Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:24

jasz schreef:
Oke, ik noem in ieder geval niemand een dierenmishandelaar. Maar al deed ik dat wel en at ik bespoten groente, dan nog ben je dan niet zelf ook een dierenmishandelaar.

Maar ja, ik vind mensen die heel bewust voor het allerslechtste vlees gaan ook niet te begrijpen. Dat maakt ook verder niet uit, we kunnen elkaar nou eenmaal niet altijd begrijpen.

Daar ben ik het zeker mee eens. :j Wij kopen heel bewust ons vlees bij een slager waarvan wij weten dat het vee een goed, gezond leven heeft gehad en niet vol is gespoten met allemaal stoffen. Van die kiloknallers mogen van mij ook gelijk afgeschaft worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:25

Resistance schreef:
Nog één keer duidelijk:
Ik vind het hypocriet wanneer een veganist mij extreem veroordeelt dat ik aan dierenleed doe omdat ik vlees eet, maar zelf bespoten groenten koopt.

Het kan dat je er een keer financieel niet goed voor staat en bespoten, goedkopere groenten koopt. Ik eet zelf vlees, ik kan niemand veroordelen die dat doet. Echter mag ik het wél hypocriet vinden wanneer je mij een vuile dierenmishandelaar noemt omdat ik vlees eet en dan die bespoten groenten koopt omdat je er financieel niet goed voor staat. Dat is dikke bullshit.

Dat is niet wat je zei in je post, vandaar mijn verwarring denk ik :) "Waar ik meer op doelde was dat sommige veganisten dat zijn omdat ze anti-dierenleed zijn (waar ze alle recht toe hebben, ik veroordeel niemand), maar vervolgens wel bespoten groenten kopen. Dat vind ik hypocriet.)" Excuses als mijn post daardoor vervelend bij je overkwam.

Overigens vind ik het nog altijd niet heel erg hypocriet wanneer iemand jou een dierenmishandelaar noemt (wel erg lomp, vervelend, onaardig, niet gepast en erg inefficient ook nog eens) omdat jij vlees eet voor de smaak, en diegene verder bewust geen dierlijke producten gebruikt maar wel bespoten groenten vanwege financiele omstandigheden. Dat zijn twee niet-vergelijkbare situaties en daarbij spaart die persoon veel meer zinloze dierenslacht/leed uit, dus is het op zich niet geheel hypocriet dat diegene jou daarop aanspreekt.

Los daarvan vind ik zo een extreme veroordeling uit het niets echter niet gepast of zinvol, en wel erg onaardig, maar dat staat los van het deel waar jij het hypocriet vindt. Daar ben ik het echt niet mee eens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:28

Kinke schreef:
Maar we eten niet alleen de filet, dat is juist het minst lekkere stukje :D
Uiteraard eten ze voer en water, maar ik denk dat de hoeveelheid reuze meevalt, ze kunnen dan ook gewoon rondscharrelen.

Ergens zou het mooi zijn als iedereen op die manier zelfvoorzienend zou zijn, en de dieren niet meer uit de fabriek zouden komen na een leven lang in een krappe stal. Dan zouden er een hoop vegetariërs bij komen, want wie kan tegenwoordig nog zijn eigen kukel de kip en bettie de koe waar ze een band mee hebben opeten? Het is veel makkelijker om een naamloos, levenloos, kant- en klaar stukje vlees te kopen waar geen dier meer in te herkennen is. En natuurlijk is dat ieders eigen keus, maar ik vind het toch ergens jammer dat mensen die toch zo veel van dieren houden dat ze een levend dier niet willen eten, toch dat stukje dier kopen wat het waarschijnlijk veel slechter heeft gehad dan die levende dieren die ze kennen, zonder daar verder over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:28

Ik laat even in het midden of ik vlees eet of vegetarisch ben. Omdat ik dat in de discussie zelf helemaal niet zo van toepassing vind.

