En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:02

Lotgenoten, neemt jullie tandarts de tijd om dingen te bespreken met jullie? Die van mij doet even snel zijn ding en gaat weer door naar de volgende..Linksboven heb ik alleen nog wat rare stompjes waar niet normaal mee te eten valt en na een wortelpuntbehandeling (bij de KC) zit er nog steeds een bult bovenaan mijn kaak. Die kies is ook gebroken en moet er wss uit, alleen dan zit ik wel met een zichtbaar gat..Heb ik rechtsboven ook en mijn tandarts heeft dat pas na een jaar een beetje gefatsoeneerd door een witte vulling te gebruiken om het gat wat kleiner te maken. Een jaar lang niet durven lachen, echt vreselijk. Omdat hij geen tijd voor me neemt om de opties te bespreken en ik niet met nog meer gaten wil rondlopen (maar ook niet met de pijn die ik nu heb met eten) durf ik eigenlijk niet die kies te laten trekken. Zit eraan te denken over te stappen, of dit toch nog eens aan te kaarten bij mijn huidige tandarts. Ik denk dat ik met een plaatje of wat dan ook een stuk gelukkiger zou zijn. Altijd dat gesodemieter met mijn slechte gebit, ben het zo zat..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:43

Hier heb ik laatst uitgebreid gepraat met de tandarts, hij neemt wel de tijd voor je en legt alles netjes uit. Ligt er ook wel aan hier welke je hebt in de praktijk hoor, de ene wil er wel tijd in steken de ander niet...

Als je je er niet prettig bij voelt zou ik zeggen stap over, je bent niet verplicht bij de huidige te blijven, en zou ik zelf ook niet doen als hij zo kortaf doet en niet kijkt naar wat de patient ook wilt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:54

Als je er niet prettig bij voelt moet je overstappen. Heb ik 13 jaar geleden ook gedaan en nog nooit zo blij geweest

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:30

Pfffff morgen is het zover... M'n laatste 4 tanden eruit en kunstklapper erin. Ben heel erg zenuwachtig. Vooral ook omdat vorige week woensdag 5 kiezen zijn getrokken en gisteren 2 stukjes los bot zijn verwijderd en de hele buitenkant van het tandvlees ontstoken is. Heb nog steeds erg veel pijn aan die kant en zie er daarom tegenop om het gebit erop te krijgen. Morgen maar eens overleggen of hij niet alleen kan trekken en ik het gebit pas in kan doen als die linkerkant niet meer ontstoken is....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:32

Je kunt hem ook 's nachts uitlaten, maar over het algemeen willen ze graag dat je hem zo snel en zoveel mogelijk in houd ivm kans op het slinken van je kaakbot. Succes morgen! Echt, het valt mee! Als straks de pijn weg is, ben je trots op je prachtige mond met tanden!

MyriamK, mijn tandarts heeft uitgebreid de tijd genomen. De eerste 3 keer in de stoel heeft hij uberhaupt niets gedaan, maar heb ik alleen maar naar zijn verhaal hoeven luisteren omdat ik doodsbang was.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 02:56

Wat ik begreep moet hij de eerste 24 uur in blijven en mag je hem dan absoluut niet uithalen. Juist omdat de linkerkant nog rood, gezwollen en pijnlijk is, zie ik er heel erg tegenop om het gebit erop te krijgen. Ik ben heel bang dat het extra gevoelig is bij de ontsteking. Aangezien ik al bijna 2 weken met zo absurt veel pijn rondloop, kan ik weinig tot niks meer hebben kwa 'extra' pijn

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:29

Ik vond het juist een verlichting toen het gebit erop ging dus hoop dat het voor jouw ook zo zal voelen.

Die 24uur gaven ze bij mij ook aan, ook omdat je hem anders door de zwelling misschien niet meer op zijn plek krijgt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:45

Afbeelding

Het gebit zit dusdanig los dat ik hem niet in hoefde te houden en hem zelf mocht verwijderen.
Heb hem na het trekken een uurtje in gehad om het bloeden te stelpen, maar heb hem net uit gedaan. Hij zit overal lekker ruim behalve links en daar heb ik al pijn aan dus vandaar toch maar uit gedaan. Verdoving begint nu uit te werken en hoop met heel mijn hart dat ik niet weer zon pijn krijg.

Wat wel heel vreemd is, ik kan nu geen tanden en kiezen meer op elkaar zetten. Steeds als ik dat wil doen, gaan m'n kaken dichter naar elkaar als anders omdat er dus een rij kiezen en tanden mist en dan denk ik, ohja, dat kan niet meer hahaha

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:54

Te ruim is ook weer niet goed he. Dat had ik ook en kreeg juist blaren en wondjes door de wrijving die tijdens het eten ontstond omdat hij niet goed aansloot. Hou dat wel goed in de gaten!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:29

Klopt, ik hou het zeker in de gaten! Doe hem nu ook regelmatig even uit om wondjes te voorkomen. Ik wil hem nu alleen nog niet meteen aan laten passen omdat links nog erg gezwollen is (daar heb ik ook de meeste last van drukplekjes)
Tot nog toe valt het me niet heel erg tegen moet ik zeggen. Ik kan al redelijk normaal praten met het gebit in. Alleen het kauwen gaat nog niet omdat de kiezen links wat hoger zitten (vermoed door de ontsteking) waardoor rechts net niet op elkaar aansluit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:38

Aanpassen kan sowieso nog niet. Dat doen ze pas wanneer je mond tot rust is gekomen en de boel niet meer opgezwollen is :j Ik moest toen na een week of 2/3 terug geloof ik. Toen zat hij wel een stuk fijner.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 15:40

zei ook al op je fb ziet er mooi uit ! netjes gedaan !

Hopelijk is de pijn en drukplekjes ook snel weg !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:41

Wat bij mij goed hielp tegen schuiven was een klein beetje kleefpasta. Dat had ik echt veel eerder moeten doen. Had me heel wat pijn bespaard :')

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:42

Die van mij is het eerste half jaar elke 4 a 6 weken aangepast met een "tijdelijke laag" en daarna definitief aangepast omdat je kaak nog erg slinkt in het begin.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:26

Kleefpasta kan helpen maar wat vond ik dat goor zeg! Ik heb een dremel en ik haalde zelf de drukplekjes weg, hoefde ik niet steeds daarheen.
Je hebt het ergste achter de rug en nu is het genezen en je gebit passend krijgen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:38

Oh, ik proefde er niets van. Ligt misschien ook wel aan het merk.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:50

Als hij te veel pijn doet aan de linkerkant kunnen ze hem daar gewoon iets inslijpen. Dit kan al met 1 dag. (Eerste 2 maanden zijn alle consulten gratis. Dit hoort bij de nazorg) Als alles is genezen en hij zit dan nog te los kunnen ze hem rebasen (opvullen). Houdt er rekening mee dat je hem juist wel elke nacht uit moet doen. Is namelijk helemaal niet goed voor je tandvlees om altijd met een prothese te lopen.
Ook zal je met een jaar een nieuwe prothese krijgen. De eerste is altijd een soort van proefmodel. Hierna pas maken ze er 1 dien wel precies goed hoort te zitten.
Mocht je meer info willen mag je mij altijd pb sturen. (10 jaar gewerkt bij vader die tandarts is)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:59

Met een jaar een nieuwe prothese? Dat was bij mij echt niet het geval. Ik moest hem ook zoveel mogelijk inhouden, ook snachts.
Dat heb ik alleen niet gedaan omdat mijn mond zo beschadigd was dat ik het snachts liet genezen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:35

Ik krijg idd ook na een jaar de definitieve prothese.
Ik heb mezelf voorgenomen dat als ik de deur uitga of als ik wil eten of roken, ik hem verplicht in moet doen om zo de wonden zo schoon mogelijk te houden. Daarbuiten heb ik hem voor nu lekker uit. Links is nog ontstoken en begin nu al last van druk plekjes te krijgen, vooral voorin en aan de buitenkanten. Ook is de linkerkant wat langer als de rechterkant en daardoor zit hij links ook net op een gevoelig plekje. Morgen maar even bellen of ze er al wat aan kunnen doen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:08

Misschien kan je zelf wat eraf schuren idylle. Ik kreeg ook na een jaar en ander gebit hoor alleen waren het bij mij implantaten met klikgebit. Ik heb trouwens na een paar dagen wel gespoeld met Corsodyl, is goed tegen ontsteking en je krijgt er een frisse smaak van in je mond!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:37

Vandaag even m'n gebitje bij laten slijpen, daarna kon ik eindelijk heeeel voorzichtig een broodje eten! Wat een genot na ruim 2 weken papjes eten! Tijdens het eten kwam er nog wel een fikse drukplek naar voren, dus meteen weer tandarts gebelt en kon paar uur later al terecht. Dat plekje is nu echt beurs en geschaafd dus heb hem nu even uit , maar wat een verbetering!

