In de overgang- wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:44

Het is niet alleen mijn buik, maar ik ben echt rond geworden ...
mijn gewicht is bijna hetzelfde gebleven maar mijn hele figuur is veranderd, als ik in de spiegel kijk , lijkt het aan de voorkant nog wel wat , maar aan de zijkant :(
En dames de hoop dat het beter gaat als je geen menstuatie meer hebt dus door de overgang heen bent en in de menopauze zit , wil ik niet helemaal de grond in boren, maar hou er maar rekening mee !
Ik ben nu bijna 63 jaar, veel spier-en gewrichtspijn, en drijf nog steeds mijn bed uit van de opvliegers.

Verder wil ik nog ergens voor waarschuwen !!!!!
Laat je bloedsuiker en cholesterol gehalte controleren !! Meten is weten! De reklame op TV over te hoog cholesterol bij vrouwen in en na de overgang is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Ik had het een keer bij de drogist laten controleren, was iets verhoogd maar ach , so what ...
Vorig jaar begon ik wat te hijgen als ik een trap opliep en had bij een stukje lopen pijn tussen mijn schouderbladen, nou ja ik heb artrose , het zal wel....
Tot de huisarts mij toch voor controle , gewoon even doorstuurd naar een cardioloog, en ik een dreigend hartinfarct heb.
Mijn linkerkransslagader zat voor meer dan 90% dicht !!
Ik heb misschien 2kg overgewicht, rook niet, drink niet , en beweeg gewoon. Volgens de cardioloog gewoon pech, maar veel vrouwen in de overgang , moeten echt oppassen !!
Ik ben gedotterd en heb 2 stents gekregen, ben weer als nieuw , zonder restschade, maar moet wel aan nare medicatie ( al slik ik rode rijst en geen echte cholesterol verlagers vanwege de spierpijnen )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:34

proudmama schreef:
Ik ben nu bijna 63 jaar, veel spier-en gewrichtspijn, en drijf nog steeds mijn bed uit van de opvliegers.

Verder wil ik nog ergens voor waarschuwen !!!!!
Laat je bloedsuiker en cholesterol gehalte controleren !! Meten is weten! De reklame op TV over te hoog cholesterol bij vrouwen in en na de overgang is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Het zou het leukste zijn als ook de output van de bijnieren en de pH van speeksel en urine werd gemeten.

Citaat:
Ik had het een keer bij de drogist laten controleren, was iets verhoogd maar ach , so what ...
Vorig jaar begon ik wat te hijgen als ik een trap opliep en had bij een stukje lopen pijn tussen mijn schouderbladen, nou ja ik heb artrose , het zal wel....
Tot de huisarts mij toch voor controle , gewoon even doorstuurd naar een cardioloog, en ik een dreigend hartinfarct heb.
Mijn linkerkransslagader zat voor meer dan 90% dicht !!
Ik heb misschien 2kg overgewicht, rook niet, drink niet , en beweeg gewoon. Volgens de cardioloog gewoon pech, maar veel vrouwen in de overgang , moeten echt oppassen !!

:(:)
Rot hoor! Lijkt me echt schrikken geblazen!
In feite: hoe langer je laatste menstruatie achter de rug is, hoe makkelijker een dreigend hartinfarct herkend wordt... :(

Vrouwen die nog net menstrueren maar zich geen 20 meer voelen hebben net zo goed als mannen echte en dreigende hartinfarcten - maar vanwege het feit dat je veel oestrogeen hebt, worden ze niet herkend. |(
Citaat:
Ik ben gedotterd en heb 2 stents gekregen, ben weer als nieuw , zonder restschade, maar moet wel aan nare medicatie ( al slik ik rode rijst en geen echte cholesterol verlagers vanwege de spierpijnen )

Fijn dat het via dotteren opgelost kon worden...!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:56

Mando schreef:
Sporten.. wilde dat ik de energie en tijd voor had.
Mijn energiepotje is op na een dag werken.

Dan moet je jezelf toch een schop onder je *** geven want van sporten krijg je juist energie!
Ook ik heb wel eens geen zin of heb een dag echt veel gedaan en ben moe, maar als ik dan toch ga kan ik echt op en ben daarna weer zo fris.
Dussss...slecht excuus <<) :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:08

Vera schreef:
Mando schreef:
Sporten.. wilde dat ik de energie had (...)

