Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:37

Voor elke situatie is een oplossing. Dus als je bam moeder bent, zou de praktische invullen het minste probleem hoeven zijn (ja, je zal moeten inleveren, maar dat zal je zeker al doorgerekend hebben neem ik aan)

De emotionele kant en de opvoeding zijn overwegingen, maar er zijn zoveel gescheiden ouders, dan het wel of niet bekend zijn van de vader geen belemering hoeft te zijn.

Hopelijk heb je wel een goede famlie / vriendenkring, zodat je af en toe tijd voor jezelf krijgt, want dat heb je nodig. Maar zelfs als dat nu niet zo is, zou dat weer kunnen komen uit de creche, buren, school enz.

Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar er zijn ook ouders van 2-ouder gezinnen die hun kind te pas en te onpas bij opa en oma brengen. Verder denk ik dat je financieel zo goed op de rit moet zijn, dat je altijd een oppas aan huis zou moeten kunnen betalen om zelf een avondje weg te kunnen. Als je oppas kan betalen, kan je ook 'eigen' tijd kopen (en als je famlie wil helpen is dat alleen maar fijn)

Ja, als je genoeg geld hebt wordt het al een heel stuk makkelijker en maakt het je minder afhankelijk van je omgeving.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:41

Ik denk dat een hoop kinderen beter af zouden zijn met een bewust alleenstaande moeder dan in de situaties waarin ze nu verkeren. Als bewust alleenstaande moeder maak je een hele bewuste keuze om alleen voor het ouderschap te gaan. Je weet dat je er alleen voor staat en ik denk niet dat dat perse een probleem hoeft te zijn.

Een sociaal vangnet zou me voor mezelf wel heel prettig lijken in jouw geval. Zowel voor je kind als voor jezelf. Want als alleenstaande ouder komt alles op je eigen schouders terecht en kun je ook heel veel euforische en moeilijke momenten niet delen met je partner. Dat is een keuze die je maakt en daarom zou het mij wel heel fijn lijken om in die situatie een sociaal vangnet te hebben wat je kan helpen in moeilijke tijden.

Er vanuit gaan dat ouders opvang kunnen bieden moet je natuurlijk nooit doen, je weet nooit hoe het met je ouders gaat. Opvang valt altijd wel te regelen op de een of andere manier en als je weinig inkomsten hebt, krijg je meer opvangtoeslag, zo handig is het hier wel geregeld. Als ouders willen oppassen is het alleen maar mooi meegenomen toch :)

Ik denk dat het wel goed is om na te denken over hoe je het aan wilt pakken mocht je er zelf fysiek slecht vanaf komen na de bevalling. De kans is klein, maar wel aanwezig (net als bij vuurneon). Dan lijkt het me wel heel lastig om er alleen voor te staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:41

Quellian schreef:
Sammie schreef:
Ik zie verder helemaal geen verschil tussen een KDV en een moeder die oppast. Kan allemaal op de grote hoop.

Ik wel, als het gaat om het financiële aspect. Ik vind dat iedereen zelf de broek op moet kunnen houden, ook zonder ouders die bijspringen.
Voor de leuk, tuurlijk, pure gunfactor. Mijn schoonouders halen op dinsdagmiddag mijn zoon uit school, is de enige dag dat ik de hele dag op kantoor zit, dit gebeurt omdat zij het leuk vinden, niet omdat ik geen andere keuze heb.

Ah.. maar nu zeg je er wat bij.. Het financiele aspect.. Dat maakt de zaak wel heel anders. Want als er geen geld is.. wordt alles een stuk lastiger. Als je met oppas (waar dan ook, betaald of onbetaald) je kinderwens uit kan laten komen zie ik daar geen probleem in. Dat geld moet er dan natuurlijk wel zijn, maar dat telt voor vrijwel alles.

Sees schreef:
Laten we er over ophouden want dit schiet niet op. Ik leg netjes uit waarom ik het zo gedaan heb, geef het zelfs van tevoren nog aan. Dat zou voldoende moeten zijn ;).

