Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:59

die 6 mins heb ik idd ook geleerd

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:09

Ik heb BHV, en elk jaar herhaling. Dus idd ook reanimeren en de aed.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:18

Het belangrijkste blijft de oorzaak van het hartfalen: ritmestoornissen zoals bv fibrillaties zijn te shocken met een aed, asystolie (geen activiteit meer) is niet te shockend met een aed: hierbij moet er dus gepompt worden en dient er medicatie toegediend te worden om eerst terug electrische activiteit op te wekken alvorens er (misschien) terug mechanische activiteit kan opgewekt worden. Dit is in een notendop het verschil tussen een schokbaar en een niet schokbaar ritme.
Dan heb je nog de hartaderbreuken maar dat is in 99% fataal en qua oorsprong niet cardiaal want het gaat in se om een fatale hypovolemische shock (geen bloed meer om rond te pompen).
Nogmaals dit is heel rudimentair uitgelegd en er zijn nog tig oorzaken en aandoeningen die tot hartfalen of plotse dood kunnen leiden...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:28

Een vriend van me heeft werkelijk een hartstilstand gehad. Gelukkig was hij vrij snel in het ziekenhuis. Na 2 pogingen om zijn hart weer aan de gang te krijgen wilden 2 van de 3 artsen stoppen, de 3de wilde het nog 1 keer proberen. Dit is nu 6 jaar geleden en hij geniet nu echt met volle teugen van het leven.
Een collega van me heeft een hartaderbreuk overleefd, simpelweg omdat hij op het moment dat het gebeurde bij een vriend van hem in het ziekenhuis op visite was en hij dus heel erg rap op de operatietafel is komen te liggen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:49

maximuss schreef:
Cinnepin: fout! Compressies worden ook gebruikt om het hart te ondersteunen bij afwijkende activiteit.

En wanneer iemand buitenbewust zijn raakt bij verstikking

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:10

moet je hem dan niet in de stabiele zijligging leggen?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:10

Volgens de BHV cursus niet. Dan blijf je compressies en beademingen geven tot de ambulance er is in de hoop dat je het bloed rond kan blijven pompen en het verstikkingsobject verder door de luchtpijp kan blazen.

Stabiele zijligging is zo ver ik weet alleen bij braken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:25

Stabiele zijligging is als een bewusteloos iemand gewoon ademt om het ademen makkelijker te maken voor het slachtoffer.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:55

maximuss schreef:
Omgekeerd wordt gasping door velen verkeerdelijk aanzien als ademhaling terwijl dit niet zo is en de reanimatie gestart moet worden...

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, lees het topic van het begin af aan mee. Ik volg een medische opleiding en daarom krijgen wij ook reanimeren, aed gebruik, en wat al niet meer. Maar het gaspen blijft voor mij iets vaags, ga je altijd reanimeren bij gasping? Ook inclusief beademen ?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:59

Ik heb enkel mijn kinder ehbo :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 03:08

MonteKarlo schreef:
maximuss schreef:
Omgekeerd wordt gasping door velen verkeerdelijk aanzien als ademhaling terwijl dit niet zo is en de reanimatie gestart moet worden...

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, lees het topic van het begin af aan mee. Ik volg een medische opleiding en daarom krijgen wij ook reanimeren, aed gebruik, en wat al niet meer. Maar het gaspen blijft voor mij iets vaags, ga je altijd reanimeren bij gasping? Ook inclusief beademen ?

Ja :) iemand ademt niet echr/functioneel

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 04:13

MonteKarlo schreef:
maximuss schreef:

Ja! Gasping is een laatste adem van iemand.

Citaat van een site; https://ikehbo.nl/reanimatie/gaspen.php?utm_source=www.google.nl&utm_medium=organic&utm_content=/ Staat ook filmpje op van Gasping

Gaspen (gasping) of agonale ademhaling is een reactie van het lichaam die lijkt op naar adem happen. Het is geen effectieve ademhaling maar een reactie van het lichaam die voorkomt bij iemand die stervende is. Het is te herkennen aan een moeilijke, zware, luidruchtige, onregelmatige en gaapachtige manier van ademhalen. En doet daarbij denken aan een vis op het droge. Gasping is eigenlijk 1 lange uitademing. Er kan een blauwe verkleuring (cyanose) van de huid in het gezicht te zien zijn. 

Het slachtoffer kan bij het gaspen ook nog bewegingen maken. Dit zijn stuiptrekkingen van de spieren door gebrek aan zuurstof. Door deze bewegingen en het happen naar adem kan het lijken of iemand nog adem haalt maar dit is dus niet het geval. Je kunt gasping herkennen door de verkleuring in het gezicht, het geen reactie krijgen op aanspreken/schudden en geen luchtstroom voelen bij mond/neus. Het heeft geen meerwaarde om te zoeken naar een polsslag want deze is er niet.

Ben zelf overigens in bezit van BHV met AED. Elk jaar herhaling sinds ik hen heb.

NaginiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 08:57

Ik heb geen EHBO, misschien volgend jaar vanuit het werk.

Ik heb wel mijn anaphalaxys training en astma training.. dus mocht iemand een epi pen nodig hebben of een astma aanval :') Dan kan ik van dienst zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:37

xMaxxiee schreef:
Volgens de BHV cursus niet. Dan blijf je compressies en beademingen geven tot de ambulance er is in de hoop dat je het bloed rond kan blijven pompen en het verstikkingsobject verder door de luchtpijp kan blazen.

