Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:53

Voor een heleboel tips, voeding en trainingsweetjes ben ik met mijn sportschool ook te volgen op Instagram. Personaltrainerkris. Volg me, dat zou ik leuk vinden!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:34

Irkoontje schreef:
Kris schreef:
Ik doe niet aan de weegschaal.
Laatste keer zat ik rond de 72 kilo. Voor iemand van 1.67 is dat overgewicht, maar dat heb ik dus gelukkig echt niet. Daarom ben ik ook van mening dat BMI afgeschaft moet worden. Vet percentage meten is veel belangrijker. Begrijp dat niet iedereen zo'n meter thuis heeft, maar bij de body en fit shop koop je een handmeter voor nog geen 2 euro. Even lastig onder controle te krijgen, maar wanneer je elkaar meet en altijd op dezelfde plaatsen, krijg je wel een fijne indicatie!

Pff eindelijk iemand die het snapt. Indd mijn bmi is ook veel te hoog, maar mijn vetpercentage totaal niet, dus bmi zegt in mijn ogen niks

Bij mij is het juist andersom. Mijn BMI zou gezond zijn, maar mijn vet percentage is veel te hoog.
Is het ook zo dat een vetpercentage gedeeltelijk genetisch bepaald is of is dat een fabeltje? Mijn moeder kon namelijk snoepen wat ze wilde en sport nooit. Zij had een laag vetpercentage. Ook een hele snelle stoelgang. Mijn vader daarentegen sportte ongeveer 2-3 keer in de week en at normaal, maar hij zat altijd in de gevarenzone met zijn vetpercentage.
Mijn vetpercentage is ook hoog en mijn stoelgang is vrij traag. :Y)

Ik heb trouwens afgelopen zaterdag gedeeltelijk het programma gevolgd wat voor mij was opgesteld. Ik denk dat de trainer het programma niet echt goed opgebouwd heeft. Ik moest de leg press bijvoorbeeld gelijk op 50 kilo doen en ik moest mijn armspieren op 10 a 15 kilo trainen, terwijl ik die spieren nog nooit gebruikt heb. Ik heb hem dus op 5 kilo gezet, maar ik kreeg het nog amper voor elkaar.
Nou gister heb ik de gehele dag mijn schouder niet kunnen bewegen. Elke keer schoot het weer in mijn schouder richting mijn nek. -O-
Ik wil vanavond wel gaan, maar ik ga lekker aan de cardio (als dat gaat).

Eten gaat bij mij nog vrij lastig. Het gaat dagen/weken goed en dan heb ik ineens een vreetbui, dus daar is ook nog genoeg werk aan de winkel. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:35

Kris schreef:
Voor een heleboel tips, voeding en trainingsweetjes ben ik met mijn sportschool ook te volgen op Instagram. Personaltrainerkris. Volg me, dat zou ik leuk vinden!

Ik heb wel een vraag. Ik train volgens een schema, waarbij ik bij een oefening bijvoorbeeld 3 sets van 20 doe. Qua gewicht is het dan goed te doen, hoewel de laatste set dan wel zwaar is. Nou zei mijn zusje dat zij traint door het gewicht heel zwaar te zetten en dan probeert zo vaak mogelijk te herhalen. Zij zet dus de gewichten zwaarder en maakt veel minder herhalingen. Wat is het verschil hiermee qua spieropbouw? Is het een beter dan het ander?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:41

Supervixen, ik trainde volgens een 5x5 schema. Daarvoor 3x8 of 4x6. Dat is voor het bouwen van massa en kracht. Een hoog aantal herhalingen wordt vaak gebruikt voor vetverbranding. Ik ben zelf voorstander van het opbouwen van kracht, en daarna droogtrainen, dus hoge herhalingen. Als je grotere/sterkere spieren hebt, zul je veel sneller vet verbranden.
Ik kan het niet zo goed verwoorden, maar hier wordt het duidelijk uitgelegd :) : http://fitbeauty.nl/afvallen-door-eerst ... n-spieren/
Het 1 is dus niet zozeer beter. Het hangt er van af wat je wilt. Als je alleen wilt afvallen, kun je best hoge herhalingen doen. Als je graag strakker wil worden en wat gespierder, ben ik er voorstander van om eerst op kracht en massa dus spieropbouw te trainen (3x8 of 4x6 of 5x5 herhalingen) en daarna - dus na een periode van bijvoorbeeld 2 a 3 maanden - veel herhalingen te doen gedurende bijvoorbeeld een maand, en dan weer 2 a 3 maanden minder etc.
Ik doe het kwa gewicht altijd zo, dat ik de laatste herhaling echt net haal. Dat betekent dus dat je vijfde set waarschijnlijk met minder gewicht is dan je eerste.

