de strijd tegen de kilo's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:33

zerena schreef:
Blokje mag je nu wel alweer beginnen met je buikspieren?
En ze zeggen dat je van borstvoeding ook weer afvalt toch?

Nee op z'n vroegst over 6 weken.
Niet iedereen valt af van borstvoeding

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:33

Ja natuurlijk helpt het! :D Maar cardio verbrandt inderdaad eigenlijk alleen calorieën. Als je die calorieën in de eerste plaats niet binnen krijgt, hoef je ze dus ook niet te verbranden! Bovendien loop je met veel cardio het risico ook spierweefsel te verliezen waardoor je in rust minder verbrandt.
Vooral krachttraining in combinatie met een goed dieet werkt goed.

Het is niet 100% noodzakelijk inderdaad, dat is alles wat ik wil zeggen. Ja het helpt, en je zult een stuk sneller afvallen, maar de rol van beweging wordt erg vaak overschat. En ook als je om een of andere reden niet KUNT sporten/bewegen, kun je prima afvallen :)

HokeyPokey

Re: de strijd tegen de kilo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:34

Ja Eulogy, precies wat ik bedoelde inderdaad!

En sporten zal zeker helpen, maaaaaar.. Waar ik mezelf op betrap: oh goh, ik heb gesport.. Nou dan verdien ik nu wel x en y en z... Waardoor ik netto op meer kcal zit. :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:36

Precies: het aantal verbrande calorieën wordt erg vaak overschat en calorie-inname wordt vaak onderschat.

En inderdaad wat jij zegt: als ik een uur behoorlijk zwaar train zal ik niet veel meer dan 250/300 calorieën verbranden en als ik daarna denk mezelf te belonen dan kan ik heeeel makkelijk meer dan 300 calorieën naar binnen werken :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:37

Ik moet echt en en doen. Dus en calorieën tellen en sporten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:41

Eulogy schreef:
Precies: het aantal verbrande calorieën wordt erg vaak overschat en calorie-inname wordt vaak onderschat.

En inderdaad wat jij zegt: als ik een uur behoorlijk zwaar train zal ik niet veel meer dan 250/300 calorieën verbranden en als ik daarna denk mezelf te belonen dan kan ik heeeel makkelijk meer dan 300 calorieën naar binnen werken :+

Ligt er ook maar aan hoe je sport. Vast niet heel intensief dan :P Ik verbrand in 60 minuten iets meer dan 900 calorieën..
(gewoon op de loopband en zonder te rennen).
En dat kan ik makkelijker nog langer volhouden, maar het is zaak om je spieren op te bouwen en niet af te breken.

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:42

Het zal ongetwijfeld ook verschillen met waar je vandaan komt..

Echt overgewicht, niet gewend veel te bewegen --> met alleen minder eten onder je kcal behoefte gaan zal als zorgen voor gewichtsverlies.
Gezond gewicht, al gewend veel te sporten, laatste kilo's --> zul je echt gericht moeten tellen en beweging aanpassen/behouden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:44

Hoe weet je dat je 900 calorieën verbrandt? Heb je een hartslagmeter of ga je af op het schermpje op de loopband? De laatste is niet accuraat. Lijkt me niet realistisch als je dat vaak doet namelijk, je lichaam raakt gewend aan zulke inspanning.

Ik doe krachttraining dus ik train wel degelijk behoorlijk intensief. Verbrand alleen tijdens het trainen minder calorieën dan als ik cardio zou doen maar in rust verbrand ik weer een stuk meer :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:47

Eulogy schreef:
Hoe weet je dat je 900 calorieën verbrandt? Heb je een hartslagmeter of ga je af op het schermpje op de loopband? De laatste is niet accuraat. Lijkt me niet realistisch als je dat vaak doet namelijk, je lichaam raakt gewend aan zulke inspanning.

Ik doe krachttraining dus ik train wel degelijk behoorlijk intensief. Verbrand alleen tijdens het trainen minder calorieën dan als ik cardio zou doen maar in rust verbrand ik weer een stuk meer :D

Hartslagmeter in combinatie met speciale meter van de sportschool. Ben de naam even kwijt, maar het ding klopt altijd als een bus :D
En ach, momenteel hoef ik ook niet meer af te vallen, maar ik moet m'n energie wel kwijt. Rennen mag ik niet, maar snelwandelen met een kleine helling verloopt prima.
De crosstrainer kost me teveel inspanning ivm longziekte.

