Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:02

Indestal schreef:
Dit is dus gewoon op vaste tijden eten en dan 3 maaltijden per dag....zoals we het eigenlijk geleerd hebben en zoals we zijn groot gebracht...het enige dat je dus doet is het snaaien tussendoor laten en zorgen dat je een fatsoenlijke maaltijd binnen krijgt die vult en voedt..

Is dit iets bijzonders? Ik denk het wel nowadays...dan te bedenken dat je verteringssysteem een paar uur nodig heeft, dat bepaalde verteringsenzymen maar een bepaalde tijd werken en allemaal een plek hebben in het hele lange traject en als je dus niet goed kauwt, want daar begint het allemaal mee! Dan gooi je je gezonde vertering al overhoop...

Minimaal 3 uur voor slapen gaan al niet meer eten en dat altijd op een vaste tijd houden zodat je bioritme in orde blijft.

Het tussen de vaste maaltijden niet eten is geen vasten, is je vertering het werk laten doen en je organen rust te gunnen...

Om echt af te vallen, zul je moeten gaan bewegen, veel bewegen en goed kijken wat je eet...niet zo zeer de portie grootte maar wel wat je eet....in de ochtend kun je bv beter koolhydraatrijk eten, omdat je dat beter verteerd rond die tijden...in de avond nu juist liever niet..

Dan heb je niet goed gelezen denk ik. Want IF is niet 3 maaltijden zonder tussendoortjes.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:06

Het zijn dus 2 maaltijden, lees ik nu...ind niet goed gelezen.
Zou mijn ding niet zijn, omdat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is...dan je beter 2 normale maaltijden nemen en het avond eten laten staan, als je dan toch wil vasten, maar dat zal voor weinigen te doen zijn...dan maak je nl effectief gebruik van alle energie die je overdag met eten hebt opgedaan en kunt verbranden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:14

Indestal schreef:
Het zijn dus 2 maaltijden, lees ik nu...ind niet goed gelezen.
Zou mijn ding niet zijn, omdat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is...dan je beter 2 normale maaltijden nemen en het avond eten laten staan, als je dan toch wil vasten, maar dat zal voor weinigen te doen zijn...dan maak je nl effectief gebruik van alle energie die je overdag met eten hebt opgedaan en kunt verbranden

En ook dat mag. IF is niks anders als in een bepaald tijdsframe eten, voor de meesten 8 uur per dag. Dat kan dus ook van 8.00 tot 16.00 zijn.

Sonja_vR

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:03

Maar dan moet je dat idd wel liggen
Ik kan zonder moeite mijn ontbijt laten staan/overslaan
En dan ergens na 12en pas een maaltijd nemen
Ik voel me daar (ook op langere termijn)
Juist heel erg goed bij

Ontbijten, lunchen en daarna niks meer eten vind mijn lijf echt niet tof :n

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:05

idylle schreef:
Ik had hier nog nooit van gehoord. Maar als ik het goed begrijp doe ik dit mijn hele leven al haha. Door de week sta ik uiterlijk om 8 uur op en eet tussen 11 en 13 uur 3 bruïne boterhammen met beleg. Vervolgens eet ik om 18.15 mijn warme maaltijd. Heel soms rond 20uur nog een koekje of wat vla, maar vaak ook niet... op mijn vrije dagen (donderdag en zondag) eet ik soms maar 1 x per dag en savonds nog een koekje of toetje.

Ik heb wel eens bij een diëtiste gelopen en dan moest ik smorgens gaan eten. Als ik dat doe, heb ik om 11 uur alweer trek....

Dat betekent alleen dat je motor brandt. Dat is juist goed.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:10

silverdapple schreef:
@Selket ik ben absoluut geen expert maar als ik hoor dat vrouwen hun menstruatie e.d. verliezen dan denk ik dat zij in de periodes dat ze wél mogen eten, veel te weinig eten. Dus ja dan wordt het een crashdieet, precies het effect dat je met IF niet wilt creëren...

Interessante links! Ik ervaar inderdaad wat zij ook heeft van het minder keuzemomenten hebben, wat rust geeft :)

secricible schreef:
Weet je, het probleem met die insulinegevoeligheid heeft er vooral mee te maken dat je daar gevoelig voor bent of niet. En dan kan vasten 2 gevolgen hebben:
1. Het levert je lijf dermate veel stress op dat het minder gevoelig wordt voor insuline doordat je teveel cortisol (stresshormoon) aanmaakt.
2. Anderszinds, doorsat je 's ochtends ook geen khd binnen krijgt blijf je langer in een modus van ketose (pure vetverbranding) waardoor je geen insuline nodig hebt om je verbranding voort te zetten.

