Help, ik heb een stoma.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:10

Gooiske... heel veel succes morgen!!!!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:08

Dankjewel!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 07:29

Hee hoe is het gegaan?? Ben je weer thuis? En ben je weer heel??

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:03

Heee, het is goed gegaan, ik heb na afloop een kleine nabloeding gehad, en heb toch wel 1 nachtje moeten blijven.
De arts is net geweest en heeft gezegd dat ik zometeen naar huis mag.

Ik voel me een stuk beter, kan zelf naar de wc gaan en heb net ook al alleen gedoucht, en de wond verzorgd.

Wel een opluchting dat ik me al zo fit weer voel, want daar zag ik wel enorm tegen op, omdat ik bij de vorige operatie zeker 5 dagen amper aanspreekbaar was en behoorlijk knock-out was.

De wond is wel gevoelig, maar is goed te doen met paracetamol.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:09

Hee super zeg! Nou beetje rustig aan doen hoor.. maar wel enorm fijn! Op naar huis dan zo maar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:43

Dat klinkt goed gooiske. Goede reis naar huis en rustig aan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:44

Gooiske.. hoe gaat ie nu??

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:52

Ik kwam toevallig dit topic tegen en misschien heeft iemand van jullie hier iets aan... http://www.seemego.nl/

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:21

Het gaat goed, voel me fitter dan ik verwacht had, enig nadeel, mijn darmen moeten wennen aan de situatie, en dat ze weer zelf het werk moeten doen, gevolg is erg dunne ontlasting en dat doet behoorlijk pijn, dus over gegaan op kussentjes zachte toiletpapier van page
Hopen dat mn darmen snel weer begrijpen wat de bedoeling is.

De wond zelf is ook nog erg gevoelig, maar neem er geen paracetamol meer voor in.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 13:57

Auw.. niet leuk. Anders vochtige babybillendoekjes gebruiken. Dat is erg prettig. (en maakt ook goed schoon)
Je bedoelt de wond waar je stoma heeft gezeten? Of de snee op de "bikinilijn"?

Storrum, heb m even opgeslagen. Altijd leuk om ideen op te doen en eventueel iets te bestellen.

Ik merkte/zag vandaag dat mijn opening kleiner word. Zal s vragen binnekort. Geen zin in dat soort ellende. Dan maar terugplaatsen als het idd zo is en het verholpen moet worden strakjes.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:06

Ja de babybillendoekjes gebruiken wij sowieso altijd al.
Ja ik bedoel idd de wond waar de stoma heeft gezeten, ze hebben deze keer verder geen sneden hoeven maken..
De snee op de bikinilijn is deze keer dicht gebleven.

Toch doet deze snee van de stoma wel het meest pijn van alle sneden die ik tot nu toe heb gehad.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:24

Mijn stoma plek is nu voor de 2e keer gebruikt ik dacht ook dat het niet twee keer kon maar dus wel

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:37

Oh , dacht ik ook.. maar is wel fijn dan zeg. Anders heb je 2 "gaten" Maar was hij opgeheven dan of moest er iets overnieuw? Want dat is niet zo gaaf.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:39

Het gaat super met me, de wond zelf is nog wel iets gevoelig, maar verder ben ik zo fit als maar kan.
Ik voel me weer zo goed als nieuw, en heb dan ook besloten om volgende week weer gewoon bij mijn klanten langs te gaan en ze weer van een mooie coupe te voorzien.

Is voor een groot aantal wel nodig, want die zijn zo lief geweest om op mij te wachten, en zijn dus al vanaf augustus niet meer geknipt, ben zo blij met ze.

Ik hoop dat een ieder die een stoma heeft, ooit de kans krijgt om hersteloperatie te laten doen, zo niet, dan hoop ik dat ze snel leren leven en omgaan met een stoma..in ieder geval succes allen!!!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:52

Fijne update!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 06:20

Wat fijn Gooiske. Super hoor.
Hier gaan we maandag weer naar de stomaverpleegkundige. Lekkages komen weer vaker voor. Ga dus ook wel erg twijfelen nu of ik het toch ook niet terug laat zetten.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:53

Ik zeg doen! Die hele operatie stelde niets voor!
Alleen na die tijd een dag of 3 aan de race geweest en een pijnlijke poepert gehad, nu helemaal top!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 14:30