In combinatie met gezond eten gaat het als een tierelier. Maar afvallen vind ik het probleem niet. Het is meer de kwestie stabiel blijven en het afvallen kunnen loslaten.
Te obsessief bezig zijn is ook niet goed en doorslaan 'de andere kant op' (eetziektes) is erg gevaarlijk. Het blijft balans zoeken.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:26

rainbow8 schreef:
bruintje123 schreef:
Wat doet zij anders dan een gewoon diëtist?

Hierbij worden er een paar druppels bloed afgenomen en die worden geanalyseerd.. Op basis daarvan wordt de voeding bepaald.. Wat je wel en wat je niet mag en hoeveel.. Je krijgt een lijst met producten die je wel mag en voorbeelden van ontbijt, lunch en diner..

Doet zij/hij dan aan het bloedgroep dieet?[/quote]

Nee, het bloed wordt gecheckt op de hoeveelheid/hoogtes van vitaminen enz. om te kijken waar je eventueel een tekort / teveel van hebt en daar wordt het dieet op afgestemd...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:28

Ik vind het sowieso wel verstandig om dat soort dingen (tekorten etc) goed in de gaten te houden.
Ik laat het ook regelmatig controleren Zo was mijn ijzer en vitamine D te laag en moet ik oa meer vette vis eten.
Ik dacht ook slim te zijn met appelstroop, maar dat is blijkbaar een fabeltje :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:30

Sorry dat ik hier kom binnenvallen hoor, maar lees al een tijdje mee en moet toch even reageren.

Ten eerste: sporten is absoluut niet noodzakelijk om af te vallen. Sterker nog: ik doe het niet omdat ik er gewoonweg geen tijd en geen puf voor heb na school en tussen het leren door. En ik ben al 9 kilo kwijt op deze manier. Het hele afvallen is gebaseerd op een negatieve energie balans: eet jij meer dan je verbrand, dan kom je aan. Eet je minder dan je verbrand, dan val je af. Kcal tellen is dus best belangrijk, zeker als je net begint. Al is het om maar even een gevoel te krijgen over hoeveel je nu daadwerkelijk binnen krijgt, dit kan echt wel een eyeopener zijn. Het heeft dus helemaal heen zin om wél kcal te meten bij het sporten (en sorry chayenne maar 900 voor 1 uur lopen? Lijkt míj in ieder geval onrealistisch. Ik dénk (mijn mening dus) dat het realistischer is dat het zo ongeveer de helft is. En heb je dit 1 keer gemeten en daarna constant aangehouden of meet je dit elke keer weer? Want, no offence hoor, maar stel je weegt 130kg dan verbrand je idd meer kcal dan iemand van 60kg, gewoonweg omdat je minder kilo's met je mee zeult).

Kortom: sporten is niet nodig. Máár als je het wel doet, val je sneller af. Ofja, ligt er natuurlijk aan hoeveel je eet.
Stel je eet 1500 zonder sporten. Denk dat de meeste mensen rond dit aantal wel zitten qua bmr, dus samen met het beetje beweging wat je doet (ik denk dat ik rond de 1800 aan verbranding zit per dag, gemiddeld) zit je dus 300kcal in de min. Conclusie: je valt af.

Stel je sport elke dag voor 900 kcal zoals cheyenne zegt. Maar, je eet er 2700. (Je telt immers geen kcal dus je weet t niet) dan heb je geen negatieve energiebalans dus val je niet af.

Even wat getallen random gekozen hoor, maar je snapt wat ik bedoel. Dat laatste is denk ik waarom veel mensen niet afvallen: ze weten niet wat ze binnen krijgen dus eten ze meer dan ze denken te eten dus vallen ze niet af. Ook met sporten niet. (Heb het vroeger zelf ook meegemaakt namelijk)

Dus, ik kan iedereen aanraden om minimaal een weekje, misschien twee, kcal te tellen. Dan heb je door hoeveel je per dag eet en ong een idee van wat ongeveer hoeveel is, als je dit idee eenmaal hebt kan je makkelijker keuzes maken en is -in principe- kcal tellen niet meer nodig. Al doe ik t wel nog steeds omdat ik het fijn vind een overzicht te hebben.

