Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartvosje

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:48

Ja inderdaad. Die waarom maakt het duidelijk. Ik denk dat het ook te maken heeft met het nut erin kunnen zien. Wat dat betreft niet persé een slechte eigenschap om toch eigenlijk altijd kritisch te denken en verder te zoeken. Alleen jammer dat je het niet even uitschakelt als je het niet nodig hebt :+

Ik vind vooral het woordje 'begaafd' volledig de plank mis slaan. 't Is geen gave, geen talent. Ik zei net tegen een vriend 'Ik denk dat ik hoogbegaafd ben, als ik me zo een beetje inlees denk ik alleen maar "jaa dat herken ik!!"'. Zegt ie "Awesome!!" Nou zo awesome is het niet als mensen je maar niet kunnen/willen snappen, eigenlijk... Ik overdrijf, ik stel me aan, ik doe te moeilijk. Dat zal het zijn, ja... :7

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:49

Al vanaf het moment dat ik van een vriendin hoorde over HSP vermoedde dat ik daar ook last van had.
Hoeveel ruzies ik niet heb gehad met mijn inmiddels ex vriend over de manier waarop hij iets zei. Verschrikkelijk zeg. Vind het soms ook vervelend dat ik aan een blik, houding of intonatie al kan merken in wat voor stemming die is. Vroeger had ik daar echt last van met onzekerheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:49

Ik vind dit echt enorm interessant! Lees graag mee :)
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 16-04-15 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:50

Hahaha, ik krijg ook altijd het idee dat ik het probleem ben op de een of andere manier.

Moet zeggen dat ik eigenlijk bijna geen last heb van mijn HSP. Niet heel negatief in ieder geval, dat vind ik dan wel weer beter.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:58

@PowerReiner: ik ken dat echt heel goed. Die ruzies over hoe iemand iets zegt of hoe die persoon erbij staat als ie t zegt. Die had ik nonstop met mijn inmiddels ex. Hij heeft het uiteindelijk uitgemaakt, maar dat was echt niet zo'n slecht idee. Ik kreeg constant het idee een domkop te zijn die zich aanstelde. En dan hadden we weleens gesprekken dat hij heel lief vertelde wat ik in een sociale situatie dan moet doen, en soms had ik daar wel wat aan, maar meestal sloeg ie de plank mis. Dan wordt ik als verlegen en onzeker gezien, maar dat is niet zo.

Lichaamstaal is heel belangrijk voor mij, ik spreek zelf ook heel beweeglijk. Daarmee geef ik eigenlijk extra intonatie aan wat ik vertel, maar mensen zien het meestal als heel druk of opdringerig. 'Ga eens stil zitten joh!' :+ Inmiddels accepteer ik dat wel, dan dim ik wat in. Maar dan ga ik ook automatisch veel monotoner praten.

Gesprekken lopen vaak ook spaak bij mensen die ik niet goed ken. Die vinden dat ik te willekeurig van onderwerp verander en volgen dat dan niet. Of ze reageren vrij kort en dan heb ik géén idee wat ik zou kunnen vragen om het gesprek op gang te brengen. Gesprekken over koetjes en kalfjes of het weer zijn niet aan mij besteed :+ .

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:17

Zwartvosje schreef:
@PowerReiner: ik ken dat echt heel goed. Die ruzies over hoe iemand iets zegt of hoe die persoon erbij staat als ie t zegt. Die had ik nonstop met mijn inmiddels ex. Hij heeft het uiteindelijk uitgemaakt, maar dat was echt niet zo'n slecht idee. Ik kreeg constant het idee een domkop te zijn die zich aanstelde. En dan hadden we weleens gesprekken dat hij heel lief vertelde wat ik in een sociale situatie dan moet doen, en soms had ik daar wel wat aan, maar meestal sloeg ie de plank mis. Dan wordt ik als verlegen en onzeker gezien, maar dat is niet zo.

Lichaamstaal is heel belangrijk voor mij, ik spreek zelf ook heel beweeglijk. Daarmee geef ik eigenlijk extra intonatie aan wat ik vertel, maar mensen zien het meestal als heel druk of opdringerig. 'Ga eens stil zitten joh!' :+ Inmiddels accepteer ik dat wel, dan dim ik wat in. Maar dan ga ik ook automatisch veel monotoner praten.

Gesprekken lopen vaak ook spaak bij mensen die ik niet goed ken. Die vinden dat ik te willekeurig van onderwerp verander en volgen dat dan niet. Of ze reageren vrij kort en dan heb ik géén idee wat ik zou kunnen vragen om het gesprek op gang te brengen. Gesprekken over koetjes en kalfjes of het weer zijn niet aan mij besteed :+ .

