Tandarts....

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:59

Mijn afspraak staat voor volgende week, heb nu al lichte stress ;(

Winged

Re: Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:40

Gewoon gaan gribaldi :j

Ik zat ook te janken als een baby in de wachtruimte (oudjes met een rollator die mij stomverbaasd aankijken _O- ) maar - ondanks de zwelling en het gedoe nu - ben ik wel blij dat ik het heb gedaan. (ok. Stiekem ben ik ook wel een klein beetje trots :+ )

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:54

Ja ben ook inderdaad van plan om te gaan, telefoongesprek was al goed dus hopelijk praten ze in de stoel ook zo...

Haha :') ja of dat je kinderen ziet die er zo naar binnen lopen terwijl ik het liefst hard weg zou rennen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:25

Oh my... ik moet zo naar de tandarts..... ik zag dit topic en dacht toch maar even reageren. Ik ben echt als de dood voor de tandarts... ik ga er ook alleen maar heen als het echt niet anders kan en vandaag is het zo ver....ik heb een ontsteking onder m'n voortanden van mijn ondergebit. M'n kin en lip Zijn er dik van. Om half 11 moet ik er zijn en denk dat ze beide ondertanden gaan trekken (dan heb ik er gelukkig nooit geen last meer van) zie er tegenop, maar heb vannacht ook liggen huilen vd pijn en heb uiteindelijk maar 2 a 3 uurtjes geslapen en de nacht daarvoor ook maar 2 uurtjes... smorgens gaat het prima, maar hoe later op de dag, hoe meer pijn. Dus ookal doet het nu geen zeer,ik ga dan toch maar.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:54

Sterkte! Klinkt heftig...

Ik mag morgen, heb al voorgenomen dat ze gewoon moeten doen wat nodig is en dat ik niks wil horen welke behandelingen etc want dan ren ik alsnog keihard weg.
Pijn is minder dus twijfel om te gaan :+

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:01

Ik ken het gibraldi (minder pijn = niet gaan) veel succes morgen! Ik mag over een half uurtje pffffff

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:09

Ja precies :') Probeer wel even door te bijten en te gaan..
En zolang ze voldoende verdoven zodat je niks meer voelt mogen ze van mij alles doen... :')

Succes !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 10:15

Hihi het 'het valt wel weer mee principe'. Ken het :j

De zwelling is hier zo goed als weg, voel de hechtingen nu wel zitten *wiebelwiebel* maar die mogen er met een weekje uit. Mijn lijf reageert verder beroerd op de penicilline dus ik ben mooi de klos :+ Nog maar 2 dagen slikken te gaan en dan ben ik er vanaf. Nog even doorbijten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:28

Ik had afgelopen vrijdag voor het eerst in mijn leven een gaatje… de TA heeft het gelijk gevuld (maar goed ook… anders zou ik niet zijn teruggegaan :o )… toen hij het zei heb ik liggen janken en krijsen… hij heeft me gerust gesteld en hij bleef zelf ook rustig en begripvol… dat heeft bij mij geholpen… dus een tandarts die goed met bange mensen om kan gaan is absoluut van “levensbelang”…

Tijdens de behandeling heeft de TA alles heel goed uitgelegd en als hij maar dacht dat ik pijn had, spoot hij gelijk verdoving bij. Bij het eerste prikje had hij de prikplek eerst verdoofd door er een druppeltje verdoving op te laten vallen en dat heeft geholpen, want ik heb niks gevoeld. Het enige dat pijn deed, ondanks 5x verdoving erbij, was als hij het gat had uitgeblazen (met lucht) en met een trilborsteltje schoon had gemaakt (dat zal de boor zijn geweest?)… maar dat was de zenuw… en het was geen hele erge pijn, meer zoals je voelt als je ineens in een ijsje bijt en dan de pijn van de kou voelt.. .maar dan wat erger.

