Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de opvang geregeld?

Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) uit principe.
46 (9%)
Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) andere reden (bijv. geen werk).
23 (4%)
Zelf/partner 1 dag.
14 (3%)
Zelf/partner 2 dagen.
38 (8%)
Zelf/partner 3 of meer dagen, maar niet helemaal geen opvang.
27 (5%)
Familie/vrienden 1 dag in de week.
52 (11%)
Familie/vrienden 2 dagen in de week.
43 (9%)
Familie/vrienden 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Gastouder 1 dag in de week.
9 (1%)
Gastouder 2 dagen in de week.
19 (4%)
Gastouder 3 of meer dagen in de week.
18 (3%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 1 dag in de week.
22 (4%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 2 dagen in de week.
37 (7%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Opvang in homogene groep (specifiek naar leeftijd).
8 (1%)
Opvang in heterogene groep (verschillende leeftijden).
11 (2%)
BSO, dus voor oudere kinderen na schooltijd.
25 (5%)
Opvang aan huis.
13 (2%)
Opvang bij de persoon/instelling thuis, die de opvang op zich neemt.
5 (1%)
Anders, namelijk.......................
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 465

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:23

SusanH schreef:
Maar waarom moet er altijd back up aanwezig zijn? Als je zelf met je kind of kinderen thuis bent, ben je toch ook geregeld alleen? Ik vind het niet zo spannend allemaal, ik werk in de gehandicaptenzorg ook altijd alleen, in een huis waar 13 clienten wonen.

Omdat je thuis enkel de verantwoording hebt voor je eigen kids, dat ligt bij de wet net even anders.
Daarbij kunnen 7 peuters een boel uithalen terwijl jij met peuter nr 8 heeeel even naar het toilet bent :D
En inderdaad ook vanwege het misbruik gebeuren, er is dus ook toezicht op de leiding....

sonjim

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:04

Hier is de keuze voor geen gastouder ook gemaakt op ervaringen van andere en wat ik daarbij zelf gezien heb. Verder vond ik het KDV ook niet echt fijn. Ben er voor mijn werk meermaals geweest en heb regelmatig gezien dat ze kinderen los op een aankleedkussen hebben liggen/zittem em weglopen bij het kind maar ook een kind dat huilend wakker wordt en niet opgetild wordt, maar loop maar mee. Daar had ik ook geen fijn gevoel bij, ik ben dus heel blij met de opvang bij oma en hoop dat ze dat ook voor nummer 2 wil doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:46

Maar een gastouder mag toch maximaal 4 kinderen in huis hebben? Op een KDV staan leidsters ook niet alleen op een groep van 8 kinderen., althans, niet voor langere tijd. Ik heb zelf op een MKD gewerkt, dat zijn kinderen die nog net even wat uitdagender zijn als het gemiddelde kind. Daar stonden we dagelijks tijdelijk alleen op 8 kinderen, als de collega koffiepauze had. Dat was max 1 uur totaal waarbij de leidsters elkaar afwisselden. De ruimtes zijn dusdanig ingericht dat dit ook kan, en je kiest op dat moment ook voor een activiteit waarbij je makkelijk toezicht kan houden (eten en drinken aan tafel en aansluitend spelletje aan tafel, of spelen in aparte hoekjes). Als het nodig was ivm calamiteit kon je je collega bellen, maar dat is in de tijd dat ik daar gewerkt heb nooit voor gekomen.

Als de ruimtes handig ingericht zijn moet je prima even met 1 peuter naar de wc kunnen, zo was op het MKD het lokaal als een L vorm om de toilet en verschoningsruimte heen gebouwd. Overal zaten ramen, zo kon je terwijl je op de wc bezig was toezicht houden op wat er in het lokaal gebeurde.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:52

SusanH schreef:
Maar een gastouder mag toch maximaal 4 kinderen in huis hebben?

In België mag een onthaalouder 7 kindjes hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:58

Toen mijn zoon nog niet naar school ging, ging hij 3 dagen per week naar het kinderdagverblijf, 1 dag kwam mijn moeder en 1 dag was ik zelf thuis. Het wás anders geregeld (maandag kdv, dinsdag naar opa en oma, woensdag oma bij ons, donderdag papa thuis en vrijdag mama thuis), maar er kunnen dingen gebeuren, waardoor alles anders geregeld moet worden.

