Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:33

intral schreef:
chanel1985 schreef:
En wat als iets levensbedreigend is of kan zijn? Wordt je dan ook gewoon teruggestuurd?
Wat ben ik blij dat wij hier als het nodig is gewoon naar de eerste hulp kunnen gaan.

2 Weken geleden had ik zo'n harde hoofdpijn, maar dan zo hard dat ik mijn hoofd tegen de muur wou bonken en kon ik op een bepaald moment niet meer spreken als wou ik dat wel en verstond ik mijn vriend.
Op de eerste hulp hebben ze een straffere pijnstiller gegeven via infuus en de nodige medicatie gegeven voor thuis. Het kon zo maar ook een beroerte geweest zijn, als ik dan nog eerst naar dokter van wacht moest was het misschien te laat geweest als het dat was geweest.

Als het levensbedreigend is, waarom dan nog in de auto stappen? 112 is voor levensbedreigende situaties, waaronder dus een (vermoedelijke) beroerte.

Ik ben ook met de ambulance afgevoerd, maar mensen zijn geen dokters en kunnen soms de ernst van iets onderschatten. Een leek kan soms ook moeilijk inschatten of iets levensbedreigend is of niet.
Als je dan zelf naar de spoed gaat, zou ik het echt heel onethisch vinden om die persoon weg te sturen omdat die geen geen briefke heeft.
Als ik in Nederland zelf naar de spoed was geweest, hadden ze mij terug gestuurd waarschijnlijk, wat ik echt een schandaal had gevonden.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:35

janderegelaa schreef:
zanakuzies schreef:
Ik heb nog nooit een verwijsbrief nodig gehad en ook nog nooit hoeven betalen voor een bezoekje aan de hap of spoed zo lang je maar belt dat je er aan komt is er niks aan de hand

Precies dus.

Dat is fijn voor jullie - maar niet de normale gang van zaken.
Lijkt me dus ook niet nodig om dat aan de TS zo uit te leggen, aangezien dit de minderheid van de gevallen betreft.
Normaal is het zo als je zonder verwijzing naar de SEH gaat (dus niet de HAP! daar mag je idd gewoon naar bellen dat je komt, al is het netter om het eerst even te vragen) is de rekening voor eigen kosten. Iets specifieker: het valt niet onder het eigen risico. Alles wat boven het eigen risico zit zit, word soms wel vergoed door de zorgverzekeraar. Sommige (vaak oudere) mensen komen dan dus toch gewoon via de SEH binnen als ze toch al door hun eigen risico van dat jaar heen zijn. Maar, de wachttijd is een stuk langer dan, aangezien je steeds onder elk spoedgeval komt te staan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:36

TerraHowrse schreef:
Mooi ziekenhuis heb ik dan :+ als ik naar de seh bel met de mededeling dat ik eraan kom zijn ze not amused. Ook niet als je waarschijnlijk iets gebroken hebt.

Kan een huisartsenpost een foto maken in Nederland? Want zo kan je enkel bevestigen dat er iets gebroken is.
Als je daar eerst een afspraak voor moet maken kan je als je geluk hebt nog een paar dagen wachten vooraleer er een foto wordt genomen, als je pech hebt nog langer en kunnen er complicatie's optreden ( wat dan toch meer geld kost).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:37

De eerste hulp is voor klachten die dermate ernstig zijn dat direct handelen nodig is. Niet voor klachten die bij een huisarts horen, of waar een huisarts ook een verwijzing voor kan geven. Als mensen dat eens in acht zouden nemen zouden de mensen die echt direct hulp nodig hebben geen uuuuuuuuren hoeven te wachten daar.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:38

chanel1985 schreef:
intral schreef:
Als het levensbedreigend is, waarom dan nog in de auto stappen? 112 is voor levensbedreigende situaties, waaronder dus een (vermoedelijke) beroerte.

Ik ben ook met de ambulance afgevoerd, maar mensen zijn geen dokters en kunnen soms de ernst van iets onderschatten. Een leek kan soms ook moeilijk inschatten of iets levensbedreigend is of niet.
Als je dan zelf naar de spoed gaat, zou ik het echt heel onethisch vinden om die persoon weg te sturen omdat die geen geen briefke heeft.
Als ik in Nederland zelf naar de spoed was geweest, hadden ze mij terug gestuurd waarschijnlijk, wat ik echt een schandaal had gevonden.

