Zware jeugddepressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:44

Als ik je een tip mag geven, probeer ook ritme in je vakantie te hebben. Lig niet elke dag tot 14.00 in bed of weet ik het wat, daar wordt je niet beter van, hoe verleidelijk het ook is haha.

Je bent op de goede weg TS, veel plezier bij je beste vriendin!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 20:57

Gisteren avond naar een concert geweest (A day to remember) maar dat was geen goed idee. Hier draag ik dan ook de gevolgen van nu, ik ben zooo moe en er zit echt geen fut in mij. Hoofdpijn etc, ook gisteren op het concert een breakdown gehad en gewoon beginnen huilen omdat het allemaal even te veel werd. Uiteindelijk was het wel een super avond maar hieruit heb ik toch besloten dat ik nog heel erg moet opletten met wat ik doe enz.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:03

Wat vervelend zeg.. Denk je wat leuks te gaan doen en dan verloopt het zo..
Wel fijn dat het uiteindelijk toch beter ging!

Accepteer dat je moe bent en dat het niet zo goed ging, rust uit en eet en drink goed ;)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 08:45

Ik ben eigenlijk bij het voorlaatste liedje helemaal ingestort... M'n beste vriendin had net een paniekaanval gehad en ik ben gewoon mee beginnen panikeren. Uiteraard me sterk gehouden (onbewust) tot het beter ging met haar en toen ben ik gewoon beginnen huilen.
Vandaag ook met een negatieve vibe opgestaan... (ironisch, ik draag momenteel een shirt met "bad vibes" op :+). Ik ben momenteel onderweg naar school en ik ben eens benieuwd hoe lang ik het vandaag volhoud.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 20:40

Deze middag toch naar huis gegaan omdat er 2 uren weg vielen. Ben gaan rijden met m'n verzorgpaard maar zit nu weer even helemaal in een dip. Ik ben heel de dag bezig geweest en nu ben ik zó op en vermoeid, dat brengt bij mij ontzettend veel en sterke negatieve gevoelens en gedachten op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:42

Luca03 schreef:
Deze middag toch naar huis gegaan omdat er 2 uren weg vielen. Ben gaan rijden met m'n verzorgpaard maar zit nu weer even helemaal in een dip. Ik ben heel de dag bezig geweest en nu ben ik zó op en vermoeid, dat brengt bij mij ontzettend veel en sterke negatieve gevoelens en gedachten op.

Volgens mij wil je nog even wat te veel. Je energie is op en je gaat toch door, probeer een beetje op jezelf te passen :(:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:43

Je hebt naar mijn idee weer even tijd nodig om op te laden, kan dat kloppen?

Even een stapje terug doen

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:43

Heel herkenbaar TS! Doordat je moe bent word het ook moeilijker je er tegen te verzetten, op tijd rust nemen is dan echt een pre en nodig. Probeer jezelf dat ook te gunnen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 20:53

Ik wil inderdaad té snel té veel maar, ik vind het zo'n rot gevoel om het te willen maar niet kunnen en koppig dat ik ben doe ik het dan toch. Ik weet dat als ik doorga, ik weer in m'n uitputtings depressie kom en dat wil ik vermijden. Maar ik wil ook gewoon door kunnen gaan en kunnen sporten zonder erna echt dood op te zijn. Het is zo frustrerend, ik zou mezelf wel iets kunnen aandoen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:26

Ik begrijp heel goed dat je baalt van jezelf .. Ik ben zelf overspannen en begin ook weer te werken. Het is heel erg balen dat je steeds weer geconfronteerd wordt met het fijt dat je sommige dingen niet aan kan al lijkt het nog zo simpel.. Vandaag heb ik zelf weer zo'n dag.
Probeer je frustratie los te laten. Hoe meer jij je hier tegen verzet, hoe meer energie het van je kost.
Je hebt echt wel positieve vooruitgang gehad afgelopen tijd. Naar het concert gaan heeft te veel gevergd van je. Ik zou er ook niet naar toe moeten gaan, ik ben alleen maar overspannen.
Laad jezelf op, vertroetel jezelf en pak de draad weer rustig op.
Probeer wel te leren wat je grenzen zijn ;) iets er overheen is wel goed maar niet te veel en te vaak.
Uiteindelijk kom je steeds verder :j

Niet druk maken ts..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:51

Andere vraag: zijn er dingen die jij kunt doen op het moment dat je bek-en bekaf bent...?