En beide kan gebeuren. En er kan ook niks van dat alles gebeuren als je niet gevoelig bent voor insulineresistentie.
Verder, als je insulineresistent bent is afvallen vaak de oplossing om meer gevoelig te worden. Dus dan zou IF juist kunnen helpen om af te vallen en dus insulinegevoeliger te worden.

Thanks voor de duidelijke uitleg! Hoe kan je eigenlijk weten of je al dan niet insulinegevoelig bent?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:10

Nabster schreef:
idylle schreef:
Ik had hier nog nooit van gehoord. Maar als ik het goed begrijp doe ik dit mijn hele leven al haha. Door de week sta ik uiterlijk om 8 uur op en eet tussen 11 en 13 uur 3 bruïne boterhammen met beleg. Vervolgens eet ik om 18.15 mijn warme maaltijd. Heel soms rond 20uur nog een koekje of wat vla, maar vaak ook niet... op mijn vrije dagen (donderdag en zondag) eet ik soms maar 1 x per dag en savonds nog een koekje of toetje.

Ik heb wel eens bij een diëtiste gelopen en dan moest ik smorgens gaan eten. Als ik dat doe, heb ik om 11 uur alweer trek....

Dat betekent alleen dat je motor brandt. Dat is juist goed.

Wanneer brand die motor? Als ik in de ochtend eet en 2 uur later alweer thonger heb?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:30

Selket schreef:
secricible schreef:
Weet je, het probleem met die insulinegevoeligheid heeft er vooral mee te maken dat je daar gevoelig voor bent of niet. En dan kan vasten 2 gevolgen hebben:
1. Het levert je lijf dermate veel stress op dat het minder gevoelig wordt voor insuline doordat je teveel cortisol (stresshormoon) aanmaakt.
2. Anderszinds, doorsat je 's ochtends ook geen khd binnen krijgt blijf je langer in een modus van ketose (pure vetverbranding) waardoor je geen insuline nodig hebt om je verbranding voort te zetten.

En beide kan gebeuren. En er kan ook niks van dat alles gebeuren als je niet gevoelig bent voor insulineresistentie.
Verder, als je insulineresistent bent is afvallen vaak de oplossing om meer gevoelig te worden. Dus dan zou IF juist kunnen helpen om af te vallen en dus insulinegevoeliger te worden.

Thanks voor de duidelijke uitleg! Hoe kan je eigenlijk weten of je al dan niet insulinegevoelig bent?

Het is niet altijd vast te leggen. Bepaalde dingen hangen er mee samen. Bijvoorbeeld vetopslag op de buik en ook PCOS (een hormoonverstoringsprobleem) kan er mee samenhangen, dat merk je bijvoorbeeld aan acné of overbeharing. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die geen kenmerken hebben en toch insulineresistent zijn. Wat heel kenmerkend is, is dat deze vrouwen moeilijk afvallen en na de eerste maaltijd met khd-en constant trek hebben, terwijl ze bijvoorbeeld in de ochtend heel goed kunnen vasten.
Soms is het vast te stellen dmv bloedonderzoek, maar dan moet je echt al flink resistent zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:17

Idylle; ik heb dat dus ook
Als ik eenmaal gegeten heb dan heb ik erg snel weer trek
En dat heeft bij mij ook echt niet te maken met " dan brand de motor". Zoals Nabster aangeeft , Gewoon echt niet :n
Maar met wat secricible aangeeft
Ik ben dan ook wel echt een postergirl voor IR ...
vetopslag op de buikt, pcos , als er eenmaal khd rijke producten (en dan zijn volkoren boterhammen al te veel trouwens ) in gaan dan blijft mijn lijf er de godganse dag om schreeuwen ... echt heel vervelend

Ik heb mezelf gedwongen te ontbijten want dat hoort zo en het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag blablablabla
Drie keer raden :roll:
Dan loopt mijn eetpatroon helemaal uit de klauwen en is er geen houden meer aan
Hallo maat 54
Terwijl ik als ik idd ontbijt oversla en dan lunch, avondeten en eventueel nog iets extra's neem , Zonder idioot veel khd ik me meer dan goed voel

Ga dus ook weer heel braaf mijn ontbijt uitstellen tot zo laat mogelijk (tussen 12 en 3 ) en dan redelijk laat dineren
In combi met koolhydraten iets beperken( als in geen aardappels en brood , en beperkt volkorenproducten of vervangers met minder khd )
Om zo nog van de maat 46 naar maat 40/42 te zakken

(Zakken chips zijn ook serieus de duivel bij mij... doet denken aan de huidige pringles reclames
Maak open ; And it's gone :evaw: )

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:21

Oh dat is herkenbaar...

