Prikkelbare darm syndroom.. Vragen en advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:52

Ik dacht dat mijn PDS echt door stress zou komen, ik was zo bang dat ik diarree zou krijgen dat ik het kreeg.

Maar nu ik zwanger ben heb ik hier geen last van en zwanger zijn geeft ook nog wel eens stress.

Ik ben van dagelijks buikkrampen, diarree en niks durven eten als ik weg moet naar de laste 5 maanden misschien nog 5x buikkramp gegaan.

Zou stress dan toch niet de grote boosdoener zijn?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:16

Dat geloof ik ook zeker, friesam. Als ik me ook maar een tikkie zorgen maak, dan lijk ik wel zwanger. Krijg al vanaf jonge leeftijd de vraag hoe lang ik nog moet. Zelfs nu ik al 15 jaar moeder ben en echt niet meer van plan ben om het gezin uit te breiden, vragen mensen het nog wekelijks. Maakt niet uit wat voor zorgen ik heb: mijn buik zet direct op en het duurt zo godvergeten lang voordat hij weer afzakt...

Elisa2

Re: Prikkelbare darm syndroom.. Vragen en advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:26

Stress speelt een hele grote rol, maar je krijgt ook stress juist omdat je darmen steeds opspelen. En verkeerde voeding oid geeft weer stress aan je lichaam. Hormonen hebben ook een grote invloed, het is net een puzzel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:52

ik dacht zelf te gaan fodmappen, maar ga nu eerst even langs de huisarts, mijn lijf is een beetje op tilt aan het slaan geloof ik :=
ik heb de afgelopen week voor mijn doen veel suiker op , ik heb dus inene jeuk... aan mijn benen, armen, hoofd... geloof dat ik op mijn been ook echt een infectie (candida? ) zie zitten, heb ik eerder gehad vandaar het mmm:? gevoel
de jeuk op mijn hoofdhuid lijkt ook echt anders te zijn dan een reactie op shampoo/conditioner... die heb ik ook regelmatig als ik weer eens besluit over te stappen op iets met te veel rommel er in ...maar dat is echt anders
maar ook allerlei zaken waar ik op lijk te reageren waar ik voorheen geen last van had qua buik etc etc ... dus eerst maar even overleggen met de HA en kijken of ik iets van testen/onderzoeken kan gaan/laten doen .
word wel een beetje maf hiervan hoor....

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:19

Janneke2 schreef:
LisaFaded schreef:
] ik had juist bij elk slokje drinken, ookal is het water. Bij elk hapje eten dat ik maagzuur kreeg. Dus dan heb ik te weinig maagzuur?

"Het experiment geeft de doorslag" (zoals chemici etc roepen), maar het zou goed kunnen.

Bedenk ook: de pH in je maag hoort 4 te zijn, dat is fiks zuur (in sommige streken van de maag zelfs 3, dus nog een graadje zuurder).
Appelazijn heeft diezelfde pH: 4
Water is neutraal (niet zuur, niet basisch, zeggen de chemici dan) : pH 7.

Dus ik kan me voorstellen dat als jouw maag last geeft omdat de pH laten we zeggen naar 5 is gestegen, en je geeft je maag een vloeistof die niet zuur is (liefst dus 4) maar 7, dat het dan erger wordt, terwijl water in principe natuurlijk de onschuldigste stof is die je maar kunt bedenken.
(Wolkbreuken, dijkdoorbraken, averij op volle zee - dat vergeten we nu maar even. )

En opboeren houdt in, dat er afgezwakt maagzuuur in je slokdarm terecht komt: daar is je slokdarm niet op gebouwd, dus dat brandt, oook al is het "maar" de pH van 5.

OKé je legt veel duidelijker uit dan me eigen internist xD Weet niet of ik die test durf te doen. Sowieso moet het met lactose vrije melk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:54

Janneke ik ga me er verder niet mee bemoeien maar kijk uit met de adviezen die je geeft. vraag me af waar je dit vandaan hebt. Dit is medisch wetenschappelijk niet echt onderbouwd.
Andere mensen: Ga nu niet zomaar stoppen met de maagbeschermers je hebt ze niet voor niks
Laatst bijgewerkt door genja op 17-03-15 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:12

