Veulen84 schreef:Het punt is meer dat je van veel producten de zelfde bacterien binnen kan krijgen. Veel mensen beseffen niet dat eieren een veel grotere bron zijn van salmonella. Met name omdat de meeste mensen ze niet doorkoken.
Ik denk dat de meeste mensen daar echt wel van op de hoogte zijn. Vandaar dat het ook wordt afgeraden om rauwe eieren te eten als je zwanger bent of, inderdaad, om ze aan kleine kinderen te geven. Verder gaat salmonella dood bij 60 graden, dus aan zachtgekookte eitjes kleven wat dat betreft niet zoveel risico's.
Citaat:
E. coli (en salmonella) kun je ook krijgen van vervuild water of rauwe groente. Soms door besmetting op je aanrecht, maar vaak nog wel eerder. Wie hier kookt z'n sla...
Vervuild water is (in Nederland) goddank vrijwel geen sprake meer van. En nee, ik kook mijn sla niet maar was 'm wel altijd grondig (net als mijn aanrechtblad, trouwens) En bovendien:
Citaat:
Listeria krijg je ook van gerookte vis, schimmelkazen, gesneden vleeswaren, paté, kant-en-klare sandwiches en rauwkostsalades. Voor listeria geld ook nog eens een keer dat koelen niet helpt. Dus alleen koken bij 70 graden.
... zodra er ook maar het vermoeden bestaat van listeria of e.coli of iets anders naars in een partij vis, vlees, rauwkost, wat dan ook, wordt de hele handel gelijk uit de winkel gehaald. Niks 'daar wordt je hard van', het wordt vernietigd. En bedrijven zijn daar (terecht!) heel fel op, want niemand wil een schadeclaim aan z'n broek vanwege gevaarlijke producten.
En je zegt het zelf: verhitten helpt. Dus waarom TS dan de rauwe melk niet op z'n minst even wil koken ontgaat me echt volledig.
Citaat:
Je kan alles heel steriel willen doen, maar dat gaat niet voorkomen dat je toch nog besmet kunt raken... Wat wel helpt is je bewust zijn van de risico's, er normaal (zonder paniek) mee omgaan en een weerstand opbouwen.
Ah, dus als iets niet 100% helpt dan hoeft het helemaal niet? Je kunt niet 100% voorkomen dat je van je paard valt, dus draag je maar geen cap en ga je er maar achterstevoren en ondersteboven op zitten zonder aan te singelen? Kom. 100% veiligheid is inderdaad niet te garanderen maar je kunt bepaalde risico's wel uitsluiten.
Citaat:
Mijn ouders hadden laatst een slechte set eieren door de sla. Ze zijn er allebei ziek van geweest. Ik heb de zelfde sla en eieren gegeten. Ik heb er zelfs geen maagpijn van gehad. Sterker nog, ik ben in 6 jaar tijd nog geen dag ziek geweest. Ondanks (of dankzij?) die liter rauwe melk per dag, de zacht gekookte eieren, de rauwe groentes en de (dankzij mijn belabberde kookkunsten) heus niet altijd door gebakken stukken vlees.
En, deze is al aangehaald, mijn opa rookt al 60 jaar en heeft geen longkanker. Dus sigaretten zijn ook niet ongezond. (Laten we er dan even niet bij zeggen dat mijn andere oma ook rookte als een schoorsteen en op haar 60e is overleden aan COPD. Want dat is vast puur toeval)
En weerstand opbouwen? Zeg dat even tegen de mensen die wél vervuild water moeten drinken en vervolgens creperen aan de cholera. Word je ook hard van. Wees blij dat we in Nederland zulke strikte hygiëneregels hebben en ga een kind van 1 jaar niet blootstellen aan allerlei nastiness als het niet hoeft.