Ik ben van mening dat er aan beide kanten extremen bestaan. Zowel de vleeseters die elke dag het liefst frikandellen, biefstukken en weet ik veel wat eten en dit tegen iedereen verkondigen alsof het de enige waarheid is (bijvoorbeeld dmv plaatjes). Als de veganisten die precies het omgekeerde doen. En in plaats van dingen te onderbouwen komen beide partijen met plaatjes die niks zeggen.

Dat vind ik extremistisch. Waarom niet leven en laten leven en iedereen zelf de keuze laten maken, en juist vragen beantwoorden als iemand die stelt. Ipv het antwoord op te dringen? Zowel vlees- als vegaeters. (Is dat een woord?)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:35

NikkiDeKerf schreef:
Zwerte schreef:
Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij...
(...)
En met beide doen bespaar je dus nog meer!
Dat is mn hele punt... Iedereen maakt keuzes die 'slecht' zijn. Het ene meer dan het ander.
.

Ten eerste vind ik het begrijpelijk dat om de reden die jij geeft, veganistisch eten voor jou geen optie is, en vervelend dat jij hiermee worstelt. Ik ga omdat ik dat compleet begrijpelijk vind ook even alleen in op het stukje uit jouw post wat ik gequote heb.

Met niet-dagelijks douchen bespaar ik wellicht nóg meer water dan met veganisme, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat, gekeken naar de cijfers! Niet-dagelijks douchen bespaart dan relatief zo enorm weinig, dat het echt niet de moeite waard is de paardenstank te verspreiden door de treincoupé :D Ook daarom is douchen overigens niet alleen een egoïstische keuze :+ Ik doe het ook voor mijn omgeving.

Even waarom ik vind dat 'de ene keuze wat slechter dan de ander' in dit geval wel een ENORM understatement is:
Een Nederlander gebruikt per jaar gemiddeld 60 liter melk. (1)
Voor het produceren van één liter melk is 500 liter water nodig.
Een Nederlander gebruikt per jaar gemiddeld 17 kilo kaas (2)
Voor één kilo kaas is 10 liter melk en dus 5000 liter water nodig.
Een Nederlander gebruikt per jaar gemiddeld 22 liter yoghurt (3)
Voor één liter yoghurt wordt is ongeveer 765 liter wat er nodig.
Een Nederlander eet gemiddeld 25 hamburgers per jaar (5)
Laten we daarvoor 2000 liter water nemen (zit tussen die 1700 en 2400 in).

Alleen al aan deze dierlijke producten, en dan pak ik er echt maar een paar uit, verbruikt een Nederlander op jaarbasis dus 181.830 liter water. Alléén voor melk, kaas, yoghurt en hamburgers. Geen ander vlees, geen ander zuivel. Dat zijn 3636 douchebeurten. Dat is ongeveer TIEN JAAR LANG aan dagelijkse douchebeurten. Door één jaar lang geen melk, kaas, yoghurt, hamburgers te gebruiken en verder alle zuivel en dierlijke producten nog wél te eten. Heel eerlijk? Als ik dan bij wijs van spreke 3x per week minder douche, zet dat gewoonweg geen zoden aan de dijk, vergeleken met deze aantallen. Ik zou tien jaar lang niet kunnen douchen en dan nog bespaar ik véél meer water door één jaar lang veganistisch te leven. Dan heb je het niet over 'met beide doen bespaar je dus nog meer' of 'elke keuze is slecht, de één meer dan de ander'.
1: http://www.allesopeenrij.nl/article.php?aid=293
2: https://www.kaas.nl/over-kaas/kaasweetjes/
3: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... el-yoghurt
4: http://www.motherjones.com/files/Dairy- ... sons_0.gif
5: http://www.missethoreca.nl/fastfood/nie ... r-10119436

