AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:23

_O- nou mijn ex niet, maar ik wel. Ik zie al ruim van te voren dat het een grillige week gaat worden. Bij hem dan he.

Shiloh

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:18

Nee, dat heb ik eigenlijk nooit van te voren. Onrust in mijn lijf (waardoor ik vooral niet kan concentreren) voel ik eigenlijk zelden aankomen. Bij mij hangt het vooral af wat voor omstandigheden ik voor mezelf creëer.

Tijdens mijn studie kon ik thuis best proberen te studeren, maar ik wist toch wel dat dat niet ging lukken. Pas toen ik consequent dag in dag uit voor elk(e) tentamen(week) in de bieb van de unie ging zitten lukte het mij om ook structureler te gaan studeren.

Daarvoor op de middelbareschool, ging ik vaak pas de ochtend van echt leren. Dan stond ik om 4 uur op en ging ik als een idioot blokken. Last minute stress. Mijn panic monster is zeer effectief.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:29

Unseen schreef:
Mijn vriend rijdt ook niet zo lang door om 'stoer' te doen hoor, hij heeft een veel langere concentratieboog en rijden is zijn grootste hobby. Hij wordt gewoon niet moe, en is dat wel zo dan geeft hij het tijdig aan en dan stoppen we.

Ik heb een vraag aan de mensen met add/adhd die hier wel eens van gehoord hebben:
Ik ben veganist en ik las vorige week in een tijdschrift iets over exofinen en dat mensen met adhd/add/ass hier meer gevoelig voor zijn en dat klachten kunnen toenemen als men een grote hoeveelheid exorfinen binnen krijgt via de voeding. En in soja, wat ik veel eet vanwege mijn veganisme, blijkt veel exorfine te zitten.
Normaal ben ik nogal sceptisch over dit soort dingen, maar aangezien ik het gevoel heb dat de laatste maanden mijn klachten en ook vooral mijn vermoeidheid weer behoorlijk toenemen, probeer ik uit te zoeken waar dat ineens vandaan komt.
In mijn zoektocht kwam ik deze website tegen en ben er ergens wel van geschrokken. Iemand wel eens van gehoord? http://exendo.be/exorfinen/

Intressant. Ik ga dit eens met onze medische afdeling bespreken. Wij hebben onder andere een GLP-1 aganist in de producten portofolio. Dat is een medicijn voor mensen met type 2 diabetes.
(Mensen met DM 2 hebben te weinig GLP-1, DPP-IV breekt GLP-1 af.)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Incretine
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-07-18 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:35

Unseen schreef:
Mijn vriend rijdt ook niet zo lang door om 'stoer' te doen hoor, hij heeft een veel langere concentratieboog en rijden is zijn grootste hobby. Hij wordt gewoon niet moe, en is dat wel zo dan geeft hij het tijdig aan en dan stoppen we.

Ik heb een vraag aan de mensen met add/adhd die hier wel eens van gehoord hebben:
Ik ben veganist en ik las vorige week in een tijdschrift iets over exofinen en dat mensen met adhd/add/ass hier meer gevoelig voor zijn en dat klachten kunnen toenemen als men een grote hoeveelheid exorfinen binnen krijgt via de voeding. En in soja, wat ik veel eet vanwege mijn veganisme, blijkt veel exorfine te zitten.
Normaal ben ik nogal sceptisch over dit soort dingen, maar aangezien ik het gevoel heb dat de laatste maanden mijn klachten en ook vooral mijn vermoeidheid weer behoorlijk toenemen, probeer ik uit te zoeken waar dat ineens vandaan komt.
In mijn zoektocht kwam ik deze website tegen en ben er ergens wel van geschrokken. Iemand wel eens van gehoord? http://exendo.be/exorfinen/

Ik had er overheen gelezen, maar ik heb een tijd een exorfinevrij dieet gevolgd via een orthomoleculair arts. Heb een gevoeligheidstest gedaan (imupro100) en mocht geen spinazie, soja, ei, melk, gluten en nog wel wat meer.
Mij hielp het eigenlijk geen fluit :+
Gluten en melkvrij deed nog het meeste leek het, maar sinds ik nagenoeg veganistisch eet en wel weer gluten merk ik veel meer verschil dan met dat heftige dieet.