Over BMI:
Ik heb ook een BMI van 25.5 wat dus betekent dat ik best overgewicht heb. Heb gisteren mijn vetpercentage laten meten en dat is 21.1% wat dus gewoon atletisch/gezond is. Nooit vasthouden aan een cijfertje op de weegschaal!

Eulogy

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:50

Supervixen: als het qua gewicht dan goed te doen is zou ik sowieso zwaarder gaan.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:58

Supervixen schreef:
Kris schreef:

Ik heb wel een vraag. Ik train volgens een schema, waarbij ik bij een oefening bijvoorbeeld 3 sets van 20 doe. Qua gewicht is het dan goed te doen, hoewel de laatste set dan wel zwaar is. Nou zei mijn zusje dat zij traint door het gewicht heel zwaar te zetten en dan probeert zo vaak mogelijk te herhalen. Zij zet dus de gewichten zwaarder en maakt veel minder herhalingen. Wat is het verschil hiermee qua spieropbouw? Is het een beter dan het ander?

Als je meer dan 12 herhalingen maakt, ben je op spieruithoudingsvermogen aan het trainen. Je traint dus je spieren, zodat zij het gewicht langer kunnen volhouden. Zoals je zusje traint, traint ze op maximaalkracht, dus wat je spieren maximaal aankunnen een bepaald aantal herhalingen. Ik heb ook een tijd volgens de laatste methode getraind, en maakte (probeerde) altijd 3 sets van 8 tot 12 herhalingen te maken. Daartussen moet het ergens niet meer gaan, zit je eronder, heb je teveel gewicht, zit je erboven te weinig en moet je het gewicht volgende keer hoger zetten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:53

Ok, ik train vooral om mijn spieren voor het hardlopen te versterken, dus niet om af te vallen. Mijn gewicht is prima, vetpercentage is 24%, wat eventueel nog iets omlaag kan. Ik heb in oktober de spartan race, een obstakelrun van 13km en mijn tweede halve marathon. Daarvoor wil ik wat meer kracht hebben.
Sinds ik ben gestart, drie maanden geleden, heb ik bij een aantal oefeningen al meer gewicht gepakt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:42

Oef, in 3 maanden tijd maar bij een paar oefening meer gewicht, dat klinkt in mijn oren als heel weinig progressie..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 15:51

Saintelette schreef:
Oef, in 3 maanden tijd maar bij een paar oefening meer gewicht, dat klinkt in mijn oren als heel weinig progressie..

Of ze is misschien iets te zwaar begonnen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:00

Saintelette schreef:

Bij wie bedoel je?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 16:08

Frummels schreef:
Saintelette schreef:

Bij wie bedoel je?

Het komt op mij over dat ze reageert op het laatste stukje van Supervixen.

Voor zover ik weet staat er geen tijd voor wanneer je naar een zwaarder gewicht 'moet'. Ieder stapje in de goede richting kun je trots op zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:21

Ik mag zo weer sporten.
Lekker gewerkt tot half 4, nu thuis de pony's aan het doen.
Om 5 uur even een soepje eten, en dan sta ik als het goed is om 6 uur in de sportschool, en dan na het sporten eet ik de rest. :)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:36

Supervixen schreef:
Ok, ik train vooral om mijn spieren voor het hardlopen te versterken, dus niet om af te vallen. Mijn gewicht is prima, vetpercentage is 24%, wat eventueel nog iets omlaag kan. Ik heb in oktober de spartan race, een obstakelrun van 13km en mijn tweede halve marathon. Daarvoor wil ik wat meer kracht hebben.
Sinds ik ben gestart, drie maanden geleden, heb ik bij een aantal oefeningen al meer gewicht gepakt.

Dan zou ik zo blijven trainen als je nu doet, misschien afwisselen met de andere methode, als je helemaal overgaat, kan je daar 'traag' van worden. Ik doe voor mn werk best vaak hindernisbaan trainingen, en ik merk nu ik meer op krachtuithoudingsvermogen train, dat het makkelijker is. Ik zou wel kijken of je specifieke trainingen erbij kan doen, ivm obstakelrun, tenzij je daarin natuurlijk al gevorderd bent, maar een goede techniek helpt echt.

