Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:58

Bij de eerste hadden we een super kraamhulp, daar was ik echt blij mee. Bij de eerste moet je natuurlijk overal handigheid in krijgen.
Bij de tweede hadden we geen fijne hulp. Het enige wat ze deed was koffie drinken en praten. Achteraf had ik toen gelijk aan de bel moeten trekken, dat zij niet in ons gezin paste.
De eerste ochtend thuis kwam mijn dochter bij mij om eten vragen. Dus ik stond brood te smeren, terwijl ik zware bekkeninstabiliteit heb. En mevrouw zat in de huiskamer koffie te drinken.

Ik ben 6 weken geleden van onze jongste zoon bevallen. Ik wist precies wat ik wel en niet wilde in de kraamweek. Tijdens de intake alles besproken.
Maar mn zoontje heeft een moeilijke start gehad en hij moest in het ziekenhuis blijven. Dus ik heb bij de jongste helemaal geen kraamzorg gehad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:27

cynthia5 schreef:
Ik zal zeker de mensen nog een prive bericht sturen waarvan hun moeders kraamverzorgers zijn!

En ik zit bij Yunio qua kraamzorg. Ik heb daar toen die tijd voor gekozen omdat de praktijk van mijn vroedvrouw ook met hun samen werkt en hun een iets uitgebreidere site hadden dan andere kraamhulpen. Ook hadden hun veel informatie staan over borstvoeding dus dacht ik dat ik redelijk goed zat. Of dat echt zo is weet je nooit, dat moet ik maar zien.

me pb staat altijd voor je open sinds 1 jaar niet meer actief in de kraamzorg maar 6 jaar met zeer veel plezier in gewerkt, en zelf twee zonen borstv gegeven waarvan nu 1 nog met 17 maanden.

CP5

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:34

Kraamvogel is zo te zien wel een bekende. Zijn er ook mensen die bekend zijn met Yunio? Hoe vond je hun?

Ik heb op aanraden van wat bokkers contact gezocht met een lactatiekundige.
Heel erg aardige vrouw. Zij geeft cursussen voor een grote groep maar komt ook bij je thuis voor een prive sessie.

15 september ga ik op cursus en mocht ik daarna nog wat meer informatie willen dan laat ik haar thuis komen. Hopelijk heb ik aan die ene sessie genoeg, ik vind 180 euro voor een uur thuis best pittig.

Zijn er meer mensen die een prive sessie hebben gedaan? Hoe beviel jullie dat?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:05

Ik heb ook een lactatiekundige aan huis gehad, maar die was niet zo belachelijk duur. Geloof dat ik voor 90 euro klaar was en dat was inclusief alle telefonische nazorg. Alles werd in mijn geval vergoed door mijn zorgverzekeraar. Het was bij ons wel erg nodig en daarna ging het allemaal veel beter.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:26

Bij mijn LK betaalde je per minuut, vond het al een beetje gek dat ze zo lang bleef hangen over andere dingen praten dan alleen de BV haha.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:40

Ik had er een via de kraanvogel. Consult werd betaald door de Evean. Weet niet of dat iets Zaans is of landelijks. Kost per jaar 30 euro en kreeg ook 2 weken kolfhuur gratis van ze. Moest alleen een setje slanhen e.d erbij kopen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:00

Hier in het noorden heet het Icare, verder werkt het hetzelfde.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:27

Dat is dus een goede om eens te kijken. Mijn man is ter plekke lid geworden en we hadden alle voordelen ervan :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 23:10

Als alles vergoedt word, heb ik er niet zoveel problemen mee.
Maar vind zo'n bedrag in één keer nog best veel. Die 180 euro is maar voor één uur thuis, maar ze gaf direct al aan dat veel mensen na één keer nog een sessie nodig hadden. Dan ben ik dus al 360 euro kwijt en dan is de baby er nog niet eens. Heb ik met het echte werk dus als de baby er is ook hulp nodig dan gaat dit zo naar de 600 euro. Ik heb gezocht naar andere in mijn buurt maar kan helaas niet echt wat vinden :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:21

Zou niet van tevoren zo'n consult doen. Alleen als je baby er is en je ondervind dan problemen. Zo ingewikkeld is bv geven nou ook weer niet := en je kan je prima inlezen op internet :j

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:30

verootjoo schreef:
Zou niet van tevoren zo'n consult doen. Alleen als je baby er is en je ondervind dan problemen. Zo ingewikkeld is bv geven nou ook weer niet := en je kan je prima inlezen op internet :j

Vaak weet de kraamzorg ook veel!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:38

Kijk eens op de site www.lalecheleague.nl daar worden ook veel cursussen door gegeven en die zijn een stuk betaalbaarder. Meestal rond de €30-35 voor een cursus van twee of drie avonden. En dat is inclusief borstvoedingswaaier of het handboek borstvoeding. Zodat je ook na de cursus nog een fijn naslagwerk hebt en dingen terug kunt lezen want er komt best veel informatie op je af.