Afgelopen week het hele fodmappen even overboord gegooid. Had tarwe en lactose getest maar was er nu wel klaar mee (al sinds december bezig := ), en had wat speciale dingen. Maar ook zonder lactose merk ik nu dat het nog niet goed zit. Waarschijnlijk is er dus nog wel een groep waar ik last van heb. Volgende week maar weer netjes aan t lijstje houden dus..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:56

genja schreef:
Janneke ik ga me er verder niet mee bemoeien maar kijk uit met de adviezen die je geeft. vraag me af waar je dit vandaan hebt. Dit is medisch wetenschappelijk niet echt onderbouwd.
Andere mensen: Ga nu niet zomaar stoppen met de maagbeschermers je hebt ze niet voor niks

Hoi Genja,
graag een ding teglijk!
Natuurlijk moet iemand niet zonder grondig overleg pillen van welke arts dan ook overboord gooien - wat zullen we nu dan toch hebben...?!

Maar ik wil met nadruk stellen, dat ik uitkijk en geen adviezen geef.

Sterker nog: ik heb expliciet opgeschreven dat er een aantal situaties zijn waarbij het verlagen van de pH van de maag uiterst nuttig (tot levensreddend aan toe) is.

Maar wat ook hoort tot uitkijken, is de belletjes die ik soms hoor rinkelen, melden.
Er is wetenschappelijke onderbouwing voor wat ik meldde: opboeren kan het gevolg zijn van een te hoge pH/ te weinig zure maag. (En dat de slokdarm daar niet tegen bestand is, maagzuur van pH 5 is al niet lekker/ brandt, allemaal simpele fysiologie.) Ik zuig dat dus niet uit een duim.

En dat het platleggen van het maagzuur nadelen heeft, ook dat is simpele fysiologie, staat in alle basis medische handboeken.
Uiteraaard kan een arts uiterst gegronde redenen hebben, om die pillen voor te schrijven!!!

.....maar dat iemand op een lijntje over pds meldt 'dat ze een uiterst gevoelig maag en uiterst gevoelige darmen heeft - is net niet een voor de hand liggende reden.
Nogmaals, uiteraard kan de internist er een gegronde reden voor hebben - maar die is net niet genoemd. En terwijl er dus literatuur is, waaruit logischerwijze blijkt, dat onnodig slikken van maagzuurremmers klachten oplevert / in stand houdt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:00

@ Lisa: van harte gefeliciteerd!

....en als je niet de test met de twee bekertjes wilt doen - geeft helemaal niets.
Er is een manier, waarbij ook in je bloed te zien is, of je maag voldoende zuur is.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:01

Ik heb er ook last van ga nu Hypno therapie proberen (donderdag 1e keer) je kunt daardoor zelfs genezen!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:09

SsSimonee schreef:
Mag ik meepraten?
Bij mij is ook PDS geconstateerd.
3 maanden aan het aanmodderen geweest.
Moet nog gaan uitzoeken waar ik op reageer.

Join the club!

Gelukkig ik dacht al dat t aan mij lag. Mijn weerstand is trouwens ook erg slecht.. Ben heel snel verkouden snotterig etc. Hebben meerdere daar last van?

Laat jullie huisartsen onderzoeken doen? Die van mij deed alleen een gluten onderzoek en daarna was het 'dit is de website, ga maar lezen en kijken of t klopt. Staan ook veel tips op..' En toen mocht ik gaan..

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:48

Wieldop schreef:
SsSimonee schreef:
Mag ik meepraten?
Bij mij is ook PDS geconstateerd.
3 maanden aan het aanmodderen geweest.
Moet nog gaan uitzoeken waar ik op reageer.

Join the club!

Gelukkig ik dacht al dat t aan mij lag. Mijn weerstand is trouwens ook erg slecht.. Ben heel snel verkouden snotterig etc. Hebben meerdere daar last van?

Laat jullie huisartsen onderzoeken doen? Die van mij deed alleen een gluten onderzoek en daarna was het 'dit is de website, ga maar lezen en kijken of t klopt. Staan ook veel tips op..' En toen mocht ik gaan..

Ik ging naar de kinderdokter (via verwijzing dokter) omdat mijn broertje Crohn heeft 2x bloedgeprikt niks gevonden en een echo laten maken en toen kreeg ik ook te horen dat ik PDS had.. Heb het er laatst nog met smam over gehad wat ik van die uitslag vond maar eerlijk gezegd vond ik het maar een beetje laks

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:10

Ik heb aardig wat onderzoeken gehad.
Begin januari bij mijn huisarts aangeklopt met last van mijn buik, rare ontlasting etc.
Toen eerst pilletje voorgeschreven gekregen(domperidon). Dat ging niet over.
Echo laten maken en macrogol poeders. UIt de echo kwam niks. Door naar een internist.
Die heeft rectaal gevoeld, toen hij de darm aanraakte ging ik door het plafon. Toen wist hij genoeg.
Kreeg ik een foldertje mee en hij wilde voor de zekerheid nog bloedprikken, urine, ontlasting en buikfoto.
Daar heb ik gister de uitslagen van gehad. Al het andere is inmiddels wel uitgesloten. Dus inderdaad prikkelbare darm. Op de foto was wel te zien dat er ook wel erg veel ontlasting bleef kleven in mijn darmen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:16

Wieldop schreef:

Ik ben bij een natuur geneeskundige geweest, die heeft ontlastingsonderzoek gedaan met de vraag: 'worden de slijmvliezen goed genoeg beschermd door het immuunsysteem?'
Mijn weerstand was veels te laag (wat klopte met chronisch snotteren en pijnlijke slijmvliezen) en dmv goede darmflora, kruiden, prebiotica is het opgelost.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:19

LisannePruts schreef:
Ik heb er ook last van ga nu Hypno therapie proberen (donderdag 1e keer) je kunt daardoor zelfs genezen!

Ja maar verheug je daar niet teveel op, als je een lichamelijke oorzaak hebt genees je niet door hypnotherapie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:28

Janneke2 schreef:
Wieldop schreef:

Ik ben bij een natuur geneeskundige geweest, die heeft ontlastingsonderzoek gedaan met de vraag: 'worden de slijmvliezen goed genoeg beschermd door het immuunsysteem?'
Mijn weerstand was veels te laag (wat klopte met chronisch snotteren en pijnlijke slijmvliezen) en dmv goede darmflora, kruiden, prebiotica is het opgelost.

Bij wie ben jij geweest als ik vragen mag?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:31

....hangt af van wat je precies verstaat onder "lichamelijk".
Dingen als een gebroken been zijn puur lichamelijk, maar het immuunsysteem wordt mede gestuurd door de hoeveelheid stress.
En de behoefte van je darmen om zich te ledigen hangt ook mede af van stress.
Dus als dat de belangrijkste bepalers van iemands pds zijn, dan kan het idd genezen door een niet direct lichamelijke therapie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:32

Zal zo even opzoeken en pb-en.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:36

Dat is waar, maar mij heeft het niet geholpen helaas...kon er wel super door slapen haha.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:57

LisannePruts schreef:
Ik ging naar de kinderdokter (via verwijzing dokter) omdat mijn broertje Crohn heeft 2x bloedgeprikt niks gevonden en een echo laten maken en toen kreeg ik ook te horen dat ik PDS had.. Heb het er laatst nog met smam over gehad wat ik van die uitslag vond maar eerlijk gezegd vond ik het maar een beetje laks

Maar wat had je dan willen horen? Dat je ook Crohn had? %) PDS is een rotdiagnose maar om nu te zeggen dat het laks is..?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:02

Ik heb dit topic vol verbazing helemaal doorgelezen, ook ik heb al jaren last van spijsverteringsklachten.

Een aantal jaar geleden is er een biopt genomen om te testen op coeliakie, maar daar bleek ik niet allergisch aan. Ik heb toen ook een ademtest voor lactose-intolerantie ondergaan en daar bleek ik wat op re reageren, maar niet heel ernstig. Omwille van de klachten heb ik beslist om toch lactosevrij te eten, maar tot op heden zijn de problemen niet opgelost. Ik had volgens de dokter PDS en moest daar maar leren mee leven...

Ik lees hier echter toch zaken die niet helemaal overeenkomen met wat ik heb. Allereerst situeert de pijn en het opgeblazen gevoel zich eerder aan het begin van mijn spijsvertering, in tegenstelling tot velen onder jullie heb ik nooit problemen met de ontlasting.

Wel heb ik eigenlijk bijna continu last van een pijnlijke, opgezette buik. Meestal is dat een zeurderig en onaangenaam gevoel maar soms is het zo erg dat ik echt dubbelgeplooid op de bank lig. Ik heb al geprobeerd bepaalde voedingsstoffen te mijden maar ik kom er echt niet uit wat nou eigenlijk de oorzaak is van mijn problemen.

