Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Janneke2 schreef:LisaFaded schreef:] ik had juist bij elk slokje drinken, ookal is het water. Bij elk hapje eten dat ik maagzuur kreeg. Dus dan heb ik te weinig maagzuur?
"Het experiment geeft de doorslag" (zoals chemici etc roepen), maar het zou goed kunnen.
Bedenk ook: de pH in je maag hoort 4 te zijn, dat is fiks zuur (in sommige streken van de maag zelfs 3, dus nog een graadje zuurder).
Appelazijn heeft diezelfde pH: 4
Water is neutraal (niet zuur, niet basisch, zeggen de chemici dan) : pH 7.
Dus ik kan me voorstellen dat als jouw maag last geeft omdat de pH laten we zeggen naar 5 is gestegen, en je geeft je maag een vloeistof die niet zuur is (liefst dus 4) maar 7, dat het dan erger wordt, terwijl water in principe natuurlijk de onschuldigste stof is die je maar kunt bedenken.
(Wolkbreuken, dijkdoorbraken, averij op volle zee - dat vergeten we nu maar even. )
En opboeren houdt in, dat er afgezwakt maagzuuur in je slokdarm terecht komt: daar is je slokdarm niet op gebouwd, dus dat brandt, oook al is het "maar" de pH van 5.
), en had wat speciale dingen. Maar ook zonder lactose merk ik nu dat het nog niet goed zit. Waarschijnlijk is er dus nog wel een groep waar ik last van heb. Volgende week maar weer netjes aan t lijstje houden dus.. genja schreef:Janneke ik ga me er verder niet mee bemoeien maar kijk uit met de adviezen die je geeft. vraag me af waar je dit vandaan hebt. Dit is medisch wetenschappelijk niet echt onderbouwd.
Andere mensen: Ga nu niet zomaar stoppen met de maagbeschermers je hebt ze niet voor niks
SsSimonee schreef:Mag ik meepraten?
Bij mij is ook PDS geconstateerd.
3 maanden aan het aanmodderen geweest.
Moet nog gaan uitzoeken waar ik op reageer.
Wieldop schreef:SsSimonee schreef:Mag ik meepraten?
Bij mij is ook PDS geconstateerd.
3 maanden aan het aanmodderen geweest.
Moet nog gaan uitzoeken waar ik op reageer.
Join the club!
Gelukkig ik dacht al dat t aan mij lag. Mijn weerstand is trouwens ook erg slecht.. Ben heel snel verkouden snotterig etc. Hebben meerdere daar last van?
Laat jullie huisartsen onderzoeken doen? Die van mij deed alleen een gluten onderzoek en daarna was het 'dit is de website, ga maar lezen en kijken of t klopt. Staan ook veel tips op..' En toen mocht ik gaan..
Wieldop schreef:Gelukkig ik dacht al dat t aan mij lag. Mijn weerstand is trouwens ook erg slecht.. Ben heel snel verkouden snotterig etc. Hebben meerdere daar last van?
Laat jullie huisartsen onderzoeken doen? Die van mij deed alleen een gluten onderzoek en daarna was het 'dit is de website, ga maar lezen en kijken of t klopt. Staan ook veel tips op..' En toen mocht ik gaan..
Janneke2 schreef:Wieldop schreef:Gelukkig ik dacht al dat t aan mij lag. Mijn weerstand is trouwens ook erg slecht.. Ben heel snel verkouden snotterig etc. Hebben meerdere daar last van?
Ik ben bij een natuur geneeskundige geweest, die heeft ontlastingsonderzoek gedaan met de vraag: 'worden de slijmvliezen goed genoeg beschermd door het immuunsysteem?'
Mijn weerstand was veels te laag (wat klopte met chronisch snotteren en pijnlijke slijmvliezen) en dmv goede darmflora, kruiden, prebiotica is het opgelost.
LisannePruts schreef:Ik ging naar de kinderdokter (via verwijzing dokter) omdat mijn broertje Crohn heeft 2x bloedgeprikt niks gevonden en een echo laten maken en toen kreeg ik ook te horen dat ik PDS had.. Heb het er laatst nog met smam over gehad wat ik van die uitslag vond maar eerlijk gezegd vond ik het maar een beetje laks
PDS is een rotdiagnose maar om nu te zeggen dat het laks is..?
Voor het ontbijt of 's avonds gaat een appel of peer dan weer wel goed.Amaryllis schreef:LisannePruts schreef:Ik ging naar de kinderdokter (via verwijzing dokter) omdat mijn broertje Crohn heeft 2x bloedgeprikt niks gevonden en een echo laten maken en toen kreeg ik ook te horen dat ik PDS had.. Heb het er laatst nog met smam over gehad wat ik van die uitslag vond maar eerlijk gezegd vond ik het maar een beetje laks
Maar wat had je dan willen horen? Dat je ook Crohn had?PDS is een rotdiagnose maar om nu te zeggen dat het laks is..?
.Eline91 schreef:Ik heb dit topic vol verbazing helemaal doorgelezen, ook ik heb al jaren last van spijsverteringsklachten.
Een aantal jaar geleden is er een biopt genomen om te testen op coeliakie, maar daar bleek ik niet allergisch aan. Ik heb toen ook een ademtest voor lactose-intolerantie ondergaan en daar bleek ik wat op re reageren, maar niet heel ernstig. Omwille van de klachten heb ik beslist om toch lactosevrij te eten, maar tot op heden zijn de problemen niet opgelost. Ik had volgens de dokter PDS en moest daar maar leren mee leven...
Ik lees hier echter toch zaken die niet helemaal overeenkomen met wat ik heb. Allereerst situeert de pijn en het opgeblazen gevoel zich eerder aan het begin van mijn spijsvertering, in tegenstelling tot velen onder jullie heb ik nooit problemen met de ontlasting.
Wel heb ik eigenlijk bijna continu last van een pijnlijke, opgezette buik. Meestal is dat een zeurderig en onaangenaam gevoel maar soms is het zo erg dat ik echt dubbelgeplooid op de bank lig. Ik heb al geprobeerd bepaalde voedingsstoffen te mijden maar ik kom er echt niet uit wat nou eigenlijk de oorzaak is van mijn problemen.
Frisdrank, snoep en vette producten mijd ik volledig, dat bracht wel even verlichting maar het gevoel kwam gewoon terug. Sinds kort drink ik ook geen vruchtensappen of andere dranken meer, enkel nog water en thee. Een broodmaaltijd gaat meestal goed, en een eenvoudige mueslireep lukt normaal gezien ook wel.
Een warme maaltijd zorgt vaak voor veel ongemak, hier slaag ik er echt niet in om te achterhalen wat ik verkeerd eet. En hoewel ik alle ongezonde tussendoortjes heb vervangen door fruit of groente blijven de tussendoortjes me toch last bezorgenVoor het ontbijt of 's avonds gaat een appel of peer dan weer wel goed.
Herkent iemand dit? Of heeft iemand een idee waar ik heen moet om hier de juiste hulp voor te krijgen?