Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:24

ilayda schreef:
Ik heb er ook bij gezet dat ze ook gewoon nog 5 jaar die nieuwe spiraal in kan houden.

En vind dat het wel bijna zo klinkt als een nieuw kapsel. Is toch normaal dat je wat over hebt voor je partner ?

Ook over 5 jaar vind ik het niet iets wat je van je partner moet kunnen verwachten.
Als je het er samen over eens ben prima, maar om nou te zeggen hij moet het maar voor me over hebben vind ik gewoon vreemd, ik heb een heel ander idee van een relatie in ieder geval.

ilayda schreef:
Dat bedoel ik dus ook, jullie willen beide geen kinderen. En de bedoeling is natuurlijk dat jullie voor altijd samen blijven, dan is het toch heel normaal dat je dan samen gaat kijken naar een oplossing en als het dan bij jou niet mag. Dan kan de man toch wel even de moeite doen.
Als ik het aan mijn man zou vragen, die nu ook geen kids meer wil en hij zegt nee dan ga ik toch wel een beetje twijfelen aan hem.

Als je beide geen kinderen wilt en er vanuit gaat dat je voor altijd samen blijft is het zeker heel normaal dat je samen gaat kijken naar een oplossing. Tot zo ver helemaal eens.
Maar ik kan er gewoon niet bij dat je vervolgens zegt "De man kan toch wel even de moeite doen" en (in mijn ogen) nog erger dat je aan je eigen man zou gaan twijfelen als hij nee zegt. Hij heeft dus geen beslissingsrecht maar over zijn eigen lijf, want jij vind dat je dat moet kunnen verwachten en dat hij maar gewoon die moeite moet doen anders trek je hem in twijfel. Zal wel een verschil in normen en waarde zijn, wat natuurlijk prima kan, maar ik vind het absurd.

Overigens niet dat het voorgelegd wordt aan de man, hele logische vraag en ik begrijp dat het een minder heftige ingreep is voor een man (overigens is dat omkeerbare al regelmatig misgegaan), maar als een man hier niet achter staat, zoals bij TS bijvoorbeeld, is het toch gewoon klaar?! Is toch verdorrie zijn goed recht zeg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:25

Op welke manieren kan dat dan gerealiseerd worden als je alles laat wegnemen? Enige waar ik aan denk is dan adopteren/pleeggezin. Maar dat is echt niet hetzelfde. Daarvoor moet je toch nog een heel ander potje liefde en overtuigingskracht in je hebben dan wanneer je de drang om je eigen bloed voort te planten. En het is echt super dat er mensen zijn die kinderen willen adopteren en ze diezelfde liefde kunnen even alsof het hun eigen kind geweest kon zijn. Maar zo werkt het helaas niet zomaar voor iedereen. Het gaat hier niet puur om rationele beslissingen "oh, ik kan zelf geen kind meer krijgen...dan laat ik er maar 1 adopteren en een kans geven!", maar er zijn zoveel hormonen/emoties/bloedbanden bij betrokken dat het niet wil zeggen dat als je het een wil, het ander je verlangens per definitie ook vervult. Omgekeerd zal wellicht ook bestaan, mensen die heel graag een kind van een ander willen opvoeden maar die ervan gruwelen om zelf ooit zwanger te moeten zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:31

djinnie schreef:
Als je cijfers van sterilisatie googlet, dan zie je dat dit ook niet 100% veilig is... Bij vrouwen wordt op bijvoorbeeld de website thuisarts.nl een cijfer van 5-20 op de 1000 vrouwen genoemd, dat nog zwanger raakt. Dezelfde website noemt bij mannen een cijfer van 1 a 2 op de 200 mannen. Een andere website zegt over sterilisatie van de man dat het bij 1 op de 3000 raak is. En dat het bij vrouwen een vergelijkbare veiligheid geeft als het spiraaltje.