Er is ook nog een andere mogelijkheid van verdoven… dan verdooft hij een zenuw en dan is mijn hele mond verdoofd… dan voel je ook je lip niet meer had hij het over… maar goed, dat had ik nu ook… dus geef mij bij een evt. volgende keer die hele grote verdoving maar… :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:48

Dan zal ik mijn verhaal ook maar eens vertellen.

Vroeger was ik nooit echt bang voor de tandarts, wel wat nerveus maar wie heeft dat niet.

Ik was 15 en moest een gaatje laten vullen en wilde verdoving. Na 1 prik voelde ik nog steeds alles en die tandarts geloofde mij niet en ging gewoon door. Tja als 15 jarig meisje durf je ook niks te zeggen. Sindsdien ben ik bang van de tandarts.

Ik ben denk 5 jaar niet meer geweest. Vorig jaar december brak er een heel klein stukje af van een kies na het eten van een hard snoepje. Die kies heeft al eens flink pijn gedaan, dat ik niet kon liggen en slapen ervan. Ik heb toen echt alleen op pijnstillers geleefd.

Tot april dit jaar, ik werd 's nachts wakker en er was een heel groot stuk van diezelfde kies afgebroken! Schrok me rot en kon niet meer slapen. Toen vond ik het toch maar tijd om de tandarts tegen bellen.

Ik had als eerder gezocht naar een angsttandarts en die sprak mij wel aan dus daar een afspraak gemaakt.
De eerste keer hebben ze alleen maar gekeken, foto's gemaakt en een behandelplan opgesteld. Gaat 500 euro kosten, gelukkig vergoed de verzekering 75% van het bedrag.

De tweede afspraak zouden ze een gebitsreiniging gaan doen en eventueel de kapotte kies trekken. Dat wilde ik niet dus de afspraak afgebeld onder een smoesje. Maar met de nieuwe afspraak wel gegaan, en ze hebben alleen schoongemaakt. Ze zijn echt heel aardig en mag stoppen wanneer ik wil en ze houden echt rekening met me.
Kreeg verdoving voor het schoonmaken omdat ik een paar gevoelige tanden heb en ik wilde liever de volgende afspraak de gaatjes laten vullen en dan daarna pas laten trekken.

Baal wel heel erg dat ik iedere keer alleen moet, mijn vriend kan niet mee vanwege werk.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 09-06-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:07

Ik heb het achter de rug! *\o/* vertel zo het verhaal

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:08

Balen winged dat je lichaam er zo op reageert!
Nog 2 dagen volhouden :+:

Nou banjer doe mij ook maar die grote verdoving! Brr ik zie er steeds meer tegenop :')

Fjordjes jou verhaal is precies mijn verhaal...
Ik zal even kijken hoe ik verzekerd ben dat is wel een goede van jou :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:21

Nou ik kwam daar en zei trek ze er maar uit. (Vervangende) tandarts zei nou we gaan eerst eens kijken want eruit is wel heel rigoureus en dan erbij ben je nog geen oud vrouwtje. Ik zo, maar ze zijn echt heel slecht en zitten erg los. Nou goed hij moest toch eerst onderzoek doen. Foto gemaakt en idd ik had gelijk. Het beste was dat ze eruit gingen want m'n bot was eigenlijk helemaal weg, alleen laatste puntje van m'n tandwortel zat Nog in het bot. Nouja ook al wist ik het wel, toch huilen natuurlijk omdat ik m'n tanden nu al moet gaan missen. Ze waren allebei (tandarts en assistent) heel erg lief voor me omdat ze weten dat ik erg bang ben. Verdoving erin en 2 tanden met 1 klein rukje eruit. Goed, ik sta in de winkel dus zeg ik krijg er wel iets voor in de plaats neem ik aan? Toen bleef het stil...... na de stilte zei hij ja je kunt een plaatje nemen.... dus ik vraag wordt dat meteen geplaatst want ij sta in de winkel... Toen voelde hij zich wat opgelaten... en ik dacht oh my.... nou zei hij voorzichtig... meestal na 3 tot 6 maanden dat zoiets geplaatst kan worden :oo
Gelukkig valt m'n lip er goed overheen dus moet de tijd maar even uitzingen... ik heb er na de napijn iig nooit geen last meer van *\%/*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:29

