acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:25

palousa_boy schreef:
Mensen met overgewicht, kan ik prima accepteren.
Mensen met overgewicht die het er de hele tijd over hebben, lopen te zuchten en steunen bij elke stap die ze zetten "omdat ze zo dik zijn" die kan ik niet accepteren.
Tuurlijk zullen er mensen zijn die door ziekte wat dikker zijn, maar die staan vaak wat anders in het leven dan die "home made" dikke mensen die alles vreten dat los en vast zit, als er maar veel vet in zit en weigeren om hun eetgewoontes te veranderen.

Laatst ook iemand (in Amerika uiteraard) die er haar levensdoel van had gemaakt om de zwaarste vrouw ooit te worden, dan klopt er toch ergens iets niet in je hoofd?

Ben ik het absoluut mee eens Palousa..

ik ben zelf iemand die erg gemakkelijk aankomt, maar houd dit over het algemeen redelijk onder controle, met enkele 'uitglijders' naar boven die ik er ook netjes dan weer afwerk.

Het type dat wil beweren dat ze gewoon snel aankomen en dat als excuus gebruiken voor alle kwalen, die heb ik de neiging om dan even wakker te schudden.. Immers het is geen recht om net zoveel te eten als een magere lat die toch niets aankomt.. Diegene heeft gewoon mazzel wat dat betreft.. ik heb dat niet lol.. als mensen zoals ik een keer uit hun plaat willen gaan met lekkers, dan zullen we daar rekening mee moeten houden. Hetzij wat extra bewegen, hetzij wat minderen in de dagen erom heen..

Moest vroeger wel eens lachen om iemand, uit medelijden deels, maar ook omdat ze het 'stiekum' wel wist. Zij had flink overgewicht en dan ging ze weer eens 'lijnen'.. De hele dag leven op een halve korst brood en een mandarijntje.. En anderhalve dag later zat ze in het zonnetje met een grote zak spekjes of een literbak ijs.. Als je er dan naar vroeg dan zei ze standaard: Ik heb twee dagen zo netjes mijn best gedaan, dat ik mijzelf nu een extraatje mag toestaan. Het wilde er bij haar gewoon echt niet in dat een volle zak snoep of een bak ijs geen 'extraatje' was.. En ze was ook eerlijk verbaasd na een week zo bezig zijn dat ze niets was afgevallen.

Dat type mensen heb ik op zich weinig geduld mee, maar tegelijk ook een vorm van medelijden dat ze het zelf niet zien.. Maar veroordelen vind ik veel te ver gaan..

voor iedere vinger die je kunt wijzen, wijzen er zomaar 10 terug

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:27

Gaan we weer in de discussie over gewicht.

Iemand die te dik is zou dus meer moeten betalen aan zorgverzekeringspremie? Dat vind ik raar. Dan moet voor ieder risico dat er is een prijs bepaald worden. Speel je voetbal? Dan moet je ook extra betalen want je hebt meer kans op blessures. Ook rokers, mensen die genetisch meer kans hebben op een bepaalde ziekte en alcohol drinkers zouden dan meer moeten betalen. Daarnaast vind ik het feit dat IVF vergoed wordt dan ook belachelijk. 'Wat kan ik er nou aan doen dat diegene onvruchtbaar is'? Dat zou ik dan ook kunnen stellen.

Ik vind het niet realistisch dat het allemaal de schuld is van dikke mensen en dat die dan maar meer gaan betalen. Terwijl er ook zat 'magere' of volgens BMI 'normale' mensen last hebben van ziektes, blessures of psychische aandoeningen. En dan is het idee dat een maagband ook niet meer vergoed mag worden. Waarom? Proberen die 'lelijke fatsige mensen' eindelijk eens iets te doen aan hun overgewicht en dan krijgen ze niet eens hulp? Dat terwijl er voor rokers wel vanalles vergoed wordt. Sorry hoor, ik snap dat niet.

Nou pleit ik hier heus niet voor het feit dat overgewicht niet ongezond zou zijn. Wel ben ik al die vooroordelen beu. Zelf ben ik niet mager maar ik noem mezelf ook geen fatsig persoon. BMI wise ben ik dacht ik 1 tot 1,5 punt meer dan wat 'gezond' zou zijn.

