Schaam jij je voor je lichaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:09

Ik ben mismaakt denk ik soms, ik krijg spontaan keloid plekken overal. Ik heb ooit een borstoperatie gehad dat was een klein litteken maar dat wordt nu nog steeds groter.Als ik ooit mijn gezicht open haal dan ben ik de sjaak.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:24

Kabayo schreef:
Ja, omdat ik weinig borsten heb en daar best veel om gepest ben. Al is dat al ruim 7 jaar geleden altijd nog last van. De rest schaam ik mij niet om hoor, heb mooie benen en een mooie kont :D

Hier idem.
Echter nu ik ouder ben zie ik alleen maar voordeel in mijn kleinere borsten. Het staat jeugdig en geen last van de zwaartekracht :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:35

Ik vind mijn lijf niet echt mooi, maar er voor schamen vind ik te veel gedoe. Ik zie er nou eenmaal zo uit en wie het niet mooi vindt kijkt maar de andere kant op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:57

Eens met Troi, het heeft met zelfverzekerdheid en uitstraling te maken, niet met de perfecte maten.
Ik heb er vrede mee dat ik geen maat 34 en geen sixpack meer heb maar ietsje strakker zou ik het wel willen. Heb nu een typische love handle en daar stoor ik me wel aan. Voel me nu in bikini niet echt fijn. Met kleding aan is het prima. Dan zit ik er niet mee maar wel als het bloot moet. Toch maar iets meer op mijn eten letten voordat ik weer in bikini ga.

Kleine borsten ben je heel blij mee als je wat ouder wordt hoor. Alles gaat hangen op een gegeven moment en bij grote borsten hangen ze zo op je navel. Daar heb ik dan geen last van.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:59

Ja, ik schaam me wel voor mijn lichaam. Ik ben vroeger erg gepest vanwege mijn pluishaar, dunne spillebenen, witte huid en faalangst.
Vanaf mijn 20er jaren ben ik veel aangekomen en op een gegeven moment goed afgevallen.
Na mijn laatste zwangerschap ben ik door stress en psychische klachten weer veel aangekomen. Nu ook veel cellulitis op mijn benen, het blubbert en en nog steeds erg wit.
Als ik in de spiegel kijk zie ik een lelijke, dikke vrouw.
Ik wil ook niet op foto's en filmpjes staan.
Mensen om mij heen zijn het er niet mee eens, die vinden me mooi zoals ik ben maar is lastig.
Ik ben ermee aan het werk maar makkelijk is het niet.

gohya

Re: Schaam jij je voor je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:11

Mijn beide armen zitten vol met witte plekjes, geen idee wat het is.Ik kreeg ze na een tekenbeet,ze lopen door tot op de schouderbladen.
Jaren geleden schaamde ik me er wel voor, nu allang niet meer.
In de zomer vallen ze nog meer op maar het boeit me niet meer.
Als mensen er naar staren vraag ik of ze het goed kunnen zien.Dan draaien ze zich gauw om.

Máár als ik mijn oog plus gedeelte oogkas ga kwijt raken,wat onherroepelijk gaat gebeuren,weet ik niet of ik me daarvoor ga schamen.Ik denk wel dat ik het ga bedekken met een piratenlapje, sowieso de eerste tijd.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:16

Hier is het prima. Als puber kon ik er natuurlijk het een en ander over denken, maar inmiddels heb ik veel geaccepteerd en zie ik het ook gewoon als iets moois/unieks/van mezelf. Het helpt dan ook wel dat ik hier in een hele relaxte bubbel woon en leef waar niemand zich echt wat om kleding en lichaam lijkt te boeien en de meesten gewoon doet wat goed voelt.
Het enige waar ik nu nog mee zit zijn puistjes op m'n gezicht. "Die gaan weg na je puberteit" was het grootste leugen ooit :+ Mensen om me heen zeggen dat het ze nauwelijks opvalt en dat het echt niet zo erg is, maar dat zie ik niet zo. Nog een puntje om aan te werken dus.

Oh en best interessant op een forum met overwegend vrouwen: voor wie ooit onzeker is geweest op gebied van hoe je vulva eruit ziet, volg het instagramaccount @the.vulva.gallery . Ik zie dit hier nergens genoemd (is dan ook wel een gevoelig onderwerp), maar ik weet dat het voor veel vrouwen best een struikelpunt kan zijn, en dit account is er geweldig voor.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:26

Ik schaam me er niet voor, maar ik vind het ook niet het mooiste lijf wat ik ooit gezien heb. Vooral mijn buik en mijn bovenbenen (cellulitis) vind ik niet mooi. En ik heb eigenlijk niet echt een kaaklijn en hele rossige huid, met name in mijn gezicht.

Als ik kleding aan heb vind ik mijn lijf al mooier dan zonder.

Gelukkig vind mijn vriend me wel mooi. :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:30

Ik vind het wel opvallend dat er hele reguliere dingen worden genoemd die we niet mooi vinden. Puistjes, losse huid, lovehandels, cellulitis... Dat zijn allemaal hele normale zaken aan een lijf. Ja, ik heb zelf ook de voorkeur voor een fotogeshopt bikinilijf. Absoluut. Maar ik weet ook dat mijn lijf dat zelf waarschijnlijk niet heel prettig vind.

Lynnepinny: Goede tip wel! Dat is namelijk een onderdeel van mijn lijf waar ik echt niet blij van word :+

Edit: Ik kijk even terug naar mijn post van 3 jaar geleden. Ben er gelukkig toch wel al heel anders in gaan staan :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:51

Vrouwen zijn qua uiterlijk ook wel vaak rupsje nooit genoeg hoor. Er blijft altijd wel iets 'heel belangrijks' over dat 'heel lelijk' is in onze eigen ogen.

Echt hoor ik zie maar heel zelden een lelijk mens. En de mensen die ik lelijk vind zijn dan vaak de onverzorgden. En dat is met een douche, schone kleding en een deo-tje dan ook weer opgelost

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:11

Ik heb vitiligo (witte pigment vlekken), dat begon toen ik 10 was. In het begin kon het me niet zo veel schelen want het waren kleine plekjes die bijna niet opvielen. Daarna op de middelbare school werd het steeds meer, ook in mijn gezicht. Mijn benen vond ik het ergst, mijn knieën zijn wit met een witte streep naar beneden over mijn scheenbeen. No way dat ik in een rokje of korte broek naar school ging in de zomer. Vreselijk vond ik het. Ook witte plukken haar waardoor elke keer de kapper moest opmerken dat het zo gek was dat ik nu al grijze haren had. Niet wat je wil horen als je 16 bent.

Inmiddels de 30 gepasseerd en het kan me niet zo veel meer schelen. Ik denk altijd maar: wat ben ik blij dat ik van mijzelf een lichte huidskleur heb anders zou het nog veel meer opvallen. Het enige irritante is dat het verbrand als een gek! Want 0,0 pigment op die plekken. Maar goed dat is alleen een praktisch ding, niet te veel in de zon en goed smeren ;) En de sauna, prima hoor, daar ga ik gewoon naartoe. Mijn life hack: ik heb -5 dus als ik mijn bril af doe zie ik niet eens als mensen zouden kijken. Probleem opgelost.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:23

Ach ik heb een alles behalve perfect lijf. Te klein, te breed, teveel borst en bil en heup dankzij de familie. buik door allerhande narigheid, lidtekens, lijf werkt ook niet zoals het hoort verder, meer haar dan gemiddeld zullen we maar zeggen. Maar ik schaam me niet. Ja ik word bekeken en krijg bijvoorbeeld nare kritiek op mijn beenhaar. 8)7 Maar ik ga gewoon naar de sauna. Badpak, soms bikini (wel een die netjes buik wegwerkt omdat het anders ook niet eens lekker zit).

Ik kan mijn lijf toch niet veranderen dus waarom zou ik me ervoor schamen? Zelfs de meest perfecte mensen krijgen kritiek omdat er altijd wel een puntje gevonden kan worden dat een ander niet mooi vindt. Dus waarom zou ik me er druk over maken? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:27

Mijn lijf is prima, zandloper figuur, dus ik klaag niet. 62 kilo, ook prima. Door blessures kan ik al een tijdje niet sporten, dus het is allemaal iets slapper geworden, maae dat komt wel weer goed. Voor 47 zie ik er nog puik uit :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:36

Mindim schreef:
Mijn lijf is prima, zandloper figuur, dus ik klaag niet. 62 kilo, ook prima. Door blessures kan ik al een tijdje niet sporten, dus het is allemaal iets slapper geworden, maae dat komt wel weer goed. Voor 47 zie ik er nog puik uit :D

Waarom heb ik bokt-beeld bij jou voor mij dat je ook begin 30 bent? :D

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:15

Nee :D Ben lang lang, slank, blond, sport fanatiek in de sportschool. Zie er altijd verzorgd uit, draag graag make-up zonder ''nep'' te zijn en heb geen ''verminkingen'' (om het maar even hard te noemen) of andere gekke dingen.