Ik heb vandaag gemountainbiked, ben gesloopt, inclusief puddingbenen. Woensdag waarschijnlijk een soort wedstrijdje ook mountainbike, over hetzelfde traject.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:08

Jolien87 schreef:
Saintelette schreef:

Het komt op mij over dat ze reageert op het laatste stukje van Supervixen.

Voor zover ik weet staat er geen tijd voor wanneer je naar een zwaarder gewicht 'moet'. Ieder stapje in de goede richting kun je trots op zijn.

Mijn post ging idd over supervixen. Ik bedoel het ook niet als 'schaam je'! Maar meer dat je eens naar de effectiviteit van je training moet kijken. Als je na 3 maanden maar bij enkele oefeningen iets vooruit bent gegaan, dan train je wellicht niet efficiënt. En het is natuurlijk zonde om er veel tijd in te stoppen en dan weinig resultaten te behalen. Althans, zo begreep ik haar post. ;)
Het kan natuurlijk ook zijn dat je eerst wel vooruit bent gegaan maar nu je lichaam niet meer voldoende 'uitdaagt' om vooruit te gaan. Dan moet je op zoek naar een andere oefening voor die spier. Ik heb dat met m'n biceps. Ging heel mooi omhoog in gewicht, maar blijf nu steken bij 5kg. Dan een andere oefening zoeken om de biceps op een andere manier te prikkelen om over die drempel te komen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:18

Renske_W schreef:
Ik mag zo weer sporten.
Lekker gewerkt tot half 4, nu thuis de pony's aan het doen.
Om 5 uur even een soepje eten, en dan sta ik als het goed is om 6 uur in de sportschool, en dan na het sporten eet ik de rest. :)

Ik ga vanavond weer! Iets later op de avond!
Paar dagen goed ziek geweest door voedselvergiftiging! Gelukkig bleef yoghurt en wat banaan redelijk zitten afgelopen dagen.

Ik doe niet meer aan de weegschaal :') de teller loopt alleen maar op en mijn broeken worden alleen maar strakker _O- toch positief omdat ik dus een gespierdere bips en benen heb gecreëerd afgelopen maanden :D

Jolien, je bent een topper! Ga vooral
Zo door en blijf zeker 1x per maand ongeveer die zelfde foto's maken! Over een jaar herken je je niet meer terug! *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:22

Wat is normaal dan qua vooruitgang met gewicht? Ik fitness nu 2, liefst 3 keer per week en loop 3 keer per week hard. Het is wat lastig plannen met werk en hardloopwedstrijden in het weekend.

Buikspieren doe ik bijvoorbeeld bijna het dubbele gewicht nu. Ook optrekken en dips met de armen gaan nu 5 kilo zwaarder. Leg press doe ik ook 10 kilo meer en wil ik nog met 10 kilo meer gaan proberen. Vind ik zelf best ok in krap 3 maanden tijd (Eind mei begonnen).
Na mijn vakantie heb ik weer een sportafspraak, dus zal dan ook overleggen over vooruitgang.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:22

Noteer het voor jezelf. Ik heb een super fijne fitness app waar alle oefeningen instaan incl de gewichten die ik gebruik. JEFIT heet ie.

Per persoon ook totaal verschillend qua gewichten. Ik heb een split schema, en merk meestal wel dat ik de week of 2 weken erna bij de laatste set een tandje erbij kan. Maar met bankdrukken bijvoorbeeld duurt dat veel langer mij mezelf.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:47

Er is geen normaal in fitness land. Zolang jij je er goed bij voelt en je geen blessures krijgt ben je lekker bezig!
Ik maak meestal schema's volgens het volgende principe: 3 sets van 12 herhalingen. In de eerste set moet nummer 12 zwaar zijn. 2e set nummer 11 en 12 en in de laatste set 10, 11 en 12 lekker zwaar. Is dat het geval, dan is het gewicht goed. Geen moeite mee, zwaarder gewicht pakken. Teveel moeite mee, dan minder gewicht. Wanneer je in de eerste set de eerste herhaling al niet kan maken moet je echt een andere trainer zoeken Wieldop!
Daarnaast is vet percentage niet genetisch bepaald. Metabolisme wel!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:18

Supervixen schreef:
Buikspieren doe ik bijvoorbeeld bijna het dubbele gewicht nu. Ook optrekken en dips met de armen gaan nu 5 kilo zwaarder. Leg press doe ik ook 10 kilo meer en wil ik nog met 10 kilo meer gaan proberen. Vind ik zelf best ok in krap 3 maanden tijd (Eind mei begonnen).
Na mijn vakantie heb ik weer een sportafspraak, dus zal dan ook overleggen over vooruitgang.