Zelf denk ik dat ieder persoon anders is. Ik ken mensen die vreten alleen maar patat en smiddags tijdens de lunch werken ze een half brood naar binnen en dan hebben ze nog continue honger, terwijl ze graat mager zijn. Zelf kom ik dan aan met twee boterhammen in de ochtend en middag + een fruit reep en daarnaast drink ik alleen water en neem ik nog fruit tussendoor. Savonds kook ik normaal en ja ik neem savonds ook een koekje naast de thee. En natuurlijk eet ik ook weleens een patatje en lekker stukje taart oid. Bij sommige mensen komt het er dus gewoon sneller aan. Ieder mens is anders en gewicht is wat mij betreft maar een cijfer.

Wel zie je tegenwoordig steeds meer mensen met extreem overgewicht. Dat is inderdaad duidelijk ongezond. Dit gaat vaak niet meer vanzelf. Nou is het iedereen zijn eigen keus, maar als deze mensen graag zouden willen afvallen, dan vind ik het juist goed dat ze hulp kunnen vragen en dat dit vergoed wordt. Maar mensen moeten niet gelijk oordelen als ze een dik persoon zien.

Mijn moeder bijvoorbeeld valt wel onder de categorie echt dik. Toen ze een klein meisje was, was haar moeder altijd bang dat mijn moedervte dik zou worden. Mijn moeder moest daardoor steeds op dieet. Je kan je voorstellen dat je metabolisme van steeds in de spaarstand staan ook niet sneller wordt. Mijn moeder eet ongeveer hetzelfde als ik, wandelt dagelijks een groot stuk met de hond maar heeft moeite om echt af te vallen. Haar gewicht is nu gewoon stabiel dus ze heeft het geaccepteerd dat het lastig is om dunner te worden, tenzij ze een maagband zou plaatsen. Maar een leven met een maagband is ook niks. Je kan bijna niks meer eten en om jezelf in leven te houden moet je vitaminen pillen bijslikken. Ik vind het altijd heel vervelend als mensen mijn moeder heel verwijtend aankijken als we aan het winkelen zijn of boodschappen doen oid. Ze denken dan dat mijn moeder zich alleen maar volstopt met snoep, patat en chips. Maar dat is dus absoluut niet waar. En als ze weleens een patatje haalt wordt ze helemaal raar aangekeken.

Leven en laten leven is mijn conclusie. Omarm het feit dat iedereen anders is. Help mensen die foute keuzes hebben gemaakt om dit recht te zetten als ze dit willen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:28

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:29

Ik ben ook een voorbeeld van " die persoon kost de maatschappij veel geld", ik heb overgewicht en ben momenteel zwanger met hulp van ivf ( maar ben van België dus, de meeste bokkers mogen gerust zijn, het heeft hun niets gekost :D )

Nee zonder lachen, ik ben ook al heel mijn "te dik", ben als kind al naar diëtiste geweest, al van mijn 12 jaar alle soorten dieëten gedaan), ik sportte 4 keer per week. En ja, ik kreeg er kilo's af, en ze kwamen er allemaal terug bij.

Als ik 23 was heb ik eens bijna een maand op mijn lichtste gewicht ( was eigenlijk nog 5 kilo te veel) gestaan, ja, voor een maand, ik mocht echt bijna niets meer eten en was ik gelukkig?? nee, totaal niet.
Voor de buitenwereld was het misschien goed, maar ik leef voor mijn eigen, niet voor de buitenwereld. Dus kwam ik stilletjes weer bij.

Daarna naar een dietiste geweest die ook psychologe was, en viel ik terug een beetje af, was daar al content mee. Daarna ben ik een jaar op dat gewicht gebleve, nog teveel, maar er was een balans, ik kon toch nog genieten maar ik kwam niet meer bij.

Voor onze kinderwens toch 6 kilo afgevallen (meer onder het mom van dan kan ik 6 kilo meer aankomen tijdens de zwangerschap :P ) maar ben nu iets meer als 5 maanden zwanger en ben nog maar een kleine 3 kilo aangekomen.

Ik ga nooit slank zijn, ben ook maar een klein duimpje, en ik mag 20 kilo afvallen, mijn billen blijven dik maar ben liever gelukkig dan ongelukkig.

Mijn moeder is volgende maand 12 jaar geleden gestorven, rookte niet, dronk niet, had totaal geen overgewicht maar haar hart besloot ermee om te stoppen, 51 jaar was ze. Ik ben er bijna 32, als ik hetzelfde lot beschoren ben, dan liever gelukkig, dan ongelukkig ( want gewicht heeft daar toch niets mee te maken in ons geval).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:30

Leven en laat leven gaat ook de andere kant op; ga dan ook niet piepen met jantje kan dat wel eten en komt niet aan en ik wel... Want ook ik krijg te horen dat ik alles maar kan eten, want ik kom maar niet aan. Terwijl ik juist bewust bezig ben met eten, want ook ik kom gewoon aan. Alleen als ik een dag flink zondig, dan let ik de rest van de week goed op. Want ja, waar de stevige mensen onder ons misschien raar worden aangekeken bij de Mac, krijg ik met een normaal postuur te horen dat ik juist meer moet eten 'neem jij nog maar een gebakje...'
En dat komt je net zo de strot uit als dat iemand zegt 'jij mag geen gebakje'.

Oftewel, ik laat mensen lekker eten zonder er iets van te zeggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:32

vuurneon schreef:
Is het echt duurder? Een zak diepvries doperwten is goedkoper dan 4 frikandellen. Ik eet met een klein budget wel gezond, maar stukje gemakzucht is het vooral. Want een maaltijd bereiden is meer werk dan ff de oven aanzetten, magnetron te laten pingen of de frituur aan te zetten. Daarnaast hoef je ook minder vaak naar de winkel als de vriezer vol stopt met ongezonde dingen,terwijl de vriezer ook vol kan zitten met betere alternatieven.

Hier heb je absoluut gelijk vuurneon.
Het 'slecht eten' is goedkoper dan 'goed eten' is een hardnekkig sprookje.

Ik kan in het seizoen een grote pan andijviestampoot maken.
met 1.5 kilo aardappels, 1 kilo andijvie, 1 pakje spekjes, 750 gehakt. Met wat schijfjes augurk/picalilli/ander zuur voor erbij. Dus een vrij luxe stampot.. voor zo'n 7 euro (kan nog veel goedkoper). We kunnen daar rustig met zo'n 5 personen van eten.. Als je voor 5 personen moet frituren tot iedereen aangeeft dat ze voldoende hebben, dan kun je misschien net ietsssssss goedkoper uit zijn, maar binnen twee uur kijken de eerste alweer in de kasten naar wat te eten.

Hoe men vergelijkt is dat ze 'een zak aardappelen moeten kopen', een 'twee pakjes spekjes', potjes met tafelzuur en potjes kruiden.. En vergelijken dat dan met een frituurronde. Zodra je echter een goede basis in je kasten hebben, kun je gewoon rekenen met porties en valt gezond echt niet heel veel duurder uit dan ongezond.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:33

vuurneon schreef:
Leven en laat leven gaat ook de andere kant op; ga dan ook niet piepen met jantje kan dat wel eten en komt niet aan en ik wel... Want ook ik krijg te horen dat ik alles maar kan eten, want ik kom maar niet aan. Terwijl ik juist bewust bezig ben met eten, want ook ik kom gewoon aan. Alleen als ik een dag flink zondig, dan let ik de rest van de week goed op. Want ja, waar de stevige mensen onder ons misschien raar worden aangekeken bij de Mac, krijg ik met een normaal postuur te horen dat ik juist meer moet eten 'neem jij nog maar een gebakje...'
En dat komt je net zo de strot uit als dat iemand zegt 'jij mag geen gebakje'.

Oftewel, ik laat mensen lekker eten zonder er iets van te zeggen.

Dit, maar trek je er ook niks van aan als mensen wel wat zeggen. Daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:34

elenaMM77 schreef:
minikatje schreef:
Dat is waarschijnlijk dezelfde groep die mij uitmaakt voor hippie.
Jammer dan maar voor hen.

De grootste critici zijn toch echt de mensen met veel overgewicht, anders zouden er totaal andere reacties instaan :)

lol valt mee denk ik..
Ik denk dat er ook een hoop reacties in staan van mensen met een allergie voor kortzichtigheid en intolerantie.

