan zo maar 90 of 100 kg wegen, en dan is de vraag wat voor paard daar onder hoort.
een deel van de discussie bij te zwaar (net als te lang) ligt bij waar de grens zou zijn.
de belasting die op het paard inwerkt is ook heel afhankelijk van allerlei dingen, en overgewicht kan wel dusdanig zijn dat het bewegingsvrijheid of beenligging inperkt (maar dan heb je het meestal toch wel over redelijk extreme gevallen)
wat zo frappant is dat als je in de historie van de klassieke dressuur kijkt dat veel paarden aantoonbaar langlevig waren (bijvoorbeeld in de archieven van Bückeburg en Wenen) en desalniettemin heel kleine maten hadden (bijvoorbeeld cavaleriepaarden van 135-155 waren vrijwel alles in de napoleotische periode) en die werden bereden door volwassen kerels (die met hun voeten uitstaken)
de gemiddelde man was weliswaar iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man nu, maar toch best wel zwaar (ook vaak nog andere rommel die het paard moest dragen zoals wapens en zo)
anyway, de vraag wat een paard kàn dragen is nog niet zo duidelijk als vaak wordt beweerd.
vrij weinig mensen komen ook maar in de buurt van de grenzen van hun paard, als ze het in een correcte houding met een correct zadel met een correcte zit zouden rijden.
best kleine paarden kunnen heel prima tot 100-135 kg dragen, dus waarom gaan we mensen een complex aanpraten die 65 ipv 60 kg wegen?
Blue_Monday schreef:Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ze niet afvallen. Zo moeilijk is diëten niet (vind ik) en je kan het op verschillende manieren aanpakken. En het is ook geen straf ofzo, elke keer als ik weer in een dieet periode zit geniet ik juist meer van mijn eetmomentjes want dan krijg je er echt energie van.
Je kan langzaam afvallen, snel afvallen. Ik vind het heel gek om te bedenken dat een dik iemand met een paar maandjes weer slank kan zijn maarja toch zie je dat niet vaak ...
En qua dik worden ... alles draait imho door cico (calories in, calories out). Uiteindelijk eet je het toch zelf allemaal op, het is niet dat je medicijnen oid slikt en ineens x kilo vet aankomt, daar moet je ook bij gegeten hebben.
Maar ik heb niks tegen dikke mensen snap het gewoon soms niet.
DatBenIkNou schreef:Heb je de bron van die cijfers 100-135 kilo kunnen dragen? En we hebben het niet over 5 kilo
teveel wegen en complexen aanpraten daarover, maar over overgewicht toch?
enjoymyhorse schreef:100 tot 135?
Onderzoek heeft toch wat anders aangegeven.
60 is inderdaad een ander uiterste.
Maar er zit ook nog veel tussen in.
Popstra schreef:Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.
Popstra schreef:Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.
Airnt schreef:kompleet afgezien van dik/ niet dik, gewicht kan ook komen in andere vormen, bijvoorbeeld een compleet afgetrainde man kan zo maar 90 of 100 kg wegen, en dan is de vraag wat voor paard daar onder hoort.
een deel van de discussie bij te zwaar (net als te lang) ligt bij waar de grens zou zijn.
de belasting die op het paard inwerkt is ook heel afhankelijk van allerlei dingen, en overgewicht kan wel dusdanig zijn dat het bewegingsvrijheid of beenligging inperkt (maar dan heb je het meestal toch wel over redelijk extreme gevallen)
wat zo frappant is dat als je in de historie van de klassieke dressuur kijkt dat veel paarden aantoonbaar langlevig waren (bijvoorbeeld in de archieven van Bückeburg en Wenen) en desalniettemin heel kleine maten hadden (bijvoorbeeld cavaleriepaarden van 135-155 waren vrijwel alles in de napoleotische periode) en die werden bereden door volwassen kerels (die met hun voeten uitstaken)
de gemiddelde man was weliswaar iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man nu, maar toch best wel zwaar (ook vaak nog andere rommel die het paard moest dragen zoals wapens en zo)
anyway, de vraag wat een paard kàn dragen is nog niet zo duidelijk als vaak wordt beweerd.
vrij weinig mensen komen ook maar in de buurt van de grenzen van hun paard, als ze het in een correcte houding met een correct zadel met een correcte zit zouden rijden.
best kleine paarden kunnen heel prima tot 100-135 kg dragen, dus waarom gaan we mensen een complex aanpraten die 65 ipv 60 kg wegen?
DatBenIkNou schreef:https://www.bitmagazine.nl/welzijn/te-z ... den/22366/
Lijkt me dat je de huidig gefokte paarden toch ook niet meer kan vergelijken met de paarden die je noemt bij onderstaande:
Brits onderzoek van het leger in de eerste 10 jaren van de 20e eeuw kwam op 25% van het eigengewicht, dus bij ca 500 kg kom je dan op 125 ofzo.
Airnt schreef:DatBenIkNou schreef:Heb je de bron van die cijfers 100-135 kilo kunnen dragen? En we hebben het niet over 5 kilo
teveel wegen en complexen aanpraten daarover, maar over overgewicht toch?
Brits onderzoek van het leger in de eerste 10 jaren van de 20e eeuw kwam op 25% van het eigengewicht, dus bij ca 500 kg kom je dan op 125 ofzo.
het is altijd even kijken bij paardenonderzoeken hoe significant die zijn met sample sizes enz.
dit onderzoek had er een paar duizenden omdat het werd uitgevoerd met hele legereenheden tegelijk.
dit ging ook over lange dagen met lange marsen met veel bepakking. (dode massa is heel herhaalbaar)
maar natuurlijk is er ook het hele punt dat er een betrekkelijk consequent maximum voor militaire doeleinden is bij ong 25% (pistolen, dekens, zadel, hoofdstel, waltrap, shabrak, holsters, karabijn, ammunitie, sabel, reserve hoefijzers, flocking post, ketting, mantel, gekleede ruiter, enz), wat dan weliswaar geen mooie publicatie ten gevolge had, maar toevallig heel congruent is met de bevindingen van het engelse leger in bvoengenoemde studieenjoymyhorse schreef:100 tot 135?
Onderzoek heeft toch wat anders aangegeven.
60 is inderdaad een ander uiterste.
Maar er zit ook nog veel tussen in.
heb je een link/titel welke je bedoeld? wat zegt dat onderzoek dan precies?
en je moet natuurlijk altijd even kijken wat precies als meetpunt wordt genomen voor 'te veel'. Als je bijvoorbeeld gaat kijken wanneer een paard iets van bewegingverandering laat zien kom je op een veel lager getal uit dan wanneer het schadelijk gaat zijn, bijv.
oomens schreef:DatBenIkNou schreef:https://www.bitmagazine.nl/welzijn/te-z ... den/22366/
Lijkt me dat je de huidig gefokte paarden toch ook niet meer kan vergelijken met de paarden die je noemt bij onderstaande:
Als die bewering klopt, dan denk ik dat we ons ernstig moeten afvragen waar het dan in de tussentijd mis is gegaan in de fokkerij. Een paard kan dan nog zo gewaardeerd worden wanneer het dansend als een elastieken giraffe door de ring beweegt, maar als een normale persoon van gezond gewicht er niet veilig en verantwoord op van A naar B kan, dan is het als rijdier ongeschikt.