Kijk, zo'n bericht vind ik nou prettig. Keurig onderbouwd en respectvol. Kunnen beide kanten wat van leren! (Wie de schoen past...)
Mij gaat het om het principe. Vooral wanneer een vega(n) een ander persoon veroordeelt als deze wel vlees eet (andersom is vaak zo debiel dat ik het niet serieus kan nemen) Je weet niet wat die persoon verder allemaal doet of wat exact zn beweegredenen zijn. Ik moet erkennen dat het gros gewoon niet nadenkt en die kiloknaller pakt, maar er zijn ook genoeg mensen die wel bewuster kiezen. Dat vervolgens veroordelen omdat geen vlees eten nog beter is...tja dan wijs ik ze er graag op dat niemand perfect is. Het meest milieuvriendelijke is niet leven en zo ver gaat vrijwel niemand. Het is een feit dat vlees eten het milieu flink belast. Ook dat een groot deel van de dieren geen prettig leven heeft. Het is echter geen feit dat geen vlees eten makkelijk is of dat iedereen die dit niet doet een idioot of aso is. Een vleeseter kan zich er goed bewust van zijn maar andere keuzes maken en daarmee nog steeds een goed mens zijn.
Voor mij is het wel 'elke keuze is slecht, het een meer als het ander' als je het hebt over het milieu. Wij zijn milieubelastend, hoe je het ook bekijkt. De mate varieert, maar alles wat we doen is die spreekwoordelijke druppel. Vlees onthouden is een veel grotere druppel, maar nog steeds ben je maar 1 van de tig miljard. En tja, dan zijn er mensen zoals ik zelf, die stoppen met vlees eten een te grote moeite vinden ten opzichte van wat het (feitelijk) oplevert.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:38

Daar ben ik het met je eens, Jans.

Wilt iemand geen vlees eten, goed.
Wel vlees eten ook goed.

Het gaat om keuzevrijheid.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:46

Citaat:
"Klinkt bijna als een sekte."
"Die mensen zijn gewoon niet wijs"
"Hitler was een vegetariër"
"de bekerende vegetariërs"
"evangelist"
"Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving."
"Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren"
"Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij... "
"Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?"
"Nee, ik heb daar werkelijk geen flauw idee van. Mijn kipfilets groeien hier aan de boom..."
"Maar als dat leven zo rot is is het toch juist mooi als het voorbij is?"
"Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen"
"rist een paar worstjes van de stapel van Koper"
"Geen idee, gebrek aan zelfvertrouwen?"

Gewoon even wat opmerkingen uit het topic gevist, geadresseerd aan vega(n)s. De oordelen, aanvallen en het onrespectvolle gedrag komen in ieder geval van alle kanten :).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:51

elenaMM77 schreef:
ok,

ik stap weer uit dit draadje..

Op de een of andere manier, na het instappen van een paar mensen is het topic ineens toch weer veranderd.. Het ging om of en/of dat sommige veganisten zo extremistisch overkomen..

ik ben 2 uur afwezig en het hele topic wordt gesierd met pro vega plaatjes en feiten waarom je geen vlees zou moeten eten..

Dat is nu precies waarom het topic mede gestart werd... sommige Veganisten/vegetariërs lijken iedere gelegenheid aan te grijpen om hun evangelie te verspreiden..

* grist een paar worstjes van de stapel van Koper, en passant en fles wijn onder een meeleessteen, van een stille meelezer die wijselijk zijn/haar mening niet geeft, vandaan en nestelt zich elders*

_/-\o_ _/-\o_

Maar het verloop van het topic heeft wel het onderwerp van het topic gestaafd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:52

269_life schreef:
Citaat:
"Klinkt bijna als een sekte."
"Die mensen zijn gewoon niet wijs"
"Hitler was een vegetariër"
"de bekerende vegetariërs"
"evangelist"
"Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving."
"Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren"
"Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij... "
"Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?"
"Nee, ik heb daar werkelijk geen flauw idee van. Mijn kipfilets groeien hier aan de boom..."
"Maar als dat leven zo rot is is het toch juist mooi als het voorbij is?"
"Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen"
"rist een paar worstjes van de stapel van Koper"
"Geen idee, gebrek aan zelfvertrouwen?"

Gewoon even wat opmerkingen uit het topic gevist, geadresseerd aan vega(n)s. De oordelen, aanvallen en het onrespectvolle gedrag komen in ieder geval van alle kanten :).