_/-\o_ ElenaMM77

Want dat is het exact, ook ik heb overgewicht, mijn hele leven al, doe het er al al die tijd prima op.
Moet wel zeggen dat toen ik het aan mijn hart kreeg, mijn eerste gedachte ook was;
Oh jee; 40 jaar , rook en overgewicht, ik zal het allemaal wel helemaal aan mijzelf te danken hebben...
Totdat ik gekatheteriseerd werd en dus bleek dat ik werkelijk waar brandschoon ben van binnen, dus niks niet aan dichtgeslipte aderen of weet ik wat... Blijkt het gewoon domweg een heel gemeen virus te zijn, wat ik aan mijn hart heb.
Sterker nog, mijn hele leven hard werken bij de paarden altijd in de buitenlucht, hebben mij gezond gehouden, zeggen ook de heren en dames doktoren, is zelfs in overleg toen besloten; laat die meid in godsnaam maar gewoon doorroken ook, want de stress van het stoppen zal haar nog eerder het hoekje doen laten omgaan....
Dus kom bij mij nou alsjeblieft niet met al die vooroordelen aanzetten, ik ben ervan overtuigd dat het druk maken van de kortzichtige moraalridders - lees stress - veel en veel slechter voor jullie eigen gezondheid is!!

Maar wat nou als mij dus bij voorbaat al alle vorm van medische hulp was ontzegd, omdat ik daar volgens sommige van jullie dus geen recht op zou hebben? Nou word die toch mooi!

Dus ik denk toch echt; Boeien wat iedereen denkt en vind, zolang ik maar tevreden met mijzelf kan zijn, ben wel blij met mijn sterke geest en dito karakter en mijn zelfinzicht, maar boven alles;
Laat een ander nou toch gewoon eens in zijn waarde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:35

O ik trek mij er ook niets van aan hoor :D Ben zelfverzekerd genoeg daarvoor en ook mondig. Maar het is niet altijd even gezellig op een verjaardag als ze maar je blijven dwingen meer te eten 'omdat je het kunt gebruiken' :')

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:36

Laat ik vooropstellen dat ieder zijn eigen strijd voert om gelukkig te zijn, sommigen vinden hun gewicht belangrijk - anderen niet. Dan zijn er ook nog mensen die het wel belangrijk vinden en het maar niet onder controle krijgen. Ik denk dat het voor die mensen al moeilijk genoeg is zonder dat ze constant bekritiseerd worden van buitenaf. Dat mensen zo iemand vadsig noemen vind ik erg hard en gemeen.

Dan de media. Ik heb maat 38 en ik mag nog 10 kilo bijkomen zonder dat ik overgewicht heb. Dat zou dus ongeveer een maatje 42 worden (misschien zelfs 44 afhankelijk van de plek waar dat nieuwe gewicht zich zou ophopen ;) ) De meeste plus-size modellen hebben een maatje 38/40. Ik heb dus niet het idee dat de media overgewicht lopen te promoten.

Mijn advies: laat mensen met rust, of laat ze in ieder geval in hun waarde. Of ze nu (te) dun zijn, of (te) dik. Als je ze wil helpen zul je in eerste plaats respectvol en steunend moeten zijn, oordelen werkt alleen maar averechts. Het doet mensen veel pijn en kan zelfs leiden tot eetstoornissen, automutulatie en andere psychische problemen. Dat is ook erg ongezond ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:39

Dergelijke reacties van je moet meer/minder eten kunnen uit jaloezie voortkomen, maar ook uit bezorgdheid. Ik ben heel erg dun en ik krijg vaak van familie te horen dat dit echt niet kan en dat ik meer moet eten. Maar zo ben ik gebouwd, ook volgens de dietiste eet ik genoeg en gezond. Maar hetzelfde zeg ik over bv. dikke mensen die me na aan het hart liggen: ik wil niet dat ze iets overkomt en als ik bv mijn ouders een hele zak drop weg zie werken in 1x, dan word ik daar boos om.