Ik voelde mij inderdaad ook altijd een domkop. Het was altijd mijn opvatting van hoe hij iets zei en niet hoe hij het bedoelde. Na jarenlange discussies en ruzies hierover heb ik hieromtrent ook een klein minderwaardigheidscomplexje opgebouwd. Ik kan het me erg aantrekken als iemand iets zegt of doet met een snaai. Of althans, een ander zou het waarschijnlijk niet eens opmerken, maar ik wel.

Ik ben daar ook niet goed in nee. Maar soms ook niet bij mensen die ik wel goed ken. Soms weleens lastig.

Grappig dat er best veel herkenningspunten zijn heen en weer.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:19

Wow, super interessant dit! Ik herken mezelf heel erg in jullie verhalen.
Ik ga me binnenkort laten testen bij Mensa, want dat kan zeker helpen om mezelf beter te begrijpen.
Ik lees even mee hoor!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:21

Ik vraag me dan echt af, zijn 'gewone' mensen dan niet zo?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:27

Aria_zz nou inderdaad. Ik heb heel veel moeite om te onderscheiden wat normaal is en wat bij mij dus anders werkt dan normaal, en in welke mate. Ik ben verschrikkelijk slecht met cijfers, ik loop helemaal vast in mijn hoofd bij een rekensom. Kan dan amper nog bedenken hoe mijn kat heet bij wijze van spreken. En dan hoor ik om mij heen: Ja ik kan ook niet goed rekenen, zegt niet dat ik dyscalculie heb.
En dan vraag ik mij af of ik dan echt zo slecht ben in rekenen, of dat ik gewoon eens een cursus moet doen en er vanaf ben... Maar uiteindelijk weet ik toch altijd: Ik kan het echt niet :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:14

Theorie stampen is ook mijn valkuil. Geschiedenis en aardrijkskunde had ik ook niets mee. Net als woordjes en grammatica leren. Mijn punten voor Engels gingen pas omhoog toen ik fan was van een boyband en veel Engelstalige tijdschriften ging lezen en Engelse tv zonder ondertiteling. Meer blootstelling aan de taal ;)
Ondertussen ben ik best vloeiend in Engels en gaat Duits me ook best aardig af, maar allemaal op gevoel en niet omdat ik achter in m'n hoofd de rijtjes opdreun om de juiste vervoegingen en naamvallen te gebruiken.

Ik ben juist wel van de beta vakken. Iedereen vond mijn vakkenpakket moeilijk, terwijl ik er juist de moeilijke en saaie dingen uit had geschrapt.

De waarom vind ik ook erg belangrijk. Ik maak voor mezelf in mijn werk heel veel tooltjes om het mezelf makkelijk te maken, maar als ik van iemand anders een tooltje krijg moet ik die eerst helemaal analyseren zodat ik weet wat waar vandaan komt en waarom.

Ik herken steeds meer dingen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:39

Dorus schreef:
Ondertussen ben ik best vloeiend in Engels en gaat Duits me ook best aardig af, maar allemaal op gevoel en niet omdat ik achter in m'n hoofd de rijtjes opdreun om de juiste vervoegingen en naamvallen te gebruiken.

Ik ben juist wel van de beta vakken. Iedereen vond mijn vakkenpakket moeilijk, terwijl ik er juist de moeilijke en saaie dingen uit had geschrapt.

Dit ja, dat heb ik nou ook. Talen doe ik meer op gevoel (want rijtjes stampen kan ik niet :+ )
En daarom is bèta meer mijn ding; ik ben erg blij dat mijn onderzoek onder de bètafaculteit valt, allemaal super interessant hier ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 17:43

Hallo allemaal! Daar ben ik weer! :)
Iets later dan gehoopt, want perfectionistisch = iedereen antwoord willen geven = tijd nemen, maar dat had ik effe niet. :) Dus ik ga kijken of ik vanavond alles voor elkaar kan boksen!

PowerReiner schreef:
Al vanaf het moment dat ik van een vriendin hoorde over HSP vermoedde dat ik daar ook last van had.
Hoeveel ruzies ik niet heb gehad met mijn inmiddels ex vriend over de manier waarop hij iets zei. Verschrikkelijk zeg. Vind het soms ook vervelend dat ik aan een blik, houding of intonatie al kan merken in wat voor stemming die is. Vroeger had ik daar echt last van met onzekerheid.

