Medical taping bij Hooikoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:17

Ik gebruik de tape, gedurende 3 weken en dan niet meer (tenzij te klachten terug toenemen). Medicatie gebruik ik al niet, werkt nauwelijks en brengt alleen maar bijwerkingen met zich nee.
Tape werkt bij mij wel erg klacht verminderend :) !

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:18

Mijn vriend heeft de tape er na een paar dagen afgehaald, het zat hem onwijs in de weg met sporten, liet daardoor los en hij kon er niet goed vrij door bewegen voor zijn gevoel. Jammer want ik was wel erg benieuwd of hij er baat bij zou hebben

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:11

Dan vraag ik me af of de tape wel goed aangebracht was, hoort nl niet in de weg te zitten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:17

Het is door een fysio aangebracht en zag er hetzelfde uit als op de foto's en filmjes die je overal ziet. Zat niet direct in de weg maar met krachttraining vond hij het echt niet prettig.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:21

Maakt geen verschil hoe je het aanbrengt, heeft geen enkel effect. Er zijn 'officieel' al drie verschillende manieren, en uiteindelijk doet iedere fysio het precies zoals hij/zij wil, en iedereen ziet fantastische resultaten. Vooral als het af en toe regent, betrokken weer is, en er nauwelijks pollen in de lucht zijn.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:30

BigBen, Ik denk dat (nagenoeg) iedereen met hooikoorts best snapt wanneer er veel pollen in de lucht zijn. Ik ben een beetje moe van je kritische gedoe over dat iedereen wel verschil merkt als er weinig pollen zijn. Volgens mij heb je geen idee hoe belabberd je kunt zijn van hooikoorts! Mijn hele leven wordt er door beheerst op het moment dat er veel pollen zijn. Dat je 's nachts niet kunt slapen, omdat je telkens benauwd wordt. Bepaalde soorten fruit niet meer kunt eten, omdat je keel dan op zwelt. Dat je 100 x op een dag moet niezen, je ogen zo erg jeuken dat je niet meer weet wat je moet doen. Als ik dat alles, in combinatie met medicijnen ook maar een klein beetje kan onderdrukken met het tapen, dan ben ik al blij.
Nogmaals, ik heb me laten tapen toen er veel pollen in de lucht zaten, binnen 3 dagen werden de klachten bij mij minder, terwijl de hoeveelheid pollen in de lucht onveranderd waren.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:43

Ik weet het, ik weet het, het moet echt verschrikkelijk vervelend zijn als iemand telkens opnieuw blijft herhalen dat tapen geen enkel effect heeft, en ook niet kan hebben op pollen allergie. Mijn excuses daarvoor, en je moet zeker doen wat je zelf goed vindt, maar dat verandert niets aan de feiten. Tapen doet helemaal niets tegen allergie. Klaar.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:50

Mag ik vragen waar jij die wijsheid vandaan haalt BigBen? Ik bedoel, als het wel werkt moet dat onderlegd kunnen worden, maar als het niet werkt (volgens jou) dan wil ik ook wel graag weten waarom het (volgens jou) dan zo pertinent niet werkt..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:53

BigBen schreef:
...dat tapen geen enkel effect heeft, en ook niet kan hebben op pollen allergie.

Geen enkel effect bovenop het placebo-effect bedoel je. Dat is net iets anders, en dat is precies waarom dat het soms helpt als mensen denken dat het ze helpt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:59

linnnh schreef:
Mag ik vragen waar jij die wijsheid vandaan haalt BigBen? Ik bedoel, als het wel werkt moet dat onderlegd kunnen worden, maar als het niet werkt (volgens jou) dan wil ik ook wel graag weten waarom het (volgens jou) dan zo pertinent niet werkt..

Ik heb tot nog toe geen enkel onderzoek gezien dat de werkzaamheid van tapen bij allergie aantoont. En ik heb tot nog toe geen enkele acceptabele, medisch verantwoordde verklaring gevonden voor het feit dat een tape een invloed zou kunnen hebben op het functioneren van het immuunsysteem. Een hoop pseudo-wetenschappenlijk gelul, dat wel...

oomens schreef:
Geen enkel effect bovenop het placebo-effect bedoel je. Dat is net iets anders, en dat is precies waarom dat het soms helpt als mensen denken dat het ze helpt.

Daar heb je helemaal gelijk in.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:09

@BigBen; dus omdat niet is te verklaren waarom het zou werken, werkt het bij voorbaat niet?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:16

Als het een placebo effect heeft is dat ook prima toch, als het helpt, helpt het.
Zo antwoordde mijn fysio op mijn vraag of het nut heeft om mijn tennisarm in te tapen tijdens een obstacle run, dat ik het gerust kan doen, voor mijn hoofd. Als je denkt dat het helpt, kan dat wat stress afnemen, en stress veroorzaakt een hogere pijnprikkel dus in dat opzicht kan het helpen.

Ik zou overigens niet weten of medical taping nu echt werkt tegen hooikoorts maar als iemand verlichting merkt, dan heeft het hoe dan ook iets gedaan, of het nou het placebo effect is of niet :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:24

linnnh schreef:
@BigBen; dus omdat niet is te verklaren waarom het zou werken, werkt het bij voorbaat niet?