Ben vandaag bij de stomaverpleegkundige geweest. Heb 2 soorten andere zakjes meegenomen om te proberen. 5 van elk. Deze wil wel hoor, maar heb zo nu en dan toch weer lekkage. En van proberen word je wijzer zeg ik dan maar. Stoma is ook nog steeds aan het veranderen. Dus wie weet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:35

Bij mijn broer die ook een tijdelijke stoma had, moest de uitgang een aantal keren net iets vergroot worden om weer goed te kunnen functioneren en niet meer te lekken. Dus dat is misschien wel iets om in de gaten te houden, want het litteken en de huid eromheen groeien langzaamaan weer wat dichter.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:33

Als dat zou moeten laat ik m zeker opheffen.
Ben nu zakje 1 aan het proberen. Gaat niet zo heel lekker. Lekt niet hoor, maar het gaat wel onder de plak zitten dus erg "snel" vervangen voor een andere. Wel heerlijk veel vrijheidsbeweging. Vandaag maar wat pasta eronder gedaan, wie weet helpt het.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:51

Zucht... is m niet denk ik. Vanmiddag al een nieuwe zak op moeten plakken , omdat het er onder door wou. En nu net met paarden voeren weer lekkage. Terwijl ik dus nu ook wat pasta (kit) er onder had gedaan. Nou , nr 4 zit erop in 2 dagen tijd... dus maak t proefje af, maar wil t liefst een kurk in dat ding stoppen en lekker mn bed in kruipen en alles vergeten!!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:06

Ach Pipo, wat vind ik dit sneu voor je, ik had in het begin ook zakjes die rechtstreeks op de huid zaten, dus eendelig, moesten ook 2 maal daags worden vervangen, was ook niet zo geweldig voor de huid...
Wat ik ook naar vond er aan was dat je ze moest knippen maar doordat er geen kijk venster in zat en ze dus volledig huidskleur waren, je ze als het ware op de gok over je stoma moest plakken, ik werd hier heel onzeker van.

toen ben ik over gegaan op het tweedelige systeem, soort Tupperware idee, ik had geen last er van dat het wat stugger was, vond het wel prettig, vooral omdat ik eigenlijk nooit geen lekkage er van had, behalve die ene keer dat ik zelf niet goed had aangedrukt, voelde mij daarom ook erg zeker en ging met een gerust hart op pad, zonder schone kleren en stoma materiaal, já zelfs toen we 1 november helemaal naar Drunen zijn geweest met trailer om onze Mister Jingles op te halen, cadeautje van m'n man gehad, een hengstje van anderhalf jaar. ( inmiddels ruin)

Ik hoop echt voor je dat je spoedig de juiste materialen vind die bij jou past, zodat ook jij zeker door kan.

Met mij gaat het overigens helemaal super, ben al weer sinds vorige week woensdag aan het werk, en ja, ook al weer vol op, voel me beter als ooit te voren!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 06:56

Wat fijn dat het zo goed gaat met je zeg! Heerlijk!

Ik heb/had dus een 2 delig systeem, was ik ook na alle ellende erg tevreden over. Maar die ging toch wat vaker lekken en in plaats van 1 x per 3 dagen kom ik aan de 1 x per 1,5/2 dagen. Vandaar dat ik toch weer iets anders aan het proberen ben.
Moet er wel bijzeggen dat gister met die lekkage ik aan het sjouwen was met een hooibaal. Maar dan nog. Nu zit ie wel goed. voel nog geen irritatie. Maar goed. Ik heb na deze nog 1 en dan heb ik nog 5 andere. Die gaan we ook proberen. En gister belde hollister om te vragen hoe het ging met die kleine zakjes... en dus ook een poos met die mevrouw gesproken. Zij gaat ook 5 van een bepaald type opsturen zodat ik die kan proberen. En gaat t niet dan weer terug naar 2 delig hoor. Of (en daar denk ik toch wel steeds vaker aan) toch renoveren. Maar moet het wel een kans geven vind ik zelf.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:41

Ik ben er helemaal klaar mee. Net weer tijdens het eten een lekkage gehad. Nieuwe zakjes komen morgen als het goed is... Ik zit erdoor.. Ga nu de stomaverpleegkundige mailen dat ik terug gebouwd wil worden. Ben echt heel erg down nu. Morgen vast weer beter, maar heb t gehad. kleding onder, stront tot aan je sokken ... kids helpen wel fijn, maar je bent zoo enorm afhankelijk op dat soort momenten. Live sucks sometimes!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:47

Wat vervelend dat je er doorheen zit. Is er iemand die je hierin kan steunen? Kunnen wij Bokkers wat doen? :hug: