Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:04

Wat ik me nu ook net bedenk is heb je wel eens bloed geprikt voor vitamine te kort? Dat kunnen soms ook klachten meebrengen.

Het is een optie om te testen, maar ik denk toch dat het stress is. En aangezien je huidige leef situatie, zou ik denken dat je toch wel gespannen bent. Ik zou niet te veel van jezelf vragen, vooral uitrusten, tv kijken bijvoorbeeld of een middag dutje. Het zou toch vervelend zijn als je in een cirkel terecht komt dat je honger hebt maar te misselijk van de honger om te eten.

Als je dat een lekkere combinatie vind, dan zou ik dat proberen. Elk lichaam reageert anders op dingen, je kan zoethout en melk proberen. Je merkt gauw genoeg of er wel of geen verschil in zit.

Lady24

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 13:13

Ik weet niet of er getest is op vitamine tekort. Zou me niets verbazen als ik nu wel tekorten heb.

Ik doe al weken lang niets anders dan uitrusten, op de bank liggen en zitten. Pas sinds ik vrijdag uit het ziekenhuis ben ben ik iets meer gaan doen, gisteren dan al mijn spullen verhuisd maar verder doe ik heel weinig.

Helaas is die cirkel van honger en misselijk zijn er al, en ik weet niet meer hoe ik eruit moet komen.. het enige wat ze in het ziekenhuis zeiden: "blijf proberen om te eten". Wat ik ook doe, maar er komt gewoon geen verandering in. Deze week ga ik me nog inschrijven bij de nieuwe huisarts en dan ga ik daar maar weer eens vragen of ze nog iets weten..

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:19

Misschien kan je dan ook navragen naar het medicijn mirtazapine (aka. remeron). Dat slik ik ook. Het is een soort anti-depressiva. Het wekt je eetlust enorm en je word er ook suf van waardoor je beter gaat slapen. Ik ben nu in het stadium dat ik kan afbouwen, ben al een tijdje gestopt maar toch weer begonnen. Afbouwen van dit medicijn is echt heel moeilijk. Had aldoor huilbuien en eetlust compleet verdwenen, dus mijn gewicht was zo erg gedaald dat het gevaarlijk werd. Het is wel een heel goed hulpmiddel, het heeft mij in ieder geval enorm geholpen. Maar je betaald er dus wel een prijs voor.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 13:21

Mirtazapine slikte ik voor ik met de escitalopram begon. Ik kreeg de mirtazapine om wat beter in te slapen, maar ik werd er idd ook heel hongerig van en was aangekomen. Maar ik durf gewoon niet weer aan antidepressiva te beginnen..

Zou dit nog een nasleep zijn van het stoppen met de mirtazapine?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:28

Ligt er aan hoe lang het geleden is dat je gestopt bent? Ik had er wel heel veel moeite mee. Ik woog in mei 60 kilo, ben toen gestopt. Kreeg toen de afkickverschijnselen en daalde al snel naar 56. Ook omdat mirtazapine vocht vasthoudt, dus dat gaat er het snelste af. Toen daarna kreeg ik een paard om te verzorgen waardoor ik elke dag actief was, door mijn verminderde eetlust kon ik die verloren energie er niet meer bij eten. Een paar week terug was ik dus gedaald naar 53 kilo terwijl ik echt minstens 60 moet wegen! (ben 1.79) Dat vond mijn psychiater te gevaarlijk dus we zijn nu weer begonnen met 7,5 mg. Het gaat heel goed, het is echt heel weinig maar ik merk wel dat ik me nu beter voel. Ik ben nu alweer gestegen naar 57 in die paar weken.

Ik snap het heel goed dat je niet weer opnieuw wil beginnen, ik vind het ook zo onwijs jammer dat ik er aan vast zit. Maar als het niet wil zoals het hoort, dan moet het maar zoals het wilt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 13:32

Het is al wel weer een poos geleden dat ik daarmee gestopt ben, zo'n maand of 2 al denk ik.. Maar de misselijkheid klachten zijn denk ik alweer een week of 4 bezig, en eigenlijk dezelfde dag dat ik met de escitalopram begonnen ben verloor ik mijn eetlust. Misschien heeft het toch allemaal wel met elkaar te maken..

Jeetje, dan was je inderdaad wel zodanig afgevallen dat het niet leuk meer was..
Ik weeg nu 60 en ik ben 1.67 lang, dus ik zit ook al wel op het randje nu. Ik wil in ieder geval mijn eetlust gewoon weer terug..
Ik slikte toen trouwens 15mg mirtazapine als ik het goed heb.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:44

Hmm ja, dat is inderdaad best lang geleden al. Zulke symptomen komen eigenlijk al vrij direct voor nadat je gestopt bent. Je lengte en gewicht verhouding is nog prima te doen, pas rond de 53/50 word je echt te licht voor je lengte en moet je je zorgen maken.