Gribaldi: niet doen, niet tegenop zien… achteraf gezien viel het reuze mee…. En ik denk ook dat ik door mijn paniek het gevoel van het trilborsteltje en het wegblazen als erger ervaarde dan dat het daadwerkelijk was… een volgende keer zal ik nog wel bang/in paniek zijn, maar waarschijnlijk minder erg dan deze keer :)
En het allerrotste vond ik nog dat ik daarna geen gevoel meer had in mijn lip… ik praatte anders, sliste behoorlijk… de dame bij Martiniplaza keek me behoorlijk raar aan (moest nog gereserveerde kaartjes ophalen)… en drinken met een verdoofde mond gaat ook niet heel goed zeg maar… :’)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:52

Jeetje klinkt heftig idylle! Wel gelijk al iets kunnen plannen voor een plaatje oid ?

Ja ik denk inderdaad dat ik achteraf heel blij ben, kan ook mijn enorme vermoeidheid verklaren dus dan doe ik het voor meerdere dingen. Prik ben ik niet heel bang voor gelukkig, (vaak bloed moeten prikken) maar het is irritant.. Hopelijk een goede verdoving dat ik niks voel dat doet hij maar een end.
Haha heb de afspraak laat in de middag gepland dat ik eerst kan werken en thuis zielig kan gaan doen haha :')

Nee als ik me goed vol wil ik gelijk door naar de sportschool eigenlijk. Zal vragen of dat überhaupt mag.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:53

jeetje idylle... fijn dat ze lief voor je waren :(:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:55

Mensen ik ben zo blij dat ze eruit zijn! De paracetamol doet z'n werk naar behoren en heb nu voor het eerst sinds zondag middag geen pijn meer. Nu afwachten of ik geen koorts krijg vanavond, maar voor nu voel ik me beter als de laatste dagen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:38

Fijn om te horen :) Pijnvrij is toch wel heel erg fijn he :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:01

Pijnvrij is heerlijk. Ik volg dit topic al een tijdje, na 4 jaar niet naar de tandarts te hebben gewild omdat de oude met pensioen is en de opvolger niet echt goede verhalen kon verspreiden. Uiteindelijk de stap gezet afgelopen december, bij een nieuwe angsttandarts. Maar voelde me er helemaal niet op mijn gemak. Wel plan gemaakt, maar niet meer terug geweest.
Tandarts hier vlakbij dan toch maar gebeld en daar geweest. Hij schrok er ook van (had ik wel verwacht) en plan opgesteld. Jeetje, wat een verschil of je je er fijn voelt of niet! Heerlijk, wat een vertrouwen in die man.
Helaas liep het niet helemaal volgens de plannen....
Rechtsboven had ik last, dus daar groot gat gevuld. Twee weken véél last gehad. Daarna viel het mee. Toen linksonder een groot gat, een week pijnstilling en toen begon rechtsboven zeer te doen... Daar vorige week maandag wortelkanaalbehandeling ondergaan. Afgelopen woensdag was de planning om rechtsonder te doen, maar toen kreeg ik linksboven last. Daar de vullingen eruit, schoongemaakt en weer erin. Hij begreep niet waar het van kwam, maar dat bleek wel in de afgelopen nachten: het was uitstraling van linksonder... Daar vanmiddag voor geweest en ook een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Deze was wat lastiger dan de eerste, maar het is uiteindelijk gelukt met wat bij verdoven (eerste verdoving had wel gepakt, maar er was 1 zenuw die was anders liep dan normaal). Nu nog deels verdoofd en alvast een paracetamol op.
Nu gaf de tandarts ook wel toe dat ik wel een pechvogel ben, alles wat mis kon gaan ging mis... Helaas!
Ben benieuwd naar de rekeningen straks, denk dat een lekkere vakantie er niet meer in zit.