En daarom, eerst even telefonisch overleg met een huisarts of HAP. Als je de tijd hebt om op de spoed te zitten wachten tot een arts je kan zien (wat dus het geval is met "hoofdpijn en wazig zien") dan heb je ook tijd om de huisarts te bellen en zo een doorverwijzing te regelen, waardoor je een stuk sneller geholpen bent.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:39

chanel1985 schreef:
TerraHowrse schreef:
Mooi ziekenhuis heb ik dan :+ als ik naar de seh bel met de mededeling dat ik eraan kom zijn ze not amused. Ook niet als je waarschijnlijk iets gebroken hebt.

Kan een huisartsenpost een foto maken in Nederland? Want zo kan je enkel bevestigen dat er iets gebroken is.
Als je daar eerst een afspraak voor moet maken kan je als je geluk hebt nog een paar dagen wachten vooraleer er een foto wordt genomen, als je pech hebt nog langer en kunnen er complicatie's optreden ( wat dan toch meer geld kost).

Nee hoor, bij ons mag je nadat je gezien bent door de huisarts / HAP gewoon door naar het ziekenhuis voor een foto. De rontgenafdeling draait zowel poli's als "tussendoor-gevallen". Kan zijn dat je eventjes moet wachten, maar zeker geen dagen, eerder hoogstens een uurtje. Je hoeft dan ook niet via de spoed naar binnen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:44

AL een geluk dat dit in Belgie niet nodig is, ik kon niet meer spreken en mijn hoofdpijn was wel wat meer dan "gewoon" hoofdpijn. Bij sommige aandoeningen telt dan elke minuut, als ik dan nog eerst langs de dokter van wacht moet ( die dan ook nog eerst opgezocht moet worden) aangezien het 23u was, duurde dat veel langer eer ik de nodige hulp had gekregen.
Op spoed hebben ze me ook direct naar een kamer gebracht en infuus gestoken.
Blijkbaar vonden ze het ernstig genoeg om niet te hoeven wachten.

Maar wat is het nut van eerst langs de huisarts te gaan, die toch niets kan doen? Ik ga met een overduidelijke armbreuk of beenbreuk bv echt niet eerst nog naar de huisarts of dokter van wacht. Die ook niet het nodige materiaal heeft om een plaaster aan te brengen of derg of mag recht zetten.
Hier stuurt de huisarts je dan toch gewoon door naar spoed, dus waarom nog dat tussenstation? Heb je alleen meer pijn.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 11-05-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:48

Sleeper schreef:
De eerste hulp is voor klachten die dermate ernstig zijn dat direct handelen nodig is. Niet voor klachten die bij een huisarts horen, of waar een huisarts ook een verwijzing voor kan geven. Als mensen dat eens in acht zouden nemen zouden de mensen die echt direct hulp nodig hebben geen uuuuuuuuren hoeven te wachten daar.

Had mijn pols gebroken en andere arm gekneusd + gezicht en been lagen open. Maar mocht niet komen, moest eerst naar de hap.
+hap was 20 km verderop, en zh weer de andere kant op, dus van de hap naar zh 30 km

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:49

chanel1985 schreef:
AL een geluk dat dit in Belgie niet nodig is, ik kon niet meer spreken en mijn hoofdpijn was wel wat meer dan "gewoon" hoofdpijn. Bij sommige aandoeningen telt dan elke minuut, als ik dan nog eerst langs de dokter van wacht moet ( die dan ook nog eerst opgezocht moet worden) aangezien het 23u was, duurde dat veel langer eer ik de nodige hulp had gekregen.
Op spoed hebben ze me ook direct naar een kamer gebracht en infuus gestoken.
Blijkbaar vonden ze het ernstig genoeg om niet te hoeven wachten.