Overigens, wat ik nooit heb gesnapt zijn maagbandjes. Maagbandjes maken toch je maag alleen maar kleiner, zodat je minder kunt eten? Dan is het toch echt alleen maar een kwestie van discipline bij die mensen?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:44

vuurneon schreef:
O ik trek mij er ook niets van aan hoor :D Ben zelfverzekerd genoeg daarvoor en ook mondig. Maar het is niet altijd even gezellig op een verjaardag als ze maar je blijven dwingen meer te eten 'omdat je het kunt gebruiken' :')

Ik doelde niet specifiek op jou hoor! Maar in het algemeen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:50

Sheran schreef:
Dergelijke reacties van je moet meer/minder eten kunnen uit jaloezie voortkomen, maar ook uit bezorgdheid. Ik ben heel erg dun en ik krijg vaak van familie te horen dat dit echt niet kan en dat ik meer moet eten. Maar zo ben ik gebouwd, ook volgens de dietiste eet ik genoeg en gezond. Maar hetzelfde zeg ik over bv. dikke mensen die me na aan het hart liggen: ik wil niet dat ze iets overkomt en als ik bv mijn ouders een hele zak drop weg zie werken in 1x, dan word ik daar boos om.

Overigens, wat ik nooit heb gesnapt zijn maagbandjes. Maagbandjes maken toch je maag alleen maar kleiner, zodat je minder kunt eten? Dan is het toch echt alleen maar een kwestie van discipline bij die mensen?

Voor iedereen is het heel verschillend. Sommige mensen zijn daadwerkelijk verslaafd aan eten, net zoals sommige mensen verlsaafd zijn aan alcohol, drugs of roken. Nou kan je daarmee stoppen voor de rest van je leven en eten niet. Je wordt steeds opnieuw geconfronteerd. Voor de echte eet verslaafden is dit lastig te overwinnen. Of het hierbij een feit van simpele discipline is? Dat is de vraag. Denk dat het lastiger is dan je denkt.

Een maagband zorgt ervoor dat je maag heeeel erg klein wordt. Je krijgt snel een verzadigd gevoel en daarnaast neem je dus echt heel weinig calorien op. Met de ruimte die je hebt en die kleine maag moet je ook alle voedingsstoffen binnen krijgen en dat is lastig. Iemand die ik ken die ook een maagband heeft gehad viel ook heel snel af. Alleen die persoon had geen zin om die vitamine pillen te slikken. Ze at alleen nog kleine beetjes ongezonde dingen, dus ze kreeg enorme tekorten. Een maagband is erg ingrijpend als je daarvoor kiest. Makkelijk dat wel, je kan gewoon onmogelijk teveel calorien binnen krijgen. Ow en volgens mij kan je met discipline alleen moeilijk zo'n resultaat bereiken. Tenzij je gaat crashen maar dat is lastig gezond te doen en je hele leven vol te houden zonder verzadigingsgevoel vanuit je maag.

Thesserd

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:01

Volgens mij hebben veel mensen hier ook niet door dat pushen om aan te komen, af te vallen of af te kicken niet helpt. Meestal werkt het zelfs averechts. Er moet eerst echt een knop om gaan voordat er wat gaat gebeuren :j en dat moet uit de persoon zelf komen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:04

Wat hebben mensen toch tegen dikke mensen? Als een dik persoon zich nu is zielsgelukkig voelt, waarom moet dat veranderen? Ja ik ben dik, ja ik ben gezond, ja ik ben gelukkig, ja het doet pijn dat mensen enkel en alleen mij zien als dik want ik ben veel meer dan dat.

Ik ben eerst en vooral nog altijd mens dus behandel mij dan ook zo. Staar mij niet aan als ik een ijsje eet, want hoeveel en hoelang jullie ook staren ik zal dat ijsje eten hoor. Ik geniet van mijn leven, ik voel mij gelukkig en nee ik hoef jouw afkeuring niet. Denk altijd zou ik het leuk vinden als mensen mij bij alles afkeurend aankijken? Nee dat zou niet leuk zijn he? Wel doe het dan ook niet bij een ander.

Ik spreek niemand persoonlijk aan dit is gewoon algemeen bedoelt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:08

Thesserd schreef:
Volgens mij hebben veel mensen hier ook niet door dat pushen om aan te komen, af te vallen of af te kicken niet helpt. Meestal werkt het zelfs averechts.

Precies wat ik bedoelde! Het kan de situatie inderdaad juist verslechteren.

