Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 23:06

Mondy schreef:
Vind je het niet moeilijk dat je partner zo ver weg is nu je deze weg verder gaat bewandelen ?

Eigenlijk niet echt. Ik ben een best wel op mezelf staand persoon en we spreken elkaar dagelijks. Hoewel ik hem wel een beetje mis na drie weken Amerika. :o

_lautje_ schreef:
Voor wat betreft naar mannentoilet gaan: mijn broertje woonde in Amsterdam, de zogenaamd homo/gender tolerante stad, en ging naar het damestoilet. Hij zat toen nog in een soort tussenfase en voelde zich idd nog zoekend zoals jij nu aangeeft. Waren een aantal meiden gaan gillen en stennis schoppen dat een viespeuk de toilet in kwam. Een vriendje heeft mijn broertje hardhandig er uit gewerkt en broertje heeft zich verdedigd. Uitgelopen op een vecht partij. Politie erbij en die gasten en mijn broertje in de cel. Vervolgens agenten die toen ze erachter kwamen dat hij (nog) vrouw was andere agenten erbij riepen en zeiden: moet je kijken het is wijf!!!

Vre-se-lijk. Ik kan er ook echt geen begrip voor hebben dat dit soort dingen gebeuren in tweeduizend-f*cking-achtien.

Hilli schreef:
Voor de mannen-/vrouwentoiletten heb ik qua uitgaan wel een oplossing. Er zijn bepaalde muziekstromingen waar het gros van de fans (>90%) bestaat uit mannen. Daar hoef je bij het vrouwentoilet echt nooit in de rij! :') :):)

Ik weet alleen niet of ik die muziekstromingen aan kan. :') Ik luister blijkbaar nogal behoorlijk naar oudelullenmuziek. :')

Ibbel schreef:
Je wórdt niet transgender, dat ben je.
En op een gegeven moment (en dat kan al met een jaar of 3,4 zijn) realiseer je je dat je 'in het verkeerde lichaam' zit. En naarmate die realisatie helderder wordt, moet je (denk ik) wel een volgende stap zetten. En die volgende stap is zelden alleen maar je gaan kleden naar het geslacht waar je je bij thuis voelt. Op z'n minst doe je hormoontherapie. Alleen de operatie(s) doet niet iedereen. Ik vermoed echter dat het merendeel daar uiteindelijk ook voor kiest.

:j Dit kan ik alleen maar beamen als antwoord op maria1990. Je wordt er niet mee wakker zeg maar. :D

Percy schreef:
Heb wel begrepen dat bij een voetbalprogramma in Nederland er lacherig over gedaan moest worden, heel jammer.

Ik hou van voetbal maar ik ben inderdaad (om meerdere redenen) niet zo weg van dat voetbalprogramma. Ik heb het idee dat helemaal nu het een veelbesproken discussiepunt is (of nouja, genderneutraal voornamelijk) mensen het 'zat' zijn waardoor dit soort gedrag indirect wordt gestimuleerd. Achja, botte pikken humor is ook humor blijkbaar. Niet mijn ding in ieder geval. :Y)

Magrathea schreef:
veerledec schreef:
Mag ik vragen waarom je jezelf transgender noemt en niet transseksueel?

Transseksueel is een woord dat een nare lading heeft gekregen de afgelopen jaren, net als woorden als 'travestiet' e.d.
Het achtervoegsel -seksueel vind ik zelf eigenlijk ook impliceren dat het om een geaardheid gaat, maar dat is helemaal niet zo :o?

