Help, ik lig vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:42

Zorry schreef:
Ik had er toen ook nog maar een per dag en dacht nou daar stop ik mee. Geen goed plan. Heb toen een aantal dagen een halve genomen toen een kwart en toen naar helemaal niks, heb er een week over gedaan om af te bouwen.

Meeste morfine mag je niet breken, zeker retard niet.

Welke morfine heb je TS en hoeveel mg? Ben ondertussen expert in afbouwen/stoppen met morfine. :+

In ieder geval een paracetamol spiegel opbouwen (4x per dag 1000mg), die verminderd het gevoel van afkicken met name onrust en enorme opvliegers/koorts gevoel. En tablet in de avond nemen met afbouwen, dat je in ieder geval redelijk kunt slapen.

Tigress

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 10:14

Ik zal even kijken welke ik heb. Zit geen breeklijn in in ieder geval, vanmorgen even gecheckt :P

1 pil is 10 mg, ben dus al van 20 mg naar 10 mg gegaan :j

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:04

Zo fijn dat het de goeie kant op gaat en dat je de eerste wandeling met Jarv alweer hebt kunnen doen!
Hopelijk ben je snel weer helemaal hersteld :D

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:33

Quir schreef:
Zorry schreef:
Ik had er toen ook nog maar een per dag en dacht nou daar stop ik mee. Geen goed plan. Heb toen een aantal dagen een halve genomen toen een kwart en toen naar helemaal niks, heb er een week over gedaan om af te bouwen.

Meeste morfine mag je niet breken, zeker retard niet.

Welke morfine heb je TS en hoeveel mg? Ben ondertussen expert in afbouwen/stoppen met morfine. :+

In ieder geval een paracetamol spiegel opbouwen (4x per dag 1000mg), die verminderd het gevoel van afkicken met name onrust en enorme opvliegers/koorts gevoel. En tablet in de avond nemen met afbouwen, dat je in ieder geval redelijk kunt slapen.

Oké dat wist ik niet, ik mocht hem van de arts wel breken en zo halveren.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:20

Fijn dat het goed met je gaat, succes met afbouwen.

Mijn vader is sinds gisteren thuis. Veel pijn in de rug. Hij moet heel veel liggen. Liever niet zitten mag niuet buigen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 20:16

Paar dagen geleden:
Afbeelding

Vandaag :D
Afbeelding

Genezing gaat echt super! Ik kan er inmiddels nagenoeg zonder problemen op liggen, en kan inmiddels zelfs alweer eventjes op mijn buik liggen <3 De rek van mijn rug die kant uit is nu dus ook prima te doen!

Ik heb mijn eerste ''lesje'' fysio gehad. Even twee oefeningetjes meegekregen om de basis mee te leggen, en deze week heb ik mijn tweede keer fysio. Ik ben benieuwd hoe lang ik fysio zal moeten hebben...deze, voorheen, gezonde jongedame heeft namelijk al 10 jaar geen fysio meer nodig gehad...en ook niet verzekerd om die reden. Dus ach, waarom dit jaar wel? O:) Oeps :')

Ik hoop dat de arts over een weekje over 5 tevreden over mij zal zijn, want ook mijn afvallen gaat goed door. Dat was al een belangrijk punt voor mij, en ook de arts bevestigde dit. 110 kilo is natuurlijk ook niet niks voor een rug. De eerste 4 zijn er inmiddels al bijna af, dus ook dat gaat nu lekker door *\o/*
Ik heb inmiddels ook alweer even de camera in handen gehad. Wekkertje ervoor gezet zodat ik niet te lang zou zitten :') Maar ook dat gaat weer de goede kant uit! Wat heb ik dat, en de boswandelingen, gemist zeg <3

Ik ga mijn laatste weekje medicatie in, en heb een spiegel opgebouwd aan paracetamol. Als ik straks klaar ben met de morfine, zal die het dus over kunnen nemen en kan ik dat weer afbouwen :D

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:34

Hoe is het nu?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 14:35

Goed! Echt heel goed voor mijn idee *\o/*
Ik begin nu écht te merken hoe lang deze hernia al zijn ding heeft gedaan, grip op mijn leven heeft gehad.
Ik kan weer lekker rechtop zitten, zonder dat het pijn doet. Ik kan weer mijn benen strekken terwijl ik zit, zonder dat het pijn doet. Ik kan echt van alles weer zonder pijn te hebben, en dat besef komt steeds meer. Heel fijn natuurlijk, maar ik schrok er achteraf wel van hoe lang het er al aan heeft zitten komen. En dan nog altijd denken dat ik ''gewoon een zwakke rug'' heb. Never nooit meer dat ik mijn rugklachten ga onderschatten! :oo