Ik snap dat het voor sommigen frustrerend is om niets te kunnen doen, maar zelf actief een ander proberen te veranderen is meestal geen slimme zet. Geef maar gewoon aan dat je er voor ze bent en dat je ze steunt. Dat maakt de kans groter dat ze naar je toe komen op het moment dat ze zelf besluiten om die intensieve verandering aan te gaan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:11

Ik heb niet alles gelezen, maar vind dit altijd een interessante discussie.
Ook ik ben het ermee eens dat je ook zeker met een beperkt budget, gezond kunt eten. Het is vaak gemakzucht en mijn inziens een smoes van mensen met overgewicht. Je kunt prima wat grotere porties maken en dit invriezen zodat je kosten bespaard.
Voordat ik nu iedereen tegen mij in krijg, ik heb zelf ook overgewicht. Maar ik weet precies waar mijn probleem ligt en verzin geen smoesjes voor mijn overgewicht. Ik eet gewoon teveel en hou van ongezond eten en ik denk dat hier de oorzaak bij 95% van de mensen met overgewicht ligt. Dat wil niet zeggen dat ik niet graag zou willen veranderen, maar het is gewoon net als met andere verslavingen erg moeilijk om een andere levensstijl aan te wennen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:18

Lauratje_88 schreef:
Wat hebben mensen toch tegen dikke mensen? Als een dik persoon zich nu is zielsgelukkig voelt, waarom moet dat veranderen? Ja ik ben dik, ja ik ben gezond, ja ik ben gelukkig, ja het doet pijn dat mensen enkel en alleen mij zien als dik want ik ben veel meer dan dat.

Ik ben eerst en vooral nog altijd mens dus behandel mij dan ook zo. Staar mij niet aan als ik een ijsje eet, want hoeveel en hoelang jullie ook staren ik zal dat ijsje eten hoor. Ik geniet van mijn leven, ik voel mij gelukkig en nee ik hoef jouw afkeuring niet. Denk altijd zou ik het leuk vinden als mensen mij bij alles afkeurend aankijken? Nee dat zou niet leuk zijn he? Wel doe het dan ook niet bij een ander.

Ik spreek niemand persoonlijk aan dit is gewoon algemeen bedoelt.

hier ben ik het mee eens
zelf ben ik ook paar kilo te zwaar ik eet gezond en ik sport,
ben aan niemand verantwoording schuldig of nou een keer een ijsje of chocoala of een koekje eet..maar zodra je wat te zwaar bent is dat al een taboe..

als je nu dik of dun ben je bent net zoveel waard als een ander..!!
maarja om nu iedereen in hun waarde te laten is niet iedereen zijn sterkste kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:21

Bmi is ook flink achterhaalt. Als ik mijn bmi bereken op basis van lengte en gewicht ben ik een grote risico groep. Laat ik het berekenen op vlak van mijn verschil tussen mijn heup en taille ben ik blijkbaar kerngezond. Alle 2 onzin, ben geen van beide.

Voor de mensen hier misschien interessant: Ik ben 1.72 groot, weeg 94 kilo. Zowel mijn heup als borstomtrek zijn 112/113 centimeter. Mijn taille is er 94! Flink verschil.

Foto's te vinden in mijn profiel. Kleding maat (belgisch) ligt tussen de 44 en 46.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:26

Lizzle schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Het is moeilijk om gezond te eten omdat mensen bewust lekker dom worden gehouden. Maar mensen houden zich graag ook dom. ik schrik steeds vaker van de extremen om me heen, super vadsige kinderen, lopend als een pinguïn. Om te janken gewoon.
De acceptatie waar ik het aan merk: ik kan nooit mooi aansluitende laarzen vinden omdat maat stalpoot gangbaar is.

Edit: de maagbandjes zijn ook zo'n mooi voorbeeld. Je lichaam laten aanpassen omdat je geest te zwak is, wtf mensen. Zou ook nooit een "wat knap" uit m'n strot kunnen krijgen, sorry.

Dit vind ik wel heel kort door de bocht.......

zelf ben ik ook gewoon normaal van postuur, echter heb ik altijd gevoetbald en zit het in mijn familie om stevigere benen te hebben.. en dan moet ik opeens stalPOTEN hebben? sorry hoor, maar dit vind ik echt verschrikkelijk wat je zegt. ik zet net niet onder mijn BMI, dus aan mijn gewicht zal het niet liggen.
Laatst bijgewerkt door L_Vie op 21-02-15 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:28

Lizzle: Ik heb op maat gemaakte laarzen vanwege een kuitomtrek van 44 centimeter. Ik zou zeggen: Kom eens voelen, ze zijn keihard van de spieren. Er hangt geen grammetje vet aan :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:30

Ach, ik weeg ook zo'n 10 kilo teveel en rook ook nog. Maar ik eet wel iedere dag groenten die ik nooit langer dan 4 minuten in de olijfolie gebakken heb en minimaal 3 stuks fruit.
Verder een dagelijkse wandeling van ongeveer 6 km. Bergopwaarts! Mijn achterwerk is misschien groot, maar keihard van de spieren.

