Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:12

Ik lust nieteens melk :+
Het enige wat ik drink om melkproduct binnen te krijgen is 1 glas yogi/drink yoghurt. Er word altijd gezegd dat je van melk sterke botten krijgt. Dit is wat ik al jaaaaaaren drink. En tuurlijk wel eens een boterhammetje met kaas, vroeger ook altijd wel een toetje, vla ofzo. Maar dit doen we niet meer. Ik krijg dus wel wat melkproducten binnen, maar niet veel. En als ik dan eens echt melk heb (met bijvoorbeeld een keertje cruesli, krijg ik ontzettend buikpijn.)

Zo leef ik al 20 jaar, en ik heb in 20 jaar nooit wat gebroken, geen huidproblemen, helemaal niets.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:13

Stukje van http://www.missnatural.n Met 5 redenen waarom melk ongezond is misschien wel interessant om te lezen

Melk ongezond? Het zal toch niet waar zijn? Als arts en fervent melkdrinker (750-1000 ml per dag) kon ik het zelf bijna niet geloven. Melk hoort toch gewoon bij gezonde voeding? Volgens het Voedingscentrum zouden we dagelijks een halve liter melkproducten moeten consumeren. Melk bevat immers calcium en dat is goed voor de botten en de tanden. Dat is wat je mee gekregen hebt van ouders, grootouders en, niet te vergeten, de media, de politiek en de voedingsindustrie. Maar is dat een waarheid als een koe? Van mij mag de slogan 'melk, de witte motor' vervangen worden door 'melk, de witte leugen'. Hieronder volgen vijf redenen waarom melk ongezond is voor volwassenen.

1. Een mens is geen koe
Het is zo logisch als het maar zijn kan en toch schijnen we het niet te zien, of misschien willen we het niet zien. Een mens is geen koe, in de verste verte niet. Een mens weegt bij geboorte zo'n 3,5 kg en een koe 40 kg. Bovendien kost het een kalf een paar minuten om te gaan lopen en geen 9-18 maanden. Na twee maanden koemelk heeft die 'baby-koe' het gewicht van een volwassen mens. Een volwassen koe weegt 600 kg. Een koe eet gras. Ze heeft vier magen en meters darmen nodig om dat gras te verteren. Een mens is een omnivoor en heeft aan één maag genoeg.

Omdat de mens ergens in de evolutie vlees en vis is gaan eten, was er meer energie over om de hersenen te kunnen laten groeien, zowel in grootte als in functies. Daardoor heeft de mens naar verhouding veel grotere hersenen dan een koe. Een magere 0.08 % van het lichaamsgewicht voorspelt weinig goeds voor de intelligentie van de koe. De melk van een koe heeft als doel de baby-koe zo snel mogelijk te laten groeien. Is dat wat je als mens wilt?

2. Caseïne in melk
In melk zitten verschillende eiwitten: wei-eiwit en caseïne-eiwit. Beide zijn nodig in het lichaam. Wei bevat stoffen die van belang zijn voor het immuunsysteem. En zonder caseïne zouden calcium en fosfaat een onoplosbaar complex vormen, dat niet door de darmen opgenomen kan worden. Wei wordt snel opgenomen. Caseïne lost slecht op in water, waardoor het langer duurt, voordat het opgenomen is. Mensenmelk bevat 60% wei en 40% caseïne. Koemelk bevat slechts 20% wei en wel 80% caseïne. Het menselijk lichaam is niet gemaakt voor zo’n grote hoeveelheid caseïne.

Bèta-caseïne A1 is een bepaald type caseïne dat veel voorkomt in de koemelk van 75% van de koeien in de wereld, ook Nederlandse koeien. Dit type is in verband gebracht met koemelkintolerantie, hartziekten, aderverkalking, diabetes mellitus type 1, bepaalde soorten kanker, schizofrenie, autisme, allergieën en de ziekte van Crohn (ernstige darmziekte).

3. Lactose in melk
In moedermelk (mens, koe, geit of tijger is) zit veel lactose, melksuiker. Het is nodig voor de groei en ontwikkeling van de baby. Maar wat heb je er aan als volwassen mens? Moet je nog groeien? Nee toch? Waarom moet je dan nog melk drinken? Tenzij je je eigen dubbele zwemband wilt creëren, heb je geen melk nodig.