Ik dacht dat je bedoelde dat je in die 3 maanden echt maar bij een of twee spiergroepen 1 kg erbij kon pakken ;) maar dat is gelukkig niet zo.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:23

Zo ik heb mijn rondje er weer opzitten en ben wederom weer gesloopt. :))
Heb echt een conditie van 0,0
hoop dat dat gauw beter gaat worden.
Mijn rondje krachttraining is prima te doen, maar de cardio. _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:00

Kris schreef:
Er is geen normaal in fitness land. Zolang jij je er goed bij voelt en je geen blessures krijgt ben je lekker bezig!
Ik maak meestal schema's volgens het volgende principe: 3 sets van 12 herhalingen. In de eerste set moet nummer 12 zwaar zijn. 2e set nummer 11 en 12 en in de laatste set 10, 11 en 12 lekker zwaar. Is dat het geval, dan is het gewicht goed. Geen moeite mee, zwaarder gewicht pakken. Teveel moeite mee, dan minder gewicht. Wanneer je in de eerste set de eerste herhaling al niet kan maken moet je echt een andere trainer zoeken Wieldop!

Dat lijkt me een fijne richtlijn met die herhalingen!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 21:38

Kris schreef:

Ik ben blij dat je het zegt want dit is precies hoe ik de kracht workout ervaar, behalve dan dat wij 3x15 sets doen.
Wij hebben zelf de eerste keer ook een beetje lopen sleutelen aan de gewichten, sommige oefeningen waren te zwaar en sommige juist weer te licht. Gelukkig was onze sportcoach het hier ook helemaal mee eens.

Vanavond was weer een lekker avondje hard gaan.
Nu gaan we vrijdagochtend op vakantie dus en woensdagavond hebben we het afscheid van groep 8 dus de rest van de week en de daaropvolgende 3 weken gaat de sportschool niet meer lukken. -O-

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:33

Interessant als beginneling al die reacties over set, opbouw van spieren etc. Ik steek er veel van op!

Kris, bedankt voor de info! Op jouw reactie van metabolisme heb ik een heel interessant artikel gevonden op internet.
Dan klopte mijn gevoel dus wat betreft het programma. Mijn afspraken met de trainers worden steeds geannuleerd, daarnaast wil ik ook eigenlijk zelf kiezen waar ik die dag zin in heb om uit te voeren. De tips met de 3x12 sets en de 11 -12 mogen pas 'zwaar' zijn, ga ik volgen.

Het programma dat ik nu heb is;
10 minuten crosstrainer op 3-4-5-6-4 en elke hoogte 2 minuten. Daarnaast werd mij voor een aantal apparaten (kracht) sets van 3 x 15 keer geadviseerd.
Ik heb aangegeven dat ik graag zou willen afvallen. Is dit dan een goed schema om af te vallen?

Ik heb zelf uiteindelijk gister een programma gemaakt van 20 minuten cross trainer met een opbouw van 3-4-5-6 en daarna 2 minuten cooldown. Daarna verschillende kracht apparaten gedaan (3x15) met een stand waarbij ik het effect heb dat jullie aangaven (12 mag zwaar zijn, 11 en 12 etc.). En daarna nog 10 minuten op een soort cross trainer waar je 'rent' met daarna 2 minuten cooldown. Omdat ik naar mijn idee te weinig cardio deed.

Daarnaast adviseerden ze om een voedingsschema van 1250 calorieën aan te houden. Ik ben ook maar 1.65 cm en heb een hoog vet percentage, alleen merk ik dat als ik een paar dagen die hoeveelheid calorieën heb gegeten ik een vreetbui krijg :o .

Jolien, krijgen we nog progressie foto voor jouw vakantie? *\o/*

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 14:45

Wieldop, dat heeft denk ik weinig zin omdat je minimaal verschil ziet. Ik ben van plan om iedere maand een foto te maken, dus jullie zullen even geduld moeten hebben tot na de vakantie. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:44

1250 kcal is ook wel heel weinig. Dat zou ik nooit kunnen volhouden als ik ook intensief zou moeten sporten. Dan zou ik ook vreetbuien krijgen.