Ik ben inmiddels trouw volger van Nederland in beweging. Ik sta sinds kort elke doordeweekse ochtend voor de buis om mee te bewegen. Waar ik eerst altijd wat om moest lachen, heb ik nu heel veel baat aan := De oefeningen die zij daar doen, zeker de oefeningen voor de romp en benen, zijn heavy voor mij. Ik doe dus ook met regelmaat een van de ouderen na die er bij staat, dus oefeningen met een stoel of juist toch het stapje lager de oefening :')
Daarna volgen de oefeningetjes van fysio, die gaan nu een stuk makkelijker af nu ik dus mijn ochtendgymnastiek doe :))

Verder gaat de genezing van de wond ook nog altijd keurig. Geen last meer van gehad, lijmresten zijn compleet weg, en de wond zit er nu zo uit:
Afbeelding

Tevens ben ik compleet medicatie vrij. Morfine afgebouwd, en ik had niet eens meer aspirine nodig. Heel erg blij ook met die ontwikkeling. Dus ja, al met al zeer tevreden *\o/* Hopen dat de arts net zo tevreden is tijdens mijn controlebezoek over een paar weekjes :D

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:36

Jippie, ben blij voor je dat het zo goed gaat.

Misschien zie ik je weer op Doggy event in Winschoten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:05

Hey! Wat superfijn dat het zo goed gaat!
Ik wist niet dat je een topic had. :D

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:37

Zo wat klinkt dat goed, super!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 22:17

Deugenietje schreef:
Jippie, ben blij voor je dat het zo goed gaat.

Misschien zie ik je weer op Doggy event in Winschoten

Zou leuk zijn :D

Nog steeds alles goed hier. Vandaag voor het eerst een half uur auto gereden :D spieren houden het keurig vol, en ik voel me ook goed :D

Ik wil nog wel even naar dokter bellen maandag, litteken doet wat vreemd. Enkel daar onderin, jeukt het dagelijks als een malle. Ik blijf er zoveel mogelijk van af, en als ik in die buurt kom zorg ik ervoor dat ik kriebel, dus niet krab. Toch gebeurd dit...
Onderin is litteken dik, jeukerig, maar niet echt warm ofzi. Tenminste niet van wat ik kan voelen :=

Afbeelding

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:35

Goed om te lezen dat het steeds beter gaat! Ik heb vaak dat mijn (oude) littekens erg gaan jeuken als het gaat vriezen! Misschien is het dus een reactie op de kou? Ook zeggen ze vaak dat als het jeukt dat het aanbeet genezen is! :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 23:02

Bij genezing en kou kende ik inderdaad, maar daar heb ik nog nooit een jeukende bult bij gekregen, zeker niet al een paar weken lang. Dat vind ik er zo apart aan. Ik waag er overmorgen gewoon even een belletje aan als het nog steeds zo is, en zo niet dan vind ik het wel best _O-

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:07

Super dat het zo goed gaat.
Hier juli vorig jaar geopereerd aan een hernia, ik had precies het zelfde als jou opeens niet meer op kunnen staan en pijnscheuten.
Dat begon in april maar arts wilde dat ik eerst 8 weken ging proberen het er uit te lopen, uiteindelijk in het totaal 12 weken met extreme pijn gelopen zat zwaar onder de morfine maar ook die hielp op een gegeven moment niet meer.
Gelukkig sinds de operatie geen last meer, alleen het dode gevoel in mijn voet en enkel is nog steeds niet weg.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:04

Fijn dat het zo goed gaat!
Ik ben 1 maart geopereerd aan een hernia en mijn litteken jeukt ook best wel. Maar kan bij mij nog een stukje genezing zijn want er zit nog 1 korstje op.
Wanneer ben jij weer begonnen met autorijden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:05

Wat lekker dat je weer een beetje kan autorijden!
Bult op de rug krijg je meestal als je een dromedaris gaat worden. :j

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:30

Beterschap!
(Goeie neurochirurg uitgekozen ;-) )

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 11:41

Het litteken is weer rustig inmiddels. Wat het dan precies is waarom hij op zet en jeukt is even een raadsel, maar hij is nu weer braaf :))

Jeetje Zorry, dat lijkt me ook heftig :ook Ik hoor om mij heen wel vaker dat ik geluk heb gehad. Zeker als ik ervaringen hoor zoals die van jou, mag ik in mijn handjes knijpen dat het zo snel is gegaan bij mij :j
Ik heb er gelukkig niks aan overgehouden. Mijn moeder heeft wel nog altijd een dover gevoel in haar been sinds haar hernia operatie. Zo wisselend hoe dat kan gaan dan.

fijn Jinte! Ik kreeg van fysio de melding mee dat ik na 2 weken weer het rijden mocht oppakken, en na 3 weken het fietsen. Echter hoor ik bij anderen ook dat het heel wat langer kan duren, dus ik zou voor de zekerheid even je arts raadplegen hierover als je geen bericht daarover hebt meegekregen :j