Verder zag ik er erg tegenop dat hij heel erg los zou zitten omdat je dat overal op internet leest dat onder een drama is, maar ik kan hem goed op z'n plek houden met praten en lachen, dus dat valt me erg mee. Met eten kan ik het nog niet zo goed zeggen, daar klapperde hij vanmiddag wel wat bij, maar deed dan ook heel voorzichtig vanwege die druk plek. Maar tot nu toe erg tevreden

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:45

Ben ik weer! Gisteravond toch het idee dat er links nog wat zat. Zag wel wat wits zitten, dus heel voorzichtig met pincet geprobeerd te pakken, maar zat vast. Ik vandaag werken en het bleef pijnlijk, na veel praten ook echt zon drukpuntje dat ik paracetamol heb genomen. Nu vanavond toch pincet maar weer gepakt. Eerst met het spuitje in m'n mond en zo hard mogelijk kracht gezet en jawel, het kwam los! Ik poeren met pincet, schoot het weer weg grrr, weer spuiten en ja daar kwam het weer, nog eens met pincet en ja hoor, stukje kies eruit gehaald! Goed nagespoten om te ontsmetten. Ik vermoed dat er nog iets zit, maar dat zit helemaal aan de buitenkant en daar zit m'n tandvlees overheen, dus dat komt er wel een keer uit, maar wat een verschil dit al zeg! Kon m'n gebitje er ook niet om in hebben. Morgen even kijken hoe het dan met de buitenkant is want mss is het ook wel gewoon irritatie van het stukje kies. Hoop dat ik snel m'n gebitje kan gaan dragen, want zonder in de winkel staan is niet heel erg fijn :n

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:26

Inmiddels kan ik m'n ondergebit de hele dag inhouden zonder pijn *\o/*
Vorige week ging hij in een paar dagen tijd ineens heel erg los zitten en daardoor ging ik er onbewust mee spelen en dat zag er een beetje raar uit :+
Tandarts gebelt en ik zou eind april terecht kunnen voor een zachte voering. Nu ga ik 16 april op vakantie en kon ik nog steeds niet eten met het ding. Eerst ging het niet vanwege de ontsteking, later niet omdat het te los zat en wrijvingsplekjes veroorzaakte. Ik kon gelukkig eerder terecht, vandaag!
Ik ben dus vanmiddag geweest voor nieuwe voering. Het zit lekker zacht!! Maar ik merk wel dat m'n bot al erg geslonken is. Ik kan hem nu niet meer heen en weer bewegen over m'n tandvlees, maar hij heeft ook niet veel houvast meer, waardoor hij toch nog best makkelijk van z'n plek af gaat. Ik heb zojuist wel m'n eerste broodje met kunstklapper kunnen eten *\o/*
Het is wel erg nadenken, want bij het minste of geringste vliegt hij van z'n plek af, maar het doet geen pijn meer *\o/*
Wel een echt hele hele hele vieze smaak in m'n mond :r ben er echt wat misselijk van. Het is met een soort chemisch goedje opgevuld en dat proef ik nu dus ook. Dit wordt als het goed is met een paar uur dragen wat minder, dus stug inhouden en speeksel zoveel mogelijk uitspugen ipv doorslikken. Ik hoop dat ik m'n kunstklapper nog wat beter in bedwang leer houden met eten, maar voor nu (op de smaak na) tevreden. Over een maand of 2 komt er een nieuw zacht laagje in.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:57

Fijn dat het goed bevalt! Ik denk eerder dat de zwelling van je tandvlees afgenomen is ipv het bot geslonken. Dat zou namelijk wel heel snel zijn en is niet zo positief :+

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:14

Ik had ook ernstige parodontitis en voordat m'n tanden eruit waren zei hij meteen al dat ik over 1 jaar ook een klikgebit kon nemen omdat er weinig houvast zou zijn voor een gewine prothese, dat voorspelde dus al niet veel goeds.