Dit gevoel heb ik er ook een beetje bij inderdaad. :j Maar daarnaast ben ik het ook gewoon gewend om transgender te zeggen vanwege dus het veel in het Engels praten. Beetje van beide dus. :j

xChanelx schreef:
Hiraeth schreef:
Op de rest reageer ik zo trouwens, ik heb per ongeluk mezelf buitengesloten en quoten op mijn telefoon kan ik niet zo handig. :')

Je weet dat Bokt houdt van dit soort acties? :')

Ik ben met kat en al in slaap gevallen op het terras buiten. Niet heel spannend dus. :+

Magrathea schreef:
Ik zou het wel fijn vinden om een soort neutraal woord te hebben voor "meneer" of "mevrouw", zoals al eerder werd aangehaald heb je soms niet door tegen wie je het hebt. Dat scheelt ook ongemakkelijke verwoordingen als "beste heer/mevrouw Jansen" bovenaan je brief, of "geachte aanwezigen" tegen een publiek.

Iets zegt me dat het huidige Nederlandse klimaat niet zo staat te springen om een verrekt genderneutraal woord ja!! :D Maar ik ben het er mee eens dat het sowieso handiger is, ik gebruik in het Engels graag they/them als ik het niet zeker weet en dat. kan. niet. in. het. NEDERLANDS!

Valt het op dat ik een ergernisje heb ontwikkelt. Verder een hele leuke taal hoor. :+

Ik quote even Ailill zijn vertalingen voor de meelezers:
Citaat:
Non binair: Mensen die zich geen man én geen vrouw voelen. Je identiteit heeft geen naam.

Genderdysforie: Het gevoel van onbehagen wat iemand ervaart waarvan het geboortegeslacht en de (gender)identiteit niet overeenkomen (gaat vaak samen met de wens om fysiek van geslacht te veranderen).

vikawiek schreef:
Sanet schreef:
Ontzettend interessant om te lezen.

Ik vraag me af of de (noemen ze dat top surgery?) keuze (is het een keuze?) om als eerst iets aan je borsten te laten doen een “makkelijke”/minder gevaarlijke keuze is of juist een hele gewenste keuze?
Ik zou zelf namelijk verwachten dat je “meer problemen” zou hebben met de onderste helft dan met de bovenste helft?
Dus concreet: vind je het erger dat je borsten hebt of een vagina/geen penis?

De meeste transjongens hebben toch meer dysforie aan de borsten, ook is dit iets wat meer opvalt voor anderen. We dragen wel een binder(een compressie hemd/shirt gemaakt om de borsten weg te werken) maar die dingen zijn niet bepaald fijn. De kans op complicaties bij de geslachtsoperatie is ook nog iets van 50% en het resultaat word ieder jaar beter

:j Ik denk dat wanneer ik van mijn borsten af ben en eenmaal aan de hormonen ben ik al vrij tevreden ben en met een zekerder gevoel over straat kan. :j Het is voor mij in eerste instantie de focus dat het plaatje klopt met kleding aan om het maar even plat te zeggen. :')

@ Alwiene: Leuk dat je volgt! :D

Joolien schreef:
Ik kijk nu trouwens Queer eye, en in seizoen 2 afl 5 gaat het over een transgender. Misschien interessant om te kijken.

M'n partner en ik hebben de eerste drie afleveringen van Queer Eye samen gekeken en Tan is met kop en schouders mijn favoriet. :D Ik heb zelf geen Netflix dus ik kan voorlopig de rest nog niet (legaal) kijken, maar ik vind de serie zeker super tof! :D Sowieso bedankt voor het noemen trouwens, ik ga morgen of overmorgen even op zoek naar deze aflevering. :D

Ook nog een dankjewel aan alle mensen die volgen. Ik beantwoord alleen de vragen omdat 't zo al lang genoeg is, maar ik waardeer jullie énorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:22

Ik heb geen specifieke vraag maar ik vind het echt top dat je dit topic aanmaakt! Niet dat het slecht zou zijn als je het niet aan zou maken natuurlijk. :+
Andere trans- vrouwen en mannen die komen via de zoekfunctie/Google misschien bij dit topic. Het zou mij niet verbazen als heel veel mensen zich insecure as hell hierover voelen en mij lijkt het fijn om dan zo'n topic te lezen van iemand die zo open is. Er zijn nog steeds teveel Nederlanders die LGBT+ mensen vreemd aankijken omdat het niet het 'standaard' beeld is. Maar ach, zou saai zijn als iedereen hetzelfde zou zijn. :D
Afijn, hoe meer mensen er open over zijn (zoals jij), hoe sneller het geaccepteerd wordt en hoe sneller anderen niet bang zijn om zich te uiten zoals ze zich echt voelen.