Je kan zoals mij doen dat je onwijs laag begint, dus ook 7.5 En dan na een paar weken weer stoppen. Dat is voor mij nu ook het plan, als mijn gewicht weer wat omhoog is dan ga ik ook weer stoppen. Moet uiteindelijk toch zonder kunnen! :D

Je kan het eerst ook nog even aanzien, kijken of de kalmerende huis tuin en keuken middelen helpen of niet. Kook je zelf? Ik woon nog bij mijn ouders, maar soms dan kook ik voor mezelf, en dan merk ik toch dat koken (de geuren) de eetlust wat opwekt. Daarom krijgen mensen bij een 3 gangen menu ook eerst soep, soep helpt heel goed om je eetlust op te wekken door de geur die er vanaf komt. Zo vind ik het ook fijn om naar de supermarkt te gaan en mijn eigen eten uit te kiezen, dan kan ik echt nadenken van goh.. waar heb ik nu toch echt zin in? Als ik al dat eten zie liggen dan krijg ik toch wel ideeën van wat ik nu wil.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:07

Ik word misselijk van de meeste geuren dus dat schiet niet echt op haha!
Ik slik ook ondansetron en ik weet niet of ik daarbij ook mirtazapine kan slikken, dat zou ik deze week moeten uitzoeken.
Van de mirtazapine kon je ook weer maagdarmklachten krijgen dus daar ben ik dan weer bang voor...
Tuurlijk is mijn gewicht nu nog te doen, maar ik wil er echt niet meer vanaf hebben. Ik heb nu al een pijnlijke bips als ik op een harde stoel zit :\

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:33

Dat kan, maar had je dat de vorige keer ook? Ik heb geen last van klachten gehad, mijn misselijkheid werd juist minder! :o Loop je nu ook bij een psychiater? Ik zou het dan daar even vragen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:37

Nee de vorige keer heb ik daar geloof ik geen last van gehad.. Maar omdat alles nu al een beetje van slag is zeg maar, en ik zo weinig eet..

Nee ik loop niet bij een psychiater. Wel hebben we een huisarts hier gebeld of ik daar ingeschreven kan worden en daar horen we morgen meer over, dus dan kan ik gelijk informeren of het mogelijk is om weer mirtazapine te gebruiken. Durf het nu niet aan icm de ondansetron.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:40

Ik dacht dat mirtazapine alleen door psychiaters en psychologen voorgeschreven mocht worden. Ik zou dus inderdaad ook niet zomaar zonder toezicht weer beginnen. Wel fijn dat je voor jezelf een psychiater regelt, zij kunnen jou daar vast wel bij begeleiden! Misschien weten hun ook wel een andere oplossing.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:43

Ik had een erg lage dosering van mirtazapine, misschien dat huisartsen dat wel voor mogen schrijven.. of misschien had ze ook geleerd voor psychiater, ik heb geen idee haha.
Ik ga zeker niet zomaar zonder begeleiding allerlei dingen uitproberen, ben als de dood dat het fout gaat.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:49

Snap ik heel goed! Ik wens je in ieder geval heel veel succes en ik hoop dat je je snel beter voelt!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 15:14

Dankjewel! :)
Hoop dat het afbouwen bij jou nu beter gaat!

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:43

Ivy_ schreef:
Ik slik nu al ruim 2,5 week de escitalopram niet meer, lijkt mij dat het daar nu niet meer van kan zijn...
Ik slik nu Ondansetron tegen de misselijkheid, maar ervaar toch ook nog wel maagzuur. Ik durf niet te zeggen of ik nu iets tegen maagzuur kan nemen als ik ook Ondansetron slik.

Fruit eet ik wel, rijstewafel ook, maar ik heb ondertussen zó'n hongergevoel af en toe dat het niet leuk meer is.. Ik drink nu ook cola, hopen dat dat het maagzuur ook wat kan kalmeren. Ik zal vanmiddag in de winkel kijken of er nog meer dingen zijn die ik kan eten/drinken.
Moet je tegen maagzuur de échte cola hebben of volstaat bijvoorbeeld cola van de lidl ook?

Janneke, zeg dat wel. Een ongeluk komt nooit alleen...

En maanlicht, bedankt!

Duurt vrij lang voordat je lichaam weer gewend is aan de oude situatie zonder ssri. Het medicijn is je lichaam uit maar je lichaam heeft lang nodig om de waarden weer zelf op orde te kunnen houden.

