Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:16

Foaly schreef:
Veulen84 schreef:
Het punt is meer dat je van veel producten de zelfde bacterien binnen kan krijgen. Veel mensen beseffen niet dat eieren een veel grotere bron zijn van salmonella. Met name omdat de meeste mensen ze niet doorkoken.

Ik denk dat de meeste mensen daar echt wel van op de hoogte zijn. Vandaar dat het ook wordt afgeraden om rauwe eieren te eten als je zwanger bent of, inderdaad, om ze aan kleine kinderen te geven. Verder gaat salmonella dood bij 60 graden, dus aan zachtgekookte eitjes kleven wat dat betreft niet zoveel risico's.

Citaat:
E. coli (en salmonella) kun je ook krijgen van vervuild water of rauwe groente. Soms door besmetting op je aanrecht, maar vaak nog wel eerder. Wie hier kookt z'n sla...

Vervuild water is (in Nederland) goddank vrijwel geen sprake meer van. En nee, ik kook mijn sla niet maar was 'm wel altijd grondig (net als mijn aanrechtblad, trouwens) En bovendien:

Citaat:
Listeria krijg je ook van gerookte vis, schimmelkazen, gesneden vleeswaren, paté, kant-en-klare sandwiches en rauwkostsalades. Voor listeria geld ook nog eens een keer dat koelen niet helpt. Dus alleen koken bij 70 graden.

... zodra er ook maar het vermoeden bestaat van listeria of e.coli of iets anders naars in een partij vis, vlees, rauwkost, wat dan ook, wordt de hele handel gelijk uit de winkel gehaald. Niks 'daar wordt je hard van', het wordt vernietigd. En bedrijven zijn daar (terecht!) heel fel op, want niemand wil een schadeclaim aan z'n broek vanwege gevaarlijke producten.

En je zegt het zelf: verhitten helpt. Dus waarom TS dan de rauwe melk niet op z'n minst even wil koken ontgaat me echt volledig.

Citaat:
Je kan alles heel steriel willen doen, maar dat gaat niet voorkomen dat je toch nog besmet kunt raken... Wat wel helpt is je bewust zijn van de risico's, er normaal (zonder paniek) mee omgaan en een weerstand opbouwen.

Ah, dus als iets niet 100% helpt dan hoeft het helemaal niet? Je kunt niet 100% voorkomen dat je van je paard valt, dus draag je maar geen cap en ga je er maar achterstevoren en ondersteboven op zitten zonder aan te singelen? Kom. 100% veiligheid is inderdaad niet te garanderen maar je kunt bepaalde risico's wel uitsluiten.

Citaat:
Mijn ouders hadden laatst een slechte set eieren door de sla. Ze zijn er allebei ziek van geweest. Ik heb de zelfde sla en eieren gegeten. Ik heb er zelfs geen maagpijn van gehad. Sterker nog, ik ben in 6 jaar tijd nog geen dag ziek geweest. Ondanks (of dankzij?) die liter rauwe melk per dag, de zacht gekookte eieren, de rauwe groentes en de (dankzij mijn belabberde kookkunsten) heus niet altijd door gebakken stukken vlees.

En, deze is al aangehaald, mijn opa rookt al 60 jaar en heeft geen longkanker. Dus sigaretten zijn ook niet ongezond. (Laten we er dan even niet bij zeggen dat mijn andere oma ook rookte als een schoorsteen en op haar 60e is overleden aan COPD. Want dat is vast puur toeval)

En weerstand opbouwen? Zeg dat even tegen de mensen die wél vervuild water moeten drinken en vervolgens creperen aan de cholera. Word je ook hard van. Wees blij dat we in Nederland zulke strikte hygiëneregels hebben en ga een kind van 1 jaar niet blootstellen aan allerlei nastiness als het niet hoeft. :n

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:25

pmarena schreef:
Wat dit betreft vertrouw ik toch echt meer op iemand die ècht heel veel weet van zowel water als gezondheid.

.. En wat voor mensen denk je dan dat er bij de waterzuivering werken? :')

En trouwens, als je dit alleen vertrouwt, zijn die mensen van de biologisch dynamische geitenhouderij ook dokters dan? Als dat blijkbaar zo belangrijk voor je is? :o Geen verwijt, gewoon benieuwd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:51

Foaly schreef:
Ik denk dat de meeste mensen daar echt wel van op de hoogte zijn. Vandaar dat het ook wordt afgeraden om rauwe eieren te eten als je zwanger bent of, inderdaad, om ze aan kleine kinderen te geven. Verder gaat salmonella dood bij 60 graden, dus aan zachtgekookte eitjes kleven wat dat betreft niet zoveel risico's.

