Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:36

Een toekomst ná het afkicken kan wel iets zijn wat hem op de been gaat houden tijdens het afkicken.
Maar ongelofelijk wat een slechte werkgever om zulke werktijden erop na te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:51

Ja ok, een positieve kijk op de toekomst is goed. Ik kreeg een beetje uit ts haar woorden het idee dat ze hem ging afdwingen na te denken over de toekomst, beetje in negatieve zin zeg maar en dat lijkt me niet slim.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:56

Ts Ik heb het gevoel dat zijn werk dit ook in stand houdt op deze manier. Deze werkuren zijn illegaal, en voor een goede reden. Iedereen moet op tijd zijn/haar batterij opladen. En jouw vriend in deze situatie al helemaal, afkicken moet je niet onderschatten. Het is heel heel erg heftig en hij kan er heel ziek van worden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:01

Heb het topic grotendeels doorgelezen, maar niet alles dus excuseer als ik wat over het hoofd zie.

Helaas heb ik ontzettend dicht in mijn omgeving ook iemand die onderhand heel Colombia bij elkaar snuift en ik wil je echt op het hart drukken dat het 0,0000 nut heeft om jezelf als zijn hulpverlener op te stellen. Je bent geen hulpverlener en iedere vorm van hulp zal ook niet werken. Het klinkt hard, maar afkicken moet hij geheel zelf doen, maar ook wíllen. Een verslaafde zal altijd de mensen in zijn omgeving inzetten om te kunnen gebruiken. Of je ziet gedrag door de vingers, of je gaat extreem controleren. Helpt allemaal geen ene reet en wordt gezien als een rechtvaardiging om te gebruiken.

Hij zal ook niet zomaar kunnen stoppen en ik kan je nu eigenlijk garanderen dat hij gaat terugvallen in zijn gebruik. Schrik hier niet van. Dit hoort erbij en grote kans dat dit blijft gebeuren zolang hij geen professionele hulp gaat inzetten. Prent jezelf in je hoofd dat een verslaafde ziek is en een ziekte heeft medische hulp en expertise nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:29

TS, je bent aan het redden. Je bent dingen uit zijn handen aan het nemen en maakt je vriend daarmee alleen maar verder afhankelijk. Je duwt hem daarmee (onbewust) verder in de slachtoffer rol.
Je vriend zal aan moeten gaan geven wat hij nodig heeft en jij kan daarin behulpzaamheid bieden, maar hiermee helpen jullie elkaar alleen maar verder het gedoe in.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 00:30

Dat deze uren niet goed voor hem zijn weet hij, zodra hij klaar is met stage (na volgende week dus) zal het ook terug gaan naar 30 tot 40 uur in de week. Hij krijgt niet genoeg vergoeding vanuit zijn stage om de huur en alles te betalen, hij is deze week veel aan het werk om zijn laatste schulden af te lossen (de halve huur van afgelopen maand, 60 euro aan mij (ja ik weet dat het stom was om hem geld te lenen maar een vriend moest terugbetaald worden en had het harder nodig dan ik) en 20 aan zijn moeder) hierna heeft hij bij niemand meer schulden.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:04

Schaduw buiten dat je alles van hem uit handen neemt ben je echt alles aan het goedpraten en dan ook echt continu!
Hoe meer jij voor hem gaat doen hoe makkelijker het word om naar de coke te grijpen (enigste stukje eigen regie).
Stop daarmee, laat hem naar zijn moeder gaan en ga voor jezelf nu eens duidelijk bedenken wat je wil ipv om hem heen lopen 'redderen'.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:13

Schaduw25 schreef:
Dat deze uren niet goed voor hem zijn weet hij, zodra hij klaar is met stage (na volgende week dus) zal het ook terug gaan naar 30 tot 40 uur in de week. Hij krijgt niet genoeg vergoeding vanuit zijn stage om de huur en alles te betalen, hij is deze week veel aan het werk om zijn laatste schulden af te lossen (de halve huur van afgelopen maand, 60 euro aan mij (ja ik weet dat het stom was om hem geld te lenen maar een vriend moest terugbetaald worden en had het harder nodig dan ik) en 20 aan zijn moeder) hierna heeft hij bij niemand meer schulden.