Nee dat geef je achteraf aan. Niet vooraf. Daar zeg je alleen sorry voor de hoofdletters. Dat geeft verder niet, maar een sneer als in het is in the eye the beholder ;) , terwijl dat gewoon een internetregel is is helemaal niet nodig (geen mening dus, gewoon een internetregel, even zo gebruikelijk als hoofdletters aan het begin van een zin etc gebruiken). Er is geen enkele reden om kribbig te doen, dus die sneer was ook niet nodig. Ik meen zelfs dat onze mening niet heel ver uit elkaar zal liggen, daarom heb ik nu al een paar keer om een andere uitleg gevraagd. Want ik vermoed zo, nogmaals, dat het om de interpertatie van het woord afhankelijk gaat.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 19-04-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:43

Ik snap wat je bedoelt miccamaaike en ben het tot op zekere hoogte met je eens. Toch, en dat merk ik bij mijn andere werk met kinderen, zijn er heel veel kinderen (met name jongens) die een vaderfiguur nodig hebben en dat echt missen tijdens de opvoeding. Niet zozeer omdat ze het gewend waren, want er zitten genoeg kinderen tussen die nooit een vader gekend hebben, maar gevoelsmatig missen ze toch iets. Ik denk - maar dat kan natuurlijk ook vergezocht zijn - dat dit toch iets instinctiefs is.

miccamaaike

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:45

Dat zou idd wel goed kunnen shenavallie, ik denk ook dat het altijd beter is dat een kind met 2 ouders opgroeit, maar zou het niet als onoverkomelijk zien mocht dat niet gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:51

Vaderfiguur is ook heel belangrijk! Maar... Dat kan ook opa zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:01

Sammie schreef:
Ah.. maar nu zeg je er wat bij.. Het financiele aspect.. Dat maakt de zaak wel heel anders. Want als er geen geld is.. wordt alles een stuk lastiger. Als je met oppas (waar dan ook, betaald of onbetaald) je kinderwens uit kan laten komen zie ik daar geen probleem in. Dat geld moet er dan natuurlijk wel zijn, maar dat telt voor vrijwel alles.

Nou, daar zouden sommige mensen bést even over na mogen denken. Veel mensen 'nemen' kinderen en zien wel wie er opdraait voor de kosten. Ik ben een control freak, dus begrijp zulke mensen op voorhand niet.

vuurneon schreef:

Welnee, heb geen vader gemist, maar hoefde ook niets van andere mannen te weten. Mijn mama was voldoende.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:01

Quellian schreef:
Sammie schreef:

Nou, daar zouden sommige mensen bést even over na mogen denken. Veel mensen 'nemen' kinderen en zien wel wie er opdraait voor de kosten. Ik ben een control freak, dus begrijp zulke mensen op voorhand niet.

vuurneon schreef:

Welnee, heb geen vader gemist, maar hoefde ook niets van andere mannen te weten. Mijn mama was voldoende.

Kan me voorstellen dat jongens/mannen daar anders over kunnen denken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:06

Ik heb de meeste voorgaande reacties niet gelezen, dat voorop.

Op 34 jarige leeftijd zou ik nog even durven wachten op de juiste partner. Zo oud vind ik dat nog niet.
Ik zou hoogstens overwegen om eicellen te laten opslaan. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik kan uit je eerste bericht niet opmaken of je met een bekende of met een anonieme zaaddonor zou gaan werken.
Ik ben absoluut tegen een anonieme zaaddonor.
Een bekende zaaddonor die actief deel gaat uitmaken van het leven van je kind zou ik een ander verhaal vinden.

Geloof mij dat het niet kennen van of het niet opgroeien met je eigen vader in je leven als kind en ook als volwassene, een leven lang, een groot probleem kan zijn. Daar wordt hier boven wel heel makkelijk overheen gestapt (ongelofelijk vind ik dat).

Ik wens je veel wijsheid. Ik kan je wel meegeven dat het moederschap het mooiste is wat bestaat. Vind ik.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:06

Toch zijn er genoeg onderzoeken waarin wordt vermeld hoe belangrijk een vaderfiguur is in het leven van een kind. Als die er niet is, is hij er niet en moet je het er maar mee doen maar wellicht is het inderdaad iets om je af te vragen; moet je bewust je kind een vaderfiguur 'ontnemen' omdat je eigen kinderwens zo groot is?
Laatst bijgewerkt door Sees op 19-04-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:07

Sees schreef:
Toch zijn er genoeg onderzoeken waarin wordt vermeld hoe belangrijk een vaderfiguur is in het leven van een kind. Als ie er niet is is ie er niet en moet je het er maar mee doen maar wellicht is het inderdaad iets om je af te vragen; moet je bewust ervoor kiezen je kind een vaderfiguur te ontnemen?

Dus lesbische stellen kunnen beter geen kinderen krijgen......

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:08

Gillbo, heb ik in een eerdere post al iets over gezegd.....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:12

vuurneon schreef:

Je kunt een biologische vader niet zomaar door willekeurig welk ander familielid of kennis laten vervangen.

Google eens op "biologische ouder missen gevolg".

Heus, er moet niet te lichtzinnig over worden gedacht.
Ik verbaas me daarover in dit topic.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:13

_San87_ schreef:
Quellian schreef:

Wie weet (ondanks jongens vaak meer met hun moeder hebben en meiden met hun vader, onlangs nog onderzoek gelezen), maar wat niet is, dat is simpelweg niet.
En wie weet heeft TS straks een kind, is ze bom moeder en komt er alsnog een vaderfiguur hun leven in gewandeld. Zoals ik al zei, je kunt niet alles plannen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:13

Gillbo schreef:
Sees schreef:
Toch zijn er genoeg onderzoeken waarin wordt vermeld hoe belangrijk een vaderfiguur is in het leven van een kind. Als ie er niet is is ie er niet en moet je het er maar mee doen maar wellicht is het inderdaad iets om je af te vragen; moet je bewust ervoor kiezen je kind een vaderfiguur te ontnemen?

Jij trekt verbazend snel verkeerde conclusies. Net ook al. Zit daar iets achter :)?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:15

Quellian schreef:
_San87_ schreef:

Wie weet (ondanks jongens vaak meer met hun moeder hebben en meiden met hun vader, onlangs nog onderzoek gelezen), maar wat niet is, dat is simpelweg niet.
En wie weet heeft TS straks een kind, is ze bom moeder en komt er alsnog een vaderfiguur hun leven in gewandeld. Zoals ik al zei, je kunt niet alles plannen.

Kan absoluut. Ik denk alleen dat bepaalde dingen niet vanuit 1 perspectief als zijnde waarheid gezegd kunnen worden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:16

Gillbo schreef:
Sees schreef:

Het belang van het kind moet altijd voorop staan.
Kunnen die lesbisch stellen het niet zo regelen dat het kind een biologische vader heeft die actief in zijn of haar leven aanwezig blijft, dan zouden ze inderdaad geen kinderen moeten nemen. Niet omdat ze lesbisch zijn, wel omdat ze niet aan de basisbehoefte van een kind kunnen voldoen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:21

_San87_ schreef:
Kan absoluut. Ik denk alleen dat bepaalde dingen niet vanuit 1 perspectief als zijnde waarheid gezegd kunnen worden.

Klopt, maar dat geldt de andere kant op net zo goed. TS heeft niets aan reacties dat een vaderfiguur oh zo belangrijk is en de vraag of je wel bewust moet kiezen om een vaderfiguur te ontnemen? En dat lesbische stellen maar geen kinderen moeten krijgen?

Jammer dat het in dit topic weer net zo gaat als in veel andere kindertopics. De beste stuurlui staan aan wal aan te wijzen wie wel en wie geen kinderen mogen krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:22

Quellian schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, maar dat geldt de andere kant op net zo goed. TS heeft niets aan reacties dat een vaderfiguur oh zo belangrijk is en de vraag of je wel bewust moet kiezen om een vaderfiguur te ontnemen? En dat lesbische stellen maar geen kinderen moeten krijgen?

Jammer dat het in dit topic weer net zo gaat als in veel andere kindertopics. De beste stuurlui staan aan wal aan te wijzen wie wel en wie geen kinderen mogen krijgen.