In europa waren er tussen 2006 en 2013 27 bekende gevallen van ziek door rauwe melk. Grote kans...

Citaat:
Vervuild water is (in Nederland) goddank vrijwel geen sprake meer van. En nee, ik kook mijn sla niet maar was 'm wel altijd grondig (net als mijn aanrechtblad, trouwens) En bovendien:

Vervuild water komt vaker voor dan je denkt. Niet alleen drinkwater trouwens, maar ook zwemwater.
En jij wast je sla, maar het overgrote deel van nederland niet.

Citaat:
... zodra er ook maar het vermoeden bestaat van listeria of e.coli of iets anders naars in een partij vis, vlees, rauwkost, wat dan ook, wordt de hele handel gelijk uit de winkel gehaald. Niks 'daar wordt je hard van', het wordt vernietigd. En bedrijven zijn daar (terecht!) heel fel op, want niemand wil een schadeclaim aan z'n broek vanwege gevaarlijke producten.

Het advies is om kant en klaar salades en sandwiches niet langer dan 1 dag te bewaren. Dit omdat de kansen op ziek worden heel groot is... Wie doet dat?

Citaat:
En weerstand opbouwen? Zeg dat even tegen de mensen die wél vervuild water moeten drinken en vervolgens creperen aan de cholera. Word je ook hard van. Wees blij dat we in Nederland zulke strikte hygiëneregels hebben en ga een kind van 1 jaar niet blootstellen aan allerlei nastiness als het niet hoeft. :n

Goh overdrijf jij graag? Natuurlijk ben ik blij dat de voedselveiligheid in nederland hoog is. Maar we slaan met z'n alle wel een beetje door. Daarmee slaan we ook goede bacterieen weg. Daarnaast is weerstand wel degelijk iets wat je opbouwt door af en toe iets te krijgen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:59

dorientjuh schreef:
Grijns. :D Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.'' :roll:
Ik heb me wel degelijk ingelezen over dit onderwerp en niet ga niet af op vage websites.

Het idee is dus om de onbewerkte melk te drinken, dus ook niet te verhitten voor gebruik. Want door het pasteuriseren en homogeniseren van de melk, zoals dat gebeurd bij ''supermarktmelk'' gaan veel van de goede stoffen verloren. Ja, het is zo dat pasteuriseren van grote waarde is geweest. Maar doordat er nu veel hygiënischer wordt geproduceerd en de melk sneller wordt teruggekoeld in vergelijking tot een paar decennia geleden, is het nu, qua ziekteverwekkers niet meer noodzakelijk, maar nog wel wettelijk verplicht. Simpelweg omdat de wet nooit is aangepast.

Maar goed dat jullie me op de gevaren wijzen, mocht ik hiervan niet op de hoogte zijn. :)

Ik heb inmiddels een boerderij, redelijk in de buurt, gevonden met een melktap.

Nu ben ik wel heel benieuwd waar dit is :)
Ik kom namelijk ook uit Heesch.

Mag ook via pb.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:13

Ik denk dat we wat goed voor ons is net als dieren grotendeels instinctief wel weten maar er in de westerse landen we er niet meer naar luisteren. Daarnaast zorgen allerlei toevoegingen in industriële productie ervoor dat ons lichaam signalen niet meer herkend.

Ik ben nog nooit ziek geworden van rauwe melk en rauwemelkse kaas. Maar tijdens mijn zwangerschap stond het me echt tegen en heb ik de kaas laten staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:14

27 gemelde gevallen. En hoeveel drinken er ook daadwerkelijk rauwe melk. Een percentage zou natuurlijk meer zeggen.

Mythe: als jij het zeker weet is er ook geen discussie mogelijk toch. Ik denk zeker niet dat melk voor iedereen slecht is, maar het is absoluut geen natuurlijk product en ik merk zeker verschil tussen wel en niet zuivel, helaas dus negatief met zuivel. Niet immens hoor maar voor mij heeft het geen voordelen. Er zit ook niets in wat je niet uit andere producten kunt halen ( die ook nog eens diervriendelijker zijn). En ik was vroeger ook echt een melkmuil.