Er bestaat geen goede medische verklaring waarom tapen zou kunnen werken bij allergie.
Maar goed, er bestaan nog medicijnen waarvan we eigenlijk niet precies weten hoe ze werken.
Alleen, voor die medicijnen is de werkzaamheid wel degelijk bewezen.
Bij taping is dat absoluut niet het geval.

Uiteindelijk is het alleen een hype, die gestuurd wordt door één bedrijf, dat er enorm commercieel voordeel uithaalt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:56

BigBen schreef:
linnnh schreef:

Er bestaat geen goede medische verklaring waarom tapen zou kunnen werken bij allergie.
Maar goed, er bestaan nog medicijnen waarvan we eigenlijk niet precies weten hoe ze werken.

Uiteindelijk is het alleen een hype, die gestuurd wordt door één bedrijf, dat er enorm commercieel voordeel uithaalt.

dus omdat niet is te verklaren waarom het zou werken, werkt het bij voorbaat niet?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:05

Mijn man heeft ook hele erge hooikoorts maar ziet niets in tapen.

Toen zag ik op een reclame Otrivene anti-allergie voorbij komen. Bij de apotheek gehaald en er was al meteen verbetering. Nu, na een paar weken heeft hij veel minder medicijnen nodig en tranen zijn ogen veel minder.

Weet niet of het ook in Nederland te krijgen is.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:10

BigBen schreef:
linnnh schreef:

Maar wanneer er mensen zich er beter door voelen, is dat toch helemaal prima en kun jij er onmogelijk last van hebben dat andere mensen zich er beter door voelen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 13:25

Bigben, anders ga jij gewoon even lekker weg :) en dan hebben we her erover of het daadwerkelijk werkt ipv dat jij hier een beetje de droeftoeter uit loopt te hangen

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:43

linnnh schreef:
dus omdat niet is te verklaren waarom het zou werken, werkt het bij voorbaat niet?

Op je vraag heb ik daarnet al gereageerd, en het antwoord heb je hierboven gekwoot. Probeer mss eens of lezen lukt :D .

Citaat:
Maar wanneer er mensen zich er beter door voelen, is dat toch helemaal prima en kun jij er onmogelijk last van hebben dat andere mensen zich er beter door voelen.

Dat heb ik ook nooit gezegd.

Citaat:
Bigben, anders ga jij gewoon even lekker weg :) en dan hebben we her erover of het daadwerkelijk werkt ipv dat jij hier een beetje de droeftoeter uit loopt te hangen

Altijd prettig als andere Bokkers ook vierkant achter de vrije meningsuiting staan :+ .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:59

het blijft opmerkelijk hoe kan zoiets nu helpen bedenk ik me dan...maar ik weet hoe rot het is ik heb baat bij druppels van een natuur genezer in combinatie met de gewone antihistaminica helpt het aardig!
Maar een allergie verdwijnt nooit, als ik niet allergisch was op pleisterlijm zou ik het gewoon proberen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:20

kwita schreef:
Maar een allergie verdwijnt nooit, als ik niet allergisch was op pleisterlijm zou ik het gewoon proberen!

...soms 'groeien mensen over hun allergie heen'. So fingers crossed!

En er zijn verschillende soorten tape in de handel - mogelijk met verschillende soorten lijm.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:31

BigBen schreef:
linnnh schreef:

Op je vraag heb ik daarnet al gereageerd, en het antwoord heb je hierboven gekwoot. Probeer mss eens of lezen lukt :D .

Citaat:

Dat heb ik ook nooit gezegd.

Citaat:

Altijd prettig als andere Bokkers ook vierkant achter de vrije meningsuiting staan :+ .

Je geeft geen antwoord op mijn vraag, vandaar dat ik hem nog een keer stelde. Lezen is niet echt een probleem voor mij, wellicht voor jou? :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:14

linnnh schreef:

Nee, omdat niet aangetoond kan worden dát het werkt. Dat er daarbij ook nog eens geen plausibel werkingsmechanisme is, is hooguit een aanvullend argument.

En nee, dat bindweefsel een veel belangrijkere transportfunctie heeft dan lang is aangenomen, maakt er niet gelijk een soort heilige graal van die je met een paar volstrekt arbitraire (want in iedere tapestroming verschillend) drukpunten tegen iedere kwaal kunt inzetten. Die transportfunctie is hooguit een aanvullende verklaring waardoor bijvoorbeeld een bacteriële fascitis zo ontzettend snel om zich heen kan grijpen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:23

Nynkster schreef:

Heb het daar dan ook echt over, en kom niet steeds enkel met anekdotisch 'bewijs' (al dan niet van horen zeggen).

Een "bij mij helpt het", voegt alleen wat zinnigs toe wanneer aannemelijk is te maken dat het ervaren effect ook daadwerkelijk bestaat, en dat eventuele andere verklaringen voor dat effect serieus zijn onderzocht en uitgesloten. Alleen dan heb je een enigszins serieus te nemen aanwijzing dat het zou kunnen werken, en zelfs dan zit je nog maar op N=1.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 15:27

Aan die reacties van ''bij mij helpt het'' hebben we in ieder geval meer aan dan aan die van jou of bigben ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:31

Ben ik het als hooikoortspatiënt niet mee eens. Ik lees liever ook een kritische noot ipv alleen jubel berichten dat het zo geweldig is.