Zeventig procent van de wereldbevolking lactose-intolerant. Ze missen het enzym lactase, dat lactose afbreekt. Lactose-intolerantie is een normaal proces, wanneer een kind stopt met zogen. Maar in Nederland stoppen we niet met ‘zogen’. Sterker nog, we gaan zogen bij een ander dier! Wist je dat de mens het enige zoogdier op aarde is, dat als volwassene melk drinkt van een ander zoogdier. Ja, we voelen ons heel erg ontwikkeld, maar eigenlijk zijn we gewoon zoogdieren die rare dingen doen. Ooit een tijger zien zogen bij een olifant? Dat klopt toch niet? Maar eigenlijk doen we precies hetzelfde.

4. Osteoporose
“Maar melk is toch goed tegen osteoporose?” hoor ik je al vragen. Dan heb ik ook een vraag voor jou. Nederland staat met 60 liter per persoon per jaar (2011) hoog in de wereldranglijst van koemelkconsumptie. Dan zou je zeggen dat er hier bijna geen osteoporose (botontkalking) voor zou moeten komen. Hoe komt het dan dat Nederland ook hoog staat in de wereldranglijst van osteoporose-patiënten? Zou er een verband zijn? Ja…

Calcium uit koemelk zou goed zijn voor onze botten. Maar koemelk bevat ook fosfor, veel fosfor. Het lichaam neemt calcium, fosfor en magnesium samen op, mits de verhoudingen juist zijn. De ideale verhouding calcium: fosfor is 2:1, dus twee keer zoveel calcium als fosfor. Dit is de verhouding die moedermelk heeft. Koemelk bevat echter bijna net zoveel calcium als fosfor. Dat vindt het lichaam maar niks. Het is altijd op zoek naar de balans. Om weer in balans te komen moet er ergens calcium vandaan gehaald worden. Je lichaam beschikt over zeer veel calciumvoorraden: je botten! Dus je denkt osteoporose te bestrijden door melk te drinken, maar je maakt het alleen maar erger.

5. Zuur-base evenwicht
Koemelk is een dierlijk product. Dierlijke producten zorgen dat de pH van het bloed daalt. Dus van melk drinken word je letterlijk zuur. Dit kun je tegengaan door veel groente te eten en zo voldoende mineralen binnen te krijgen. Eet je echter meer verzurend voedsel dan ontzurend voedsel, dan zal je lichaam opnieuw zijn best doen om de balans terug te brengen. Dus ergens moeten weer mineralen vandaan gehaald worden. Laten die nou net als calcium in je botten zitten; nog meer osteoporose.

De optimale pH van het bloed ligt tussen 7.35-7.45. Dat is maar een verschil van een tiende. Hoe handig is het dan om het advies van het Voedingscentrum, die 0,5 liter melkproducten per dag, op te volgen? Melk en botten: dubbel gevaar.

Waarom wordt melk dan aanbevolen?
Als je maar vaak genoeg iets zegt en de media handig gebruikt, jaar in jaar uit, van generatie op generatie, dan wordt iets een waarheid. Maar eigenlijk is het allemaal begonnen om geld.

Tachtig jaar geleden had Nederland heel veel melk, maar heel weinig geld. Toen was er ook al een crisis… Om Nederland financieel gezonder te maken moest die melk aan de man gebracht worden. Melk werd op een voetstuk geplaatst als de weg naar gezondheid. Joris Driepinter liet wel zien hoe het moest. En dat werd van generatie op generatie overgedragen. Inmiddels weten we niet beter, maar jij nu wel. Heb je de nieuwe melk-campagnes toevallig al gezien?

Alternatieven voor melk

Veel mensen die tegen koemelk zijn of er niet tegen kunnen, stappen over op geitenmelk. Het bevat niet het ongewenste bèta-caseïne A1 en zou in samenstelling ook meer in de buurt komen van mensenmelk, maar het blijft melk van een ander dier bestemd voor de baby van dat dier. Dus waarom zou jij het drinken?

Rijstmelk bestaat ook nog, maar rijst is een graan en daar ben ik niet zo’n voorstander van. Graan bevat namelijk stoffen die schadelijk zijn voor de darmen. Sojamelk is voor velen een perfect alternatief, maar rauwe soja bevat diezelfde schadelijke stoffen en nog meer stoffen die niet goed zijn voor onder andere je hormoonshuishouding.