Ik ben enorm benieuwd hoe jouw transformatie zal verlopen. Dit soort onderwerpen vind ik altijd echt enorm interessant en ik vind het daarom ook fijn dat je de vragen probeert te antwoorden.
Ik ben ook net klaar met alle seizoenen van RuPaul's DragRace, dat is natuurlijk weer iets anders maar daar hoor je vaak ook verhalen van deelnemers dat mensen hun anders gaan behandelen in omdat ze niet in het hokje passen dat normaal gevonden wordt.

Overigens ga ik ook gerust naar de mannen-wc, vind het bullshit om in de rij te wachten bij de vrouwen-wc als ik bij de mannen meteen aan de beurt zou zijn. :o

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:01

Lestrange01 schreef:
DezeNaam schreef:
Ik lees al even mee omdat ik het altijd wel interessant vind (ben zelf ook veel bezig met onderzoeken te lezen en dergelijke hoe het nu precies komt, want ondanks dat er wel al veel duidelijk is blijft het natuurlijk nog soms een beetje een 'onduidelijk' gebied in de wetenschap waar wel nog wat onderzoeken moeten gebeuren).

Maar ik wou even reageren op Killyenn. Het is helemaal niet erg om transseksualiteit iets medisch te noemen, in tegendeel zelfs... Als het niks medisch zou zijn, zouden verschillende dingen niet vergoed worden en als het gemedicaliseerd wordt kan het net ongelooflijk duur worden voor trans mensen om hun gendertherapie/behandeling te betalen..
Uiteindelijk staat het ook in de DSM5, dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een mentale stoornis is, de DSM staat voor “Disorders, Conditions, and Problems,” en daardoor staat transseksualiteit (oa het hebben van gender dysforie) hierin.

En anjali, het heeft ook niet alleen met rollenpatronen te maken. Maar ik denk dat ik dat aan TS zelf overlaat want anders schrijf ik het topic straks vol. :+

Om hier even op in te haken, sinds kort (paar dagen, vandaag) is het nu dus ook gedemedicaliseerd in bepaalde staten in Amerika. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. Waardoor het ombouwen dus ook als onnodig gezien wordt. Of dit nu een goede of slechte gedachtegang is laat ik in het midden, maar dat dit een slechte ontwikkeling is voor mensen die wel genderdysphoria hebben is een feit.

Dit is niet helemaal waar. Ik neem aan dat je het over de reclassificatie van 'transgender' hebt door de World Health Organisation? Ik heb verder niets gehoord over het demedicaliseren in bepaalde staten in de US in de afgelopen dagen. De reclassificatie van het WHO betekend dat 'transgenderism' nu valt onder “conditions related to sexual health” in plaats van “mental, behavioural and neurodevelopmental disorders”. Dat heeft niets te maken met non-binaire mensen, maar puur met het de veranderende tijden en dat dit noodzakelijk was om stigma te verminderen. Het ís tenslotte geen mental disorder.

Het feit dat er non-binaire mensen zijn die geen of weinig dysforie ervaren doet verder niets af aan transgender mensen die wél dysforie hebben. Het is in principe dezelfde strijd: het is niet aan een ander om te bepalen wat je geslacht is, dat doe je zelf. Beiden moeten geaccepteerd worden door de maatschappij. Daarnaast zijn er ook nog verschillende vormen van dysforie: fysieke dysforie is er een van, maar sociale dysforie bestaat ook.

