Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:52

Oh Maxie, dat klinkt inderdaad niet meer als pds. Wel fijn dat je met spoed gezien wordt, hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Van dat liggen, dat herken ik wel. Ik lig het liefste op mijn rechterzijde, dat voelt wanneer ik last van mijn darmen heb het lekkerste. Sterker nog, een uur platliggen zorgt voor doorstroming. Raar lijf....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:09

Ik ga dit topic ontstippen, mijn pds blijkt van een stomme schildklier te komen. Lijkt erop dat ik redelijk genormaliseerd ben.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:12

Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben 3 weken geleden bij een diëtist geweest. Zou een dag later een eet schema ontvangen er informatie. We zijn nu 3 weken verder, na verschillende mailtjes om te vragen of ik nog een schema krijg, maar tot op heden met nul resultaat...
Vraag mij nu af wat ik verkeerd heb gedaan met het intake gesprek :')

Had al wel FODMaP meegekregen dus daar moest ik mij aan houden. Doe nu dan maar voor mijzelf 6 weken aan dat schema houden. Baal wel dat ik niks hoor, ga er wel weer een mail aan wagen..

lactose en glutenvrij eet ik nu. Heb van sommige producten op de lijst wel last maar ben nu zeker al 2 weken niet meer "zwanger".
Enkel kan ik ook niet tegen lactose vrije yoghurt :')
Kokos heb ik geprobeerd en dat gaat redelijk..

En liggen wil ik het liefste ook met zo'n dikke buik. Meestal is het de volgende dag wel weer weg maar man die krampen en pijn...

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:49

Ik kom me ook graag melden, mijn verhaal lijkt eigenlijk op dat van Maxie.
1dec moet ik onder narcose voor onderzoek, ik hoop zo dat ze me kunnen helpen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:01

liesje84 schreef:
Ik kom me ook graag melden, mijn verhaal lijkt eigenlijk op dat van Maxie.
1dec moet ik onder narcose voor onderzoek, ik hoop zo dat ze me kunnen helpen.

Heb je dit al lang en wat voor klachten heb jij?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:08

Ja al heel lang, in maart ook al eens op de spoed beland, helaas gaat het ziekenhuis hier niet zo snel.
Ik heb zoveel klachten dat ik de deur amper nog uit kan. -O-
Ook koorts, bloed, slijm, dippen in bloeddruk, wat ik heb mezelf zelfs een ischias gezeten :Y)

Het kan me dus eigenlijk niet eens schelen wat ze vinden, als ze maar helpen.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:20

gribaldi schreef:
Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben 3 weken geleden bij een diëtist geweest. Zou een dag later een eet schema ontvangen er informatie. We zijn nu 3 weken verder, na verschillende mailtjes om te vragen of ik nog een schema krijg, maar tot op heden met nul resultaat...
Vraag mij nu af wat ik verkeerd heb gedaan met het intake gesprek :')

Had al wel FODMaP meegekregen dus daar moest ik mij aan houden. Doe nu dan maar voor mijzelf 6 weken aan dat schema houden. Baal wel dat ik niks hoor, ga er wel weer een mail aan wagen..

lactose en glutenvrij eet ik nu. Heb van sommige producten op de lijst wel last maar ben nu zeker al 2 weken niet meer "zwanger".
Enkel kan ik ook niet tegen lactose vrije yoghurt :')
Kokos heb ik geprobeerd en dat gaat redelijk..

En liggen wil ik het liefste ook met zo'n dikke buik. Meestal is het de volgende dag wel weer weg maar man die krampen en pijn...

Slordig zeg! Zou naar een andere diëtiste gaan als ik jou was..

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:59

Ja ga straks de instantie nogmaals benaderen. Ik snap echt niet wat er mis is gegaan..
Klopt aan de ene kant denk ik, ik wil een andere maar aan de andere kant denk ik, ik doe het al een poosje zelf wilde graag wat meer advies en dan gebeurd er zoiets..
Voel mij niet echt serieus genomen :')

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:08

_Juudith schreef:
Ooh jeetje zeg wat heftig maxie! Hopelijk krijg je snel een oproep voor het onderzoek! Succes ermee

Brimi_Disa hoe was het bij de diëtiste?
Ik ben destijds ook bij een geweest, maar die rade me totaal verkeerde dingen aan, waar ik achteraf gezien dus totaal niet tegen kon. Die vrouw deed maar wat, en had volgens mij de ballen verstand van een spastische darm.

Ik heb sinds een aantal weken ook weer last.. maar voornamelijk avonds..
Hebben jullie ook dat als je op de ene zei ligt je veel meer last hebt, dan wanneer je op de andere ligt?

Bij de diëtiste heb ik een lijst gekregen met fodmap arme opties (helaas geen recepten) en na een week hebben we contact over hoe het gaat. Ik ben inmiddels bijna een week bezig met het fodmap-dieet en vind het wel lastig met alle dingen die je niet meer mag eten en de hoeveelheid tijd die het kost om te koken en boodschappen te doen :') Ik gebruik de app van the Monash University low fodmap dieet en struin internet af voor recepten.

Ik merk dat mijn buik al minder opgezet is en dat ik minder last heb van een zeurderig gevoel in mijn buik.
Het gaat dus de goede kant op en ik ben benieuwd hoe het over een paar weken is. En natuurlijk of we een allergeen kunnen bepalen.

Dat je meer last hebt van het liggen op je ene zij, dan je andere ligt misschien aan de ligging van de dikke darm?

@liesje84 en maxie
Sterkte!
Jullie klachten klinken nog een stuk erger dan de mijne :o

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:17

Dank je wel allemaal, op het moment is het even rustig gelukkig maar zit al te wachten op de volgende uitbarsting. Wo 23 nov krijg ik de colonscopie dus hoop dan op meer duidelijkheid.

Zo'n dieet lijkt mij ook erg pittig. Heb er wel over gelezen maar nog nooit geprobeerd eigenlijk. Heb zelf ook niet echt specifieke dingen waar ik last van krijg. De ene keer kan ik super gekruid eten en nergens last van hebben terwijl het de keer erop helemaal mis is.

Ik log zelf eigenlijk altijd op mijn linderzij als ik ga slapen, dit voelt het prettigst.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:49

Fodmap is wel te doen hoor. Check ook eens fodmapfoodies, die hebben fijne lijsten :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:47

Brimi_Disa, je hebt nog contact met een diëtist. Die van mij laat mij al 3 weken zitten zonder wat van zich te laten horen. En ik vind fodmap niet ingewikkeld dus maak zelf wel eetschema's etc.
Je mag best nog wel veel eten vind ik. At hiervoor khd arm dus enkel wat aanpassingen van groente die ik nu niet meer mag valt het wel mee :)

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:38

Vervelend Gribaldi! Daar zou ik ook niet blij mee zijn -O-
Als je khd arm eet zal de overgang inderdaad wel makkelijker zijn, maar mis je knoflook en ui nu niet als smaakmaker in je eten? Ik wel :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:06

Nee heb al verschillende mails gestuurd maar hoor helemaal niks meer. Zelfs van de instantie zelf niet meer..
Ja ik mis het wel, maar moet zeggen dat als ik ui eet echt wel last heb dus is het wel makkelijker het te laten staan :')
Maar in hachee of stoofpotje mis ik het wel dus halverwege december zijn de 6 weken fodmap eten voorbij en wil ik dingen toevoegen en weg laten om zelf te testen waar ik intolerant voor ben.
Heb al een lijstje opgeschreven dus ben al een eind.
Daarna wil ik wel weer minderen met khd. Even zien hoe erg mijn gewicht is geworden na deze 6 weken :')

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:10

Het was al even stil in het topic, ben erg benieuwd hoe het met iedereen gaat.
@maxie, heb jij al uitslag binnen?

Ik mag morgen dan eindelijk voor onderzoek, ben wel lichtelijk nerveus.
Helaas mag ik daarna nog wel 2wk wachten totdat ik de resultaten hoor.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:16

Spannend Liesje!

Ik heb alles afgezegd qua diëtist. Heb niks meer vernomen dus gisteren een mail gestuurd met cancel de afspraak maar ik heb er geen vertrouwen meer in. (doe het immers nu ook al 5 weken zelf)

Heb enkel afgelopen week 2 dagen last gehad, en heb niks geks gegeten. Qua gewicht is er gelukkig niks bij gekomen enkel eraf :)

Ik blijf hier wel mee doorgaan voel mij wel beter als ik bepaalde producten schrap :)

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:42

liesje84 schreef:
Het was al even stil in het topic, ben erg benieuwd hoe het met iedereen gaat.
@maxie, heb jij al uitslag binnen?

Ik mag morgen dan eindelijk voor onderzoek, ben wel lichtelijk nerveus.
Helaas mag ik daarna nog wel 2wk wachten totdat ik de resultaten hoor.

Lief dat je het vraagt. Heb vorige week de coloscopie gehad. Voorlopige uitslag was, verminderde vaattekening te zien = mogelijk ontsteking. Ze hebben biopten genomen van het aangedane deel (laatste deel dikke darm)
Klachten van mijn buik waren een week voor het onderzoek al een stukje beter dus de ontsteking zal zo goed als weg zijn geweest tijdens de scopie.
Uitslag krijg ik helaas pas 28 december.

Op het moment gaat het best goed. Geen koorts en bloed meer. Pijn wisselt maar zit nu weer in me normale patroon waar ik al jaren last van heb.

Spannend Liesje! Sterkte morgen!

Fijn dat het beter lijkt te gaan met het dieet gribaldi. Zou zelf ook geen vertrouwen meer hebben in de dieetiste

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:50

@gribaldi, wat fijn dat je het zelf zo goed kan volhouden en dat het helpt.

@maxi, oei jij moet ook nog wel even wachten op uitslag. Hopelijk zijn we voor het nieuwe jaar wat wijzer :-). Wel fijn dat de hevigheid er wat af is.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:03

Ja dat is helaas het nadeel van het UMCG ben er met spoed binnen gekomen maar daarna ga je gewoon op de normale wachtlijst volgens mij.
Ben voor een andere ziekte al vanaf juni aan het wachten op een oproep voor het beatrixoord en heb zo''n 4 maanden moeten wachten op een oproep voor de klinisch geneticus. Raak er al aan gewend ;)

Hoop dat de uitslag voor jou wat eerder komt :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:13

Ik zou dan toch m'n verzekering eens bellen of er aan die wachttijden niks gedaan kan worden. Vaak kan er veel meer dan je denkt :)

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:30

Ja dat is mischien wel een optie idd. Nou is de oproep voor het beatrixoord niet zo heel erg spoed..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:58

Blegh hier krijg ik alleen maar meer last.
Van irritante pijn linksonder in de buik/lies, doe het nu met naar de wc gaan ook pijn.
En daarna nog meer.
En bij de huisarts blijft het gewoon "tjah dat is je spastische darm"
En dat terwijl ik nog nooit onderzocht ben.

Baal een beetje ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:01

Balen! Dat soort huisartsen zijn niets waard.

Andere huisarts zoeken?
Kijken of een osteopaat je naast je dieet kunt helpen met je organen/darmen soepel houden?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:03

Welke verzekering heb je? Ik ben heel erg geholpen door de second opinion online van het Zilveren Kruis. Dat heeft mijn huisarts ook geholpen bij de diagnose en uiteindelijk was de doorverwijzing toen zo geregeld.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:10

Als dit zo doorzet dan eis ik een doorverwijzing!
En anders word het inderdaad echt een andere huisarts.