Dan moet je jezelf toch een schop onder je *** geven want van sporten krijg je juist energie!
Ook ik heb wel eens geen zin of heb een dag echt veel gedaan en ben moe, maar als ik dan toch ga kan ik echt op en ben daarna weer zo fris.

....mag het een onsje minder?
Over tijd valt wellicht te debatteren - over gebrek aan energie tijdens de overgang niet.
Degenen die die schop moeten hebben zijn degenen die te weinig van de overgang weten.
(Nee, je hoeft niet uitgeput te zijn, maar dat heeft te maken met de conditie van de bijnieren.)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:29

Vera schreef:
Mando schreef:
Sporten.. wilde dat ik de energie en tijd voor had.
Mijn energiepotje is op na een dag werken.

Zou graag willen maar met een schildklier die niet meer werkt ben je wat beperkter in je energie level dan een gezond mens.

Met een baan en paard en huishouden en om 6 uur in de ochtend beginnen mocht ik willen dat ik nog energie heb om 20 uur.

Dus ik kan mezelf schoppen waar ik wilt.... maar dat werkt toch niet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:13

Janneke2 schreef:
...ik hoop dat hij wel naar je B12 heeft gekeken!

B12 was op de onder grens. Volgens HA goed, om rede binnen de onder en boven grens. Orthomoleculair veel te laag. Heb dus ook B12 bij de supplementen berg. Magnesium heb ik in spray omdat mijn lichaam geen magnesium via de darmen opneemt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:09

Mando schreef:
Zou graag willen maar met een schildklier die niet meer werkt ben je wat beperkter in je energie level dan een gezond mens.

Oké, dan telt het niet natuurlijk! Dan heb je een gegronde reden dat je geen energie hebt. :j

Janneke2, volgens mij was de tekst niet voor jou bedoeld dus hoef je je niet aangesproken te voelen.... :(:)

Moska

Re: In de overgang- wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:37

Ik mag maandag weer naar de gynaecoloog. Mijn proefperiode Femoston is voorbij en we gaan het evalueren. Heb de indruk dat ik er humeurtechnisch en qua energie er enorm op vooruit ben gegaan, maar heb wel veel vaker hoofdpijn en migraine gehad. Maar even horen wat ze maandag zegt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:01

Mijn buik is nu een stuk minder dik! ben ruim 2 kilo kwijt in 2 dagen,ben eergister geopereerd n.l.
Ik eet bijna niks nu en ja dan val je wel af. Ben wel blij hoor met me buik nu die zoveel minder opgeblazen dik is.

Succes maandag Moska.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:54

Weer aan je oog Ghoya?
Misschien wel handig om zo je buik wat platter te krijgen maar toch niet fijn. Beterschap!

Ik ben nu een maand geleden gestopt met suiker eten, geen snoep, koek, ijs of frisdrank. Gevolg is dat mijn bloedsuiker nu stabiel is, me een stuk fitter voel en als bonus nu zo'n 5 kg kwijt ben. Dus ook wat buikvet. Er mogen nog wel zo'n 10 tot 15 kg af, maar dat is niet het hoofddoel.
Minder heftige opvliegers ook, wel nog veel zweten bij inspanning.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:10

Ja klopt,weer aan hetzelfde oog.Ben nu 56,6 kilo,was eerst 59,9 kilo poosje terug en had daardoor een enorme buik.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:39

Niemand hier last van zijn ogen, droge ogen, niet kunnen focussen etc?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:53

ik heb al wel langer dan dat mijn overgang begon last van slecht(er) zicht veraf (ja dichbij ook, maar dat is normaler). Kan pas iets lezen als ik er zowat onder sta en zie wel dat er iemand loopt maar niet wie enz

Oogarts geweest maar die constateert geen noemenswaardige afwijking. Kreeg wel druppels mee voor droge ogen maar dat is veel te onhandig en werkt ook niet

Zelf ben ik trouwens supermoe, krijg al wel B12 bij maar naar mijn idee is dat ook niet echt de oplossing. Neemt iemand van jullie pillen voor deze klachten?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:58

Ik ben nu 44 en achteraf gezien is bij mij de overgang rond mijn 30ste begonnen, op mijn 39e menstrueerde ik al een jaar niet meer. Ik heb jaren met diverse klachten gelopen, deze werden door de huisarts geweten aan een Burn-out en depressieviteit. Ik heb allerlei therapieën en medicatie gekregen en vanalles uitgeprobeert. Toen achteraf dus bleek dat ik in de overgang was reageeerde mijn huisarts heel laconiek.