Bij mijn huidige werkgever werk ik sinds de kleine bijna 6 maanden is. Ik heb toentertijd aangegeven dat ik graag mijn werktijden wilde aanpassen als de kleine man naar school ging, dat was goed (makkelijk gezegd hoor, 3,5 jaar voor tijd), maar overlijden van de directeur en 2 interim directeuren maakte het vrij lastig om het te regelen. Gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt.
Ik sta 's middags op het schoolplein muv de dinsdag (en die hebben we eigenlijk enkel opengelaten omdat opa en oma het zo leuk vonden). Ik begin allejezus vroeg met werken, maar het is me veel waard dat ik hem zelf van school kan halen en hem de kans geef lekker thuis met vriendjes te spelen.

Overigens ben ik absoluut voor een kinderdagverblijf, het contact met kinderen is erg prettig, maar de kosten vind ik te zot voor woorden. Wij betaalden voor 3 dagen 925 euro, waarvan we er 300 terug kregen. 625 euro per maand is een flinke molensteen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:38

Sizzle schreef:
Oei Muppet, wat akelig om te horen.
Hopelijk goed afgelopen?

Het hoeft ook niet eens iets ernstigs te zijn. Maar als bij onze kdv een kindje moeite heeft met slapen dan gaat 1 begeleider net zo lang naast het bedje liedjes zingen of over het hoofd aaien tot het slaapt. Of ze doen het in de kinderwagen en gaan buiten lopen.
Hoe moet je dat in vredesnaam doen als ondertussen 5 andere peuters de boel afbreken?

Ja en nee. Onze zoon heeft een blijvende verminking overgehouden aan het ongeluk. Ik kan er op internet niet teveel over zeggen maar het is erg zuur.

Ons KDV doet dat ook wat jij zegt, als kinderen moeilijk inslapen gaat er een leidster bij zitten. Er is toch een ander op de groep.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:06

Verschrikkelijk, Muppett. Voor ons ook reden geweest om niet voor een gastouder te kiezen.
Er is geen zicht op, ik heb vreselijke verhalen gehoord, dus ik kies liever voor een plek waar meerdere mensen elkaar in de gaten kunnen houden. Ook hebben wij geen oppasmeisje o.i.d., als wij een avondje weggaan, dan komt er een oma, zus van mij of vriendin.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:24

Weetje, ik had altijd het idee als er een kleine is dan wordt ik gast ouder....Maar toen mijn kleintje er was verdween juist dat plan juist om de dingen die je hoort. Ik zou nooit willen dat een kindje bij mij iets oploopt wat levens lang kan blijven, al is het maar slechts een littekentje. Dat echt door pech of net dat ene telefoontje ontstaat. Het is de grootste schat van die ouders en ik vind dat een te grote verantwoording in mijn eentje! :o

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:34

Maar bij opa of oma kan er toch ook wat gebeuren. Zoontje van vrienden is ooit bij oma van de trap gevallen. Gelukkig niks aan over gehouden en vond het zo sneu voor de oma, die was zich natuurlijk kapot geschrokken en je kan soms een ongelukje niet voorkomen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:49

Opa en oma hoeven er maar op 1 (2) te letten en niet op 6/8. Als mijn kind een hang dag heeft dan zouden er dus geen handen meer over zijn en komen er dus kindjes tekort in hun behoefte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:58

Ik heb zelf ook zoiets dat als ik er voor betaal om goed voor die kleine te zorgen, bij professionals, dan dienen er geen ernstige onoplettende foutjes te gebeuren...

Bij jezelf thuis of bij opa en oma is al risico genoeg, die zijn deel van het leven van het kind en die ga je daar niet weghouden. Maar wanneer je iemand inhuurt dan wil ik geen goedbedoeld moedertje met een kinderschare die moedertjesfouten maakt met haar eigen kinderen en de mijne daar dan ook meteen maar in betrekt.... ik zie en hoor toch veel dingen die andere moeders heel normaal vinden en die ik echt niet zou willen, en zelf doe ik ook van die dingen die een ander absoluut niet zou willen.