Na het eenmalig gebruikt van een pilletje xtc (werkt ook op serotonine, ssri is oa. afgeleid van een stofje in xtc) ben je ook minimaal een maand verder voordat je op de oude waardes zit van voor het gebruik.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:47

Ik at net een bakje vanille vla (niet te veel, bodempje maar ofzo), geen succes. Gelijk weer misselijk en de maagzuur werkt ook niet.
Wanneer houdt het op? Wat kan ik nog doen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:56

Naar, hoor!
Wat bedoel je met 'maagzuur werkt ook niet '?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:57

Ik bedoel dat het maagzuur ook niet weggaat, en dat de misselijkheid in stand lijkt te houden.
Deed geloof ik 2 dingen tegelijk toen ik dat typte..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:00

In principe mag je bij ondasteron gewoon iets voor de maag slikken en ook mirtazepine is geen probleem.
Maar zou het wel in overleg met je nieuwe huisarts doen. De mirtazepine zou ik nu niet aanraden dat kan in het begin ook weer misselijkheid veroorzaken minder als srri's maar toch ik zou nu het risico niet nemen.
Maagbeschermer bv omeprazol zou je nog zelf bij drogist kunnen halen is lage dosering en kan niet zoveel kwaad.
Ben je als je op bed ligt ook misselijk ? Soms helpt het namelijk als je voor dat je op staat in bed al iets wat licht valt te eten. Bv van die simpele goedkope droge biscuits of simpele crackers die met een verjaardag vaak op tafel staan.
Dit is allebei heel licht verteerbaar en brengt je spijsvertering wat op gang. Je zou zelfs voordat je gaat slapen een thermoskan met slappe thee naast je bed kunnen zetten. En dan 's morgens in bed eerst langzaam wakker worden met thee en wat crackers of biscuit.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:11

Nee ik ben juist in bed niet tot nauwelijks misselijk en ook dan weinig last van maagzuur. Het komt in de loop van de ochtend vaak opzetten.
Ik ga kijken dan of ik iets van omeprazol kan halen.
ik had laatst van de huisarts pantoprazol gekregen maar ik werd daar juist nog misselijker van? Is dit met omeprazol ook zo?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:17

Ivy_ schreef:
Ik bedoel dat het maagzuur ook niet weggaat, en dat de misselijkheid in stand lijkt te houden.
Deed geloof ik 2 dingen tegelijk toen ik dat typte..

....klinkt mij in de oren als een maag die niet zuur genoeg is.

Ooit had ik een hersenschudding en braakte ik een halve dag 'dat het een aard had'. Tegelijkertijd had ik vreselijke honger, maar ik had al mijn maagzuur ook weggegooid in het braakbakje....
Het enige wat toen tot en met mijn maag naar binnen kon waren zure dingen zoals yoghurt en sinaasappelsap. (Meer zaken kon het ziekenhuis om een duistere reden niet leveren.)

(En zou dit zo zijn, dan doen "maagbeschermers" die ont-zuren beslist kwaad. Die houden dan het probleem in stand. Ze worden beschermers genoemd omdat ze maagzweren moeten voorkomen, NIET omdat ze de verteringsfunctie van de maag zouden helpen, want dat doen ze niet.)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:18

Ivy_ schreef:
Nee ik ben juist in bed niet tot nauwelijks misselijk en ook dan weinig last van maagzuur. Het komt in de loop van de ochtend vaak opzetten.
Ik ga kijken dan of ik iets van omeprazol kan halen.
ik had laatst van de huisarts pantoprazol gekregen maar ik werd daar juist nog misselijker van? Is dit met omeprazol ook zo?

Dat zou je moeten uitproberen maar het valt in dezelfde groep dus het kan wel. Anders moet je bij de apotheek antagel halen dit is een drankje die niet in dezelfde groep valt.
Als je in bed niet misselijk bent zou ik toch mij tip eens uitproberen. Wie weet helpt het en kan je daardoor kleine beetjes door de dag heen gaan eten waardoor je uit deze visceuze cirkel komt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:20

Dus als je last van zure oprispingen hebt en af en toe een brandend gevoel in de slokdarm is je maag juist niet zuur genoeg? En dat kan ook misselijkheid blijven veroorzaken?

Kleine dingen eten probeer ik de hele dag te doen. Volgens het ziekenhuis zou het dan moeten verbeteren maar dat doet het dus niet...
De ellende is gewoon dat ik niet precies weet waar het vandaan komt en ook niet weet wat er precies aan de hand is, en dus ook niet kan handelen ernaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:25

Ja, zure oprispingen komen vaak omdat je maag te weinig zuur is.
Misselijkheid kan door veel zaken veroorzaakt worden - maar beslist ook door een maag die niet zuur genoeg is.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:27

Ooo ik bedenk mij net iets he. Ik gebruikte tegen misselijkheid pillen tegen wagenziekte, gewoon die goedkope van de kruidvat (die dure primatour smaakt namelijk super vies). Als je misselijk word door een duizeligheid of medicatie of zelfs bij een lichte buikgriep dan kan dat super goed helpen. Werkt echt als een trein bij bepaalde soorten misselijkheid.

Ik heb trouwens altijd geleerd geen melkproducten te gebruiken bij maag problemen.
Door melk ga je meer slijm aanmaken wat je lichaam kwijt wilt, en veel mensen hebben onbewust een hele lichte intolerantie voor melk waardoor je dus juist last van de buik krijgt (gas, darmen van slag, maagzuur van slag doordat je er iets basisch opgooit etc.)

Gember kun je ook in capsules kopen als je het zoals ik niet weg krijgt.