Als ik niet ontbijt, heb ik totaal geen honger/trek tot een uur of 4 in de middag. Eet ik wel ontbijt, heb ik de godganse dag honger/trek. Meestal eet ik dus ook niets tot avondeten. :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:22

Quir, dat heb ik ook een hele lange periode gedaan
Pas met avondeten eten en dan daarna nog een tussendoortje halverwege de avond
Functioneerde ik indertijd echt goed op
Toen had ik echt bakken energie etc

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:39

Hier hetzelfde, Sonja. Allerlei eetstijlen gevolgd, maar ik had altijd een hongergevoel. Op kh-arm viel ik het hardst af, maar vond ik ik moeilijk vol te houden omdat ik niet zo veel eieren en vlees wil eten en zuivel niet zo goed verdraag. De hele dag groenten en noten ging me op den duur zo tegenstaan... Caloriën tellen en dan rond de 1700ckal per dag uitkomen werkte ook, maar daarmee blijf ik de hele dag aan eten denken. 'Ik moet nog dit, ooh ik mag nog dat, als ik nu dit eet, hoeveel mag ik dan vanavond nog'... Vreselijk.

Met IF is het in de ochtend soms even doorzetten om het hongergevoel te negeren, maar meestal is dat maar een paar minuutjes. Dan drink ik een kop thee, kijk eens naar mijn buik en denk 'genoeg reserves, doe het daar maar mee.' Ik word zo veel rustiger van het beperken van de tijden waarin ik eet. Ik word niet meer wakker met honger, ben niet meer de hele dag aan het rekenen en plannen, heb meer energie, slaap beter, mijn darmen doen minder moeilijk. Ik zie echt alleen maar voordelen. Ik eet globaal gezien tussen 12 en 20u en begin dan met een stevige en gezonde lunch. In de vakantie heb ik het weer wat laten varen, maar nu ik weer aan het werk ben pak ik het weer op.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:17

Goof schreef:
Ieder persoon eet in principe toch enkel tussen bepaalde tijden?
Ik eet tussen 7.30 en 18.30.
Heeft dat nu ineens een naam? :? :?

ja ik snap werkelijk nietwaar dit vandaan komt, dat is toch normale dag structuur!
3 maaltijden, 2 stuks fruit en voldoende drinken.....dat heb ik gewoon van huis uit meegekregen.
Ik doe het al heel mijn leven ,sneller vet verbranden ....dat geloof ik niet zo direct! ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:31

Zij doen 2 maaltijden, dus slaan er een over en denken dan dat je gaat verbranden om af te vallen...is gewoon niet gezond zoals de meeste dieeten. De meest makkelijke is het ontbijt om over te slaan, de maaltijd die het lichaam het hardst nodig heeft...ontbijt dan flink en sla de lunch over en eet lichtverterend in de avond met veel voedingsvezels om je gifstoffen uit je darmen mee te laten nemen.

En doe elke dag een uur sport, dan val je af en wellicht voel je je dan ook beter...vast wel denk ik...zo was het ooit ook bedoeld

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:47

Dat je ontbijt zo belangrijk is is al lang achterhaald volgens mij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:58

Indestal
Dat is allemaal hartstikke leuk die theorie
Maar voor mij en genoeg mensen met mij werkt dat dus echt niet
Heeft niks met wel of niet gezond te maken maar gewoon met het simpele feit dat mijn lijf hier beter op functioneert
En het is voor mij de perfecte manier om juist een gezond eetpatroon te kunnen hebben qua intake
Dat ga ik met de standaard 3 maaltijden en x tussendoortjes gewoon niet volhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 02:51

poes schreef:
Dat je ontbijt zo belangrijk is is al lang achterhaald volgens mij.

"Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag"

Een wijze les die je misschien van je moeder mee hebt gekregen en die is bedacht door een groep wetenschappers verbonden aan .... hmmm... een groep marketing mensen verbonden aan General Foods die meer van hun product "Grape Nuts cereal" wilde verkopen. Het is gewoon een reclameslogan uit 1944 om cornflakes en andere troep te verkopen.

De een heeft zijn ontbijt hard nodig om "op te starten" terwijl de ander net zo makkelijk zonder kan en zelfs beter presteert zonder. Het een is niet duidelijker gezonder dan het ander (onderzoeken spreken elkaar tegen).