Maar: ik ben nog steeds blij dat ik gegaan ben, al leef ik al 2 mnd op pijnstilling; straks is alles klaar en zie ik ook niet meer zo op tegen de tandarts! :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:06

Poeh heftig...

Rekeningen vallen misschien wel mee, weet niet hoe je verzekerd ben?

Ik heb al lichte stress helaas...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:34

Hier ook angst..

Ik heb echt een super lieve tandarts. Dat echt eerst. Doet alles heel beheerst en legt alles uit. Maar wij zijn er sinds kort achter waarom het bij mij niet werkt.. (Vandaar dat ik als klein kind ook kneiterhard op zijn vingers heb gebeten omdat het zeer deed. }> :') )

Doordat ik mij zo van binnen loop op te vreten en in paniek raak. Werken de verdovingen bij mij niet.
Totdat ik thuis ben dan begint de verdoving te werken :')

Nu doen we het zo: dat op het moment dat ik de verdoving heb gekregen ik even in de wachtkamer moet zitten een half uur voordat de verdoving goed werkt, vervolgens krijg ik nog een prik. Nog even wachten totdat ie goed werkt maar op het moment dat ik weer in die stoel zit. Is de verdoving voor het grootste deel weer weg en voel ik alles. -O-

Ik zou ook het liefst geen andere meer willen. Dan rij ik er wel ontzettend lang over, maar ik wil bij hem blijven.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:00

Jeetje dat lijkt mij ook apart, dat ze niet werken. Brr moet er niet aan denken..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:44

Hier werkte gisteren de verdoving voor het eerst ook niet goed. Was behoorlijk pijnlijk, maar hij stopte direct en spoot wat bij. Dus dat was wel fijn! Kon hij ook niet weten natuurlijk.

Ik ben 80% verzekerd op álles. Dus het kan best meevallen! Maar eerst maar even afwachten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:53

Ik heb het overleefd :')

Heb mijn verhaal gedaan en ik dacht dat het een ramp was. Hij gekeken en dat gaatje wat ik dacht scheen gewoon een afgebroken vulling te zijn.
Voor de zekerheid foto's gemaakt en toen stiekem gekeken, ik zei tegen de assistente zie je ontstekingen of iets? Nee hoor meid niks aan de hand, toen kon ik opgelucht ademhalen *\o/*

Weer terug en daar het een en ander besproken. Toen kwam de spuit, maar hij deed het zo voorzichtig dat ik niks voelde. In laten werken en toen hoppa niks gevoeld. Hij zei al als er wat is meteen linkerhand opsteken.

Waar ik al bang voor was is dat wel alle verstandskiezen er uit moeten, maar dit gebeurd bij bijna iedereen. Dit stel ik uit omdat ik niet naar het ziekenhuis wil en hun straks met lachgas gaan werken en kan het daar. :')

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:22

Ik ben eind vorig jaar ook gewisseld van tandarts, een die zich richt op angstpatiënten.
Een jaar of 2 geleden kreeg ik een kroon op een van mijn kiezen links achter, maar toen mijn voormalige tandarts aan het polijsten was (met een behoorlijke polijstschijf!) raakte hij hiermee mijn wang en tong, en bloeden dat het deed, maar de tandarts liet me gewoon zo gaan. Pas toen ik in de auto zat zag ik hoe ernstig het was, en ben toen toch maar naar huis gegaan, wilde en durfde niet meer naar binnen. Uiteindelijk heeft het nog zeker 2 tot 3 uur gebloed, en heb er ook wel een aantal dagen goed last van gehad, maar nu in Waalre bij een hele fijne tandarts terecht gekomen! :j