Kokosmelk en notenmelk zijn betere alternatieven, als je toch graag melk drinkt of gebruikt. Ze bevatten geen lactose of caseïne, maar juist wel diverse vitamines, mineralen en gezonde vetten.

Betere calciumbronnen
Groene bladgroente bevat naast calcium ook veel andere mineralen en vitamines. Zo bevat 100 gram rauwe boerenkool twee keer zo veel calcium als een glas halfvolle melk. Een groene smoothie is de ideale manier om niet alleen aan voldoende calcium te komen, maar ook om je bloed minder zuur te maken.

Spitskool, Chinese kool, abrikozen, amandelen, hazelnoten en zeegroenten zijn andere goede calciumbronnen.

Conclusie
Koemelk is voor baby’s van koeien, niet voor volwassen mensen. Koemelk bevat te veel caseïne, dat een oorzakelijke factor is voor allerlei ziektes. Koemelk is door fosfor en verzuring dubbel gevaarlijk voor de botten. Koemelk bevat suikers, wat niet helpt voor het krijgen en behouden van een slank figuur.

Eet gewoon groene bladgroente, koolsoorten en wat nootjes en je hoeft je niet druk te maken om je calcium. Bovendien leveren deze voedingsmiddelen nog zoveel meer op dan melk.

Koemelk is goed voor de melkboer, de zuivelfabrikant, de dokter en de farmaceutische industrie, maar niet voor de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:16

Wie is in staat om het enzym -lactase- te maken (synthetiseren)?

Alleen mensen behorend tot het Kaukasische ras, het blanke of Europese ras, zijn voor een deel in staat om het enzym -lactase- te aan te maken (synthetiseren). Zij hebben voor een deel het recept om het enzym -lactase- te maken op hun DNA meegekregen van hun voorouders. Beiden andere rassen, het Negroïde en Mongolische ras, zijn niet in staat om het enzym -lactase- te maken, zij kunnen daarom nooit lactose innemen zonder ziek te worden. Zij hebben de receptuur voor het maken van lactase niet op hun DNA staan. Zij leiden aan lactase deficiëntie. Dit is reeds ruim 100 jaar bekend, en in 1909 is er een Nobel prijs toegekend aan deze wetenschapper.

Het kaukasische ras Niet iedereen van het Kaukasische ras kan altijd en gedurende zijn hele leven lactase aanmaken. Soms zien we opstart problemen, na de geboorte kan de baby dan nog niet of onvoldoende het enzym lactase maken. Zo een baby krijgt dan hoofdschilfers (berg) of nog ernstigere klachten zoals: darmkrampjes, spuitluiers of harde ontlasting, vieze oogjes, vuur orde wangetjes, slijmvorming in de longen, pseudo kroep, bronchitis of luchtweginfecties, middenoorontsteking (Otitis Media) en plaatsen we zelfs buisjes. Dit kan ook weer overgaan, en dan zegt de kinderarts: "hij is erover heen gegroeid". Dat kan juist zijn.

Maar op enig moment in je leven kan het aanmaken van het enzym lactase ook weer gaan afnemen. Dit kan op je 10e, 20e of 50e of 80e zijn. Dan krijg je klachten, die je niet relateert aan het drinken of eten van een melkproduct.

Het Negroïde ras en Mongolische ras Alle andere rassen zijn daartoe niet in staat en daarom worden zijn na het eten of drinken van een voedingsmiddel met lactose ziek. Dit betreft de volgende rassen: Negroïde ras of zwarte ras , Mongolische- of Aziatische ras en het Australide ras.

Dit betekent dat iedereen die een voorouder heeft die tot het Negroïde ras of Mongolische ras behoort, ernstig of minder ernstig ziek door een melkproduct kan worden of zijn. Hij of zij zou dan nooit een melkproduct mogen nemen.

Deze kennis is niet nieuw, maar reeds begin 1900 onderzocht en bewezen. Het is dan ook een schandaal dat de Nederlandse zuivelindustrie probeert om in alle werelddelen mensen aan de melk te krijgen, terwijl bekend is dat ze er ziek van gaan worden.