Daarentegen vind ik altijd ieder mens uniek. Wat is nou lelijk? Beschrijf dat eens. Er is iig nergens een handboek voor. Als je maar tevreden, blij bent met jezelf en vooral respect hebt voor jezelf. Dan straal je <3

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:19

Schamen is een groot woord.
Ik ben uitgevallen begin coronacrisis, van goed gespierd naar hoopje ellende door de maatregelen.
Trainingsplek viel weg en alternatief was er niet.
Nog steeds druk bezig met revalideren, en best wat pijnstilling rijker helaas.
En die hebben de bijwerking vocht vasthouden doordat ik wat enzymen mis of te weinig heb, om ze te verwerken.
Dus ik zal altijd bijwerkingen hebben, in mijn geval dus vocht vasthouden, en dat vind ik nog niet zo heel tof.
Enige is: ik heb geen pijn meer, of veel minder..
En dat is ook heel belangrijk, ik leef weer in plaats van dat ik overleef.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:42

Nee, ik schaam me niet. Heb een mooie lengte (1,74) en goed gewicht (maat 38). Sportief & zandloper gebouwd. Mooi dik en lang haar waar ik onwijs blij mee ben (en de kappers altijd jaloers op zijn :') ). Weinig tot geen make-up nodig, mooi kleurtje in de zomer...
Zie er trouwens met 30+ veel beter en strakker uit dan toen ik bijv. 16/17/18 was :j .

Als ik iets zou moeten opnoemen; cup had 1 maat groter gemogen en scherper op afstand zien zou ook fijn zijn, maar ga er verder ook niets aan laten laten doen. Het is prima zo! En het belangrijkste is gezond en fit blijven, vind ik :).

Maar ohja...nee, ik ga trouwens ook niet naakt naar de sauna, vind het toch ongemakkelijk op de één of andere manier :? .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:07

Palmera schreef:
Maar dat die ik niet in een sauna, op het strand, etc. Dat heeft met mijn afkeer van mensen te maken, ik kan dat niet aan.

Afkeer van mensen? Hoezo dat dan?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:27

mvdbijl schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik ga wel naar de sauna... iedereen loopt er naakt, dus je valt echt niet op.
Wel 1x een mannelijke collega tegen gekomen, dat was minder :+
Maar als je op vrouwendag gaat heb je dat ook niet.

Ik ging om die reden niet naar de sauna 2 dorpen verderop, kwam ik toen veel patiënten uit de kliniek waar ik werkte tegen. Ging ik naar een sauna 60 kilometer verderop, liep nog niet binnen of ik had 2 patiënten naast me staan, hoi wat leuk! Toen dacht ik ach, wat maakt het ook uit maar, je mannelijke collega is inderdaad misschien wat vervelend.

Sinds ik de vervelende ziekte met de K heb gehad heb ik een vervelend litteken. Ik ben niet meer naar de sauna geweest sinds dien.. Ik heb genoeg mensen met littekens of brandwonden gezien en nooit iets over gedacht maar, het is toch wel vervelend. In de sauna maar ook in bikini, je schaamt je er toch een beetje voor.

Wat zonde, mis je het niet de sauna? Zoveel mensen daar met een litteken, een paar vlekken etc. Laat die schaamte voor die 'gekke' plek, die alleen maar bewijst hoe sterk jij en je lichaam zijn geweest, je niet in de weg staan bij iets waar je van geniet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:57

Het grappige is dat ik vroeger , toen ik nog een beauty was, me wel schaamde op de een of andere manier. Ik had een man die graag naar de sauna ging en ook naar het nudisten strand. Door daar met hem naar toe te gaan, is die schaamte volledig verdwenen.
De sauna is gewoon goed voor heel veel dingen. We zien daar ons zelf, de mens, in al zijn hoedanigheden→ dik→ dun→ met een of twee borst(en), kleine grote borsten of geen borsten, kleine grote piemel etc etc.
Daar zijn we gewoon wie we zijn. Ik zie zelden of nooit echt beauty's in de sauna want a. ik let er totaal niet meer op hoe mensen er uit zien nu ik mijn schroom overwonnen heb, en b. als mijn oog soms op iets valt vind ik het ook wel best allemaal.