Aangezien er ook een zin van mij bij staat reageer ik toch even. Realiseer je je wel dat jij zeker bijdraagt aan het harde oordelen en vooral respectloos reageren? Er zijn genoeg mensen hier die netjes discussieren en sorry maar daar val jij imo niet onder. Het meerendeel van deze quotes trek je volledig uit zn verband door ze zo te isoleren. Waaronder mijn opmerking, die over waterverspilling. Kan je mij even uitleggen wat er aan die zin (en dan het liefst incl nuance en context) zo aanvallend, oordelend of onrespectvol (respectloos) is? Ik vind een feit geen oordeel.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:04

Ik vind het zo raar dat tegenwoordig altijd de vegans als rare mensen worden beschouwd..
Ik eet al weet ik het hoe lang geen vlees, probeer ook niet mensen te overtuigen ofzo. Toch altijd mensen die mij proberen te overtuigen, dat ik niet gezond kan zijn zonder vlees ed.
Laatst kwam er een filmpje voorbij op fb van if meat eaters acted like vegans. Vind het echt bizar dat er zo over gedaan wordt..

Natuurlijk zou ik het liefst zien dat niemand vlees zou eten, maar ik ga geen mensen overtuigen, en uiteindelijk is het je eigen keuze, dus mij hoor je niet.. Het zou fijn zijn als mensen de vegans ook eens met rust zouden laten... we moeten ons altijd verdedigen op een of andere manier

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar de extreme veganisten zouden voor mij bijna een reden zijn om geen veganist te zijn :Y) Toch vind je dergelijke extremisten binnen elke 'groep' en ik ben ervan overtuigd dat er minstens net zoveel veganisten bestaan die zonder dat gepush kunnen leven.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:07

@Zwerte: Je spreekt toch alleen 'de veganisten' aan, specifiek op douchen/waterverspilling? Terwijl mensen die vlees eten dat net zo goed doen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:09

Er zijn 4 types mensen :
1. vegetariërs/veganisten die uit principe geen vlees willen eten (dierenleed, milieu, smaak,...) er zijn argumenten om deze dingen te staven: minder vlees eten is beter voor het milieu, minder vlees eten is beter voor dieren (lees : ze gaan niet dood, ze worden niet gekweekt om te sterven, ze worden niet opgesloten in te kleine hokken,...)
er is echt niemand die dit zinnig kan weerleggen.
2. er zijn extremistische veganisten/vegetariërs die heel erg tegen dierenleed of voor milieu zijn, en die zich zo bezorgd maken om het milieu en dieren, dat ze het liefst zien dat iedereen stopt met vlees eten. Ze zijn luid, schreeuwerig en kortom extremistisch, MAAR de argumenten dierenleed en milieu gelden nog steeds.
3. er zijn vleeseters, irrelevant voor dit topic
4. er zijn extremistische vleeseters, die zich uit alle macht willen verdedigen om hun dierbare stukje vlees te rechtvaardigen. Ze komen af met non-argumenten als:
- oh goed voor het milieu huh? waarom douche je dan nog, rijd je met de auto, waarom eet je groenten bespoten met pesticiden (serieus? :') ) waarom loop je op het gras en vertrap je insecten, waarom eet je soja, waarom verhonger je jezelf eigenlijk niet en wacht je tot je dood gaat midden op een grasveld, in je blootje zonder drinken?
- och zo erg vinden die dieren dat niet
- ze hebben toch een slecht leven, dus hoe sneller je ze dood doet hoe beter

Ik denk dat iedereen wel inziet dat dit flutargumenten zijn?
Nee, ik heb niets tegen mensen die vlees eten, maar kom alsjeblieft niet af met deze onzin. Geef het gewoon toe, ik vind vlees eten te lekker om het te laten staan, of ik vind het niet zo belangrijk wat er met dieren gebeurt. Geen probleem, maar probeer het gewoon niet te rechtvaardigen door mensen die het wel kunnen opbrengen te veroordelen.
mbt de principeskwestie: iedereen is vrij om zijn principes te kiezen, ervan af te wijken en aan te passen: het is niet omdat je geen vlees eet, dat je dan zo moet leven dat je geen milieu impact achterlaat. Sommige mensen vinden dat stoppen met vlees eten, een groot genoeg steentje bijdraagt aan het milieu, wat, als je studies leest, ook niet zo heel verkeerd gedacht is.

khirshanta

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:16

Iedereen zou in zijn/haar waarde gelaten moeten kunnen worden.