Zo heb ik een paar cd's (...staan inmiddels in mijn telefoon...) die maken dat mijn hersenen alfagolven gaan produceren.
Dan moet ik nog steeds wel de beslissing nemen 'pak de koptelefoon, zoek dat programma op', maar daarna kan ik rusten, terwijl "die rotstemmen" minder worden.
Dat helpt.
(En daarna val ik doorgaans in slaap, ook niet weg.)

En wat goed en sterk van je om stoer te blijven terwijl je vriendin paniekerde. Zoiets vreet energie, dat snap ik.
En ook goed om daarna te gaan huilen: dat kan de spanning afvoeren!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:15

Hoe gaat het vandaag met je?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 12:34

@ Janneke
Meestal ga ik gewoon een beetje hersenloze entertainment kijken, soaps enzo. Of ik scroll een beetje rond op bokt, of ik zet m'n muziek op. M'n muziek is echt wel m'n lifesaver, dat overstemt meestal m'n gedachten wel.

Gisteren was een vermoeiende maar fijne dag, op school wat dingen afgewerkt waar we al heel lang mee bezig zijn en daarna gewoon naar een vriend gegaan waar ik dit weekend verblijf om wat afleiding te hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:33

Wat fijn ts!

Neem ook bij de vriend je rust ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:06

Blijf inderdaad je rust nemen en doe toch vaker even een stap terug ook al is het moeilijk om dingen te laten :j
In mijn moeilijke periode zag ik paarden wel als mijn afleiding maar reed ik niet omdat het mij kostbare energie koste.
Ik ging gewoon op de hooikar of ergens in de wei naar ze zitten kijken om een voorbeeld te noemen :j
Je zelf niet zo uitputten! Je hebt je energie hard nodig.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 18:06

Ik ben terug thuis, het weekend heeft me wel goed gedaan. Veel geslapen maar ook heel veel plezier gehad. Nu een rustige avond thuis met m'n mama en zusje.

Qua rijden etc. Als ik ga rijden zou ik eigenlijk daarna rechtstreeks naar huis moeten gaan maar donderdag ben ik nog van alles gaan doen waardoor het te veel werd en ik daarna echt heel moe was. Uit het rijden haal ik een ontzettende positieve vibe. Als ik echt niet genoeg energie heb doe ik meestal gewoon grondwerk of ga ik een beetje spelen met m'n paardjes.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:59

Dat is wel het leuke aan paarden, als ik me niet lekker voel ga ik soms ook gewoon hooi geven en knuffelen. Dat is soms al genoeg om wat positiever te zijn, omdat even niets moet.

Fijn om te horen dat het weekend je goed deed. En dat je ook tijd voor rust genomen hebt.
En ook goed dat school toch fijn was, ondanks dat het wat vermoeiend was. Dat is echt fantastisch.

Het is ook een rot gevoel he, als je zoveel wil maar niet kunt. Maar gun jezelf toch om geen druk te zetten, ook al is dat moeilijk. Je doet het goed, zeker door rust te nemen en toch wat leuks te doen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 00:01

Ik ben zó gedemotiveerd de laatste dagen, jezus ik word echt ziek van mezelf. Zelfs hele dagen op school zitten lukt niet meer omdat ik zo gedemotiveerd ben. Slapen wil ik niet, iets doen wil ik niet. Ik ben alles zo beu. De sleur van het leven, ik zie er zo tegen op om nog 80 jaar te leven in deze sleur. Ik ben momenteel zo gefrustreerd dat ik met dingen zou kunnen beginnen gooien. De dood klinkt nu zó aantrekkelijk, gewoon door de rust die het in mijn ogen uitstraalt. Het eindelijk verlost zijn van het leven, de drukte, de frustratie.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:29