Inmiddels loop ik bij de Vrouwenpoli Boxmeer en heb het idee dat mijn klachten nu eindelijk serieus worden genomen en er ook veel kennis is, het schijnt namelijk nogal wat consequenties te hebben als je vroeg in de overgang bent.

Een van de klachten is idd mijn zicht, ik heb inmiddels een leesbril en heb veel moeite met focussen van ver naar dichtbij en v.v. terwijl ik altijd uitmuntende ogen had, bleek tijdens de medische keuringen voor mijn werk.

Ik slik inmiddels diverse supplementen en krijg Hormoonsupletie, ik moet ook mijn voeding nog beter aanpassen maar dat vind ik gewoon erg lastig. Ik ben nog steeds moe en heb weinig energie, probeer wel minstens 2 keer per week te sporten naast de verzorging van de paarden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:13

Pffff zou ik daarom altijd maar moe zijn en geen fut meer hebben om dingen te doen, stemmingswisselingen hebben en zeker 5 kilo aangekomen zijn van who knows what en nog meer van dat soort ongein >;) >;)

Ben bijna 46 en loop al vanaf mijn 21e met een onregelmatige cyclus van soms om de 2 weken ongesteld zijn en dan weer normaal, maar de laatste 2 jaar is het meer dat het zomaar 1 of 2 maanden overslaat.

Sporten mag ik helaas nog niet, maar hoop dat ik snel weer groen licht krijg van de fysio om toch weer wat te gaan doen. Ik wil echt niet dichtgroeien en nog zwaarder worden :\

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:22

Delphi2 schreef:
Ik ben nu 44 en achteraf gezien is bij mij de overgang rond mijn 30ste begonnen, op mijn 39e menstrueerde ik al een jaar niet meer. Ik heb jaren met diverse klachten gelopen, deze werden door de huisarts geweten aan een Burn-out en depressieviteit. Ik heb allerlei therapieën en medicatie gekregen en vanalles uitgeprobeert. Toen achteraf dus bleek dat ik in de overgang was reageeerde mijn huisarts heel laconiek.

Inmiddels loop ik bij de Vrouwenpoli Boxmeer en heb het idee dat mijn klachten nu eindelijk serieus worden genomen en er ook veel kennis is, het schijnt namelijk nogal wat consequenties te hebben als je vroeg in de overgang bent.

Een van de klachten is idd mijn zicht, ik heb inmiddels een leesbril en heb veel moeite met focussen van ver naar dichtbij en v.v. terwijl ik altijd uitmuntende ogen had, bleek tijdens de medische keuringen voor mijn werk.

Ik slik inmiddels diverse supplementen en krijg Hormoonsupletie, ik moet ook mijn voeding nog beter aanpassen maar dat vind ik gewoon erg lastig. Ik ben nog steeds moe en heb weinig energie, probeer wel minstens 2 keer per week te sporten naast de verzorging van de paarden.

Is lezen op beeldscherm niet vermoeiend voor je? Ik moet echt inspannen om goed te kunnen zien. Ze zeggen dar mijn sterkte hetzelfde is gebleven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:14

loesjeislief schreef:
Niemand hier last van zijn ogen, droge ogen, niet kunnen focussen etc?

nee he, dat meen je? Ik heb lenzen, maar word af en toe helemaal gestoord (overigens weet ik niet of ik al in de overgang zit, gezien een aantal herkenbare klachten, zou het kunnen... Maar zou ook weer tegen burnout aan kunnen zitten)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:23

Ik kon rond mijn 48e geen contactlenzen meer verdragen die ik al 30 jaar prima had verdragen.
Andere soorten geprobeerd , maar helaas kon weer aan een bril , en psychisch viel dat niet mee met +7...
Mijn ogen waren droog, meer eiwitafzetting etc.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:31

Als je menstruatie regelmatig is, is de overgang dan per definitie uitgesloten? Ik herken zoveel dingen maar als er iets stipt elke 3 weken zich aandient :=

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:09

proudmama schreef:
Ik kon rond mijn 48e geen contactlenzen meer verdragen die ik al 30 jaar prima had verdragen.
Andere soorten geprobeerd , maar helaas kon weer aan een bril , en psychisch viel dat niet mee met +7...
Mijn ogen waren droog, meer eiwitafzetting etc.

Ik heb zelf +5.5.

Lenzen heb ik nooit lang in kunnen houden. Ook nog toen ik jong was. Ik draag al een bril vanaf mijn 4de.

Heb jij nu nog steeds met bril dat je ogen niet willen doen wat jij wilt, dus niet kunnen focussen?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:25

ik weet niet of het overgang is, ik word binnenkort 43 en heb legio klachten, ook door reuma/ fibromyalgie/ artrose met bijbehorende medicatie dus erg moeilijk dingen ergens aan toe te schrijven.
Wel ben ik paar maanden geleden gestart met CBD druppeltjes ter ondersteuning van alles en ik heb eigenlijk weer rustig gevoel, niet meer die adrenaline door mijn lijf en ter ondersteuning van pijnklachten etc :-)
het helpt voor breed spectrum klachten en ik wilde dat als tip hier neerzetten :-).
iedereen sterkte met de wisseljaren...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:18

liekensancho schreef:
ik weet niet of het overgang is, ik word binnenkort 43 en heb legio klachten, ook door reuma/ fibromyalgie/ artrose met bijbehorende medicatie dus erg moeilijk dingen ergens aan toe te schrijven.
Wel ben ik paar maanden geleden gestart met CBD druppeltjes ter ondersteuning van alles en ik heb eigenlijk weer rustig gevoel, niet meer die adrenaline door mijn lijf en ter ondersteuning van pijnklachten etc :-)
het helpt voor breed spectrum klachten en ik wilde dat als tip hier neerzetten :-).

Waar haal je die CBD als ik vragen mag? Zie dat je ook in belgenland woont... :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:20

Talida schreef:
Als je menstruatie regelmatig is, is de overgang dan per definitie uitgesloten? Ik herken zoveel dingen maar als er iets stipt elke 3 weken zich aandient :=

Volgens mij zeker niet uitgesloten, maar de klassieke geneeskunde neemt dit idd voor '' maatstaf ''. Evenals mijn huisarts pas vanaf 50 over de overgang wil spreken :+ Alsof er op 50 ergens een knopje wordt ingedrukt... :') Dat er een heel proces aan voorafgaat in je lijf, wordt voor het gemak maar even vergeten... :roll: }>

Over de ogen...ik heb 6 maand geleden een leesbrilletje moeten aanschaffen. Op korte tijd was lezen echt wel een probleem geworden. Nochtans altijd hele goede ogen gehad. Of het met de overgang te maken heeft, of gewoon ouderdom... :?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:44

Talida schreef:

Nee hoor.
Ik ben keurig tot mijn 51ste regelmatig geweest (vanaf 49 soms een opvlieger) om daarna gewoon te stoppen. (Ik mis het wel.)
Wel waren de laatste jaren de menstruaties wat bloederiger.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:37

Pandora2 schreef:
liekensancho schreef:

Waar haal je die CBD als ik vragen mag? Zie dat je ook in belgenland woont... :D

Ik bestel gewoon in nederland, we wonen vlak bij de grens dus hebben gewoon een nederlands 'grenspostadres'. dit omdat de post hier niet goed bezorgd werd/ wordt.
ik bestel bij www.cbdolie.nl en neem de medihemp ( 5%) , kwam goed uit de testen en heb er baat bij :-). Ik had het als eerste gekocht van jacob hooy ( 2,7%) om mijn hond met longkanker mee te ondersteunen...
maar volgens mij kun je gewoon naar Be laten versturen.