Het is niet het veganisme/vegetariër zijn wat het probleem is. Mensen proberen anderen te overtuigen 'de juiste keuze' te maken- maar wat 'de juiste keuze' is, kan voor iedereen anders zijn.

Gelukkig zijn er mensen die niet alles een label geven, maar anderen het respect geven te zijn wie ze zijn.

Ook erg fijn om te zien dat een heel aantal mensen met goed onderbouwde argumenten komen!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:18

Flauw maar, zouden dieren dan ook niet in hun waarde moeten gelaten worden? :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:26

Damned schreef:
- oh goed voor het milieu huh? waarom douche je dan nog, rijd je met de auto, waarom eet je groenten bespoten met pesticiden (serieus? :') ) waarom loop je op het gras en vertrap je insecten, waarom eet je soja, waarom verhonger je jezelf eigenlijk niet en wacht je tot je dood gaat midden op een grasveld, in je blootje zonder drinken?

_O- _O- _O- Geweldig die laatste zin, heel herkenbaar hahahaha

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:29

verder niet heel serieus, maar hier moest ik aan denken toen ik dit topic zag, kon er wel om lachen
https://www.youtube.com/watch?v=z0O_VYcsIk8
maar even zonder gekheid, wat je zelf wilt eten is jou keuze, maar laat anderen gewoon in hun waarde

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:30

Damned: dat precies! Ben ik het echt helemaal mee eens.
Ik moet me al 13 jaar verdedigen waarom ik geen vlees eet en ik heb zelf nooit iemand aangevallen die vlees eet. En toch krijg je als vega(n) dan toch gelijk een negatief stempel.

Want laten we eerlijk zijn, het IS gewoon beter om geen vlees te eten voor zowel dieren als het milieu. De manier waarop sommigen het brengen, nee dat is niet de goede manier. Maar dan hoeft niet gelijk die hele levenswijze veroordeeld te worden en er hoeft niet zo naar gedaan te worden.

Dit hele topic vindt ik al trouwens een raadsel, een heel topic over een paar mensen die hun goede doen en goede bedoelingen wat te ver doorvoeren?!

Er is toch ook geen 'vleeseters zijn extremisten en dus nare mensen' topic.
Wat mij betreft is dit hele topic al gebouwd op nare, veroordelende, ideeën. En die zijn ook nog is slecht gebaseerd op enkele slechte ervaringen.

Dat is net als zeggen dat je iedereen haat die honden heeft, omdat je ooit een keer gebeten bent door een hond en de eigenaar toen niet goed reageerde...

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:32

Damned schreef:
Geef het gewoon toe, ik vind vlees eten te lekker om het te laten staan, of ik vind het niet zo belangrijk wat er met dieren gebeurt. Geen probleem, maar probeer het gewoon niet te rechtvaardigen door mensen die het wel kunnen opbrengen te veroordelen..

De rest van je post ben ik het helemaal mee eens, maar deze springt er uit, en in veel discussies hiervoor ook. Er zijn echt mensen die vlees niet kunnen laten staan, die het uit noodzaak, voor hun gezondheid nodig hebben.
Maar ook deze mensen worden altijd toegesproken met 'Zonder vlees kan altijd, ik weet beter dan jij.' En dat is ook niet altijd even fijn.

Ik eet vlees, liefst van boeren die we kennen of een slager die het daar vandaan heeft, en dus ook niet elke dag. Ik eet vlees omdat ik het nodig hebt, en niet voor de smaak, trouwens, ook al ben ik eraan gewend en vind ik het dus ook lekker. Er zijn dus vega's die me daarvoor tot boeman verklaren, of me er van willen overtuigen dat ze beterer weten wat ik wel of niet nodig heb, dan ben je aan het verkeerde adres.
Ik eet geen bespoten groente, ik eet biologisch en het liefst uit eigen tuin (waar ik regenwater voor gebruik). De keren dat ik met het openbaar vervoer reis zijn op 1 hand te tellen, verder doen we alles lopend of met de fiets, we hebben geen auto.