De eerste 2 a 3 maanden is de man inderdaad nog vruchtbaar omdat er nog een voorraadje sperma opgeslagen is. Als dit voorradje op is is de man niet meer vruchtbaar.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:39

Vesceron schreef:
ilayda schreef:
Ik heb er ook bij gezet dat ze ook gewoon nog 5 jaar die nieuwe spiraal in kan houden.

En vind dat het wel bijna zo klinkt als een nieuw kapsel. Is toch normaal dat je wat over hebt voor je partner ?

Ook over 5 jaar vind ik het niet iets wat je van je partner moet kunnen verwachten.
Als je het er samen over eens ben prima, maar om nou te zeggen hij moet het maar voor me over hebben vind ik gewoon vreemd, ik heb een heel ander idee van een relatie in ieder geval.

ilayda schreef:
Dat bedoel ik dus ook, jullie willen beide geen kinderen. En de bedoeling is natuurlijk dat jullie voor altijd samen blijven, dan is het toch heel normaal dat je dan samen gaat kijken naar een oplossing en als het dan bij jou niet mag. Dan kan de man toch wel even de moeite doen.
Als ik het aan mijn man zou vragen, die nu ook geen kids meer wil en hij zegt nee dan ga ik toch wel een beetje twijfelen aan hem.

Als je beide geen kinderen wilt en er vanuit gaat dat je voor altijd samen blijft is het zeker heel normaal dat je samen gaat kijken naar een oplossing. Tot zo ver helemaal eens.
Maar ik kan er gewoon niet bij dat je vervolgens zegt "De man kan toch wel even de moeite doen" en (in mijn ogen) nog erger dat je aan je eigen man zou gaan twijfelen als hij nee zegt. Hij heeft dus geen beslissingsrecht maar over zijn eigen lijf, want jij vind dat je dat moet kunnen verwachten en dat hij maar gewoon die moeite moet doen anders trek je hem in twijfel. Zal wel een verschil in normen en waarde zijn, wat natuurlijk prima kan, maar ik vind het absurd.

Overigens niet dat het voorgelegd wordt aan de man, hele logische vraag en ik begrijp dat het een minder heftige ingreep is voor een man (overigens is dat omkeerbare al regelmatig misgegaan), maar als een man hier niet achter staat, zoals bij TS bijvoorbeeld, is het toch gewoon klaar?! Is toch verdorrie zijn goed recht zeg.

Ik zeg ook niet dat de man het over 5 jaar moet doen, ik zeg een andere optie is dat zij nog 5 jaar wacht en dan hopen dat de dokter het dan wel wil doen.
Ja ze wil het zelf, en ik ben het er mee eens dat ze het dan ook zelf moet doen en haar man hoeft dat dan niet te doen.
Maar ze is nu ik een situatie dat de dokter het bij haar niet gaat doen, en wanneer hij dat wel wilt doen is dan nog maar de vraag.
Dus als je dan zoveel van elkaar houd dan zou je dat toch wel voor elkaar over hebben.
Stel dat ze het bij mijn man niet willen doen( kan me niet voorstellen hij is 11 jaar ouder) maar ze willen het wel bij mij doen.
Dan heb ik dat wel voor hem over.

Ging even wat fout hopen dat het nu goed staat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:46

josien_m_ schreef:
Nee fijn juist dat er geen regels zijn! Daar zal je maar weer net buiten vallen. Een ander heeft dat niet te bepalen voor je. Nu is het een kwestie van goed zoeken.

Ja aan de ene kant wel maar aan de andere kant vind ik het tóch vreemd dat het maar net is hoe de pet van de dokter staat of je het wel of niet voor elkaar krijgt.

Vesceron schreef:

Ik heb ook een hele andere relatie. Mijn man zou dat gewoon voor ons over hebben :o. Zo raar is dat toch niet? Als je het samen beslist en hij staat er ook achter, wat is dan het probleem wetende dat de ingreep voor hem minder zwaar én omkeerbaar is (ja uiteraard zullen er ook altijd gevallen zijn waarbij dit niet het geval bleek te zijn maar bij de vrouw is het sowieso over voor zover ik heb begrepen).

