Meer bokkers die klimmen als sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Meer bokkers die klimmen als sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:34

Woow gave foto's komen hier voorbij!

Is klimmen duur als sport?
Ik ga eens zoeken waar hier (Dordrecht e.o) mogelijkheden zijn!

Lijkt me erg leuk om te doen, deed het op school ook altijd.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:58

Jolliegirl schreef:
Woow gave foto's komen hier voorbij!

Is klimmen duur als sport?
Ik ga eens zoeken waar hier (Dordrecht e.o) mogelijkheden zijn!

Lijkt me erg leuk om te doen, deed het op school ook altijd.

Ligt eraan hoe serieus je het doet! Op mijn club heb je eigenlijk alleen je eigen klimschoenen nodig, harness kun je gratis lenen, en klimmen is twee keer per week, tijdens club-uren gratis maar is via de universiteit. Ik denk dat je vaak toch vaak ook wel je eigen harnas en belay-apparaat nodig hebt. Maar dat is een eenmalige aankoop en gaat dan ook jaren mee. De kosten voor klimmen in de klim-hal kan ik je helaas niet bij helpen.. Als wij buiten club-uren klimmen kost het €5 per keer, maar ik weet niet wat normaal is in Nederland!
Ik heb geloof ik €50 voor mijn schoenen betaald (in de aanbieding) en een harness begint rond de €40 voor een redelijke.

Als je buiten wilt gaan klimmen dan komen er wat andere dingen bij kijken, maar ik geloof dat verenigingen vaak ook wel materiaal hebben wat je kunt lenen?

Sorry voor mijn nederlands, ik woon er al een tijdje niet meer, en ik ken de klim-gerelateerde benamingen alleen in het engels :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:02

Midori,

Ik wil wel klimmen rond kerst, woon alleen in Den Haag.

Ik heb Jolliegirl net een pb gestuurd met kosten, misschien handig dat ik deze ook hier neer zet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:03

Bij deze:

Klimmen is niet de goedkoopste sport. Maar wel goedkoper dan paardrijden. Ik klim bij De Klimmuur. Een bedrijf met meerdere hallen in Nederland. Betaal voor 10 rittenkaart 100 euro. Onbeperkt geldig, dus niet verplicht om 10 weken achter elkaar te gaan klimmen. Materiaal aanschaf is rond de 200 voor binnen klimmen, ga je naar buiten, reken dan op 150 tot 200 euro extra. Wil je ook op eigen protectie gaan klimmen, komt er z'n 800 euro bij. Maar voordat je daar aan toe bent, duurt wel even.

Buiten klimmen kan natuurlijk niet in Nederland, houd daarom rekening met meer kosten als je naar de echte rotsen gaat. Ik ben met de klim vereniging z'n 100 euro per weekend kwijt voor instructie, 60 euro voor zelfstandig klimmen.

Ook is het belangrijk dat je lid wordt van de NKBV (zeg maar KNHS) dit kost inclusief verzekering en klimkaart voor België 130 euro per jaar.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:06

Oh, mvdende, ik zie dat je een klimwinkel hebt, gaaf :D

Hmm.. Ik ben al een boel aan het rond reizen (amsterdam-Groningen-Maasrtricht-Amsterdam, lekker landje rond in 6 dagen :+ ) dus blijf het liefst een beetje in de buurt van Maastricht..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:13

Thanks. De webshop is net 1 week open.

Maastricht is wel leuk, maar heb geen vervoer en ov is echt behoorlijk duur. Als je nog eens in de buurt bent..

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:33

mvdende schreef:
Thanks. De webshop is net 1 week open.

Maastricht is wel leuk, maar heb geen vervoer en ov is echt behoorlijk duur. Als je nog eens in de buurt bent..

Ja pff tell me about it, ik moet dat hele rondje met openbaar vervoer doen -O- beetje bizar dat één ritje met de trein net zo duur is als mijn vliegticket..
Je kunt geloof ik wel goedkopere treinkaartje krijgen online, twee voor €21 ofzo. Ik ga die halen want anders wordt ik gelijk wel heel arm!

Dat zag ik inderdaad, success!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:02

midori schreef:

Hmm.. Ik ben al een boel aan het rond reizen (amsterdam-Groningen-Maasrtricht-Amsterdam, lekker landje rond in 6 dagen :+ ) dus blijf het liefst een beetje in de buurt van Maastricht..