Wat betreft het reclassificeren van transgenderism en vergoeding voor medische behandelingen, de coordinator van het WHO zegt hierover:
“We think it will reduce stigma so that it may help better social acceptance for these individuals,” Say said, adding that since the catalogue is used by doctors and insurers to determine coverage, the move away from a mental disorder could “even increase access to healthcare”. (Uit The Guardian)

Mocht je het over iets anders gehad hebben dan hoor ik er graag over :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:44

Ailill schreef:
Joolien schreef:
Ik kijk nu trouwens Queer eye, en in seizoen 2 afl 5 gaat het over een transgender. Misschien interessant om te kijken.
Yes ook gezien en moest ook aan dit topic denken, briljante serie, diepgang, humor en echte mensen. Op die ene met het lange haar na, daar ben ik allergisch voor :')

O gelukkig ben ik niet de enige :') voor mij soms ook iets té. Vind het verder ook echt een leuke serie!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:34

Dapper topic en succes met je transitie :) ik hoop voor je dat alles vlot verloopt. Ik ken een aantal trans mensen en ben ook lang partner van 1 geweest (ook vrouw naar man), tijdens transitie dus ik heb veel van de veranderingen van dichtbij meegemaakt. Nu helaas uit elkaar.
Trouwens, voor zover ik weet mag je hier, of in elk geval op de universiteit waar ik studeerde, van het gehandicaptentoilet gebruik maken als er geen genderneutraal toilet aanwezig is, en als je je niet op je gemak voelt in mannelijke of vrouwelijke toiletten voor wat voor reden dan ook. Van mij zouden ze allemaal genderneutraal mogen zijn, maar daar doen ze hier ongelofelijk hysterisch over := (ik woon in het Verenigd Koninkrijk).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:42

Ik ben wel aangenaam verrast dat er hier zoveel open minded mensen te vinden zijn. :) Vorig jaar in het Genderneutraal topic heb ik me groen en geel geërgerd aan alle mensen die dan komen jengelen van "Maar het gaat er nu al zo láng over! Ik heb er geen zín meer in! Alles moet zo politiek correct zijn tegenwoordig!" Uhm nee dit noemt men voortschrijdend inzicht en je hebt hier geen last van (en dan gaan mensen beweren dat ze er wel degelijk last van hebben dat ze aangesproken worden met "beste reizigers" ipv "dames en heren" -O- Echt wauw) (Oja en het feit dat alles wat de samenleving wil doen om het leuk te houden voor iedereen ineens "politiek correct" is. Daar heeft de Gladiool een leuk artikel over geschreven: https://degladiool.nl/bagatelliseerder/ sowieso een hele leuke woke AF super progressieve blog over vanalles)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:56

Magrathea schreef:
Ik ben wel aangenaam verrast dat er hier zoveel open minded mensen te vinden zijn. :) Vorig jaar in het Genderneutraal topic heb ik me groen en geel geërgerd aan alle mensen die dan komen jengelen van "Maar het gaat er nu al zo láng over! Ik heb er geen zín meer in! Alles moet zo politiek correct zijn tegenwoordig!" Uhm nee dit noemt men voortschrijdend inzicht en je hebt hier geen last van (en dan gaan mensen beweren dat ze er wel degelijk last van hebben dat ze aangesproken worden met "beste reizigers" ipv "dames en heren" -O- Echt wauw) (Oja en het feit dat alles wat de samenleving wil doen om het leuk te houden voor iedereen ineens "politiek correct" is. Daar heeft de Gladiool een leuk artikel over geschreven: https://degladiool.nl/bagatelliseerder/ sowieso een hele leuke woke AF super progressieve blog over vanalles)

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik die discussie over genderneutraliteit ook spuugzat was op een gegeven moment :o . Maar dat is meer ook dat er zo'n drama van werd gemaakt. Als de NS had gezegd "wij spreken vanaf morgen iedereen met Beste reizigers aan", dan was er geen probleem geweest. Maar te pas en te onpas werd de discussie weer aangewakkerd of werd er een hele rel van gemaakt of een meisje wel blauwe kleding mocht dragen of een jongen een roze shirt. En daar werd ik gigantisch moe van, vooral omdat het in 99% van de gevallen om mensen ging die 'gewoon' man of vrouw waren (sorry, ik weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden) en hun zegje wilden doen.