Frisdrank, snoep en vette producten mijd ik volledig, dat bracht wel even verlichting maar het gevoel kwam gewoon terug. Sinds kort drink ik ook geen vruchtensappen of andere dranken meer, enkel nog water en thee. Een broodmaaltijd gaat meestal goed, en een eenvoudige mueslireep lukt normaal gezien ook wel.
Een warme maaltijd zorgt vaak voor veel ongemak, hier slaag ik er echt niet in om te achterhalen wat ik verkeerd eet. En hoewel ik alle ongezonde tussendoortjes heb vervangen door fruit of groente blijven de tussendoortjes me toch last bezorgen %) Voor het ontbijt of 's avonds gaat een appel of peer dan weer wel goed.

Herkent iemand dit? Of heeft iemand een idee waar ik heen moet om hier de juiste hulp voor te krijgen?

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:40

Amaryllis schreef:
LisannePruts schreef:

Maar wat had je dan willen horen? Dat je ook Crohn had? %) PDS is een rotdiagnose maar om nu te zeggen dat het laks is..?

Ik weet niet precies wat ik liever had gehoord alleen ik vond dat de dokter weinig met mijn verhaal deed moeilijk uit te leggen. Sommige dokters denken mee etc.. Maar deze helaas niet zo

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:42

Hee een PDS topic, dan meld ik me ook maar eens :).
Zolang ik me kan herinneren al PDS, ik kan er goed mee leven. Weet dat ik op bepaald voedsel reageer, maar houdt er eigenlijk weinig rekening mee.

Wel gebruik ik af en toe Domperidon of dergelijks als het extreem is en ik de deur uit wil.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:45

Eline91 schreef:
Ik heb dit topic vol verbazing helemaal doorgelezen, ook ik heb al jaren last van spijsverteringsklachten.

Een aantal jaar geleden is er een biopt genomen om te testen op coeliakie, maar daar bleek ik niet allergisch aan. Ik heb toen ook een ademtest voor lactose-intolerantie ondergaan en daar bleek ik wat op re reageren, maar niet heel ernstig. Omwille van de klachten heb ik beslist om toch lactosevrij te eten, maar tot op heden zijn de problemen niet opgelost. Ik had volgens de dokter PDS en moest daar maar leren mee leven...

Ik lees hier echter toch zaken die niet helemaal overeenkomen met wat ik heb. Allereerst situeert de pijn en het opgeblazen gevoel zich eerder aan het begin van mijn spijsvertering, in tegenstelling tot velen onder jullie heb ik nooit problemen met de ontlasting.

Wel heb ik eigenlijk bijna continu last van een pijnlijke, opgezette buik. Meestal is dat een zeurderig en onaangenaam gevoel maar soms is het zo erg dat ik echt dubbelgeplooid op de bank lig. Ik heb al geprobeerd bepaalde voedingsstoffen te mijden maar ik kom er echt niet uit wat nou eigenlijk de oorzaak is van mijn problemen.

Frisdrank, snoep en vette producten mijd ik volledig, dat bracht wel even verlichting maar het gevoel kwam gewoon terug. Sinds kort drink ik ook geen vruchtensappen of andere dranken meer, enkel nog water en thee. Een broodmaaltijd gaat meestal goed, en een eenvoudige mueslireep lukt normaal gezien ook wel.
Een warme maaltijd zorgt vaak voor veel ongemak, hier slaag ik er echt niet in om te achterhalen wat ik verkeerd eet. En hoewel ik alle ongezonde tussendoortjes heb vervangen door fruit of groente blijven de tussendoortjes me toch last bezorgen %) Voor het ontbijt of 's avonds gaat een appel of peer dan weer wel goed.

Herkent iemand dit? Of heeft iemand een idee waar ik heen moet om hier de juiste hulp voor te krijgen?

Bedoel je met aan het begin het slokdarm/maag gedeelte? Daar heb ik namelijk vaak last van. Misschien dat fruitzuren hier iets mee te maken hebben of iets dergelijks? Ik ben nu aan het kijken wat ik wel en niet kan eten chocola en frisdrank sws niet meer en als ik een toetje meteen na het eten eet lig ik ook dubbel van de pijn..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:17

.....er zit een klepje tussen maag en slokdarm. Het hoort er voor te zorgen, dat het zuur in je maag blijft. Bij mensen staat het klepje wel toe, dat we kunnen braken en boeren, bij paarden kan dat niet. (Dat is een van de redenen dat koliek bij een paard meteen een spoedgeval is voor de DA.)

Als dit klepje matig functioneert, kun je baat hebben bij chiropractie.