Het stopzetten van opzettelijk verkopen van zo een melkproduct aan mensen van het Negroïde- en Mongolische ras, zouden we bij het Europees Parlement moeten voorleggen en misschien is het promoten van deze producten aan deze personen en landen ook laakbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:28

Interessant!
Dan vraag ik mij wel af.. in Amerika is het gebruikelijk dat op alle scholen melk wordt gegeven bij de schoollunches, meestal hebben ze helemaal geen andere keus. En alle rassen drinken daar dus ook gewoon die melk voor zover ik weet.. Betekent dat dat, wanneer je melk niet kan verteren, je daar niet altijd iets van merkt, en melk dus als een soort van sluipmoordenaar langzaam je lichaam kan aantasten? Want van wat ik begrepen heb kan vooral de caseïne kanker veroorzaken, en ik neem aan dat dat vooral gebeurt als je het niet kan verteren..?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:28

Ach, ik heb lactose arme ('vrije') melk en probleem opgelost voor mij en vele anderen (werkt niet voor iedereen uiteraard :) ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:32

8nnemiek schreef:
Interessant!
Dan vraag ik mij wel af.. in Amerika is het gebruikelijk dat op alle scholen melk wordt gegeven bij de schoollunches, meestal hebben ze helemaal geen andere keus. En alle rassen drinken daar dus ook gewoon die melk voor zover ik weet.. Betekent dat dat, wanneer je melk niet kan verteren, je daar niet altijd iets van merkt, en melk dus als een soort van sluipmoordenaar langzaam je lichaam kan aantasten? Want van wat ik begrepen heb kan vooral de caseïne kanker veroorzaken, en ik neem aan dat dat vooral gebeurt als je het niet kan verteren..?

Nou nee, de kans dat je er echt niets van merkt is klein, hooguit leg je de link tussen de buikklachten etc wat later met de lactose := of ga je zelf wat laat naar de huisarts maar t is wel een herkenbaar iets dat vaak voorkomt. Geen sluipmoordenaar overigens, je wordt er wel slap en algemeen blegh van en kan afvallen. Maar t is niet zoals met coeliakie als je wel gluten blijft eten dat je blijvende schade kan oplopen. Zodra je lactose of melk vrij eet/drinkt (afhankelijk van je intolerantie), verdwijnen de klachten vaak ook

Caseine heeft overigens ook voordelen: ik denk maar zo: alles met mate. Cafeïne (als voorbeeld) heeft goede eigenschappen, maar teveel is weer niet verstandig. Elke dag 2 liter melk drinken lijkt mij ook niet heel handig, maar elke dag 1 glaasje melk kan geen kwaad als je er tegen kunt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:41

Mensen zijn niet de enige zoogdieren die melk drinken. Katten drinken melk, honden zijn er dol op en egeltjes worden er mee gered. Zet een ratje melk voor en die consumeert het ook met alle plezier net als kippen.

Is melk gezond of ongezond? Ik zou het echt niet weten. Ik lust geen melk en eet maar weinig zuivelproducten. Beetje kaas op zijn tijd of eens een kwarkje vind ik lekker maar is zeker geen dagelijkse kost. Helaas zijn mijn botten behoorlijk fragiel en breek ik met regelmaat van alles.

Mijn moeder dronk wel vier pakken leeg in de week, minstens, en heeft in haar leven nog nooit een botbreuk gehad.

Uitzonderingen bevestigen de regel dus dit is bepaald geen wetenschap maar ik vraag me wel af of het allemaal wel echt wetenschappelijk onderbouwd is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:02

Katten, honden en egels mogen zeker geen melk. Ze kunnen er goed ziek van worden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:06

Lactose vrije melk mogen volwassen katten wel hebben als traktatie :j probleem is niet zozeer dat het koemelk is, maar de lactose erin. Haal je de lactose eruit, is het weer verteerbaar.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:27

Best apart dat mijn beste vriend negroïde is en drie nakomelingen heeft en allen verzot zijn op melk zonder ooit klachten te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:33

Tazzey schreef:
Best apart dat mijn beste vriend negroïde is en drie nakomelingen heeft en allen verzot zijn op melk zonder ooit klachten te hebben.