Rauwe melk moet ik niet aan denken. Ben best vaak aanwezig geweest bij melken, van standaard plekken tot hyper proper maar neen dank je :n ik zou het ook echt niet binnen krijgen. Dat het een heel ander product is dan wat je in de winkel vindt, ben ik met je eens.

Verder vraag ik me echt af waar die tendens om vooruitgang terug te draaien vandaan komt. Sommige zaken zijn er echt niet voor niets gekomen. En ja ik ben ook best voor wat weerstand en niet doorslaan in hygiëne. Niet elke Dag met dettol dweilen en eindeloos je handen ontsmetten. Maar aan sommige zaken zit wel degelijk risico. Dat je dat neemt: prima als dat bewust is en je er geen anderen mee in gevaar brengt :j dus idd pmarena: dikke prima met je water. Alleen vind ik de discussie werkelijk te gek voor woorden. Jij begint erover, kunt het vervolgens echt niet uitleggen en dus moeten we er maar over zwijgen.

Blij dat je wel zo’n goede bron als YouTube hebt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:21

pmarena schreef:
Tja, ik vind het dikke prima :)

Wat dit betreft vertrouw ik toch echt meer op iemand die ècht heel veel weet van zowel water als gezondheid. De beste man zelf en zijn familie voor hem zijn allemaal dokters en waren al met de gezondheid van water bezig voordat er waterleidingen lagen in Nederland :)

Dankzij deze man (en natuurlijk ook anderen die samen met hem hiervoor gevochten hebben) hebben wij hier in Nederland geen toegevoegd fluoride in ons drinkwater en daar mogen we erg dankbaar voor zijn.

Je kan door blijven pruttelen over hoe gevaarlijk je iets vindt, dikke prima. Mocht je meer willen weten dan legt deze expert in drinkwater het hier uit, vanaf 14 minuten in het filmpje ongeveer :)

[ Video ]

Wil je weten waarom hij dat verhaal daar staat te vertellen dan moet je vanaf het begin kijken :P

De eerste waterleiding lag er in 1850 dankzij jacob van lennep. Zover ik terug kan vinden was hij geen familie van deze hans moolenburgh.

Verder zou ik deze man geen expert in drinkwater willen noemen. Hij was huisarts en homeophaat. Het zou hem sieren als hij aan bronvermelding deed, ook bij een presentatie. Wetenschap staaft nergens dat "rauwe mineralen" alleen door grondbacterien kunnen worden opgenomen. Wat een hoop quatsch.

Verder lijkt het me goed de discussie met je te eindigen. Zonder enige fatsoenlijke argumentatie en bronvermelding lijkt dit bord me te dik om tegenaan te blijven praten. Manmanman....
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-09-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:24

Anne_GTI schreef:
Ik denk dat we wat goed voor ons is net als dieren grotendeels instinctief wel weten maar er in de westerse landen we er niet meer naar luisteren. Daarnaast zorgen allerlei toevoegingen in industriële productie ervoor dat ons lichaam signalen niet meer herkend.

Ik ben nog nooit ziek geworden van rauwe melk en rauwemelkse kaas. Maar tijdens mijn zwangerschap stond het me echt tegen en heb ik de kaas laten staan.

Rauwmelkse kaas kan vrijwel geen bacterien bevatten, zeker niet de harde rauwmelkse kaas. In zachte rauwmelkse kaas (zoals brie) kan nog listeria zitten, maar dat merk je over het algemeen niet, tenzij je zwanger bent (vandaar dat het wordt afgeraden voor zwangeren). Bovendien is listeria erg zeldzaam.
Rauwe melk is echt anders dan rauwmelkse kaas.

Foaly

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:27

En zodra er ook maar het vermoeden bestaat van listeria in een product, zoals ik eerder al zei, gaat de hele handel de winkel uit. Ook niet te vergelijken met rauwe melk halen bij de boer, dus.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:33

Hans Moolenburgh is een verketterde charlatan. Schandalig dat die man zichzelf nog arts durft te noemen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:35

secricible schreef:
Rauwmelkse kaas kan vrijwel geen bacterien bevatten, zeker niet de harde rauwmelkse kaas.

Goh, oprechte interesse, waarom kan rauwmelkse kaas vrijwel geen bacterien bevtten? Ik ken de fabricage van rauwmelkse geitenkaasjes in Zuid-Frankrijk. Dit gebeurt zeker niet in een steriele omgeving dus ik kan mij niet voorstellen dat daar geen bacterien in zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:37

De bronvermeldingen van jullie berichten vliegen me inderdaad om de oren ;)

Lautje als je zoiets zegt over iemand dan is het minste dat je kan doen ook even erbij zeggen waar je het op baseert.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:42

Ik kon vroeger nog proeven van welke koe de melk kwam. 1 koe was echt mijn favoriet. Die maakte de lekkerste melk. Vooral als ze pas weer buiten in de wei liepen. Die smaken vind je nooit in melk uit een pak.

Rauwe melk vergelijken met fabrieksmelk is hetzelfde als goeie champagne vergelijken met gootsteenwijn uit een pak. Het is allebei druivensap en verder niet vergelijkbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:52

Alvaron schreef:
secricible schreef:
Rauwmelkse kaas kan vrijwel geen bacterien bevatten, zeker niet de harde rauwmelkse kaas.

Goh, oprechte interesse, waarom kan rauwmelkse kaas vrijwel geen bacterien bevtten? Ik ken de fabricage van rauwmelkse geitenkaasjes in Zuid-Frankrijk. Dit gebeurt zeker niet in een steriele omgeving dus ik kan mij niet voorstellen dat daar geen bacterien in zitten.

Harde rauwmelkse kaas bevat bijvoorbeeld te weinig vocht voor bacterien om goed te kunnen overleven. Door het proces waarmee kaas gemaakt wordt sterven al veel bacterien. De melk kan dus wel aardig wat bacterien bevatten, maar het kaasmaakproces zorgt dat veel bacterien al sterven. Listeria is een uitzondering (bij zachte rauwmelkse kaas) maar die is dus relatief onschuldig als je niet zwanger bent (de meeste listeria-infecties verlopen zonder klachten of als een mild griepje. Alleen bij zwangeren kan het schade toebrengen aan het kind, tot een miskraam toe). Kaas is gewoon geen goede voedingsbodem voor bacterien. Idem voor schimmels trouwens, kaas is 1 van de weinige producten waarbij schimmel niet door de kaas heen kan groeien en je schimmel dus kan afschaven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:53

Ik ken de hele Moolenburgh niet, maar heb even gegoogled. En:

Citaat:
Les 7: Luister naar je opdracht
"Op 31 augustus 1981 hoorde ik midden in de nacht een stem, die me vertelde: 'Jij gaat vanaf nu iedere patiënt in je praktijk vragen of die ooit een engel heeft gezien.' Ik vond het een vreemd voorstel, maar vertrouwde die stem en vroeg de eerstvolgende patiënt die ochtend of zij ooit een engel had gezien. 'Zeker dokter, gisteren op tv'. Dat was natuurlijk niet wat ik bedoelde. Nadat ik die vraag aan vierhonderd patiënten had gesteld, had ik genoeg stof voor mijn boek 'Engelen als beschermers en als helpers der mensheid'.
(Bron: https://www.trouw.nl/home/hans-moolenburgh-ik-krijg-graag-gelijk-~aacb9198/

en

Citaat:
Of je nu besluit langs de Chinese muur te trekken, je proefschrift te voltooien of een mooi fotoalbum van je kleinkinderen te maken: “doen wat je écht graag wil, een doel hebben in je leven, is het belangrijkste wapen tegen kanker”, vindt Hans Moolenburgh (1925).
(Bron: https://www.eetgoedvoeljegoed.nl/dr-moolenburgh-doel-in-leven-belangrijkste-wapen-tegen-kanker/

geven me nou niet echt het vertrouwen dat deze man superwetenschappelijk bezig is :=

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:53

ik heb als kind was 4 jaar denk ik keer rauwe melk gedronken en ben behoorlijk ziek van geworden.

maar wij dronken regelmatig rauwe melk in die tijd en mijn ouders waren ook ziek van geworden dus je hebt gewoon een kans dat je ziek van word en of je dat risico wil nemen dat is aan jou

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:17

Het wordt steeds gekker hier.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:33

Dat is dokter Moolenburgh ja...