Nou ja, TS vraagt om ervaringen. Iedereen heeft ouders, en kan van daaruit ervaring delen. Ook vrouwen met kinderen kunnen jun ervaring delen, wat dus ook gebeurt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:27

_San87_ schreef:
Nou ja, TS vraagt om ervaringen. Iedereen heeft ouders, en kan van daaruit ervaring delen. Ook vrouwen met kinderen kunnen jun ervaring delen, wat dus ook gebeurt.

Ik val hierover en dit is toch niet bepaald een ervaring:
Boras schreef:
Kunnen die lesbisch stellen het niet zo regelen dat het kind een biologische vader heeft die actief in zijn of haar leven aanwezig blijft, dan zouden ze inderdaad geen kinderen moeten nemen. Niet omdat ze lesbisch zijn, wel omdat ze niet aan de basisbehoefte van een kind kunnen voldoen.

Het belang van het kind moet altijd voorop staan, zeker.
Is een biologische vader in het leven van het kind een basisbehoefte? Echt? Ook als de biologische vader -ik noem even een zijstraat- het kind seksueel misbruikt of mishandelt? Wat is dán het belang van het kind? Ik vind geen biologische vader in het leven van het kind niet per definitie een ontbrekende basisbehoefte.

Sorry, maar dit vind ik echt een brug te ver.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:28

Wat een discussie, ik begrijp TS's kinderwens en ik begrijp ook alle gevolgen en rampscenario's die mogelijk zijn, maar eerlijk voor mij weegt de kinderwens door :) Al die negatieve zaken wegen niet op tegen het hebben van een kind <3 en ik moest en zou een kind hebben en ook zonder partner zou ik voor een kind gaan...
Simpel is het niet en uiteraard geef je er veel voor op... maar ik ben zeker dat je spijt hebt als je over 10 jaar nog geen kind hebt en terug kijkt...

Mijn ouders zijn gescheiden en ik ben door mijn mama opgevoed. Mijn vader was er wel maar heeft amper een rol gespeeld. Ik heb dat nooit als een gemis ervaren. In tegendeel, mijn leven zou op sommige momenten veel simpeler geweest zijn, mocht hij er niet geweest zijn aangezien hij voor veel veel verdriet en verwarring zorgde toen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:30

dubbelpost verwijderd
Laatst bijgewerkt door Sees op 19-04-16 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:31

Quellian schreef:

Nou ja Quallian, TS opent een topic met een doel. Ik neem aan dat ze niet alleen om de mening van ja-knikkers heeft gevraagd? er wordt toch nog steeds netjes gereageerd? Alle posters hier in dit topic zijn stuurlui, of ze het nu met TS eens zijn of niet ;).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:32

Ik denk dat iedereen het wel eens kan zijn dat de meest ideale situatie een liefhebbende vader en moeder is, die elkaar ook nog eens liefhebben, er financieel warmpjes bij zitten en je alle zorg kunnen geven die nodig is...

Maar nou even reeel... hoeveel kinderen leven er niet in gebroken gezinnen? Dan kun je denk ik beter een liefhebbende moeder hebben die hier heel bewust voor gekozen heeft. Denk dat een kind daar beter mee kan opgroeien. Ideaal? Nee misschien niet, maar haalbaar is het zeker wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:34

Quellian schreef:
_San87_ schreef:

Ik val hierover en dit is toch niet bepaald een ervaring:
Boras schreef:

Het belang van het kind moet altijd voorop staan, zeker.
Is een biologische vader in het leven van het kind een basisbehoefte? Echt? Ook als de biologische vader -ik noem even een zijstraat- het kind seksueel misbruikt of mishandelt? Wat is dán het belang van het kind? Ik vind geen biologische vader in het leven van het kind niet per definitie een ontbrekende basisbehoefte.

Sorry, maar dit vind ik echt een brug te ver.

Dat mag jij vinden. Net zoals mensen mogen vinden dat een vaderfiguur wél een basisbehoefte is.

Dat er onderzoek naar is, zegt ook wel veel natuurlijk. Daar hoef je vervolgens niks mee te doen, maar ontkennen dat een vaderfiguur belangrijk is, gaat mij dan weer te ver ;).