Bij een prefessioneel gebeuren hebben ze daar allemaal goed uitgedachte regels voor en dat vind ik wel een prettig idee, dat zij het in principe beter kunnen dan ik omdat ze meer geoefend zijn en men aan vanalles heeft gedacht bij de opleiding om het allemaal heel verantwoord aan te pakken.

Ik breng m'n auto ook liever naar een dealer voor een reparatie dan naar een beunhaas die wat rommelt in zijn garagebox aan huis waarvan ik geen idee heb in hoeverre die nu echt goed werkt levert :=

Terwijl die het misschien wel beter doet dan die garage hoor :P Maar dat moet je maar net treffen / zeker weten doordat je hem goed kent / weet hoe die werkt :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:18

Ben het ook wel eens hoor, heb gelukkig zelf tot nu toe erg positieve ervaring met mijn go. Ze is erg lief en is ook altijd meegegaan met hoe wij dingen voor onze man wilde en thuis doen. En tja als ik hem daar naartoe breng staat ie voor de deur naar binnen te gluren met een grote grijns als ze de deur open komt doen.
Maar goed dat zullen kindjes die het naar hun zin hebben op een kdv ook hebben.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:55

Een ongelukje kan in principe idd altijd gebeuren.
Kans is natuurlijk wel kleiner in een veilige kindproof ruimte zoals op het kdv ipv bij iemand thuis.
Ook meerdere ogen, professionele supervisie, regels en richtlijnen zullen die kans echt wel beïnvloeden.
Maar wat dacht je ook van de mogelijkheden tot adequaat reageren van een gastouder die nog een flink aantal kinderen heeft zitten. ZE kan ze moeilijk allemaal achter in de auto stapelen om even langs de dokterspost te gaan voor 1 van de kindjes.
Opa en oma die een dagje op 1 of 2 kindjes passen vindt ik toch heel wat anders hoor. Ten eerste al omdat het 'eigen' is (wellicht een sterker verantwoordelijkheidsgevoel) en omdat het dus om hele andere aantallen kinderen gaat. En het gaat voor hen niet om een werkdag-situatie, waarin je wel eens een minder dagje hebt of op dag 5 net wat sneller verslapt. Maar omdat opa en oma het ook puur leuk vinden om de hele dag met die kleintjes te dreutelen.
Hier zijn opa en oma vaak samen thuis (oma met pensioen, opa werkt nog een paar uurtjes per dag), om op 1 kind te passen. Dus alle tijd en aandacht, zonder verdere afleiding.
Er zijn ongetwijfeld veel gastouders die het wel goed geregeld hebben en erg verantwoordelijk bezig zijn trouwens. Het is alleen wel kwestie van de juiste treffen/selecteren en dan nog is het moeilijk controleren hoe het er daadwerkelijk gedurende een dag aan toe gaat.
Zelf heb ik mijn keuze voor het kdv (in combi met oma) meer op gevoel gemaakt hoor, maar nu ik er dieper over nadenk en ook verhalen hoor hoe het mis kan gaan ben ik nog blijer met onze keuze. (en blij met het kdv dat we gekozen hebben als ik het vergelijk met sommige ervaringen die ik hier lees met sommige kdv's).

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:56

Een gastouder moet in NL ook gewoon SPW of gelijkwaardig hebben hoor. En daarnaast elk jaar herhaling Kinder EHBO en diverse bijscholingen over bijvoorbeeld opvoeding, herkennen van signalen van kindermishandeling etc. Ook wordt er regelmatig gecontroleerd en moet iedereen in huis een VOG hebben. Dus het is zeker niet zo dat iedereen zomaar gastouder kan worden. In elk geval niet als ouders in aanmerking willen komen voor gedeeltelijke vergoeding vanuit de overheid.
Het is alleen wel zo dat een gastouder vaak alleen werkt. Daar tegenover staat wel dat een gastouder maar een beperkt aantal kindjes mag opvangen.
Als je een gastouder zoekt, gewoon bij diverse mensen thuis gaan kijken of het goed voelt. Ik ken gastouders waar ik mijn kinderen nooit zou brengen en andere die ik net zo vertrouw als mezelf. Terwijl ik sowieso nooit zou kiezen voor een kinderdagverblijf, of het moet heel kleinschalig zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:15

Maar gastouders mogen toch een kind of 5 totaal hebben?