Ik merk dat het me raakt als iemand schrijft dat ze te dik is, of dit of dat heeft en dus ongelukkig is met haar lijf. Zo zonde van al die verspilde energie.

Onlangs was ik in Nederland en ik koop daar mijn kleding want ben te lang voor hier in Frankrijk. Ik ben door mijn leeftijd van lichaam behoorlijk veranderend en ik had daar eigenlijk veel moeite mee. Ik voelde me heel erg dik dat meer te maken had, dat ik vroeger zo extreem mager was. Nu ik weer kleding heb, die lekker zit, een of twee maatjes meer maar weer mooi aansluiten en me goed staan en de hulp van de verkoopsters in de winkel die mij zo positief ondersteunden, is dat beetje nare gevoel dat ik had helemaal weg. Ik zit weer lekker in mijn lijf, ik ben gewend aan dat maatje meer en het is goed zoals het is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:18

Ik schaam me voor mijn lichaam. Naaktsauna krijg je mij met geen leger binnen. Zelfs zwemmen doe ik niet meer. :o
Heb graag mijn ‘beschermlaagje’ van kleren. Zelfs bij de fysio. :o

Heb door mijn bloedverdunners snel blauwe plekken en gezien de paardensport sta ik standaard vol. :roll:
Ben bovendien ook te mager (darmziekte.) wat me mateloos ergert. En door dat lage vetpercentage zie je mijn aders heel erg. Ze liggen echt ‘op’ mijn huid op mijn armen, nek, voorhoofd,
Handen, buik en bovenbenen... en als ze niet uit puilen dan zie je ze overal lopen. vreselijk. :x ben net een opgefokte Arabier die net geraced heeft bij 35 graden alleen dan zomer en winter. :x
Bij paarden vind ik het mooi maar bij een vrouw vind ik het niks. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:41

Winged schreef:
Mindim schreef:

Waarom heb ik bokt-beeld bij jou voor mij dat je ook begin 30 bent? :D

Oh ik ben ook enorm jeugdig van geest hoor! :D
Helaas werken geest en lijf niet altijd super samen :')

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:14

Word er gewoon een beetje triest van hoeveel mensen zich van leuke dingen onthouden omdat ze zich schamen voor hun lichaam. Zou niet moeten kunnen, heel oneerlijk eigenlijk.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:23

Voor mij hielp de naaktsauna vroeger juist heel goed voor mijn zelfvertrouwen, want daar loopt bijna niemand met een rete strak figuur of onaangedaan vel. Ik kan me daar juist heel normaal voelen, want je kan je nergens onder verstoppen.

Ik zit zelf onder de littekens van operaties, en dat zijn geen mooie smalle lijntjes geworden. Mijn torso is inmiddels een Frankenstein-achtig tafereel. :') Maar schamen? Ammenooit niet. Ik ben er juist trots op dat mijn lijf het allemaal heeft overleefd. En toen ik graatmager was, miste ik mijn flinke dijen en zachte buikje waar ik eerst nog wel eens onzeker over kon zijn ontzettend.
Het enige wat ik wel eens vervelend vind, zijn de blauwe plekken die ik heb door bloedverdunners. Maar dan bedenk ik dat die wel weer weggaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:26

Ik heb rode vlekken op mijn been en rug (soort pigment alleen dan rood). Er kan wel 10-15 kilo af ook. Maar eigenlijk boeit me dat niet zo heel veel. Iemand heeft me wel eens gevraagd of ik me schaamde voor die rode vlekken. Ik dacht toen alleen maar waarom??? Ten eerste kijk ik niet tegen mezelf aan en ten tweede ben ik er mee geboren dus kan er niks aan doen. Kijk aan je gewicht kan je meestal wat veranderen. Daar kritisch op zijn is niet zo gek. Maar je druk maken om aangeboren dingen of dingen die je niet kan veranderen dat is echt zonde van je tijd.