En ten tweede: ik las ook iets over dat een cheatdag slecht zou zijn? Waarom? Als jou totale energiebalans over de hele week maar negatief is; dan kan je best een dagje wat meer eten. Ikzelf merk dat als ik in t weekend wat losser ben met wat ik eet (dus wel opletten maar gewoon wat meer kcal mogen eten, bijv een portie friet met een snack en saus) dat ik het beter volhou. Ik zeg niet dat iedereen moet gaan cheaten (zelf weten) maar het is geen probleem om het te doen.

Voor de rest: veel succes met afvallen en ik raad je ten zeerste aan om je een beetje in te lezen hoe alles werkt en niet alles klakkeloos aan te nemen wat je hoort +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:30

Oke ga ik eens googelen of die een in de buurt zit.
Als ik geen b12 spuit heb ik die al te kort. Wie weet ook met andere dingen.
Voel me erg vaak slecht. Gooi het op dingen die bij de schildklier horen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:40

hallo , mag ik me melden ? moet ook de nodige kilo´s afvallen .

moet het topic nog doorlezen maar ik zie al handige tips !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:51

IMANDRA schreef:
(en sorry chayenne maar 900 voor 1 uur lopen? Lijkt míj in ieder geval onrealistisch. Ik dénk (mijn mening dus) dat het realistischer is dat het zo ongeveer de helft is. En heb je dit 1 keer gemeten en daarna constant aangehouden of meet je dit elke keer weer? Want, no offence hoor, maar stel je weegt 130kg dan verbrand je idd meer kcal dan iemand van 60kg, gewoonweg omdat je minder kilo's met je mee zeult).

Ik nodig je uit om een keer samen te gaan sporten :+ En nee, ik loop niet gewoon op een loopband. Zet hem maar eens op een helling van 15% en dan zo snel lopen dat je nog net niet rent (6.6m/s). In combinatie met een hartslagmeter etc. Geloof me, het klopt wel degelijk. Het is alleen door veel mensen niet lang vol te houden en daarom klinkt het onrealistisch. Sterker nog, ik kan het anderhalf uur tot 2 uur volhouden, maar dan loop ik wel m'n voeten kapot en dat is ook niet de bedoeling.

En ach, het heeft hier duidelijk gewerkt, ik ben alle kilo's kwijt en heb energie voor 10 en daar gaat het om :D
Ik loop nu alleen nog voor onderhoud en niet omdat het per sé moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:56

Hebben jullie dan een prettig werkende calorietabel voor mij? Op internet? Die van mij kent al geen turkse pizza en knoflooksaus kent hij niet.

Heb dus wel geprobeerd te tellen en ik kom dan over de hele dag op 1800 kcal. Dat is zeker al weer te veel voor een vrouw?
Hoeveel dagelijkse kcal. is nodig?

Ik ben er trouwens 1,5 kg kwijt, vind ik toch wel erg leuk, zo krijg ik er tenminste zin in, om het vol te houden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:57

Ohjajoh6, het is voor iedereen verschillend hoeveel je nodig hebt en ligt er ook aan wat je per dag verbrand.
De een kan afvallen met 2200 kcal per dag, terwijl een ander met 1600 al stil staat.
Maar kcal tellen is niet het belangrijkste. Let liever op dingen als suikers en onverzadigde vetten.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:03

Ohjajoh, ik gebruik de app MyFitnessPal. Het is wel van belang dat je je eten nauwkeurig afweegt en ingrediënten het liefst allemaal apart invoert.

Hoe lang ben je, hoeveel weeg je en hoeveel beweeg je? Dan kan ik het wel voor je uitrekenen, of je googlet even op BMR (het aantal calorieën dat je lichaam in complete rust verbrandt, het minimum aantal calorieën dat jij dus nodig hebt) om dat uit te rekenen, vaak kan je dat met je activiteitsniveau vermenigvuldigen en daar komt dan het aantal calorieën uit dat je nodig hebt om op gewicht te blijven. Daar kun je maximaal 500kcal onder gaan zitten om af te vallen, mits je dan niet minder dan je bmr binnen krijgt. Je bmr is dus echt het absolute minimum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:09

Sorry eulogy, maar dat vertel ik liever niet eigenlijk. Wel lief dat je het aanbied trouwens.