Voor zover jij weet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:42

Heeft die huisgenoot het aan zijn moeder verteld?
Dat stukje heb ik even gemist.
Hoop echt dat je vriend je niet voor liegt en serieus wil gaan stoppen.

Schaduw25 schreef:
Ik heb geregeld dat hij een dag eerder naar zijn moeder kan, dit omdat hij enorme ruzie heeft met zijn huisgenoot (de persoon die naar zijn moeder is gestapt) en ik voor de veiligheid van beide ze niet samen in een ruimte wil hebben. Nou zou vriendlief normaal nooit een eerste klap uitdelen maar dit geval doet me toch twijfelen. Ik ben momenteel zijn spullen aan het inpakken zodat hij zodra hij klaar is meteen alles in zijn auto kan zetten en we die kant op gaan. Over 5 uurtjes is hij klaar met werken en vertrekken we die kant op.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 03:35

linnie050 schreef:
Heeft die huisgenoot het aan zijn moeder verteld?
Dat stukje heb ik even gemist.
Hoop echt dat je vriend je niet voor liegt en serieus wil gaan stoppen.

Schaduw25 schreef:
Ik heb geregeld dat hij een dag eerder naar zijn moeder kan, dit omdat hij enorme ruzie heeft met zijn huisgenoot (de persoon die naar zijn moeder is gestapt) en ik voor de veiligheid van beide ze niet samen in een ruimte wil hebben. Nou zou vriendlief normaal nooit een eerste klap uitdelen maar dit geval doet me toch twijfelen. Ik ben momenteel zijn spullen aan het inpakken zodat hij zodra hij klaar is meteen alles in zijn auto kan zetten en we die kant op gaan. Over 5 uurtjes is hij klaar met werken en vertrekken we die kant op.

Zijn huisgenoot is zeker de persoon die het aan zijn moeder heeft vertelt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:03

Maar is dat erg? Waarschijnlijk zag de huisgenoot zijn problemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:05

Ja, hij geeft iig genoeg om je vriend om bij de omgeving aan de bel te trekken dat het niet goed gaat.
Hulde!

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 10:15

Dat is zeker niet fout. Ik ben er alleen maar blij mee maar zo'n verslaafde ziet het als een persoonlijke aanval terwijl hij blij mag zijn dat hij het huis niet uit is getrapt aangezien die op naam van zijn huisgenoot staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:46

Schaduw25 schreef:

"Dit is het moeras."
...en een moeras kun je droogleggen.
Miljoenen mensen leven een leven lang onder een schuldenlast die met een paar ingrepen te verhelpen is.

Er was dus een kleine financiële chaos (wel studeren en op kamers - en een te laag inkomen).
Dan een werkgever die compleet in overtreding is - 18 uur per dag is gewoon compleet verboden. (Maar tja, er was een klein geldprobleem, dus ach: je bent jong en sterk en onbezonnen...)
En om de idioterie vol te houden wordt coce gebruikt - waarmee de cirkel rond is.

Wellicht is de werkgever ook gewoon indirect de dealer...?

Zo oud als de wereld: betaal je arbeiders zaterdagmiddag uit in jouw eigen cafe.

...en dan is er nog een trauma mbt sexueel misbruik ook.

(En voor heel veel mensen die vast zitten in dit moeras: daar zitten ze niet omdat ze dom zijn, slap, verslaafd en nog een hele serie smoezen van buitenstaanders - maar omdat er mensen belang hebben bij het moeras.)

TS: nogmaals heel veel sterkte en hartstikke knap wat je voor hem doet.
Ik sluit mij aan bij iedereen die zegt, dat jij niet zijn hulpverlener moet worden.
Maar juist dan is het wel belangrijk om 'het moeras' te herkennen en benoemen.

(En in het kader van 'do not facilitate': schiet svp dit beetje voor. Hij heeft goede woorden gesproken, dat gaat NU uitgevoerd worden - een halve maand huur en 80 euro: dat kan hij makkelijk terug betalen. Maar met geld dat hij in normale omstandigheden verdient en niet op een manier die ieder mens 'over de rooje' krijgt. Dat dit alles is staat ook genoteerd.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:19

Het grote probleem bij het gebruik van illegale drugs is dat die vanwege het illegaal zijn,ze heel duur zijn,waardoor de gebruiker in financiele problemen kan komen,en ook nog,dat er contacten met criminele milieus ontstaan wanneer men deze drugs wil kopen. Dat zijn dus ernstige problemen. En dan niet te vergeten de kans op drugs die met giftige stoffen zijn versneden,zodat het zelfs tot de dood van de gebruiker kan leiden.Ik wens ts en haar vriend veel sterkte toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:39

Niniane schreef:
Schaduw25 schreef:

Voor zover jij weet.

Juist ja, 80 uur zal hij eerder werken om zijn verslaving te kunnen betalen dan dat hij zich niet red. Iemand die geen geld aan verdovende middelen of ladingen alcohol uitgeeft kan van een stagevergoeding en kleine studielening zichzelf wel bedruipen. Meestal komen er nogal wat spoken boven in de loop van de tijd, wens je veel succes maar stop met van alles regelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:55

Citaat:
Juist ja, 80 uur zal hij eerder werken om zijn verslaving te kunnen betalen dan dat hij zich niet red. Iemand die geen geld aan verdovende middelen of ladingen alcohol uitgeeft kan van een stagevergoeding en kleine studielening zichzelf wel bedruipen. Meestal komen er nogal wat spoken boven in de loop van de tijd, wens je veel succes maar stop met van alles regelen.

"Een moeras kun je droogleggen".
En het is ir.Lely uiteindelijk gelukt met de Zuiderzee.

Wij weten niet exact hoeveel huur hij betaalt, hoeveel stagevergoeding en salaris hij kreeg - dus mbt concrete getallen is het gokken.

Maar nu hij de goede woorden heeft gesproken heeft het beslist zin om dingen voor hen te regelen.
(Boodschap: goede wil wordt beloond.)

Gewoon weg van de baas die de coke faciliteert. (Gebruiken op de werkvloer - zo ging dat in de 19e eeuw: om het vol te houden ging de jeneverfles rond.)
Terug naar zijn moeder.
Therapie. Inclusief traumaverwerking.
...en gesteld dat we praten over de schuld van een halve maand huur en 80 euro - 'dat komt wel'.
NU weg uit een omgeving die faciliteert is 100x belangrijker dan dit beetje geld.

Studieschuld is van een andere orde maar vind ik persoonlijk een grof schandaal. (Kabinet Rutte II was rechts: studeren is voor de rijken. Of je moet de gok nemen/ de druk toelaten dat je een schuld opbouwt terwijl je enkel en alleen werkt aan zoiets positiefs als een goede opleiding.)

En ik vind beslist dat hij het moet terugbetalen en dat er genoteerd staat 'dat dit het enige is' - maar miljoenen mensen leven in de slavernij van dit soort kleine bedragen.
Omdat criminelen etc etc daar belang bij hebben.

Gewoon iemand meteen uit het moeras van nog geen 400 euro halen (ik gok maar wat) staat in geen verhouding tot iemand 'het zelf uit laten zoeken want een verslaafde moet maar eerst in de goot komen ofzo'.
Dan praten we zo over 50.000 euro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:22

Dat verslaafde in de goot is iets dat pas vaak aan het einde van de rit opduikt. Meestal verslaafden die er niet af kunnen komen/willen. Voorbeelden genoeg van hele families die naar de kloten zijn gegaan door de drugsverslaving van één familielid. Juist omdat er altijd mensen zijn die toch weer insprongen na de zoveelste vraag om geld/bed/bad/brood. Vaak zijn vader of moeder toch bezig met pamperen juist om te voorkomen dat dochter/zoon in het criminele circuit beland. Het werkt gewoon niet op die manier, helaas.
Ik hoop voor ts dat haar vriend nog niet zover is gezonken dat hij moeilijk te helpen is. Hopelijk ziet hij het licht na de afkick en blijft hij clean.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:58

Het is wel een goede vraag, hoeveel geld geeft hij aan zijn verslaving. Ik heb geen idee hoeveel coke kost.
Zou hij zonder de coke niet zonder al dat extra werk kunnen. Dan kan hij misschien binnen twee dagen al stoppen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:07

Furrow schreef:
Het is wel een goede vraag, hoeveel geld geeft hij aan zijn verslaving. Ik heb geen idee hoeveel coke kost.
Zou hij zonder de coke niet zonder al dat extra werk kunnen. Dan kan hij misschien binnen twee dagen al stoppen.