In dit topic deelt iemand een persoonlijk verhaal met zijn beleving, denkwijze en biedt openheid. Dat vind ik mooi om te lezen en te volgen. En dat vind ik zoveel boeiender om te volgen dan discussies die 9 van de 10 keer nergens over gaan.

Ibbel

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:11

De genderneutrale discussie is ook een hele andere (volgens mij) dan deze. TS is niet genderneutraal, hij heeft een gender die niet bij zijn biologische uiterlijk past.

Maar aangezien half Nederland het al over 'hun hebben' heeft, stel ik voor om 'hun' als genderneutraal persoonlijk voornaamwoord in te voeren. Zijn we daar meteen ook klaar mee :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:20

Nee ok, maar het is wel iets wat binnen dat spectrum valt. Al krijg ik bij het LHBTI+ spectrum ook wel af en toe het idee dat het allemaal een beetje op een hoop gegooid wordt :o

Laatst keek ik de serie van Vice "5 vragen die je altijd al wilde stellen aan..." en er zat ook een transgender bij. Is misschien leuk. :j
https://www.youtube.com/watch?v=C7UDmiELvwo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:31

Persoonlijk begrijp ik overigens veel beter dat iemand homo, lesbisch, bi of transgender is, dan fluide of genderneutraal of wat je verder allemaal nog aan smaakjes hebt. Dat lijken er iedere dag ook meer te worden.
Ik snap prima dat een vrouw of vrouwen valt, of dat iemand 'in het verkeerde lichaam' zit, maar 'je bent geen man en geen vrouw' wordt voor mij echt heel erg abstract.
Of liever, dat snap ik ergens nog wel, maar dat je dan probleem hebt als man of vrouw aangeschreven te worden snap ik niet. Je hebt uiteindelijk tóch een biologisch lichaam dat toch echt maar in 2 smaakjes uitgevoerd wordt. Daar worden af en toe ook foutjes in gemaakt, en op grond van wat de chromosomen zeggen wordt dat dan gecorrigeerd (en soms uiteindelijk de verkeerde keuze gemaakt), maar in de basis ben je nou eenmaal qua lichaam óf XX óf XY, en zelfs die paar XXY of XXX fouten zijn geen etalagepop zonder uiterlijke kenmerken die óf in het ene óf in het andere biologische plaatjes passen.

Of, kort samengevat: ook al voel je je geen man (maar ook geen vrouw, dus je bent niet transgender), als je in een mannenlijf bent geboren, wat is dan het probleem om als meneer aangesproken te worden? Daar schiet mijn begrip dus te kort.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:33

Ibbel schreef:
Persoonlijk begrijp ik overigens veel beter dat iemand homo, lesbisch, bi of transgender is, dan fluide of genderneutraal of wat je verder allemaal nog aan smaakjes hebt. Dat lijken er iedere dag ook meer te worden.
Ik snap prima dat een vrouw of vrouwen valt, of dat iemand 'in het verkeerde lichaam' zit, maar 'je bent geen man en geen vrouw' wordt voor mij echt heel erg abstract.
Of liever, dat snap ik ergens nog wel, maar dat je dan probleem hebt als man of vrouw aangeschreven te worden snap ik niet. Je hebt uiteindelijk tóch een biologisch lichaam dat toch echt maar in 2 smaakjes uitgevoerd wordt. Daar worden af en toe ook foutjes in gemaakt, en op grond van wat de chromosomen zeggen wordt dat dan gecorrigeerd (en soms uiteindelijk de verkeerde keuze gemaakt), maar in de basis ben je nou eenmaal qua lichaam óf XX óf XY, en zelfs die paar XXY of XXX fouten zijn geen etalagepop zonder uiterlijke kenmerken die óf in het ene óf in het andere biologische plaatjes passen.