Ik had dit ook.
En maar tegen je gevoel in gaan en geloven op wat die ander zegt.
Terwijl ik in mijn hart al lang wist dat er iets niet goed zat of dat het niet okay ging.
Nooit meer. Ik ga nooit meer mijn gevoel negeren.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:45

Ik heb ook echt een hekel aan theorie leren, was zo blij met mijn bèta vakkenpakket! Talen gaan ook niet slecht overigens. Meer geschiedenis en aardrijkskunde vond ik gewoon niet leuk, ik leerde het wel uit mn hoofd maar had er echt een hekel aan.

Heb ook heel vaak de neiging om dingen te analyseren die helemaal niet geanalyseerd moeten worden, en dan bedoel ik niet qua studeren maar alles daarnaast.

In de dingen met HSP herken ik me niet heel erg. Lijkt me zo lastig als je die combinatie van HB en HSP hebt, dat kan als ik het zo lees nogal wat stress geven of niet?

Ik kan mezelf pas een paar dagen voor een tentamen motiveren om naar de stof te kijken, daarvoor heb ik meestal ook geen idee waar het over gaat. Cijfers zouden dus wel hoger moeten kunnen denk ik, maarja dat blijft lastig.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:46

De keuze voor natuur/wis/scheikunde profiel ipv een economie/ geschiedenis/ kunst profiel kwam bij mij ook voort uit het niet willen stampen.

Ik noemde het altijd liever lui dan moe.
Ik weet niet of het nu nog is, maar voor de betavakken had je een binas :Y)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 17:47

Ik hou van mijn combi HSP + HB.
Het is heftig en je wordt door allerlei emoties gegooid, maar juist door dat stukje HSP ben ik zo goed in wat ik doe. :)

En iemand vroeg het een paar pagina's terug, ik loop inderdaad stage bij de organisatie die bij Nieuwsuur geweest is! Mocht hier interesse in zijn kan ik wel een linkje naar de uitzending opzoeken!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:49

Haha ja binas is er nog steeds, geweldig!

Was wel een tegenvaller toen ik op de uni kwam, dan moet je wel alles weten, op een formuleblaadje na dan :')

Ik heb nog wel economie gehad, onze leraar kon daar zo leuk over vertellen dat de theorie niet veel meer te leren was. De 'moeilijke' wiskundige opgaven gingen me dan wel goed af dus eigenlijk was economie wel een chill vak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:53

Ik meld mij ook. Lees later topic even bij.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:00

wat een topic. Ik heb het even niet helemaal doorgelezen omdat ik die concentratie nu niet heb (ben ziek). Ik ben niet hoogbegaafd (IQ van 116 dus meer HAVO) maar ik heb wel het idee soms dat ik het wel ben. Kijk ik ben vorig jaar met HAVO begonnen maar de druk lag me te hoog dus ben naar VMBO T gezakt. Alleen dit is een wereld van verschil. Ik hoef nu helemaal niets te doen om een 10 te halen. Ik heb wel veel interesses die hoogbegaafden ook hebben. Ik ben altijd wel nieuwsgierig om bijvoorbeeld nieuwe dingen te ontdekken. Bijvoorbeeld door het spel trivia :). Ik heb ook altijd dat ik (buiten school even) bijna alles wat ik lees onthoud. Ik weet nog alles over slapen terwijl ik toch dik 3 jaar terug dat werkstuk heb gemaakt. Ik vind het ook leuk om te filosoferen. O en iets wat ik niet kan is logisch nadenken. Ik ben dan wel weer goed in dingen zelf oplossen. Ik vind het ook heel leuk om zelf dingen te leren en het niet verplicht te zijn. Ik wil best alles over dinosaurussen leren maar als je daar een plicht van maakt zal ik na een tijdje weer alles vergeten. Ga ik daar zelf mee aan de slag weet ik over 20 jaar nog steeds alles. Best wel raar vind ik. Misschien heeft dat met druk te maken. Ik ben namelijk niet iemand die goed tegen druk kan.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:21

Ik kan wel goed logisch nadenken, maar soms ga ik dan mijn doel voorbij....
Ik ben dit jaar 18 geworden en heb dus mijn zorgverzekering uit mogen kiezen. Ik kan totaal niet rekenen als het moet, maar heb alles uit zitten zoeken en zitten berekenen en heb nu de goedkoopste verzekering die alles dekt wat ik nodig vind. Sterker nog, ik ga €14,- per maand overhouden van mijn zorgtoeslag. Dit zal dan weer in een spaarpotje gaan mocht ik iets aan zorg nodig hebben dat niet in de verzekering zit, tandarts bijvoorbeeld.
Ben ook geobsedeerd door mijn 'Eigen paard' droom. Heb een hele map met plan van aanpak. Beetje in de trant van die 'Wedding-ordners' van die wanhopige vrouwen in films. :+ Heb zo ook meerdere bouwtekeningen voor een zadelkast, inclusief prijskaartje en materialenlijst. Etc. etc.

Voorbeeld waar ik mijn doel aan voorbij ga: Ik wilde een kasboek bijhouden om te zien hoeveel er binnen kwam en hoeveel er uit ging. En daarbij vond ik het heel belangrijk om te weten wáár het vandaan kwam en wáár het naartoe gegaan is. Nou dit heb ik nu ongeveer een half jaar en ik heb nu pas een systeem dat werkt :+
Daarvoor was het 1x per maand huilen aan mijn bureau (letterlijk) omdat de cijfers weer eens niet klopten, terwijl ze wel klopten. Snap jij het nog? Mijn omgeving en ik namelijk niet :')
Ik had zo'n complex systeem bedacht, dat het in theorie een perfect systeem was, maar in praktijk gewoon niet bij te houden was _O-
Nu heb ik een simpeler systeem bedacht waar ik niet zo voor hoef te rekenen en wat het noteren makkelijker maakt. En m'n inkomsten gooi ik maar op een grote hoop...als ik maar weet wat er in totaal binnen is gekomen vind ik het niet zo erg niet exact te kunnen zien waar vandaan het kwam zonder mijn internetbankieren erbij te pakken :Y) .

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:33

oohjaa eigen paard obsessie. Echt mijn levensdroom :')
Is namelijk echt iets wat ik heel graag wil en ik dus het nut ook enorm van in zie :+
Is voor mij ook zo iets waarvoor ik alles zo aan de kant zou schuiven, en inderdaad zo'n ingewikkeld systeem voor maken dat het uiteindelijk zou lukken om een eigen paardje te kopen en te houden :j
klinkt als de balansen bij m&o, die zijn nooit in evenwicht terwijl de cijfers (of de meeste) wel op de goede plek staan. Ik mis dan alleen altijd 1 dingetje waardoor het helemaal niet meer klopt :')

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:55

Balansen bij m&o :? Ik snap echt niets meer van dat schoolsysteem van tegenwoordig want dat zijn twee dingen die voor mij volslagen verschillende dingen betekenen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:55

M&O is een creatieve term voor bedrijfseconomie.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:57

Ja precies! Ik schreef alles nauwkeurig op in een kasboek en 1x per maand zette ik dan al die gegevens over in een schema op de pc, waar dan ook bij kwam te staan hoeveel die maand gespaard was en hoeveel er meeging naar de volgende maand. En steeds ging dat goed, tot ik het narekende, dan kwam er per narekening weer een ander getal uit. En had ik dus steeds een verschil met wat er volgens het kasboek over was van deze maand en wat er nog daadwerkelijk op de rekening stond. Buhhhh werd er echt depressief van, ik heb van die 6 maanden 1 maand die echt 100% klopt :')
Nu deze maand heb ik dan dat nieuwe systeem bedacht en dat gaat tot nog toe goed :D

Naja...ik denk dus vaak complexer dan ik uberhaupt zelf bij kan houden, laat staan dat buitenstaanders het kunnen volgen. _O-

M&O is Management & Organisatie. Vond ik een heel nuttig vak, maar mocht ik niet omdat ik een C&M pakket had... En uit angst voor rekenen heb ik geen Economie gekozen, terwijl ik dat dus eigenlijk een heel leuk vak vond. Stond er zelfs een 8 voor op het VWO...maar was bang dat het in de bovenbouw te moeilijk zou worden qua rekenen... want de rekensommen bleven toch moeilijk...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:03

Ah, vandaar. M&O is voor mij management en organisatie. Organisatie van bedrijven en afdelingen enzo. Hoe het ingericht is en met elkaar functioneert. Heb ik overigens pas op het HBO voor het eerste gehad.
Bij balansen denk ik aan boekhouden en jaarrekeningen en dat soort dingen. Verwerken en presenteren van financiële gegevens.
A whole other ball game ;)

En dat laatste is mijn vak dus dat huishoudkasboek is peanuts voor mij. Temeer omdat ik ook goed mijn weg weet in excel. Ik heb er alleen nooit zin in :+
Ik weet in grote lijnen wat er gebeurd en dat is genoeg voor ons.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:02

Zwartvosje daar zijn ook Appje's voor in de app store he. Ik heb ze inmiddels allemaal getest :D en weet welke voor mij het beste werkt. Wat ik wel heb is dat als het ingewikkeld word, zoals een klein maar onvindbaar foutje in de boekhouding. Of een probleempje met iPhone of iPad dan komt er rust in m'n hoofd en een engelen geduld. Zonder verhoogde hartslag ga ik daar op zitten puzzelen tot het opgelost is. Het is net of het hoofd dan pas voor 100% werkt.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 16-04-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt