Mensen met een eetstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:01

Iemand nog tips om je honger gevoel weer een beetje terug te krijgen? Ik heb helemaal geen honger meer, eet het liefst niets de hele dag en mijn eetstoornis neemt daar dankbaar gebruik van. Maar ik kan het me niet veroorloven om niet te eten, ik heb energie nodig voor school en werk.

Vaak lig ik in de middag alleen maar op bed, en ik heb dan buikpijn van de honger maar de wil om te eten is er niet. De gedachte dat ik dan ook nog eten moet gaan maken (en wat dan??) Is zo vermoeiend dat ik me omdraai en het negeer. Dan eet ik dus tussen 7 uur ochtend en 7 uur avonds helemaal niets en drink ik hooguit een kop thee (want dorst heb ik ook niet meer. En een glas water vullen is ook zo vermoeiend). Ergens is dat lege gevoel wel fijn, en tegelijkertijd heb ik zo'n honger dat ik eigenlijk niet wil bewegen. En dan heb ik in de ochtend eigenlijk ook geen trek meer, maar ik dwing mezelf een broodje kaas te eten, anders eet ik alleen avond eten.

Na het avondeten neem ik voor ik ga slapen vaak nog wel een snack, drink ik een kom soep of eet ik noodles. Maar meer ook niet. Ik eet dat meer omdat ik het fijn vind wat te eten vlak voor het slapen, dan omdat ik honger heb op dat moment.

Hoe kan ik hier uitkomen? Ik merk dat mijn eetstoornis zich hier veel te "prettig" bij voelt en dat helpt niet met motivatie qua eten

Een klein stemmetje zegt nu zelfs "ja vanavond ga je toch in je eentje eten. Dan kan je net zo goed niks eten en vasten, dan hoef je helemaal niet over eten na te denken voor de komende 24 uur". |o

lies_sparkle

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:53

Hulp zoeken ? :)

Verder eetlijsten maken, die maakte ik in het begin ook altijd en daardoor lukte eten steeds beter. Ook omdat ik veel ritme nodig had :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:57

Inderdaad ritme en structuur in je dag wbt eten. Zo kan je lichaam wennen aan het feit dat het op regelmatige tijden voeding krijgt.
Ik moet wel zeggen dat dit bij mij helaas ook niet echt werkt, maar bij veel mensen die ik ken, bracht dit hun hongergevoel weer terug.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:01

Lastrange01: (geweldige naam trouwens *\o/* ) Ik ben ook bezig met de eetlijsten en helaas moet ik mezelf er echt toe dwingen 6x per dag te eten. Over de hoeveelheid wordt nog niet gesproken, dat wordt later gedaan. Eerst 6x per dag eten en als je die structuur volhoudt dan moet je vanzelf een hongergevoel krijgen op bepaalde tijdstippen. Het gaat eetbuien tegen en zou er voor moeten zorgen dat je op een gezond gewicht komt/blijft. In mijn geval moet ik dit nog heeeeeel erg toepassen en er echt van overtuigd raken dat het echt zo is.

Vandaag weer gesprek gehad en ik vond het vreselijk moeilijk. Heb echt een lieve begeleidster maar ben in het verleden zo vaak teleurgesteld/gebruikt/in de steek gelaten/vernederd door mensen dat het vertrouwen nog nergens is om mijn veilige wereldje te delen met iemand die ik nog niet goed ken. Gaat aan gewerkt worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:19

Geen honger voelen is een stress symptoom.
"Gesteld, er komt een roofdier, of een overstroming. - dat is niet het moment om te gaan eten.
De Britten spreken van 'rest and digest'.

En stress kan van alles en nog wat zijn.
Een psychologe denkt in eerste instantie aan nare selftalk, trauma, depressie, een rottige relatie met een belangrijk iemand - en dat slaat idd op je lichaam.

Maar pijn betekent net zo goed stress, idem dorst hebben, te weinig slaap, kou en... honger.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:25

Janneke2 schreef:
Geen honger voelen is een stress symptoom.
"Gesteld, er komt een roofdier, of een overstroming. - dat is niet het moment om te gaan eten.
De Britten spreken van 'rest and digest'.

Ik ben ook wel heel erg gestresst door de toetsweek.. En ook erg verdrietig wat ook mijn hongergevoel vermindert.

Een eetlijstjes is zeker een idee! Ik ben wel bang dat ik misschien juist mijn eetstoornis hierdoor trigger. 6 eet momenten wordt lastig, mijn medicijnen werken van 8 uur tot 16 uur, en dan kan ik geen hap door mijn keel heen krijgen. Ik zou dus hoogstens 4 eet momenten kunnen hebben, en kom er momenteel aan 3..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:29

First things first : toitoitoi met de toetsen!

En :(:) :(:) :(:) voor het verdriet!

Zou een eetlijst jou helpen, in de zin dat je meer structuur hebt, minder hoeft na te denken, etc.: prima!

Maar ik schrok wat van de opmerking dat je wel weer honger zou gaan voelen als je maar at.

(Mijn ervaring is dat mensen met een eetstoornis vaak raar behandeld worden; waarbij de stress en het lichaam vaak totaal niet serieus genomen worden. )

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:45

Janneke2 schreef:
First things first : toitoitoi met de toetsen!

En :(:) :(:) :(:) voor het verdriet!

Zou een eetlijst jou helpen, in de zin dat je meer structuur hebt, minder hoeft na te denken, etc.: prima!

Maar ik schrok wat van de opmerking dat je wel weer honger zou gaan voelen als je maar at.

(Mijn ervaring is dat mensen met een eetstoornis vaak raar behandeld worden; waarbij de stress en het lichaam vaak totaal niet serieus genomen worden. )

Ik snap wat je bedoeld, maar met hongergevoel bedoel ik niet het echte honger hebben, maar meer het signaal van je lichaam dat het weer eten nodig heeft :)
Nu vind ik het ook vreselijk moeilijk om onder ogen te zien wat ik in een maand allemaal heb weggewerkt en ik ben er zelf nog steeds niet van overtuigt dat 6 eetmomenten op de dag mijn gewicht terug naar gezond brengt. Ik weeg echt te veel, net boven de honderd. Met 6 eetmomenten kom ik echt aan, en dat krijg ik niet in mijn hoofd dat ik er uiteindelijk van af zal vallen en een gezond gewicht bereik en blijf houden. Maargoed ik zit dus nog vreselijk in gevecht met mijn eetstoornis en ben nog maar pas begonnen op de kliniek. Ik moet ook zelf aangeven wat ik nu precies voor hulp verwacht van de kliniek. En ik zou het niet weten. Ik wil dat ze me helpen weer normaal te kunnen eten en gezond te worden. Maar dan wordt er telkens gezegd: je moet het zelf doen. En ik klap dan dicht. Want zelf lukt het niet.. Heb ook aangegeven dat het in mijn eentje niet lukt maar kan ze ook niet uitleggen wat ik dan van hun verwacht hoe ze me kunnen helpen en daar struggle ik momenteel heel erg mee. Gewoon omdat ik bang ben dat ik er weer helemaal alleen voor kom te staan. Kan wel janken.....ben er zo gefrustreerd, verdrietig en boos om. Omdat ik niet kan benoemen hoe ik de hulp wil krijgen...

edit: En uiteraard van mij ook een toitoitoi voor je toetsweek!! :(:)
Laatst bijgewerkt door Thestral op 31-10-18 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:51

Witchcraft schreef:
Ik snap wat je bedoeld, maar met hongergevoel bedoel ik niet het echte honger hebben, maar meer het signaal van je lichaam dat het weer eten nodig heeft :)
Nu vind ik het ook vreselijk moeilijk om onder ogen te zien wat ik in een maand allemaal heb weggewerkt en ik ben er zelf nog steeds niet van overtuigt dat 6 eetmomenten op de dag mijn gewicht terug naar gezond brengt. Ik weeg echt te veel, net boven de honderd. Met 6 eetmomenten kom ik echt aan, en dat krijg ik niet in mijn hoofd dat ik er uiteindelijk van af zal vallen en een gezond gewicht bereik en blijf houden. Maargoed ik zit dus nog vreselijk in gevecht met mijn eetstoornis en ben nog maar pas begonnen op de kliniek. Ik moet ook zelf aangeven wat ik nu precies voor hulp verwacht van de kliniek. En ik zou het niet weten. Ik wil dat ze me helpen weer normaal te kunnen eten en gezond te worden. Maar dan wordt er telkens gezegd: je moet het zelf doen. En ik klap dan dicht. Want zelf lukt het niet.. Heb ook aangegeven dat het in mijn eentje niet lukt maar kan ze ook niet uitleggen wat ik dan van hun verwacht hoe ze me kunnen helpen en daar struggle ik momenteel heel erg mee. Gewoon omdat ik bang ben dat ik er weer helemaal alleen voor kom te staan. Kan wel janken.....ben er zo gefrustreerd, verdrietig en boos om. Omdat ik niet kan benoemen hoe ik de hulp wil krijgen...