Mocht er niemand in de buurt zitten dan kun je ook eens kijken op deze site http://www.nvlborstvoeding.nl/ouders/consult/ daar kun je een LK bij jou in de buurt vinden. Het tarief wat jij nu noemt, vind ik erg hoog voor een LK.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:27

Hier nu sinds 3 dagen bv aan het geven ben er blind ingesprongen. De kraamhulp weet erg veel en helpt me goed op weg! Ik zou dus niet beginnen met cursussen maar het met je kraam doen en na je ukkie kijken.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:18

Ik snap echt het nut niet van die cursussen sorry hoor... :+ Beval eerst maar eens, en ga dan maar eens kijken of je het nodig hebt. Beetje nuchter zijn is helemaal niet erg. Ik kreeg van de kraamhulp een boekje waar echt van alles in stond. Over technieken en waar je op moet letten etc.

Ik ben ook bevallen zonder beval cursus.. Kreeg een korte cursus puffen tijdens de weeën en heb het overleefd. Zou dat geld lekker in andere dingen stoppen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:24

Sunrise19 schreef:
Ik snap echt het nut niet van die cursussen sorry hoor... :+ Beval eerst maar eens, en ga dan maar eens kijken of je het nodig hebt. Beetje nuchter zijn is helemaal niet erg. Ik kreeg van de kraamhulp een boekje waar echt van alles in stond. Over technieken en waar je op moet letten etc.

Ik ben ook bevallen zonder beval cursus.. Kreeg een korte cursus puffen tijdens de weeën en heb het overleefd. Zou dat geld lekker in andere dingen stoppen.

Hier sluit ik me echt volledig bij aan! !!!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:54

Mijn verloskundigen raadde juist cursussen aan! Vraag mij niet meer om de bron maar de kans dat borstvoeding slaagt is groter wanneer je je goed hebt voorbereid door bv een cursus. Een voordeel van een cursus is dat de man vaak mee gaat en dus ook een beetje informatie tot zich neemt. Dan kan hij je beter bijstaan na de bevalling en soms is dat wel nodig. Ik zelf ben naar een cursus van een avond gegaan. Koste is van 20 euro dus goed te betalen. Kleine moeite en je wordt er in ieder geval niet dommer van:)

Ik heb ook de cursus samen bevallen gedaan en ook al heb ik nauwelijks nieuwe dingen geleerd, achteraf vond ik het toch wel nuttig. Het praktische voorbereiden op de bevalling gaf mij wel een soort van rust. Voor de bevalling en tijdens de bevalling. En wat ik leuk vind aan een cursus is dat je je cursusgenoten daarna nog regelmatig spreekt. Wij gaan nu voor de derde keer meeten. Kindjes zijn dan bijna allemaal 1 jaar. En via whatsapp kletsen we heel regelmatig.

Cursus is wel prijzig maar kreeg wel iets terug van de verzekering.

Ik raad cursussen dus zeker wel aan:)

Oja, ik heb mijn bevalling als heel prettig ervaren. Vond het niet extreem pijnlijk en was heerlijk ontspannen (bijna stoned). Ik bevallen liever dan dat ik naar de tandarts ga. Ik denk dat mijn voorbereiding hier ook aan bijgedragen heeft:)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:03

Sunrise19 schreef:

Mijn idee..zonder cursus komt het ook wel goed hoor. Geld aftroggelen van zwangeren proberen veel instanties....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:06

Denk dat het heel erg persoonlijk is
Als je er erg onzeker over bent is of gewoon heel erg voorbereid wil zijn is een cursus en extra info misschien wel fijn

Maar voor de ander is het helemaal niet nodig/ zinvol
Ik zou het waarschijnlijk ook niet doen en op het moment dat het nodig blijkt te zijn iets of iemand inschakelen
Maar ik ben sowieso allergisch voor polonaises aan mijn lijf en "bemoeienissen"