Ik vind dat echt geen fijn idee hoor, vraag me af hoe dat dan gaat..... je hebt toch (zeker met babies) allerlei situaties gedurende de dag waarvoor je eigenlijk even 1 op 1 rustig de tijd moet nemen met 1 kindje.... en dan springen er nog 4 rond waar op dat moment even niemand toezicht houdt / direct binnen handbereik zit... zou ik niet zo tof vinden :=

Als je dat nu met je eigen kinderen hebt dat je het acceptabel vindt dat ze in de problemen komen omdat je er niet altijd bovenop kan zitten dat is 1 ding, maar ik zou het echt een heel vervelend idee vinden dat er niemand is om mijn uk op te vangen die nu elke keer gaat staan en nog niet altijd goed weet hoe die dan weer moet gaan zitten, moet die dan maar gewoon keihard met zijn bolletje achterover op de plavuizen kletsen als de gastouder even met een ander kindje naar de WC is, een flesje aan het geven is, op bed aan het leggen is of wat dan ook...?

Ik snap niet zo goed hoe 1 iemand het verantwoord / veilig kan doen als er meerdere guppies bij zitten die nog veel aandacht nodig hebben :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:19

Maar op een kdv zijn ze dan bijvoorbeeld met 2 op zeg 8 of 10 kindjes. Dat is in verhouding toch precies hetzelfde. Als die 2 allebei hun handen even vol hebben zijn er nog kindjes die niet gelijk opgevangen kunnen worden als ze om kukelen ofzo. Dus dat is toch precies hetzelfde.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:23

Hoeveel kinderen mag een gastouder tegelijkertijd opvangen?
Om goede zorg te garanderen mag een gastouder in een groep van 0 tot 4 jarigen, maximaal 5 kinderen tegelijk opvangen. Eigen kinderen van de gastouder (tot 10 jaar) tellen ook mee. Van die 5 kinderen mogen er maximaal 4 kinderen van 0 en 1 jaar aanwezig zijn, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar.

In een groep van 0 tot 13 jarigen mag een gastouder maximaal 6 kinderen tegelijk opgevangen. Ook hier tellen de eigen kinderen van de gastouder (tot 10 jaar) mee. Van die 6 kinderen mogen er maximaal 4 kinderen van 0 en 1 jaar aanwezig zijn, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar.

Ook kijken we naar de beschikbare ruimte en hoeveel kinderen een gastouder daar kan opvangen.

Bij 4 of meer kinderen, moet er altijd een achterwacht beschikbaar zijn. Bij calamiteiten moet deze achterwacht binnen 15 minuten bij de gastouder aanwezig zijn. De achterwacht moet 18 jaar of ouder zijn, maar heeft geen diploma of VOG nodig. De gastouder moet kunnen aantonen wie deze achterwacht is, bijvoorbeeld een buurvrouw, vriendin, of ouder die in de buurt werkt.

Dit heb ik even van de site springkinderopvang.nl gehaald. Er zitten dus zeker voorwaarden aan het aantal kinderen.
En verder wilde ik eigenlijk precies hetzelfde zeggen als rockwitch :j

Overigens neemt mijn moeder altijd de kleintjes mee als er eentje moet plassen oid, en een box is ook vaak aanwezig om tijdelijk even een kleintje in op te ruimen als dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door cissi op 31-01-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:24

pmarena schreef:
Ik snap niet zo goed hoe 1 iemand het verantwoord / veilig kan doen als er meerdere guppies bij zitten die nog veel aandacht nodig hebben :=

Ja..maar ja...denk je dat ík op het schoolplein echt continu mijn 25 kleuters in het vizier heb, allemaal tegelijk? Natuurlijk, dat zijn geen babies/dreumessen/peuters, maar ook die kinderen kunnen van het klimrek donderen als ik net even buk om de zoveelste veter te strikken.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:24

De gast ouders welke ik ken mogen 2 per leeftijd dus 8 kindjes.