Verder ga ik er niet op in. Ik weet dat Pmarena haar eigen wereldvisie heeft die voor 98% van de mensen niet te volgen is. En dat mag.
Maar discussiëren is niet altijd even goed mogelijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:45

Een kritische denker of een professioneel betrokkene zal door dat filmpje niet overtuigt raken. Dat was te voorzien. Volger of niet, er zijn heel wat vraagtekens te zetten bij het verhaal tijdens deze gezellige bijeenkomst.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:09

senna21 schreef:
https://www.rawmilkcompany.nl/rauwe-melk/
Een interessante link over rauwe melk.

Niet alleen interessant. Ze verkopen heerlijke produkten. Alles biologisch.
Eerder haalde ik daar geregeld e.e.a. maar ze zijn verhuisd en zitten helaas nu een eind uit de buurt.
In hun winkeltje ben ik geregeld klanten tegen gekomen die bewust de rauwmelkse produkten gebruikten omdat ze ernstige darmproblemen hadden door bijv. eerdere darmoperaties. Darmproblemen waar geen ziekenhuisarts en dietist raad mee wist.

Nadat ze met de rauwmelkse produkten waren begonnen was bij hen de darmproblematiek gestopt.

TS als je rauwe melk wilt gaan geven zou ik wel voor een biologische gaan. En het liefst van een boer die bijv. geen soja voert aan zijn koeien.

En dan nog even wat Pmarena aanhaalde. Ik durf het nauwelijks te benoemen maar ook wij gebruiken al jaren een omgekeerd osmose waterapparaat. Dus dan heb ik kennelijk ook een vreemde ´wereldvisie´? :D

Het laatste is om reden dat het drinkwater steeds moeilijker gezuiverd kan worden door de drinkwaterbedrijven. O.a. door resten van de anti-conceptiepil en andere medicatie en zelfs door een steeds groter wordende vervuiling van het vergif Roundup.
Daarom is al jaren een stijgende lijn gaande van het maximum toelaatbare wat aan vreemde stoffen getolereerd wordt door de drinkwaterbedrijven om de simpele reden dat ze ons drinkwater steeds moeilijker echt schoon krijgen.

Ik woon in Twente en dat staat bekend om nog vrij schoon drinkwater. Jaarlijks wordt bij ons door het bedrijf Waterfactory de beide filters vervangen. Toevallig vorige week weer gebeurd. De ene is een osmosefilter en de andere een koolstoffilter. Het osmosefilter is wit bij plaatsing en een jaar later bij het vervangen goor en viesbruin van de troep die eruit gefilterd is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:13

Ik heb geen toegang meer tot wetenschappelijke artikels pmarena, dat had ik enkel aan de universiteit tijdens mijn 3 licentiaatsjaren. En zelfs toen had ik zeker 15-30 minuten nodig om 1 artikel goed te lezen en te begrijpen, binnen mijn eigen vakgebied dan nog wel.
Dat youtube filmpje heeft weinig te maken met wetenschappelijk onderzoek.

Maar ik verkondig dan ook nergens dat Spa Blauw beter is dan kraantjeswater of dat geitenmelk van een biologisch dynamische houderij een beter product is dan melk uit brik.

Ik heb graag een kritische blik (en die eigenschap delen we duidelijk), maar dan wens ik wel duidelijke argumenten te zien. En hoewel jij ontzettend veel typt, heb ik je nog nooit een onderlegd argument zien schrijven.

Verder kom je vaak wel met fragmentarische voorbeelden die dan het tegendeel 'bewijzen'. Empirisch onderzoek steunt juist op statistiek, en de eerste regel bij statistiek is juist dat het niet toepasbaar is op een individueel geval, enkel op grote aantallen. Het spreekwoord: 'de uitzondering bevestigt de regel' is daar een goeie bij.

Dat van dat middel tegen kanker is zo ontzettend misplaatst overigens. Je moet wel een heel grote klootzak of idioot of beide zijn als je zoiets durft zeggen. "Hey veel plezier met je dodelijke ziekte, had je maar moeten doen wat je graag doet :wave: "

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:32

Foaly schreef:
Ik ken de hele Moolenburgh niet, maar heb even gegoogled. En:

.......

geven me nou niet echt het vertrouwen dat deze man superwetenschappelijk bezig is :=

Deze huisarts Hans Moolenburgh, met bijna 60 jaar praktijkervaring, heeft ervoor gezorgd dat jij en ik niet blootgesteld zijn aan de zéér bedenkelijke Fluor wat in ons drinkwater zou toegevoegd gaan worden door de regering !
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ha ... n-genezen/

Een interessant artikel waar in het begin door hem ingegaan wordt op de werking van o.a. bacteriën.