Hoezo? Uitzonderingen zijn er toch altijd? Daar hebben we de opa van 80 weer die kerngezond is en toch 2 pakjes per dag rookt :7 het is niet per definitie zo dat een neger ziek wordt als hij melk neemt, maar de kans dat een neger lactose intolerant is is groter dan een blanke :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:36

Tazzey schreef:

Hoezo? Het is een kwestie van statistiek; dus er is sprake van een kans. De kans dat een negroïde persoon lactose intolerant is, is groter dan bij een caucasische. Oftwel: het is geen garantie. Want hoe blank mijn huidje ook is, is ben wél lactose intolerant. De kans viel bij mij verkeerd uit haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:19

Ik denk dat tazzey het over de post van sandra heeft:
SandraVerl schreef:
Beiden andere rassen, het Negroïde en Mongolische ras, zijn niet in staat om het enzym -lactase- te maken, zij kunnen daarom nooit lactose innemen zonder ziek te worden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:58

Het schijnt dat 80% van de Aziaten lactose-intolerant is :) Ik heb zelf ook een zware lactose-intolerantie (gehad?). Ik ben trouwens niet Aziatisch. Ik begon er heel veel last van te krijgen nadat ik in Turkije een Salmonella en E.Coli bacterie had opgelopen, en volgespoten werd met liters antibiotica. Toen werd ik getest, en de meter gaf aan dat ik extreem lactose intolerant was. Nu (3 jaar later) kan ik op wonderbaarlijke wijze weer normale melkproducten eten en drinken.

Ik denk dat het wel apart is dat wij melk drinken van koeien, als je bedenkt dat mensen de enige "zoogdieren" zijn die melk drinken van een ander dier. Buiten dat drinkt geen enkel 'ander' dier melk na zijn babytijd. Apart dus dat wij dat wel doen, schijnt ook helemaal niet zo goed voor ons te zijn als wij willen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:01

8nnemiek schreef:
Ik denk dat tazzey het over de post van sandra heeft:
SandraVerl schreef:
Beiden andere rassen, het Negroïde en Mongolische ras, zijn niet in staat om het enzym -lactase- te maken, zij kunnen daarom nooit lactose innemen zonder ziek te worden.

Mijn post is ook maar een copie/paste van het kortste artikel dat ik vond over het voorkomen van lactose intollerantie. De langere, waar wat meer percentages in stonden, stelden het wat minder extreem. Daar spreken ze over ongeveer 70 á 80 % lactose intollerantie bij Aziaten en Afrikanen en 15 á 17 (of was het nu 19?)% bij West-Europeanen, blijkbaar zijn volgens die bronnen Zuid-Europeanen ook meer gevoelig voor lactose intollerantie.
In ieder geval, mijn familie behoord dus tot die 80% die niet lactose intollerant is en het is in mijn geval dus niet net die ene bejaarde die altijd gerookt heeft en toch gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:06

Arc_En_Ciel schreef:
Het schijnt dat 80% van de Aziaten lactose-intolerant is :) Ik heb zelf ook een zware lactose-intolerantie (gehad?). Ik ben trouwens niet Aziatisch. Ik begon er heel veel last van te krijgen nadat ik in Turkije een Salmonella en E.Coli bacterie had opgelopen, en volgespoten werd met liters antibiotica. Toen werd ik getest, en de meter gaf aan dat ik extreem lactose intolerant was. Nu (3 jaar later) kan ik op wonderbaarlijke wijze weer normale melkproducten eten en drinken.

Ik denk dat het wel apart is dat wij melk drinken van koeien, als je bedenkt dat mensen de enige "zoogdieren" zijn die melk drinken van een ander dier. Buiten dat drinkt geen enkel 'ander' dier melk na zijn babytijd. Apart dus dat wij dat wel doen, schijnt ook helemaal niet zo goed voor ons te zijn als wij willen denken.

http://www.mlds.nl/pages/download_pdf.p ... oad&id=130

Misschien heb je daar iets aan, het legt het verschil uit tussen primaire en secundaire lactose intollerantie

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:11

Melk drinken is ,mits met mate ,niets mis mee.
OK je kunt zeggen dat al dat vet niet goed voor je is,maar ook dat is voor het grootste deel achterhaald.
Daar staat tegenover,dat melk barst van de vitamines mineralen etc,die toch echt erg goed voor je zijn.
Kijk je naar de negatieve bronnen wat betreft de melk consumptie kom je al snel in de alternatieve ,en vega hoek terecht,en ook semi wetenschappelijke artikelen.
Niet erg betrouwbare en onafhankelijke bronnen dus.
Maar zelfs als koemelk niet voor mensen bedoeld is,dat is cola,koffie,bier,sojadrank,etc ook niet.
Dan zouden we ons moeten beperken tot WATER.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:20

Ik hou van toetjes en kaas, helaas kan ik niet tegen koemelk. Maar wel tegen geitenkaas :)

Maar eigenlijk denk ik ook dat melk(producten) niet bedoeld is voor dieren die niet meer zogen. En wij zijn ook dieren wat dat betreft.
In de natuur is het zo dat de melk dan weer voor de volgende pasgeborene is.