Verder wil ik hier even wat stellen: wat is gezond eten? Ik ken van vroeger de slogan: snoep verstandig, eet een appel. Die appel schijnt tegenwoordig teveel suiker te hebben. Dat schijnt niet gezond te zijn. De schaal van 4 veranderd langzaamaan in een schaal van 40 volgeschreven met benodigdheden voor ons lichaam die geen mens nodig heeft. Bruin volkoren brood is een echte dikmaker. Maar ik ben ermee groot gebracht omdat men zei dat het gezond was. Gewoon fruit is niet goed, superfruit wel. Enz, enz, enz.

Ik geloof best dat de wetenschap niet stil staat. Maar om nou alles wat zo'n 15 jaar geleden gezond was nu tot ongezond te betitelen gaat mij veel te ver

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:33

Precies, ook als je dikker bent kun je gezond zijn. Ik ken dikke mensen die hun huis niet uitkomen en puffen bij inspanning, maar ik ken ook dikkere mensen die er gezond uitzien en een prima conditie hebben. Ik ken dikke mensen die waggelend lopen, maar ook dikke mensen die zichzelf nog prima weten voort te bewegen.
Hetzelfde met magere mensen... magere mensen waarbij je denkt 'goh, die ziet er niet goed uit' maar ook magere mensen die er nog wel echt gezond uitzien. Maar bij magere mensen ben ik dan wat vaker bang dat ze iets onder de leden hebben - van veel ziektes val je af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:01

minikatje schreef:
Jammer dan dat we in een maatschappij leven waar uiterlijk nu eenmaal enorm belangrijk is (Heb ik ook niet verzonnen )
Jezelf snijden en jezelf toestaan met veel overgewicht te leven zijn voor mij beide vorm van psychische en lichamelijke automutilatie. Misschien neem ik het gewoon wat te serieus ;)

@San87, Ik heb foto's van jou gezien en jij hebt geen enorm overgewicht.
Als je goed leest heb ik het in mijn post over dat licht overgewicht niet eens het probleem is. (BMI zegt ook niet alles) En niemand moet wat van mij, ik wens iedereen gewoon een gezond lichaam en een gezond gewcht. ls jij beiden hebt dan is dat prima toch?
Het heeft ook niet met niet in zijn waarde laten te maken maar met mensen beter en met meer potentie zien dan dat zij zichzelf zien. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen zonder beetje zweverig of onduidelijk te worden.

Key is wel dat zodra je gewicht aanstipt veel mensen hoog op de kast zitten. :)

Ik heb geen enorm overgewicht, maar wel overgewicht, waar dit topic over gaat :). In principe heb ik dus geen gezond gewicht, want anders zou ik geen overgewicht hebben. Echter ben ik zo gezond als een vis, ondanks wat extra vet :).

En ik vind het inderdaad prima dat mensen gestimuleerd worden gezonder te leven, maar zijn ze niet gediend van advies/raad/commentaar, laat het dan ook achterwege :). Zelfbeeld is een lastig iets (ik heb zelf heel lang last gehad van een zeer slecht zelfbeeld (heb er nog steeds last van af en toe)), daaruit breken is bij jezelf een knop omzetten. Maar goed, volgens mij snappen we elkaar wel :D.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:04

moonsparkle schreef:
Bij mij is het toch ook zo dat ik qua tussendoortjes sneller ongezond neem omdat het ten eerste goedkoop is en ten tweede snel vult en ten derde makkelijk eet :') qua avond eten eet ik eigenlijk wel altijd gezond en ben voor 2 personen zelden meer dan 35 euro aan boodschappen kwijt.overigens heb ik zelf een gewicht waar ik altijd onder wil blijven en daar heb ik gelukkig nog nooit moeite voor hoeven doen.

Wow 35 euro eten voor 2 man voor de hele week? Hoe doe je dat? Wij zijn 70 euro in de week kwijt!