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:08

Het is bewezen dat moeders die zich goed hebben voorbereid op het geven van bv een grotere kans van slagen hebben in het geven van bv. Het is fijn om gewoon voordat je ergens aan begint basiskennis te hebben. Dan weet je wanneer het goed gaat, maar herken je ook problemen eerder en weet je wat je kunt doen om dit op te lossen. Ook kun je alle goede en slechte adviezen die je krijgt over het geven van bv van elkaar onderscheiden want helaas gaan er over bv nog heel veel fabels rond.
Als het goed is kan je kraamhulp je prima helpen, helaas zijn niet alle kraamhulpen even goed opgeleid of bijgeschoold dus daar zou ik niet afhankelijk van willen zijn. Het is nog steeds zo dat direct na de bevalling 80/90% van de moeders start met het geven van bv, maar deze cijfers zijn na de kraamweek al behoorlijk gedaald.
Ook weet ik uit ervaring dat er veel vrouwen op cursus komen bij wie het de eerste keer niet gelukt is.
Een goede bv cursus hoeft maar een paar tientjes te kosten en je kunt er honderden euro's aan kunstvoeding mee uitsparen.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:17

Het zal heel erg aan het type cursus liggen die je doet maar ik ervaarde beide cursussen niet als heel erg bemoeienis. Verder ben ik ook erg nuchter en zoals hierboven hou ik ook niet van al dat gedoe aan mijn lijf. Maar ik vond het erg prettig dat mijn bevalpartners (moeder en ex) precies wisten wat te doen. Zo kon ex tegendruk geven op m'n onderrug ivm rugweeen. Dit ging super omdat dit soort dingen echt al geoefend waren. Verder worden Houdingen en perstechnieken geoefend. Bij mij heeft dat wel geholpen ... ookal had ik alles al een keer gelezen. Het is toch anders dan het doen...
Het enige wat ik niet zo nodig vond in het klaagrondje aan het begin van iedere les. Iedereen klagen over haar pijntjes etc... ik hield altijd maar mijn mond. Vind het niet nodig om te klagen en had ook niets te klagen :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:31

Bij een bv cursus krijg je informatie er wordt echt niet aan je lichaam gezeten dus qua polonaise aan je lijf is er niks aan de hand.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:48

Gelukkig hebben we google :)* En youtube :)*

Nogmaals, heb je geen cursus voor nodig. Ken zat moeders die een cursus gedaan hebben waar de BV alsnog niet bij slaagde. Dat je je goed voorbereid zegt mij echt helemaal niks.

Verder is bevallen ook heel persoonlijk. Ik had nog 20 cursussen kunnen krijgen, maar ik moest echt niemand aan mijn lijf hebben. En een ander vind het waarschijnlijk wel heel fijn.

Ik vind het allemaal maar verkooppraatjes onzin. Mijn beide vk's hebben nooit een cursus aangeraden. Kwamen ook niet met dingen als "als je je goed voorbereid heb je meer kans van slagen". Ik heb het bij de eerste gevraagd en zij vond het ook niet nodig. Bij degene waar ik nu zit is het niet eens gevraagd of aangedragen. Dus als het écht zo belangrijk is, dan zouden alle vk's het wel aandragen lijkt mij.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:04

Ik heb wel een pufcursus gedaan, en ben alles gladhard vergeten toen mijn weeen kwamen. Ik wou perse geen pijnstilling omdat baby daar ook van mee krijgt. Nou op dat moment kon alles mij gestolen worden, ik heb gevraagd om pijnstilling.

Alles loopt toch anders dan gepland.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:05

Ik heb ook geen pufcursussen gedaan, heb dat boekje gelezen en vond het zo niks. Een les over complicaties.. Nou daar weten ze in het ziekenhuis wel mee om te gaan. En meer dat soort dingen, hop 300 euro. Beetje mensen geld afhandig maken door in te spelen op hun onzekerheid... Iedereen is onzeker denk ik, maar in ziekenhuis, vk etc hebben zoveel kennis. Beetje vertrouwen daarin mag ook wel

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:10

Zoals eerder gezegd... het gaat om een kans ;)

Laten we het erop houden dat het iets persoonlijks is. Om per definitie te zeggen dat het onzin... ben ik het niet mee eens :*

Overigens verdienen niet alle cursusorganisaties bakken met geld door cursussen aan te bieden.. maar dat is een andere discussie..

Kraamzorg hoefde bij mij niet heel veel meer te helpen met bv maar had het idee dat ze wel een goede basiskennis hadden:) ik had de waarden en ben er tevreden over! Ik heb uiteindelijk extra uren gehad en 10 dg kraamzorg.
Laatst bijgewerkt door hidsiiiggg op 09-08-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt