Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Re: Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:12

Ik heb extreme emetofobie.
Ik lees een paar keer hier, het gaat nu beter.. met hulp of zonder hulp? Ik kan me echt niet voorstellen dat dit oooooit minder word:(

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:20

Ik ben bang voor alles wat vliegt/zoemt en steekt. Mijn man verzuchtte vorige zomer nog nadat ik het terrastafeltje met glazen omver zwiepte doordat ik hysterisch opvloog: ze kunnen gerust hier een rat op tafel leggen zonder dat je verblikt of verbloost maar van een wesp word je panisch.... Ik kan er niks aan doen, ben normaal helemaal geen paniekvogel, maar als ik dat gezoem hoor ben ik niet meer voor rede vatbaar gewoon!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:26

Toch best wat mensen die emetofobie hebben, dacht altijd dat ik de enige was :+
Maar ik heb het best erg volgens mij, ik raak zelf in paniek als ik ook maar misselijk word, want ja wat als ik ga overgeven.... Verder ga ik helemaal trillen en zweten en wil ik zo snel mogelijk weg als iemand moet overgeven, of denkt over te geven. Daarna wil ik ook niet meer bij diegene in de buurt komen.
Ik weet alleen niet of het verstandig is om misschien hulp te gaan zoeken?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:43

Hoogtes, naalden, claustrofobie en spinnen.
Met hoogtes heb ik het zo dat vanaf een bepaalde hoogte m'n knieën niet meer werken wat het dus ook gevaarlijk maakt. Naalden ben ik al sinds ik me herinner bang voor het idee dat een lichaamsvreemde vloeistof in je lijf gespoten word bah bah, maar ook het idee dat zoiets als een naald je lichaam IN gaat vind ik gewoon heel erg vies/eng ik weet niet hoe ik het moet omschrijven mijn gevoel zegt dit hoort/kan niet! En spinnen + spinachtige want alles wat kruipt of loopt of eruit ziet als een spin geeft mij het gil en wegren instinct :j En claustrofobie krijg ik vaak in een dichte/afgesloten ruimte met heel veel mensen, dan heb ik het idee dat ik adem aan het hergebruiken ben en dat ik ga stikken...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:11

Oh ja ik ben ook bang voor zoemende stekers := en spinnen.

Heb op de middelbare school eens mijn hele klas gierend van de lach op de grond gekregen toen er een wesp in de klas vloog. Ik maakte een soort ninja duik op de grond en kwam achter de stoel van de lerares weer omhoog gekropen. Nu kan ik daar om lachen maar toen was ik echt bang :o

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:45

Xenia93 schreef:
Toch best wat mensen die emetofobie hebben, dacht altijd dat ik de enige was :+
Maar ik heb het best erg volgens mij, ik raak zelf in paniek als ik ook maar misselijk word, want ja wat als ik ga overgeven.... Verder ga ik helemaal trillen en zweten en wil ik zo snel mogelijk weg als iemand moet overgeven, of denkt over te geven. Daarna wil ik ook niet meer bij diegene in de buurt komen.
Ik weet alleen niet of het verstandig is om misschien hulp te gaan zoeken?

Hetzelfde hier. Iemand hoeft maar te zeggen dat ze buikpijn heeft of misselijk is en ik raak van binnen helemaal in paniek, ik weet het aardig te verbergen.

Elicious, bij mij is het de afgelopen 2/3 jaar ongeveer minder geworden, zonder hulp. Ik heb ben het een keer onder ogen moeten komen, en ik heb de spanning ook regelmatig zelf opgezocht. Ik merk dat ik er nu minder van in paniek raak, maar makkelijk zal het natuurlijk nooit worden. :n

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:47

Ik ben bang voor alles wat met naalden te maken heeft, niet voor de pijn, die vind ik niet eng, maar gewoon omdat het eng is ;(
Het fijne is dat ik over 1 uurtje weer een prik krijg :(

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:17

Ik ben bang voor mijn angsten. Vooral voor de spanning die ze opleveren.

Cibofobie en geesten, en controle willen hebben.

Ik was ook bang voor vliegende beesten en voor slangen... En toen ging ik in Afrika wonen :') Was er zo vanaf! In Nederland doet iedereen hysterisch en steek je elkaar aan, hier kijken de mensen er niet eens naar.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:28

@Believe! In die rode loper (er staat nu trouwens roze loper op :)) ) zitten ook nog gaten waar je doorheen kunt vallen! O:)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:12

Ik ben eigenlijk van vrij weinig bang/vies.
Loop gerust als het donker is nog over straat, alleen.
Ik kan zonder pardon iemands haar vasthouden als ze aan het overgeven zijn.
Ik maak een vrolijk praatje met de tandarts, dokter als die met naalden in de weer zijn.
Bloed/wonden vind ik ook allemaal geen probleem.
Poppen vind ik naar maar ik ga er niet om panikeren ofzo :P
Hoogtes vind ik geen probleem, vliegen vind ik geweldig!
Spinnen/insecten vind ik ook helemaal niet erg.
Maar, ik heb een redelijk erge vorm van claustrofobie. Te wijten aan een ongeluk. In de kelder kwam het plafond naar beneden.
Ik panikeer al bij de gedachte dat ik in een afgesloten ruimte moet waar ik niet meteen weg kan.
In de klaslokalen MOET de deur op een kiertje staan anders zit ik te stressen. Tunnels is ook altijd dikke paniek net als liften. Ik ga ook nooit naar openbare wc's of wc's bij iemand anders.
Ik wil er echt heel graag vanaf want voor de mensen in mijn omgeving is het natuurlijk ook niet altijd even prettig :(

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:16

Beestjes, vliegen in een vliegtuig, een gesprek beginnen, falen en alleen zijn :)

Oh en naalden en ogen!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:22

ik ben bang voor ballonnen en voor vogels.. Vind ze beiden doodeng, wil er niet bij in de buurt komen en loop er met een boog omheen. mensen met vogels vind ik prima zolang ze achter de tralies zitten, als ze los lopen (kippen) of vliegen (binnen) kom ik het huis of tuin gewoon niet in... Ballonnen ontwijk ik ook, ik heb een grote hekel aan de jumbo ballonnen als er kinderen mee rond lopen (vooral in de rij bij de kassa, heb wel eens pontificaal mn spullen van de band gehaald en verhuisd naar een andere band toen er een kind met ballon achter me kwam staan te zwieren :') )
tsja.. ach..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:22

Hier last van hoogtevrees, op het paard gelukkig niet heel veel last van, maar zet me niet op een keukentrapje. :')

En tevens alle kruipende en vliegende insecten, dat is de laatste jaren ook steeds erger geworden.
Maar de grootste monsters voor mij zijn toch wel spinnen. Dat is echte rede tot grote paniek.
En helaas voor mij zitten er met regelmaat van die joekels op stal....

dieseliris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:42

extreem bang van bijen wespen hommels of iets wat er op lijkt,
als er een vliegje heel dichtbij mijn oor zoemt ren ik al weg omdat ik bang en dat het zown beest is.
ik heb al een paar keer hele erge paniekaanvallen gehad...

dit komt allemaal omdat er bij mijn opa een bij op zn broodje zat, hap in zin keel :oo

ik ben nu echt panich

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:01

Ik heb maar 1 echte angst en dat is water. Open buiten water. Maar alleen als mijn hoofd onder water gaat. In water duiken en meteen naar boven zwemmen gaat nog, omdat ik dan controle heb. In een zee met golven die steeds over mijn hoofd gaan word ik helemaal panisch. Gewoon pure blinde paniek. Ik kan ook niet te lang onder water zwemmen dat beweegt zoals een oceaan. Of ergens onder door zwemmen. Komt vanuit een trauma uit mijn vroege jeugd. Ik hoop hier echt een keer vanaf te komen, want ik ben gek op watersporten zoals surfen en kitesurfen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:07

Ik heb een angststoornis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:10

Babeth schreef:
Ik heb maar 1 echte angst en dat is water. Open buiten water. Maar alleen als mijn hoofd onder water gaat. In water duiken en meteen naar boven zwemmen gaat nog, omdat ik dan controle heb. In een zee met golven die steeds over mijn hoofd gaan word ik helemaal panisch. Gewoon pure blinde paniek. Ik kan ook niet te lang onder water zwemmen dat beweegt zoals een oceaan. Of ergens onder door zwemmen. Komt vanuit een trauma uit mijn vroege jeugd. Ik hoop hier echt een keer vanaf te komen, want ik ben gek op watersporten zoals surfen en kitesurfen.

Voel je maar niet te rot hoor :(:) Ik ben bijna duikinstructeur en ik heb precies hetzelfde als jij.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:11

Nu ik dit topic gelezen heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een hele andere interpretatie van het woord fobie heb, als de meeste mensen hier :').

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:12

Cinderella schreef:
Nu ik dit topic gelezen heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een hele andere interpretatie van het woord fobie heb, als de meeste mensen hier :').

Hoezo dan? :+

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:13

Best een vreemde angst, heb nog nooit iemand anders gehoord die er last van had, maar ik raak in paniek van tandenpoetsende mensen :+ 8)7

Als ik zelf poets gaat het prima, ik moet alleen niet kijken bij het uitspugen, maar als andere mensen tandenpoetsen :x Krijg er echt braakneigingen van, sta te trillen op mn benen met de tranen in mn ogen :+

Woogy

clowns: omdat ik IT zag toen ik vier was, na een dagje circus...geen beste timing.
stickers en tape: ze wilden me een sticker op m'n oog doen omdat ze vonden dat ik een lui oog had op de peuterspeelzaal.
spinnen(al gaat dat wel steeds beter): mama's gegil maakte me als klein meisje bang voor iets waarvan ik niet eens wist wat het inhield :\
kelders en parkeergarages: weet de reden niet, maar pies zowat in m'n broek als ik er in één ben

Sunneva

Bijen, wespen, die beesten vind ik eng aangezien ik er een heftige reactie op krijg maar wil het geen fobie noemen.
De bloem Digitalis oftewel vingerhoedskruid ben ik echt doodsbang voor :o Klinkt heel dom, maar ik kan dus echt niet in de buurt komen van zo'n bloem en als er een in de tuin staat ga ik ook liever niet de tuin in...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:54

Danique schreef:
Babeth schreef:

Voel je maar niet te rot hoor :(:) Ik ben bijna duikinstructeur en ik heb precies hetzelfde als jij.

Knap hoor! Met duiken heb ik het nog nooit geprobeerd. Knap dat je het kunt!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:04

Ik ben bang om alleen thuis te zijn 's avonds en 's nachts. Woon in een studentenhuis, dus geregeld een gedeelte van de nacht alleen.. vind het echt doodeng. Ook al weet ik wel ergens dat er niks kan gebeuren, maar alsnog kan ik niet slapen en ben ik erg bang bij elk geluidje xD. Terwijl ik nergens last van heb als minimaal 1 andere huisgenoot nog thuis is 's nachts.
Verder ben ik heel erg bang om presentatie's te geven of mondelingen te doen.. brr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:31

antje_vip schreef:
@Believe! In die rode loper (er staat nu trouwens roze loper op :)) ) zitten ook nog gaten waar je doorheen kunt vallen! O:)

Over dat er roze op stond zei een klasgenoot laatst maar we wouden haar allemaal niet geloven. :') Is dus echt zo hahaha.
Jaa eigenlijk best eng haha!