Ah! Mocht je in het hoge noorden nog de muur op willen, laat maar weten. Beetje fris voor Excalibur, maar wie weet :D

midori, er gaat ook een Flixbus van Amsterdam naar Groningen en eentje van Groningen naar Eindhoven, dat scheelt je misschien ook een smak geld. Of anders zo'n groepsticket bij de NS proberen te regelen (€7,- voor een dagretour)

Ik klim nauwelijks; mijn vaste buddies zijn geblesseerd en ik vind het zelf moeilijk om er tijd voor te vinden/maken. Mijn onderarmen zullen wel lekker slap zijn geworden, haha :D

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:16

culaccino schreef:
midori schreef:

Ah! Mocht je in het hoge noorden nog de muur op willen, laat maar weten. Beetje fris voor Excalibur, maar wie weet :D

midori, er gaat ook een Flixbus van Amsterdam naar Groningen en eentje van Groningen naar Eindhoven, dat scheelt je misschien ook een smak geld. Of anders zo'n groepsticket bij de NS proberen te regelen (€7,- voor een dagretour)

Ik klim nauwelijks; mijn vaste buddies zijn geblesseerd en ik vind het zelf moeilijk om er tijd voor te vinden/maken. Mijn onderarmen zullen wel lekker slap zijn geworden, haha :D

Hmm misschien dat groningen wel lukt... Moet even zien wat de plannen zijn! Zal wel best last-minute weten ben ik bang.. Excalibur zou wel gaaf zijn :D

Oh, bedankt voor de tip!!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:50

Midori, in maastricht zelf is er niet echt een klimhal maar toen ik er nog studeerde klom ik altijd in de hal in sittard. Heel mooi daar! Op de data die je noemt kan ik helaas niet :(.

Ik ben laatst ook voor de eerste keer buiten gaan klimmen, heel gaaf!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:34

nadjajump schreef:
Midori, in maastricht zelf is er niet echt een klimhal maar toen ik er nog studeerde klom ik altijd in de hal in sittard. Heel mooi daar! Op de data die je noemt kan ik helaas niet :(.

Weet ik inderdaad, ben al een keer in die in Sittard geweest, was echt leuk!! Lekker groot in vergelijking met die uni wall jammer dat je niet kunt!

Waar ben je wezen klimmen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:02

Ik las trouwens iets over stinkende schoenen. Bekend probleem, het ging zelfs zo ver dat het hele huis er naar rook. Uiteindelijk heb ik boot bananas gekocht (ja echt bananen voor in je schoenen). Ze nemen vocht op en ze neutraliseren geurtjes. Ideaal.

En de kosten voor klimmen. Als je puur in de hal wilt klimmen dan kost je dat eenmalig een cursus, een paar schoenen, gordel, karabiner en zekerapparaat en vervolgens heb je verschillende opties. Losse entree is bij ons 12,50, maar je hebt ook strippenkaarten. Ik heb gewoon een automatisch abonnement en dat kost 50 euro in de maand.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 02:10

Die bananen hebben een aantal in de club bij mij ook, werkt echt goed! Die van mij vallen wel mee ondanks dat ze ruim 2 jaar oud zijn >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:13

Ah, ik ga eens kijken naar die bananen dan :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:47

Hier ook stinkschoenen terwijl ik in normale schoenen daar geen last van heb.
Momenteel volg ik klimlessen, maar er word helemaal geen les gegeven. Vind ik wel jammer want het was best wel duur. Er word op hetzelfde tijdstip een andere les gegeven door een een kleine externe groep en die zijn zo fanatiek in het lesgeven.
Ik hoop tijdens een volgende opleiding die andere groep te kunnen integreren.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:56

Oh, dat is wel heel jammer! Ik moet zeggen dat de lessen bij mij in Amsterdam ook enorm tegenvielen. Haarlem is daarvoor veel beter. Meer rust, meer serieuze mensen.

Momenteel ben ik verslingerd aan bouldereb. Ik ben er zo slecht in :') , maar ik vind het zo leuk. En ik wordt er enorm sterk van. Gisteren voor het eerst in maanden weer een toprope gedaan en stond zonder moeite boven bij een 6a. Ik hing echt boven en vroeg me af wat er was gebeurd.

Ik ben eigenlijk gewoon beter in het betere ruk en plukwerk. Grote grepen, overhang en gaan!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:25

Ja haha ik ook. Ik mis de kracht om een 6a uit te klimmen, verzuur gewoon te snel. Bakken sleuren gaat meestal best prima

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:21

midori schreef:
nadjajump schreef:

Weet ik inderdaad, ben al een keer in die in Sittard geweest, was echt leuk!! Lekker groot in vergelijking met die uni wall jammer dat je niet kunt!

Waar ben je wezen klimmen?

In Monthermé, in noord frankrijk :).

Ik heb ook de bootbananas, zijn nu al meer dan een jaar oud denk ik en ze ruiken niet meer zo sterk maar werken wel nog goed. Hele handige dingen!

Overhang ben ik juist niet goed in. Met grote bakken en plekken waar je je voeten handig neer kunt zetten lukt het nog wel aardig maar anders... :'). Vind het wel leuk om te oefenen maar geef mij maar een rechte muur met kleine greepjes en gekke bewegingen!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:40

Wat leuk dat er weer een beetje leven in dit topic zit. Hier ook nog lekker aan het klimmen, dit weekend gaan we zelfs nog naar België, brr. Niet echt om actief te klimmen overigens, maar opleidingsweekend voor nieuwe instructeurs.
Met kerst zijn een weekje in de Ardèche, hopelijk daar ook nog wat klimmen. In januari naar kaapstad om te kitesurfen, maar hopelijk kan ik daar ook een klimmetje wagen.

Maastricht ligt voor mij ook heel erg uit de richting helaas :(

Wat betreft het aanschaffen van klimspullen, je zal om in Nederland te klimmen in ieder geval een zekerapparaat, karabiner, gordel en schoentjes moeten hebben. Ik raad je deze niet bij de klimhal te kopen, daar hebben ze vaak de duurdere varianten. Decathlon is echt een aanrader, stuk goedkoper en prima om mee te beginnen. Klimschoenen moet je sowieso wel vervangen na een tijd, dus je hebt echt niet gelijk een dure variant nodig.
Maar ik zou voordat je alles aanschaft eerst een cursus volgen, meestal zit het materiaal daarbij ingegrepen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:45

Ik had idd deel materiaal ook van Decathlon. Prima om mee te starten. Gordel wel elders gehaald.
Overigens kon je iig bij de klimmuur ook gordel en schoentjes enzo huren. Heb ik voor de intro cursus gedaan, toen zelf materiaal aangeschaft.

Hoorde dat er vandaag een ongeval gebeurd is bij klimmuur Spaarnwoude buiten. Details weet ik niet.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:15

Nadjajump, leuk! Wat voor soort klimmen doe je daar? Sport?

Lieke, leuke vooruitzichten! Hier in Ierland is het nu toch echt te nat om te klimmen. Op het moment kan het wel maar we zijn allemaal aan het crammen voor exams dus dat gaat m niet worden..

Ik heb deze week voor het eerst voorgeklommen op de overhang, ik had het al wel eerder gedaan maar op een andere muur met een veel minder steile overhang. Het was me wel gelukt maar was vooral mentaal een uitdaging haha! Was goed nerveus omdat ik heel lang (nog steeds eigenlijk) moeite had met de overhang. Nu wat vaker doen zodat ik er wat meer vertrouwen in krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:52

Stoer, midori! Ik vind overhang ook altijd wel spannend, totdat ik er een keer toevallig uitval. Dat is altijd minder eng dan ik had verwacht, haha. Ik ben zelf niet zo zeker van mijn voorklimzekerskills, ik moet echt weer even opfrissen met voetfouten spotten en zo. Hopelijk komt er binnenkort weer een cursus :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:03

Misschien dat ik in februari eens een voorklimcursus ga doen. Lijkt me ook wel leuk om te kunnen.

Overhang is voor geestelijk een dingetje. Maar daar kan ik me nog wel overheen zetten. Waar ik echt volledig in ast kan komen te staan zijn hoeken waarbij je op twee wanden staat en waarbij 1 wand overhang heeft tov de andere (de je bovenlijf wordt terug gedwongen terwijl je luchtledig staat). Brrrrr

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:11

Midori, ja sport inderdaad. Was de eerste keer buiten en had al een tijdje niet heel veel geklommen dus geen moeilijke dingen gedaan maar het was zeker voor herhaling vatbaar :D.

Voorklimmen in een overhang vind ik juist minder eng dan op een gewone rechte muur omdat je dan minder/geen kans hebt om tegen de muur aan te slingeren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:23

Idd. Mega voorklim angst hier, maar overhang is te doen.