Coke is één van de duurste verslavingen. Omdat het effect niet van lange duur is, snuiven zware gebruikers in een rap tempo dat spul op. Daarom wordt coke ook gezien als een drugs voor de rijken en zijn diepe schulden onder gebruikers heel gebruikelijk. Regelmatig tot veel gebruik kan een gebruiker tienduizenden euro's kosten op termijn. Coke kost per gram ongeveer 40 tot 70 euro.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:38

https://www.hpdetijd.nl/2014-05-24/de-h ... kilo-coke/

het is zelden alleen coke, vaak in combi met drank.
Er is een flink percentage alcohollisten werkzaam in de horeca.
Bij een behandeling wordt ook dat meegenomen en is op dit moment dat niet echt belangrijk.
Een advies om van werkkring te veranderen betekent voor mij dan ook buiten de horeca.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 08-07-18 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:39

Niniane schreef:
Furrow schreef:

Coke is één van de duurste verslavingen. Omdat het effect niet van lange duur is, snuiven zware gebruikers in een rap tempo dat spul op. Daarom wordt coke ook gezien als een drugs voor de rijken en zijn diepe schulden onder gebruikers heel gebruikelijk. Regelmatig tot veel gebruik kan een gebruiker tienduizenden euro's kosten op termijn. Coke kost per gram ongeveer 40 tot 70 euro.

En hoeveel heb je nodig om een beetje effect te krijgen?
Als Ts weet hoe vaak hij ongeveer per dag snoof is het een simpel rekensommetje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:32

bigone schreef:
(...) Juist omdat er altijd mensen zijn die toch weer insprongen na de zoveelste vraag om geld/bed/bad/brood. Vaak zijn vader of moeder toch bezig met pamperen juist om te voorkomen dat dochter/zoon in het criminele circuit beland. Het werkt gewoon niet op die manier, helaas.
Ik hoop voor ts dat haar vriend nog niet zover is gezonken dat hij moeilijk te helpen is. Hopelijk ziet hij het licht na de afkick en blijft hij clean.

Op zich is dit waar, maar net niet aan de orde in dit topic.

Pamperen is sterk af te raden (dan gaat idd de hele familie er aan onderdoor) maar steunen plus nadrukkelijk niet faciliteren kan ook.
Wat ik als 'steun die niet faciliteert' zie is maken dat hij weg komt uit die achterlijke werktijden.
(TS heeft - op zich prima - niets genoemd, maar behalve de horeca: ook de verschillende verzendbedrijven doen krankjorum met hun werknemers.)

Ook maken dat hij weer thuis komt te wonen en zelfs die minieme schuld van een halve maand huur en 80 euri 'bufferen'.
(Het staat genoteerd, 'dat dit alles is en hij moet het ooit terugbetalen, maar NIET terug naar zijn oude werkplek!!)

Dat is zogezegd de kans die hij krijgt - en dan eens kijken wat er gebeurt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:12

Cayenne schreef:
Niniane schreef:

En hoeveel heb je nodig om een beetje effect te krijgen?
Als Ts weet hoe vaak hij ongeveer per dag snoof is het een simpel rekensommetje.

Dat ligt aan hoe ervaren de vriend van ts is als gebruiker. Laten we zeggen dat uit één gram cocaïne 10 tot 20 lijntjes worden gehaald, waarvan in het feestcircuit een gebruiker op één avond voldoende heeft aan een kwart tot een halve gram cocaïne. Het effect duurt om en nabij 30 minuten. Een ervaren gebruiker kan op één avond zo 6 lijntjes achterover snuiven. Kan je nagaan hoeveel het je gaat kosten wanneer je de gehele dag door gebruikt en je het niet alleen maar gebruikt voor feestjes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:16

10 tot 20 lijntjes is nog best veel uit 1 gram! Ik dacht dat je met 1 gram een lijntje coke had. Maar het weegt natuurlijk niets, dus 1 gram kan nog best veel zijn.
Maar goed, gelukkig heb ik er geen verstand van :')