Ik schaam mij al meer dan genoeg, buiten het feit dat als je hartpatiënt bent en sarcoïdose hebt, het bewegen niet echt meer aan de orde is.

Ik word dan ook depressief van zo een app ben ik bang.
Ik zal eens googlen op BMR , maar had gewoon graag een uitgebreide calorieën tabel gehad, google is nooit mijn beste vriend namelijk.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:12

Dat snap ik, excuses dat ik het vroeg! Ik heb even snel een linkje van Google geplukt, dit lijkt zo op het eerste gezicht een redelijk goede: http://www.calorielijst.nl/calculators/energiebehoefte/

Als je daar invoert dat je weinig of niet beweegt, komt dat naar voren in je energiebehoefte :) Bewegen is dus zeker in het begin niet noodzakelijk, niks om je voor te schamen :(:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:14

Cayenne schreef:
Ohjajoh6, het is voor iedereen verschillend hoeveel je nodig hebt en ligt er ook aan wat je per dag verbrand.
De een kan afvallen met 2200 kcal per dag, terwijl een ander met 1600 al stil staat.
Maar kcal tellen is niet het belangrijkste. Let liever op dingen als suikers en onverzadigde vetten.

Suikers en vetten zijn meestal de kcal he. Dus als je daarop gaat letten eet je automatisch al minder kcal (ook als je bijv meer fruit gaat eten en minder onverantwoorde dingen). Kcal, vet etc gaan dus hand in hand.
En als jij met 2200 geen negatieve energiebalans hebt dan val je niet af, daarom is het ook zo belangrijk om te weten hoeveel kcal je ongeveer binnen krijgt en dus door tellen dat idee te krijgen.

En dat van die helling enzo zei je niet he, dus dan kan iemand anders denken 'Oh ik ga even een uurtje wandelen dan verbrand ik 900 kcal!', en dat klopt dan dus niet, snap je?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:16

Overigens, je kan wat dat betreft een snoep en chocolade dieet volgen, zo lang je een negatieve energiebalans hebt (dus minder kcal eten dan je verbrand), dan val je af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:19

Thanks! hier staat idd de knoflooksaus wel gewoon bij.

Ik heb idd mijn BMR uitgerekend en daar kwam ik dus aan 2200 kcal met weinig tot geen beweging.
Dus als ik nou het snoepen kan laten en van de 7-up af blijf, dan moet het gaan lukken!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:20

IMANDRA schreef:
En dat van die helling enzo zei je niet he, dus dan kan iemand anders denken 'Oh ik ga even een uurtje wandelen dan verbrand ik 900 kcal!', en dat klopt dan dus niet, snap je?

Je gaat er toch niet vanuit dat ik op een normale manier op die loopband sta? Voor 900 kcal op die manier verbranden ben je dan volgens mij een halve dag bezig :P Ik dacht dat ik het eerder al genoemd had, maar blijkbaar niet :)
En suikers en vetten hoeven niet per sé de kcal te zijn. Ik at bijvoorbeeld als tussendoortjes weleens piepkleine toast of rice-to-go. Zit amper wat in, maar is wel een fijne manier om je erge honger even te stillen.

Je hoeft idd niet te bewegen om af te vallen als je daar op ook je eetpatroon af stemt. Of het een gezondere manier is, kun je je afvragen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-11-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:22

Even een vraag, wat vinden jullie van dit lijstje?

Ik weet overigens nog niet of ik iets ga doen qua beweging vandaag, moet vooral huiswerk inhalen achter de laptop := misschien vanavond nog fietsen of lopen.

Volgens voedingscentrum is het veel te veel verzadigd vet, en een tekort een koolhydraten en vezels. Denk dat ik toch maar niet meer aan die chorizo ga beginnen, haha :P Alleen volgens het pakje was het maar 60 kcal per 5 plakjes.

Pizza eten we sowieso vanavond, moet toch eten wat de pot schaft dus naja, dat is niet anders.

Afbeelding