8nnemiek schreef:Interessant!
Dan vraag ik mij wel af.. in Amerika is het gebruikelijk dat op alle scholen melk wordt gegeven bij de schoollunches, meestal hebben ze helemaal geen andere keus. En alle rassen drinken daar dus ook gewoon die melk voor zover ik weet.. Betekent dat dat, wanneer je melk niet kan verteren, je daar niet altijd iets van merkt, en melk dus als een soort van sluipmoordenaar langzaam je lichaam kan aantasten? Want van wat ik begrepen heb kan vooral de caseïne kanker veroorzaken, en ik neem aan dat dat vooral gebeurt als je het niet kan verteren..?
Nou nee, de kans dat je er echt niets van merkt is klein, hooguit leg je de link tussen de buikklachten etc wat later met de lactose
of ga je zelf wat laat naar de huisarts maar t is wel een herkenbaar iets dat vaak voorkomt. Geen sluipmoordenaar overigens, je wordt er wel slap en algemeen blegh van en kan afvallen. Maar t is niet zoals met coeliakie als je wel gluten blijft eten dat je blijvende schade kan oplopen. Zodra je lactose of melk vrij eet/drinkt (afhankelijk van je intolerantie), verdwijnen de klachten vaak ook
Caseine heeft overigens ook voordelen: ik denk maar zo: alles met mate. Cafeïne (als voorbeeld) heeft goede eigenschappen, maar teveel is weer niet verstandig. Elke dag 2 liter melk drinken lijkt mij ook niet heel handig, maar elke dag 1 glaasje melk kan geen kwaad als je er tegen kunt.