Mocht het zo zijn dat de man het per sé niet wil en de vrouw wil ook de ingreep niet, dan moet de man ook niet zeuren over het gebruiken van condooms :D .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:49

Kwanyin schreef:
Op welke manieren kan dat dan gerealiseerd worden als je alles laat wegnemen? Enige waar ik aan denk is dan adopteren/pleeggezin. Maar dat is echt niet hetzelfde. Daarvoor moet je toch nog een heel ander potje liefde en overtuigingskracht in je hebben dan wanneer je de drang om je eigen bloed voort te planten. En het is echt super dat er mensen zijn die kinderen willen adopteren en ze diezelfde liefde kunnen even alsof het hun eigen kind geweest kon zijn. Maar zo werkt het helaas niet zomaar voor iedereen. Het gaat hier niet puur om rationele beslissingen "oh, ik kan zelf geen kind meer krijgen...dan laat ik er maar 1 adopteren en een kans geven!", maar er zijn zoveel hormonen/emoties/bloedbanden bij betrokken dat het niet wil zeggen dat als je het een wil, het ander je verlangens per definitie ook vervult. Omgekeerd zal wellicht ook bestaan, mensen die heel graag een kind van een ander willen opvoeden maar die ervan gruwelen om zelf ooit zwanger te moeten zijn.

Er is zelden sprake van "alles wegnemen" . Zelfs bij mijn zus hebben ze een heleboel, inclusief darm moeten weghalen maar nog een stuk eierstok kunnen sparen. Dan is het nog mogelijk om eitjes te oogsten en in het lab te bevruchten met zaad van je man en in jezelf, of als je geen baarmoeder hebt, in een ander terug te zetten. Het kind is dan 100% van jullie twee.

Als je het baren zelf reuze belangrijk vind, kun je daar inderdaad dus al die psychische problemen van krijgen die mensen die het baren niet belangrijk vinden, niet krijgen.

Overigens is het wel kinderen nemen ook niet zonder risicos van spijt of ellende. En die kun je gewoonlijk ook niet even maar weer weg doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:53

Lusitana, ik denk niet zozeer dat het om het baren gaat, dat is tenslotte maar 'even en niet per se heel leuk :D? Ik denk dat het gaat om het feit dat je 9 maanden lang een baby bij je draagt, voelt groeien, schoppen e.d.?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:56

Goof schreef:
djinnie schreef:
Als je cijfers van sterilisatie googlet, dan zie je dat dit ook niet 100% veilig is... Bij vrouwen wordt op bijvoorbeeld de website thuisarts.nl een cijfer van 5-20 op de 1000 vrouwen genoemd, dat nog zwanger raakt. Dezelfde website noemt bij mannen een cijfer van 1 a 2 op de 200 mannen. Een andere website zegt over sterilisatie van de man dat het bij 1 op de 3000 raak is. En dat het bij vrouwen een vergelijkbare veiligheid geeft als het spiraaltje.

De eerste 2 a 3 maanden is de man inderdaad nog vruchtbaar omdat er nog een voorraadje sperma opgeslagen is. Als dit voorradje op is is de man niet meer vruchtbaar.

En zelfs dan kan het weer aan elkaar groeien of een nieuwe verbinding maken.
Zelfs na dat er gecontroleerd is dat hij onvruchtbaar is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:07

Sees schreef:
Lusitana, ik denk niet zozeer dat het om het baren gaat, dat is tenslotte maar 'even en niet per se heel leuk :D? Ik denk dat het gaat om het feit dat je 9 maanden lang een baby bij je draagt, voelt groeien, schoppen e.d.?

Valt in dezelfde catagorie. Als je "zwangeren" zo belangrijk vindt ben je vast niet iemand die vrijwillig vooraan staat om zich te laten steriliseren.
Als een en ander onvrijwillig gaat, gaat dat gepaard met een gevoel van verlies. Dat is heel anders als iets voor elkaar krijgen dat je graag wil.
Als je later toch verlangen hebt terwijl je vrijwillig gesteriliseerd bent, kun je ook gewoon accepteren dat door je keuze de dingen er anders voor staan.
Soms moet je aanpassen in het leven, dat is ook zo als je onvruchtbaar blijkt of bv gehandicapt raakt. Dan had je misschien ook wel allerlei plannen.

Daarbij nogmaals, als je je baarmoeder nog wel hebt, wat bij sterilisatie het geval is, kan een eigen bevrucht eitje daar ingezet en ben je dus gewoon zelf zwanger. Het eitje is dan alleen niet via de eileider gekomen. Ik vond je dan wel een heel erge mierennöker als je dat al een bezwaar vindt.

Overigens is het natuurlijk ook nog zo dat iemand die nooit kinderen heeft gehad, helemaal niet weet wat het is om een kind in zich te hebben en kan dat dus ook niet bewust missen of verlangen naar specifieke dingen.

Maar mijn standpunt is vooral dat een arts zich niet moet laten leiden door eigen gevoelens over hoe mooi het allemaal kan zijn met zwangeren en kinderen, maar naar de vrouw moet luisteren en rekening moet houden met haar gevoelens.
Al eerder gezegd heeft een abortus arts helemaal geen moeite met naar de vrouw te luisteren....

Santos_05

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:18

Toch vind ik het een nuance of je de aanvraag doet voor medische doeleinden, of omdat je 'gewoon' geen kinderen wilt.

Er zijn erg (zeer) veel voorbeelden waarbij een vrouw van mening veranderd. IVF is geen vervanging van natuurlijke bevruchting, heb vaak genoeg de twijfels, zorgen en spanningen van een relatie meegemaakt. Zware (pijnlijke) onderzoeken, max zoveel keer en het MOET raak zijn anders wordt het niet meer vergoed, niet drinken, want stel je voor dat het zaad niet meewerken enz enz. .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:20

. even opnieuw...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:22

Lusitana schreef:
Verlaagd libido na baarmoederverwijdering is vaak gewoon psychisch. Bij mij ging hij na jaren ellende echt wel gewoon omhoog. Ze zat ook te zeiken over orgasmes. Ik vind het krijgen van en orgasme op het moment dat ik zelfmoord wil plegen om dat kreng, niet zo belangrijk eerlijk gezegd, en ik heb absoluut geen verschil gemerkt. Er zijn genoeg mensen die exact hetzelfde vermelden om dat hele verhaal van verminderd dit en dat teniet te doen. Seksleven heeft gewoon vaak te maken met gemoedstoestand. Niet met of je je broedmachine wel of niet nog hebt.
Ik vind levensgenot sowieso belangrijker dan seksgenot of zelfs een seksleven. (En een arts hoort dat gewoon van je aan te nemen en niet haar eigen ideeën laten overheersen.)

De hormonen worden in de eierstokken aangemaakt. Als die verdwijnen raak je dan ook accuut in de overgang.

Als je later alsnog kinderen wilt kan dat bijna altijd wel toch nog gerealiseerd op de een of andere manier. Ik vind dat gewoon geen argument.

Mijn opmerking was naar aanleiding van deze post en jouw opmerking over het toch nog realiseren van een kinderwens. Zo gek is het dus niet dat ik zeg dat ook het daadwerkelijk zwanger zijn en het dragen van een baby daar waarschijnlijk in meespeelt. Niets mïerenneukerigs aan gewoon een kwestie van goed lezen ;).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:29

Sizzle schreef:
Claudia,Was die derde dan per ongeluk?

:') nee laksheid van mijn man.
maar zeker niet ongewenst hoor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:16

Santos_05 schreef:
Toch vind ik het een nuance of je de aanvraag doet voor medische doeleinden, of omdat je 'gewoon' geen kinderen wilt.

Maar 'gewoon' geen kinderen willen betekend dan dus wel dat je hoogstwaarschijnlijk een groot deel van je leven aan de hormoonpreparaten zit, die ook niet bevordelijk voor je gezondheid zijn. Of met een zogenaamd 'vreemd lichaam' in je lijf rondloopt. Terwijl het dus ook zonder kan, door een relatief kleine ingreep. Dus waar leg je de grens?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:22

@Sees: Ik zal even wat ophelderen. Een en ander komt nl door een typefout (lees ik nu ik het terugzie)! En wel in dit stuk in de laatste zin.
Citaat:
Daarbij nogmaals, als je je baarmoeder nog wel hebt, wat bij sterilisatie het geval is, kan een eigen bevrucht eitje daar ingezet en ben je dus gewoon zelf zwanger. Het eitje is dan alleen niet via de eileider gekomen. Ik vond je dan wel een heel erge mierennöker als je dat al een bezwaar vindt.

Die "vond" moet "vind" zijn. Lees het dan nog eens en je zult zien dat het helemaal niet persoonlijk is.
Die "je" kun je gewoon vervangen met "men".
Voor de duidelijkheid: Ik vind dus een persoon die vind dat ze niet "echt" zwanger is ofzo als eigen eitje niet via een eileider in de baarmoeder is gekomen, maar van buitenaf, een mierenneuker. Zwanger is zwanger. ;)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:25

@lalidan, daar heb je gelijk in. Maar idd, waar is de grens ( en geloof me, door in elk geval geen essure... Geen hormonen, maar zoveel andere problemen)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:33

Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten TS: ook nooit een kinderwens gehad en problemen met mijn hormoonhuishouding waardoor de pil geen optie was (en een Mirena bleek later ook grote problemen te veroorzaken......).

L*llen als Brugman, maar de gynaecoloog vond mij veel te jong om te kunnen beslissen dat ik geen kinderen wilde krijgen (was toen 26). Ik heb me eerst nog weg laten sturen met een Mirena, toen ik daar finaal depressief en ziek van werd weer terug naar de beste man. Die gaf toen aan dat het inderdaad wel kon, maar dan ook na gesprekken met een psycholoog. Ik heb zelfs een gesprek gehad en toen..... ging mijn relatie uit waardoor ik even wat anders aan mijn hoofd had.

En later kwam ik mijn huidige man tegen en die was al gesteriliseerd, dus was het 'probleem' opgelost. Maar anders was ik zeker teruggegaan naar de psycholoog (na drie gesprekken zou hij een soort 'verklaring' opmaken) om het alsnog te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:39

Ik heb me rond mijn 33ste laten steriliseren, wij wilden ook geen kinderen en ik was net als jij al die voorbehoedsmiddelen zat. Mijn gynaecoloog had daar geen probleem mee, hij wist dat ik geen kinderen wou. Ik woonde destijds in Deurne bij Antwerpen, mijn dokter zat in Klina. Ik weet niet of hij nog actief is, maar ik wil zijn naam wel door geven.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:41

Niet alles al gelezen, ga ik ik zo doen.
Maar ik overweeg het ook al jaren om me te laten steriliseren.
Ik word straks 34, geen kinderwens, nooit gehad ook.

Maar het hele gedoe van niet meewerkende gynaecologen houdt me toch nog tegen, evenals de verhalen van anderen. De 'wat als' verhalen. Stom eigenlijk, want ik weet écht dat ik geen kinderen wil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:52

Ik denk dat ze het ook niet zó makkelijk willen maken dat dadelijk iedere 20er zich laat steriliseren onder het mom van, ach anders doen we gewoon ivf dadelijk.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:19

Dit topic is me op het lijf geschreven zeg. Ook ik weet absoluut zeker dat ik geen kinderen wil. Ben gewoon geen moedertypje. Nooit geweest ook en ben nu 32 en voel er nog steeds niets voor.
Hormonen van pil en nuvaring kan ik niet tegen dus ben twee jaar terug ook bij de ha en gyn geweest om te vragen of ze geen sterilisatie uit kunnen voeren.
Nee. Dit deden ze niet op mijn leeftijd. Probeer maar de mirena.
Apparaat heeft er n week of drie ingezeten en na elke dag enorme buikpijn of ik weeën had er weer uit laten halen.

