Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:33

Wortels kunnen absoluut niet tegen vorst, die vergaan gelijk bij het ontdooien. Maar appel kun je prima pureren; van appels maken wij compote en dat vriezen wij in bakjes in :) heb je zo een instant bijgerecht!

Kiwi invriezen kan ook prima! Wel verliest ie vaak de stevigheid bij het ontdooien maar je kan het prima door de yoghurt doen. Je kan het in plakjes snijden of bolletjes maken; wat je wil. Wel even de schil eraf halen.

Paprika in blokjes snijden en de vriezer in kan ook prima :j

Anoniem

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:38

Oké thanks, ga ik morgen even snijden enzo :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:45

Kiwi toch juist niet in de yoghurt? Alle keren dat ik dat heb gedaan kreeg het een hele nare smaak. Dat schijnt een ding te zijn, een bepaald stofje in kiwi reageert met zuivel... Zou het niet doen :oo

Bladgroenten kan je beter ook niet invriezen, dat wordt vies en snotterig. Algemeen genomen is het ook wel zo dat groenten en fruit niet zo mooi uit de vriezer komen als dat ze erin gaan, dus gelijk verwerken is handig als je het niet zeker weet. Maak bijv een basis voor pastasaus met tomaten en paprika en vries dat in. Of appelcompote wat al gezegd werd :j Ook sap (uit de centrifuge) en smoothies kun je goed invriezen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:49

Ik eet ook amper/geen zuivel, vind het niet eens lekker.
Maar kiwipuree is ook prima :')

Smoothies heb ik idd al eerder ingevroren, super handig :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:52

Moet je nagaan hoe handig het is als je straks al die soorten fruit hebt ingevroren: ook al is het bv geen aardbeien seizoen, toch kun je in hartje winter een heerlijke smoothie maken!

Onze vriezer raakt nu aardig leeg, tijd voor een nieuwe voorraad straks :D

Wij hopen dat onze perenboom dit jaar vruchten gaat geven :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-03-15 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:52

Wortels kun je prima invriezen, maar ze verliezen wel een hoop bite om het zo maar even te zeggen. Zeker na het koken beginnen ze gewoon te rimpelen en verschrompelen ze bijna, dus als het kan is meteen opeten aan te raden.

We hebben van de week het vak uitgezet wat we nu groententuin willen maken, dat is bijna 5 keer zo groot als dat het afgelopen jaar was, toen was het 3 bij 5 ofzo. Daar hadden we aardbeien, courgettes, komkommers, wortel, prei, tomaten en wat kruiden op staan. Komend jaar gaat dat nog wat meer worden..

Daar omheen hebben we nog 2 bessenstruiken, 3 perzikbomen, 1grote en 4 kleine kersenbomen, 3perenbomen, 4 appelbomen, 10 pruimenbomen, 2 grote en 1kleine walnotenboom en een sier olijf staan :) (zal vast nog wel wat vergeten)

De kippen en konijnenren is nu ongeveer 6x20 (hier staan ook de meeste fruitbomen in) en die gaat volgend jaar ook 2x zo groot worden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:13

Leuk vuurneon, jullie wonen ook aardig ruim zo te horen? Voor bomen is onze tuin wat te klein. Alhoewel ik ook hoorde van kleinfruitbomen? Dat zou nog wat kunnen zijn :)

Wat een heerlijk grote ruimte voor de beestjes palousa!! :)

& goed bezig dat je zoveel geld hebt teruggehad Phormicola! :)

M.b.t. het plastic: elke uitgespaarde tas is er 1 vind ik, ik neem zelf altijd al plastis tasjes mee zodat mijn voorraad niet nog groter word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:22

Vuurneon, lekker hoor verse peren hmmm!

Palousa, goed om te weten! Heerlijke ruimte inderdaad, ben jaloers hahaha!

Diane, haha ja idd zo doe ik het ook! Al vergeet ik hem wel eens en heel soms komt er dan toch een plastic zak bij als het echt niet los te dragen is. Dan kan ik mezelf wel een schop tegen mijn kont geven :') Sowieso is het per 1-1-16 ook niet meer toegestaan gratis tasjes mee te geven toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:51

Welke winkels doen dat nog dan? :o Ja kledingwinkels, dat zijn eigenlijk de enigen die ik me kan bedenken...
Had een herbruikbaar tasje maar die ben ik kwijt, gelukkig kreeg ik laatst toevallig een nieuwe van iemand. :) Geen idee wat voor materiaal het is, ook plastic van het een of ander maar dan steviger/zachter...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:55

Diane_ schreef:
Leuk vuurneon, jullie wonen ook aardig ruim zo te horen? Voor bomen is onze tuin wat te klein. Alhoewel ik ook hoorde van kleinfruitbomen? Dat zou nog wat kunnen zijn :)

Wat een heerlijk grote ruimte voor de beestjes palousa!! :)

& goed bezig dat je zoveel geld hebt teruggehad Phormicola! :)

M.b.t. het plastic: elke uitgespaarde tas is er 1 vind ik, ik neem zelf altijd al plastis tasjes mee zodat mijn voorraad niet nog groter word :)

Je zou bijvoorbeeld perzik neer kunnen zetten, die worden niet heel groot als je ze af en toe een beetje snoeid.
Pruimen kunnen ook heel bescheiden blijven kwa ruimte die ze innemen maar deze worden wel wat hoger.
Appel en perenbomen kun je ook gewoon klein houden, al zijn grote bomen natuurlijk een stuk mooier.

Kersen en noten vallen denk ik wel af in een gewone tuin.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:06

Mijn vaste refrein in winkels is: "Nou, als u een linnen tasje heeft, dan graag!"
...en ik kreeg toch prompt bij dille en kamille zo'n tas gratis mee (beleid där is dat het pas bij vijftig euri gratis is).
Ik ben zuinig op,mijn linnen tasjes - bijvoorbeeld ik verzamel er oud papier in, gooi het op weg naar de stad in de papierbak - en dan met een lege tas boodschappen doen. Erg practisch.

En wellicht zijn er binnenkort weer veel winkels die ze aanbieden..... (Gratis plastic gaat verboden worden. )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:27

Om nog even terug te komen op soja trouwens: er doen heel veel geruchten over soja de ronde die helemaal niet waar zijn. Verder heb je ook nog van die geintjes over oestrogeen... Dat is oprecht het argument wat ik een keer te horen heb gekregen om het drinken van koemelk te rechtvaardigen :')

Ik heb van die wasmanden van de Ikea voor oud papier, of als ik een doos heb gaat het daarin :Y) Lekker makkelijk, dan kan het weg op de weg naar buiten (woon in een flat) en hoef ik die mand niet terug te brengen...

Wat ik me laatst ook bedacht trouwens is dat eigenlijk alle dranken uit pak/fles zo inefficient zijn! Voor één glas sap is minstens die hoeveelheid water nodig, en dan reken je de verpakking etc. niet eens mee. Water direct drinken is veel handiger :)*

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:58

Magrathea, dankjewel voor je uitleg, helder.
Ik at nooit vlees omdat ik het bio industrie dinges niet wil steunen, maar vind het argument over hoe uitputtend vlees eten voor de aarde is nog veel sterker.
Op facebook is een pagina, melk je kan zonder, misschien leuk.

Sefaaah, het aansluiten van de regenton op wc lijkt me te gek! Is dat makkelijk te realiseren?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:03

Dank voor de info palousa! Even overleggen met vriendlief :)

Welke winkels met plastic tasjes kan ik niet precies zeggen. Kledingwinkels zeker, maar ik maak het nog best vaak ook in andere sinkels mee.
Wij hebben het oud papier in een doos, het plastic en metaal afval in oude prullenbakken. Heel blij met de ruimte in onze garage om veel te kunnen scheiden.
Ik las bij greenevelien dat zij die tetra pakken van drank ed ook apart verzamelt? Maar bij ons heb,ik nog geen mogelijkheid gezien om die in te leveren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:16

Kwa water hoop ik binnenkort alles uit de put te kunnen pompen, dus zowel drinkwater als voor de wc en tuinen etc. De geschatte kosten voor ons water van dit jaar is €160 (aan de hand van ons verbruik vorig jaar)
Maar het water dat hier uit de kraan komt is ook al bronwater, alleen gezuiverd voor het waterbedrijf. Dat hopen we straks in eigen beheer te hebben. Dan zouden we met de €160 per jaar in ons hoofd, alles in 5 jaar terugverdienen en daarna gratis water hebben. De pompt en de filters moeten nog aangeschaft worden. Ook de stroomvoorziening nog, maar daar zijn we nog niet helemaal uit of dat een zonnepaneel gaat worden of een kleine windmolen aan de schuur.

Waarschijnlijk gaan we bij de stal sowieso een windmolen zetten voor al het stroom daar (licht, schrikdraad en een pomp voor het water).

Kwa afval scheiden hebben we in dorp bakken staan voor glas, voor papier en voor overig (van melkpak tot blik)
Tasjes die je bij de bouwmarkt krijgt zijn van gerecycled plastic, bij de supermarkt kan je van die grote tassen kopen die ook van gerecycled plastic zijn gemaakt. Volgens mij krijg je daar al niet meer van die kleine tasjes.
Kledingzaken heb ik eigenlijk geen idee :P

De millieustraat is een beetje hetzelfde als in nl, dus een bak voor hout, voor metaal, voor oude apparaten, voor overig, voor karton, voor papier, voor plastic en het chemische spul gaat apart.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:17

Er zit fytinezuur in soja, wat ik graag vermijd. Bij fermentatie verdwijnt dit, tempeh eet ik dus wel afentoe.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:26

Afbeelding
Even een voorbeeld van onze pruimenbomen. Ze zijn hier nog best breed eigenlijk maar we zijn al 2 jaar bezig om ze wat terug te snoeien :) hiervoor waren het echt struiken waarvan de helft overwoekerd was met bramenstruik..
Dat sneue ding in de rechter bovenhoek is ook een pruim maar die is vorig jaar een beetje bezweken onder het gewicht van alle pruimen die er aan hingen.