Oh verdikkie Miranda, dat hoop ik toch niet _O- :))

Grappig, vraagteken := dat zou best wel eens kunnen. Ik weet niet hoe vaak je jongeren hebt die narcose doodeng vinden, maar als je die had op de woensdagochtend dan was het grote kans dat ik het was _O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 21:58

Morgen is de dag :):)
Om 13:45 mag ik weer terug naar het ziekenhuis voor de nacontrole. 7 weken na de operatie, en hopelijk krijg ik groen licht van de arts om werk weer op te pakken *\o/* Ik heb afgesproken met werk dat we het oordeel van de arts zouden afwachten :))

Ik ga samen met mijn moeder er naartoe. We zijn dit ''avontuur'' samen begonnen, en gaan hem ook samen afsluiten. Zij is mee geweest naar elk ziekenhuisbezoek, en we vonden het wel een mooi idee om het dan ook samen af te sluiten :D

Ik kan inmiddels zeggen dat ik me echt super voel. Litteken is braaf geweest de afgelopen paar dagen, en ik heb mijn moeder goed mee kunnen helpen in de tuin. Deze keer ook zonder dat ik moe was na die tijd, dus ik ben zo ontzettend blij daarmee :D
Ik heb eindelijk een foto van mijzelf durven maken waar ik geheel herkenbaar op sta, en kreeg een aantal reacties over dat ik weer straal. En zo voel ik mij ook, ik straal weer! <3
Voor de gein even een foto opgezocht van een jaar geleden, toen ik al een lange met flinke rugklachten rond liep.
Afbeelding

Hopelijk dus morgen een positieve afsluiter van dit hele verhaal. Voor nu, ik ben blij! :D

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:12

Succes morgen

En je hebt een hele andere blik, fijn voor je dat de pijn weg is.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 12:59

Nou, volgens mij kan ik als afsluiter van deze hele ervaring een mooie update plaatsen!

De arts gaf me groen licht om weer te werken. Ik deed het ontzettend goed, en hij kon mij vertellen dat hij tijdens de operatie een hele grote hernia weg had kunnen halen. De wond herstelde keurig, en een dag of twee na het laatste bezoek viel de korst ineens van mijn litteken af *\o/* Geen jeuk of dikke delen meer gehad. Hij gaf aan dat het kon zijn dat een onderhuidse hechting daar wellicht even langer nodig had om op te lossen. Nou, helemaal prima..ik ben er van af :')

De week erop ben ik begonnen met werken. Elke werkdag bestond uit maar 3 uurtjes. Vandaag gaan we dat voor het eerst opvoeren naar 4 uurtjes. Op de vermoeidheid en spierpijn na gaat dat super! Gelukkig deelt werk me maar 2 dagen per week in, zodat ik genoeg rust heb en met mijn bespiering en conditie aan de slag kan.

Gisteren het laatste vinkje kunnen zetten op mijn ''to-do-again list''. Ik kan weer van alles; lopen, auto rijden, lang zitten, liggen, staan, werken etc. Gisteren hebben we de fiets gerepareerd, en kon ik ook fietsen afvinken! *\o/* Toen het afgekoeld was, ben ik samen met Jarvis op pad gegaan voor een blokje om. Heerlijk om ook die vrijheid weer te hebben :D
Afbeelding

Eind goed, al goed. Ik ben ontzettend blij hoe de gang van zaken is gegaan, en ben ook erg blij met de steun van jullie in dit topic! Dank daarvoor <3
Ik heb in ieder geval geleerd nooit meer mijn rug te onderschatten, en goed te luisteren naar mijn lichaam :j

Fijn weekend allemaal! *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:01

Wat een goed nieuws!
Helemaal super. +:)+
Kijk Jarvis daar zitten, trouwe makker. <3

Jij ook een fijn weekend maar dat gaat vast lukken. :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:44

Wat fijn dat het herstel zo voorspoedig is verlopen. Nu weer alles rustig aan gaan opbouwen.

Waar ik me wel over verbaas is dat bijna iedereen waarvan ik hoor na een rugoperatie is dat ze morfine krijgen.
Ik ben in 5 dagen tijd 2x achter elkaar geopereerd maar nooit morfine gehad. Ik moest het doen met Naproxen en paracetamol
1e operatie via de rugzijde plaatjes en schroeven gezet, 2e operatie via de buikzijde en hebben ze een kooitje gezet (tussen de wervels in) gevuld met bot uit mijn bekkenkam.
Daarna nog 3 maanden met een gipscorset gelopen.

Maar ik herken heel erg hoe lekker het was om je vrijheid weer terug te hebben. Gewoon de simpele dingen als weer met de hond een klein rondje lopen, weer auto kunnen en mogen rijden.