En als je eens om gaat denken ?
Waarmee zouden ze je absoluut NIET helpen op de kliniek ? Als ze wat zouden doen ?
Misschien dat dat je kan helpen met bedenken wat je dan wel wilt.
Je moet het misschien uiteindeljik zelf doen, maar het hoeft niet alleen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:53

Witchcraft schreef:

Dat bedoel ik ook.
Citaat:
Nu vind ik het ook vreselijk moeilijk om onder ogen te zien wat ik in een maand allemaal heb weggewerkt en ik ben er zelf nog steeds niet van overtuigt dat 6 eetmomenten op de dag mijn gewicht terug naar gezond brengt. Ik weeg echt te veel, net boven de honderd. Met 6 eetmomenten kom ik echt aan, en dat krijg ik niet in mijn hoofd dat ik er uiteindelijk van af zal vallen en een gezond gewicht bereik en blijf houden.

Lichamelijk gezien ben ik daar ook niet van overtuigd, dat 6x per dag eten gezond zou zijn.
Diabetes type I en herstellersmvan een zware ziekte uitgezonderd: een gezond mens gedijt vaak beter op 2 of 3x eten per dag....
Citaat:
Maargoed ik zit dus nog vreselijk in gevecht met mijn eetstoornis en ben nog maar pas begonnen op de kliniek. Ik moet ook zelf aangeven wat ik nu precies voor hulp verwacht van de kliniek. En ik zou het niet weten. Ik wil dat ze me helpen weer normaal te kunnen eten en gezond te worden. Maar dan wordt er telkens gezegd: je moet het zelf doen. En ik klap dan dicht. Want zelf lukt het niet.. Heb ook aangegeven dat het in mijn eentje niet lukt maar kan ze ook niet uitleggen wat ik dan van hun verwacht hoe ze me kunnen helpen en daar struggle ik momenteel heel erg mee. Gewoon omdat ik bang ben dat ik er weer helemaal alleen voor kom te staan. Kan wel janken.....ben er zo gefrustreerd, verdrietig en boos om. Omdat ik niet kan benoemen hoe ik de hulp wil krijgen...

Ik vind die boosheid gezond en terecht.
Als jij om hulp vraagt -
even een stom voorbeeld : je vraagt de weg -
dan wil je een braaf verhaal met daar linksaf en bij dat ding rechtsaf etc.
En geen gezever over dat je 'er' ( waar dan??) toch echt zelf heen moet lopen...!

(En toen mijn vriendin 20 jaar geleden op de Ursula zat, ging het precies zo. "Laat ze eerlijk zijn en zeggen dat ze je niet kunnen helpen", dacht ik vaak.)

Wat ehm - jij hebt een uitstekend doel. +:)+
Staat hier gewoon in je post.

Aan hun het vakvrouw / manschap om dat handen en voeten te geven en eerlijk met jou te onderhandelen: "als jij x wil, dat willen we dat via zo en zo aanpakken".
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-18 22:01, in het totaal 3 keer bewerkt

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:56

Lestrange01 schreef:
Iemand nog tips om je honger gevoel weer een beetje terug te krijgen? Ik heb helemaal geen honger meer, eet het liefst niets de hele dag en mijn eetstoornis neemt daar dankbaar gebruik van. Maar ik kan het me niet veroorloven om niet te eten, ik heb energie nodig voor school en werk.

Vaak lig ik in de middag alleen maar op bed, en ik heb dan buikpijn van de honger maar de wil om te eten is er niet. De gedachte dat ik dan ook nog eten moet gaan maken (en wat dan??) Is zo vermoeiend dat ik me omdraai en het negeer. Dan eet ik dus tussen 7 uur ochtend en 7 uur avonds helemaal niets en drink ik hooguit een kop thee (want dorst heb ik ook niet meer. En een glas water vullen is ook zo vermoeiend). Ergens is dat lege gevoel wel fijn, en tegelijkertijd heb ik zo'n honger dat ik eigenlijk niet wil bewegen. En dan heb ik in de ochtend eigenlijk ook geen trek meer, maar ik dwing mezelf een broodje kaas te eten, anders eet ik alleen avond eten.

Na het avondeten neem ik voor ik ga slapen vaak nog wel een snack, drink ik een kom soep of eet ik noodles. Maar meer ook niet. Ik eet dat meer omdat ik het fijn vind wat te eten vlak voor het slapen, dan omdat ik honger heb op dat moment.