Bij kdv heb je natuurlijk wel het zelfde maar als de GO 1 kindje naar bed moet brengen zitten de andere dus zonder toezicht.. en als het kindje dan wat langer werk nodig heeft. Bij kdv is er dan nog altijd iemand die het toezicht houd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:26

RW: Ik weet het niet... ik mag toch aannemen dat er bij een KDV altijd minstens 1 op de groep blijft die in de gaten houdt waar de potentiële problemen zitten, en voorkomt dat er ongelukken gebeuren :)

En sowieso dat men elkaar een beetje scherp houdt dat alles wel volgens de regels gebeurt.
Bij 2 mensen is de kans toch kleiner dat er even met de pet gegooid wordt naar hoe het eigenlijk zou moeten.

Zit je daar in je eentje met 5(?) kinderen die op een slechte dag het bloed onder je nagels vandaan halen,
wie kraait er dan naar dat je even iets te ver uit je slof schiet....? Geen mens die het ziet :=

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:26

In belgie is het zelfs 1 op 8 baby's in een babygroep in een creche. Sta er zelf, het is wel zo dat er altijd wel baby's slapen in hun bedje en bij ons zijn de 2 slaapkamers wel direct aansluitend op het klasje, met een deur met een raam in.
Maar het is wettelijk zo, vind dat ook persoonlijk te veel maar zolang het zo mag, zal dat zo blijven.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:27

Tenzij die ene net met een kindje naar de wc is of ook iets aan het doen is waardoor ze niet gelijk kan reageren als er iets is.

Klopt, maar dat hebben moeders zelf ook vast wel eens en op een kdv zijn ze vast ook niet altijd allemaal even redelijk.

Ik denk niet dat het ontzettend veel uitmaakt.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:30

RW ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere kdv's is maar waar zl heen ging is de toilet midden in de kamer met een lage deur zodat de medewerker ten alle tijden in het zicht van de kindjes is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:31

MamaMiesje schreef:
pmarena schreef:

Ja..maar ja...denk je dat ík op het schoolplein echt continu mijn 25 kleuters in het vizier heb, allemaal tegelijk? Natuurlijk, dat zijn geen babies/dreumessen/peuters, maar ook die kinderen kunnen van het klimrek donderen als ik net even buk om de zoveelste veter te strikken.

Dat vind ik net weer even anders, dat vind ik "een ongeluk kan gebeuren", die kinders weten in principe al heel goed hoe het werkt en moeten gewoon opletten / uit hun doppen kijken :P

Een ukkie dat nog erg kwetsbaar is omdat het nog allerlei dingen moet leren, die laat je i.m.o. gewoon niet aan zijn lot over, die heeft hulp nodig om uit benarde posities bevrijd te worden omdat die het simpelweg nog niet zelf kan :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:36

Youknowme schreef:
De gast ouders welke ik ken mogen 2 per leeftijd dus 8 kindjes.

Bij kdv heb je natuurlijk wel het zelfde maar als de GO 1 kindje naar bed moet brengen zitten de andere dus zonder toezicht.. en als het kindje dan wat langer werk nodig heeft. Bij kdv is er dan nog altijd iemand die het toezicht houd.

Dat bedoel ik...dan heb ik het beeld dat die andere kinderen zonder toezicht zitten, òf de baby heeft pech en krijgt niet het rustmomentje dat hij even nodig heeft om de slaap te kunnen vatten. Je doet dan toch altijd 1 of meerdere kinderen tekort als het niet perfect verloopt? En dat geeft dan toch ook stress? En daardoor wordt je lontje misschien weer wat korter / wordt je wat makkelijker.... nee ik heb er geen fijn gevoel bij.

Maar het kan ongetwijfeld zo zijn dat mensen die daadwerkelijk GO zijn, alles gewoon perfect onder controle hebben. Ik kan me er zelf gewoon niks bij voorstellen gezien het hier met 1 uk al zelden zo makkelijk gaat en dan is dat nog eigenlijk een heel lief ventje :P