Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gydja schreef:[ [url=m/7pxItW.png]Afbeelding[/url] ]
Groen met een geel randje
Quebelle schreef:Kwanyin schreef:Ik heb geen speciale oogkleur, ik ben bruin, maar ik heb wel "onmogelijke" ogen.
Mijn ouders en grootouders zijn immers allen blauw(met soms een tintje groen)-ogig, en dan schijnt volgens de regels van kunst niet te kunnen.
Voordat iemand roept "oei ben je wel zeker dat..": Ja hoor, ik ben heel zeker dat ik (en mijn zus die hetzelfde heeft) geen ongelukjes zijn. Het kan dus wèl, omdat oogkleurvererving een beetje ingewikkelder in elkaar zit dan ze je in het middelbaar in het biologieboekje laten doen geloven. Er is dus niets onmogelijk aan maar het komt wel niet vaak voor.
Echter, als ik eens wil weten hoeveel procent kans mijn ongeboren kind heeft op welke oogkleur, slaan die online generators altijd helemaal tilt. Error, kan niet dat jij bruine ogen hebt. Dus het zal wel een verrassing zijn wat er uitkomt bij mij.
Ik dacht dat blauw/groen recessief was, bruin dominant. Het feit dat jouw ouders blauwe ogen hebben, betekent niet dat ze het 'gen' niet dragen. De kans dat bruin uit 2 blauwe ogen komen, met daarachter nog eens blauw, is klein, maar niet onmogelijk aangezien er een dominant en recessief gen aanwezig moet zijn.
(zover ik mij mijn middelbare biologie herinner)