Hoe kan ik hier uitkomen? Ik merk dat mijn eetstoornis zich hier veel te "prettig" bij voelt en dat helpt niet met motivatie qua eten

Een klein stemmetje zegt nu zelfs "ja vanavond ga je toch in je eentje eten. Dan kan je net zo goed niks eten en vasten, dan hoef je helemaal niet over eten na te denken voor de komende 24 uur". |o

Wat mooi dat je onderscheid maakt tussen jezelf en je eetstoornis.
Wat zou jezelf helpen ?
Ik denk idd hulp zoeken en de tip van structuur van eetmomentjes helpt je ook dat je er niet over na hoeft te denken.
Ik weet niet of je me herkend maar ik wil je ook even een virtuele knuffel geven

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:57

jetm schreef:
Witchcraft schreef:

En als je eens om gaat denken ?
Waarmee zouden ze je absoluut NIET helpen op de kliniek ? Als ze wat zouden doen ?
Misschien dat dat je kan helpen met bedenken wat je dan wel wilt.
Je moet het misschien uiteindeljik zelf doen, maar het hoeft niet alleen.

Dat is nog niet eens zo een gek idee. Ik ga er eens mee aan de slag. Bedankt!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:59

Janneke2: nou ik ben daar dus ook niet zo van overtuigd. Ik heb met 4 eetmomenten meer dan genoeg, en ook goed drinken, vooral water, helpt mij dan ook veel meer dan dat ik er ook nog eens een muesli reep achteraan gooi en in de avond rond 8 uur nog eens een hand nootjes pak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:07

Gesteld dat je verantwoordelijk. wil afvallen, vind ik eten om acht uur 's avonds niet slim.

En een mueslireep, die dingen heb je in soorten en maten, maar doorgaans zijn het koolhydraat bommetjes: even een suikerpiek gevolgd, door een dip. Een stabiele bloedsuikerspiegel is in lichamelijk opzicht het beste.

Er zouden natuurlijk psychische redenen kunnen zijn om te eten en noten zijn dan zeer geschikt. Liefst natuurlijk in combinatie met 'wat gebeurt hier qua nare self talk, hoe zal ik dat nu dan toch eens aanpakken' etc.
(Idealiter met goede begeleiding. ..!)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:56

Nee het leek mij ook niet slim om nog te eten na acht uur, maar anderen zeggen weer dat er geen tijd aan gebonden is. Ik krijg er gewoon erg veel maagzuur van als ik 's avonds nog wat eet.

kliniek staat overigens supergoed aangeschreven dus ze zullen het zeker wel min of meer bij het rechte eind hebben ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:51

Ieder hoede zich voor mijn vooroordeel, maar de Ursula stond destijds ook erg goed bekend. :=

Qua lichaam zijn dingen als bioritme belangrijk, en zaken als een stabiele bloedsuikerspiegel werken ook psychisch door (suikerdip is per definitie stress).
Psychologisch is het mogelijk dat je iets voelt in de orde van "om acht uur 's avonds vliegt 'het' mij aan" - maar om dat nou weer met eten op te lossen is ook weer zo wat......

Uiteraard zijn er zowel lichamelijk als psychisch 'vele wegen die naar Rome leiden', maar het is wel prettig als er helderheid over is!

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:34

Ik vind dat we op moeten passen met tips geven op eetgebied in dit topic omdat dit bepaalde ES gedachtes weer kan triggeren. Ik vind het niet fijn om advies te krijgen, of te adviseren hoe vaak/veel/wat iemand eet etc zonder dat er stil gestaan wordt bij de reden.

Witchcraft schreef:
.... Ik weeg echt te veel, net boven de honderd. Met 6 eetmomenten kom ik echt aan, en dat krijg ik niet in mijn hoofd dat ik er uiteindelijk van af zal vallen en een gezond gewicht bereik en blijf houden. ...

Dat je teveel weegt is heel erg naar en ik herken je gevoel. Ik heb een ontzettend (nog steeds) grote afval wens en ik vind het ook heel erg lastig om te geloven dat je met zoveel eetmomenten af kan vallen.
Toen ik thuis kwam van mijn opname heb ik het voedingspatroon doorgezet, alleen heb ik producten gekozen die toch niet helemaal handig waren en daardoor ben ik toch weer aangekomen. Door dit te onderzoeken met een diëtiste en therapeut ben ik weer achter heel veel functies gekomen en kan ik nu steeds beter keuzes maken.