Of, kort samengevat: ook al voel je je geen man, als je in een mannenlijf bent geboren, wat is dan het probleem om als meneer aangesproken te worden? Daar schiet mijn begrip dus te kort.

Dit heb ik dus ook.

Ik was/ben die hele discussie over genderneutraliteit ook wel een beetje beu. Net zoals ik die hele discussie of negerzoenen nog negerzoenen mogen heten beu was. :+ Ik heb jarenlang in de bouw gewerkt. Ik was vaak de enige vrouw op de bouwplaats. Als er dan tijdens een vergadering werd geroepen 'mannen we gaan vandaag dit of dat doen' dan deed ik daar ook niet moeilijk over. Ik snap dat hele gedoe niet zo. Maar het is inderdaad een beetje off topic (hoewel het er wel zijdelings aan haakt natuurlijk).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:37

AbbyBlues schreef:
Dit heb ik dus ook.

Ik was/ben die hele discussie over genderneutraliteit ook wel een beetje beu. Net zoals ik die hele discussie of negerzoenen nog negerzoenen mogen heten beu was. :+ Ik heb jarenlang in de bouw gewerkt. Ik was vaak de enige vrouw op de bouwplaats. Als er dan tijdens een vergadering werd geroepen 'mannen we gaan vandaag dit of dat doen' dan deed ik daar ook niet moeilijk over. Ik snap dat hele gedoe niet zo. Maar het is inderdaad een beetje off topic (hoewel het er wel zijdelings aan haakt natuurlijk).

*kuch* reclamestunt *kuch, kuch* https://www.trouw.nl/home/negerzoen-rel ... ~ae51133d/

Verder kruip ik weer onder mijn meeleessteen :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:41

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:59

Dat is ook wel een dingetje...
Neem nou VI, waarin vd gijp een pruik op zet en zich als vrouw voor doet...
kan voor sommige misschien kwetsend zijn, maar er is zoveel wat misschien voor sommige kwetsend is... en vooral de persoon waar het om ging maakte er hè-me-maal geen probleem van, waarom moeten andere dat dan wel?
Daarom gaf ik eerder ook aanndat ik moeite heb met al die hokjes...
Hokjes voor geloof, hokjes voor geslacht, hokjes voor geaardheid, hokjes voor ras, hokjes voor huidskleur, hokjes voor politieke voorkeur... uiteindelijk zijn we allemaal mens en stinken we allemaal op de wc....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:34

Omdat het vanuit Vd Gijp uit gewoon een banketstaaf respectloze actie was, zoals die zo vaak heeft? Dan kun je soms niet anders doen dan meelachen, maar vd Gijp en Derksen doen er echt veel aan om te zorgen dat vrouwen, transgenders en homomannen zich niet thuis voelen in het voetbal. En dat gaat verder dan die ene persoon waar ze het in die aflevering over hebben, en dus is het ook logisch dat er meer mensen zijn die dat vervelend vinden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:40

Ibbel schreef:

Of, kort samengevat: ook al voel je je geen man (maar ook geen vrouw, dus je bent niet transgender), als je in een mannenlijf bent geboren, wat is dan het probleem om als meneer aangesproken te worden? Daar schiet mijn begrip dus te kort.

Non-binaire mensen zijn zeer zeker wel transgender, vaak inclusief fysieke of sociale dysforie. Dat men met een bepaalde set aan seksuele kenmerken geboren wordt moet los gezien worden van gender: het zijn twee verschillende dingen. Gender komt vaak met een hele hoop bijkomende sociale omstandigheden, waardoor mannen en vrouwen anders behandeld en aangesproken worden. Als non-binair persoon heb ik daar geen trek in. Ik wil niet als vrouw of man aangesproken of behandeld worden. Als iemand mij wel zo behandeld, dan ben ik daar al heel snel klaar mee. Ik kan best begrijpen dat het moeilijk kan zijn om bijvoorbeeld nieuwe pronouns aan te leren, maar ik verbeter mensen wel als ze het fout hebben, anders leert men het natuurlijk nooit. Ik bén geen meneer of mevrouw, dus waarom zou ik me zo laten aanspreken? Het is geven en nemen, ik heb eindeloos geduld voor mensen die het daadwerkelijk goed willen doen, maar ik ga me niet respectloos laten behandelen door mensen die vinden dat ik niet hoor te bestaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:56