De Romeinen aten slechts 1 maaltijd per dag omdat ze dachten dat het gezonder was, Native Americans aten de hele dag door kleine dingen om dezelfde reden en aten vervolgens enkele dagen helemaal niets.In de middeleeuwen werd het ontbijt vaak overgeslagen en Amerikaanse kolonisten aten wel een ontbijt maar dat was pas na enkele uren zware arbeid. Pas rond de Industriële revolutie werd ontbijt een vast ding voor arbeiders die diensten draaide.

Voor nog meer ontbijt-historie: https://priceonomics.com/how-breakfast-became-a-thing/

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:46

Indestal schreef:
Zij doen 2 maaltijden, dus slaan er een over en denken dan dat je gaat verbranden om af te vallen...is gewoon niet gezond zoals de meeste dieeten. De meest makkelijke is het ontbijt om over te slaan, de maaltijd die het lichaam het hardst nodig heeft...ontbijt dan flink en sla de lunch over en eet lichtverterend in de avond met veel voedingsvezels om je gifstoffen uit je darmen mee te laten nemen.

En doe elke dag een uur sport, dan val je af en wellicht voel je je dan ook beter...vast wel denk ik...zo was het ooit ook bedoeld

IF is niet het overslaan van maaltijden, de discussie over het ontbijt nog daargelaten.

Lees dan op z'n minst deze 3 artikels die ik eerder geplaatst heb...
silverdapple schreef:

*kruipt weer onder meeleessteen*

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:53

Eigenlijk ben ik hier best wel in geïnteresseerd en zou ik het graag proberen.

Zit alleen in de situatie dat ik het nu niet goed "durf".
Sochtends ben ik een paar uurtjes van huis en ik wordt erg snel flauw en ben bang om flauw te vallen (en weet uit ervaring dat dit me ook kan gebeuren.)
Heeft iemand hier ervaring mee? Moet je er gewoon doorheen? En kan het snel duizelig worden en flauw vallen hiermee ook na een tijdje minder van worden? Ik heb toch altijd het idee dat het een soort suikerdip is en wil er erg graag vanaf. :)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:02

Kan je het niet gewoon proberen en voor de zekerheid iets kleins meenemen voor als je inderdaad flauw wordt? :)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:27

Selket schreef:
Kan je het niet gewoon proberen en voor de zekerheid iets kleins meenemen voor als je inderdaad flauw wordt? :)

Ja dat is ook slim. Zit alleen te denken om het dan nog even uit te stellen tot studie begint. Dat is wat makkelijker met eten etc.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:38

Ik had dat ook. Niet dat ik echt flauwviel, maar ik werd wel draaierig of misselijk en als ik dan geen eten bij me had dan raakte ik in de stress, wat natuurlijk helemaal niet hielp. :+ IF heeft me geleerd dat dat gevoel wegtrekt en ik prima zonder elk uur iets te eten kan. En dat geeft zo veel rust!

Inderdaad zorgen dat je iets in je tas hebt als je het niet helemaal vertrouwd de eerste dagen. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:57

Hier is het gewoon mijn eigen natuur
Het uitstellen tot na 12en
Bij mij werd het juist vervelend als ik eerste werk ontbeet smorgens
Dan had ik om elf uur alweer een gruwelijke trek

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:12

Imre schreef:
Ik had dat ook. Niet dat ik echt flauwviel, maar ik werd wel draaierig of misselijk en als ik dan geen eten bij me had dan raakte ik in de stress, wat natuurlijk helemaal niet hielp. :+ IF heeft me geleerd dat dat gevoel wegtrekt en ik prima zonder elk uur iets te eten kan. En dat geeft zo veel rust!

Inderdaad zorgen dat je iets in je tas hebt als je het niet helemaal vertrouwd de eerste dagen. :)

Dan ga ik het gewoon proberen. Wil heel graag van die angst af die voor het flauwvallen komt als ik even niet helemaal goed word. Bedankt voor je reactie!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:08

Zijn er ook mensen hier die IF doen en pas in de avond sporten? Ik sport vaak nog later op de avond (tot 22:00), en ben pas klaar na m'n eating-window (20:00), en zit nu met de vraag of ik dan beter gewoon niets meer kan eten of toch nog buiten de window gaan voor een bakje kwark met fruit oid? Het sporten is wel niet die-hard krachttraining of zo maar meestal een groepsles bodypump of bodyattack bijvoorbeeld.. :)