Dan denk je toch. Hallo! Mag ik zelf beslissen wat er met mijn lijf gebeurt? Wil je de pil of wat dan ook krijg je t zo mee, antidepressiva zonder problemen, maar zoiets wordt erg moelijk over gedaan.

Ik ga binnenkort weer eens een gesprekje aan. Wie weet ben ik er nu wel oud genoeg voor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:29

Sizzle schreef:
Ik denk dat ze het ook niet zó makkelijk willen maken dat dadelijk iedere 20er zich laat steriliseren onder het mom van, ach anders doen we gewoon ivf dadelijk.

Wellicht moeten we IVF dan moeilijker maken gezien daar de werkelijke kost zit. Dan draaien de "spijt hebbers" ook op voor hun spijt ipv al de rest.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:17

Brainless schreef:
Goof schreef:

En zelfs dan kan het weer aan elkaar groeien of een nieuwe verbinding maken.
Zelfs na dat er gecontroleerd is dat hij onvruchtbaar is.

Precies. Ik had het niet over de eerste drie maanden, die je in het geval van essure bij vrouwen ook moet aanhouden, want daarna wordt pas gecontroleerd of de eileider daadwerkelijk is dicht gegroeid. Ik had het over daarna. Sterilisatie is ook geen 100% veilige, maar bij een vrouw wel onomkeerbare, voorbehoedsmethode.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:23

Jeetje, is het echt zo dat je op je 27ste deze ingreep geweigerd kan worden? Vind dat vrij bizar, lijkt mij inderdaad dat als je goed hebt nagedacht dat dit toch echt een besluit is over jouw eigen lichaam. Over de kinderwens, tja dat is je eigen keus lijkt mij. Een spiraaltje is ook al heel wat, mijn dokter wil hem niet plaatsen totdat ik een kind heb gehad..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:33

Sizzle schreef:

Ik begrijp je gedachtengang, maar ivf is natuurlijk niet zomaar toegankelijk, en lukt ook niet altijd, dus het hoort wel bij de mogelijkheden, maar het is niet zo dat iedereen die spijt heeft van een verkeerde beslissing ook toegang ertoe krijgt, en er een kind van krijgt.

Als je je laat steriliseren moet je er in principe vanuit gaan dat het definitief is, het is geen tijdelijk voorbehoedsmiddel. De meeste mensen krijgen helemaal geen spijt of zijn tegen de tijd dat ze toch kinderen willen niet in een goede fase van hun leven of al "te oud" ofzo om alsnog aan babies te beginnen. En kinderwens kun je ook met therapie weer wegkrijgen....uiteindelijk is het over het algemeen een emotionele en geen rationele beslissing, tenzij je persee voor een erfgenaam moet zorgen.
Ik wil wedden dat er maar heel weinig mensen zijn die de keuze die ze eerder in hun leven gemaakt hebben absoluut niet kunnen accepteren als ze ouder zijn en deze ongedaan willen maken.
(Dan ben je echt niet verder gekomen in het leven.)
Het had ook kunnen zijn dat je door andere omstandigheden onvruchtbaar was geworden... Dan moet je dat ook accepteren.

Een arts kan prima voorlichten en er kan best gekeken worden naar je levensfase en of je in een relatie zit of niet etc, dat kan allemaal meewegen of het wel verstandig is, maar uiteindelijk mag hij of zij nooit de beslissing voor je maken, vind ik.