Beademen als er na verslikken een object in de luchtpijp zit >;) zodat je het probleem nog dieper de longen in kan blazen en het er helemaal nooit meer uitkomt :)*

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:11

Bij verstikking in een vreemd voorwerp (volwassene) heb je wel een paar minuten vooraleer ze bewusteloos geraken. In die paar minuten gebruik je rugstoten en Heimlich om te proberen het object los te krijgen. Lukt het niet dan begin je met cpr als hij/zij crashed door hypoxie, met het 5/30/2 schema.
En check geregeld de ademweg, het object kan idd door compressies naar boven komen.
Het object door beademing verder laten schuiven is zeldzaam en op dat moment niet van belang (kan later een aspiratiepneumonie veroorzaken maar da's voor in het ziekenhuis).
Het probleem bij deze gevallen is dat je het hart meestal snel terug op gang hebt maar dat het zuurstoftekort schade heeft aangericht in de hersenen tot zelfs de hersendood.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:20

MonteKarlo schreef:
maximuss schreef:

Bij gaspen bel ik meteen 112, roep ik iemand om naar de aed te gaan (wanneer je bij een winkel oid bent), en begin ik direct met de reanimatie, als het even kan inclusief beademen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:04

Hier onder nog een mooi filmpje over gaspen waarin je duidelijk kan zien dat gaspen geen effectieve ademhaling is.

Je ziet hem happen 'als een vis op het water' (wat mensen vaak verwarren met een ademhaling) en hij heeft een blauwe gezichtskleur. Na 2x shocken zie je ineens een andere ademhaling en krijg hij kleur op zijn gezicht.
Ook zie je hier dat de spiertrekkingen die hij heeft geen teken van leven zijn maar een teken van zuurstof te kort in de spieren (hypoxie). Mensen denken hierdoor vaak dat iemand 'reageerd' omdat hij zijn handen beweegt.

Qua reanimatie is het niet volgens Nederlandse standaarden maar wel een mooi en leerzaam filmpje :)

waarschuwing: In het filmpje is een echte reanimatie zichtbaar op bondi beach van een jonge jongen. Er zijn geen wonden zichtbaar maar je ziet wel hoe er gereanimeerd wordt en geschokt wordt door de AED

https://www.youtube.com/watch?v=zKEHQ-FYxaQ

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:12

Bedankt voor het delen van het filmpje. Heel duidelijk :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:21

Ahh super bedankt iedereen voor de info! Het is me een stuk duidelijker geworden :j

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:47

Polly schreef:
xMaxxiee schreef:

Beademen als er na verslikken een object in de luchtpijp zit >;) zodat je het probleem nog dieper de longen in kan blazen en het er helemaal nooit meer uitkomt :)*

Redenatie hierbij was treat what kills first. Dus het belangrijkste: men krijgt geen zuurstof/hart staat stil. Door het object verder te blazen Krijg je hiermee 1 long vrij. Of door het object inderdaad weer omhoog te krijgen.

Ik ben geen dokter overigens, neem alleen aan dat degene die de cursus geeft er verstand van heeft. Dus mocht het troep zijn dan hoor ik het graag :')

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:32

Poeh heftige beelden en duidelijke uitleg eempiej.

Ik kan ook reanimeren (EHBO en BHV gecertificeerd), maar heb dat nog nooit 'in real life' gedaan of gezien.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:46

Ik ben 3e jaars leerling verpleegkundige. Heb EHBO en AED cursus gedaan die in het ziekenhuis werd aangeboden.

Ik heb mezelf een aantal jaar terug ook aangemeld op hartslagnu.nl
Sindsdien 1 x een oproep gehad. Een AED moeten halen, maar was niet meer nodig. Betreffende man was al bij kennis.

Verder geen reanimaties gehad.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:07

Cowgirl schreef:
Ik heb op de dierenambulance ook een cursus reanimeren AED gehad. Ik denk nu 1,5 jaar terug. Georganiseerd door een collega die zelf al 2x een reanimatie heeft meegemaakt.

Ik opperde laatst nog dat we het weer eens moeten organiseren.

De cursus koste ons geloof ik 25 euro en we waren de hele dag bezig.

Bij ons vier uur les. Zeker geen hele dag.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:18

xMaxxiee schreef:
Polly schreef:

Redenatie hierbij was treat what kills first. Dus het belangrijkste: men krijgt geen zuurstof/hart staat stil. Door het object verder te blazen Krijg je hiermee 1 long vrij. Of door het object inderdaad weer omhoog te krijgen.

Ik ben geen dokter overigens, neem alleen aan dat degene die de cursus geeft er verstand van heeft. Dus mocht het troep zijn dan hoor ik het graag :')

Yes, precies zo heb ik het ook geleerd. Hier in oktober BLS certificaat gehaald en daar werd bij het verstikkingsprotocol ook gewoon 2x beademd na iedere 30 borstcompressies. Met het verschil dat je, zolang de laatste beademing niet functioneel is (en er wss nog steeds iets vast/klem zit), je vooraf aan de volgende 2x beademen eerst kijkt of je iets in de mond ziet wat je eruit kan halen.

Maar misschien is dit ondertussen alweer veranderd, dat durf ik niet te zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 11:32

Ik heb gisteren helaas te maken gehad met een eerste reanimatie. Gelukkig goed afgelopen, maar leuk is het niet. Was een bekende. Ik was er bij toen het gebeurde.