Maar dan ben ik het wel met Papagroom eens willen we dan gezond zijn zouden we ons moeten beperken tot water en misschien zelf gemaakt seizoensgebonden vruchtensap.
Dus voel je je goed bij melkproducten, gewoon doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 06:48

Melk drinken is ook ontstaan in een tijd dat het wel echt bijdroeg aan een betere volksgezondheid omdat het goedkoper was dan gezonde voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:25

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 011314.php

Dit Engelstalig artikel is een wetenschappelijk onderzoek, waarbij men trachte na te gaan waarom mensen in Noord-Europo wel lactase blijven aanmaken en mensen in het zuiden niet.

" Milk, as the popular slogan goes, does a body good. It contains essential nutrients including fats, proteins, sugars, as well as the calcium, other minerals, and vitamin D needed for bones. Most people in the world lose the ability to digest lactose, the main sugar in milk, shortly after weaning. For them drinking fresh milk can lead to unpleasant bloating, flatulence and cramps. However, about one third of people in the world - mostly those whose ancestors originate in Europe, the Middle East, Africa and southern Asia - continue to produce the enzyme lactase, which is responsible for lactose digestion, throughout adulthood. This trait is called lactase persistence and recent genetic evidence has shown that it evolved independently in different parts of the world over the last 10,000 years as a result of strong natural selection."

Uit studies zoals deze, blijkt dat het kunnen blijven drinken van melk, een evolutionair voordeel was. (Staat ook in andere artikelen zo beschreven) Melk drinken is dus geen mode verschijnsel, maar iets wat we door natuurlijke selectie kunnen of niet kunnen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:27

bruintje123 schreef:
Ik hou van toetjes en kaas, helaas kan ik niet tegen koemelk. Maar wel tegen geitenkaas :)

Maar eigenlijk denk ik ook dat melk(producten) niet bedoeld is voor dieren die niet meer zogen. En wij zijn ook dieren wat dat betreft.

De grond waarop we leven is ook niet bedoeld om er stenen van te bakken en huizen te bouwen. De aardappel is ook niet bedoeld om gekookt te eten. Een ei is ook niet bestemd voor het eten daarvan. Het paard is ook niet bedoeld om in een stal of achter een omheining te leven.... etc. etc.
Als paarden zo ontwikkeld waren als een mens, dronken ze misschien ook wel koeienmelk en aten ze eigen gesneden kaasblokjes. :+ Als we teruggaan naar het tijdperk waarin dingen bedoeld zijn zoals ze bedoeld zijn.... dan gaan we weer terug naar het jaar 10000 voor Christus. ;) :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:55

Dat lijkt mij wel wat, de dingen waarvoor ze bedoelt zijn.... :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:56

Tcm62 schreef:
Dat lijkt mij wel wat, de dingen waarvoor ze bedoelt zijn.... :)

Nou mij niet :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:59

slimmerik schreef:
bruintje123 schreef:

De grond waarop we leven is ook niet bedoeld om er stenen van te bakken en huizen te bouwen. De aardappel is ook niet bedoeld om gekookt te eten. Een ei is ook niet bestemd voor het eten daarvan. Het paard is ook niet bedoeld om in een stal of achter een omheining te leven.... etc. etc.
Als paarden zo ontwikkeld waren als een mens, dronken ze misschien ook wel koeienmelk en aten ze eigen gesneden kaasblokjes. :+ Als we teruggaan naar het tijdperk waarin dingen bedoeld zijn zoals ze bedoeld zijn.... dan gaan we weer terug naar het jaar 10000 voor Christus. ;) :D

bruintje123 schreef:

Maar dan ben ik het wel met Papagroom eens willen we dan gezond zijn zouden we ons moeten beperken tot water en misschien zelf gemaakt seizoensgebonden vruchtensap.
Dus voel je je goed bij melkproducten, gewoon doen.

Door maar een stukje van mij te quoten lijkt het net alsof ik een tegenstander ben van zuivel gebruik.
Daarom maar even mijn hele bericht.

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:22