Ben zelf ook chronisch moe, dus ik voel je pijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:42

Ik kan op de dag zelf wel bedenken van 'vandaag wordt hem niet qua concentreren', maar een paar dagen niet.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:45

Vaak begint het al in de nacht. Ik wordt gewoon wakker en kan met geen hamer meer in slaap vallen. Dan weet ik al genoeg. Maar enkele dagen van te voren? Nee.

Vandaag inderdaad een NOPE dag. Nogal lastig als je een club kinderen moet bezig houden.... ik word dan of heel moe of heel sjaggie. Of nog erger een combinatie. Dan loopt ik al gapend en scheldend rond...

Heb gewoon een slechte 1,5 week.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:34

NatasjavE schreef:
Intressant. Ik ga dit eens met onze medische afdeling bespreken. Wij hebben onder andere een GLP-1 aganist in de producten portofolio. Dat is een medicijn voor mensen met type 2 diabetes.
(Mensen met DM 2 hebben te weinig GLP-1, DPP-IV breekt GLP-1 af.)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Incretine

Top! Ben heel benieuwd waar ze mee komen qua info :)

Azmay schreef:
Ik had er overheen gelezen, maar ik heb een tijd een exorfinevrij dieet gevolgd via een orthomoleculair arts. Heb een gevoeligheidstest gedaan (imupro100) en mocht geen spinazie, soja, ei, melk, gluten en nog wel wat meer.
Mij hielp het eigenlijk geen fluit :+
Gluten en melkvrij deed nog het meeste leek het, maar sinds ik nagenoeg veganistisch eet en wel weer gluten merk ik veel meer verschil dan met dat heftige dieet.

Ben zelf ook chronisch moe, dus ik voel je pijn.

Hmm haha dit stelt mij dan weer wat gerust. Ik heb inmiddels de soja yoghurt vervangen door kokos, voor de natuur waarschijnlijk net zo schadelijk maar ben benieuwd of het iets doet.

Ik heb ben gisteravond thuis gekomen van een heerlijk weekend weg met mijn ouders en mijn vriend, paar dagen toeren in de Elzas. Hebben jullie er na zo'n fijne tijd ook zo'n last van om weer in het ritme te komen en niet verdrietig te worden dat het weer voorbij is? Heb daar na iedere (korte of lange) vakantie zo'n last van.. Geen idee of dat gewoon met mij te maken heeft of met ADD en/of HSP-gevoeligheid :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:46

Ik heb dan vooral dat iedereen energie heeft opgedaan, en ik het heeeeeel leuk heb gehad, maar ook gesloopt ben.... en dan is het altijd een zware week als er niet nog een paar hersteldagen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:57

Oeps heb dat artikel eens goed doorgelezen. Ben in radboud onderzocht en ze hebben mij toen als type 4 allergie en verminderde vermogen infecties enz te bevechten. En waar reageer ik oa niet lekker op melk en melkproducten, soya, soms valt tarwe niet lekker spelt beter. Maar stokbrood uit frankrijk van lokaal graan en gist geen enkel probleem mee. Heb bij vlagen weerzin tegen ei en eet instinktief zo veel mogelijk biologisch (is gif vrij).

Loop nu te klooien, mist in gegaan met iets resultaat lijf compleet van slag, inclusief huidontstekingen darmen overstuur koorts enz maar ben dan ook meteen veel onrustiger en drukker. Typisch

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:26

Hebben mensen hier ervaring met behandeling van PsyQ?

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:36

Eske_B schreef:

Mijn vriend begint hier binnekort voor ADHD. Kan je op dit moment dus nog niet helpen maar ik kan je wel een privé berichtje sturen als hij begonnen is. Maar voor er echt resultaat is, zal t ook wel weken verder zijn

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:10

Zijn er hier mensen bekend met het middel lto3?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:22

purny schreef:

Jup, voor mij deed het op het moment dat ik het nam niets. Maar ook geen bijwerkingen ofzo, al lag het wel rond de tijd dat ik af begon te vallen bedenk ik me nu en dat was niet bepaald wenselijk.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:47

purny schreef:

Mijn vriend heeft t een tijdje gebruikt. Werkte super tot een uur of 3 en toen ging het uitwerken en werd zn adhd alleen maar erger. Om die reden is hij er daarom ook mee gestopt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:15

purny schreef:

Ja, ik neem dit elke dag. Werkt voor mij perfect en ik slik hiernaast dus geen chemische medicatie.
In de ochtend neem ik 3 tabletjes, en rond de lunch nog 2.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:17

Eske_B schreef:

Ik ben er één keer geweest en toen wist ik niet wat ik moest doen, dat was me niet duidelijk. Ze hebben mij ook niet meer gecontacteerd voor het voortzetten van de behandeling of iets dergelijks.
Mijn psycholoog bij de GGZ hier was ook niet erg te spreken over PsyQ.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:24

Wat is lto3 voor middel?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:16

Magrathea schreef:
Eske_B schreef:

Ik ben er één keer geweest en toen wist ik niet wat ik moest doen, dat was me niet duidelijk. Ze hebben mij ook niet meer gecontacteerd voor het voortzetten van de behandeling of iets dergelijks.
Mijn psycholoog bij de GGZ hier was ook niet erg te spreken over PsyQ.

Dankje, dat hoor je vaker... ik wil eigenlijk iets van coaching, maar het is flink zoeken.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:53

Eske_B schreef:

Ik, in de eerste instantie hadden ze de verkeerde diagnose gesteld, daarna uiteindelijk wel traject ADD/ADHD gevolgd, zowel in groep als individueel. Groep vond ik fijn om met medemensen de herkenning en erkenning mee te maken, dingen waar je altijd al tegenaan liep niet eens zo raar leken als je eerst dacht. Individueel had ik elke paar maanden weer een andere psycholoog, er was vreselijk veel verloop in personeel daar, waardoor er dus eigenlijk totaal geen schot in zat omdat je telkens soort van opnieuw moest beginnen. Verder vond ik de psychologen daar veel te veel van alles wat ze uit hun boekje geleerd hadden. Als ik vertelde ergens mee te zitten lag de oplossing altijd in een bepaald schema of theorie, bedoeld om iets rationeel gezien te relativeren. Als ik me thuis beroerd voel ga ik echt niet denken, oh ik ga nu een g-schema invullen om me beter te voelen. En als ik dat al wel deed, had de enotie echt veel meer invloed dan ratio, en voelde ik me echt niet minder klote daardoor. Het werkt bij mij gewoon echt niet. Ondanks meerdere malen aangeven leek dat daar niet aan te komen, en had ik het idee dat ze zonder alle theorietjes weinig met me konden. Sowieso had ik best de behoefte om te praten, maar moesten er wel de juiste vragen gesteld worden om tot verdieping te komen, maar die rake vragen daar bleven altijd uit. Uiteindelijk ook maar gewoon gestopt, wel blij met de psychiater daar, die leek wel meteen door me heen te kunnen prikken, en qua medicatie had het me toen wel geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:22

Eske_B schreef:

Ik denk dat het enige dat belangrijk is om in je achterhoofd te houden bij PsyQ dat de psychiaters die daar werken gigantisch gesponsord worden door de farmaceutische industrie en dat ze heel snel overstappen tot medicatie voorschrijven als er een klein beetje aanleiding voor is. Je kan dus het beste naar PsyQ als je al weet dat je ADHD hebt en daar medicatie voor wil, maar vervolgens apart op zoek naar een plek waar je begeleiding kan krijgen bij het oplossen van de dingen waar je tegenaan loopt. De begeleiding bij PsyQ is echt een aanfluiting, maar ze hebben vaak wel snel plek en het is makkelijk om er een diagnose te krijgen, hoe raar het ook klinkt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:36

Ladybird schreef:
Wat is lto3 voor middel?

Heb je last van ADHD, ADD, stress, angsten, depressie, slapeloosheid of zenuwen? LTO3 is een voedingssupplement dat schijnt te kunnen helpen tegen allerlei psychische klachten. Wat zit er in en wat is er al over bekend?

LTO3 is afkomstig uit Canada. Daar wordt het al zo’n tien jaar gebruikt door mensen met ADD en ADHD. In Nederland is het nog niet zo bekend.