Ik citeer een stukje verderop uit zijn tekst:
"...Na de voedingspatronen van zijn patiënten te hebben onderzocht, kijkt Moolenburgh naar de vochthuishouding. Volgens hem is de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater niet best.

‘Daar kwam ik voor het eerst achter, toen ik bij een patiënt op bezoek ging die bij de waterleiding werkt. Daar zag ik een aantal flessen Spa blauw staan. Deze man dronk geen kraanwater omdat hij – zoals hij het zelf zei – “Het zelf maakt en weet wat er in zit”. Ik ben toen het water gaan meten en moest hem gelijk geven.. Niets ten nadele van de waterleidingbedrijven overigens. Zij doen hun uiterste best, maar het is ondoenlijk om alle rotzooi die wij in het water lozen eruit te halen.

Af en toe zit de Rijn vol radioactiviteit of andere gifstoffen. Ik raad mensen dus aan schoon water te drinken. "

En wat de fluor betreft:
"... Fluor, het gif in het drinkwater..
En daar kan Moolenburgh over meepraten. Hij liep regelmatig uit de pas en had regelmatig gelazer. De strijdbare arts heeft zich zijn leven lang verzet tegen wat hij ‘intellectuele onderdrukking’ noemt. Niet voor niets werd zijn motto: ‘Geloof nooit iets totdat het officieel wordt ontkend’. Zijn bekendste strijd begon in 1968 toen de regering besloot fluor aan het drinkwater toe te voegen. Moolenburgh klom in de pen en schreef een stukje in de krant, waarin hij zich verzette tegen het verspreiden van een geneesmiddel via het drinkwater. Hij waarschuwde bovendien voor de toename van kanker. Die woorden bleken profetisch.

Naderhand hebben de Amerikaanse chemici Dean Burk en John Yiamouyiannis in de Verenigde Staten onderzoek gedaan onder twee maal tien miljoen mensen van verschillende steden. Het bleek dat gefluorideerd water de kankersterfte binnen vijf jaar met tien procent doet toenemen".

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:37

Ik dacht even wat sneller over een paar berichten heen te lezen, omdat het me toch wel erg lang werd; had ik blijkbaar niet moeten doen, want opeens ging het over water, deeltjes, osmose en weet ik veel wat nog meer :') Mijn mening is in dit geval best kortaf: geef je peuter geen rauwe melk alsjeblieft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:46

Knap hoor, iemand reduceren tot 2 quotes en die woorden dan op zo'n misselijke manier interpreteren, bah. Mag toch hopen dat zachtjes aan de meeste mensen wel weten dat het gezonder is om goed in je vel te zitten dan allerlei stress en zorgen te hebben...maar zo'n opmerking zal ook wel weer reden zijn om een zeikerige discussie aan te gaan over dat dat niet op de gewenste manier bewezen is ofzo :n

Er hoeft ook helemaal niemand overtuigd te raken :?
Het is slechts informatie waarom je voor het verder doorfilteren van leidingwater zou kunnen kiezen :P

Maar dikke prima, misschien heeft een ander er wel iets aan. En zo niet dan is het ook prima.

Ga je lekker door met van goede stoffen beroofde fabrieksmelk drinken (of niet) en "echte" melk vergelijken met het spul uit de winkel dat zoveel mensen niet verdragen.

En maar hopen dat de waterzuiveringsbedrijven de meeste rommel er uit filteren :) Vind je het toch geen fijn idee om daar op te vertrouwen ivm. chemische resten enzo dan kan je thuis nog nafilteren. Het was een goed bedoelde tip :')

Ben je bang dat je dan via alleen je voeding niet genoeg mineralen binnenkrijgt dan kan je er nog een extra filterstap op zetten waarbij er weer goede mineralen toegevoegd worden. Weer een extreem groot probleem opgelost :P

Ik laat het er verder bij want wàt een berg negatief gezever zeg :roll:

Succes Henny :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:14

Ik vind het zeer wonderlijk dat iemand liever rauwe melk drinkt omdat daar de goede stoffen niet uitgehaald zijn maar geen natuurlijk drinkwater wil drinken.(waar goede mineralen inzitten)

Mijn Oma dronk ook liever melk vers van de boer maar dat werd toch echt eerst verhit. Ook in 1928 al.