Ik weet heel goed dat bij sommige aandoeningen elke minuut telt, ik werk namelijk op de SEH. Ik weet ook dat ernstige hoofdpijn en wazig zien vaak "gewoon" migraine kan zijn. Er zijn meer symptomen van een beroerte dan wazig zien en hoofdpijn (alhoewel hoofdpijn er nog niet eens 1 hoeft te zijn). Een scheve mond, een lamme arm en verwarde spraak zijn de dingen waaraan een TIA, hersenbloeding of herseninfarct worden herkend. Hoofdpijn is niet het meest voorkomende symptoom. En "blijkbaar vonden ze het ernstig genoeg om niet te hoeven wachten", dat kan. Misschien was het gewoon rustig en hadden ze tijd om je meteen te behandelen. Dat weet je nooit :) .

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:52

TerraHowrse schreef:
Sleeper schreef:

Had mijn pols gebroken en andere arm gekneusd + gezicht en been lagen open. Maar mocht niet komen, moest eerst naar de hap.

Dat kan en is vrij l*llig. En ik ken ook de verhalen van hele ernstige gevallen die niet meteen op de goede plek terecht komen (soms met fatale gevolgen) Maar desondanks, er zijn veel mensen die naar de eerste hulp gaan met dingen die een huisarts ook kan oplossen. In het geval van TS, de huisarts kan prima een foto regelen. Dat hoeft niet op een eerste hulp te gebeuren. Kwestie van zelf even wat assertiever zijn vermoed ik.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:52

chanel1985 schreef:
Maar wat is het nut van eerst langs de huisarts te gaan, die toch niets kan doen? Ik ga met een overduidelijke armbreuk of beenbreuk bv echt niet eerst nog naar de huisarts of dokter van wacht. Die ook niet het nodige materiaal heeft om een plaaster aan te brengen of derg of mag recht zetten.
Hier stuurt de huisarts je dan toch gewoon door naar spoed, dus waarom nog dat tussenstation? Heb je alleen meer pijn.

Om de twijfelgevallen er uit te filteren. Je wilt niet weten hoe veel mensen hun arm denken gebroken te hebben maar wel hun telefoon er mee kunnen bedienen. Daarom is de HA er. Zodat de SEH niet overstroomd met zelf-gediagnosticeerde diagnoses die mensen (vaak) via het internet hebben gesteld. En als het een overduidelijke breuk is, stuur de HA je binnen 1 minuut door. Naar de rontgenafdeling en daarna de gipskamer. Niet de SEH. Een normale breuk is pijnlijk maar niet SpoedEisendeHulp waardig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:53

Als je mijn eerste bericht juist had gelezen dan had je gelezen dat ik niet sprak over wazig zien, maar over niet kunnen spreken ook al wou ik dat wel.
Hopelijk ben je op je job wat nauwkeuriger als er patienten hun symptomen uitleggen.

Als ik van mij paard ben gevallen en mijn arm staat op half zeven, dan is dat geen twijfelgeval meer men dunkt.
Hoe weet je dat je een normale breuk hebt?
Ik vind het erg dat er mensen moeten sterven omdat men zo hard vast houd aan protocollen waardoor de hulp te laat komt.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:57

chanel1985 schreef:
Als je mijn eerste bericht juist had gelezen dan had je gelezen dat ik niet sprak over wazig zien, maar over niet kunnen spreken ook al wou ik dat wel.
Hopelijk ben je op je job wat nauwkeuriger als er patienten hun symptomen uitleggen.

En dan nog mis je 2 van de 3 symptomen voor een beroerte en zie ik er nog steeds geen acute spoed in. Fijn dat je een infuus met vocht (dat helpt sowieso tegen hoofdpijn) en pijnstillers hebt gekregen, dat zal vast veel verlichting hebben geboden.
Wij snappen heus wel dat pijn, en veel pijn heel erg vervelend is en frusterend als je dan via de HA moet. Maar regels zijn regels en protocollen zijn protocollen en die hebben wij niet opgesteld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:59

Sorry, maar als je belerend overkomt omdat je daar werkt, verwacht ik ook dat zo iemand tenminste een bericht deftig kan lezen en er niet direct iets bij verzint wat ik helemaal niet heb geschreven.
Ik heb helemaal niets geschreven over wazig zien maar wel dat ik niet meer kon spreken, vind dat wel een belangrijk detail. Daarmee dat ik schreef dat ze deze fout hopelijk niet op haar werk maakt.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:00

chanel1985 schreef:
Als ik van mij paard ben gevallen en mijn arm staat op half zeven, dan is dat geen twijfelgeval meer men dunkt.
Hoe weet je dat je een normale breuk hebt?
Ik vind het erg dat er mensen moeten sterven omdat men zo hard vast houd aan protocollen waardoor de hulp te laat komt.

Je sterft niet aan een armbreuk! Als er mensen aan het sterven zijn, bel dan 112. En hoe je weet dat je een normale breuk hebt? Door de rontgen. Die we ook niet zomaar gebruiken voor een armbreuk op de SEH, alleen voor traumagevallen. Met een armbreuk via de SEH mag je gewoon in de wachtkamer zitten bij de rontgen.
Erg vervelend trouwens dat je je bericht steeds edit.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:02

chanel1985 schreef:
Sorry, maar als je belerend overkomt omdat je daar werkt, verwacht ik ook dat zo iemand tenminste een bericht deftig kan lezen en er niet direct iets bij verzint wat ik helemaal niet heb geschreven.
Ik heb helemaal niets geschreven over wazig zien maar wel dat ik niet meer kon spreken, vind dat wel een belangrijk detail. Daarmee dat ik schreef dat ze deze fout hopelijk niet op haar werk maakt.

Belerend? Ik leg uit hoe het werkt, de eerste 2 weken na OK mag je de spoed binnenlopen, anders via de HAP/HA of met de ambulance. Jij reageert op mij.
Ik leg de correcte manier uit hoe het hoort te gaan, voor de TS. Om haar niet op onnodig hoge kosten te duwen omdat ze toch "omdat bokt het zegt" zomaar naar de SEH gaat. Dat zou imo zonde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:02

België is hier zeker geen heilige in. Dankzij de vrij toegankelijk SEH is het een zooitje en een puinhoop. Pubers met een kater komen er wekelijks omdat ze hoofdpijn hebben de volgende dag. En mensen die al drie weken met een wondje rond lopen stappen op zondagmiddag de SEH binnen, een kleine splinter eveneens. Dat zijn geen uitzondering,dat kan echt wekelijkse kost zijn. En dat zorgt uiteraard voor of bizar lange wachttijden of onvoldoende ruimte/personeel voor echte spoed.

Die regels van Nederland zijn niet onmenselijk en totaal niet uit de lucht lucht gegrepen. Is het direct spoed, dan bel je 112 en kun je zonder problemen de SEH binnen. Zoniet dan eerst via de Hap, die trouwens steeds meer en vaker praktisch naast de spoedingang komt te zitten. Sterker nog, België wil dat ook gaan doen. ;)

Het grote nut? Er moeten zo min mogelijk mensen aan het werk zijn, immers bezuinigen wordt opgelegd. Moeten al die mensen op de SEH bezig zijn met het filteren, wat is spoed, welke triage is er ect, dan is er veel minder tijd om effectief zorg te leveren en is er kans dat echte spoedgevallen te laat behandeld worden.

En met een open been breuk verplicht niemand je om zelf nog in de auto te stappen, daar mag je gewoon de ambulance voor bellen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:03

chanel1985 schreef:

Intral komt imo niet belerend over, dat is hoe jij het ervaart. Dat ze vertelt vanuit haar ervaring uit haar beroep is in dit topic alleen maar welkom. Begrijp ook niet zo goed waarom je zo op haar blijft hangen. Je ziet het anders, prima. En klaar denk ik dan zelf. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:05

Ik heb enkel mijn bericht samengevoegd omdat ik zag dat er ondertussen al was gereageerd toen ik mijn bericht wou doorsturen. Dit om het overzicht te behouden en niet telkens een nieuwe reactie te plaatsen.

Dat zeg ik ook helemaal niet , ik vind het erg dat mensen moeten sterven omdat men zich aan bepaalde protocollen moet houden, zoals je zelf ook al eerder schreef.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:07

Judith_ schreef:
België is hier zeker geen heilige in. Dankzij de vrij toegankelijk SEH is het een zooitje en een puinhoop. Pubers met een kater komen er wekelijks omdat ze hoofdpijn hebben de volgende dag. En mensen die al drie weken met een wondje rond lopen stappen op zondagmiddag de SEH binnen, een kleine splinter eveneens. Dat zijn geen uitzondering,dat kan echt wekelijkse kost zijn. En dat zorgt uiteraard voor of bizar lange wachttijden of onvoldoende ruimte/personeel voor echte spoed.

Die regels van Nederland zijn niet onmenselijk en totaal niet uit de lucht lucht gegrepen. Is het direct spoed, dan bel je 112 en kun je zonder problemen de SEH binnen. Zoniet dan eerst via de Hap, die trouwens steeds meer en vaker praktisch naast de spoedingang komt te zitten. Sterker nog, België wil dat ook gaan doen. ;)

Het grote nut? Er moeten zo min mogelijk mensen aan het werk zijn, immers bezuinigen wordt opgelegd. Moeten al die mensen op de SEH bezig zijn met het filteren, wat is spoed, welke triage is er ect, dan is er veel minder tijd om effectief zorg te leveren en is er kans dat echte spoedgevallen te laat behandeld worden.

En met een open been breuk verplicht niemand je om zelf nog in de auto te stappen, daar mag je gewoon de ambulance voor bellen.

En daar mogen ze van mij ook heel hard tegen optreden, voor zoiets ga je niet naar de spoed inderdaad.

Maar ik heb niet veel vertrouwen in huisartsen van wacht, mijn zoontje heeft bijna in het ziekenhuis gelegen, terwijl ik wel braaf naar de huisarts van wacht ben gegaan. De volgende keer ga ik gewoon naar spoed, dit ook op aanraden van de kinderarts. Omdat daar altijd een kinderarts aanwezig is.

Anoniem

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:10

Hoe dan? Er kan op dat moment even streng toegesproken worden maar linkse om of rechts om hebben ze dan al tijd 'afgenomen' van echte spoed. En dat is waar de huisarts een goede filter voor is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:11

Het gaat hier over de grote teen van TS, niet of intral al dan niet haar werk goed doet op de SEH.

En als iets levensbedreigend is (als in; je gaat dood als er niet direct iets gebeurd) ga je met de ambu naar de SEH. En als het niet levensbedreigend is: je vermoed een breuk, of die nou wel of niet goed staat, en dan ga je naar de HA/HAP en die stuurt je door naar de afdeling die een foto maakt en die je breuk weer goed zet en ingipst. Die keren dat ik breuken had (ik breek nog wel eens wat) kwam ik niet op de SEH terecht. Dan kom je gewoon op de betreffende poli van de juiste afdeling.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-05-16 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:11

Laten we het allemaal even gezellig houden hier. :) Ik ga niet naar de SEH omdat ik dit echt niet levensbedreigend vind en er niet voor wil zorgen dat mensen met ergere dingen moet wachten op mijn misschien gebroken teen. Ik heb de HAP al niet gebeld omdat ik het niet dringend genoeg vond, maar achteraf had dat misschien wel gekund.

Naar de huisarts die mij behandeld heeft ga ik niet meer terug. Dat komt niet alleen door hoe ze me gisteren behandeld heeft, maar ze heeft eerder al niet zo netjes gehandeld en ik vind het nu wel genoeg.

De pijn wordt gelukkig een stuk minder en ik heb vannacht goed kunnen slapen. Ik kan mijn teen nog steeds niet buigen en ik heb ook nog steeds steken en pijn rondom mijn 'buigstukje'.

verootjoo

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:12

Ik snap dat je niet naar die HA teruggaat :\ het lijkt me net zo'n heks als ik heb :+ is er niet een andere arts in die praktijk? Of kun je niet patiënt worden bij een andere praktijk?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:15

Komt er vuil of ander iets uit je nagel? Zoiezo even in de gaten houden op warmte, roodheid en eventueel koorts. Ik zou morgen wel advies inwinnen over hoe nu verder