Hi TS, ik ben ook een transgender, net als jij; sedert mijn 14de wist ik dat al, wat ik 99 van de 100 mensen in mijn hele leven helemaal nooit heb verteld.

Als je wil praten of vragen hebt kun je me PB en als je wil.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:58

Maar Killyen, hoe wil je dan wel aangesproken worden? Stel, er is een setting waarin ik normaal ‘Dag meneer/mevrouw’ zou zeggen en dat is echt onvermijdelijk, wat zeg ik dan tegen jou?
(Absoluut niet aanvallend bedoeld, ik wil het echt graag weten)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:01

@Killyenn: ik heb waarschijnlijk last van een generatiekloofje, maar als je non-binair bent (ken het woord dankzij dit topic net 2 dagen) en dus niet met meneer of mevrouw wenst te worden aangesproken, wat is dan in jouw optiek de juiste aanspreektitel?

Tenzij je als mens geslachtskenmerken van beide geslachten bezit, ben je toch een meneer of een mevrouw, biologisch gezien?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:06

Meneer/mevrouw maakt ook onderdeel uit van een stukje beleefdheidsvormen. Er zijn zat geslachtsloze aanspreekvormen, maar ik weet niet of "hee, persoon met een noord-afrikaans uiterlijk" ;) nou de beste aanspreekvorm is.

Als je je niet aangesproken voelt door meneer/mevrouw kun je op iemands goedbedoelde poging nog altijd besluiten om niet te reageren...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:09

Bij geslachtsloze aanspreekvorm denk ik inderdaad aan "mens" of "persoon" maar dat voelt voor mij toch minder goed. Ik moet zeker nog wennen aan genderneutraal...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:18

Wat ongelofelijk spánnend!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:24

Wat ongelofelijk dápper, TS!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:35

Hilli schreef:
Meneer/mevrouw maakt ook onderdeel uit van een stukje beleefdheidsvormen. Er zijn zat geslachtsloze aanspreekvormen, maar ik weet niet of "hee, persoon met een noord-afrikaans uiterlijk" ;) nou de beste aanspreekvorm is.

:') Daar ging mijn kopje thee...

Ik ben het wel met je eens hoor. Meneer/mevrouw zeggen is een stukje respect en beleefdheid. Net als iemand aanspreken met U in plaats van je. Ik werk in een openbare publieke functie en soms moet je gewoon iemand aanspreken met 'iets'. Ik kan niet zeggen 'hallo persoon' of 'dag bezoeker', dat komt denigrerend en onpersoonlijk over. Sterker nog, er is vanuit de gemeente een onderzoek gedaan naar hoe mensen aangesproken wilden worden vanuit de overheid. Hieruit bleek dat mensen het liefste met meneer/mevrouw aangesproken wilden worden en dat brieven beginnende met 'beste burger' bij meer dan 60% in het verkeerde keelgat schoot.

Neemt natuurlijk niet weg dat, als ik weet dat jij anders aangesproken wilt worden, ik dat ook gewoon doe. Ook dat is respect hebben voor elkaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:50

Killyenn, ik vind het wel een beetje ver gaan dat je de conclusie trekt, dat als mensen niet snappen dat ze je niet met meneer/mevrouw aan mogen spreken, vinden dat je niet hoort te bestaan.

Ik zou echt niet weten waarmee ik je dan aan moet spreken. Niet omdat ik niet anders wil, maar simpelweg omdat ik niet anders weet.