En ja, in mijn ideale wereld had ik geld genoeg voor een boerderij waar ik dus ook zelf mn kipjes en ander vlees rond kon laten scharrelen, maar tot die tijd doe ik het zo, en doe ik het op mijn manier zo goed mogelijk.
Maar zelfs mijn manier is dus voor sommige vegetariers of veganisten niet goed genoeg. Die laatste categorie zie ik dan dus als de 'extremisten'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:33

Het is niet altijd verkeerd om mensen te willen overtuigen, maar je moet gewoon weten wanneer het niet gewenst is en wanneer je moet stoppen.
Het is niet verkeerd om iemand te zeggen dat roken slecht is voor je longen, of dat suiker de reden kan zijn waarom iemand zo moe is, of dat koemelk de reden kan zijn van de acne van iemand.. net zoals het niet verkeerd is om iemand te vertellen dat je veel meer water bespaart door vlees te minderen/weg te laten dan door minder te douchen.. Dierenleed is een lastiger onderwerp, veel mensen willen daar natuurlijk liever niet op aangesproken worden omdat ze hun lekkere stukje kipfilet niet willen associëren met een kip die niet op de poten kan staan.
Het is natuurlijk goed te begrijpen dat een dierenliefhebber toch wil zeggen dat plofkippen niet gelukkig zijn, maar je moet zoiets gewoon voorzichtiger brengen. In plaats van het direct te zeggen, zeg ik liever 'ik heb nooit kip gekocht omdat ze zo slecht behandeld worden'.
Gek eigenlijk.. Als je zegt 'fastfood is ongezond' of 'suiker is ongezond' dan knikt iedereen bevestigend.. 'Gluten ongezond', zou kunnen, niet interessant.. Zeg je 'vlees is ongezond' dan beginnen mensen te steigeren :=

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:34

Maar dat is toch ook gewoon een goed argument?
Alleen gebruiken de meeste mensen dat argument niet, omdat de meeste mensen het niet nodig hebben voor hun gezondheid. Meestal kan je prima zonder, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:35

Ik weet niet of het beter is voor het milieu. Er worden toch hele stukken bos gekapt voor de soja verbouwing bv.

Waar het om gaat is dat er een evenwicht gezocht moet worden. Er moet van bio industrie af.

Hoe dan ook, dat heftige, wat je ook in topics meteen krijgt, laat staan in het echte leven, is gewoon niet nodig. Men kan kiezen wat men eet, men hoeft zich niet te verantwoorden.

Als je iemand wilt overtuigen dat het een of ander beter is, kan dat ook op een normale manier, lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-05-16 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:35

jasz schreef:
Maar dat is toch ook gewoon een goed argument?
Alleen gebruiken de meeste mensen dat argument niet, omdat de meeste mensen het niet nodig hebben voor hun gezondheid. Meestal kan je prima zonder, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd

Oh ja absoluut, en zoals ik al zei, er zijn dus extreme gevallen van veganisten of vegatiers die er een punt van maken wat mijn dieet betreft. Die vind ik vervelend, maar is absoluut niet de standaard.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:38

Nee die vind ik ook heel jammer, zulke mensen zorgen ervoor dat vegetariërs en veganisten in een kwaad daglicht komen te staan.

Lusitana: de meeste soja wordt helaas nog altijd verbouwd om aan vee gevoerd te worden. Er wordt maar echt een ontzettend klein deel voor menselijke consumptie gebruikt. Daarbij eten ook heel veel mensen soja die ook vlees eten. Het is gewoon een vrij algemeen product nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:40

Lusitana schreef:
Ik weet niet of het beter is voor het milieu. Er worden toch hele stukken bos gekapt voor de soja verbouwing bv.

Bijna alle soja gaat naar het veevoer.
Als er minder vlees gegeten zou worden dan kwam er hier in nederland zo veel grond vrij dat we alle soja voor vleesvervangers met gemak hier in nederland zouden kunnen verbouwen :)
Dat zou nu zelfs al mogelijk zijn volgens mij.