Lestrange01 schreef:

Wat ik mij afvraag Lestrange, is waarom het je in de avond wel lukt om wat te eten maar overdag niet? Ik zou dat juist eens gaan onderzoeken. Stil gaan staan wat het nou is waarom je het in de avond wel pakt maar overdag niet. Wat voor gevoel roept het bij je op als je het bedenkt, klaarmaakt en opeet. Het kan best zijn dat je er heel erg veel bij gaat voelen, negatief als positief maar dat is nou juist het aller frustrerende aan een ES. Schrijf het op, schreeuw het eruit maar laat het er zijn.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:58

Ja ik wil ook niet teveel aan tips gaan geven ofzo, maar ik wil meer vertellen wat mij verteld wordt wat een gezond eetpatroon moet zijn. :)

Ben net de docu serie Het Voedselgevecht aan het kijken. Is erg interessant...

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:01

Ik ben het eigenlijk wel eens met ES18; wel of niet 's avonds eten, hoeveelheid eetmomenten, het zijn dingen die (bij mij) zonder context op een triggerende manier (kunnen) blijven hangen...

Wat voor mij helpt, Lestrange01, is om te blijven vertrouwen op je ratio, ook al is er iemand die daar hard tegenin probeert te gaan. Je wéét dat je moet eten, probeer daar zo goed als mogelijk naar te luisteren (en dat is heel moeilijk soms, dat weet ik) en kijk of je dat overdag ook kunt blijven doen.
Misschien is het me ontgaan, maar heb je hier hulp bij? Desnoods alleen steun, vanuit je omgeving?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:18

Mijn vorige psycholoog vond eetstoornissen onzin. 'Dat zit gewoon tussen je oren' aldus zij :\
en NAO bestond al helemaal niet volgens haar. 'Een verzamelnaam voor mensen die niet gezond willen eten'.
Heel fijn om dat te horen te krijgen -O-

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:29

Jeetje, hopelijk ben je daar nooit meer terug naar toe gegaan Cayenne. Ik ben inderdaad gediagnostiseerd met ES NAO. En er is duidelijk een probleem met eten/niet eten/compenseren waar ik niet uit kom. Gelukkig zit ik nu bij een zeer gespecialiseerde en goed aangeschreven kliniek waar mensen over heel NL naar toe komen.
Want bij mij is er ook een tijd helemaal niks aan gedaan door mijn psychologe. Zij is de enige die in dat complex verstand heeft van eetstoornissen....nou....ze deed er niks mee. Nu hebben ze daar sowieso weinig te bieden. Ze wilde me eerst in een basis dagbehandeling groep zetten. Nee daar heb ik wat aan met een eetstoornis, beetje knippen en plakken en sporten met een man als begeleider. jiehoe wat een behandeling :P Gelukkig ben ik zelf verder gaan kijken...want het is gewoon zo frustrerend als je telkens je probleem uitlegt en er wordt alleen gezegd: Goh ja vervelend, je moet het echt zelf doen. Dat is ook zo ik moet het uiteindelijk zelf doen, maar dan wel met stimulans, tips en dingen om werkelijk mee aan de slag te gaan om het te laten lukken.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:57

Cayenne schreef:
Mijn vorige psycholoog vond eetstoornissen onzin. 'Dat zit gewoon tussen je oren' aldus zij :\
en NAO bestond al helemaal niet volgens haar. 'Een verzamelnaam voor mensen die niet gezond willen eten'.
Heel fijn om dat te horen te krijgen -O-

Wauw, lekker ongenuanceerd,zeg :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:04

Ik zit idd niet meer bij haar. Voor die fijne opmerkingen had ze ook al aparte behandelingmethodes.
Zo moest ik heel hard ronddraaien op een bureaustoel :')
Sloeg allemaal nergens op, dus daar kom ik niet meer :n

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:14

pfff dat meen je niet :') zeer apart inderdaad...

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:43

Ja maar echt, psychologen kunnen soms totaal niet helpend zijn.. De praktijkondersteundend psycholoog bij de huisarts vertelde me dat er 'zo te zien lichamelijks niks mis met me was en dat zij ook nooit taart at omdat ze gezond wilde eten'. Dit verergerde in mij heel erg de drang om te bewijzen dat er echt wat mis was en zo ben ik een paar maanden later gediagnostiseerd met anorexia en had extreem ondergewicht. Niet dat dit niet was gebeurd als die psycholoog die dingen niet had gezegd, maar ik denk dat het mijn eetstoornis zeker wel heeft versterkd. Gelukkig zit ik nu wel bij een fijne psycholoog :)