Is er een manier waarop je wel geholpen kunt worden wellicht?
En nee nee nee ik wil niet de dood horen.
Je verdient het niet, je werkt er al zo hard voor.
Je bent het meer dan waard

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:58

Klopt het als ik zeg dat je nu vooral zoekende bent naar rust? ontspanning? vreugde misschien? motivatie? Hoe zou je die zaken op een andere manier kunnen bereiken dan dmv de dood? Naar je paardjes gaan? Iets gaan doen met vriendinnen? Filmpje kijken? ergens onder een dekentje zitten met een lekkere kop thee?...
Het valt me op dat je als een van de eerste zaken die niet lukken opnieuw school noemt. Hoewel ik kan begrijpen dat je dat belangrijk vindt en niet langer dan nodig op de schoolbanken wil zitten, zou ik mij nu even niet al te druk maken om school. Als je je zo slecht voelt, IS naar school gaan gewoon moeilijk. Het vraagt heel wat van je wat je door de depressie momenteel moeilijk kan opbrengen: (prestatie)motivatie, concentratie, energie, ... Als je je beter voelt, komt dat wel terug. Ga je nu echter (te)veel nadruk leggen op school, ga je merken dat het inderdaad moeilijk is en komt er frustratie waar je het vervolgens ook moeilijk mee hebt. Haal die druk echt even van school af; er zijn belangrijker zaken nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:03

Luca03 schreef:
Ik ben momenteel zo gefrustreerd dat ik met dingen zou kunnen beginnen gooien. (....) gewoon door de rust die het in mijn ogen uitstraalt. Het eindelijk verlost zijn van het leven, de drukte, de frustratie.

Er is een gezegde, dat "depressie ingeslikte woede is".
Smijten dus!!
Ram op kussens!!
Je zo voelen, dat wil je niet! (Dat wil niemand, zo rot is het.)

En na het smijten en rammen is de druk minder en de frustratie geuit - "daar word je weer mens van".

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:10

Janneke2 schreef:
Luca03 schreef:
Ik ben momenteel zo gefrustreerd dat ik met dingen zou kunnen beginnen gooien. (....) gewoon door de rust die het in mijn ogen uitstraalt. Het eindelijk verlost zijn van het leven, de drukte, de frustratie.

Er is een gezegde, dat "depressie ingeslikte woede is".
Smijten dus!!
Ram op kussens!!
Je zo voelen, dat wil je niet! (Dat wil niemand, zo rot is het.)

En na het smijten en rammen is de druk minder en de frustratie geuit - "daar word je weer mens van".

Mee eens maar: ben wel lief voor jezelf. Jezelf pijn doen moet hier geen onderdeel van zijn hoe verleidelijk ook.

Ik blijf ook van mening dat school eigenlijk nauwelijks belangrijk is op dit moment voor jou ts.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:48

Misschien een boksbal kopen? Iets waar je tegenaan mag slaan en dat ook geen kwaad kan? Of inderdaad ergens gewoon met een bal gaan smijten waar het geen kwaad kan. Dat kan inderdaad heel veel frustratie weghalen en dan weer ruimte bieden voor andere gevoelens.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 15:32

Een boksbal is me net iets te duur.
Inmiddels terug van m'n psychiater, hij heeft me weer thuis gezet komende 2 dagen (volgende week heb ik vakantie). We gaan samen zitten op school met de leerlingenbegeleiders om te zien of er iets mogelijk is qua deeltijds school of iets in die aard.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:57

wat spijtig telezen ts..
Ook ik heb het idee dat je school maar even "los" moet laten, ik heb het al eerder genoemd.

Fijn dat er gezocht gaat worden naar een oplossing! En natuurlijk wil je je niet zo voelen.. Komt uiteindelijk allemaal wel goed lieve ts :(:)
Boos zijn mag! Ga lekker gooien met strobalen of zo!