De ingrediënten
Er zitten drie ingrediënten in LTO3:

L-Theanine
Viskuitextract (sementis)
Blauw glidkruid
L-Theanine is een aminozuur dat voorkomt in theeblaadjes. Hier wordt een kalmerend effect aan toegeschreven. Het zit niet alleen in LTO3, maar ook in andere supplementen en producten die een ontspannende werking zouden hebben.

Sementis is een aftreksel van wilde haringkuit uit de Atlantische oceaan. Dit schijnt te zorgen voor een vermindering van vermoeidheid. Ook zitten er veel omega-3-vetzuren in. Deze visvetzuren worden vaker toegepast bij mensen die last hebben van ADHD. Er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat ze werken, maar kwaad kunnen ze ook niet.

Glidkruid of scutellaria lateriflora is een plant uit de lipbloemenfamilie. Het bovengrondse gedeelte van deze plant wordt gebruikt in LTO3. Het zou een kalmerende uitwerking hebben en stress en angsten verminderen. Het verlicht volgens de fabrikant van LTO3 ook zenuwen, zenuwpijn en slapeloosheid. Ook deze positieve effecten zijn niet wetenschappelijk bewezen.

Hoe te gebruiken?
LTO3 zijn capsules met poeder, die worden geleverd in een potje. De capsules maak je makkelijk open, waardoor het poeder eventueel met water te mengen is. Je slikt de capsules ook makkelijk in één keer weg. Je moet als je boven de 45 kilogram weegt, drie capsules per dag innemen, 10 minuten voor je gaat ontbijten. Als je onder de 45 kilogram weegt, heb je twee capsules per dag nodig. Er zitten 90 stuks in een potje. Een potje is dus goed voor 30 tot 45 dagen.

Als je begint met LTO3 merk je het effect misschien niet meteen. Wanneer het effect wel zichtbaar wordt verschilt per persoon. Dit varieert van 30 minuten tot een aantal dagen. Het kan ook zijn dat je er bijna of helemaal niets van merkt.

Sommige mensen gebruiken LTO3 als een natuurlijk alternatief voor medicatie als Ritalin en Concerta. Zij geven aan dat ze door de goede werking ervan konden afbouwen van hun normale medicatie en uiteindelijk soms konden stoppen. Vervelende bijwerkingen van medicatie als Ritalin verdwenen hierdoor ook. LTO3 is echter niet een bewezen vervanging voor medicatie als Ritalin. Van Ritalin is namelijk wetenschappelijk bewezen dat het bij een deel van de ADHD’ers effectief is en bij LTO3 is dit niet het geval.
Bron: gezondheidsnet.nl

Omdat ik de methyl steeds meer een troep ga vinden ben ik opzoek naar andere middelen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:28

Woehoe ik ga weer terug naar de GGZ :')

Dex werkt toch niet echt naar behoren en mijn gewone huisarts zegt er niet genoeg van te weten om iets anders voor te schrijven. Dus ik ga kijken of er enigszins binnenkort een mogelijkheid is om daar langs te komen en anders gaat zij zich even flink inlezen zodat zij iets anders voor kan schrijven.
Fijn is dat, een meewerkende huisarts :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:35

Wel heel netjes dat je huisarts dat gewoon aangeeft. Ik hoor vaak genoeg verhalen dat huisartsen wel gewoon dingen voor gaan schrijven zonder een psychiater om advies te vragen oid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:55

Ja! Ik ben echt super blij met haar. Niet helemaal gerelateerd, maar ze is zelf vegetariër dus ik kan ook mijn vragen over veganisme bij haar voorleggen zonder dat ze gelijk begint van "jamaar vitamine D calcium blabla" maar me gewoon door stuurt voor een bloedtestje :=

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:16

Was toevallig afgelopen ook bij de huisarts voor medicatie betreft ADD.
Heb nu concerta, Ritalin geprobeerd en nu aan de dex maar wel last van lichamelijke bijwerkingen.
Hij vertelde mij dat er naast deze drie medicijnen geen andere medicijnen zijn.

Heb nu een verwijzing naar ik denk psychiater voor tips en tricks.