Maar je kunt ze dus ook gewoon lager en kleiner houden. Hier hebben ze de ruimte dus is het niet zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:33

Oh dat zijn inderdaad nog best handzame boompjes. Past alleen niet op mijn balkon, jammer. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:39

En het schrikdraad is niet om het spul binnen te houden, maar de vossen buiten ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:45

Balkon kun je wel werken met frambozen en bramen struiken :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:00

Houd er bij bramen dan wel rekening mee dat dat spul vrij snel groeit, en dan gaat het over meters per jaar.

Hetzelfde trouwens voor kiwi (waar je een man en vrouw van moet hebben) en druiven.
Kiwi duurt wel een paar jaar voor je daar de eerste vruchten van hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:03

Vwb stoken op hout: kijk eens bij 'rocket mass heater' van meneer Van den Berg.
Al is hout een minder ideale brandstof (bomen laten staan wekt beter dan bomen verbranden) gas is net zo goed "oud hout" - het punt is dat je het oude of minder ude hout zo schoon en efficiënt mogelijk zou verbranden. (Bij een gewoon kacheltje wordt je schoorsteen het heetste - "daar woon je niet".)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:45

Freya6 schreef:
Sefaaah, het aansluiten van de regenton op wc lijkt me te gek! Is dat makkelijk te realiseren?

Hier thuis is dat zo gekomen toen ze gingen verbouwen. Een waterput onder de grond, aangesloten op verschillende leidingen. Ik heb absoluut geen verstand van hoe ze dat gedaan hebben, dat hebben de werkmannen gedaan :+

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:02

Wat leuk dat dit topic er is! Ik ben ook heel erg bezig met zo bewust mogelijk te leven en daarbij hoort ecovriendelijk/groen en consuminderen.

Sinds twee dagen ben ik de trotse mede-eigenaar van een moestuin van bijna 400m2, ik kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan. Helaas ligt de moestuin bij mijn ouders op het dorp, dus ik kan maar eens in de twee/drie weken langs. Gelukkig heb ik hier in mijn studentenstudio wel de ruimte om zelf ook wat te doen, zo heb ik wat kruidenpotjes staan en ga ik vanmiddag pluksla, mini-tomaatjes en sperzieboontjes zaaien.

Met eten ben ik al redelijk bewust bezig, daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen. Biologisch geloof ik niet 100% in, zoals Margrathea ook al zei, ik ga liever voor lokaal. En dan wel lokaal, goed geproduceerd natuurlijk. Met de seizoenen mee, vegetarisch georiënteerd maar eet iedere vrijdag een stukje vis van de Goede Vissers uit Lauwersoog en af en toe een stukje biologisch/lokaal vlees bij de bio slager hier in de stad.

Kleding komt bij de kringloop vandaan, vorige week nog een lekkere warme trui gevonden van de C&A Clockhouse collection. Ik had hem afgelopen winter al zien hangen in de winkel, van de 'knitted clothingwear', maar vond het iets te duur. En nu vond ik hem zomaar voor 4 euro bij de kringloop! Ik ga tenminste 1 keer in de week eventjes kijken daar, je weet nooit waar je tegenaan loopt. Wel stel ik mezelf altijd de vraag; ben ik het echt nodig? Consuminderen dus, ik heb al best veel naar de kringloop gebracht, ik ga het grootste deel van mijn dvd's verkopen of daar heenbrengen. Er is gewoon al zoveel zooi op de wereld, waarom moeten we steeds nieuwe dingen kopen?

Qua uiterlijke verzorging, ik gebruik al geen make-up, dus daar kan ik niet zoveel minder of groen aan doen. :Y) Momenteel maak ik mijn shampoo op om dan een poging te wagen aan zelf gemaakte shampoo. Ik heb 'soap on a rope' in de douche hangen, aan een houten touwtje dus als die zeep op is kan het touwtje zo weer gerecycled worden of hergebruikt. Als mijn schoonmaakmiddelen op zijn ga ik ook aan de slag met de soda, baking soda en keukenazijn mixjes.

Qua afvalscheiding, papier en glas scheid ik. De rest gaat de ondergrondse container hier in, een beetje tegen mijn gevoel. Maar ik ga volgende week maandag langs het afvalverwerkingsbedrijf met een groepje geïnteresseerden, om met eigen ogen te zien hoe het afval in de stad Groningen gescheiden wordt. Zij beweren namelijk het groenafval en plastic etc, etc, allemaal te scheiden in de eindfase. Waardoor wij als huishouden zelf niks hoeven te scheiden, ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:15

Oh wauw Mara wat goed van je moestuin! Wel jammer dat het niet om de hoek is maar dat komt vast nog wel!

Goed bezig voor de rest ook! Ben reuze benieuwd naar je bevindingen m.b.t. het afval!

En eh bramen/frambozen struiken... no way. 1/3 van mijn balkon wordt de moestuin bak, 1/3 om te zitten en de andere 1/3 is voor de deuropening en groenbak... hallo appartement in het centrum :')